Een leeuw in het blauw: Peugeot 106

rke

Wegverkenner
Ik heb een andere bolide aangeschaft.

34249586802_dde4faf52e_k.jpg

34550441335_dd8c89fcd2_z.jpg

33740153933_a2a5b41ae0_z.jpg

33707986074_5d7408abd0_z.jpg

34389536702_030c841e10_z.jpg

34389536742_6f93ed716e_z.jpg

Maar, zoals zo vaak met bolides uit deze prijsklasse, er moet wel het een en ander aan gebeuren. Zonneklep rechts is kapot, bussen van pookmechanisme hebben flink ruimte, olie plus filters, misschien andere banden, dakantenne, logo's vastplakken of vernieuwen.

Verder ziet 'ie er op de foto's best netjes uit. Leuke kleur ook. Fijne km's gewenst!

Nette wagen inderdaad! Welke logo's moeten vernieuwd worden dan? Ik zie dat de Leeuw op de achterklep er nog op zit, dat is wel eens anders bij die 106'jes :D

BleuZ NL zei:
Nette wagen inderdaad! Welke logo's moeten vernieuwd worden dan? Ik zie dat de Leeuw op de achterklep er nog op zit, dat is wel eens anders bij die 106'jes :D
De leeuw op de achterklep is met een tandenborstel of zo bijgewerkt. Gelukkig leveren bedrijven via aliexpress mooie imitatie-logo's.

De auto zelf is erg netjes. Stoelen, interieur is schoon en niet ingezakt. Onderkant is niet weggerot, motortje loopt rustig. De vorige eigenaar heeft wel enkele afdekplaatjes blauw geverfd maar daar stoor ik mezelf niet aan. De versnellingspook is wel gejohnnificeerd, die heb ik dus nog maar een stapje verder aangepast.

33712655514_e1f6e09cc9_z.jpg

Ik mis wel iets in het dashboard, ik gok de peukenbak.
34555145645_e78b90e1b1_z.jpg

En ik heb twee thermometers besteld, een voor de koelvloeistof en een voor de motorolie. Die Franse ingenieurs dachten vast dat er alleen domme blontjes in dit soort auto's rondrijden; er zit alleen een 'help, te heet' lampje in.

Geinig dingetje, rke! Ter vervanging van het leaseblik?

RobEU zei:
Ja.

Ik wil graag een auto blijven rijden en deze auto is geschikt voor hetgeen ik er mee wil. Voor de vakanties met de sleurhut moet ik wel een andere auto regelen, er mag nauwelijks meer dan een fietsendrager aan een eventuele trekhaak.

Blijft toch een kek modelletje zat eerder vandaag toevallig naar XSi-tjes te kijken, blijft echt mijn favoriete nét - niet hothatch. Veel plezier met de blauwe rakker (y)

rke zei:
RobEU zei:
Ja.

Ik wil graag een auto blijven rijden en deze auto is geschikt voor hetgeen ik er mee wil. Voor de vakanties met de sleurhut moet ik wel een andere auto regelen, er mag nauwelijks meer dan een fietsendrager aan een eventuele trekhaak.

Van grote Camry naar gemiddelde Leon, en nu een kleine Peugeot. What's next, een trapauto? ;)
Maar super als je hiermee gewoon kunt doen wat je ermee wil doen. Je hebt ook nog een moto natuurlijk, dus je redt je wel. Succes met deze bolide!

Leuke auto in de juiste kleur. Ik heb ooit een tijdje van het werk zijn voorganger gehad, een 205 diesel. Als een slak zo traag, maar ik reed er graag in.

rke zei:
....Voor de vakanties met de sleurhut moet ik wel een andere auto regelen......

Best nette bolide Rke.
En voor de vakantie is toch ook een creatieve (betaalbare) oplossing te vinden:
FIeld Candy Explorer - Lichtgewicht 2-Persoons - Caravan bij Bol:
9200000047266811.jpg

:T

Leuke caravan.
Die zal niet te zwaar zijn, ik heb ook al aan een camper gedacht:

VW-Camper-Tent-1.jpg

Na de Camry, de Leon nu een 106... Ik had toen de behoefte aan een zeven persoons vervoersdoos. We gebruikten dat ding voornamelijk voor de ritjes van de handbal, voor woonwerk gebruikte ik toen de motor.
De Leon was overdreven luxe, gewoon decadent. Maar de werkgever wilde van de 19ct/km bonnetjes af, hij wilde genoeg betalen voor een Leon en de overheid gaf korting omdat men in Den Haag vond dat het ding zo milieuvriendelijk was. Wat wil een zuinige Hollander dan nog meer?
Mondje dicht en scheuren maar...

Nu moet ik alles zelf weer betalen. Deze Peugeot is mijn bewuste keuze tussen netto besteedbaar en luxe vervoer. Ik hoop dat ik alles goed gegokt heb en dat mijn voorspellingen een beetje uitkomen.

"Mijn automobiele rijtje" is met deze bolide zo geworden:
Opel C-Kadett 1.2N
Opel C-Kadett 1.2N
VW Golf I 1100
BL bestelmini (eerst 1000 cc, later 1100)
Peugeot 309 XRD
Toyota Corolla Hatchback 1.8D
Toyota Corolla Station 2.0D
Skoda Octavia 1.6
Suzuki Baleno GTX
Renault Laguna 1.8,
Opel E-Kadett 1.6
Toyota Camry 3.0
Suzuki Swift 1.3
VW Polo 1.6
Fiat Seicento
Seat Leon 1.6 TDI
en nu een Peugeot 106 1.1 accent

Een bonte verzameling.... ---- en dat met alleen Japans en Europees. Nog geen enkele Amerikaan, Rus, Chinees of Koreaan.

Prima ding, lekker mee rijden. Als er een ande budget komt,komt er vast weer wat anders, maar nu is dit prima toch? Compliment dat je de tering naar de nering zet. Zie dat vaak anders.

Net dingetje. Maar die pook inderdaad, wat vreselijk!

Leuke stoelbekleding heeft deze uitvoering!

No nonsens en erg betrouwbaar. Ik wens je ontzettend veel geluk rke en hopelijk gaat het ook allemaal een beetje goed. Ik gun je dat van harte.

Zo, weer een klusje geklaard.

De verbinding tussen pook en bak had 'wat speling'. Schakelen was een trial and error oefening en zijn achteruit was alleen te gebruiken door in zijn vrij met koppeling op wat toeren te maken, koppeling intrappen en in achteruit gooien.

Nu schakelt hij heel wat beter.

Heeft iemand die venturi tussen luchtfilter en inlaat wel eens weg gesleuteld? Dat zou wel eens wat extra power kunnen opleveren. En op die drie paardekrachten is een halve meer altijd meegenomen.

Leukleuk, nog een 106-bezitter :)

Fatsoenlijk kleurtje ook, en staat zo te zien nog goed in de lak. Blauwe bekleding voegt nog wat meer toe bovendien.
Vind je die 1.1 wel vlot genoeg? Gezien je lijstje met vorige auto's zal het niet de traagste zijn, maar rap is anders lijkt me.
Ik heb een 1.4'tje en dat bevalt toch net wat beter, ook al moet je nog steeds geen wonderen verwachten als je met 4 passagiers + bagage in wilt halen op de snelweg. Met enkel een bestuurder is het echter prima te pruimen, 75pk op 820kg.

Wat bedoel je met de 'venturi' tussen filter en inlaat? Je bedoelt die plastic doos achter het gasklephuis? Nu ziet de motor layout van de 1.4 er iets anders uit dan de 1.1, maar ben wel benieuwd wat je bedoelt. Overigens gaat mijne waarschijnlijk binnen korte tijd weg, ben 'm nog niet zat maar wil gewoon graag weer een stapje omhoog qua hoeveelheid auto om je heen.

De kleur is dezelfde als de Rallye destijds (Bleu Santorin) dus dat biedt mogelijkheden.
En de ramen gaan al handmatig net als het voorbeeld. Nu de steelies er nog onder en stickers erop en je bent het helemaal.

Maar zonder dollen, leuke wagen. Inderdaad pookknop even vervangen door exemplaar van de sloop. Net als het scoren van een asbak.
Viel me trouwens tegen hoe weinig "demontagebedrijven" nog 106 hebben liggen maar gelukkig zijn er nog die het wel hebben.

Als je zo'n lange spriet zoekt die op het dak, net achter de voorruit begint, dan heb ik er nog eentje nieuw voor je liggen.

MG ZR 160 zei:
Leukleuk, nog een 106-bezitter :)

Fatsoenlijk kleurtje ook, en staat zo te zien nog goed in de lak. Blauwe bekleding voegt nog wat meer toe bovendien.
Vind je die 1.1 wel vlot genoeg? Gezien je lijstje met vorige auto's zal het niet de traagste zijn, maar rap is anders lijkt me.
Ik heb een 1.4'tje en dat bevalt toch net wat beter, ook al moet je nog steeds geen wonderen verwachten als je met 4 passagiers + bagage in wilt halen op de snelweg. Met enkel een bestuurder is het echter prima te pruimen, 75pk op 820kg.
Deze was te koop op het moment dat ik een auto nodig heb. En het gaat nog altijd vlotter dan mijn racefiets.

MG ZR 160 zei:
Wat bedoel je met de 'venturi' tussen filter en inlaat?

6bnc0fs.jpg

Je ziet naast de bobine een soort venturi in de inlaat zitten. Die zit er waarschijnlijk vooral voor geluidsdemping, maar op zo'n auto is geluidsdemping niet nodig. Hij beperkt ook de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen, waarschijnlijk om de voor-verwarmde-lucht klep te bedienen.

Oh, die flessenhals bedoel je? Die zit er in mijne niet in :)

Misschien dat ie daarom wel zo goed klinkt, hoewel ik ook geen middendemper heb (niks aan gedaan maar zat er gewoon niet).

Zo, het grote aanpassen is begonnen, zie hier de Peugeot 106 Accent Johnny 0.2 edition.

Met
- een stoere antenne met extra power:
35193566046_0498632c85_k.jpg

- een tijdelijk hillbilly ventilatie-knopje:
34846729630_7056880e21_k.jpg

- en de thermometer die de gekke fransozen vergeten zijn:
34389626564_4296cea7fd_k.jpg

Kan het nog mooier?

En de thermometer doet het inmiddels:
34463858044_12fb009bdd_k.jpg

Ik vraag mezelf wel af wat het vervangvoorschrift is van de distributiesnaar. Ik confronteerde de verkoper (een goede vriend van mij) met het door Haynes geadviseerde vervanginterval van 60.000 km in plaats van de door hem genoemde 120.000 km.
Zit ik van de week te zoeken hoe vaak de kleppen gesteld moeten worden, zie ik in het samenvattende hoofdstuk "maintenance schedule" dat Peugeot eens in de 120.000 adviseert en Haynes aanraadt de riem eens in de 60.000 te vervangen.

Wat is nu wijsheid voor deze TU1 motor? En, 104 of 108 tandjes?

Ik heb dit motortje ook in een 1995 106 gehad. Weet dat er wel kilometers voor stonden, maar geen tijd.

Ook dat alles lekker goedkoop was voor dit wagentje, ook de riem. Je hebt wel een speciaal gewicht nodig om de spanrol op spanning te zetten.

Nico GTR zei:
Kleppen gewoon stellen wanneer die begint de tikken. ;)

Netjes metertje trouwens! (y)

Hij tikte als een Duitse Diesel. Een inlaatklep stond zelfs op 0,5 mm in plaats van 0,2.
En het metertje: Ebay, 5 dollar en een stukje waterleiding...

Ok,

De volgende uitdaging. Ik ga er regelmatig met de racefiets op uit, even de mamil (of avor) uithangen. En mijn nieuwe vriendin gaat graag mee.
Met de Seat was dat een kwestie van de fietsendrager op de knobbel en gaan met de banaan.
Maar de 106 heeft geen sleurhaak. De 106 mag 650 kg geremd trekken en dat is niet veel. Nu zijn sleurhaken voor dit soort oudere gebakkies niet zo duur en de drie draadjes van het gebakkie zijn lang niet zo moeilijk als de Nintendo in de Seat. Daarnaast is er de optie om een rek aan de kofferklep vast te knopen en daar de fiets op te leggen.

Mogelijkheden geven twijfel.

Ik mag mijn sleurhut eigenlijk niet aan de 106 hangen, dus als caravantrekker is de 106 niet geschikt. (Hoewel aanhangers pas boven de 750 kg een registratie hebben en een aanhanger met witte plaat dus gewogen moet worden om een prent uit te delen). Maar ik kan er in geval van nood wel een klein boedelbakje aan knopen. En een rek aan de kofferklep geeft krachten op de kofferklep waar hij nooit op berekend is, hoewel een racefiets licht hoort te zijn. Beschadigingen of waardeverlies zijn niet zo belangrijk, het autootje is nu al goed bruiikbaar als poffertjespan.

Ik ga nog een paar daagjes twijfelen.

Zo,

Een paar flinke stukjes gereden en een sloot verse olie in het blok en bak.

De samenvatting tot nu toe:
- Versnellingsbak... rampzalig. De vijf stuks vooruit gaan prima, die ene achteruit vereist handigheid. Soms wil hij met geen mogelijkheid in de versnelling en dan is even in vrij met koppeling op laten draaien de enige oplossing. Schijnt een kwaaltje te zijn van deze blok/bak combinatie.
- Rijgedrag... prima. Het autootje heeft voor zijn leeftijd een goede wegligging.
- Comfort... Niet verkeerd voor een oud budget karretje.
- Lawaai... Ruimschoots aanwezig. De 4500 rpm bij 130 km/uur is goed merkbaar.
- Tobsnelheid.... Voor Nederland is 160 km/uur ruim voldoende. Hij wilde nog wel iets sneller maar ik verlang niet meer.
- Acceleratie... Ruim voldoende mits je de motor tussen 2500 en 6000 rpm gebruikt.
- Verbruik... een keurige 1 op 17.
- Opmerkelijk... de buitenspiegels staan op de uiterste stand.

voor een auto van zo'n 17 jaar oud toch een gaaf bakkie! In die tijd produceerden de auto's in die klasse meer decibellen. Ongelooflijk hoe veel van die 106jes er nog rond rijden. Heb er zelf 3 gehad, heb er graag in gereden. Ik ben geen harde rijder, 110 km/u in z'n vijf vond ik prima en gerieflijk.

Decibellen zijn er wel, maar op het gebied van windruis vind ik ze verassend volwassen. In mijn leeuw kun je elkaar nog steeds prima verstaan bij 130

@rke: Goed om te horen dat het beestje in de smaak valt!

Jacob106xs zei:
(y)

@rke: Ook leuk om te lezen dat er gezelschap is bij het fietsen. Ik had deze post gemist.
Maar na de twijfel.... hoe heb je het opgelost om de fiets(en) mee te nemen?
b70f2b4fa3a64c1516d15181419bedb6--cycling-t-shirts-life-guard.jpg

of
P1050078.JPG

Altai zei:
Jacob106xs zei:
(y)

@rke: Ook leuk om te lezen dat er gezelschap is bij het fietsen. Ik had deze post gemist.
Maar na de twijfel.... hoe heb je het opgelost om de fiets(en) mee te nemen?
b70f2b4fa3a64c1516d15181419bedb6--cycling-t-shirts-life-guard.jpg

of
P1050078.JPG
Achterbank plat en voorwiel er uit (racefiets). Ik denk dat ik er nog wel een sleurhaak onder schroef, ik heb moeite er een fiets in te proppen.

Het gebrek aan koppel onderin was mij nog niet storend opgevallen maar dochterlief heeft er een flink stuk mee gereden. En dochterlief heeft ooit ergens het idee opgevangen dat een motor die meer dan 3000 rpm draait per direct stuk gaat.
En dan duurt het 'even' als je wil invoegen.

Wat wel op een tegenstrijdige manier prettig is: in de voorgaande jaren zijn er zo veel deukjes en krasjes in gekomen dat ik niet meer bang ben voor portierdeukjes. De belofte ze terug te geven is vaak voldoende.

Een update:

Ik rij tegenwoordig wat meer met deze bolide dan waarvoor ik hem gekocht heb. Ik bedoel, een goede 300 km per dag was niet wat ik ooit in gedachten had.

Een aanvulling op de eerdere opmerkingen

Ik scoor 1 op 15 bij erg snelle ritten, 1 op 18 bij een socialere rijstijl.
Ik ben erg blij met de toegevoegde temperatuurmeter. Hoewel 0,1 graad veel te nauwkeurig is voor een automotor heb ik nu al gemak gehad van deze termometer. De Franse dwaas die besloten heeft dat die weggelaten mocht worden, moeten ze alsnog .... in het oor fluisteren dat nooit meer te doen.
Alles (nou ja, alle drie de accessoires) werkt zoals het hoort. Per ongeluk bleek zelfs dat de mistlamp gewoon werkt.
Hij is relatief ruim. Als ik deze bolide vergelijk met de Seicento en Polo, is hij de ruimste.
Hij heeft open klappende raampjes achter. Heerlijk als het extreem warm is, geen gebulder maar gewoon ventilatie. .
Het is een echt gooi en smijt karretje. Ik heb er nu verschillende voor en achterbanden onder zitten, dus ik loop risco van een ongewild pirouetje.
Olieverbruik? Wasda? Dit is een ouderwetse bolide, geen modern bijna-tweetakt-milieu-kreng.
Roest? Kom nou, ze hebben daar in Frankrijk de antiroestbehandeling gevonden. Nauwelijks roest te vinden....

In eerste instantie verbruikte hij wel relatief veel koelvloeistof bij lange ritten met hoge snelheden 110 ~ 140 km/uur. Ik heb het nodige aangepast in het koelcircuit en sindsdien is dat over. Daarnaast heeft alles aan boord wat last van slijtage. Het ruitenwissermechaniekje, de ramen, de stoelen, de sloten, het dashboardkastje, de vloermatjes.

En het is een echte volbloed Franse auto. Ik kan het mezelf voorstellen dat er mensen zijn die middels de rammeltjes nauwkeurig kunnen inschatten hoe snel ze rijden. Dat is toch ook wel iets wat ze onderscheidt van een Duitse bolide.

Toch kan dit wel een blijvertje worden.

Leuk bakkie, uit de tijd dat ik Peugeot (106, 205) en Renault (Clio) nog leuke wagens vond!

Leuk dat je 'm zo weet te waarderen, zelfs na een best fijne C-segment leaser.

Hij heeft open klappende raampjes achter. Heerlijk als het extreem warm is, geen gebulder maar gewoon ventilatie.
Dat had ik bij de C1 ook. Ideaal inderdaad!

Barri zei:
Dat was een prima kar, die Seat. Hij had zijn eigenaardigheden, maar deze Fransoos heeft er ook enkele. Ga maar eens een mistlamp of claxon schakelaar zoeken.

Wat wel heel jammer is, de dramfactor van deze blauwe doos is nihil. Ik moet toch een keer een oude, gedeukte en verroeste bouwvakkersbus kopen, dat rijdt zo veel prettiger. Geen trekhaakbevruchters meer, geen voorbumperklevers meer, altijd voorrang en foutparkeren doe je met die grappige oranje lampjes.

Mooi dat je er blij mee bent. 300km per dag is ook niet rcht waar ze boor bedoeld zijn, maar met dat verbruik en nelastingtarief, de afschrijving en de kosten van het onderhoud rijd je spotgoedkoop. Dat is mooi, zeker als de auto verder doet wat hij doen moet, lijkt me.

Groter of drammeriger kan altijd nog. Voor nu mooi even je trekhaak laten bevruchten en lachen.

uwbuurman zei:
Mooi dat je er blij mee bent. 300km per dag is ook niet rcht waar ze boor bedoeld zijn, maar met dat verbruik en nelastingtarief, de afschrijving en de kosten van het onderhoud rijd je spotgoedkoop. Dat is mooi, zeker als de auto verder doet wat hij doen moet, lijkt me.

Groter of drammeriger kan altijd nog. Voor nu mooi even je trekhaak laten bevruchten en lachen.

Ik rij voor ongeveer 0,10 tot 0,15 euro/km en ik mag 0,19 euro/km aftrekken van de belasting. Daarnaast is de afschrijving zo goed als nihil, financieel heb ik echt geen enkele reden te klagen.

rke zei:
Barri zei:
Dat was een prima kar, die Seat. Hij had zijn eigenaardigheden, maar deze Fransoos heeft er ook enkele. Ga maar eens een mistlamp of claxon schakelaar zoeken.

Wat wel heel jammer is, de dramfactor van deze blauwe doos is nihil. Ik moet toch een keer een oude, gedeukte en verroeste bouwvakkersbus kopen, dat rijdt zo veel prettiger. Geen trekhaakbevruchters meer, geen voorbumperklevers meer, altijd voorrang en foutparkeren doe je met die grappige oranje lampjes.

Andersom is het schijnbaar ook zo. Mijn vrouw is van een C1 naar een C4 Cactus gegaan en merkt dat nu veel minder mensen hun auto nog snel even er voor willen drukken of rare inhaal/invoegacties uithalen.

WOF :confused:

Opscheppen dat de gebaksdoos goed werkt... dat is natuurlijk vragen aan Karma om straf.

En dus mocht ik met een lekke radiateur van Brussel naar huis rijden. Dat kostte me drie liter koelvloeistof en gaat mij weer een uurtje sleutelen kosten. Nieuw radiateurtje, nieuwe slangen, nieuwe klemmen, vullen en raggen maar weer.

Waarschijnlijk was de radiateur al slecht, hij raakte al wat koelvloeistof kwijt na een stukje snelweg knallen. Of er zit nog ergens een lekje, met flink wat pech zelfs de koppakking - die schijnt niet van de allerhoogste kwaliteit te zijn en ik laat het motortje wel regelmatig flink werken.

Bovendien is er een kleine kans dat ik deze blauwe goocheldoos binnenkort weer moet opruimen. Heb je net alles in orde, geef je hem een schop na...

rke zei:
Bovendien is er een kleine kans dat ik deze blauwe goocheldoos binnenkort weer moet opruimen. Heb je net alles in orde, geef je hem een schop na...

Misschien weer een leasebak (ander werk?)

Ach ja, dat gebeurt. Maar zo'n autootje raak je wel weer kwijt. Heb je niet familielid die je er binnenkort plezier mee doet?

Vervangen van de radiateur is een appeltje/eitje bij een 106. Dat is wel fijn.

uwbuurman zei:
Ach ja, dat gebeurt. Maar zo'n autootje raak je wel weer kwijt. Heb je niet familielid die je er binnenkort plezier mee doet?

Vervangen van de radiateur is een appeltje/eitje bij een 106. Dat is wel fijn.

Ik ben ook niet bang te blijven zitten met deze bolide. Mijn kinderen zijn al voorzien van auto's, zelfs de kinderen van mijn nieuwe vriendin hebben allemaal een auto. Maar er is er vast wel ergens een die een oud autootje opgeofferd heeft aan de godin van het gelakte blik, de heilige Fockwa.

Het wisselen was inderdaad niet moeilijk. Er zit nu weer een blinkende nieuwe in.

Jammer genoeg heeft een of andere automobiele prutser recent een enorme deuk in de Seicento gedrukt. De auto staat soms weken aan een stuk op dezelfde plaats geparkeerd en de laatste keer dat hij zo lang stil heeft gestaan, heeft deze prutser het prachtige Italiaanse design verknalt. Ik mekrte het pas bij het parkeren bij de supermarkt, de auto was toen al van zijn plaats gereden.
Ik pleit voor een verzwaring van het rijexamen op het hoofdstuk parkeren en gelijk een regelmatige controle of men het nog steeds kan. Muurtjes of betonpalen tussen de parkeerplaatsen zal ook goed werken.

37509512476_bf25b46ba3_k.jpg

Verdorie, de blauwe Fransoos had een onaangename verrassing voor mij.

De auto ziet er aan de onderzijde nog goed uit, nauwelijks roest te zien.
Behalve, op de burg, als je goed kijkt, een klein stukje wat er verdacht uit ziet....
37670248024_c207e74cd7_b.jpg

Ik kreeg een waarschuwing dat dit wel eens een probleempje kon zijn. Na wat kloppen, krassen en schoonvegen bleek het werkelijk een probleem te zijn:
38340930272_a9c83d68aa_k.jpg

Gelukkig iemand gevonden die het wil lassen, met de benzinevulpijp zo dicht naast het te lassen deel is het nog flink wat werk. Het is in ieder geval een klusje waarbij ik de brandblusser standby onder handbereik zou willen hebben.

Dit is de rechterkant, de linkerkant is nog knetterhard :confused: .

Ai das een domper. Maar gelukkig niet op een zichtbare plaats. Dat maakt reparatie toch net iets goedkoper.

De gebaksdoos wordt gelast. Ik heb een afspraak gemaakt hem te laten lassen, de benzinetank er onder uit knutselen op een openbare parkeerplaats is toch wel wat te gortig.

Dat is een naar en bekend plekje. Maar inderdaad goed te lassen (en daarna onzichtbaar).

Heb je de dorpels, en dan vooral het voorste deel, ook gecontroleerd?
Daar gaan ze ook vaak door ophoping van vuil onder de A-stijl (zichtbaar bij geopend portier).

Tsja, roesten doet elke auto. Diegene die dit ontkent is naïef. Je kunt wel een hoop doen om het te voorkomen of beter gezegd uitstellen ;) .

Alle roest eruit halen (dmv) lassen en anti-roestbehandeling. Als je dit bijhoudt en de auto regelmatig schoonhoudt (en na de winter onderkant goed schoonspuit), dan zal het niet snel gaan roesten. Ook dit is geen garantie.

Tip als je gaat lassen, tank gewoon leegrijden en zoveel mogelijk demonteren ;) . Suc6 met lassen. Over 10 jaar zijn ze zeldzaam en misschien gewild of vergeten.

Terug
Bovenaan