Ford Focus | Facelift 2022

Je werkt niet voor zo'n bedrijf. Maar dan toch voor een zwarte kiezen. Had die Desert Island Blue dan gekozen. Staat hem goed!

KadettRT zei:
Je werkt niet voor zo'n bedrijf. Maar dan toch voor een zwarte kiezen. Had die Desert Island Blue dan gekozen. Staat hem goed!
Nou, hij laat ons wel in spanning, hè... ;) Zwart is 200 euro goedkoper dan desert blue, misschien is dat de reden?

Die zou ik persoonlijk dan aftikken als ik dat zou betekenen dat ik niet met een lijkwagen hoef te rijden :D

Zit trouwens wat filmpjes en foto's van interieur te bekijken, heeft de Focus geen ventilatie roosters voor de mensen achterin? Dat zou anno 2018/2019 wel de grootste misser zijn!

Mijn Golf uit 2007 heeft het ook, zou logisch zijn als een Focus die 11 jaar jonger is ze ook zou hebben (optioneel).

Mach1 zei:
Mijn Golf uit 2007 heeft het ook, zou logisch zijn als een Focus die 11 jaar jonger is ze ook zou hebben (optioneel).

Er zijn vast auto's van 20 jaar oud die het ook al hebben. Is gewoon een keuze die de fabrikant maakt. In het C-segment is het denk 50/50 wel/geen roostertje achterin. Maar er zitten -voor zover ik weet- bij alle auto's sowieso ventilatie-uitstroomopeningen voor de achterpassagiers onder de voorstoelen. Dus heel veel voegt het niet toe als er ook nog toevoer in de middenconsole zit. Ik kan me herinneren dat ik bij 25 graden achterin een Golf zat en aan een kant een ijskoude knie kreeg van dat ventilatieding. Vond ik niet per se een succes. Mijn Mondeo had extra ventilatie voor de achterpassagiers in de B-stijlen, dat vond ik dan eigenlijk een betere oplossing.

@Bird Nerd: De enige C segmenter die het nog niet heeft, naast dus kennelijk de Focus, is de huidige Opel Astra.

Ventilatie stroom openingen onder de voorstoelen heeft zelfs mijn Yaris uit 2009, maar dat is voor warme lucht in koudere tijden. Gaat me meer om het tegenovergestelde gezien de afgelopen 10 weken in Nederland :)

Of het heel efficiënt is in de huidige C segmenters, vast niet in alle modellen/merken. Maar ik, of beter gezegd, mijn kinderen zouden het een erg prettige optie vinden in de auto ;)

KadettRT zei:
@Bird Nerd: De enige C segmenter die het nog niet heeft, naast dus kennelijk de Focus, is de huidige Opel Astra.

Ventilatie stroom openingen onder de voorstoelen heeft zelfs mijn Yaris uit 2009, maar dat is voor warme lucht in koudere tijden. Gaat me meer om het tegenovergestelde gezien de afgelopen 10 weken in Nederland :)

Of het heel efficiënt is in de huidige C segmenters, vast niet in alle modellen/merken. Maar ik, of beter gezegd, mijn kinderen zouden het een erg prettige optie vinden in de auto ;)
Zelfs de nieuwe MB A-klasse heeft het niet standaard. Ik ben het met je eens: het is een heel prettige optie bij hoge temperaturen.

Zo'n kleine ruimte en dan willen we 4 zone climate control. Uiteindelijk mengt het zich toch allemaal samen ;)

KadettRT zei:
In een V40 is het ook ver te zoeken. Maar de 50/50 die ik gaf zal inderdaad wel niet helemaal kloppen.

Overigens gaat het niet om 4-zone climate control zoals Bird zegt. Maar dual zone CC's, die tegenwoordig de norm zijn als je een automatische airco bestelt, vind ik al van heel beperkt toegevoegde waarde. Het aantal keren dat, in alle auto's met die optie die ik tot dusver gereden heb, de temperatuur links en rechts verschillend ingesteld waren, kan ik op 1 hand tellen. Maar dat terzijde.

Ventilatie achterin zou ik vooral willen omdat het chique staat, verder niet. Nu heb ik daar wél stoelverwarming en twee USB-poorten. Ook chique, gebeurt helemaal nooit iets mee. Maar goed, insert argument 'kinderen' en alles wordt anders ;)

Ik heb nu dual zone CC en dat vind ik wel irritant: je kan 'm namelijk niet op 'mono' zetten. Dus bij het instellen van de temperatuur moet ik altijd aan twee knoppen draaien.

Oh, da's wel apart, de meeste auto's hebben een knop waarmee je ze synchroniseert. Bij de nieuwe zou je -neem ik aan- op 'Dual' moeten drukken om de links en rechts te (de)synchroniseren.

Ford-Focus-2019-1280-1f.jpg

Barri zei:
Ik heb nu dual zone CC en dat vind ik wel irritant: je kan 'm namelijk niet op 'mono' zetten. Dus bij het instellen van de temperatuur moet ik altijd aan twee knoppen draaien.
Waarom moet dat? Je zit toch nooit op twee stoelen tegelijk? Leve het touchscreen :T.

De C-Max van mijn vader had wel die mono/dual knop, mijn Focus niet. Op die plek zit nu max/ac. Best vreemd inderdaad!

voiture zei:
Barri zei:
Waarom moet dat? Je zit toch nooit op twee stoelen tegelijk?
OCD. Temperatuur links en rechts moet gelijk zijn. (ja, daarvoor koop je een dual zone climate control).

voiture zei:
Leve het touchscreen :T.
De laatste keer dat ik in een auto reed met touch screen aircobediening (Cactus), weigerde dat scherm dienst en viel er helemaal niks meer in te stellen. Zou je inderdaad een oplossing kunnen noemen ;) .

En inderdaad; OCD!

Ontopic: ik heb de nieuwe Focus nog steeds niet gezien. Toch snel maar ns gaan bekijken!

Ik ben behoorlijk warmbloedig, kan gerust met T shirt of polo buiten lopen bij temperaturen rond vriespunt. Ex partner koukleum eerste klas, zou met de hittegolf van afgelopen weken nog een winterdekbed hebben. Bij ons was de dualzone CC in de Megane echt wel een uitkomst. Probleem was eerder de kinderen achterin die het dan minder vinden :)

4 Zone CC zou lekker zijn als je grotere kinderen hebt en ieder toch zijn eigen temp wilt. Jongste dochter kopie van mij, oudste kopie van ex. Dus ene kant auto standje sauna andere kant vrieskast :D Maar dan zou ik denk ik een auto als een V70 of V60 waar de roosters (ook) in de B stijlen verwerkt zitten een stuk beter van dienst zijn.

Nu weer back on topic: Kan niet wennen aan de achterkant van de Station. Te generiek ala Hyundai i30 of Kia Ceed.

@Barry, zet je climate even uit/aan. Bij de Focus van 2014/2018 staat de temp dan weer synchroon. Hopelijk werkt dat ook bij de pre-facelift...

Skeep, steeds helemaal aan en uit zetten? Lijkt me wel wat omslachtig!

Vandaag trouwens de nieuwe Focus wezen bekijken. Qua interieur gewoon top: zit heerlijk en het dash ziet er mooi uit. De verstelbare lendesteun is ook fijn; niet meer één stand, maar een traploze verstelling.
Het uiterlijk: de neus is mooi, maar de raamlijn aan de zijkant kan ik nog steeds niet aan wennen. Ik kreeg helaas geen proefrit aangeboden, bij de KIA dealer ernaast wel toen ik de Ceed stond te bekijken. En qua rijden evenaart dat een Focus, als ik m met mijn Focus vorig model vergelijk. Daar gaat Ford nog een stevige kluif aan hebben.
Ook heb ik even in de Fiesta ST gezeten. Wat een gaaf ding! Maar zelfs voor mij waren de stoelen wat krap. Ze sluiten je prima in, maar ik heb het idee dat mijn schouderbladen wat naar binnen gedrukt werden en dat kan toch nooit echt lekker zitten.

Ik zag overigens dat het prijsverschil tussen een Fiesta Ecoboost en een Focus Ecoboost maar 2k is, dat is erg weinig. De Fiesta Ecoboost is relatief duur waar je Focus juist voordelig geprijsd is.

In China is de nieuwe Focus inmiddels ook volop in productie en leverbaar. De auto zal waarschijnlijk in zijn eentje geen einde kunnen maken aan de verliezen en dalende verkopen waarmee de Chinese Ford-divisie kampt. Maar da's geen exclusief Chinees probleem, ook in Europa draait Ford slecht en is de toekomst niet helemaal zeker. Nu wijt Ford dat aan allerlei zaken, maar niet aan de oude, halfbakken en niet aansprekende producten, terwijl dat volgens mij een belangrijke oorzaak is van de matige verkopen in Europa en China. Maar goed, de Chinese Focus dus: die is er exclusief voor China ook als sedan. In Europa maakt de Focus sedan niet meer onderdeel uit van het productgamma en in de VS stopt Ford helemaal met de verkoop van 'lage' personenwagens (m.u.v. de Mustang), dus de Focus IV krijgen ze daar nooit te zien. Tijd voor een fotoserie:

2018090617020323233123_6237474_11.jpg

201809061702042471107_6237468_11.jpg

201809061702012172108_6237471_11.jpg

2018090617020323197117_6237470_11.jpg

20180920223448344820735_6264673_11.jpg

20180920223521352198326_6264669_11.jpg

20180920223450345017151_6264672_11.jpg

2018092022350235215135_6264671_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/2273/

Die blauwe ST-Line sedan vind ik een gaaf ding! (y) Spoilertje had voor mij niet gehoeven.

@D-C: Met 'halfbakken oud en niet aansprekend' doel je denk ik op auto's als de Ka+, EcoSport, C-Max, Mondeo? Ik denk dat als Ford doorzet met het vervangen van de oude modellen door nieuwe die voortborduren op de lijn van de Fiesta en Focus, het wel goed zou kunnen komen. Al moeten die interieurs echt rap een stuk feestelijker gaan worden.

[D2] zei:
@D-C: Met 'halfbakken oud en niet aansprekend' doel je denk ik op auto's als de Ka+, EcoSport, C-Max, Mondeo? Ik denk dat als Ford doorzet met het vervangen van de oude modellen door nieuwe die voortborduren op de lijn van de Fiesta en Focus, het wel goed zou kunnen komen. Al moeten die interieurs echt rap een stuk feestelijker gaan worden.

Hoewel ik de Fiesta en Focus ook niet aansprekend vind, heeft Ford daar wel zijn best op gedaan, zeker die laatste. De bestelwagenlijn is ook actueel en compleet. Maar verder heeft Ford mijns inziens weinig te bieden. De Kuga doet het nog aardig, maar die concurreert alleen op prijs en qua afwerkingsniveau krijgt 'ie de rode lantaarn in zijn klasse. De Mondeo die te laat op de markt kwam, de verwaarloosde S-MAX/Galaxy, de Edge met hoge prijzen en goedkoop afgewerkt S-MAX/Galaxy-interieur, de Ka+ en EcoSport die bedoeld waren voor ontwikkelingslanden en wel even de Europese en Aziatische concurrenten aan zouden moeten gaan, de C-MAX die over datum is en geen vervanger krijgt... Het wordt tijd voor vers bloed.

Of de modellen nu wel of niet aansprekend zijn blijft een kwestie van smaak. Grootste probleem in Europa voor Ford is de dalende verkopen in de UK en dat zal met het brexit verhaal voorlopig niet beter worden. Tevens zijn de handelsoorlogen de meneer Trump met de rest van de wereld aan het voeren is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor de wereldwijde verkopen. Daarnaast is een Ford in Europa niet meer zo een koopje zoals dat vroeger vaak wel was. De wat mindere kwaliteitsbeleving werd dan gecompenseerd door de prijs en de rijeigenschappen. Met deze MK4 heeft Ford wel weer een auto die qua rijeigenschappen aan de top staat. Dit was met de MK3 niet zo en deze werd dan ook door enkele rivalen voorbijgestreefd qua rijeigenschappen. Tevens was de MK3 ook niet een van de ruimste auto's in het c-segment. Dit schijnt bij de MK4 een stuk beter te zijn.

sierrra zei:
Tevens was de MK3 ook niet een van de ruimste auto's in het c-segment. Dit schijnt bij de MK4 een stuk beter te zijn.
Zou goed kunnen. Hij voelde op de achterbank nog iets ruimer aan dan mijn Astra, en dat is al een van de ruimsten in het segment.

Wat Ford mijns inziens mist tov een aantal concurrenten is kwaliteitsbeleving, oftewel de foefjes waarmee men zorgt dat je je in een interieur van een klasse hoger waant. Gebruik zwart(er) kunststof ipv grijs, voeg meer chroomstripjes toe, geef de klokkenwinkel en alle grafische interfaces een rustiger design en je bent al een heel eind. Ook het plastic rondom de ventilatiebediening moet mooier en zachter kunnen. Of doe dat bijvoorbeeld alleen in de duurdere uitvoeringen als de Titanium en de ST-Line. Een Astra Online of Business ziet er vanbinnen ook stuk minder chique uit dan een Innovation, bovendien knapt die laatste ook enorm op als je de lederen bekleding neemt. Bij de Focus kun je natuurlijk de Vignale kiezen, maar daarbij pak je meteen ook uiterlijke wijzigingen mee die ik iig niet mooi vind. Bovendien is de Vignale niet met de sterkste benzinemotor of de diesels te krijgen.

Maar als je al dit soort geneuzel even wegdenkt zit je naar een dashboard te kijken dat kwalitatief gewoon prima is, en bovendien erg prettig en intuïtief functioneert. Op de manier waarop ik mijn auto gebruik is dat wat beklijft.

De enige echte misser vind ik, is dat je in de ST-Line geen uitgebreid verstelbare stoelen kunt bestellen. Ik ben geen rugpatient oid dus ik zit goed genoeg, maar de AGR-stoelen van de Astra met elektrische verstelling + geheugen en massage zijn echt een klasse hoger. De passagier zit daar bovendien ook goed, met zittingverlenger en zithoekverstelling en alles. De Focus ST-Line biedt dat niet.

Goh, wat ziet die sedan er goed uit. Spreekt mij persoonlijk veel meer aan dan de hatchback. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de Mazda 3. De sedan van dat model is veel evenwichtiger gelijnd dan de hatchback met zijn lange neus en te korte bolle achtersteven.
Ik ben het wel met D2 eens betreffende zijn opmerkingen over het meubilair. In mijn eigen Focus Titanium (Mk3-2) zitten stoelen die prima zitten als je er net plaats in hebt genomen. Maar op lange afstanden vallen ze door de mand. De zitting is te kort, staat te vlak en kan in een hogere stand niet ver genoeg naar achteren geschoven worden. Na anderhalf of twee uur ben ik blij dat ik weer de benen kan strekken. Dat gevoel kende ik niet bij mijn vorige auto, een Skoda Octavia. Die had betere stoelen en waren ook ruimer verstelbaar.
Ook de stoelen en zitpositie in een Golf/Leon of Opel Astra zijn beter voorelkaar. Vooral de AGR stoelen van Opel en de stoelen die b.v. in een Golf Highline zijn gemonteerd zijn fantastisch.
Korte zittingen en beperkte verstelbaarheid snap ik niet zo goed bij de huidige auto's. De fabrikanten kijken toch goed naar elkaar, zien en horen toch ook de bevindingen van autojournalisten en klanten.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe Fiesta. Geweldige auto, maar waarom niet een iets ruimere stoel die wat verder naar achteren geschoven kan worden. Bestuurders met lange benen zitten een stuk comfortabeler in een nieuwe Polo dan in de nieuwe Fiesta. Een paar centimeter langere stoelrails doen wonderen.

AutoBild test: Golf, Focus en Ceed

In AutoBild valt de Ford ook wat tegen. Geweldig sportief te rijden maar met sportonderstel (ST-Line) te straf en oncomfortabel. Ook verbruik en de stoelen vallen tegen. De Ceed doet het beter maar heeft ook geen geweldig meubilair. Daarvoor moet je toch echt bij VW, Opel of BMW zijn....

De Golf blijft toch wel het fijnste wat je kunt kopen in z'n klasse. Met de komst van de VIII verwacht ik dat de Focus helemaal niet meer mee kan komen. Zeker omdat VW flink inzet op het digitale vlak en mensen daar tegenwoordig erg gevoelig voor zijn.
Ik zie de toekomst voor de Focus weinig rooskleurig in helaas.

Auto Express heeft de Focus, Astra en Golf met elkaar vergeleken.

focus_group_test1.jpg

1. Golf
2. Focus
3. Astra

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/ford/focus/104713/ford-focus-vs-vauxhall-astra-vs-volkswagen-golf

dca492 zei:
Autobild is niet serieus te nemen.

Dat zijn helaas maar weinig autobladen. Zolang ze afhankelijk zijn van sponsorgelden uit de auto-industrie moet je de tests met een grote korrel zout nemen. Nu is Kia opeens erg hot. Drie keer raden welk merk op dit moment veel geld aan advertenties in sommige autobladen uitgeeft...

sierrra zei:
Dat zijn helaas maar weinig autobladen. Zolang ze afhankelijk zijn van sponsorgelden uit de auto-industrie moet je de tests met een grote korrel zout nemen. Nu is Kia opeens erg hot. Drie keer raden welk merk op dit moment veel geld aan advertenties in sommige autobladen uitgeeft...

Helemaal mee eens. AutoExpress is dan weer helemaal pro-VAG. Tenenkrommend om te zien hoe VW maar ook Seat en Skoda daar helemaal worden opgehemeld. Het feit dat zelfs de Focus daar geen test weet te "winnen" van de Golf zegt genoeg.

Dan valt het bij AutoWeek eigenlijk wel weer mee.

Kristian zei:
De Golf blijft toch wel het fijnste wat je kunt kopen in z'n klasse. Met de komst van de VIII verwacht ik dat de Focus helemaal niet meer mee kan komen. Zeker omdat VW flink inzet op het digitale vlak en mensen daar tegenwoordig erg gevoelig voor zijn.
Ik zie de toekomst voor de Focus weinig rooskleurig in helaas.
Ik ben erg verbaasd over het artikel van Autobild. Ik heb exact dezelfde auto gereden, verregaand gelijk uitgerust echter dan met 18" velgen. Diezelfde dag bovendien met de Ceed. Wat mij bij is gebleven is dat de Ceed ongeveer hetzelfde rijdt als een Golf, waar de Focus lichtvoetig als een ballerina over ieder wegdek heen danst. Terwijl er juist heel weinig concessies aan het comfort gedaan zijn! Ach, smaakkwestie wellicht, maar ik had het heel anders geformuleerd.

Wat ik echter veel merkwaardiger vind is deze uitspraak:
"Außerdem kostet das Panoramadach wertvollen Platz im Fond. Bereits Personen um 1,75 Meter Körpergröße müssen den Kopf schief legen, wenn sie aufrecht sitzen wollen. "
Ik had dus een Focus met panodak mee, en ik heb achterin gezeten, en ik ben 1 meter 80 lang... Volgens Autobild had ik klem moeten zitten tegen het plafond. Niets van gemerkt gek genoeg ....

Verschilt ook erg per persoon. Ik ben sowieso lang (1m93) maar mijn benen zijn ook erg lang, langer dan een vriend van me die 2m05 is. Verhoudingen zijn bij iedereen weer anders

VW weet gewoon de gemiddelde mens aan te spreken; prima design (niet uitgesproken lelijk of te apart), ruim genoeg, veel keuzes in uitvoeringen, aandrijflijnen, opties ed, rijdt prima (nooit spannend maar de meeste mensen zoeken gewoon een (lease-)auto van A naar :cool: enz. Dat PON niet deugt en VAG hun zaakjes ook vaak niet op orde hebben boeit de gemiddelde leasert weer niks

Auto Motor und Sport heeft in in de laatste editie de Focus 4 (1.5 STline hatchback) tegenover de de VW Golf 1.5 TSI Highline gezet.
Groot was het verschil niet, maar de Focus kreeg de meeste punten. De 3 cilinder 1.5 ecoboost was beter bij de les dan de 4 cilinder in de Golf.

sierrra zei:
dca492 zei:
Autobild is niet serieus te nemen.

Ik denk niet zo zeer sponsorgelden maar voorkeur van journalisten die een grote rol spelen. XAls auto X nieuw is is deze geweldig. Na vier jaar vraagt men zich af waarom je auto x zou overwegen. Zo achterhaald allemaal. Ik heb de test van Autobild gelezen en ik kan de voorkeur wel verklaren. Maar persoonlijk leg je mogelijk andere accenten. Grote plus van VW is de enorme ruimte voorin en de goede stoelen. Stoelen vind ik persoonlijk bij Ford niet geweldig, Kia zit daar een beetje tussenin.

Ik ben een trotse bezitter van de Ford Focus Wagon ST-Line uit 2017.
Maar ik vind het nieuwe model niet mooier dan die van mij.
Vooral die ingedeukte mistlichten voor, en achter die rode refelectoren vind ik echt niet mooi. Het is te hoekerig.
Geen mooie lijn zoals model 2017.
Het dashboard is idd veel rustiger kwa uitstraling.
Maar ik vind dat tablet zo lelijk. Alle merken gebruiken nu die zelfde opstelling. Spuug lelijk.
Vraag mij ook af of het wel gemakkelijk te bedienen is. Ik heb nog iets van een steuntje voor onder mijn vingers.
Maar met dat tablet scherm dat zo recht voor je staat lijk mij moeijlijk te bedienen tijdens het rijden.

Vind wel alle nieuwe technische toevoeging beter in vergelijking met mijn auto.
Zoals automatisch dim licht geheel omlijnde LED dag verlichting etc.

Ik vind het nieuwe model niet zo mooi als de FORD Focus Wagon ST-Line 2017.

Niet mooi:
- Tablet op het dash bord staat rechtop en is niet mooi weg gewerkt.
- Weinig lichtjes op het dashboard. Velen zullen dat juist mooier vinden, Maar ik niet:p
- Achterkant de naam " F O C U S" vind ik niet mooi
- Vind de achter bumper niet mooi, omdat er nu rode reflextors zitten in elke hoek. Bah.

Wel mooi
- Nieuwe kleuren metallic lak
- Veel meer opties zijn nu standaard tov 2017 model
-Mooie nieuwe velgen

Ik heb de nieuwe Focus (een titanium hatchback) ook bekeken bij een Ford dealer. Mooie auto, wat ruimer achterin dan mijn eigen 2015 Mk3-2. Maar ik word er niet hebberig van en zie geen enkele reden om mijn Focus in te ruilen tegen een nieuwe.
Persoonlijk vind ik dat Ford de kans voorbij heeft laten gaan om er een echt comfortabele auto van te maken voor mensen van verschillende posturen.
Kleine(re) mensen zitten er prima in, maar als lang persoon had de stoel nog wel iets verder naar achteren geschoven kunnen worden. Ook de stoel is voor verbetering vatbaar. De zitting is aan de korte kant. In de meeste concurrenten heb je voorin meer bewegingsvrijheid. En bij een aantal merken heb je ook nog eens de mogelijkheid om een betere stoel te bestellen. Opel met z'n AGR stoelen en ook op een Skoda Octavia of VW Golf kan je betere stoelen bestellen dan het standaard meubilair.
Verder vind ik het jammer dat het maximale trekgewicht voor de handgeschakelde 1.0 125 pk met 100 kg is afgenomen waardoor ik met het nieuwe model mijn caravan niet meer mag trekken. Mijn huidige 1.0 125 pk doet het juist zo goed met de caravan aan de haak.
Kortom; dolenthousiast ben ik nog niet.

AutoCar heeft een vergelijkingstest:
De negen contenders: https://www.autocar.co.uk/car-news/features/family-hatchback-mega-test-2018-meet-contenders
De overgebleven vier: https://www.autocar.co.uk/car-news/features/family-hatchback-mega-test-2018-final-showdown

HarrieD zei:
En bij een aantal merken heb je ook nog eens de mogelijkheid om een betere stoel te bestellen. Opel met z'n AGR stoelen en ook op een Skoda Octavia of VW Golf kan je betere stoelen bestellen dan het standaard meubilair.
De Trend (Edition) en Titanium hebben optioneel tienvoudig verstelbare stoelen:

"10-weg handmatig verstelbare voorstoelen inclusief lendensteunverstelling en 4-weg hoofdsteunen
- voor-achter verstelbaar over 254mm - in hoogte verstelbaar over 60mm - hellingshoek verstelbaar -10mm +20mm
- lengte van de stoelzitting verstelbaar +50mm - rugleuning verstelbaar - elektrisch verstelbare lendensteun - 4-weg verstelbare hoofdsteun"

Kost 300 euro op de Titanium, 450 op de Trend (Edition). Vreemd genoeg dus niet verkrijgbaar op de ST-Line, en ook op de Vignale niet, lijkt het.

[D2] zei:
HarrieD zei:
En bij een aantal merken heb je ook nog eens de mogelijkheid om een betere stoel te bestellen. Opel met z'n AGR stoelen en ook op een Skoda Octavia of VW Golf kan je betere stoelen bestellen dan het standaard meubilair.

"10-weg handmatig verstelbare voorstoelen inclusief lendensteunverstelling en 4-weg hoofdsteunen
- voor-achter verstelbaar over 254mm - in hoogte verstelbaar over 60mm - hellingshoek verstelbaar -10mm +20mm
- lengte van de stoelzitting verstelbaar +50mm - rugleuning verstelbaar - elektrisch verstelbare lendensteun - 4-weg verstelbare hoofdsteun"

Kost 300 euro op de Titanium, 450 op de Trend (Edition). Vreemd genoeg dus niet verkrijgbaar op de ST-Line, en ook op de Vignale niet, lijkt het.

Ik denk dat deze stoelen standaard in de ST line en Vignale zitten.

Kan geen afbeelding vinden van stoelen met uitschuifbaar zitgedeelte. Maar dat lijkt wel een uitkomst....

Kristian zei:
Kan geen afbeelding vinden van stoelen met uitschuifbaar zitgedeelte. Maar dat lijkt wel een uitkomst....

Ik ook niet. Zie op de volgende stoelen niet echt een optie om de lengte van de stoelzitting te verlengen met 50mm:

https://imgur.com/a/Q1tw4b2

MHLL zei:
[D2] zei:
HarrieD zei:

Ik denk dat deze stoelen standaard in de ST line en Vignale zitten.

Nee, en je kunt ze ook niet bestellen op de ST-Line. Raar maar waar.

Hier een YT-filmpje waarin de uitgebreid verstelbare stoelen gedemonstreerd worden, op een Titanium (doorspoelen naar ca 2m30):
https://www.youtube.com/watch?v=94ItXpeChG4?t=144

Interessant! Ik zou deze optie zonder nadenken meebestellen. Ook als ik een Astra of 3-serie zou kopen zou ik altijd voor de AGR of sportstoelen gaan. Vreemd genoeg denken veel mensen daar anders over als ik de occasions bekijk.

Zeker interessant en een mooie aanvulling. Wanneer je op de site van Ford een nieuwe Focus (Titanium) wil configureren kom je deze optie niet tegen.
Net even de online brochure gedownload en daar staat deze optie wel vermeld, als onderdeel van een optiepakket.
Zou ik nieuw kopen dan besteed ik liever het geld aan deze optie dan aan b.v. een premium rode of magnetic metallic lak. 1200 Euro extra voor deze kleuren vind ik erg stevig geprijsd.
In Duitsland heeft rood-metallic een meerprijs van Euro 850......

De configurator mist allerlei zaken, is meer een gimmick wat mij betreft.

De ergonomische stoelen zouden gewoon op alle uitvoeringen leverbaar danwel standaard moeten zijn. Maar het is wel typisch een ding voor de langere medemens als je het mij vraagt. Ik betwijfel of iemand met gemiddeld postuur er überhaupt baat bij heeft.

Bij mijn Astra ben ik helemaal losgegaan destijds, omdat het kon, daar heb ik de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen genomen. Hoogte, hoek rugleuning, lengte, lengte zitvlak, zithoek, lendesteun, de zijwangen van de rugleuning zijn allemaal (elektrisch) verstelbaar, daarbovenop nog een massagestand en de boel is verwarm- en ventileerbaar. Passagiersstoel is een fractie eenvoudiger.

Voornaamste reden daarvoor was echter dat ik de standaardbekleding van de Astra lelijk vind en mij de geheugenfunctie handig leek voor als mijn vriendin erin rijdt. In praktijk blijkt zij er helemaal niets mee te doen, heeft niet de moeite genomen om überhaupt een eigen preset aan te maken. We zijn vrijwel even lang, dat scheelt. Zelf schuif ik de verlengbare zitting helemaal in omdat 'ie anders in de weg zit met koppelen, en de hoek van de zitting heb ik ook nagenoeg vlak gezet om dezelfde reden. Voor de passagier is de verlenger wel fijn. Massagestand is af en toe geinig, meer niet. Ventileren is nodig omdat het "leer" plakkerig wordt met heet weer.

Kortom, voor mezelf heb ik al die poespas niet zo nodig, en ik vind de standaardbekleding van de ST-Line mooi genoeg. En ik zit prima in die stoelen. Desalniettemin heb ik nog wel een vraag uitstaan bij Ford NL, of die uitgebreid verstelbare stoelen nog beschikbaar komen op de ST-Line.

Een ander mogelijk interessant wistyoudatje is wellicht de afmetingen van de bagageruimte. Ford (NL) legt in alle uitvoeringen behalve de Trend Edition en de Vignale standaard een thuiskomertje. Best wel handig, want die reparatiesetjes zijn in de praktijk 9 van de 10 keer toch onbruikbaar. Maar dit kost uiteraard wel bagageruimte: De vloer komt zo'n 15 centimeter hoogte te liggen en het aantal liters (hatchback) gaat van 375 naar 341 liter.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Mazda 3 gaat worden. Concept ziet er uit alsof dat de nieuwe Giulietta had kunnen zijn/moeten worden.
De huidige Mazda 3 scoort al hoog in de AutoCar test naast de nieuwe Focus.
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/family-hatchback-mega-test-2018-final-showdown

Hier-kommt-der-Mazda-3-fuer-2019-644x363-4ae6a12bd83eacf0.jpg

Caradisiac heeft de Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk met de Renault Megane met nieuwe 1.3 TCe 140 pk motor vergeleken:

essai-match-ford-focus-2018-vs-renault-me-gane-10.jpg

essai-match-ford-focus-2018-vs-renault-me-gane-14.jpg

essai-match-ford-focus-2018-vs-renault-me-gane-12.jpg

essai-match-ford-focus-2018-vs-renault-me-gane-17.jpg

1. Ford Focus
2. Renault Megane

Vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-la-ford-focus-2018-defie-la-renault-megane-essence-9430399.html

Terug
Bovenaan