Roest bij deur scharnieren en achter wiel

GrandePunto2020

Net ingestapt
Heb sinds kort een eerste auto aangeschaft, deze gaat volgende week voor een grote beurt, komen nieuwe banden op en nieuwe ruitenwisserbladen.
De auto had door de vorige eigenaar vorige zomer een kleine beurt gehad.

Nu zag ik vandaag dat er roest achter de wielen zit, zijn dit de remschijven? zal de garage dit willen verhelpen of kan je hier gewoon mee doorrijden?
Verder zijn ook de deurscharnieren roest, moet dit vervangen worden door de garage denken jullie?

Liefst maak ik zo min mogelijk kosten , maar wil wel veilig rijden natuurlijk.

Ik probeer een foto up te loaden vanavond.

9.jpg

Aparte link: https://i65.tinypic.com/5bnwvl/9.jpg

Het roest was me zelf niet opgevallen. Van de airbagstoring (vermoedt dat je die bedoelt), en het zwaar sturen heb ik geen last. Dit zal vermoedelijk af en toe voorkomen.

Uiteindelijk heb ik niet heel veel verstand van auto's, en was ik alleen bij de bezichtiging. Ik had het er wel voor over nieuwe banden te laten steken etc, zolang het allemaal maar goed rijdt (wat het ook doet). Alleen het roest bij de deurscharnieren heb ik gewoon niet op gelet, weet ook niet of het veel kwaad kan?

Daar sluit ik mij bij aan. De schijfremmen die je hier ziet roesten, bestaan uit onbehandeld staal. Daar waar de remblokken er tegen komen blijven ze mooi schoon, de rest gaat langzaam roesten. Hier hoef je niks aan te dien en is ook niet erg.

Zorg dat je gewoon netjes je onderhoud bij een goede garage of dealer laat uitvoeren.
Als je hierover vragen hebt is het beter om het aan anderen over te laten, niet verkeerd bedoeld hoor.

eeuwige_student zei:
Daar sluit ik mij bij aan. De schijfremmen die je hier ziet roesten, bestaan uit onbehandeld staal. Daar waar de remblokken er tegen komen blijven ze mooi schoon, de rest gaat langzaam roesten. Hier hoef je niks aan te dien en is ook niet erg.

Duidelijk antwoord, bedankt, en blij dat het geen kwaad kan. En de roesten deurscharnieren, hoe zit het daarmee? (Zal morgen even foto van maken).

Toetsje zei:
Zorg dat je gewoon netjes je onderhoud bij een goede garage of dealer laat uitvoeren.
Als je hierover vragen hebt is het beter om het aan anderen over te laten, niet verkeerd bedoeld hoor.

Auto gaat zoals ik al zei volgende week voor een grote beurt bij de garage, terwijl hij vorig jaar nog een kleine beurt heeft gehad. Zou normaal pas grote beurt hoeven te doen over 5000 km, maar doe het liever gelijk nu, dan weet ik waarmee ik rijdt, en dat het veilig is.

Lauji6991 zei:
Toetsje zei:

Auto gaat zoals ik al zei volgende week voor een grote beurt bij de garage, terwijl hij vorig jaar nog een kleine beurt heeft gehad. Zou normaal pas grote beurt hoeven te doen over 5000 km, maar doe het liever gelijk nu, dan weet ik waarmee ik rijdt, en dat het veilig is.

Dan kan je toch ook gewoon een controle uit laten voeren? Een beetje monteur heeft binnen een half uur wel in de peiling of de wagen in orde is.

Wat een flauwe reacties.

Foto van scharnier kan ik niet zien, kan ik dus ook niet beoordelen. Roest achter het wiel is inderdaad volkomen normaal. Maak maar eens een rondje in de straat en kijk maar eens.

Het is inderdaad gewoon wat oppervlakkige roest op de schijven. Door de hitte en het dan weer afkoelen en het soort metaal gebeurt dit gewoon en kan absoluut geen kwaad.

Succes.

Bedankt voor de reacties. Hoef me geen zorgen te maken over het roest bij het wiel dus :).
De foto van de roeste deurscharnieren post ik morgen als het licht is wel even op het forum.

Boppie zei:
Lauji6991 zei:
Toetsje zei:

Dan kan je toch ook gewoon een controle uit laten voeren? Een beetje monteur heeft binnen een half uur wel in de peiling of de wagen in orde is.

Zou inderdaad ook kunnen. Maar kijken ze dan ook echt naar alles? Anders kan ik dit weekend nog even bellen en vragen of ze de grote beurt vervangen door ``een controle om te zien of de auto in orde is om veilig mee te kunnen rijden``.

Lauji6991 zei:
Boppie zei:
Lauji6991 zei:
Toetsje zei:

Zou inderdaad ook kunnen. Maar kijken ze dan ook echt naar alles? Anders kan ik dit weekend nog even bellen en vragen of ze de grote beurt vervangen door ``een controle om te zien of de auto in orde is om veilig mee te kunnen rijden``.

Een grote beurt en een veiligheidscontrole zijn wel twee verschillende zaken he? Een auto heeft sowieso onderhoud nodig om veilig te blijven.

Maar daar zit ts nog 5000km vanaf. Ik zou gewoon een controle uit laten voeren. Een monteur kan wel een redelijke inschatting maken.

Nog mensen die zeggen: "doe gewoon een veiligheidscontrole"? Of toch maar grote beurt doen?

Heb hier een foto van de roeste deur scharnier (rechter achterdeur), kan dit kwaad?
a5acbaw.jpg

Is geen scharnier, is de deurvanger. Die horen in het vet gezet te worden. Remschijf op de eerste foto ziet er tamelijk perfect uit.

Je kunt kijken of er water in de deur van de verroeste deurvanger zit. Indien dat het geval is zitten waarschijnlijk de gaatjes aan de onderkant van de deur dicht. Die kun je open porren met een sate prikker o.i.d.

Op de roest kun je novorox of ander anti-roest middel smeren en dan later invetten.

Deurvangers roesten altijd, zeker als ze zijn gelakt zoals deze. Vaak worden ze daarom gegalvaniseerd, dat is duurzamer. Maar die lip schuurt langs de houder in de deur, dat beschadigt de beschermlaag altijd. Mede daarom horen die dingen bij iedere grote beurt eigenlijk even ingespoten te worden met vet. Voorkomt ook geknars.

Bedankt voor de antwoorden. Blij dat het wel vaker voorkomt. Zal er bij de garage wat vet op laten doen en anti roest.

Om even terug te komen op Boppies post, zeggen jullie doe een grote beurt of veiligheids test? (Auto heeft in juni kleine beurt gehad en zou pas over 5000 km grote beurt moeten)

Zeker kun je hem laten controleren. Maar vanwaar de onrust? Onderhoud is blijkbaar aantoonbaar uitgevoerd, op de foto's is niets zorgelijks te zien (bij de rem zelfs integendeel, die schijf is nog niet oud en het blok grijpt goed aan), vanwaar de onzekerheid?

s velthuis zei:
Zeker kun je hem laten controleren. Maar vanwaar de onrust? Onderhoud is blijkbaar aantoonbaar uitgevoerd, op de foto's is niets zorgelijks te zien (bij de rem zelfs integendeel, die schijf is nog niet oud en het blok grijpt goed aan), vanwaar de onzekerheid?

Volgens mij is ts sowieso een beetje onzeker over haar nieuwe aankoop.

Ik zou zeggen: technische check en in overleg met de garage laten aanpakken wat noodzakelijk is. Eventueel een beurtje als de auto daaraan toe is.

Mechanix zei:
s velthuis zei:

Volgens mij is ts sowieso een beetje onzeker over haar nieuwe aankoop.

Ik zou zeggen: technische check en in overleg met de garage laten aanpakken wat noodzakelijk is. Eventueel een beurtje als de auto daaraan toe is.

Als TS zich daardoor zekerder voelt vwb de aankoop, is het sowieso de moeite waard. Of er moet meer aan de hand zijn dan ik uit de post kan halen.

De auto heeft nog apk tot juli.

Het is mijn eerste auto, en wil graag dat ik er veilig in kan rijden (hij rijdt nu gewoon goed), maar als er iets mis mee zou zijn, zou de verkoper het niet zeggen natuurlijk. Vorig jaar is er door hem een kleine beurt gedaan, alsook de versnelling.

De banden zijn wel aan vervanging toe, net als 1 ruitenwisserblad die strepen geeft, die laat ik deze week vervangen. Accu heb ik reeds zelf al vervangen.

Anders bel ik maandag graag even de garage om de grote beurt te laten vervallen (uitstellen tot over 6000km) en een technische controle te laten uitvoeren (kijkt men dan ook naar vloeistoffen?) als dit nog te wijzigen valt (klant is koning, dus neem aan van wel).

Nog opmerkelijk: mijn boordcomputer geeft aan dat er nog 27000 km gereden kan worden tot het volgende onderhoud (bij 200.000km), terwijl er op het kaartje aan het stuur staat dat de volgende onderhoudsbeurt (grote beurt) bij 187k moet gebeuren. Kan iemand dat uitleggen?

Lauji6991 zei:
Nog opmerkelijk: mijn boordcomputer geeft aan dat er nog 27000 km gereden kan worden tot het volgende onderhoud (bij 200.000km), terwijl er op het kaartje aan het stuur staat dat de volgende onderhoudsbeurt (grote beurt) bij 187k moet gebeuren. Kan iemand dat uitleggen?

Ik vermoed niet altijd op het juiste moment gereset. Bij mijn auto's is dit ook een beetje gaan verlopen, hoewel ik het onderhoud altijd (zelf) uitvoer en meteen ook de computer reset.

Ik heb zelf een Peugeut 206 . Geen SW. Maar ik doe 1x in het jaar een kleine beurt en het jaar daarop een grootte beurt. De monteur past dan de boordcomputer aan. Tot nu toe bevalt de 206 meer dan prima, zeer comfortabel. En dat na 35 jaar Japans gereden te hebben.

Maar ja, een 13 jaar oude Yaris is niet mooi en van binnen zelfs lelijk (dashbord). Stoelen matig.

haarr zei:
Lauji6991 zei:
De auto heeft nog apk tot juli.

Dan zou ik nu even een veiligheidscheck laten doen en in juli een grote beurt gelijk met apk.

Ik zou helemaal geen veiligheidscheck laten doen. Is er reden om aan te nemen dat dit een levensgevaarlijk barrel is dan? Zo te lezen niet, dan lekker rondrijden en niet druk maken. Wel die beurt laten doen, een beetje garage laat het dan meteen wel weten als er echt vreemde dingen aan de hand zijn.

Normaliter zou ik de veiligheidscheck ook niet laten doen. Maar gezien TS zich zorgen maakt is het voor de gemoedsrust wel ok.
Veel garages kennen een zgn vakantiecheck. Kost misschien 25 euro.

Ik mag dit wel, het is beter dan het "er zit nog APK op dus op links en gaan met die hap". Vooral als met niet gehinderd wordt door enige kennis en kunde.

Zou me meer druk maken om het brandend airbag-lampje en het zware sturen dan deze pietluttige dingen !

Brandend airbag lampje....mijn Twingo deed het heel vaak. Het heeft mij de pis niet lauw gemaakt. Zwaar sturen..pomp eens wat lucht in de banden en meer dan de 1,9 bar van de fabrikant.

Total Loss zei:
Zou me meer druk maken om het brandend airbag-lampje en het zware sturen dan deze pietluttige dingen !

Heb ik 1x gezien de melding van de airbagstoring bij het starten van de motor door de oude verkoper, zelf heb ik er nog geen last van gehad, evenmin als het zware sturen. De een zegt, nu beurt doen en geen veiligheidscheck, de andere zegt het andersom... :p
Als ik nu de grote beurt doe spaart dat natuurlijk kosten voor aankomende zomer, maar doe ik de beurt in de zomer, dan kan ik hem wel tegelijk doen met de apk, zodat deze een goede kans heeft goedgekeurd te worden. Zelf gaat het me er alleen maar om dat ik weet dat de motor goed loopt, er genoeg vloeistoffen zijn, geen lekkages zijn etc etc.. Denk dat ik dan toch de grote beurt nog eventjes 5000 km laat wachten.

Boppie zei:
Brandend airbag lampje....mijn Twingo deed het heel vaak. Het heeft mij de pis niet lauw gemaakt. Zwaar sturen..pomp eens wat lucht in de banden en meer dan de 1,9 bar van de fabrikant.

Airbaglampje wel even laten nakijken, zo lang die brandt doen de airbags het in principe niet. Zulke storingen worden vaak veroorzaakt door de stoelairbags en dan met name de stekkerverbinding eronder. Doorgaans geen heel ingrijpende operatie.

Lauji6991 zei:
Total Loss zei:

Heb ik 1x gezien de melding van de airbagstoring bij het starten van de motor door de oude verkoper, zelf heb ik er nog geen last van gehad, evenmin als het zware sturen. De een zegt, nu beurt doen en geen veiligheidscheck, de andere zegt het andersom... :p
Als ik nu de grote beurt doe spaart dat natuurlijk kosten voor aankomende zomer, maar doe ik de beurt in de zomer, dan kan ik hem wel tegelijk doen met de apk, zodat deze een goede kans heeft goedgekeurd te worden. Zelf gaat het me er alleen maar om dat ik weet dat de motor goed loopt, er genoeg vloeistoffen zijn, geen lekkages zijn etc etc.. Denk dat ik dan toch de grote beurt nog eventjes 5000 km laat wachten.

Gewoon nu even een checkup om zekerheid voor jezelf te krijgen. Weet je meteen of de garage je bevalt. In de zomer grote beurt en apk combineren. Apk is dan soms goedkoper en het kan ook dubbel werk schelen.

Dan laat ik even een check up uitvoeren.

Nog 1 vraagje: boordcomputer gaf een paar dagen geleden aan nog zon 225km te kunnen rijden (had nog iets meer dan 50% vd brandstoftank gevuld geloof ik), en na thuiskomst 11 km gereden.
Vandaag weer een stukje rijden, teller toen op nog 197 km te gaan voor de brandstoftank leeg zou zijn. Terug thuis, ongeveer 15 minuten later stond deze teller op 185. (terwijl ik maar 1 of 2 kilometer gereden heb, maar wel met optrekken en stoppen, optrekken en stoppen, om het aangrijpingspunt van de koppeling te voelen. Verder had ik ook de airco aanstaan, en hebben de banden waarschijnlijk een lage spanning.

Is dat normaal dat de brandstof dan zo omlaag gaat, of zit er volgens jullie ergens een lek? Zie of ruik zelf geen olie, maar auto is in verleden wel gerepareerd op de wiellagers. GR

Lauji6991 zei:
Total Loss zei:

Wil je niet zo lang wachten tot de zomer.
De apk mag 2 maanden van te voren gedaan worden met behoud van de oude datum. Stel de apk verloopt op 10 juli dan mag je al op 10 april de apk uitvoeren. Mocht de auto goed gekeurd worden blijft de datum gewoon 10 juli.
Bij veel bedrijven is de apk gratis bij een grote beurt.
Zo hoef je evt niet te lang te wachten met het onderhoud.

Lauji6991 zei:
Dan laat ik even een check up uitvoeren.

Nog 1 vraagje: boordcomputer gaf een paar dagen geleden aan nog zon 225km te kunnen rijden (had nog iets meer dan 50% vd brandstoftank gevuld geloof ik), en na thuiskomst 11 km gereden.
Vandaag weer een stukje rijden, teller toen op nog 197 km te gaan voor de brandstoftank leeg zou zijn. Terug thuis, ongeveer 15 minuten later stond deze teller op 185. (terwijl ik maar 1 of 2 kilometer gereden heb, maar wel met optrekken en stoppen, optrekken en stoppen, om het aangrijpingspunt van de koppeling te voelen. Verder had ik ook de airco aanstaan, en hebben de banden waarschijnlijk een lage spanning.

Is dat normaal dat de brandstof dan zo omlaag gaat, of zit er volgens jullie ergens een lek? Zie of ruik zelf geen olie, maar auto is in verleden wel gerepareerd op de wiellagers. GR

De computer berekend de nog te rijden afstand aan de hand van het rijgedrag en de motor temperatuur.
Rijd je korte stukjes en is de motor nog niet warm dan verbruikt de motor veel meer brandstof dan dat de motor warm is.
Hierdoor zakt het bereik ook veel sneller.
Zal je nu een lange afstand rijden op bijvoorbeeld de snelweg dan kan het zo zijn dat het bereik zelfs weer oploopt.

Terug
Bovenaan