Rutger DC
Asfaltkampioen
[size=medium]Infiniti stopt in 2020 met verkoop in Nederland[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 12 maart 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]
Infiniti stopt in 2020 met de verkoop en levering van nieuwe auto’s in West-Europa. Het merk werkt aan een overgangsprogramma, waardoor klanten ook in de toekomst aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie en aftersales-services.
Infiniti trekt zich in 2020 terug uit West-Europa. Het luxemerk van Nissan stopt volgend jaar met de verkoop van nieuwe auto’s en ook de productie van de Q30 en QX30 in Engeland wordt beëindigd. Dat laatste gebeurt al binnen enkele maanden, waarna de auto’s nog enige tijd uit voorraad leverbaar zullen zijn. Infiniti verkoopt in Nederland verder nog de Q50 en Q60.
Het merk komt binnenkort met een overgangsprogramma, waardoor klanten ook na 2020 aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie. Verder moet de verkrijgbaarheid van onderdelen en andere aftersales-services worden gewaarborgd.
Totdat er meer bekend is over de afbouw van de merkactiviteiten blijven de Infiniti-dealers in Nederland open. Het merk heeft vestigingen in Amsterdam en Rotterdam.
Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/maart/46207-infiniti-stopt-in-2020-met-verkoop-in-nederland
Dit laat zien dat er niet zomaar plaats is voor een nieuwe premiumautofabrikant. De concurrentie kan alles wat de Infiniti-modellen doen en kunnen dat bovendien beter. Infiniti heeft op zo'n beetje alle vlakken gefaald wat mij betreft:
- De Q50/Q60 kregen vanaf het begin kritiek op hun kunstmatige drive-by-wire-besturing. Dat terwijl de voorgangers van beide modellen, de Infiniti G-serie, juist hoge ogen gooiden met hun stuur- en weggedrag
- Bij de Q30/QX30 is het niet voldoende duidelijk of het nu om een hatchback of echte crossover/SUV-achtige gaat. Met een wat hoger koetswerk onder de naam QX30 had de auto het wellicht beter gedaan. Immers, crossovers zijn hot en de verkopen laten zien dat de crossover-markt minder muurvast zit.
- De Q30/QX30 zijn gebaseerd op het platform van de (oude) Mercedes A-klasse/GLA. Waarom? Die auto's zijn in weinig opzichten briljant. Het Renault Megane en Nissan Qashqai-platform zou ook een uitstekende basis geweest kunnen zijn, dat was ongetwijfeld wat goedkoper (de auto wordt in de Britse Nissan-fabriek naast de Qashqai gebouwd) en had het technisch bijdetijds houden van het modelduo vermoedelijk vergemakkelijkt. Immers, het motorenaanbod van de Infiniti Q30/QX30 is allesbehalve competitief.
- Als nieuwe autofabrikant moet je een USP hebben. Infiniti had die niet. Geen klinkende naam (wat, Infinity?), stuk voor stuk auto's die in vergelijkingstests teleurstelden, een zeer beperkt dealernetwerk (twee in Nederland), een snel verouderend motorengamma, nauwelijks nieuwe producten (al jaren niets nieuws), een bedaagd SUV-aanbod, geen hybrides, plug-in hybrides of elektrische auto's, waardeloze multimediasystemen. Nu is het een merk voor mensen die per se iets anders willen rijden te overwegen waard, maar aangezien er niets tegenover staat is de markt ervoor zeer klein.
Infiniti toonde in 2012 de LE Concept, een sedan op basis van de Leaf. Hoewel er serieuze productieplannen waren voor de auto ging de LE uiteindelijk niet in productie. Hoewel het wat mij betreft op zijn zachtst gezegd geen oogstrelende auto is, had Infiniti hier wel iets unieks mee kunnen bieden. Relatief betaalbare elektrische auto's van premiumautofabrikanten waren/zijn er immers nauwelijks, op de BMW i3 na. Reken maar dat Infiniti hiermee beter had gescoord...

Het jammere is dat Infiniti vanaf 2021 een elektrisch modellenoffensief plant. Dat komt helaas te laat voor de Europese Infiniti-dealers.