Wiel tijdens rijden verloren

Qukel

Net ingestapt
Vlak voor mijn vakantie heb ik door de garage twee nieuwe achterbanden laten monteren. Na ruim drieduizend kilometer gereden te hebben verlies ik opeens een achterwiel. Ik had al wel een honderd kilometer last van wat trillingen maar dacht dat dat de dakkoffer was. De auto begon opeens wat te zweven en snel gevolgd door een knal. Ik dacht aan een klapband maar werd ingehaald door mijn eigen wiel dat verdween in een sloot aan de andere kant van een N-weg. Gelukkig geen tegenliggers geraakt.
Politie inmiddels erbij en die hebben het wiel opgehaald. Geen lekke band en bouten lagen los achter de sluitklep van de siervelg. De inmiddels gearriveerde pechhulp kon het wiel er zo weer onder schroeven en de auto op de wagen trekken en mij zo naar de garage brengen.

Garage zegt nu dat als zij de wielen niet goed gemonteerd hadden het wiel er niet na pas ruim 3000 kilometer afgetrild was maar dat dit veel eerder was gebeurd. Iemand anders zegt mij dat dit onzin is en dat het wel tot duizenden kilometers kan duren voordat er iets fout gaat als het wiel niet met het juiste moment is aangedraaid, het zou er direct af kunnen vallen maar kan ook nog wel heel lang duren; hangt er maar van af hoe vast het wiel is gedraaid.

Het gaat mij er niet om om de garage als schuldige aan te wijzen maar zou het niet meer dan billijk zijn als de garage mij niet voor de gehele reparatiekosten laat opdraaien omdat moeilijk is vast te stellen wat hier nu fout is gegaan?

Bewijzen blijft lastig, maar ik denk dat ie niet helemaal goed gemonteerd zat. Ik heb ook zoiets gehad: ik voelde trillingen alsof ik een lekke band had. Gestopt, bleek linksvoor bijna elke wielbout los te liggen. En ook toen was het heel wat kilometers geleden dat het wiel gemonteerd was.
Ik vind het wat kort door de bocht te stellen dat ie dan wel eerder losgelopen zou zijn.

Dit is naar mijn idee domme pech. Ik heb een keer een keer een wiel gehad waar wat speling ontstond, omdat ik de wielbouten niet had nagetrokken. Zijn jou bouten na 50-100 km nagetrokken?

100 km doorrijden bij trillingen is natuurlijk niet heel slim.

Vin_cent zei:
Dit is naar mijn idee domme pech. Ik heb een keer een keer een wiel gehad waar wat speling ontstond, omdat ik de wielbouten niet had nagetrokken. Zijn jou bouten na 50-100 km nagetrokken?

Ik heb al heel wat auto's opgehaald na werk aan de wielen (winter-/zomerbanden, APK, remmen, nieuwe auto's, etc) en nog nooit heeft er ook maar iemand tegen me gezegd dat de wielen aangehaald moeten worden na X km. Nieuwe auto's hebben een paar kilometer gereden als je ze ophaalt, ook daar wordt er nooit iets nagetrokken.

De meeste garages hebben hun luchttol op zo'n 100-150Nm ingesteld staan en trekken nooit na met de veel preciezere momentsleutel. Het kan zijn dat de tol niet goed stond ingesteld of niet meer in de buurt komt van de 100Nm door slijtage. Vuil, zand en slijtage aan de boutjes kan ook de oorzaak zijn. Vraag even bij de Wegenwacht en/of je autoverzekering om advies.

Waarschijnlijk moeten je schijfremmen vervangen? Dat zijn natuurlijk wel kosten, maar als ze er al lang onderzaten heb je daar ook weer voordeel van.

Als jij 3000 km geleden nieuwe banden eronder hebt gekregen, lijkt het mij logisch dat ertussen niet nog wat mee is gedaan.
Jouw suggestie vind ik persoonlijk fair richting de garage, want je mag er voorzichtig vanuit gaan dat zij het niet correct hebben gemonteerd.

Andersom geredeneerd: kan de garage bewijzen dat zij geen schuld hebben? Kan jij bewijzen dat de garage wel schuld heeft?
Daar ga je denk ik niet uitkomen.

De een rijdt 3000 per half jaar, de andere in 3 weken. Bij mijn schoonouders hebben een stel lolbroeken uit de buurt op de vooravond van de vakantie ook een keer de wielmoeren los gedraaid van de caravan. Ik zou na 3000 km moeite hebben om als garage de verantwoordelijkheid daarvoor op me te nemen. Weet jij veel wat er gebeurd is?

Ik zou ervoor kiezen -als minnelijke oplossing- als garagist het arbeidsloon op me te nemen, en de klant het materiaal. Ik denk dat ik dan een meer dan nette oplossing zou bieden.

Deze dingen zijn niet voor niets uitgevonden:
dustitelr0.jpg

V0RQ zei:
Vin_cent zei:

Ik heb al heel wat auto's opgehaald na werk aan de wielen (winter-/zomerbanden, APK, remmen, nieuwe auto's, etc) en nog nooit heeft er ook maar iemand tegen me gezegd dat de wielen aangehaald moeten worden na X km. Nieuwe auto's hebben een paar kilometer gereden als je ze ophaalt, ook daar wordt er nooit iets nagetrokken.

De meeste garages hebben hun luchttol op zo'n 100-150Nm ingesteld staan en trekken nooit na met de veel preciezere momentsleutel. Het kan zijn dat de tol niet goed stond ingesteld of niet meer in de buurt komt van de 100Nm door slijtage. Vuil, zand en slijtage aan de boutjes kan ook de oorzaak zijn. Vraag even bij de Wegenwacht en/of je autoverzekering om advies.

Waarschijnlijk moeten je schijfremmen vervangen? Dat zijn natuurlijk wel kosten, maar als ze er al lang onderzaten heb je daar ook weer voordeel van.

Raar, ik heb dat al zo vaak gehoord, incl dringend verzoek om daarvoor terug te komen als ik het niet zelf kon. Wisselen doe ik de laatste jaren zelf en ik moet altijd een paar dagen (in ons geval ong 200km) na het wisselen nog even met momentsleutel aanhalen, nooit veel gelukkig.

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een garage dit aan zijn/haar klanten verteld. Ik ken de verhalen wel hoor. Heb het zelf wel eens gedaan toen ik van de twingo zelf de bandjes wisselde maar zat allemaal goed vast nog.

Zowel de opel dealer, renault daeler, VW dealer sowieso niet en enkel andere universele garages ook niet.

Het kan best zijn dat een auto 3000 km rijd dat ze los draaien, geheel afhankelijk hoe hard je rijd, hoe veel je stuurt / remt en hoe vast de bouten aanvankelijk hebben gezeten. Zitten ze alleen handvast dan kom je er vrij snel achter. Maar als ze wat vaster zitten maar niet vast genoeg dan kan dit echt wel gebeuren. Er is geen andere verklaring mogelijk als de bouten en velg (gate) nog goed zijn.

Ik zou dit dan ook als 'onwetende' aan de garage voorleggen; 'hoe verklaar je dat de velg dan van de auto is gelopen" ?

Kan mij ook niet voorstellen dat een kwaadwillend iemand ze nadien los heeft gedraaid, dan had hij ze beter alle 4 kunnen losdraaien :)

AsconaGT zei:
Kan mij ook niet voorstellen dat een kwaadwillend iemand ze nadien los heeft gedraaid, dan had hij ze beter alle 4 kunnen losdraaien :)

Dan zou ik me nog kunnen voorstellen dat iemand de velgen wou stelen en gestoord werd. MAAR, dan zouden de bouten niet achter de sluitklep zitten.

Het is gewoon een fout van de garage. Als die bouten goed vastgezet waren, dan was dat wiel echt niet losgekomen. Het is onwaarschijnlijk dat zoiets gebeurt door een exerne oorzaak. En het hoeft echt niet direct mis te gaan. Ik ben zelf eens na een reis van 4000 km uit Noorwegen teruggekomen toen ik erachter kwam dat 1 wiel een bout miste. De andere 3 bouten bleken los te zitten. Oeps. Dat was mijn eigen slordigheid. Waarchijnlijk handvast gedraaid op de bokjes en daarna vergeten na te trekken als de wielen weer aan de grond staan. Stomme fout, maar gelukkig niet echt rampzalig afgelopen.

In dat opzicht is het idd bijna slimmer om de wielbouten juist bewust niet vast te zetten als de wielen loshangen, zodat je het gelijk merkt, mocht je het toch vergeten om ze na te draaien.

Wat doet het voor het vertrouwen als de garage je afscheept met deze smoes?
Of probeert de schuld te geven aan een externe oorzaak?

Ik zou mijn vertrouwen denk ik verliezen in zo'n garage.

Vroeger liet ik bij Kwikfit mijn zomerwielen omwisselen naar winterwielen en later weer terug naar zomerwielen.

Toen zeiden ze al dat ik na 50 - 100Km kosteloos terug konden komen om te laten controleren. Dit heb ik toen maar 1 keer gedaan, omdat ik altijd aanwezig was bij het aandraaien (met momentsleutel) zodat ik een handtekening kon zetten dat ze dat goed hebben gedaan. Het kan soms wel goed gaan, ook bij de Kwikfit.

Dan zou ik me nog kunnen voorstellen dat iemand de velgen wou stelen en gestoord werd. MAAR, dan zouden de bouten niet achter de sluitklep zitten.

ja dat zou ook nog kunnen, bij mijn vrouw hebben ze voor enkele jaren geleden niet-oem LM velgjes van haar oude starlet afgeplukt o_O

maar zoals s velthuis zegt, je kunt niets bewijzen, hoogstwaarschijnlijk is de garage ze gewoon vergeten. Slordige domme fout, kan gebeuren. Om als garage gelijk te zeggen dat het niet aan hun ligt gezien de kilometesr vind ik wel opmerkelijk, gezien dit wel een waarschijnlijk scenario is.

Lijkt mij allereerst ook het meest aannemelijk dat de garage ze niet goed vast heeft gezet. Toch zou het ook zo kunnen zijn dat een andere garage ze een vorige keer met de luchtsleutel veel te strak heeft vastgezet en daarbij het schroefdraad heeft beschadigd.

Wat RenaultF1 zegt, daar sluit ik me bij aan. (y)

Het kan aan meer factoren liggen dan aan alleen de garage.
Ik snap hun redenering dan ook wel, als het echt hun schuld was lag het wiel er wel eerder af. Zij zijn (afhankelijk van wat ze aan je auto doen) niet verantwoordelijk voor de staat van jouw auto. Het is jouw bezit, jouw verantwoordelijkheid.

AsconaGT zei:

ja dat zou ook nog kunnen, bij mijn vrouw hebben ze voor enkele jaren geleden niet-oem LM velgjes van haar oude starlet afgeplukt o_O

.

Bij een collega van mij zaten van alle 4 wielen de bouten los.
Maar zoals ik al aangaf is dat bij TS niet waarschijnlijk omdat de bouten achter het klepje lagen.

Barri zei:
Bewijzen blijft lastig, maar ik denk dat ie niet helemaal goed gemonteerd zat. Ik heb ook zoiets gehad: ik voelde trillingen alsof ik een lekke band had. Gestopt, bleek linksvoor bijna elke wielbout los te liggen. En ook toen was het heel wat kilometers geleden dat het wiel gemonteerd was.
Ik vind het wat kort door de bocht te stellen dat ie dan wel eerder losgelopen zou zijn.

Ik heb het een aantal jaren geleden ook voor gehad, door mijn eigen schuld. Wiel niet goed vast gezet, op te weinig moment. Die liep er binnen 400km af.

Nooit een auto zelf weggebracht, maar wel voor collega's. Als de wielen zijn omgewisseld kreeg ik ook altijd het verzoek na ongeveer100km de bouten na te laten trekken.

Bij mij eigen auto doe ik dat zelf ook altijd.

Het zou attent van TS zijn, om nog even wat van zich te laten horen...
Immers hij legde een case voor, waarop adviezen zijn gekomen en er is meegedacht.
Wat is de status? Heb je alreeds contact gehad met het garagebedrijf? Etc.

In elk geval goed dat het alleen materiele schade heeft opgeleverd. Dat had best anders kunnen zijn.

Ockhams scheermes: de meest eenvoudige verklaring is meestal de juiste: het wiel is losgekomen omdat het niet goed vast zat. Het wiel zat niet goed vast, omdat er een fout gemaakt is bij het monteren.

Ik wissel tegenwoordig mijn wielen zelf. Een wiel monteren vergt een aantal handelingen, zoals het schoonmaken van het contactvlak en de bouten, de wielen centreren, bouten handvast aandraaien en dan kruiselings aandraaien met een momentsleutel op het juiste aandraaimoment, met een regelmatig gecalibreerde momentsleutel. Ik vermoed dat het vaak niet zo gaat. Een wiel vergeten bij het vastzetten van de wielen, niet goed schoonmaken, het hoort niet, maar kan wel zomaar gebeuren.

Ik vind de uitleg van de garage vreemd. Waar baseren ze dat op, vakliteratuur? Kunnen ze een betrouwbare bron geven? Ik hoop niet dat geen ervaringsdeskundigheid is, want dat zou weinig goeds betekenen. Verder zou een garage voor dit soort akkefietjes verzekerd moeten zijn.

De vraag is: wat doe je eraan? Wat voor bedrijf is het? Als het om Fa. B de Haas Bandendiscount gaat: je verlies nemen en voortaan met een grote boog omheen. Bij een merkdealer of een ander bedrijf dat een reputatie te verliezen heeft: rustig nog een keer uitleggen dat fouten menselijk zijn, de schade gelukkig meevalt, maar dat het toch echt waarschijnlijk is dat zij een fout gemaakt hebben en ze in de gelegenheid stellen het op te lossen. Een beetje redelijk bedrijf lost het voor je op.

Ik heb het even doorgegoogled: Het lijkt erop dat de na X km natrekken een tip is voor de wissel die 'met de hand' wordt gedaan (langs de weg bijvoorbeeld).

Het is natuurlijk wel de ideale disclaimer van de garage. Een stickertje, kaartje of regeltje op de factuur en zij zijn van 99% van de verantwoordelijkheid verlost als het mis gaat.

V0RQ zei:
Ik heb het even doorgegoogled: Het lijkt erop dat de na X km natrekken een tip is voor de wissel die 'met de hand' wordt gedaan (langs de weg bijvoorbeeld).

Het is natuurlijk wel de ideale disclaimer van de garage. Een stickertje, kaartje of regeltje op de factuur en zij zijn van 99% van de verantwoordelijkheid verlost als het mis gaat.

Goed uitgezocht (y)
Dat met die disclaimer heb je een goed punt, daarmee vrijwaren ze zich direct. Of dit juridisch geheel sluitend is vraag ik mij af, want ik denk dat de klant er dan ook opgewezen moet worden, en dat de garage hun een mogelijkheid bied hiervoor terug te komen.
Hoe het exact gaat of is gegaan weten we niet, want TS reageert niet meer...

BMW 530d M zei:
Immers hij legde een case voor, waarop adviezen zijn gekomen en er is meegedacht.
Wie zegt dat hij dat niet doet? Hij heeft gisteren gepost en niet iedereen zit hier dag en nacht op het forum, geef hem even de tijd.
Natrekken is nergens voor nodig en is niet meer van deze tijd, wie er schuldig is blijft vinger wijzen.

Lijkt me dat de garage de bouten niet goed cq niet alle bouten met het zgelijke moment heeft asangetrokken. In principe hoeven ze ze niet super strak worden aangetrokken maar wel allemaal met het gelijke aandraaimoment.

Overigens:

Als dat natrekken na 100km echt zo broodnodig was dan hadden de fabrikanten of dealers allang iets verzonnen met borg op de moeren.

zombies zei:
BMW 530d M zei:
Wie zegt dat hij dat niet doet? Hij heeft gisteren gepost en niet iedereen zit hier dag en nacht op het forum, geef hem even de tijd.
Natrekken is nergens voor nodig en is niet meer van deze tijd, wie er schuldig is blijft vinger wijzen.

Als je even goed leest zie je dat ik helemaal niet zeg dat hij nooit zal reageren...
Maar tussen gisteren begin van de ochtend en nu, was een reactie op alle tips en meedenken wel attent geweest. Immers hij post het niet voor niets en dan ben je ook snel nieuwsgierig naar reacties.

^^^ die kan je dus ook online lezen zonder in te loggen. ;)

Misschien, net als veelal in de (zware) bedrijfswagenbranche op de bandwang een datum schrijven waarop de moeren nagetrokken moeten worden?

zombies zei:
BMW 530d M zei:

Want?

Wie van jullie is er na 100km (of was het nou 1000km?) terug naar de garage gegaan om de wielen te laten natrekken? Ik ken eigenlijk niemand die dat doet.

Het kan best zijn dat het helemaal niet aan de garage ligt. Wielbouten hebben geen eeuwige levensduur. Door het steeds vaker wisselen van wielen(zomer-winterbanden) slijten de bouten sneller. Tegenwoordig wordt geadviseerd om na vijf jaar de bouten te vervangen. Daarnaast worden in de winter vaak stalen velgen gebruikt terwijl in de zomer op licht metaal gereden wordt. Beide velgen hebben hun eigen bouten nodig. Het wiel is gespoten en de verf laat los. De bouten zijn te kort, roestig of vettig. Er zijn legio redenen waardoor de bouten na korte tijd weer loslaten. Normaal hoef je na 100 km de bouten niet noch een keer aan te draaien maar het is wel een soort zekerheid om te controleren of de wielbouten niet loslopen. En nee, waarschijnlijk doet niemand het, maar verstandig is het wel. Hoeveel mensen denk je dat er naar het oliepijl kijken? Lang niet iedereen. Een collega van mij heeft daardoor zijn motor in de soep laten lopen. Dan kan je de schuld ook niet op de garage steken.
@Zombies: dat wij bepaalde dingen niet doen betekend niet dat ze niet van deze tijd zijn.

R-W zei:
zombies zei:
BMW 530d M zei:

Want?

Het is ook van deze tijd, aan de constructie waarop het wiel aan de naaf zit is niets veranderd. Dat niemand het een ruk scheelt is wel van deze tijd. Officieel is het wijs om nog even na te trekken. TS stuurt 3000km zonder problemen, voelt de laatste 100! Kilometer de auto trillen maar ziet geen noodzaak om verder te denken. TS is niet alleen daarin overigens. 3000Km is erg veel, een niet vastzittende moer of bout moet zich toch wel geopenbaard hebben dan. Ik kan mij wel voorstellen dat de zware belasting een rol kan spelen.

Standaard procedure: wielbouten of moeren aandraaien tot vast, auto laten zakken tot wiel vaststaat, dan op moment aanhalen en dan verder zakken.

Voor veel mensen is de auto een soort van gebruiksvoorwerp,
waar men vaak zonder na te denken/controleren zo instapt en wegrijdt.
Wie maakt er elke keer voordat de auto wordt gebruikt een controlerondje rondom de auto?
Untitled12345.png

Carfanatic zei:
Wie van jullie is er na 100km (of was het nou 1000km?) terug naar de garage gegaan om de wielen te laten natrekken? Ik ken eigenlijk niemand die dat doet.
Daarvoor heb ik een gecalibreerde momentsleutel. Dan weet ik zeker dat het goed gebeurt.

zeebra zei:
(…) Tegenwoordig wordt geadviseerd om na vijf jaar de bouten te vervangen. (…)

Daar had ik nog nooit van gehoord. Even gezocht op internet:

“Bij de bandenwissels, het vervangen van versleten banden, remmen en andere onderstelcomponenten moet je de wielen demonteren. Zijn wielbouten wel bestand tegen zulk veelvuldig gebruik?”

We leggen de vraag neer bij Pascal Bisschops, Application Engineer bij Nedschroef. Het Nederlandse bedrijf is ruim 100 jaar actief in de ontwikkeling, productie en levering van bevestigingsmiddelen en speciale onderdelen voor de automobielindustrie. “Ja, wielbouten gaan in principe levenslang mee. Ze zijn mechanisch geschikt voor oneindig gebruik”, antwoordt Bisschops.

(...) Soms is het noodzakelijk wielbouten te vervangen, bijvoorbeeld als ze gecorrodeerd zijn. (...)

bron: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2017/02/wat-is-de-levensduur-van-een-wielbout-10152977

zeebra zei:
Het kan best zijn dat het helemaal niet aan de garage ligt. Wielbouten hebben geen eeuwige levensduur. Door het steeds vaker wisselen van wielen(zomer-winterbanden) slijten de bouten sneller. Tegenwoordig wordt geadviseerd om na vijf jaar de bouten te vervangen. Daarnaast worden in de winter vaak stalen velgen gebruikt terwijl in de zomer op licht metaal gereden wordt. Beide velgen hebben hun eigen bouten nodig. Het wiel is gespoten en de verf laat los. De bouten zijn te kort, roestig of vettig. Er zijn legio redenen waardoor de bouten na korte tijd weer loslaten. Normaal hoef je na 100 km de bouten niet noch een keer aan te draaien maar het is wel een soort zekerheid om te controleren of de wielbouten niet loslopen. En nee, waarschijnlijk doet niemand het, maar verstandig is het wel. Hoeveel mensen denk je dat er naar het oliepijl kijken? Lang niet iedereen. Een collega van mij heeft daardoor zijn motor in de soep laten lopen. Dan kan je de schuld ook niet op de garage steken.
@Zombies: dat wij bepaalde dingen niet doen betekend niet dat ze niet van deze tijd zijn.

Mijn Lexus had wielmoeren en stakhet draadeind uit de naaf, prijzige grap om dat elke 5 jaar te vervangen. Lijkt mij een broodje aap verhaal.

En naar het oliepijl kijk ik ook nooit het oliepeil daarentegen wel.

Over de schuldvraag ben ik er met de garage niet uitgekomen. Ik heb ze ook niet beschuldigd in een goed gesprek wat ik met ze heb gehad. Meerdere oorzaken kunnen volgens mijn garage de oorzaak zijn geweest, allen wel zo'n beetje hierboven genoemd. Ze vonden het in ieder geval erg vervelend en we hebben afgesproken de kosten voor herstel te delen.
Dank voor alle reacties.

Qukel zei:
Over de schuldvraag ben ik er met de garage niet uitgekomen. Ik heb ze ook niet beschuldigd in een goed gesprek wat ik met ze heb gehad. Meerdere oorzaken kunnen volgens mijn garage de oorzaak zijn geweest, allen wel zo'n beetje hierboven genoemd. Ze vonden het in ieder geval erg vervelend en we hebben afgesproken de kosten voor herstel te delen.
Dank voor alle reacties.

De schuldvraag kún je ook niet uitkomen, aangezien het niet te bewijzen is. Door beide partijen niet. Herstelkosten delen lijkt me een eerlijke en redelijke uitkomst.

Dank dat je de uitkomst even deelt. Zelf ooit na nog geen 100 km een los wiel gehad, kon de garage ook niet geloven, want er stond op papier dat het echt was nagetrokken. Toch bleken er een wielmoer bijna helemaal los te zitten, 2 goed los en nog 2 redelijk vast.

Mwah, wat is netjes... Hoe aannemelijk is het dat de fout/schuld bij iemand anders dan de garage ligt? Ik weet niet hoe groot de totale schadepost is door het ongeval, maar dat kan toch aardig oplopen. En natuurlijk kan de garage je ook het bos insturen en niks betalen, maar dat wil m.i. niet zeggen dat 50/50 netjes is. Anderzijds: gewoon maar doorrijden met een rammelende/trillende auto is ook niet handig (voor hetzelfde geld dondert je dakkoffer er af. En klapbanden schijnen zich ook vooraf te kunnen melden via trillingen). Ik denk eerlijk gezegd dat de garage er genadig afkomt en dat TS hier z'n lessen uit moet trekken. Dan kun je het in ieder geval afboeken als leergeld ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Mwah, wat is netjes... Hoe aannemelijk is het dat de fout/schuld bij iemand anders dan de garage ligt? Ik weet niet hoe groot de totale schadepost is door het ongeval, maar dat kan toch aardig oplopen. En natuurlijk kan de garage je ook het bos insturen en niks betalen, maar dat wil m.i. niet zeggen dat 50/50 netjes is. Anderzijds: gewoon maar doorrijden met een rammelende/trillende auto is ook niet handig (voor hetzelfde geld dondert je dakkoffer er af. En klapbanden schijnen zich ook vooraf te kunnen melden via trillingen). Ik denk eerlijk gezegd dat de garage er genadig afkomt en dat TS hier z'n lessen uit moet trekken. Dan kun je het in ieder geval afboeken als leergeld ;)

Vandaag ook bijna wiel verloren, alle bouten waren 1-2 slagen los, ongeveer 5000 km na de winterbanden wissel. Ik was erbij toen de monteur ze, met momentsleutel 120nm monteerde. Dus je hebt pech gehad denk ik.

Terug
Bovenaan