Prutswerk garage?

Marcin Hurkmans

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben een maand geleden naar de garage gegaan ivm een zoemend geluid voor bij de wielen. Bleek een versleten linker voorwiel lager te zijn. Tijdens de reperatie hebben ze daar iets anders kapot gemaakt (mij is verteld ‘de afsluitring’). Dat hebben ze moeten bestellen, auto extra dag kwijt. Enfin; uiteindelijk zou alles gerepareerd zijn. Na het ophalen vam de auto moest ik de snelweg op en meteen viel het me op dat het stuur enorm trilde bij boven 80km/h en er een vreemd geluid te horen was. Meteen terug gegaan. Bij nakijken bleek dat er een bout in of bij (?) de fusee speling had. Dat hebben ze vervangen. Sindsdien trilt het stuur niet meer maar maakt de auto wel een vreemd metaalachtig geluid. Links voor. Het klinkt alsof ijzer tegen ijzer aan slaat of klikt. Lastig te omschrijven. Tikkend geluid iig. Vervelende is dat het compleet willekeurig lijkt te gebeuren. Zo hoor je 10 min niks tijdens het rijden en zo is het om de minuut aanwezig. Het lijkt me niks motorisch want het gebeurt ook in de vrije versnelling. Met bochten of oneffen terrein kan ik het ook niet uitlokken. Het lijkt te komen en te gaan wanneer het wil. Wat uiteraard erg vervelend is want ik kan zo ook niks laten horen of ik moet geluk hebben dat het gebeurt als een monteur meerijdt.

De garage heeft ernaar gekeken en met de auto gereden (ze zeggen niks te horen). Op de brug kunnen ze niks vinden. Op mijn suggestie om na te kijken of het aan een fout tijdens het vervangen van de wiellager zou kunnen liggen gaan ze niet op in (te veel werk wellicht?). Maar mijn logica zegt dat het juist in die hoek gezocht moet worden. Het geluid komt immers uit hetzelfde gebied waar voor het laatst gewerkt is (met fouten...). Ik weet dat dit niet perse hoeft te betekenen dat er iets met de lager niet goed is maar het zou mij een logische stap lijken om dat uit te sluiten.

Heeft iemand wellicht een tip of enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ps. Toyota Avensis 2.0 (T22) sedan.

Heb je al eens aan de stabilisatiestangetjes gedacht? Ik heb ze toevallig bij mijn C5 deze week laten vervangen, die maakte ook een kloppend/rommelend geluid ergens voorin onder.

@FvG: Hm nee niet aan gedacht. Net auto op de krik gezet en zo met het blote oog zie ik geen slijtage. Was dat geluid bij jou er constant? Want bij mij is er echt totaal random. Het komt en gaat. Absoluut niet continu.

Toen de auto net op de krik stond heb ik wel (alleen linker voorwiel!) het volgende geluid opgenomen. Bij het voorwiel rechts is dat er dus niet. Maar ik heb er niet genoeg verstand van om te kunnen zeggen ‘ja hiermee heeft het allemaal te maken’. Check linkje hieronder:

Tikkend geluid

SVF zei:
Aandrijfas of een loszittende remklauw?
Ja je had kunnen zeggen: stabilisatorstang of homokineet of 10 andere onderdelen...snap je, ik heb er te weinig verstand van. Daarom mijn vraag. 😊

Maar heb net wel zitten googlen op ‘aandrijfas tikkend geluid’ en kwam een filmpje tegen met idem geluid als dat wat ik heb. Dus mss idd iets met linker aandrijfas.

iets mis met de aandrijfas? Dat betwijfel ik.
Wat ik op je filmpje zie en hoor is vrij normaal bij het heen en weer halen van je wiel zonder verdere kracht., zeker bij een auto met hogere kilometerstanden. Wat je hoort is enige speling op de homokineten en differentieel en daarnaast eventuele speling van remblokken.
Ik ken geen enkele auto op leeftijd die dit niet heeft eerlijk gezegd, ook met al die delen vernieuwd.
Als de aandrijfas niet goed vast zou zitten krijg je flink speling op je wiellager.

Dit geluid van spelingen mag in principe ook geen geluid maken tijdens het rijden. Omdat je constant dezelfde richting uit gaat. Het geluid is ook alleen te horen bij wisseling van de rijrichting.

Echter. Wat hierboven geopperd is: loszittende remklauw, zou een goed punt kunnen zijn.
Net zoals verkeerd gemonteerde remblokken.
Wat ook kan is dat de abs ring (indien aanwezig) niet goed is gemonteerd.
Ook kan het simpel zijn en dat de wielnaaf net iets te ver in de fusee is gedrukt tijden het persen van het lager. Dan kunnen die mekaar lichtelijk raken. Zeker bij bepaalde warmteontwikkeling en bochten kan dit erger worden.

Laatste mogelijkheid is de ankerplaat. Die kan scheef zitten, waardoor het net de remschijf raakt.

Al deze geluiden kunnen komen en gaan zonder aanleiding maar worden meestal erger bij warmte, omdat alles dan uitzet.

snelle willy zei:
Hebben ze genoeg vet aan de wiellager gedaan??

Wiellagers zijn tegenwoordig vrijwel altijd gesloten (stofdicht). Daar hoef je geen vet meer in de doen.

Wat wel zou kunnen, dat ze het lager niet met het juiste gereedschap gemonteerd hebben en dat dat daardoor beschadigd is en geluid maakt.
Maar zou het eerst simpeler zoeken in idd. een aanlopende anker/stofplaat. Die verbuigen vrij simpel en valt vaak niet op als het gebeurd is.

Oke bedankt voor jullie reacties. Ik moet iets richting de garage terugkoppelen en ze op het juiste spoor zetten (belachelijk eigenlijk maar goed). Aangezien ze als laatste de wiellager vervangen hebben en tevens een bout bij de fusee (moet de fusee los bij het vervangen van de lager eigenlijk?); wat is dan logischerwijs van de potentiele oorzaken van jullie hoerboven de meest voor de handliggende? Remklauw?

Alweer bedankt!

Misschien moet ik het anders formuleren: welke van de genoemde potentiele oorzaken kunnen volgens jullie in verband worden gebracht met de werkzaamheden die horen bij het vervangen van de wiellager? Kijk als bijv. een homokineet niet aangeraakt wordt tijdens de lager vervanging dan kan de garage er uiteraard niks aan doen. Alles kan kapot gaan (ook gezien mijn Avensis inmiddels 20 jr oud is). Maar als bijv. de garage iets met de remklauw of ankerplaat moet doen om de lager te vervangen dan kan ik dat wel aangeven en ‘eisen’ dat ze dat onderzoeken.

Het blijft wel nog steeds erg ‘toevallig’ vind ik dat dit geluid er nu is juist nadat ze net de lager hebben vervangen...

Dank je wel!

Bij de garage werd mij overigens verteld dat de wiellager buiten beschouwing valt als potentiële oorzaak want die zou moer en moet vast zitten. Dan denk ik: Ja dat kan wel zijn maar wat als die gewoon verkeerd gemonteerd is? Of kan dat helemaal niet?

Dat heen en weer bewegen van de aandrijfas is normaal. de aandrijfas heeft enige ruimte nodig in de homokineten om zn beweging te kunnen maken
Als je een bocht maakt staan de kineten ook iets verder uit elkaar dan als je recht rijdt.
Zou die speling er niet in zitten, gaat je aandrijfas vrij kort mee.
Daarnaast als de aandrijfas kaarsrecht staat, is die speling nog erger. Dan zijn het ettelijke cm die de as heen en weer geschoven kan worden.
Mogelijk heb je wat aan dit plaatje om te zien hoe zo'n homokineet in elkaar zit.
https://diskount.fr/wp-content/uploads/2017/10/Joint-Homocin%C3%A9tique-Transmission.jpg

Cardan heb je niet, dat zijn de homokineten ofwel CV joints en in bepaalde gevallen zijn de binnenste tripode.

De borging van de moer is op zn minst vreemd te noemen. De borgmoer zit er verder op dan de splitpen. Splitpen zal hem wel tegen houden, maar die hoort door dat kroontje te gaan zegmaar.
Echter, dat is NIET waar het geluid vandaan zal komen. Tenzij die zo hard is aangedraaid dat het lager kapot gedrukt is. maar dan was er meer aan de hand..
Als de naafmoer echter ontbreekt (die moet onder die kroon ziten) dan snap ik wel waarom die niet goed zit. Die kroon doet niet meer dan de moer op zijn plaats houden, Die kan geen wiel tegen houden.
Echter dan verwacht ik nogal snel een wieltje dat in een bocht ineens zijn eigen weg gaat leiden... Ik weet niet hoeveel je er al mee gereden hebt? Maar daar rijdt je niet lang mee.

Wat betreft die remschijf: zoals eerder genoemd: bij het aandraaien van de wielmoeren valt die speling volledig weg.
Tenzij de wielmoeren dus niet goed aangedraaid waren, kan het dat dus niet veroorzaken.

Misschien even door een andere garage er naar laten kijken?

Nu zit ik in eens te bedenken, ik heb een Lancia Lybra gehad waarbij de wielbouten niet goed aangedraaid zaten of losgetrild waren. Ik ben er van huis naar Amsterdam en weer terug mee gegaan . Bij mijn was het ook een metalig geluid vooral als ik afremde op de motor op de snelweg met een gangetje van 100 want sneller durfde ik niet.

Dacht eerst dat het de homikineet was of versnellingsbak, kwam er later achter dat het de wielbouten waren.

Nu je het wiel eraf gehad hebt en zeker weet dat je de moeren ( jij hebt moeren ipv bouten ) goed hebt aangedraaid , kun je dat na een riyje ook uitsluiten.

Bedankt voor jullie reacties! Zoals je ziet heb ik dopmoeren, maar die heb ik met redelijk veel moeite los kunnen krijgen, m.a.w.: die zaten goed vast.
Ik ga nu mss. iets doms opperen: kan het niet zo zijn dat als ze bij de 'garage' (ik twijfel steeds meer of ze die naam uberhaupt verdienen) de naafmoer vergeten zijn en het wiel vastgedraaid hebben met enkel de dopmoeren, dat er dan alsnog speling zit op de remschijf en de tapeinden?

Ik heb er zeker 3000 km mee gereden sindsdien.

Wat ik morgen sowieso ga doen is eens kijken of er ook speling zit rechts voor. En of daar wel een naafmoer te vinden is. Sjonge jonge...

Sterker nog: wat is jouw positie nog indien je achteraf nog wat wilt claimen? Je moet de problemen daar houden waar ze horen. Of zijn we die fase al voorbij?

Dat is JUIST wat ik wil. Alleen de man van de garage is een ontzettend stug persoon die niet bepaald communicatief vaardig is om het netjes uit te drukken. Daarom probeer ik via jullie harde feiten te verzamelen en dat aan hem voor te leggen zodat hij er niet om heen kan. Ik ben wat dat betreft mss ook (te) koppig omdat ik vind dat zij dit moeten oplossen maar dat recht als consument mag ik hebben vind ik. Desnoods via een in gebreke stelling.

Leon in z'n SEAT zei:
Sterker nog: wat is jouw positie nog indien je achteraf nog wat wilt claimen? Je moet de problemen daar houden waar ze horen. Of zijn we die fase al voorbij?

Nou: zij hebben een reparatie uitgevoerd. Ik krijg daarna de auto terug in een andere staat namelijk met een vreemd kloppend geluid dat er voorheen niet was. Dan mag ik toch verwachten dat ze op z'n minst uitzoeken wat er mis zou kunn niet zijn.

Overigens het feit dat er bijvoorbeeld geen naafmoer op zit; dat is toch gewoon slecht. Hoort niet.

Marcin Hurkmans zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Nou: zij hebben een reparatie uitgevoerd. Ik krijg daarna de auto terug in een andere staat namelijk met een vreemd kloppend geluid dat er voorheen niet was. Dan mag ik toch verwachten dat ze op z'n minst uitzoeken wat er mis zou kunn niet zijn.
Mee eens, maar zoals ik het lees ben je nu zelf aan sleutelen/zoeken. En heb je er ook al 3000 km mee gereden. Als je de reparatie niet acceptabel vindt dan moet je die auto terugbrengen, niet zelf gaan lopen stoeien. Jij bent de onwetende consument, hij is de professional. Dat je er zelf kijk op hebt is leuk, maar volgens mij werkt je huidige aanpak (juridisch) averechts. Kort door de bocht: jij laat de auto repareren, bent niet tevreden, gaat zelf lopen sleutelen, en dan? Advocaat van de duivel: Wie zegt dat het bewuste geluid niet door jouw toedoen is ontstaan?

Is dit trouwens een garage waar je vaker komt/kwam?

Ik snap je hoor Leon. Maar ik ga niet sleutelen want daar heb ik te weinig verstand van. Wiel er af halen vind ik niet echt sleutelen :)

Nou dat geluid was er meteen na de teruggave van de auto. Ik ben toen direct terug gegaan en toen hadden ze geen tijd (dag erna vertrok ik op vakantie).

Marcin Hurkmans zei:
Overigens het feit dat er bijvoorbeeld geen naafmoer op zit; dat is toch gewoon slecht. Hoort niet.

Post eens een foto'tje. Je hele ophanging wordt namelijk bij elkaar gehouden door de naafmoer, kan mij niet voorstellen dat je 3000km hebt kunnen rijden zonder.

Marcin Hurkmans zei:
Ik snap je hoor Leon. Maar ik ga niet sleutelen want daar heb ik te weinig verstand van. Wiel er af halen vind ik niet echt sleutelen :)

Nou dat geluid was er meteen na de teruggave van de auto. Ik ben toen direct terug gegaan en toen hadden ze geen tijd (dag erna vertrok ik op vakantie).
Oh ok, dacht dat je grondiger te werk ging. Verkeerd begrepen blijkbaar. Maar ben je ook met die auto op vakantie geweest dan?

Leon in z'n SEAT zei:
Marcin Hurkmans zei:

Oh ok, dacht dat je grondiger te werk ging. Verkeerd begrepen blijkbaar. Maar ben je ook met die auto op vakantie geweest dan?

Jep.

Toetsje zei:
Marcin Hurkmans zei:

Post eens een foto'tje. Je hele ophanging wordt namelijk bij elkaar gehouden door de naafmoer, kan mij niet voorstellen dat je 3000km hebt kunnen rijden zonder.

Zal dat zeker vanavond doen! Ik begreep dat het bij mij niet een naafmoer is maar een ‘gewone’ moer die geborgd wordt door dat kapje met uitsparingen en de splitpen. Mss zit die moer er gewoon achter? We gaan het vanavond zien.

Als die moer er niet achter zou zitten, houdt dat kroontje echt niet de boel tegen. Dus het zou me verbazen als die er niet achter zit.

En dat is de naafmoer. Je hebt verschillende manieren om die te borgen zoals zo'n opzetkroontje met splitpen, of een rand die in een kerfje (in de as) geslagen moet worden. Bij diverse auto's is het gewoon een bepaald aanhaalmoment waar ze op moeten en geen verdere borging.
Het blijft altijd de naafmoer, hoe die borging ook is.

Je wiel zal er niet zomaar met naaf en al uit gaan, maar dat kan well gebeuren als de naafmoer ontbeekt. omdat het lager wordt opgesloten met die moer.
Maar 3000km met alleen een bijgeluidje haal je daar niet mee. Dan is de kans groot dat het lager alweer kapot gelopen is omdat zie zijdelinks kan bewegen en of dat de naaf uit de lager is gelopen met het bijbehorende wiel zegmaar.
Zoals ik al eerder zei: je krijgt flinke speling op je wiel als je het heen en weer gaat bewegen terwjl de naafmoer ontbreekt of te los zit. (handen op kwart voor 3 en daarna 6 uur en dan je handen in tegenover gestelde richting bewegen beide kanten op)

Met een ontbrekende naafmoer lig je op het eerste klaverblad met 1 kant op de grond.
Die zal het probleem echt niet zijn.

Zie linkje. Goed nieuws: geluid heeft niet met naafmoer te maken. Slecht nieuws: ik heb werkelijk geen idee. Lager? Lijkt me sterk omdat het geluid er meteen al was na de reperatie. Kan een lager ook verkeerd gemonteerd worden en dat die het geluid maakt?
Naafmoer

Pobresh zei:
Als die moer er niet achter zou zitten, houdt dat kroontje echt niet de boel tegen. Dus het zou me verbazen als die er niet achter zit.

En dat is de naafmoer. Je hebt verschillende manieren om die te borgen zoals zo'n opzetkroontje met splitpen, of een rand die in een kerfje (in de as) geslagen moet worden. Bij diverse auto's is het gewoon een bepaald aanhaalmoment waar ze op moeten en geen verdere borging.
Het blijft altijd de naafmoer, hoe die borging ook is.

Je wiel zal er niet zomaar met naaf en al uit gaan, maar dat kan well gebeuren als de naafmoer ontbeekt. omdat het lager wordt opgesloten met die moer.
Maar 3000km met alleen een bijgeluidje haal je daar niet mee. Dan is de kans groot dat het lager alweer kapot gelopen is omdat zie zijdelinks kan bewegen en of dat de naaf uit de lager is gelopen met het bijbehorende wiel zegmaar.
Zoals ik al eerder zei: je krijgt flinke speling op je wiel als je het heen en weer gaat bewegen terwjl de naafmoer ontbreekt of te los zit. (handen op kwart voor 3 en daarna 6 uur en dan je handen in tegenover gestelde richting bewegen beide kanten op)

Die moer borgt alleen de aandrijfas, het wiel zal echt niet los komen. De as kan echter wel loskomen in zo'n geval, weet niet wat ik erger zou vinden eerlijk gezegd.
De wielnaaf steekt door het wiellager en is achter het lager geborgd, het lager kan er alleen langs achter uit de naaf geperst worden. eea. houd zich zelf op zijn plek.

marcel21674 zei:
Die moer borgt alleen de aandrijfas, het wiel zal echt niet los komen. De as kan echter wel loskomen in zo'n geval, weet niet wat ik erger zou vinden eerlijk gezegd.
De wielnaaf steekt door het wiellager en is achter het lager geborgd, het lager kan er alleen langs achter uit de naaf geperst worden. eea. houd zich zelf op zijn plek.

Naafmoer houdt zowel aandrijfas als de naaf op zijn plek, maar ook het binnenste deel van het lager.
Als die moer er niet zou zitten werkt de naaf zichzelf uit het lager of gaat het lager binnen no time stuk omdat niks meer de naaf tegenhoudt bij zijdelinkse krachten.
Een wiellager kan vrij makkelijk uit elkaar vliegen, omdat de binnenste lagerschaal uit 2 delen bestaat. (als je de naaf eruit perst, blijft er ook altijd een deel achter op de naaf)

Dus. zoals TomTom zegt: dat wiel ligt er dan rap af.

Aandrijfas zal er niet zomaar uit komen. Zolang je de fusee nog steeds los moet halen om die te demonteren, zal die as wel blijven zitten. Gezond voor de spiebanen is het niet, maar die as kan er niet zomaar uit komen als de moer eraf is.

@Marcin Hurkmans
Waarom ga je niet naar een andere garage met het verhaal en de vraag om het na te kijken ? En niet melden dat je zelf die splitpen en dop er al af hebt gehad ter controle.
Want je begint je op glad ijs te begeven door die los te maken als leek....

@Marcin Hurkmans
Waarom ga je niet naar een andere garage met het verhaal en de vraag om het na te kijken ? En niet melden dat je zelf die splitpen en dop er al af hebt gehad ter controle.
Want je begint je op glad ijs te begeven door die los te maken als leek....

Slecht advies als je nog ergens aanspraak op wil maken, al is dat sowieso te laat inmiddels.

Bedankt voor de reacties. Morgen terug naar de garage in kwestie en flink stuk rijden met de monteur zodat hij zelf het geluid kan horen. Ik heb het gevoel dat ze me niet 100% geloven...best erg als dat zo is. Maar goed. Als ze het horen dan kunnen ze gaan zoeken.

Een vriend van me die zelf monteur is vroeg zich ook af waarom er geen centreerring te zien is. Ik heb geen idee. Morgen sowieso ook rechter voorwiel los laten halen en kijken hoe de boel er daar uit ziet. Wellicht dan meer nieuws. Volgens mij is 1 ding duidelijk: er klopt iets niet met heel de boel links voor.

Houd jullie op de hoogte.

Laatste vraag: een afsluitring; is dat een onderdeel van de lager zelf? Zo ja: wat zijn de gevolgen als deze niet gemonteerd is?

R-W zei:
Slecht advies als je nog ergens aanspraak op wil maken, al is dat sowieso te laat inmiddels.
Second opinion noem ik dat. Kijken en luisteren is niet repareren he. Tenzij er zaken uit elkaar gehaald moeten worden.

Wat betreft die centreerring: niet elke velg heeft dat nodig. Dat is om velgen goed te centreren op de naaf, als het naafgat van de velg te groot is.
Het is vooral een montage hulpmiddel. maar niet persee nodig. Bij niet monteren kun je een hoogteslag in je wiel hebben, en dat merk je vooral aan trillen tijdens het rijden.

Welke afsluitring bedoel je? Voor zover te zien op je filmpje zit er gewoon een ring achter de naafmoer?
Die borgdop + splitpen moet er gewoon op zitten.

Enige wat ik me kan bedenken is dat de borgring van het lager tijdens het monteren is gebroken (kan wel eens gebeuren, daarom monteer je altijd een nieuwe) Die moet er wel op zitten ja. Hoewel het lager (dit gaat om de buitenzijde in het fusee) niet enorm snel eruit zal lopen door het ontbreken van die ring (want je hebt met een pers ettelijke tonnen nodig om het er in te persen) zit die borgring er niet voor niets.

Second opinion noem ik dat. Kijken en luisteren is niet repareren he. Tenzij er zaken uit elkaar gehaald moeten worden.
Maakt me niet zoveel uit hoe jij het noemt, als je het traject van aansprakelijk stellen enz in wil gaan of iig open wil houden moet je dat niet zomaar gaan doen. Al wordt eea na 3000km toch lastig hard te maken.

Pobresh zei:
marcel21674 zei:

Naafmoer houdt zowel aandrijfas als de naaf op zijn plek, maar ook het binnenste deel van het lager.
Als die moer er niet zou zitten werkt de naaf zichzelf uit het lager of gaat het lager binnen no time stuk omdat niks meer de naaf tegenhoudt bij zijdelinkse krachten.
Een wiellager kan vrij makkelijk uit elkaar vliegen, omdat de binnenste lagerschaal uit 2 delen bestaat. (als je de naaf eruit perst, blijft er ook altijd een deel achter op de naaf)

.

Je hebt gelijk, heb daar nog eens over zitten nadenken, maar het lager zit geborgd en niet de wielnaaf idd. dus die wordt idd. vast gehouden door de moer.

Kom net van de garage vandaan. Auto op de brug, beide voorwielen er af om te vergelijken. Tapeinden aan beide naven even lang. Rechts ook speling op gaten waar de tapeinden in gaan. Dus dat is het niet want rechts hoor ik het geluid niet, het is echt links. Centreerring zich rechts in de velg, links op de naaf. Volgens de monteur maakt dat niets uit.

Zijn oordeel: slijtage bovenste veerschotel links (rubbers). Daar zit speling op (heb zelf gevoeld en idd). Rechts is er geen speling op de veer. Dan krijg je (zegt hij) metaal op metaal en een onregelmatig te horen metalen 'klong' (ik kan het anders niet omschrijven). Volgens hem totaal veilig om zo verder te rijden en zonde van geld om te herstellen. Maar ja; omdat ik leek ben kan hij me (bijna) alles wijsmaken.

Ik ga sowieso niet meer naar hem terug dus als ik het al laat repareren dan bij een andere garage.

Mijn vraag aan jullie (voor zover mogelijk op basis van de gegeven info te beoordelen): is zijn theorie aannemelijk of onzin?

Bedankt alweer!

Theorie is op zich aannemelijk.
Dat het veilig is om ermee te blijven rijden is vers 2.
Daarnaast kan speling in die buurt zelfs leiden tot apk afkeur.

Speling op een voorveer doet me denken aan een gebroken veer. Normaal zit die goed vast tussen de 2 veerschotels en kun je hem niet bewegen. Die veer staat namelijk op spanning, ook wanneer de auto niet op zn wielen staat.

Het kan zijn dat de veerschotel zelf speling heeft (komt wel eens voor) dat zou eventueel een rotte schotel kunnen zijn, maar laten we niet te zeer vooruit lopen. In elk geval zou dat zeker niet veilig zijn.

Ik zou adviseren om bij een andere garage langs te gaan voor een second opinion.

Ik vermoed (afgaande op je verhaal) dat het probleem in het toplager zit. Die is in principe vrij eenvoudig te vervangen en hoeft niet de wereld te kosten. Net zoals een vervangende veerschotel indien dat nodig is.
Desnoods zet je er een complete 2e hands veerpoot onder voor een paar tientjes (plus uitlijning) Wat ook nog minder werk is.

Pobresh zei:
Theorie is op zich aannemelijk.
Dat het veilig is om ermee te blijven rijden is vers 2.
Daarnaast kan speling in die buurt zelfs leiden tot apk afkeur.

Speling op een voorveer doet me denken aan een gebroken veer. Normaal zit die goed vast tussen de 2 veerschotels en kun je hem niet bewegen. Die veer staat namelijk op spanning, ook wanneer de auto niet op zn wielen staat.

Het kan zijn dat de veerschotel zelf speling heeft (komt wel eens voor) dat zou eventueel een rotte schotel kunnen zijn, maar laten we niet te zeer vooruit lopen. In elk geval zou dat zeker niet veilig zijn.

Ik zou adviseren om bij een andere garage langs te gaan voor een second opinion.

Ik vermoed (afgaande op je verhaal) dat het probleem in het toplager zit. Die is in principe vrij eenvoudig te vervangen en hoeft niet de wereld te kosten. Net zoals een vervangende veerschotel indien dat nodig is.
Desnoods zet je er een complete 2e hands veerpoot onder voor een paar tientjes (plus uitlijning) Wat ook nog minder werk is.

Bedankt!

Pobresh, ik heb een tekening gevonden van de veerpoot. Wil graag goed begrijpen waar je het over hebt en omdat ik een noob ben, helpt een tekening daar bij :)

Toplager zie ik staan, echter de veerschotels (ik neem aan een bovenste en een onderste?); waar vind ik die op de tekening?

Ga zelf zeker niet sleutelen, het is zoals ik al schreef puur voor mijzelf zodat ik weet waar we het over hebben. Bedankt!
Veerpoot

Terug
Bovenaan