Wat zijn jullie aan maandelijkse auto-kosten kwijt?

Pietzoveel zei:
Van m'n Hyundai i20 heb ik het bijgehouden in de review. Na uiteindelijk bijna 4 jaar en 145.000 km 20ct incl 7 ct afschrijving. Klinkt niet veel, maar al met al wel zo'n € 618 per maand....... En dat terwijl de auto nog in de fabrieksgarantie zat, dus wat er eventueel kapot ging was garantie.
Goed om te delen, want mensen ontkennen altijd dat hun auto zoveel kost per maand, maar als je eerlijk rekent kost dat het gewoon!

Mijn privé lease vinden velen ook zo duur, maar ik denk dat je er zelf amper een gloednieuwe auto van kunt kopen wbt de maandlasten. Er zitten uiteraard wat kanten aan privé lease waar je je bewust van moet zijn, maar dat verschilt ook weer per aanbieder.
 
Leon in z'n SEAT zei:
revolution-nl zei:
Autokosten berekenen zonder afschrijving mee te nemen is natuurlijk vreemd.
Ligt er aan hoe je insteekt natuurlijk...

Ja als je niks meer in je spaarpotjes steekt dan is je insteek nul :)

Hoe je het ook went of keert, je moet iets over de afschrijving zeggen. Een auto van €1000 heeft weinig afschrijving maar veel onderhoud, een auto van €20.000 heeft het precies andersom. Je kan overigens ook niet zeggen dat je bijna gratis rijdt als je een auto van €20k met 7 jaar garantie alleen WA verzekerd.

Ook als je heel goed opgeknapte occassions koopt van €2000 en die met minimaal onderhoud elke 2 jaar inruilt zal je dat in de beurs voelen.

Pietzoveel zei:
Van m'n Hyundai i20 heb ik het bijgehouden in de review. Na uiteindelijk bijna 4 jaar en 145.000 km 20ct incl 7 ct afschrijving. Klinkt niet veel, maar al met al wel zo'n € 618 per maand....... En dat terwijl de auto nog in de fabrieksgarantie zat, dus wat er eventueel kapot ging was garantie.

Diesel? 36.000km per jaar is fors natuurlijk. Ik denk dat je dan al naar €200 diesel per maand gaat en de beurtjes komen ook elke 6 maanden, banden ook, remmen ook. Pechstoringen heb je ook 4 keer zoveel kans op dan iemand die 9.000 km rijdt.
 
Total Loss zei:
Opel Astra F 1.6 Sedan ( 1997 )

Wegenbelasting 38 Euro
Verzekering 18 Euro
Benzine 120 Euro ( 13k per jaar )
Geen onderhoud, geen afschrijving.

Heb je de auto nog maar kort, waardoor je nog geen kosten heb hoeven te maken aan onderhoud of wil je die kosten niet vermelden?
 
Mijn maandelijkse kosten: ik heb er ook de periode waarin ik de auto reed bij gezet, i.v.m. inmiddels toegenomen prijzen wel relevant denk ik.

Mini Cooper Pepper 2004 - periode 2004-2007 - ca. 34.000 km/jr (2.830 km/mnd)
- Brandstof: € 257
- Verzekering (all-risk, toen nog jong, gem. -3 schadevrije jaren): € 192
- Afschrijving: € 182
- Onderhoud: € 49
- Belasting: € 24
- Boetes: € 8

TOTAAL incl. afschrijving: € 712
TOTAAL excl. afschrijving: € 530

Mazda 323 Fastbreak 1.5 GLX (2000) - periode 2007-2012 - ca. 15.000 km/jr (1.250 km/mnd)
- Brandstof: € 140
- Verzekering (WA) en eigen schade (gem. -2 schadevrije jaren): € 98
- Onderhoud: € 83
- Afschrijving: € 72
- Belasting: € 28
- Boetes: € 0

TOTAAL incl. afschrijving: € 421
TOTAAL excl. afschrijving: € 349

Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Ed. Cool (2008) - periode 2008-2012 - ca. 30.500 km/jr (2.540 km/mnd)
- Afschrijving: € 295
- Brandstof (40.000 km benzine, 100.000 km LPG): € 173
- Verzekering (all-risk, gem. -3 schadevrije jaren): € 114
- Belasting: € 54
- Onderhoud: € 47
- Boetes: € 3

TOTAAL incl. afschrijving: € 686
TOTAAL excl. afschrijving: € 391

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004) - periode 2012-nu - ca. 20.000 km/jr (1.665 km/mnd)
- Brandstof (1 jaar Nederland, 3 jaar België): € 186
- Afschrijving: € 129
- Onderhoud: € 82
- Belasting: € 54
- Verzekering (1/2 jaar all-risk, 4 jaar WA, gem. 2 schadevrije jaren): € 54
- Boetes: € 3

TOTAAL incl. afschrijving: € 508
TOTAAL excl. afschrijving: € 379

Volvo 480 ES 2.0i (1995) - periode 2012-2016 - ca. 28.500 km/jr (2.375 km/mnd)
- Brandstof (1/2 jaar Nederland, 3 jaar België): € 250
- Onderhoud: € 176
- Belasting: € 32
- Verzekering (WA, gem. 1 schadevrij jaar): € 32
- Boetes: € 12
- Afschrijving: € 5

TOTAAL incl. afschrijving: € 507
TOTAAL excl. afschrijving: € 502

Alfa Romeo GTV 2.0 TS L (1996) - periode 2016-nu - ca. 25.000 km/jr (2.085 km/mnd)
- Brandstof (België, 3 mnd Euro95, 2mnd Super98): € 247
- Onderhoud: € 163
- Afschrijving: € 142
- Belasting: € 55
- Verzekering (WA, gem. 4 schadevrije jaren): € 38
- Boetes: € 0

TOTAAL incl. afschrijving: € 645
TOTAAL excl. afschrijving: € 503

Een nieuwe auto met veel afschrijving en weinig onderhoud verschilt dus niet eens zoveel in kosten met een oude auto met veel onderhoud en weinig afschrijving.
 
Astra sportstourer 1.4 Turbo sport 2011 (nieuw gekocht)

Brandstof: Vpower of Ultimate €160 pm
Onderhoud: €40 pm (beurt tot beurt met één keer uitschieter met blokken voor en achter en alles bij Opel dealer behoudens de 19" banden)
Belasting: 60 pm
Verzekering: Allrisk met no claim beschermer en volle pakket inzittenden etc etc bij CB: €61 pm en 75% no claim

Totaal €321
 
V0RQ zei:
Leon in z'n SEAT zei:
revolution-nl zei:
Autokosten berekenen zonder afschrijving mee te nemen is natuurlijk vreemd.
Ligt er aan hoe je insteekt natuurlijk...

Ja als je niks meer in je spaarpotjes steekt dan is je insteek nul :)

Hoe je het ook went of keert, je moet iets over de afschrijving zeggen.
Oh zeker, je kunt het niet negeren. Zo bedoel ik het ook niet. Maar om er nou heel stipt mee om te gaan voor een zeker bedrag per maand, ik vind dat weinig relevant. Wil je het goed doen dan zet je ook periodiek het afschrijvingsbedrag opzij zodat je aan het eind van de afschrijvingsperiode voldoende centen hebt om een vervanger te kopen.
 
Mercedes 250D 1991

Wegenbelasting: €0
Afschrijving: nihil
Verzekering: €10
Onderhoud (gemiddeld over afgelopen twee jaar/25k km): €20
Brandstof: €70 à €80 (bij gemiddeld 1000km p/m)

Goedkoop rijden, hier. :D
 
spyderweb zei:
Total Loss zei:
Opel Astra F 1.6 Sedan ( 1997 )

Wegenbelasting 38 Euro
Verzekering 18 Euro
Benzine 120 Euro ( 13k per jaar )
Geen onderhoud, geen afschrijving.

Heb je de auto nog maar kort, waardoor je nog geen kosten heb hoeven te maken aan onderhoud of wil je die kosten niet vermelden?

Nee hoor. Heb de auto al redelijk lang juist inmiddels een 3 1/2 jaar.
Komt er op neer dat ik in principe geen onderhoud uitvoer, auto heeft al die tijd geen beurt gehad, zijn geen filters of olie gewisseld, niks aan daadwerkelijk onderhoud gehad dus.

Heb uiteraard wel al wat geld uit moeten geven om hem of door de APK te krijgen of gewoon rijdend te houden.
Totaal 3 nieuwe banden, nieuwe accu, nieuw middelste deel uitlaat, nieuwe remblokken voor en nieuwe ruitenwissers. Heb ook 2 of 3x een liter olie erbij gegooid. Al met al gok ik, sinds ik hem dus heb die 3 1/2 jaar ( en +/- 40.000 km ), een Euro of 750 aan reparaties en vervanging uitgegeven. Dus afgerond een Euro of 200 - 250 per jaar denk ik.
 
Volvo S70 2.5 10v LPG

Afschrijving: €20
Verzekering: € 20
Onderhoud: € 90 (incl vervanging distributie en schokdempers na aankoop)
Brandstof: € 280
Belasting: €90

Totaal: ± € 500 per maand, bij een jaar kilometrage van ± 55000 km/jaar
 
TYN zei:
Mercedes 250D 1991

Wegenbelasting: €0
Afschrijving: nihil
Verzekering: €10
Onderhoud (gemiddeld over afgelopen twee jaar/25k km): €20
Brandstof: €70 à €80 (bij gemiddeld 1000km p/m)

Goedkoop rijden, hier. :D

Geen wegenbelasting??
 
VW up 2015:

Wegenbelasting: 20,-
Afschrijving: Rond de 1200 a 1500 per jaar
Verzekering (all in): 55,-
Onderhoud: 25-45 euro per maand (incl banden)
Brandstof: 85,- (bij 1 op 19, precies 2x 31 liter tanken in de maand)


All in zonder afschrijving meevallend scenario: 185,- per maand
All in met afschrijving duur onderhoud scenario: 330,- per maand
 
Mijn auto: Opel Corsa E 1.4 Color Edition:

Wegenbelasting: € 42,33 (1 maand 42 euro per kwartaal, 2 maanden 43 euro)
Verzekering: € 56,21
Onderhoud: € 11,92
Brandstof: € 92,80

Totaal: € 203,26 per maand
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het 'onderhoud' niet eerlijk genomen kon worden. Ik heb de auto eind deze maand 18 maanden (hier heb ik ook telkens door gedeeld), maar hij heeft afgelopen September 1 onderhoudsbeurt met kosten gehad. Ik heb de auto nieuw gekocht in oktober 2015. Representatiever zou het zijn als ik dit topic in September voor 2 jaar zou invullen, maar dan is hij alweer naar beneden gezakt en denk je er niet meer aan.
 
Mijn auto: Mazda MX5 BRG n Tan 1992

Wegenbelasting: € 28 (ca)
Verzekering: € 55 (bij aanschaf als eerste auto en 19 jr, later werd het minder)
Onderhoud: *kruipt in een hoekje en gaat huilen
Brandstof: geen idee, auto is nu geschorst. 1:11, en je weet de brandstofprijzen

Volvo:

Mijn auto: Volvo V70 Classic 2.5 140pk op LPG

Wegenbelasting: €100 (ca)
Verzekering: €60 (21 jaar, 2 schadevrije jaren)
Onderhoud: tot nu toe weinig tot geen. Gasveertjes, velgensetje met banden. Grote beurt moet nog.
Brandstof: *kruipt in een hoekje en gaat huilen. 1 op 9 op LPG, dik 7000km/maand. Ca. €500

Totaal (van de volvo): € 660 per maand
 
wegenbelasing : niks, de dyane is wiedes vrij
verzekering : 125 euro per jaar inclusief inzittendenverzekering
onderhoud : lopende zaken 200 euro per jaar
onderhoud zeer lange termijn : 500 euro per jaar

kleine 70 euro per maand dus exclusief een beetje benzine
 
We hebben de Regata nog niet veel gebruikt, maar we hebben wel een redelijk overzicht van vorig jaar (over plusminus 9500km).

Gemiddelde maandelijkse uitgaven:
Benzine: €53,70
Onderhoud: €32,84
Verkeersbelasting: €11,09
Verzekering: €21,88 (incl. rechtsbijstand bij een andere verzekering en pechhulp)

Totaal: €123,66
 
MRB 150PM
Verzekering 99,06 PM
Onderhoud 151,91 PM
Brandstof 500PM
Totaal 899,06 PM

BMW 320D touring, 60.000KM per jaar
 
der Magistrat zei:
We hebben de Regata nog niet veel gebruikt, maar we hebben wel een redelijk overzicht van vorig jaar (over plusminus 9500km).

Gemiddelde maandelijkse uitgaven:
Benzine: €53,70
Onderhoud: €32,84
Verkeersbelasting: €11,09
Verzekering: €21,88 (incl. rechtsbijstand bij een andere verzekering en pechhulp)

Totaal: €123,66

Jouw Fiat rijd 1 op 23?
 
Citroën C1 2013, 8000 - 10000 km per jaar.

Onderhoud: 150 - 250 euro per jaar
Verzekering: 25 euro all-risk
Wegenbelasting: 20 euro per maand
Brandstofkosten: 0 euro (benzine betaalt de zaak, anders ongeveer 80 euro per maand)

Totaal: 65 euro per maand exclusief afschrijving
 
spyderweb zei:
der Magistrat zei:
We hebben de Regata nog niet veel gebruikt, maar we hebben wel een redelijk overzicht van vorig jaar (over plusminus 9500km).

Gemiddelde maandelijkse uitgaven:
Benzine: €53,70
Onderhoud: €32,84
Verkeersbelasting: €11,09
Verzekering: €21,88 (incl. rechtsbijstand bij een andere verzekering en pechhulp)

Totaal: €123,66

Jouw Fiat rijd 1 op 23?

Hm, goed punt, ik ga het eens na. We tanken in elk geval in België. Met een gemiddelde prijs van €1,20/liter zou bovenstaande getal nog kloppen, maar wellicht dat we een tankbeurt zijn vergeten. De Regata verbruikt overigens ongeveer 6l/100km (1:16,5).
 
Lexus GS300 1998 3.0 6 cilinder automaat 203.500km
ca 10.000km per jaar
Wegenbelasting ca 80 euro
Onderhoud/apk 50 euro
Brandstof ca 150 euro
Verzekering WA plus ca 40 euro
-----------------------------------------
310 eurootjes per maand

Met afschrijving zal het rond de 400 euro zitten

Qua onderhoud de afgelopen 2 jaar een nieuw wiellager linksvoor . Een draagarm, zelf vervangen maar die oude bleek niet echt stuk te zijn, nieuwe remschijven en blokken, nieuwe antenne , automaat laten spoelen, en een keer een kleine beurt gehad, nieuwe band omdat de oude in Utrecht lek gestoken was.
 
Lancia Thesis.

Globale kosten per maand:

Verzekering 100 €
Wegenbelasting 10 € (bij bijna 1.600 kg wagengewicht)
Onderhoud : niet te meten, wordt daarom over twee weken vervangen door een Mercedes.
Brandstof: ca. 6.000 km --> 600 ltr. --> dus tussen 850 en 900 €
 
Herr Dr. von Zen zei:
Lancia Thesis.

Globale kosten per maand:

Verzekering 100 €
Wegenbelasting 10 € (bij bijna 1.600 kg wagengewicht)
Onderhoud : niet te meten, wordt daarom over twee weken vervangen door een Mercedes.
Brandstof: ca. 6.000 km --> 600 ltr. --> dus tussen 850 en 900 €

6000 km per maand? wow.
 
Verzekering AR + inzittenden € 50
Wegenbelasting € 88
Onderhoud weinig, 1 beurt per 2 jaar en nog 2 jaar garantie, dus voorlopig alleen banden + beurt € 70
Benzine, ik rij niet zo veel, maar met 1 op 8,3 toch wel zo'n € 225 per maand
Waardevermindering/afschrijving, nu nog zo'n € 425 per maand (zal later minder worden)

Totaal € 858 per maand.
 
2006 Chevrolet Evanda (2.0 automaat)
Benzine: +-€200 per maand (bij +-1400km per maand, verbruik +-1/11)
Wegenbelasting €62 per maand (gewicht 1400kg)
Verzekering: €25,28 per maand
Onderhoud: €20 per maand? Ik doe zoveel mogelijk zelf, maar nog geen onderhoud gehad.
Totaal: €307,28, gelukkig spekt de baas bij :)

1990 Volvo 340 GL (1.4 automaat)
Benzine: +-€20 per maand (bij +-150km per maand, verbruik +-1/12)
Wegenbelasting €25 per maand (gewicht 945kg)
Verzekering: €18,48 per maand
Onderhoud: +-€10 per maand. Ik doe in principe alles zelf, behalve apk (hobbymatig accessoires en toestanden monteren niet meegerekend).
Totaal: €64,48

Pas als je de afschrijving mee gaat rekenen gaat het echt verschil maken. Die Evanda was een investering van €2.750 die je in principe voor de helft afschrijft in 2 a 3 jaar. De Volvo kostte €450 toen je nog een écht mooie voor weinig geld kocht, en met wat geluk schrijft die nu bij.
 
Ik heb m'n auto net een half jaar, en aangezien er door eerdere eigenaren is bespaard op onderhoud heb ik in dat afgelopen half jaar aardig wat moeten uitgeven om dat weer netjes te maken. Met nieuwe banden, een nieuwe uitlaat en nieuwe stabilisatorstangen loopt dat aardig op dus ben ik gemiddeld wat meer kwijt aan onderhoud. Ik verwacht dat dit over een jaar of wat een stuk minder gaat zijn :D

Peugeot 206 2.0 16v (2002) – 20.000 KM/jaar

Brandstof: € 180
Onderhoud: € 190
Verzekering: € 90 (WA + Beperkt Casco met afgekocht eigen risico incl. inzittenden)
MRB: € 40

Brandstof
In de afgelopen 6 maanden heb ik zo'n 10.000 KM gereden. Over een jaar zou dat dus uitkomen op 20.000 KM en dan rij ik gemiddeld zo'n 1.666 KM/maand. Mijn auto verbruikt gemiddeld 8L/100KM dus dat is zo'n 134L/maand à € 1,35/L en komt dat uit op € 180.

Onderhoud
Vooral een nieuwe set banden (€ 520), een nieuwe uitlaat (€ 290), en nieuwe stabilisatorstangen voor (€ 130) drijven de gemiddelde prijs flink omhoog. Zoals ik al zei heb ik de auto pas 6 maanden, dus ik verwacht dat de onderhoudskosten dalen zodra de auto weer goed onderhouden wordt.

Verzekering
Tja, met 21 jaar is een auto verzekeren sowieso duur, ik ga er van uit dat de motorisering van mijn 206 het er allesbehalve goedkoper op maakt.

MRB
Spreekt voor zich, m'n 206 weegt 1127 KG en omdat ik in Limburg woon betaal ik € 120/kwartaal aan de Belastingdienst :)

Als ik het zo zie besteed ik toch een aanzienlijk deel van m'n budget aan m'n auto :rolleyes:
Tja, als jongere is dat sowieso duur, het wordt voor mij gelukkig dus alleen maar goedkoper :T
 
Megane 2 grand tour

69 euro wegenbelasting
60 euro verzekering
50 euro brandstof in de week
 
8 cent per kilometer * 2000 km = 160 euro per maand.

11 cent per kilometer * 1900 km = 210 euro per maand.

Voor twee auto's dus een kleine 400 euro per maand.
 
Opel Agila 1.2 twinport uit 2006.

Benzine: ~€60 per maand (verbruik +-1/15
Wegenbelasting: €34 per maand
Verzekering: €42.10 per maand( Was voorheen €38.34 , 1 schade vrij jaar gekregen maar premie werd verhoogt :()
Onderhoud: €20 per maand
Totaal: €156.10
 
Mercedes 500SE

Benzine: € 250
HSB: €100
Verzekering Volledig casco tegen taxatiewaarde met SVI € 60,-
Onderhoud: € 50,-
Afschrijving: Nihil
Totaal € 460,-
 
Golf IV V6 bj. 2001

Benzine: € 200, bij 14.000 km per jaar.
HSB: € 64
Verzekering beperkt casco € 23
Onderhoud: € 200
Afschrijving: € 30 (verwacht over bezitsduur van 5 jaar)

Totaal € 517 per maand

BMW 318i Touring E91 bj. 2011

Benzine: € 145, bij 14.000 km per jaar.
HSB: € 68
Verzekering beperkt casco € 23
Onderhoud: € 100
Afschrijving: € 150 (verwacht over bezitsduur van 5 jaar)

Totaal € 486 per maand
 
Ronaldo12331 zei:
Megane 2 grand tour

69 euro wegenbelasting
60 euro verzekering
50 euro brandstof in de week

geen onderhoudskosten en geen afschrijvingskosten?
 
M'n i20 (nieuw gekocht en bij 145k na bijna 4 jaar ingeruild) inclusief alles op ongeveer € 470,- per maand.
 
Mercury Grand Marquis 1997 4.6 V8 (MIJN ZOMERAUTO SINDS 2018) Mei t/m September


Benzine: € 236 per maand > woon-werk
HSB: € 97
Verzekering beperkt casco € 26
Onderhoud: € 150
Afschrijving: € 0 (bezit duur onbeperkt)

Totaal € 509 per maand

Mazda 626 1992 1.8 16v (WINTERAUTO SINDS 2017) Oktober t/m April.

Benzine: € 144. per maand woon-werk
HSB: € 56 per maand
Verzekering beperkt casco € 18 per maand
Onderhoud: € 85 > uitgespreid en per maand
Afschrijving: € 0 (verwacht bezit duur 4 jaar)

Totaal € 303 per maand

De Toyota Corolla en Renault 4 reken ik ff niet mee.
Wanneer de Mazda rijd, is de Mercury geschorst en vice versa.
 
Ik vind het aandoenlijk hoe veel mensen hierboven zichzelf voor de gek houden.
En dan geldt dat met name voor de posten onderhoud en afschrijving.
Sommigen tellen het onderhoud helemaal niet mee en sommigen zetten een bedrag neer waarop ze waarschijnlijk hopen.
En dan de afschrijving. De mensen die hun auto al weer hebben ingeruild zijn de enigen die een duidelijk beeld kunnen geven.
Maar als ik sommige bedragen zie, kunnen deze mensen wel eens een enorme schok krijgen als ze hun auto inruilen.
Dat wordt dan huilen.
Gelukkig is er een post waar men vroeger altijd wel mee rekende, maar die nu niet meer aan de orde is.
En dat is het renteverlies. Door de extreem lage rente op spaarrekeningen is hier nu geen sprake meer van, dus toch nog een meevaller.
 
ScaniaV8 zei:
En dan de afschrijving. De mensen die hun auto al weer hebben ingeruild zijn de enigen die een duidelijk beeld kunnen geven.

Dat hoeft niet per se. Ik ben ook zeker van mijn afschrijving, ondanks dat ik nog in de auto's rijd. Van aanschafprijs (4300 euro in 2009 en 4850 in 2002) tot 0...
 
ScaniaV8 zei:
Ik vind het aandoenlijk hoe veel mensen hierboven zichzelf voor de gek houden.
En dan geldt dat met name voor de posten onderhoud en afschrijving.
Sommigen tellen het onderhoud helemaal niet mee en sommigen zetten een bedrag neer waarop ze waarschijnlijk hopen.
En dan de afschrijving. De mensen die hun auto al weer hebben ingeruild zijn de enigen die een duidelijk beeld kunnen geven.
Maar als ik sommige bedragen zie, kunnen deze mensen wel eens een enorme schok krijgen als ze hun auto inruilen.
Dat wordt dan huilen.
Gelukkig is er een post waar men vroeger altijd wel mee rekende, maar die nu niet meer aan de orde is.
En dat is het renteverlies. Door de extreem lage rente op spaarrekeningen is hier nu geen sprake meer van, dus toch nog een meevaller.
Nee hoor Helmut krijgt as we speak groot onderhoud. In de afgelopen jaren alleen banden, verdelerkappen en remmen gehad. Nu een nieuwe aircopomp en stuurbekrachtigingspomp in verband met lekkage. Zodat de volgende eigenaar weer veel veilige kilometers kan maken. Ruimschoots binnen de €50,- per maand. Afschrijving staat al jaren stil.
 
ScaniaV8 zei:
Ik vind het aandoenlijk hoe veel mensen hierboven zichzelf voor de gek houden.

Inderdaad ja.
Er was hier nog niet zo lang geleden iemand op het forum die beweerde al enkele tonnen met een Seat te rijden en enkel nog maar regulier onderhoud had uitgevoerd: filters, vloeistoffen, banden en een keer schijven en blokken; zou zo iemand nou zichzelf voor de gek willen houden of de lezer?
 
V0RQ zei:
Diesel? 36.000km per jaar is fors natuurlijk. Ik denk dat je dan al naar €200 diesel per maand gaat en de beurtjes komen ook elke 6 maanden, banden ook, remmen ook. Pechstoringen heb je ook 4 keer zoveel kans op dan iemand die 9.000 km rijdt.
Dat is te kort door de bocht. Veel snelweg kilometers betekend vaak minder onderhoudskosten. Want minder vervuilend voor alle sensoren, minder slijtage, minder vaak koud rijden, etc.
 
MRB: 47€
Verzekering: 25€
Benzine: 300€ (~3200km/maand)
Afschrijving: 0€ (aanschafprijs was 1000€, dat kan ik er makkelijk weer voor vangen)
Onderhoud: Tot nu toe 0, wordt binnenkort meer. Ik reserveer ongeveer 75€/maand hiervoor. Lijkt me realistisch.

Kom je uit op ongeveer 450€/maand. Of 14 cent per km. Klinkt een stuk vriendelijker als je het zo zegt.
 
Pepe41 zei:
Inderdaad ja.
Er was hier nog niet zo lang geleden iemand op het forum die beweerde al enkele tonnen met een Seat te rijden en enkel nog maar regulier onderhoud had uitgevoerd: filters, vloeistoffen, banden en een keer schijven en blokken; zou zo iemand nou zichzelf voor de gek willen houden of de lezer?

Wasn't me, maar ook in mijn geval klopt het wel. Nu zelf 380k mee gereden (van de 520k totaal) en nog steeds nagenoeg alleen regulier onderhoud. In 16 jaar (22 jaar) twee keer een dynamo (van de sloop en van anlasser.de), één startmotor, één inlaatklep (kop voor omgewisseld a 250 euro), één benzinepomp (sloop), één radiateur, twee keer de achterdempers (sloop), één uitlaat (Ebay Polen) en 2 bobines. That's it. Verder alleen filters, vloeistoffen en af en toe remmen, riemen en banden (die laatste altijd van marktplaats). Wel moet er tegenwoordig aan gelast worden, maar dat doe ik ook zelf, dat kost echt niets. Verder is alles nog origineel, tot en met de lambdasensor en gasverdamper aan toe.
 
Pepe41 zei:
ScaniaV8 zei:
Ik vind het aandoenlijk hoe veel mensen hierboven zichzelf voor de gek houden.

Inderdaad ja.
Er was hier nog niet zo lang geleden iemand op het forum die beweerde al enkele tonnen met een Seat te rijden en enkel nog maar regulier onderhoud had uitgevoerd: filters, vloeistoffen, banden en een keer schijven en blokken; zou zo iemand nou zichzelf voor de gek willen houden of de lezer?

Bij mij scheelt dat niet veel:

Jaguar X-type 2.2D van 2006, gekocht in 2012 voor 8.800 euro.
Had toen 110k km gereden. Inmiddels staat de teller op 330k km. Naast regulier onderhoud (beurten, banden, remmen, lampjes, ruitenwissers etc.) heb ik recent rondom de schokbrekers vervangen. Verder een lekke turboslang gehad en thermostaat vervangen. Allebei tientjeswerk.
 
ScaniaV8 zei:
Ik vind het aandoenlijk hoe veel mensen hierboven zichzelf voor de gek houden.
En dan geldt dat met name voor de posten onderhoud en afschrijving.
Sommigen tellen het onderhoud helemaal niet mee en sommigen zetten een bedrag neer waarop ze waarschijnlijk hopen.
En dan de afschrijving. De mensen die hun auto al weer hebben ingeruild zijn de enigen die een duidelijk beeld kunnen geven.
Maar als ik sommige bedragen zie, kunnen deze mensen wel eens een enorme schok krijgen als ze hun auto inruilen.
Dat wordt dan huilen.
Gelukkig is er een post waar men vroeger altijd wel mee rekende, maar die nu niet meer aan de orde is.
En dat is het renteverlies. Door de extreem lage rente op spaarrekeningen is hier nu geen sprake meer van, dus toch nog een meevaller.

Als je een auto voor een drol koopt, schrijf je niets af. Als je een auto koopt, om die nooit meer weg te doen, schrijf je ook niets af. simpel. Het speelt pas als je hem verkoopt en als hij vanaf het begin bijna niets in aanschaf gekost heeft, valt er niets af te schrijven.

Aandoenlijk? mmhh...mensen die hun onderhoud bijhouden en precies hier vertellen wat het kost, en dat trek je in twijfel?
Er moet gewoon in elke post en topic wat te zeiken zijn, altijd betweters die azijn pissen.
 
Pepe41 zei:

Nou, dat soort verhalen dus.

Ik houd m'n autoreviews al vanaf 2005 bij op deze website. Je kunt het rustig allemaal nalezen als je wilt. Of je me wil geloven is geheel aan jou, ik heb er in elk geval geen woord aan gelogen. En aangezien ik al het werk zelf doe, weet ik vermoedelijk beter wat er aan mijn auto's is gebeurd dan dat jij weet wat er aan de jouwe is gebeurd. Het opgesomde lijstje van extra onderhoud naast het reguliere onderhoud komt in totaal trouwens op 770 euro. Vergeten was ik nog wel het feit dat de neus een keer kapot is gereden (zie foto's), die schade kwam in totaal op 175 euro.
 
Clio Diesel 2012 70000 km P/j Beetje valsspelen misschien, geef autorijles.

€64 P/m verzekering. Volle bak no claim etc, maar met instructiedekking. Prive had het voor de helft gekund.
€88 P/m MRB
€500 P/m brandstof gemiddeld.
Onderhoud : 2 grote beurten per jaar a €400 per keer. Ong €70 Pm dus.

En dan nog variabele kosten, vervanging slijtagedelen. Bandjes, remblokken en schijven, lampjes, evt huur vervangende lesauto.
En dan ben ik vast nog iets vergeten.... Afschrijving bijvoorbeeld.
 
s velthuis zei:
Pepe41 zei:
Inderdaad ja.
Er was hier nog niet zo lang geleden iemand op het forum die beweerde al enkele tonnen met een Seat te rijden en enkel nog maar regulier onderhoud had uitgevoerd: filters, vloeistoffen, banden en een keer schijven en blokken; zou zo iemand nou zichzelf voor de gek willen houden of de lezer?

Wasn't me, maar ook in mijn geval klopt het wel. Nu zelf 380k mee gereden (van de 520k totaal) en nog steeds nagenoeg alleen regulier onderhoud. In 16 jaar (22 jaar) twee keer een dynamo (van de sloop en van anlasser.de), één startmotor, één inlaatklep (kop voor omgewisseld a 250 euro), één benzinepomp (sloop), één radiateur, twee keer de achterdempers (sloop), één uitlaat (Ebay Polen) en 2 bobines. That's it. Verder alleen filters, vloeistoffen en af en toe remmen, riemen en banden (die laatste altijd van marktplaats). Wel moet er tegenwoordig aan gelast worden, maar dat doe ik ook zelf, dat kost echt niets. Verder is alles nog origineel, tot en met de lambdasensor en gasverdamper aan toe.

Wanneer komt die auto van jou nou eensin Klokje Rond?!:)(y)
 
Laten wij het even op een rijtje zetten:

Opel Corsa 1.2-16 Rhytm (2005)

€ 32,- Verzekering
€ 23,- Houderschapsbelasting
€ 200,- brandstof:
-------------------------------------
€ 255,- Totaal

Als ik het goed heb berekend, kon ik ongeveer uit op zo'n 13 cent per kilometer op jaarbasis. Dat loopt op naar 17 cent als ik de onderhoud en reparaties van de afgelopen tijd meereken. Mijn kilometrage is ongeveer 23.000 km/jaar
 
Terug
Bovenaan