Foto's uit de oude doos

Inderdaad een mooi kleurrijk plaatje uit Amsterdam. Vooral de vele groene en gele tinten mogen wat mij betreft wel meer terugkomen. :)

Arnhem 1978
96f1b2d117175a77a571286a35c36acb.jpg

Ik vermoed rond dezelfde tijd, misschien iets vroeger.
3ed51b0d6fdad1d4abca9a645acf996d.jpg

Arnhem 1980
88dc4f4cc6498c5591bfa7b1b450ec29.jpg

Ergens eind jaren '90 gezien de Toyota Avensis achter de Peugeot 205. Leuk duo de rode Citroën BX met de bijna gouden Fiat Punto.
ee7c9352550e2ab4a83c4ee918066737.jpg

HarmenA zei:

En dit zal eerder 1985 zijn. De Mitsubishi Galant die langsrijdt kwam najaar 1984 op de markt, op de foto lijkt het hoogzomer.

Edit: de Fiat Panda White links is een actiemodel uit 1985.

Ik vermoed rond dezelfde tijd, misschien iets vroeger.

Iets vroeger op dezelfde dag dan. ;)

Goed zoekplaatje uit Arnhem wederom, 1975 staat erbij als jaartal. Wat zien we zoal voor bijzonders op de foto?
548513d97888d05d904f7f23bfd014cf.jpg

Ik kom niet verder dan een BMW 3 serie. Foto is te klein op de telefoon. Oh en een Renault 4 volgens mij.

Op zijn vroegst 1977, gelet op de Mazda 323 links in beeld. De auto's op de foto zijn redelijk doorsnee voor die tijd, behalve misschien de rubbernose MG Midget die links vooraan geparkeerd staat. In Nederland stopte de import van MG al in 1976, dus die zijn hier officieel niet verkocht.

Gelerijdersplein.
W116 rechts in het midden. En een Toyota Crown daar schuin achter? Meer naar links op de foto.

Wouter82 zei:
Staat er in het midden niet een DAF Kalmar?

Nee, iets veel groters. Zie de DAF 33 Bestel erachter en de VW-bus links ernaast. Het lijkt mij een schooltandartsbus of iets dergelijks.

929V6 zei:
Op zijn vroegst 1977, gelet op de Mazda 323 links in beeld. De auto's op de foto zijn redelijk doorsnee voor die tijd, behalve misschien de rubbernose MG Midget die links vooraan geparkeerd staat. In Nederland stopte de import van MG al in 1976, dus die zijn hier officieel niet verkocht.
De Midget 1500 kwam in 1974 voor modeljaar '75, dus theoretisch kan het wel.

Klassiekerrijder zei:
929V6 zei:

Even teruggekeken in de jaarboeken: de import van de Midget stopte al in 1972, die van de MGB in 1976. Dus het zal toch particuliere import of een buitenlandse toerist zijn geweest.

@rzasa,
Een bankkantoor zou inderdaad ook goed kunnen.

De Citroën H(Y)-bus links achterin, die zag je toch ook niet op elke hoek van de straat? Ik zie ze niet vaak op oude foto's staan in ieder geval.

HarmenA zei:
De Citroën H(Y)-bus links achterin, die zag je toch ook niet op elke hoek van de straat? Ik zie ze niet vaak op oude foto's staan in ieder geval.

De HY beheerste niet zo het straatbeeld als de VW-bus en de Ford Transit maar het was ook zeker geen zeldzaamheid. Vergelijkbaar met de Citroën-busjes van nu misschien wel, wat dat betreft. De HY is zelfs ook een tijdlang bij Citroën Nederland geassembleerd.

Klassiekerrijder zei:
929V6 zei:

Gelet op de Simca 1307 geparkeerd naast de boom is de foto van na 1976. De 323 is een voor-facelift 1979. Dus idd, ik schat eveneens 1977-1979. Dit is toch de Eusebius-buitensingel ter hoogte van de kruising met de Steenstraat? Is al jaren linksom draaiend eenrichtingsverkeer als deel van de stadsring. Toch een forse verbetering met het getoonde verkeersbeeld.

En een BMW 3 met kunststof paneel tussen de achterlichten. Dat hadden de allereersten, eind '75 nog niet, pas vanaf het jaar erna. Overigens heb ik er nog nooit een zonder zo'n paneel in het wild gezien).

Dat is inderdaad een tof filmpje met een frappante mix voertuigen.

O.a. een Jaguar XJ-C maar ook een Ford Fiesta Van, een Lancia Beta, een Citroen Dyane, een Princess, zo'n driewieler..

Aanradertje, deze 3 minuten :)

Ja leuk.
Mij vielen de BMW 6serie op.
De Fiat 127, Austin Allegro, en die verhuiswagen transit.
Vooral in het eerste die viel mij op hoeveel mensen de lampen aan hadden (het is regenachtig weer op de video), ze hadden toen meer de lichten aan dan de meeste automobilisten bij slecht weer op dit moment in Nederland.

De auto's zagen er destijds wel echt 'fragiel' uit op de dunne bandjes.

Wat is de blauwe auto naast de Mercedes? Ik dacht eerst aan een Peugeot, maar het lijkt me toch wat anders.
Screenshot-20221116-202415-2.png

Inderdaad een mooi gevarieerd wegbeeld. De Vauxhall Chevette, Mini en Fordjes zie je wel vrij veel in dat filmpje.
Stif zei:
Vooral in het eerste die viel mij op hoeveel mensen de lampen aan hadden (het is regenachtig weer op de video), ze hadden toen meer de lichten aan dan de meeste automobilisten bij slecht weer op dit moment in Nederland.
Dat is volgens mij grotendeels te wijten aan DRL. Wel iets aan de voorkant en dus op het dashboard maar dan niets achter.

Wel vreemd dat bij sommige modellen in het filmpje de ruitenwissers dezelfde kant op wissen als bij ons.
In dat geval heeft de rechtszittende Engelse bestuurder een flinke hoek van de voorruit die niet gewist wordt.
Normaal gesproken worden rechtsgestuurde auto's af fabriek geleverd met omgekeerde ruitenwisserarmen.

Henk 64 zei:
Wel vreemd dat bij sommige modellen in het filmpje de ruitenwissers dezelfde kant op wissen als bij ons.
In dat geval heeft de rechtszittende Engelse bestuurder een flinke hoek van de voorruit die niet gewist wordt.
Normaal gesproken worden rechtsgestuurde auto's af fabriek geleverd met omgekeerde ruitenwisserarmen.

Als een fabrikant de verkoop aantallen als niet zo hoog ingeschat had dan konden die kosten er niet uit. Inderdaad gaan de wissers dan verkeerd voor de bestuurders kant. Ik dacht dat het andersom ook weleens het geval is geweest.

MB 300SL zei:
Station Amersfoort eind jaren ‘70
https://i.imgur.com/5oYVy6z.jpg]

Vooral die loc vind ik dan erg leuk, al ben ik zelf helemaal geen trein-liefhebber ofzo.

En natuurlijk een vrolijk kleurrijk palet op de parkeerplaats. :)

Kleurenfoto met de trein zie ik links de rode neus van een princess, zag je in mijn omgeving best veel.
Rechts die coupe, een mazda?

De R5 voor de marina, het lijkt op een speciale striping.

Een 1000 rally, altijd goed.
Wat steekt daar uit die zijstraat, een ford stationwagon?

Stif zei:
De R5 voor de marina, het lijkt op een speciale striping.
Hij lijkt een Alpine voorbumper te hebben. De striping kan ik niet goed zien.
https://sf1.auto-moto.com/wp-content/uploads/sites/9/2020/04/renault_5_alpine_turbo_5.jpg

Op z'n vroegst najaar '79. De donkerblauwe Volvo 244 rechts vooraan is in deze uitvoering en kleur alleen voor modeljaar '80 geleverd.

ginkelvanmichiel zei:
geweldige foto, met die Ronda!

Ik vind de Puch Maxi die erachter wordt gesleept het leukste van de foto! Komt ook omdat ik zelf een Puch Maxi kocht toen ik mijn bromfiets-certificaat had gehaald. Wel een rijdende gelukkig. :p

1321008f-0001-0004-0000-000001496285_w996_r1.778_fpx59.6_fpy49.99.jpg

Dit zal wel een parkeerterrein van VAG zijn in Wolfsburg, en dan in 1974 of 1975. Dapper is dat er toch nog wat niet-VAG-producten staan, zoals redelijk vooraan een Alfasud TI, een Renault 4 en een Ford 20M. Verderop zie ik nog minstens drie BMW's. Het lijkt net alsof VAG geen auto's in saaie kleuren maakte in die tijd.

Ik heb helaas even geen kleurrijke plaatjes, dus moeten jullie het hier even mee doen. ;) Zal ergens jaren '70 zijn dit.
4a1ce2f0d1a744840f67676fe5e0c6fa.jpg

Misschien dat ik deze al wel eens heb gepost, maar ik vind hem toch erg leuk. Opvallend veel Frans spul.
ac19ea09348ee6f347fb2d8db7eed34d.jpg

Wachtend voor de veerboot in 1983. Linksvoor een Citroën Axel of toch wat anders? Edit; een Subaru 1600 wagon dus.
8ac82985e2997b4288b8fab17fa5d7b4.jpg

Emmasingel Groningen in 1977.
13d127a34f3456eaa438b359235b1b91.jpg

Nog een mooi zoekplaatje, Breda 1971
781e9e399221be0096125d371e9e298e-2.jpg

Vredenburg Utrecht, 1969.
X171745-B30-F-768x615.jpg

Toch nog een 'kleurrijk' plaatje van Egmond in een winters 1985.
Blog54.jpg

HarmenA zei:
Wachtend voor de veerboot in 1985. Linksvoor een Citroën Axel of toch wat anders?

Ik weet niet welke auto je precies bedoelt, maar helemaal links (voor de Taunus met lading op het dak) staat een Citroën CX en links op de voorgrond een Subaru 1600 DL Stationwagon. In 1983 (staat er op de foto) was er nog geen Citroën Axel. Wel de Oltcit waar de Axel van is afgeleid maar die werd alleen in het Oostblok verkocht.

De foto's van het plein in Roermond (tweede foto) zijn in dit topic volgens mij al meer dan eens voorbijgekomen.

929V6 zei:
HarmenA zei:
Wachtend voor de veerboot in 1985. Linksvoor een Citroën Axel of toch wat anders?

Ik weet niet welke auto je precies bedoelt, maar helemaal links (voor de Taunus met lading op het dak) staat een Citroën CX en links op de voorgrond een Subaru 1600 DL Stationwagon. In 1983 (staat er op de foto) was er nog geen Citroën Axel. Wel de Oltcit waar de Axel van is afgeleid maar die werd alleen in het Oostblok verkocht.

De foto's van het plein in Roermond (tweede foto) zijn in dit topic volgens mij al meer dan eens voorbijgekomen.

Ik bedoel dan de Subaru 1600 Wagon, leuk ding wel!
Subaru_1600_Wagon_1980_%2815806045996%29.jpg

Op het kleurrijke plaatje van Egmond in de sneeuw 1985 staat toch echt een Opel Manta i400.

Naast de rode Golf zie je z'n neus plus wat van die kenmerkende geel/zwarte striping en aan de achterkant valt z'n enorme achterspoiler op.

De inlaten in z'n motorkap lijken er ook te zitten.

En z'n wissers staan omhoog..

(afbeelding openen in nieuw scherm doet 'm vergroten)

Terug
Bovenaan