Trucks uit de jaren '60, '70 en '80

280SE zei:
Hier in de buurt hebben ze een f8 nog in bedrijf

Betreft een latere f8 uit 1985. In 1986 werd de opvolger (F90 Commander) gepresenteerd. De f8 cabine werd echter nog een paar jaar gebouwd voor de bouwvoertuigen (kippers etc).

280SE zei:
Ook hadden ze een Man ?
99130859cvhupcfsdb8.jpg

Betreft een MAN Phoenix, gebouwd door het Duitse BickelTec op een verlengd chassis. De Phoenix is ook in Nederland verkocht, maar kreeg de meeste bekendheid door deelname in de truckracerij, jaren ´90.

Stif zei:
De laatste Henschel had een MB cabine en een MB motor maar een type plaatje van Henschel.
De eerste MB na het henschel gebeuren had een MB cabine een MB motor en een type plaatje van MB.
Sta me toe even te verduidelijken:
de laatste Henschel was een 100% Henschel.
Na het samengaan van Hanomag en Henschel kregen alle voertuigen (van de bestelwagens tot de trucks) een naamplaatje "Hanomag-Henschel".
Begin jaren 70 had Mercedes geen frontstuurtruck met voorwielaandrijving.
Ze hebben dan een H-H chassis-cabine genomen, er een Mercedes V10 motor ingezet, op Mercedes assen en een ster op de grille en de LAPK 1632 en LAPK 2632 waren een feit (en dat waren Mercedessen en geen Henschels!!!).
LAPK staat voor Lastwagen Allrad Pullman (frontstuur) Kipper.
De 1632 was een 4x4

De 2632 was een 6x6

foto's van het net
De 32 in de typebenaming staat voor 320 pk (V10 motor). Er zijn geen van dit type met Henschel cabine gemaakt met lijnmotoren of met de V8.
Er zijn er in totaal helemaal niet veel van gemaakt, enkele jaren later (1973) kwam Mercedes reeds met de NG serie, die in eerste instantie alleen bouwvoertuigen bevatte, waaronder 4x4 en 6x6, pas enkele jaren later kwamen ook de NG baanvoertuigen op de markt.

Stif zei:
Ik kan me een mooie reclame foto van deze twee[ik meen rode] trucks, naast elkaar, herinneren.
Geen mogelijkheid om die te zien zeker (als het alleen maar herinneren is)?

Kubistische belijning van de cabine herinnert aan de MAN Büssing BS 16 L 16.320.
https://www.youtube.com/watch?v=_K49Qo5dJn8

MAN (incl. Büssing) en Mercedes-Benz gebruikten in de zware klasse dezelfde V10- en V12-motoren, gebouwd door Mercedes. Waar laatstgenoemd merk trouw bleef aan grote, atmosferische motoren, stapte MAN eind jaren ´70 over op eigen ontwikkelde, kleinere 6 cilinder lijnmotoren met drukvulling. De MAN f8 19.321 op de vorige pagina is hier een voorbeeld van.

Naast de LAPK 1632 en LAPK 2632 bestond nog een LAPK 2232:
https://www.youtube.com/watch?v=v25yTzVxDhc

Ik keek begin jaren 80 altijd naar "Auf Achse" op de duitse ARD
De 2 hoofdrollen waren voor de acteurs en voor de beide trucks

Kennen jullie ze nog?

Mercedes NG 1632 S ( Manfred Krug - "Franz Meersdonk" )

Mercedes1632.jpg

Volvo F12 ( Rüdiger Kirschstein - "Günther Willers" )

VolvoF12.jpg

Met de truck van Duitsland naar Iran - Teheran

Die fiat is denk ik een Fiat 642N 65R, al zijn er een hoop varianten gebouwd met dezelfde cabine.

Guus Leferink zei:

Kennen jullie ze nog?

Ja, prachtige serie. Wat was zo'n Volvo modern in vergelijking met de Mercedes-Benz. Een ruimere cabine met meer comfort (tegen meerprijs als Globetrotter, met verhoogde cabine) en een moderne 6 cilinder lijnmotor met turbo vs. een amechtig en luid klinkende V10 van 15,9 liter:
https://www.youtube.com/watch?v=G4Fdb1rBVQI (fragment uit Auf Achse).

Kan iemand mij eens uitleggen hoe het nou zit met de combinatie tussen de volgende merken:
Magirus, Iveco, Unic, Deutz en Fiat ?

Ik zie weleens afbeeldingen van dezelfde trucks, maar dan met verschillende merknamen erop
Enkele voorbeelden:

Torpedo Magirus-Deutz

Magirus.jpg

Torpedo Unic

Unic.jpg

Torpedo Iveco

Iveco.jpg

Frontstuur Iveco-Magirus

IvecoMagirus.jpg

Frontstuur Iveco-Fiat

IvecoFiat.jpg

Omdat ze dezelfde cabines hebben?
Vergeet deze daf dan niet:
IMG_6851-border.JPG

Google eens op club van 4 cabines:)

Guus Leferink zei:
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het nou zit met de combinatie tussen de volgende merken:
Magirus, Iveco, Unic, Deutz en Fiat ?

Volgens mij kun je globaal stellen:

Magirus = meestal voorzien van luchtgekoelde Deutz-motor. Merknaam wordt niet meer gebruikt, uitgezonderd enkele brandweervoertuigen. In dat kader kan ik de blauwe Iveco Magirus niet thuisbrengen, want deze TurboStar-modellen zijn naar mijn weten nooit geleverd met luchtgekoelde motoren. Reeds in die periode (tweede helft jaren '80) werd deze merknaam in Nederland niet meer gevoerd, uitgezonderd brandweervoertuigen.

Iveco = Magirus (Deutz), maar dan met vloeistofgekoelde motor van Iveco. Dit geldt in ieder geval voor de afgebeelde torpedo-modellen (6x4). In de Magirus-tijd waren deze voorzien van grote luchtgekoelde V10-motoren van Deutz, in de latere Iveco-tijd voorzien van kleinere 6 cilinder lijnmotoren met vloeistofkoeling en turbo.

UNIC was een zelfstandige Franse truckfabrikant die in 1966 werd overgenomen door FIAT, welke truckdivisie in 1975 werd overgenomen door Iveco. Afhankelijk van de afzetmarkten (en naamsbekendheid) werden de oudere typebenamingen UNIC (Frankrijk) en FIAT (Italië) nog jaren gebruikt. Deutz heeft zich nadien toegelegd op agrarische machines en Magirus op brandweervoertuigen.

Guus Leferink zei:
De 2 hoofdrollen waren voor de acteurs en voor de beide trucks

Kennen jullie ze nog?

Mercedes NG 1632 S ( Manfred Krug - "Franz Meersdonk" )

Mercedes1632.jpg

Volvo F12 ( Rüdiger Kirschstein - "Günther Willers" )

VolvoF12.jpg

Met de truck van Duitsland naar Iran - Teheran

Ja dat kan ik me ook goed herrineren, alleen was het in mijn beleving iets anders, nmk een gele M.A.N. en idd de blauwe MB.
Wel komt der naam gunther me bekend voor, of heb ik nu weer een andere duitse serie in gedachten

Stif zei:
Ja dat kan ik me ook goed herrineren, alleen was het in mijn beleving iets anders, nmk een gele M.A.N. en idd de blauwe MB.
Wel komt der naam gunther me bekend voor, of heb ik nu weer een andere duitse serie in gedachten

De M.A.N. f8 22.361 (gereden door Günther) was present vanaf 1983.

Veel informatie over M.A.N. en specifiek de f7 en f8:
https://www.lkw-infos.eu/lkw_man.html

De eerste serie van "Auf Achse", d.w.z. de reis naar Teheran met de Volvo en de Benz is in Duitsland ook op DVD te koop is echt smullen (op de achtergrond heel veel andere gave trucks en personenauto's te zien.
De hele serie is blijkbaar op locatie opgenomen, moet een vermogen aan geld en tijd gekost hebben (is wat anders dan goede tijden die volgens mij max 100 meter van de studio komen.).

Thom

Net terug van een weekje Oostenrijk en daar zie je toch nog heel wat Steyr en Öaf trucks
Zelf geen foto geschoten, maar deze even gezocht, ging wel om deze typen, ook nog een Öaf f8

Steyr 19S31

steyr_19S31.jpg

Ö.A.F.

oaf.jpg

Vorige week zondag ben ik naar het DAF Museum in Eindhoven geweest, hier wat foto's(ja ik ben geen fotograaf en heb maar wat in de wilde weg geschoten:p)

DSCN2333.jpg

DSCN2334.jpg

DSCN2335.jpg

DSCN2336.jpg

DSCN2337.jpg

DSCN2338.jpg

DSCN2339.jpg

DSCN2340.jpg

DSCN2341.jpg

DSCN2342.jpg

DSCN2343.jpg

DSCN2345.jpg

DSCN2354.jpg

DSCN2355.jpg

DSCN2356.jpg

DSCN2357.jpg

DSCN2364.jpg

DSCN2365.jpg

DSCN2366.jpg

DSCN2367.jpg

DSCN2368.jpg

DSCN2369.jpg

DSCN2370.jpg

DSCN2372-1.jpg

DSCN2373-1.jpg

DSCN2372.jpg

DSCN2373.jpg

Ik kwam er vooral voor de Dakar wagens van de Rooy al kon de rest mij ook zeker bekoren, blijven machtig mooie dingen.
Weet iemand trouwens waarom er helemaal geen de Rooy transport op de Dakar trucks staat, het is er afgehaald of stickers overheen geplakt, heel raar, conflict ofzo?

mitsubishiEVO zei:
Weet iemand trouwens waarom er helemaal geen de Rooy transport op de Dakar trucks staat, het is er afgehaald of stickers overheen geplakt, heel raar, conflict ofzo?

Ik heb het boek 'Zand in het bloed' (10 jaar Jan de Rooy in Parijs-Dakar) geraadpleegd. Uitgezonderd de eerste deelname (1982) werd gereden met stickers 'Jan de Rooy Transport', in latere jaren 'De Rooy Transport'. Vreemd genoeg zijn bij de 'X1' en 'X2' (1988) de stickers op de voorruit alleen zichtbaar bij de persintroductie en testritten. Bij alle foto's in dit boek uit de daadwerkelijke rally zijn géén stickers met 'De Rooy Transport' zichtbaar (blz. 40+42). Het kan zijn dat bij het vervangen van een beschadigde voorruit tijdens de rally de stickers weg werden gelaten, dit vermoeden blijkt ook uit foto's van "De Bull" (1985, blz. 24+25). Zelfs bij de aankomst van dat jaar in Dakar zijn de stickers niet meer aanwezig. Vanuit PR-oogpunt wellicht wat vreemd, maar Jan de Rooy was volgens mij niet heel erg betrokken in dit soort PR-aangelegenheden. Het betrof immers in dit geval een reclame-uiting van zijn eigen bedrijf. Een andere sponsor had ongetwijfeld moeilijk gedaan!

Ik zag vandaag nog eenzelfde Daf als hierboven op de ene laatste foto met gele cabine met een trailer in de buurt van Strijen. Toen ik m zag moest ik aan dit topic denken(y)

Had gister een documentaire gevonden op youtube en moest meteen aan dit topic denken.

Destinatoin Doha 1977

Een documentaire over een aantal Britse vrachtwagen chauffeurs die 5000 mijl naar Doha, de hoofdstad van Qatar reizen.

De docu op youtube bestaat uit 2 x 5 delen

Destination Doha - 1977 - The Easy Bit?[/url van Engeland tot Turkije
[url=https://www.youtube.com/watch?v=LJ04eXwiE0k&feature=related]Destination Doha - 1977 - The diffucult bit?
van Turkije tot Doha

Echte pioniers, zonder gsm of wat voor een communicatie dan ook 5-6 weken van huis naar een ver land met alleen je truck.

Helemaal Super die film!

Je moet maar durven met zo een Leyland zo ver van huis. Behalve van het Cummins blok is er verder geen schroef van te krijgen buiten Engeland..

Thom

thomfr zei:
Je moet maar durven met zo een Leyland zo ver van huis. Behalve van het Gummins blok is er verder geen schroef van te krijgen buiten Engeland.
Thom

Je bedoelt 'Cummins'. Dan is de link naar een andere, modern ogende truck uit die periode met een Cummins-motor snel gelegd: De Ford Transcontinental.

https://www.youtube.com/watch?v=W5Ms3vSD28M

Vanmiddag zag ik deze leuke DAF 2100 uit 1986 (BT-52-KG) van de Haarlemse firma Pabu.

Manzil zei:
Had gister een documentaire gevonden op youtube en moest meteen aan dit topic denken.

Destinatoin Doha 1977

Een documentaire over een aantal Britse vrachtwagen chauffeurs die 5000 mijl naar Doha, de hoofdstad van Qatar reizen.

De docu op youtube bestaat uit 2 x 5 delen

Destination Doha - 1977 - The Easy Bit?[/url van Engeland tot Turkije
[url=https://www.youtube.com/watch?v=LJ04eXwiE0k&feature=related]Destination Doha - 1977 - The diffucult bit?
van Turkije tot Doha

Echte pioniers, zonder gsm of wat voor een communicatie dan ook 5-6 weken van huis naar een ver land met alleen je truck.

Prachtig!! Ik heb genoten.

Dat waren nog eens tijden. (y)

Kan mij herinneren (als kind) dat er in de jaren 80 een korte tv serie was over vrachtwagenchauffeurs en hun belevenissen (nogal gedramatiseerd). Er staat mij iets bij van een titel "op weg" of "onderweg"of zoiets...

Thom

Nu al meer dan dertig jaar still going strong: Ford Cargo, al is het nu nog onder de Leyland Ashok-naam. Schijnt ook in Turkije nog door Otosan in elkaar te worden geschroefd. Toch best een vooruitstrevend design als je bedenkt dat de Cargo al uit 1981 stamt. In europa was het in 1993 al gedaan, toen iveco de stekker eruit trok (Ford trucks europe werd in 87 verkocht aan iveco)

wall_1024_4.jpg

De Cargo houdt het nu al 31 jaar uit, langer dan de MB NG/SK-serie, die van 1973 tot 1995 (thanks 929V6) liep. Zijn er trucks die het langer hebben uitgehouden?

De SK is toch nog tot '95 gemaakt (introductie Actros)? Evengoed houdt de Cargo het record en hij ziet er inderdaad nog redelijk modern uit.

Alweer 53 jaar oud is dit ontwerp, ook al z'n tijd ver vooruit:

20100725bedfordtk1964zh.jpg

De Bedford TK.

Ja, al zie je daar de jaren toch wel beter aan af. Ik kom er net achter dat de Mercedes Kurzhauber van 1959 (kleine versie, grote variant is jaar eerder) tot 1995 is gemaakt. niet alleen in zuid-amerika, ook in Duitsland kon je in 1995 nog zo'n ding op speciale bestelling krijgen! Helaas kan ik nergen plaatjes vinden van exemplaren uit de jaren 90

Jesse kraal zei:
Ik kom er net achter dat de Mercedes Kurzhauber van 1959 (kleine versie, grote variant is jaar eerder) tot 1995 is gemaakt. niet alleen in zuid-amerika, ook in Duitsland kon je in 1995 nog zo'n ding op speciale bestelling krijgen! Helaas kan ik nergen plaatjes vinden van exemplaren uit de jaren 90

Manaus-Boa+Vista,+Brasil+023.JPG

jessekraal.nl zei:
De Cargo houdt het nu al 31 jaar uit, langer dan de MB NG/SK-serie, die van 1973 tot 1995 (thanks 929V6) liep. Zijn er trucks die het langer hebben uitgehouden?

De MAN f7/f8 heeft het ook lang uitgehouden, van 1967 tot 1989.

@ thomfr: Het antwoord vind je op de vorige pagina.

Oude Alfa Romeo's.
2008-07-27-ALFA_3%20(2).jpg

2008-08-01%20%20ALFA_ROMEO_VRACHTWAGEN.jpg

Fiat:
2011-01-08%20Fiat%20650.JPG

2010-11-14%20Fiat%20(1).JPG

2009-10-19%20%20Fiat.jpg

Hotschkiss:
2009-05-22%20%20hotchkiss%20fg%20sve%20course.jpg

Isotta Frachini:
2009-02-08%20%20Isabella%20frachini%20(2).jpg

Lancia:
https://www.oudedaf.nl/fotomap%20paginas/andere%20merken/Lancia/2008-11-03%20lancia%20(1).jpg

2008-11-02%20%20LANCIA_8%20(1).jpg

2008-11-02%20%20LANCIA_8%20(3).jpg

thomfr zei:
Luap zei:
@ thomfr: Het antwoord vind je op de vorige pagina.

?? Ik, weet dat ik wat kippig ben maar ik zie het echt niet (bedoel niet auf Achse of Uk to Doha).

Thom

Bedoel je de Nederlandse serie Transport met Thom Hoffman en Sylvia Millecam? Begin jaren 80 en verhaal-technisch het aangluren niet waard. Maar nu, in 2012, leuke plaatjes!

XBXG zei:
Een leuke MAN kraanwagen uit 1973, van het type dat je zelden nog ziet.

Mooi! Maar aan de hoeveelheid rommel onder te truck te zien, maakt men er niet al te druk gebruik van...

- Jefko Muijs Constructies uit Weert heeft tot enkele jaren geleden ook zo'n Scania 82M gehad, een heel vroege (1981) met kenteken BD-..-..
- Lambers Transport had een heel wagenpark met Scania's 112M/H, later 113 320. Een behoorlijk aantal uitgevoerd als zware 6x4 trekker voor transport van betonelementen. 320 pk op maximaal 50 ton treingewicht leek mij omstreeks 2000 echt onderbemeten.
- Vanmiddag op het industrieterrein in Born (L) een prachtige torpedo gezien, een vroege Volvo N1233 6x4 'kipper' (eind jaren '70, zonder kenteken).

Leuk, met zo`n scania p82m heb ik ook nog een aantal jaartjes rondgereden.(y)
Als trekker/oplegger en later stapte ik over naar een motorwagen/aanhanger combi.

Begon overigens met een scania 81, was m`n 1e echte grote wagen die ik reed.

Mijn eerste vrachtwagenervaring (als 2 jarige ;-) ) was met deze Scania 140 van Janssen transport uit Tegelen die bij de huisbouw van mijn ouders zand kwam leveren. Chauffeur was Harry Janssen die later nog jaren Scania (110, 111, 112 etc. allemaal torpedo's) gereden heeft. De 140 is waarschijnlijk geexporteerd naar Finland (gingen veel auto's van Janssen naartoe als ze een jaar of 5 oud waren).

6707544.jpg

Foto uit het web gehaald, excuses daarvoor.

Thom
(vond het leuk de 140 weer tegen te komen)

Van de week kwam ik deze nog tegen langs de A4, alwaar hij aan het werk was bij de werkzaamheden bij Leiderdorp.
IMG_3627-border.JPG

Omdat ik nog 5 weken moet wachten voordat ik op vakantie ga en het meer dan 25 jaar geleden is dat ik langer dan een paar dagen in Frankrijk verbleef een jeugdherinnering.
Renaut%20centaure.jpg

Berliet TR350

Ging toen nog met mijn ouders op vakantie en het st&kte op de weg nog van de Berliets, Unics, Saviems etc.

Thom

Tja, dat is wel veranderd. Nu zie je in Frankrijk vooral DAF, meer nog dan Renault volgens mij.o_O

929V6 zei:
Tja, dat is wel veranderd. Nu zie je in Frankrijk vooral DAF, meer nog dan Renault volgens mij.o_O

Renault en Iveco moeten het volgens mij hebben van de afzetmarkt in oostelijk Europa.

@thomfr: Mooie foto van het toenmalige topmodel van Berliet, de TR350 Centaure met 15 liter V8 turbo motor. Niet veel later werd de merknaam Berliet definitief vervangen door Renault. (Berliet werd in 1974 overgenomen door Renault.)

D. Elzinga zei:
Vandaag gezien:

6958721097_1fe5731bb7_z.jpg
Zo eentje heb ik ook gehad, eerst een trekker en daarna een scania p82m combi met 210pk`s
Alleen de mijne waren oranje en hadden geen zonneklep.

Luap zei:
Renault en Iveco moeten het volgens mij hebben van de afzetmarkt in oostelijk Europa.

Volgens mij moet iedere vrachtwagenfabrikant het tegenwoordig van die markt hebben. twintig procent van het transport is in handen van alleen al Poolse ondernemers en met de lagere kosten in het voormalige Oostblok zijn daar wel firma's die redelijk wat winst draaien. Logisch dus dat de fabrikanten zich richten op markten waar nog wel groei is.

Terug
Bovenaan