BMW 5-serie (G30)

@ Musterknabe, idd de G30 is nogal karig uitgerust als het gaat om oplaadplekjes voor telefoon/tablet of koelbox. Althans, je hebt één USB-aansluting in de 'asbak', en bij mijn weten dan nog een 12V aansluiting bij de achterpassagiers. Komende uit een 'Simply Clever' Skoda is dat wel even afkikken... Daar zaten verspreid door de passagiersruimte 3x USB, 2x 12V, 1x thuisstekker en in de kofferbak nog een 12V. Om over het gekoelde dashboardkastje en middenarmsteun nog te zwijgen.

Er bestaat optie '575 - Extra 12V aansluitingen (1x in middenconsole + 1x in kofferbak)', en deze kost af fabriek 64,- Euro, dat kost dus naderhand Euro 600,- ? Pfff.... Lijkt me dat de kabelboom redelijk gelijk moet zijn, dus zoveel werk zal het toch niet zijn...

Nieuwsgierig geworden nog even op RealOem gekeken.
Daar lijkt het of je voor de 12V in de kofferbak alleen maar een paar onderdelen nodig hebt (en waarschijnlijk zal deze aansluiting nog geprogrameerd moeten worden)

Linkje naar de verschillende 12V aansluitingen mogelijk in de G30

En dan heb je positie 2 en 5 nodig (artikelnummer 61346843098 & 61346973037), hiervan is alleen de prijs vermeld voor het stopcontact ($3,78), maar goed laat dat nou eens 10 of 15 Euro aan onderdelen zijn.

Het is zowat de moeite om eens de zijpanelen van de kofferbakbekleding los te halen om te zien welke aanlsuiting of loze stekkers er achter verstopt zitten.

Als ze de 540 nu ook aanbieden voor de prijs van een 530 dan kan ik er nog begrip voor op brengen

O dagdromer. Bedankt voor al het recherchewerk. De verklaring van de plaatselijke dealer is dat dit gezekerd moet zijn en vanaf de accu moet komen omdat er anders kans is op foutmeldingen. De kosten bestaan dus grotendeels uit arbeidsloon. Ik kan nog een andere dealer bellen voor een second opinion.

Dealer Ekris Velp zojuist gebeld. Zij ontraden mij dit omdat er een nieuwe bekleding gemonteerd moet worden en dit er vermoedelijk niet mooier op gaat worden. Ook zijn deze onderdelen niet voorradig bij BMW Nederland en de levertijd is onbekend. Prijsindicatie. 350€-500€. Een eerlijk advies van de medewerker was om de aansteker te gebruiken van de achterpassagiers.

Dat laatste herken ik nog uit de A6... Lange(re) kabel voor de koelbox onder de zitting door prutsen en dan naar de achterbak.
Zou zo maar eens kunnen dat die mannen gelijk hebben.
Dezelfde vraag had ik namelijk zelf ook, of althans, een variatie, ik wil de dealer vragen om bij de eerste onderhoudsbeurt een 2e USB laadpunt in de middenarmsteun te maken. Mocht dat dan ook zo'n Efteling-prijs wordt, dan ga ik eens goed overleggen of dat niet anders kan.

Dat soort aanpassingen is meestal prijzig. Kun je niet gewoon een verloopje erop zetten? Lijkt me het voordeligst.

Ik heb zo n bmw USB adapter van rond de 30€. Gaat in de sigarettenasnstekker en kan daarop twee telefoontoestellen oid laden. In de armsteun zit ook nog een 12 v aansluiting en dus 3 in totaal. Best karig. https://www.leebmann24.de/bmw-dual-usb-ladegeraet-65412411420.html?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMI667uvN682wIVSjobCh2kCw62EAQYAyABEgJvSPD_BwE

Ik kan mijn telefoon in het vakje voor de versnellingspook draadloos laden en daar zit ook nog een usb-poort. Onder de middenarmsteun zit dan nog een usb-poort. Voor mij is dat ruim voldoende.

oa0qy9.jpg

Ahhh, wat geleerd vandaag. In de middenarmsteun dus een 12V punt. Dat wist ik niet eens... dacht dat het een afdekdopje was. USB heb ik daar dan weer niet. Maar is niet erg, met een 12V USB adapter kan ik dus gewoon de telefoon in de middenarmsteun laden. Geen slordig liggende kabels meer over de middenconsole.

Dat is een 12V afdekdopje en verder zou er ook nog een USB aansluiting verstopt moeten zijn. Bij mij wel althans.

Met enig schaamrood op en rond de kaken, geen USB aansluiting in de armsteun. Dat was mijn vorige bmw kennelijk.

Doglover zei:
Oeps, ik beledig toch niemand? Dat is niet de bedoeling hoor!

Ik vind een BMW-5 Touring van dat kaliber niet geschikt om te ‘pimpen’. Ik zeg helemaal niet dat die in een salon is geweest.
Maar hij is standaard niet in welke kleur rood dan ook leverbaar, daar zal BMW wel een goede reden voor hebben!
En die zwarte velg kan ik me ook niet herinneren toen ik de mijne samenstelde, maar ik kan daar natuurlijk overheen gekeken hebben.. (de configurator is momenteel niet beschikbaar helaas).

BMW zegt zelf over dit model:
“De nieuwe BMW 5 Serie Touring is een evenwichtige, stijlvolle en sportieve verschijning bij elke gelegenheid. Het uitgekiende en exacte design biedt uitstraling, esthetiek en functionaliteit in gelijke mate."

Zodra je dat design roekeloos gaat veranderen om er een bepaald imago aan te geven, sla je de plank volledig mis. Ik kan tig modelletjes verzinnen waarbij rood en zwart geweldig zou staan. Maar nee, niet bij deze klasbak uit het E-segment en ik quote Topgear:
“Hier komen we bij het duurdere spul terecht. De Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Audi A6. Maar ook de Volvo V70, uitspattingen als de Mercedes CLS en zeldzame verschijningen als de Cadillac CTS en de Maserati Ghibli rekenen we tot dit segment. Grote en luxueuze auto's voor directeuren, of voor mensen die er hard naar op weg zijn om dat te worden.”

Plaatsvervangende schaamte komt bij me op als ik dat rode gedrocht zie.

Zo, je hebt nogal een mening o_O. Fantastisch dat er mensen zijn die wat anders bestellen dan een variant van suf grijs, veilig blauw of keurig zwart. Ook op een 5-serie of 7-serie. Hier nog foto's wat om je plaatsvervangende schaamte te voeden:

Prachtig zo'n gele M550 (Austin Yellow):
BMW-M550i-xDrive-G30-Austin-Yellow-Individual-04-830x553.jpg

Of een M5 in het Long Beach Blue:
BMW-M5-F90-Snapper-Rocks-Blue-01.jpg

Java green?
img_2373.jpg

Of toch Purple Silk?
attachment.php

Zou eens wat zijn als in NL wat meer kleur op de weg zou rijden. BMW maakt het daarin alleen niet makkelijk. Maar elk merk wel eigenlijk Zwart, wit of 100 varianten grijs met daarna vaak een (donker) blauwe kleur.

Wat dat betreft is NL een saai land :D

Tja, zulke kleuren zijn natuurlijk leuk. Het maakt een G30 echter wel een “in your face”-auto, voor zover hij dat standaard al niet een beetje is. En zulke auto’s worden in NL nu eenmaal niet zo gepruimd. En dan de prijzen. Ik heb nooit durven informeren wat zo’n lakje moet kosten....

Vind de G30 totaal niet "in your face" standaard, in Luxury of M Sport trim. Onderlaatst bij toeval 2 vlak achter elkaar in mijn binnenspiegel, 1 Luxury touring en een M Sport sedan. Grijs en zwart van kleur maar voor mij behoorlijk anoniem. Vanwege de koplampen en LED Halo's duidelijk herkenbaar als BMW maar verder is de 5 serie niet schreeuwend of fel overkomend.

Wil je in your face.... :D

Austin Yellow
BMW-M550i-xDrive-G30-Austin-Yellow-Individual-07-830x553.jpg

Melbourne Rot
3potuJX.jpg

San Marino Blue
San-Marino-Blue-G30-2-830x553.jpg

En hier nog wat kleuren maar dat is een M5 :)

https://f90.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1460697

In NL word gewoon snel al 'Jaloers' gereageerd op een auto. Denk dat een Lava Green BMW in NL al veel sneller ook een kras of deuk oploopt dan een grijs/wit/zwarte auto puur uit jaloezie en afgunst. Als ik een auto zoek is juist het eerst wat ik eruit filter via autotrack/gaspedaal wit/grijs/zwart. Ik hoef niet perse in de pas te lopen :)

Goh, mijn foto's niet gezien KadettRT :D?

Fünf, mensen zijn bang voor de inruilwaarde. Of voor de mening van de buren. Of dat klanten je orders gaan cancellen als je een opvallend gekleurde auto rijdt. Heel veel redenen op je aan te passen en in het gareel en geen risico te lopen. Ik schreef het net al elders: opvallen en je onderscheiden zijn blijkbaar op hun retour. En in het geval van auto's: dealers doen hard mee met kiezen voor de veilige weg. Toen ik in 2011 mijn BMW 116d bestelde zei de verkoper: Mineralweiss metallic met een oyster interieur? Zou u dat nou wel doen, dat wordt nooit besteld. Ja, mede daarom wil ik wat anders. Iedereen bestelt al wat iedereen bestelt en ik vind wat anders dan de geijkte doorsnee kleuren gewoon mooier. Toen de auto er stond vond ie het toch wel heel fraai.
Ik heb die hang naar uniformiteit niet en de laatste jaren ga ik steeds meer mijn eigen weg. En dat vindt de omgeving lastig. En soms confronterend. Het is nu ook weer niet zo dat ik alleen maar iets anders kies/doe omdat het anders is. Mijn smaak en behoeftes zijn ook gewoon anders dan mainstream denk ik. Geldt ook de keuzes die ik in mijn leven maak. Maar ik ben ervan overtuigd dat er best veel mensen zijn die voor de veilige weg kiezen terwijl ze iets anders eigenlijk mooier vinden of iets anders willen/zijn. De mening van anderen heeft op meer invloed dan menigeen wil toegeven. Uit de pas lopen is niet altijd makkelijk.

Nu wel :)

Je hebt wel gelijk inderdaad. Inruilwaarde is met een zwart wit of grijze auto veel veiliger dan andere kleuren. Ja donker blauw gaat er nog mee weg en op B segmenters een lichte kleur blauw of rood.

Maar word echt totaal niet vrolijk van het beeld op de NL (snel) wegen.

https://www.autotrader.nl/auto/bmw-4-serie/2017/hilversum/9l28u/bmw-4-serie-440-gran-coupe-440i-high-executive-m-s/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Hier zou ik echt stuk blijer van worden :)

Ja, inruilwaarde. Lekker op veilig. Gewoon wat langer doorrijden :).

Snapper Rocks Blue op een 4-serie is geweldig. Ik heb vorig jaar een vriendin aan een nieuwe auto geholpen. Ze wilde een keer een dikke auto. Het werd een 420i Coupé High Executive met M pakket in Snapper Rocks Blue en Cognac leer. Echt super!

Wat een heerlijke kleurtjes zitten er toch op de bovenstaande auto. Kan de vijf serie goed hebben. Ben blij dat ik ook wat kleur heb op mijn 1 serie (valencia orange) en de 4 serie (Estoril Blue).

Best mooi hoor die aparte kleuren maar zou dat na een jaar of wat gaan irriteren? En eerlijk gezegd op een opvallende I8 of I3 zou ik ook wel voor een wat sprekender kleur durven gaan maar op een 7 of 5 toch niet zo snel.

Musterknabe zei:
Best mooi hoor die aparte kleuren maar zou dat na een jaar of wat gaan irriteren? En eerlijk gezegd op een opvallende I8 of I3 zou ik ook wel voor een wat sprekender kleur durven gaan maar op een 7 of 5 toch niet zo snel.

Irriteren? Zou mij juist irriteren dat je je eigen auto amper terugziet op een parkeerterrein of in een parkeergarage. Ik brand hier geen 1 G30 of G32 bezitter of die trots zijn nieuwe auto heeft laten zien. Vind ze stuk voor stuk ook mooi, alleen mijn keuze zou het niet zijn vanwege het anonieme van wit/grijs/zwart. Dan is het toch juist gaaf om op een parking van een paar 100 meter afstand al je eigen auto te kunnen zien :D

Zeker hier in NL. Weet nog goed vorig jaar naar Efteling, was alleen vergeten welk vak de auto stond, en ja het was een metallic zwarte Megane :LOL: Moest dus rij voor rij af om mijn auto te zoeken. Een Snapper Rocks blauwe BMW was dat geen dilemma geworden :D

Iemand met zelfde smaak als mij :LOL:

bmw-m5-snapper-rocks-blue.jpg

Bmw heeft een handige app die je de weg wijst naar je verloren auto. Reuze handig want het zijn niet alleen de auto’s die veel op elkaar lijken. Complete wijken.

MBdoubleyou zei:
Goh, mijn foto's niet gezien KadettRT :D?

Fünf, mensen zijn bang voor de inruilwaarde. Of voor de mening van de buren. Of dat klanten je orders gaan cancellen als je een opvallend gekleurde auto rijdt. Heel veel redenen op je aan te passen en in het gareel en geen risico te lopen. Ik schreef het net al elders: opvallen en je onderscheiden zijn blijkbaar op hun retour. En in het geval van auto's: dealers doen hard mee met kiezen voor de veilige weg. Toen ik in 2011 mijn BMW 116d bestelde zei de verkoper: Mineralweiss metallic met een oyster interieur? Zou u dat nou wel doen, dat wordt nooit besteld. Ja, mede daarom wil ik wat anders. Iedereen bestelt al wat iedereen bestelt en ik vind wat anders dan de geijkte doorsnee kleuren gewoon mooier. Toen de auto er stond vond ie het toch wel heel fraai.
Ik heb die hang naar uniformiteit niet en de laatste jaren ga ik steeds meer mijn eigen weg. En dat vindt de omgeving lastig. En soms confronterend. Het is nu ook weer niet zo dat ik alleen maar iets anders kies/doe omdat het anders is. Mijn smaak en behoeftes zijn ook gewoon anders dan mainstream denk ik. Geldt ook de keuzes die ik in mijn leven maak. Maar ik ben ervan overtuigd dat er best veel mensen zijn die voor de veilige weg kiezen terwijl ze iets anders eigenlijk mooier vinden of iets anders willen/zijn. De mening van anderen heeft op meer invloed dan menigeen wil toegeven. Uit de pas lopen is niet altijd makkelijk.

Daar heb je wel wat punten te pakken. Inruilwaarde is vaak wel een punt. Maar ook de meerprijs. Een “standaard” Individual-kleur kost al 2.5K extra, dat is het dubbele van een normale metallic kleur. De kleuren hierboven gaan daar qua prijs nog eens fors overheen. En dat moet je maar willen. De G30 en G31 worden toch vooral zakelijk gekocht en dan wordt toch meer waarde gehecht aan behoudende combinaties die op enig moment ook nog een redelijke inruilprijs opleveren.

ach, inruilwaarde, voor 1000-2000 euro heb je dat ding ook zo weer in een gangbare kleur. Daarnaast schrijft een 5 toch al jammerlijk veel af.

Maar in geel, of mintgroen gaat gewoon snel vervelen. Leuk als huur auto, maar na een paar weken zou ik het wel gezien hebben. Een 5 is een werkpaard, geen speciale auto als een 6 serie of evt een 911.

De buren zullen altijd van mij houden, zakelijke relaties heb ik niet en afschrijving interesset me niet zo veel. Toch zou ik niet zoeen opvallende kleur kiezen. Ik zou me daarin dood ongelukkig voelen. Ik ben nogal timide en zelfs een tikkie mensenschuw. Het zullen veelal extraverte mensen zijn die een dergelijke kleur aandurven.

Hoe is de bovenkant van de deurpanelen in de G30/31 standaard afgewerkt? Bovenkant dash kan met Sensatec, maar stemt dat dan overeen met het zwarte bovenste deel van de deuren of gaat het daar dan over in normaal kunststof?

De bovenkant van de deuren is in dat geval ook met Sensatec afgewerkt. Ziet er mooi uit.

De wereld van kleuren is niet zo zwart-wit (pun intended). Tussen showkleuren als turqoois en geel en de leaselakken zwart/wit/grijs zit nog een heel scala een originele, meer subtiele kleuren. Maar die worden bijna niet meer geleverd. Bv. mijn E90 in Tasman is zeldzaam, valt niet heel erg op maar is toch echt anders dan anders. Barberarot was ook een geweldige kleur.

Viel me trouwens op dat Sensatec op het dash niet meer standaard is voor de Luxury Line. En Sensatec of echt leer wil je wel op het dashboard. Standaard afwerking is niet echt hoogwaardig imo.

@ BENZine, zoals funf idd aangeeft bij Sensatec dashboard zijn de bovenzijde van de deurpanelen met hetzelfde materiaal afgewerkt. En voelen ook zachter aan dan normaal. Daar komt bij dat de ‘stikselnaad’ doorloopt. Maakt een net een verzorgt geheel.

Mbt kleuren. Dat is natuurlijk heel smaakgevoelig, maar ik ben voor de behoudende kleuren. Sure felblauw is gaaf, maar heeft het risico dat het snel verouderd is. Bruine Van Bommels zijn ook altijd goed, maar die hippe varianten van Floris zullen over een paar jaar uit de mode zijn. Bij ons in de buurt rijdt bijvoorbeeld een Snapperblue 4xx, de eerste keer ‘wow’ en nu ‘o ja, die blauwe coupe’...
Wel is het denk ik een gemiste kans dat BMW geen (donker) groen of smaakvol rood in het programma heeft.

Bentley Arnage zei:
Viel me trouwens op dat Sensatec op het dash niet meer standaard is voor de Luxury Line. En Sensatec of echt leer wil je wel op het dashboard. Standaard afwerking is niet echt hoogwaardig imo.

Dat vraag ik me af, vreemde is namelijk dat in de prijslijst dit niet specifiek bij de omschrijving Luxury Line staat, en bij de optiebeschrijving ook niet. In de brochure en op website is ea dan wel weer standaard. Kan me herinneren dat ik ook deze twijfel had. Beste navragen bij BMW

https://youtu.be/jvFfolxsM64 Kijk, dit is een mooie kleur! Voor iedereen met een groen hart. Apart maar niet schreeuwerig. PS. In het najaar komen er nieuwe kleuren beschikbaar voor de 5 serie.

Gullwing zei:
Een 5 is een werkpaard, geen speciale auto als een 6 serie of evt een 911.

Precies. En daar past een loeidure Individuallak dan ook eigenlijk niet bij. Tenzij je het heeeeel graag wil natuurlijk.

KadettRT zei:
Vind de G30 totaal niet "in your face" standaard, in Luxury of M Sport trim. Onderlaatst bij toeval 2 vlak achter elkaar in mijn binnenspiegel, 1 Luxury touring en een M Sport sedan. Grijs en zwart van kleur maar voor mij behoorlijk anoniem. Vanwege de koplampen en LED Halo's duidelijk herkenbaar als BMW maar verder is de 5 serie niet schreeuwend of fel overkomend.

Ik bedoelde meer dat een auto in die klasse voor veel mensen standaard al "in your face" is. Een opvallende kleur doet er dan nog eens een schepje bovenop. En dat willen de meeste G30-eigenaren niet, zo valt ook hier te lezen.

Ik beloof er geen gewoonte van te maken om bijzondere G30's te delen.
Maar bij dit exemplaar kan ik het toch niet laten: Een 540xi in San Marino Blue bij Breeman Rotterdam. Wat een unit.:eek:

bmw-5-serie-540i-xdrive-m-sport-individual.jpg

https://www.breemanbmwvoorraad.nl/bmw-occasions/details/2281832-bmw-540i-xdrive-m-sport-individual

Inderdaad een gedurfde combinatie buiten en binnen! Ik zelf zou met deze buitenkleur voor een zéér licht interieur gekozen hebben (wit).

Inderdaad een gedurfde combinatie buiten en binnen! Ik zelf zou met deze buitenkleur voor een zéér licht interieur gekozen hebben (wit).

Eens. Ten tijde van de E39 ook leverbaar met zo'n bruinig interieur (zimt), vond ik destijds prachtig, maar die kleur heeft nu toch wat gedateerds.

Wie heeft ervaring met DAB+ in de 5-Serie? Functioneert het goed en is het de moeite van het aanvinken waard?

Ik heb DAB+ en ben er zeer happy mee. Op de routes waar ik veel rij altijd goede ontvangst. In Duisburg, DLD zijn er een paar plekjes waar de ontvangst weg is, maar storend is dat niet.
Bijkomend voordeel van DAB in mijn beleving is dat je een aantal andere zenders hebt die je via de FM niet kan ontvangen zoals bij Radio 10 60’s&70’s hits of in DLD een zender met alleen maar dance. En eigenlijk is voor mij die bredere keuze aan aanbod al een zeer goede reden om telkens weer voor DAB te gaan.
Maar vooral het signaal is mooi helder en scherp. Sure er zullen een paar plekken zijn waar ontvangst wegvalt, maar ik ben ze in de 4 jaar dat DAB op verschillende autoradio’s heb weinig tegengekomen.

Mijn 5 is vrij spartaans uitgevoerd en dus zonder DAB+. Dankzij TuneIn en Spotify app heb ik daarentegen toch nog de beschikking over allerlei exotische radiostations. deze apps zijn onderdeel van het Connected drive.

Heb slechte ervaringen met DAB+ (G32). Woon in de grensstreek en daar zijn de stations blijkbaar minder krachtig. Bij FM wordt de kwaliteit dan even iets minder, bij DAB+ valt de hele stream direct uit.

Kon ook weinig kwaliteitsverschil ontdekken tussen DAB en FM. Alleen dat DAB op een lager volume uitzendt.

Luister net als de rest ook steeds vaker via een stream en begrijp daarom ook niet waarom DAB nu nog zo gepushed wordt. Het is eigenlijk al verouderd voordat het doorbreekt.

Gebruik het dus helemaal niet meer.

Wat is de meerprijs nu? Ik vind het wel een fijne optie. Veel keuze in zenders en een goede ontvangst.

Iets van 400 of 450 Euro meen ik.
Zoals al eerder geschreven, ik ben een fan van DAB. Gebruik FM al helemaal niet meer.
Ik kan me voorstellen dat je als veel onderweg bent aan de rand van het zendgebied (zoals Driver) het vervelend is.

HE plus nappa is wat mij betreft wel wat je nodig hebt in het interieur. Sensatec heb je dan ook, de leerupgrade van het dashboard is dan een mooie extra. Het standaard leer vind ik echt een stuk minder.

Toch is het Dakota leer wel sterk, in mijn 7,5 jaar oude F11 ziet het er na een poetsbeurtje nog bijna als nieuw uit. Nappa is zachter, krijg je daar niet eerder beschadigingen in of dat het er wat doorleefder uit gaat zien?

Tja, in mijn E60 hield het nappa zich goed. Ik vind met name de "look and feel" van nappa echt vele malen beter dan bij Dakota, over de kwaliteit zegt het wellicht niet zoveel.

Terug
Bovenaan