UAZ , de 4x4 uit Rusland

Pjotr

Asfaltkampioen
Vol interesse volg ik de ontwikkelingen van UAZ Nederland, die sinds eind vorig jaar actief is in ons land. Ze plannen de levering van de Hunter (de oer Jeep), de Bukhanka (het iconische busje) en de Patriot. De modernste auto! Er is ook een Profi, een lichte vrachtwagen/pickup op basis van de Patriot en een Pickup.

Waar Lada door sommige bladen nog wat aandacht krijgt, lijkt de UAZ het vooral van Facebook moeten hebben, met inmiddels redelijk veel geïnteresseerden. Net als Lada, is UAZ heel actief op het sociale medium, en reageert ook meteen.
Goed, we hebben het over UAZ natuurlijk, De Nederlandse site!

De website van UAZ zegt het volgende over deze Russische iconen:
"De UAZ is de onbetwiste leider onder de offroad voertuigen. Hij is krachtig en stoer van buiten en warm en comfortabel van binnen. Deze no nonsense auto is onverwoestbaar en slaat zich eenvoudig door de meest extreme rijomstandigheden heen. UAZ komt van Oeljanovski Avtomobilny Zavod (Automobielfabriek Oeljanovsk) die in 1941 werd opgericht voor het Sovjetleger. De UAZ was tot voor kort buiten Rusland alleen verkrijgbaar in Tsjechië, Bulgarije, Italië en Zweden maar is nu ook exclusief verkrijgbaar bij UAZ Nederland in Zutphen. De verkoop en werkplaats zijn gevestigd in het pand van 4x4 Verbeek."

In dit topic wil ik de nieuwtjes die over het merk gedeeld worden, delen met jullie. Omdat het een nieuw merk in ons land is, heb ik het bij nieuwe auto's gezet. Ik zal wel de nieuwtjes van elk model hier plaatsen, en niet in een nieuw topic.
 
Leuk Pjotr en ik ben zeker geïnteresseerd in wat er met het merk gebeurd maar de link doet het niet. Ik zoek wel op een andere manier!
 
Die interesse komt vanuit mijn jeugd. Mijn pa heeft een Polski Fiat, een FSO Polonez en 3 Skoda's Favorit gehad. Tussen de Polonez en de eerste Skoda zat als tijdelijke auto van de garage ook nog een Lama 1200S.
 
Ik vind de Bukhanka geweldig maar volgens Top Gear magazine moet die particulier 22.793 euro gaan kosten :eek: Uhm ja..... dan toch maar niet......
 
verlichting2 zei:
Die interesse komt vanuit mijn jeugd. Mijn pa heeft een Polski Fiat, een FSO Polonez en 3 Skoda's Favorit gehad. Tussen de Polonez en de eerste Skoda zat als tijdelijke auto van de garage ook nog een Lama 1200S.

Leuk, ik moet je dan echt een PB sturen, ik heb een druk weekend, maar ik spendeer er een post-it aan en die hangt aan de laptop!

Raar van de link, die zou het moeten doen, tenminste bij mij op de laptop:
Link naar de site
Nu dan?
 
Grappig, al denk ik niet dat er echt een markt voor is.

Overigens heb ik zo m'n twijfels over sommige specificaties op die site. Een primitieve terreinwagen van 1845 kg met de stroomlijn van een baksteen, maar die toch naar de 100 accelereert in 10,4 seconden? Lijkt me niet.
 
Terrein.nu, blijkbaar een Jeepsite maakte dit artikel:

[size=large]Primeur: 4×4 Verbeek importeert UAZ[/size]
UAZ1.png

Nieuw in Nederland: de import van UAZ. Land Rover specialist 4×4 Verbeek breidt de activiteiten uit met deze import.
Misschien zegt UAZ niet zoveel, toch zal de wat meer internationaal ingestelde offroad liefhebber de modellen best herkennen. UAZ vormt samen met Lada, Kamaz, GAZ, Ural en bijvoorbeeld Wolga de ruggengraat van de Russische- en eigenlijk ook wel de hele Balkan- en oostelijke economie. Vanaf begin volgend jaar komt de modellenlijn op gang. Eerst ging de levering van UAZ via België nu ligt die helemaal bij Nederland. ‘Moet gezegd worden’, aldus Sander Verbeek, ‘we hebben heel veel hulp van de Belgen gekregen. Het beleid van UAZ is om in 2025 een gerenommeerd Europees merk te zijn. Dus werk aan de winkel.’ Sander vervolgt: ‘Gister hebben we de eerste Patriot ontvangen. Meteen namen onze monteurs die mee de brug op en keerden de UAZ (spreek uit: ‘oewas’) binnenstebuiten. Eerste opmerkingen: zwaar overgedimensioneerde auto, kijk maar naar de aandrijflijn. Kruiskoppelingen dubbel zo groot vergeleken met die in een Defender. Alles is puur op kracht en uithoudingsvermogen gericht. Denk je aan Lada, denk nogmaals. Lada’s kunnen al tegen een stootje maar dit helemaal. Je kunt zien dat de Patriot voor defensie gemaakt is. Hufterproof.’ Sander maakt een kanttekening. ‘4×4 Verbeek staat hier buiten of liever ernaast. Dat is volledig van de UAZ-import gescheiden. We blijven ook volle kracht met 4×4 Verbeek doorgaan.’ Duidelijk. Van de Patriots zullen we twee modellen neerzetten, een demo en een voor in de showroom. Dat geldt ook voor de Buchanka (spreek uit: ‘boesjanka’). Daarnaast een Cargo-versie van de Patriot, grijs kenteken dus. Een Hunter zal er ook bij zijn om het verhaal compleet te maken. Detail, we (Terrein.nu) gaan er (Rusland/Noordkaap) heen. Houd het reisplein in de gaten.
UAZ-hunter.png

De UAZ Hunter, ook wel bekend als de UAZ 462, hier in civiele uitvoering staat gewoon op de prijslijst van UAZ Nederland, is als Commercial leverbaar vanaf 16.804 euro, ex BTW en BPM
UAZ452-768x499.jpg

De UAZ Buchanka ofwel UAZ 452 staat vrijwel ongewijzigd uiterlijk op de prijslijst: 2,7 liter met 135 pk Classic Commercial met stuurbekrachtiging en Euro 5 voor € 15.170, ex BTW en BPM. Afgebeeld is een duidelijk ouder exemplaar.
UAZ1.png

Over naar de huidige UAZ Patriot. Ziet er modern uit nietwaar? Dit is de laatste editie uit 2014 die z’n neus zó tussen het huidige verkeer kan steken. De UAZ 3163 (alle UAZzen hebben een nummer) kwam in 2005 ter wereld in de SeverstalAvto fabriek in Ulyanovsk, Rusland. Leverbaar met een 2,7-liter viercilinder benzinemotor die 134 pk onder de motorkap vandaan tovert of een 2.2-liter diesel die 113 pk optrommelt. In de Commercial uitvoering staat ie voor 20.335 euro bij UAZ Nederland, let wel ex BTW en BPM. Overigens zijn genoemde bedragen Roebel-afhankelijk.
UAZ2.png

Ruimtelijk gezien zijn de Patriots goed bedeeld. Met alle banken overeind heb je 650 liter ter beschikking, een rij omlaag en het gaat over de kuub heen (1.130 liter), alles plat en bijna tweeëneenhalve kuub kan erin (2.415 liter). Aan de opzet om een ladderchassis te gebruiken kun je afleiden dat de Patriot bedoeld is om stevig te presteren. Hoeveel er maximaal achter mag hangen staat niet in de folder, dit is altijd per land verschillend. Gok: een goede 2,5 ton zou ons niet verbazen.
UAZ11-768x501.png


UAZ3.png


UAZ4.png


UAZ5.png

Kijk eens aan. Moderne (veiligheids-) technieken en offroad presets. We willen dat graag eens uitproberen.
UAZ6.png


UAZ7.png


UAZ8.png


UAZ9.png


UAZ-specs-PAtriot-768x530.png


UAZ13.png


UAZ13.png


UAZ14-768x497.png


Bron
 
We gaan toch niet twijfelen aan de Russische waarheid kameraad D. Elzinga ;)

Geinig om te zien, ik heb er verder niks mee
 
@ Dennis, zeg jij nu dat de Russen fake-nieuws doen? :eek:

@lycan, dat mag! Ik ben echt echt Oostblok/China-fan, dus ik wordt hier heel blij van. Maar ik snap dat niet iedereen dat vind. Trouwens, offtopic, fijn je respectvolle reactie!
 
Vanuit mijn liefhebberij voor auto's uit het voormalige Oostblok is dit natuurlijk top nieuws.
Ik vraag me echter af of hier markt voor is. Net als de huidige Lada's helaas onverkoopbaar in Nederland.
 
Pjötr zei:
@lycan, dat mag! Ik ben echt echt Oostblok/China-fan, dus ik wordt hier heel blij van. Maar ik snap dat niet iedereen dat vind. Trouwens, offtopic, fijn je respectvolle reactie!

Ieder zijn eigen ding toch? Ik vind het hartstikke leuk om "bijzondere" / zeldzame auto's te zien ik zou alleen zelf geen Russische (of Chineese) auto willen hebben. Als ik ze zie rijden krijg ik wel een glimlach op m'n gezicht

Toch ook best bizar, een 2,7liter benzine motor met inspuiting en maar 122PK (ik dacht dat een 2.3 carburateur met 160PK al slecht was :) )
 
@Autoweek: graag zsm een test/rij impressie van deze auto's!

Heerlijk toch, dit soort oostblok auto's, ik kwam de site een tijdje geleden al tegen. Zelf zou ik het niet zo snel kopen, maar het is toch geweldig dat je dit soort auto's gewoon hier kunt kopen.
 
Ik volg UAZ Nederland ook al een tijdje op Facebook, sympathiek merk. :)
Leuk om te zien dat ze ook druk bezig zijn met de RDW goedkeuring van de Bukhanka. Waarschijnlijk ga ik nog wel eens een keer kijken bij ze in Zutphen om dit speelgoed van dichterbij te bekijken. ;)

Jammer dat dit soort spul voor de particulier natuurlijk alleen wel veel te duur zal worden ivm de CO2 uitstoot enzo. :(
 
Leuk al die reacties! (y)

Ze willen over een paar jaar redelijk groot worden, qua productie/export, dus ja ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.
Qua Nederland, ik weet niet precies hoe het zit, maar als ik me niet vergis is het zo dat omdat elke auto los wordt ingevoerd dat daarom de prijs lager is. Maar of dat werkelijk zo is, dat is een tweede hoor, ik meende zoiets eens gelezen te hebben.
Qua prijzen valt het nog wel mee geloof ik, in ieder geval goedkoper dan dat een Niva is.

@ Bird Nerd, de rubriek nieuwe auto's gaat toch over nieuwe auto's? Die nieuw op de markt komen?
Het lijkt me dus dat een merk dat nieuw op de Nederlandse markt is, een topic krijgt bij de nieuwe auto's, en niet bij "Autoliefde roest niet", waar het meer over klassiekers gaat.
 
Wat een leuke wagen!!! En best mooi interieur, niets mis mee zo te zien. Goed initiatief, hoop dat ze suc6 krijgen.
 
Wel gaaf. Ik heb online gezien waar die Bukhanka's toe in staat zijn. Dat is heel veel, erg stevig gebouwd.

Helaas zal het in Nederland niks worden qua uitstoot
 
De website Terrein.nu heeft al een rondje met de Patriot gereden! Hier hun bevindingen!

[size=large]Nieuw in Nederland, primeur 1: de UAZ Patriot! En primeur 2: we hebben ‘em gereden![/size]
DSC9977-768x480.jpg

Er gloort hoop! Binnen het uitstervend segment van terreinwagens met een ladderchassis (lees: 4×4 met ruggengraat) staat momenteel de eerste UAZ Patriot op de Nederlandse weg. UAZ Nederland importeert een serie 4×4’s waarvan deze Patriot de eerste is. Hierna komt een geel kenteken Patriot, de Hunter en als alles goed gaat de Bukhanka, dat iconische 4×4 ‘busje’ met ietwat bolle neus. Deze Patriot heeft alle kenmerken van een echte terreinwagen: hoge en lage gearing, starre assen, optionele achtersper en de mogelijkheid voor een lierbumper, roofrack, snorkel, bodembescherming en zo meer. UAZ produceert laatstgenoemde accessoires zelf, aangevend waar de fabriek de auto voor bedoelt. Een en ander maakt dat deze grijs kenteken Patriot een ideaal platform is voor laadruimte, overzicht op de weg en terreinvaardigheid.
Sander (Verbeek) stelt dat het op de Nederlandse markt zetten van de Patriot niet eenvoudig gaat. ‘De douane wilde erg graag weten of dit niet een defensievoertuig betreft. Dat ligt kennelijk wat gevoelig. De rijksdienst voor wegverkeer werkte daarentegen heel erg mee. Dacht constructief mee om de auto goedgekeurd te krijgen.’
DSC9925-768x480.jpg

Het moment van de waarheid, de platen gaan erop. Groene nog even, de gele kunnen elk moment bezorgd worden.
DSC9929-768x480.jpg

Zo ziet de teller unit van de Patriot er uit als we instappen. Slechts 74 kilometers op de klok. Zoals dat gaat zijn deze kilometers er vooral door 4×4 Verbeek op gezet voor de keuringen en toelatingstests. Belangrijk om te weten is dat in eerste instantie alle moeite gedaan is om deze Patriot op kenteken te krijgen en dat is nu nét gelukt vandaag. Niets meer, niets minder. Zodat we mogelijk wat scherpe kantjes aan de afwerking en dergelijke (rijgedrag) tegenkomen.
DSC9954-768x480.jpg

Een rondje door het interieur. Deze uitvoering, de Style, is de meest luxueuze. Dat staat voor een aardig lijstje aan extra’s. Onder andere: automatische airco, gekoeld handschoenenkastje, parkeersensoren, verwarmde stoelen, touch screen navigatie, achteruitrijcamera, 18 inch lichtmetalen wielen, lederen stoelen, verwarmbare voorruit, stuurverwarming (!) en een scala aan hulpsystemen zoals ABS (Anti-Lock Breaking System), EBD (Electronic Break Force Distribution), ESP (Electronic Stability Program), TCS (Tractiecontrole), CBC (Cornering Brake Control) en HBA (Hydraulic Break Assist).
DSC9996-768x480.jpg

Netjes en functioneel, bijna sober. Prima afwerking met leder en kunststof. Let op de grote handrem in het midden, heeft veel weg van een spoorwissel hevel.
DSC9974-768x480.jpg


DSC9975-768x480.jpg

Tweeverdiepings middenconsole.
DSC9964-768x480.jpg

Elektrisch in te stellen hoge en lage gearing. Voorstoelverwarming èn stuurverwarming. Uit dit laatste kun je opmaken dat de Patriot Siberische koude aan moet kunnen. Naar zeggen heeft de kachel een soort sauna-capaciteit.
DSC0009-768x480.jpg

Handig en door 4×4 Verbeek UAZ Nederland toegevoegd: bandendruk en -temperatuurmetingen. Aan de temperaturen te oordelen zou enig richtwerk aan het onderstel nodig zijn. Had Sander al gezien.
DSC9994-768x480.jpg

De grijs kenteken ‘bagagecorridor’, handig om spulletjes mee te nemen waar je nog bij wilt kunnen.
DSC9990-768x480.jpg

Ruim anderhalve kuub bagageruimte. Daar steken we niemands hand voor in het vuur maar concluderend uit de geelkenteken volumes moet dit redelijk kloppen. Met de achterbank neer stelt UAZ dat in de geelkentekenversie totaal 2.415 liter bagageruimte beschikbaar is.
DSC9992-768x480.jpg

Best chique en redelijk subtiel, de UAZ stempel in het tussenschot.
DSC9960-768x480.jpg

Vier cilinders, 2,7 liter inhoud en 134,5 pk/217 Nm sterk. Het aantal pk’s voelt voldoende, de Newtonmeters lijken wat aan de krappe kant. ‘Lijken’, want zo voelt het eigenlijk niet. Integendeel. De benzinemotor komt eerder wat ‘dieselachtig’ over. Voelt zich prettig bij weinig toeren, put daar ook kracht uit en heeft een soort zelfontbrandend knorretje.
DSC9931-768x480.jpg

Ook achter de Patriot is er geen privacy. Wel erg handig gezien de blinderingen.
DSC9971-768x480.jpg

DSC9988-768x480.jpg

Maar hoe rijdt ie nou? De Patriot doet wat zijn uiterlijk belooft. Robuust, stevig op de vering en voor dit type voertuig een redelijke stuurprecisie. Je hebt een prettige zit achter het stuur en de meest logische zaken zijn vanaf het stuur te bedienen. Cruise controle, telefoon en de media. Even wennen is het remgevoel, het afstoppen van de 2.070 kilogrammen behoeft een stevige voet. Die stevige vering belooft ook een aardige laadcapaciteit. In de brochure staat 525 kilogram, kijk je eens bij Wikipedia dan zie je 800 stuks. Aan de stevige vering te voelen, zou het laatste getal ook best kunnen kloppen. Zetten we de Patriot in de lage gearing dan is het even wachten tot de elektrische schakeling is gelukt. Te zien aan een lampje in de tellerunit, waar ‘4WD’ oplicht (nee, maken we geen grap over). Deze techniek kennen we al een jaar of dertig, veertig en wordt hier gehandhaafd omdat het werkt en zeer betrouwbaar is. Hoe minder elektronica hoe beter of liever gezegd, des te minder storingen. In de lage gearing (Golden Gearing, was dat niet een bandje?) is de tussenbak automatisch gesperd, hoef je niet over na te denken, klaar is Kees. Waar je beter wel aan denkt is die lage gearing niet op stroeve ondergrond te gebruiken. UAZ Nederland heeft nog niet de kans gehad om deze Patriot panklaar af te leveren, zodat we niet op wat restpuntjes ingaan.

Resumerend. Laten we de Patriot tegen de prijs afzetten. Die begint bij 18.960 euro, exclusief BTW en BPM, voor de standaarduitvoering. Voor iets meer dan 4 mille extra heb je heel veel meer luxe en comfort, 23.600 wat zeggen we: een hele waslijst. Dat maakt de Patriot kompleet als bedrijfsauto. Wil je er serieuze avonturen mee aangaan óf streep op de fabrieksoptie-lijst een hele riedel aan accessoires aan, van snorkel tot roofrack óf wacht tot de Expedition Edition verschijnt, daar zit alles al op en aan.

Specificaties Patriot 2.7 benzine

Motor EURO 6
Brandstof 92+ RON benzine
Inhoud 2.693 cc
Max vermogen 135 pk
Max koppel 217 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Verbruik gecomb. 14l/100 km, 7,1 l/km
Tankinhoud 68 l

Maten en gewichten
lengte 4.750 mm
breedte incl spiegels 2.110 mm
breedte excl. spiegels 1.900 mm
hoogte 1.910 / 2.005 mm
wielbasis 2.760 mm
spoorbreedte voor/achter 1.600 / 1.610 mm
Bodemvrijheid 210 mm
Max. waaddiepte 500 mm
inhoud laadruimte 650 / 1130 / 2.415 op basis van geel kenteken
Rijklaar gewicht 2.125 kg
Max. totaalgewicht 2.650 kg
Laadvermogen 525 kg
Remmen voor/achter schijf / trommel
Assen voor/achter star met schroefveren / star met bladveren

Bron, Terrein.nu
 
Ik heb trouwens even gekeken, maar de Patriot is volgens de prijslijst die ik heb mogen ontvangen, leverbaar vanaf 31.355 euro, dat is inclusief BPM en BTW. De duurste is de Patriot Style met LPG, die staat voor 42.565 in de boeken. Wat de prijzen zijn na de nieuwe regels weet ik niet.

Er zullen natuurlijk geen duizenden verkocht worden, maar goed, boswachters, marktkooplui, boeren, daar zullen vast wel wat potentiële kopers tussen zitten.

Mocht er nieuws zijn over de Bukhanka, dan zal ik dat hier plaatsen!
 
Pjötr zei:
Er zullen natuurlijk geen duizenden verkocht worden, maar goed, boswachters, marktkooplui, boeren, daar zullen vast wel wat potentiële kopers tussen zitten.

Op grijs kenteken kunnen ze er inderdaad allicht wat slijten aan degenen die de capaciteiten echt nodig hebben. Aan particulieren? Misschien een enkeling die niet op een dubbeltje kijkt en zo'n Bukhanka als camper gaat gebruiken, of zo'n Hunter voor de offroad-hobby. Wel echt auto's "voor erbij".
 
Zutphen is heel belangrijk in de autowereld. Burton Car Company zit er en nu de UAZ importeur.
 
@ Bird Nerd, de rubriek nieuwe auto's gaat toch over nieuwe auto's? Die nieuw op de markt komen?
Het lijkt me dus dat een merk dat nieuw op de Nederlandse markt is, een topic krijgt bij de nieuwe auto's, en niet bij "Autoliefde roest niet", waar het meer over klassiekers gaat

Het zijn geen nieuwe auto's. Maar ouwe meuk dat nu ook in Nederland wordt verkocht
 
@ Bird Nerd,
dit is een discussie die geen zin heeft, jij vindt dit, ik vind dat... We zullen het niet eens worden op dit gebied, zullen we het daar bij laten? :D
 
Best leuke kar die je maar heel weinig zal gaan zien waarschijnlijk. Te weinig capaciteit als echt werkpaard of terreinbeul, te netjes en te duur ook daarvoor maar te weinig chique en comfortabel als luxere suv.
 
Als oostblok liefhebber kan ik hier vreselijk van genieten.
Dank voor de vele afbeeldingen en complete informatie.
Wens Verbeek alle succes toe met dit moedige initiatief
op de verwende Nederlandse markt.
 
Hoe lang wordt die UAZ Bukhanka eigenlijk al geleverd in Rusland. Voor mijn gevoel komt deze auto oorspronkelijk uit de eind jaren 60, begin jaren 70. Het doet me in de verte wat denken aan de kleine Fiat busjes uit de jaren 70 met de motor achterin.
 
De Bukhanka, ofwel de UAZ-452, wordt sinds 1965 gemaakt. Overigens de Hunter is al sinds 1971 in productie. Eerst als UAZ-469, om tegenwoordig dus de Hunter te heten.

De Hunter is overigens ook in Duitsland gemaakt, net als de Patriot. door Baijah Automotive GmbH, dit bedrijf werd in 2003 opgericht door Marcus Nöske en was gevestigd in Bad Nauheim . Het was gespecialiseerd in de assemblage van offroad-voertuigen. De onderdelen voor haar modellen zijn gemaakt van UAZ . Baijah was een technische leverancier voor de VN .

Het bedrijf kreeg financiële problemen en werd in 2007 verkocht aan een belegger die het totale juridische gevolg weigerde. Op deze manier voelde de oprichtersfamilie zich in het particuliere faillissement en kreeg de belegger de naam van het merk Baijah.

Baijah heeft de volgende modellen gemaakt:

2003-2007: Baijah Taigah Actief / Cabrio / VN- voertuigen ( UAZ-469)
2007-2012: Baijah Tulos Pickup / Station / VN-voertuigen (UAZ Patriot)
2007-2012: Baijah Stalker (zelf ontwikkeld model)
index.php
 
Leuk draadje! Heb een zwak voor rare, zeldzame auto's. Zo'n 20 jaar geleden als jochie met m'n pa nog eens proefgereden in een nieuwe Tata Telco-line. Waarbij door de verkoper vooral de nadruk legde dat de auto technisch was gebaseerd op een Mercedes :D

Wel grappig dat ze nu proberen nieuwe UAZ-en te slijten in NL. Leuk initiatief, al denk ik niet dat ze als warme broodjes over de toonbank zullen gaan. :)
 
Afgelopen week meldde UAZ Nederland dat ook de Bukhanka door de RDW is goedgekeurd!
De auto heeft typegoedkeuring voor de gesloten bestel, ramen bestelwagen en dubbele cabine. Het wachten is nu nog op een kenteken!

36311538_199483180772373_2535498088806612992_n.jpg


36307092_199481524105872_4273534979696230400_n.jpg


36351989_199481530772538_6033581404724396032_n.jpg


36317888_199483294105695_5232825692013461504_n.jpg
 
Het Russische Newsdrom meldt vandaag dat UAZ een nieuwe uitvoering heeft gelanceerd van Bukhanka, speciaal voor hipsters! ;)
Overigens vernam ik dat de UAZ inmiddels ook in Polen te koop is, via dezelfde constructie als bij ons. Maar goed, het artikel, of deze Bukhanka ook bij ons te koop komt, geen idee!

[size=large]UAZ vierde de 60e verjaardag van de "Bukhanka" door de release van een speciale versie voor hipsters[/size]
2860616.jpg

Een nieuwe Bukhanka, in de jubileumeditie!
Ter ere van de 60e verjaardag van het begin van de productie van de "Bukhanka", heeft de Ulyanovsk Automobile Plant(UAZ) een speciale versie van het legendarische model uitgegeven.

De jubileummodificatie is gemaakt op basis van de UAZ-2206-minibus. Van een standaard auto, de speciale versie is voorzien van een tweekleurige body painting - de zijwanden tot aan de ramen zijn geschilderd in een grijs-groene kleur, en het dak en rekken - in helder wit. Ontwerpers kozen speciaal voor nostalgische tinten en het tweekleurenschema is een directe verwijzing naar de klassieke "Bukhanka" uit de jaren 50-60, waarvan sommige op dezelfde manier zijn geverfd. De retro-look van de auto wordt aangevuld met 16-inch witte wieldoppen.

Andere kenmerken van de jubileumuitrusting - een enkele sleutel voor deurgrepen en contactsloten, schuiframen, stoelbekleding in stof met waterafstotende Teflon-impregnering. Daarnaast is de auto uitgerust met doorlopende "Spicer" -bruggen, die voor extra off-road vermogen zorgen en een functie van gedwongen vergrendeling van het achterdifferentieel.

De machine is voorzien van exclusieve label, dat is een ring met inzet zilveren letters UAZ, de start van de productie "Bukhanka", geflankeerd aan beide kanten - de gestileerde vleugels van rood en donkerblauw.

Als optie zijn verwarmde voorstoelen voorzien.

Als de gewone "Bukhanka" een "werkpaard" is voor mensen met zware bezigheden, dan is het jubileum duidelijk gericht op hipsters * (zoals een Russische Volkswagen T2). Daarom zijn de kosten van de speciale versie niet erg vriendelijk - 757.700 roebel, 81.000 meer dan de gebruikelijke gewone minibus.

Onthoud, de 60e verjaardag van het begin van de release van "Bukhanka" was begin van dit jaar . De eerste exemplaren van de UAZ-450, de grondlegger van de "bukhanochny" -familie, werden in januari 1958 vrijgegeven. 

In 1966 begon de levering van een diep gemoderniseerd "Bukhanka", die de UAZ-452-index kreeg. Alle machines van de familie ontving een bijgewerkte buitenzijde met een trapeziumvormige grille, kopkleppen, 4 versnellingen en vierwielaandrijving (achterwielaandrijving versie is niet beschikbaar). Bij de busjes was er een extra deur.

Sindsdien heeft de "Bukhanka" verschillende upgrades ondergaan. In het bijzonder, in het midden van de jaren nul te worden uitgerust met motoren met elektronische injectie. In 2007 heeft de familie kreeg stuurbekrachtiging, bruggen zoals "Spicer" multifunctionele steel, enz. De laatste grote upgrade .. Gehouden in 2016 - dan versterkt frame en body mounts, introduceerde men zegel lassen, verbeterde isolatie tegen trillingen EN lawaai, installeerde een nieuwe een veiligheidstuurwiel, een handiger instrumentenpaneel en nog wat zaken
2860618.jpg


Ter vergelijking, een oer Bukhanka, ook in two-tone:
2860625.jpg


* - hipsters - liefhebbers van stijlvolle en vintage dingen. (misschien onbekend in Rusland?)

Bron
 
Jeetje,wat een ge-we-dig ding, was ik maar wat minder knap mét meer geld en een grote schuur ;)
 
Dat zijn echt onverzettelijke auto's. Zie youtube. Echt heel gaaf. Slim om op hipster te mikken denk ik!
 
Er is weer Nederlands UAZ nieuws!

De Bukhanka heeft een Nederlands kenteken!
43423950842_50635830bd_c.jpg


Naast de Patriot en Bukhanka komt er een derde model naar ons land:
UAZ_Profi_11-800x500_c.jpg

UAZ Profi, multifunctioneel werkpaard. Leverbaar als enkelcabine en dubbelcabine. Met 2 of 4 wiel aandrijving. Binnenkort te bestellen bij UAZ Nederland.

Of er al daadwerkelijk iets verkocht is, dat weet ik eigenlijk niet, maar het is wel leuk om het zo te lezen. UAZ heeft als plan om de export voor 2018 te verdubbelen, aan de Nederlandse importeur kan het niet liggen denk ik :)

Om nog even te reageren op de reactie van P.Klieder.
UAZ is in Rusland een werkpaard,maar inmiddels worden ook daar de oude wagens gewaardeerd en gekoesterd, dus ik denk inderdaad dat de "hipster-versie" een goed idee is, gezien het "collector's item" gevoel erbij, als werkpaard moet je hem niet zien denk ik.
 
Flipper740 zei:
Goed nieuws, blijft veel karakter voor een democratisch bedrag.

Trouwens de UAZ 452 is "gewoon" in België te koop, +/- 6 maanden wachttijd omdat auto's via Tsjechië komen en er een individuele goedkeuring voor nodig is bij de DIV. De Motor is een 2,7 benzine, Euro 6! Prijzen in België van €17000 tot €20000.
https://www.uaz-patriot.be/nl/cms/contact/

Zijn die prijzen dan ook inclusief BTW zeg maar? Of komt er nog iets overheen? In Nederland krijgen de wagens ook een individuele goedkeuring, maar ik las dat dit sneller was dan de 6 maanden... Onze prijzen zijn overigens "Roebel-afhankelijk". Dezelfde gang vind ook in Polen plaats trouwens.

Ik moet de link even weer zoeken, maar ik had ook een erg boeiende link van een vriend gekregen over de UAZ, en Tsjechië. Misschien is dat wel de leverancier voor/van België.
België staat trouwens net als Nederland ook op de kaart van land waar UAZ officieel wordt geleverd, dus dat strookt dus weer met het feit dat ze uit Tsjechië komen.
 
Pjötr zei:
Om nog even te reageren op de reactie van P.Klieder.
UAZ is in Rusland een werkpaard,maar inmiddels worden ook daar de oude wagens gewaardeerd en gekoesterd, dus ik denk inderdaad dat de "hipster-versie" een goed idee is, gezien het "collector's item" gevoel erbij, als werkpaard moet je hem niet zien denk ik.

Ik heb alleen die "werkpaard" filmpjes gezien. Goed dat ze inmiddels daar ook gekoesterd worden. Het onverzettelijke draagt bij aan het avontuurlijke karakter. Net zoals een witte Landcruiser dat doet.
 
Hoi Pjötr,

Tof dat je mijn reactie uit het topic over de Niva naar hier gekopieerd hebt, ik had - omdat ik niet al te dikwijls op het forum zit - niet gezien dat hier al iets over geschreven stond.
Ik heb steeds interesse gehad in terreinwagens en hoe "echter" hoe liever. Uiteraard kom je dan bij dit soort heerlijke beestjes terecht. Door een artikel in het voorjaar in een populair Belgisch Automagazine is mijn interesse in de wagen nog meer gegroeid. Ik volg het mee op en als ik de kans heb om eens te gaan kijken naar die wagens zal ik het zeker niet laten.

Veel succes nog!
 
Terrein.nu heeft als eerste mogen rijden in de Bakhunka, hier hun test:

[size=large]Primeur in handen: UAZ Bukhanka officieel geïmporteerd[/size]
De vraag: neemt u de Bukhanka mee of neemt de Bukhanka u mee? Wordt u meegenomen in een wereld waar alles nog echt is, dichtbij de meest pure beleving van off-road en avontuur?
JDF6591-1.jpg

Het is 4x4Verbeek ehh… UAZ Nederland gelukt, de Bukhanka staat op kenteken! Getuige de vele spontane reacties op de vooraankondiging zal deze allround suv/4×4/wereldreiziger/werkpaard vast de harten veroveren van klassiekerliefhebbers. Het zal u niet verbazen, we waren om. We horen nekken zowat kraken als we de omgeving van Zutphen doorkruisen. Deze gloednieuwe Bukhanka (spreek uit: Boeganka) is een nekkendraaier pur sang. Veel blikken van mensen die deze klassieker mogelijk rond zagen rijden op die bekende Russische verkeersruziefilmpjes. Ruzie krijgen we in elk geval niet met de Bukhanka. Duimen gaan omhoog en telefoons worden getrokken om een foto te maken. Voor de taaladepten: Буханка betekent in het Russisch: broodje. Daarnaast heeft de ambulance-uitvoering de naam tabletka meegekregen, betekent de pil. De pick-up heet golovastik ofwel de dikkop. Einde Russische les.
JDF6614.jpg

Mogelijkheden te over met deze UAZ, vanaf een cabine met slechts een chassis tot en met een bus die 10 zitplaatsen biedt. En alles daartussenin. In ons geval een Commercial uitvoering met tussenschot zodat deze op grijs kenteken te rijden is en staat voor 15.145 euro exclusief BTW en BPM op de prijslijst. Twee voorstoelen met bergruimte erachter en een ruime goed toegankelijke laadruimte, daar kwamen we al snel achter. Overigens, wilt u alleen cabine/chassis, dan start de Bukhanka bij 13.700 euro. Prima platform om bijvoorbeeld een camperunit op te zetten.
JDF6636.jpg

Laten we meteen duidelijk zijn over de bedoelingen die we bij UAZ Nederland optekenen. De Bukhanka is een werkpaard die puur bedoeld is om zwaar terrein en slechte wegen te kunnen slechten, overal inzetbaar. Dit lezen we niet alleen in de brochure maar zien dit vooral tijdens onze reizen door Rusland op dagelijkse basis (we gaan deze winter overigens weer…). Het vermogen om flink te kunnen incasseren worden door het stevige ladderchassis en solide bladveerophanging mogelijk gemaakt. Die solide ophanging voel je ook. Hoewel het comfort nog enigszins meevalt -je mag geen Citroënvering verwachten, grapte Jan nog- kun u wel flink wat gewicht kwijt in de Bukhanka. Zeg maar een flink rund, 800 kilogram om precies te zijn.
JDF6587.jpg

Gloednieuw krijgen we de UAZ mee. Nou ja, gloednieuw is ie zeker wel, het model Bukhanka gaat al een dikke halve eeuw mee en zag het levenslicht in 1966. Splinternieuw met nog geen 400 kilometer op de teller gaat deze UAZ 452 als model dus al tweeënvijftig jaar mee, rekenen we snel uit. Heel revolutionair zijn de modelwijzigingen niet bepaald, deze 452 wijkt uiterlijk vrijwel niet af van de eerste verschijning.
JDF6590.jpg

Binnen in de cabine is er wat beperkte ruimte voor de voeten maar prima overzicht over het instrumentarium en omgeving. De zit in het kuipstoeltje is goed en meteen is zichtbaar dat de vorm van de bediening de functie volgt. Met andere woorden, eenvoud is troef en zo is de bediening ervan ook.
JDF6635.jpg

Twee poken steken uit om vierwielaandrijving in te schakelen en doet dit ook van de hoge- naar de lage gearing. Dat lukt overigens prima, bij inschakeling van vierwielaandrijving is de tussenbak meteen gesperd –prima voor in het terrein. Beter gaat u hiermee niet het verhard of stroef oppervlak op.
JDF6630.jpg

Direct onder de rechter ellenboog huist de 2,7 liter viercilinder benzine-unit, geproduceerd door UAZ. Haal twee klemmen los en de brede motortunnel klapt omhoog. Het blok ligt precies tussen de twee voorstoelen. Volgens specificaties levert deze 132 pk/209,7 Nm uit dit slagvolume, daar zal het torretje geen zweet van op de rug krijgen. Nazoeken levert op dat een oudere versie zelfs met benzine met een octaangehalte van 72 uit de voeten kan. De huidige motor luistert naar de type-aanduiding ZMZ-409 en is met zestien kleppen prima bij de tijd. Qua uitstoot zit ie normaal op Euro 4, extreem schoon vanuit Russische perspectief. Echter, speciaal voor Nederland wordt de Bukhanka met euro 5 ingezet, plus nog een extra emissiecontrolesysteem zodat uiteindelijk de emissie op euro 6 zit.

Lezen we verder in de brochure dan zien we: Lowest price in it’s class due to the absence of unnecessary options. Briljant. Cruijff had het kunnen zeggen. Achter het stuur gezeten voel je daar niets van. Wel voelbaar is de sturing die iets aan de zware kant is. Zou je als een minpunt kunnen zien. Wij ervaren dit daarentegen als minder nerveus stuurgedrag, ideaal voor wat langere reizen. Door dorpjes heen trekken we als een buschauffeur aan het stuur dat tamelijk plat staat.
Specs-Bukhanka-combi-2018-1.png


DSC0028.jpg

Het was een van de warmere dagen, deze zomer dat we de Bukhanka meekregen. De eerste handeling was dan ook het opentrekken van de luchtklep in de grille. In combinatie met geopende ramen ontstaat een verkoelende luchtstroom. Kantel dan de driehoekige ruitjes vooraan en de lucht circuleert u tegemoet. Uit de brochure leren we dat de motor snel opwarmt en heel lage temperaturen kan hebben. Geloven we best.
JDF6581.jpg

Lastig is het om een (vermeende) onafhankelijke journalistieke blik te bewaren in deze hartenbreker. De Bukhanka is een ‘oudere jongere’, een verfrissing in ons autoassortiment. Een rechttoe-rechtaan no nonsense terreinrakker die best nog eens aardig gaat verkopen, gezien z’n lage instapprijs.
JDF6633.jpg

Zo eenvoudig kan verwarming zijn. Luchtroosters en dergelijke: unnecessary options…
JDF6628.jpg

Eenvoud. Onder de teller unit een knop ter bediening van de reservetank. Standaard meegeleverd. Dus dit is wél een necessary option. Kunnen we inkomen als je echt verre tochten wilt maken.
JDF6602.jpg


JDF6599.jpg

De achterdeuren kunnen 180 graden open, met deurstops om ze open te houden.
JDF6598.jpg

Smeerbare deurscharnieren, althans met smeernippels. Kom je zelden tegen.
 
Leuk! een echt icoon natuurlijk, de Bakhunka. Hoewel natuurlijk vooral interessant voor liefhebbers EN mensen die iets bijzonders willen, maar een camper op basis van Bakhunka lijkt me wel wat :)
 
Ik vind het geinig om te zien en het spartaanse vind ik geweldig :D

Enige waar ik aan denk is hoe je het hier vanaf brengt in een kop staart botsing. Als dit ontwerp al 50 jaar meegaat ben ik bang dat je er niet heel meer uitkomt als je ergens tegenaan klapt.
 
Enige waar ik aan denk is hoe je het hier vanaf brengt in een kop staart botsing. Als dit ontwerp al 50 jaar meegaat ben ik bang dat je er niet heel meer uitkomt als je ergens tegenaan klapt.

het thema veiligheid komt niet voor niks niet ter sprake.
 
Tja, deze test is volgens mij meer een liefhebberstest, dan zeg maar "een autoweektest" en daar is in mijn ogen niets mis mee. Hoewel dan bepaalde dingen niet of veel minder benoemd worden..
Qua veiligheid, dit zijn natuurlijk tanks bijna, qua veiligheidskooien en alles zit er natuurlijk niets in, maar het ding weegt 1900 kilo en stamt nog uit de tijd dat de Russische auto's bijna kluisdeuren hadden, immers werden ze bijna voor de eeuwigheid gemaakt.
 
Terug
Bovenaan