Marcin Hurkmans
Net ingestapt
Hoi,
Ik ben een maand geleden naar de garage gegaan ivm een zoemend geluid voor bij de wielen. Bleek een versleten linker voorwiel lager te zijn. Tijdens de reperatie hebben ze daar iets anders kapot gemaakt (mij is verteld ‘de afsluitring’). Dat hebben ze moeten bestellen, auto extra dag kwijt. Enfin; uiteindelijk zou alles gerepareerd zijn. Na het ophalen vam de auto moest ik de snelweg op en meteen viel het me op dat het stuur enorm trilde bij boven 80km/h en er een vreemd geluid te horen was. Meteen terug gegaan. Bij nakijken bleek dat er een bout in of bij (?) de fusee speling had. Dat hebben ze vervangen. Sindsdien trilt het stuur niet meer maar maakt de auto wel een vreemd metaalachtig geluid. Links voor. Het klinkt alsof ijzer tegen ijzer aan slaat of klikt. Lastig te omschrijven. Tikkend geluid iig. Vervelende is dat het compleet willekeurig lijkt te gebeuren. Zo hoor je 10 min niks tijdens het rijden en zo is het om de minuut aanwezig. Het lijkt me niks motorisch want het gebeurt ook in de vrije versnelling. Met bochten of oneffen terrein kan ik het ook niet uitlokken. Het lijkt te komen en te gaan wanneer het wil. Wat uiteraard erg vervelend is want ik kan zo ook niks laten horen of ik moet geluk hebben dat het gebeurt als een monteur meerijdt.
De garage heeft ernaar gekeken en met de auto gereden (ze zeggen niks te horen). Op de brug kunnen ze niks vinden. Op mijn suggestie om na te kijken of het aan een fout tijdens het vervangen van de wiellager zou kunnen liggen gaan ze niet op in (te veel werk wellicht?). Maar mijn logica zegt dat het juist in die hoek gezocht moet worden. Het geluid komt immers uit hetzelfde gebied waar voor het laatst gewerkt is (met fouten...). Ik weet dat dit niet perse hoeft te betekenen dat er iets met de lager niet goed is maar het zou mij een logische stap lijken om dat uit te sluiten.
Heeft iemand wellicht een tip of enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ps. Toyota Avensis 2.0 (T22) sedan.
Ik ben een maand geleden naar de garage gegaan ivm een zoemend geluid voor bij de wielen. Bleek een versleten linker voorwiel lager te zijn. Tijdens de reperatie hebben ze daar iets anders kapot gemaakt (mij is verteld ‘de afsluitring’). Dat hebben ze moeten bestellen, auto extra dag kwijt. Enfin; uiteindelijk zou alles gerepareerd zijn. Na het ophalen vam de auto moest ik de snelweg op en meteen viel het me op dat het stuur enorm trilde bij boven 80km/h en er een vreemd geluid te horen was. Meteen terug gegaan. Bij nakijken bleek dat er een bout in of bij (?) de fusee speling had. Dat hebben ze vervangen. Sindsdien trilt het stuur niet meer maar maakt de auto wel een vreemd metaalachtig geluid. Links voor. Het klinkt alsof ijzer tegen ijzer aan slaat of klikt. Lastig te omschrijven. Tikkend geluid iig. Vervelende is dat het compleet willekeurig lijkt te gebeuren. Zo hoor je 10 min niks tijdens het rijden en zo is het om de minuut aanwezig. Het lijkt me niks motorisch want het gebeurt ook in de vrije versnelling. Met bochten of oneffen terrein kan ik het ook niet uitlokken. Het lijkt te komen en te gaan wanneer het wil. Wat uiteraard erg vervelend is want ik kan zo ook niks laten horen of ik moet geluk hebben dat het gebeurt als een monteur meerijdt.
De garage heeft ernaar gekeken en met de auto gereden (ze zeggen niks te horen). Op de brug kunnen ze niks vinden. Op mijn suggestie om na te kijken of het aan een fout tijdens het vervangen van de wiellager zou kunnen liggen gaan ze niet op in (te veel werk wellicht?). Maar mijn logica zegt dat het juist in die hoek gezocht moet worden. Het geluid komt immers uit hetzelfde gebied waar voor het laatst gewerkt is (met fouten...). Ik weet dat dit niet perse hoeft te betekenen dat er iets met de lager niet goed is maar het zou mij een logische stap lijken om dat uit te sluiten.
Heeft iemand wellicht een tip of enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ps. Toyota Avensis 2.0 (T22) sedan.