Internationale verkoopcijfers

# Daniel de Dion

Dat zou betekenen dat Tesla 8000 dollar per auto verdient, terwijl meer als 85% van de auto's uit model 3 bestaat.
Lijkt mij onwaarschijnlijk en ik denk dat er de nodige boekhoudkundige truukjes aan ten grondslag liggen.
 
ScaniaV8 zei:
# Daniel de Dion

Dat zou betekenen dat Tesla 8000 dollar per auto verdient, terwijl meer als 85% van de auto's uit model 3 bestaat.
Lijkt mij onwaarschijnlijk en ik denk dat er de nodige boekhoudkundige truukjes aan ten grondslag liggen.

Ha. Dat lijkt me het hele idee van een onderneming; boekhoudkundig je cijfers goed kunnen presenteren?
Overigens verdient Tesla ook nog goed aan de uitstootrechten, dus het is te kort door de bocht om de winst enkel tot per verkochte auto te herleiden. Ah, en dan heb ik onderdelen e.d. nog niet eens meegenomen.

Knappe cijfers, overigens. Anderzijds gaat de concurrentie inmiddels ook zeer hard, Nio presenteerde bijv. ook indrukwekkende groeicijfers.
 
ScaniaV8 zei:
# Daniel de Dion

Dat zou betekenen dat Tesla 8000 dollar per auto verdient, terwijl meer als 85% van de auto's uit model 3 bestaat.
Lijkt mij onwaarschijnlijk en ik denk dat er de nodige boekhoudkundige truukjes aan ten grondslag liggen.

Tesla tikt tegen de 20% marge aan. Soms er over.
Zie jaarverslagen, Musk tweets en .... meneer Solo, H.

Zeg dat de gemiddelde Tesla voor $60.000 verkocht wordt, dan zou de bruto marge op de EVs 12k per stuk zijn.
499.550 x 12.000 = kreun, wat een poen ... $5,994 miljard.

Ik hield het wijselijk bij "dik $4 miljard"

Edit: Tesla's instapper gaat in China 'vanaf $54.000'
De gemiddelde prijs van een Tesla zal zelfs hoger liggen dan $60k.

Los van bovenstaande, de beurswaarde van Telsa is zodanig dat Tesla per jaar minstens 5.000.0000 auto's van $1.000.000 à 25% marge zou moeten verkopen.
En dan nog is de beurswaarde te hoog

https://www.autonews.com/automakers-suppliers/tesla-set-begin-deliveries-china-made-model-y
 
Uit het Tesla Q3 verslag:
Opbrengsten van autoproductie: $7,6 miljard (waarvan $400 miljoen uit emissierechten)
Kosten van autoproductie: $5,5 miljard
Aantal afgeleverde auto's: 140.000
Bruto winst per auto: $15.000 (of $12.000 als je de emissierechten niet meerekent)

Gemiddelde verkoopprijs van een auto: $54.000
Bruto marge: 27,8% (of 22,2% excl. emissierechten)
 
Wall Street: "Well done Tesla, daarom zetten we uw aandeel vandaag nog eens 5% hoger"

Aandeel opendeop $740
(10 maanden geleden $85)

Heden $700 miljard beurswaarde.
Dat is meer dan de waarde van alle automakers ter wereld samen.

De insanity blijkt uit de P/E ratio: 1400!!
(Shell 13 / IBM 14 / Apple 40 / ASML 56)

Edit: De zoveelste spike in Tesla's koers vandaag - 1ste handelsdag van 2021 - is temeer bizar daar ALLE indices 1,6% lager staan. Waarom?
Door D. Trump's gedrag t.a.v. Georgia & een zoveelste spike in C-19 gevallen. Inmiddels is 0,01% vd bevolking aan C-19 overleden
 
Japan 2020:

1st place Toyota "Yaris": 151,766 units (-)
2nd place Toyota "Raize": 126,038 units (759.2% compared to the previous year)
3rd place Toyota "Corolla": 118,276 units (113.3% compared to the previous year)
4th place Honda "Fit": 98,210 units (132% year-on-year)
5th place Toyota "Alphard": 90,748 units (132.1% year-on-year)
6th place Toyota "Roomy": 87,242 units (95.2% year-on-year)
7th place. Honda "Freed": 76,283 units (89.1% year-on-year)
8th place Toyota "Sienta": 72,689 units (65.6% year-on-year)
9th place Nissan "Note": 72,205 units (60.9% year-on-year)
10th place Toyota "Voxy": 69,517 units (79% compared to the previous year)

KEI-CARS:
1st place Honda "N-BOX": 195,984 units (77.3% year-on-year)
2nd place Suzuki "Spacia": 139,851 units (84.1% year-on-year)
3rd place Daihatsu "Tanto": 129,680 units (year-on-year change) 74.0%)
4th place Daihatsu "Move": 104,133 units (84.8% year-on-year)
5th place Nissan "Days": 87,029 units (55.3% year-on-year)
6th place Suzuki "Hustler": 80,114 units (previous year) 138.5%)
7th place Daihatsu "Mira": 73,462 units (77.7% compared to the previous year)
8th place Nissan "Roox": 72,820 units (-)
9th place Honda "N-WGN": 69,353 units (previous year) 214.2% compared to 214.2%)
10th place Suzuki "Wagon R": 66,061 units (73.4% compared to the previous year)

Als je het grote keicar-topic niet kent: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5976603

001_o.jpg


Al 4 jaar is de N-BOX de best verkochte auto en al 6 jaar de best verkochte keicar
 
Ah, ik moest even drie keer kijken voor ik er achter kwam dat niet alle cijfers groei aanduiden. Het is niet ongebruikelijk om bij verkoopcijfers positieve en negatieve percentages te zien voor groei en krimp, maar ik geloof dat bovenstaand lijstje een absoluut percentage is t.o.v. 2019. Zit ook wat in. :)
 
Toyota doet het dus best aardig maar heeft qua keicars niks in te brengen (nou ja, indirect via Daihatsu alleen).
 
Daihatsu is van Toyota, bij officiele cijfers van Toyota.com, newsroom worden de verkoopaantalen wereldwijd van Daihatsu keurig vermeld naast die van Lexus en Toyota zelf.
 
Duitse markt 2020: -19,1%

Dalers met >30%: Dacia, Ford, Mazda, Opel, Smart, Suzuki

Duitse merken: VW -21,3%, Audi -20%, Mercedes -10%

Grootste stijger: Tesla +55.9%

Stabiel: DS, Fiat, Renault, Toyota

https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2021/Fahrzeugzulassungen/pm02_2021_n_12_20_pm_komplett.html?nn=646300
 
Wat mij wel opvalt is dat in Duitsland 62,8% van de auto's zakelijk wordt gekocht en slechts 37,1% door prive personen.
Er wordt hier altijd geklaagd dat door de hoge belastingen een auto prive niet is te betalen, maar in het voor auto's veel goedkopere Duitsland wordt dus ook maar ongeveer een derde van de auto's prive gekocht.
 
ScaniaV8 zei:
Wat mij wel opvalt is dat in Duitsland 62,8% van de auto's zakelijk wordt gekocht en slechts 37,1% door prive personen.
Er wordt hier altijd geklaagd dat door de hoge belastingen een auto prive niet is te betalen, maar in het voor auto's veel goedkopere Duitsland wordt dus ook maar ongeveer een derde van de auto's prive gekocht.

De salarissen liggen in Duitsland lager dan hier. Nee, ik zeg het eigenlijk verkeerd: de verschillen zijn veel groter dan hier. Mijn directe collega's in Duitsland verdienen ongeveer hetzelfde als in Nederland, maar mensen die hier tot ca. 45.000 euro/jaar verdienen krijgen in Duitsland minder. Maar gemiddeld is het lager dan hier. En het bedrijf waar ik werk is aardig representatief voor de Duitse arbeidsmarkt. Dat betekent dus dat die mooie, nieuwe, goedkopere auto's vooral bereikbaar zijn voor de hoger betaalden.
 
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-verwacht-forse-verkoopgroei-in-china/

Dapper.

Want in 2020 steeg
#2 Honda met 5,5% (Dec + 47% !!)
#3 Toyota met 9,1% (Dec + 19,5%)
en nummer #6 Changan 22,3%

terwijl VW in 2020 15,5% daalde (Dec. -16%)


Evengoed is dude Diezz een totale hipster: hij neemt op Twitter de plaats in van Donnie!
Bloomberg: "VW CEO Talks Trash With Tesla’s Musk in Twitter Debut"

In a year when Tesla Inc. is taking on German carmakers in their backyard, it’s only fitting that Volkswagen AG’s chief executive officer is returning fire on Elon Musk’s home turf: Twitter.

Herbert Diess made his debut on the social media network Wednesday, writing in his first tweet that VW was coming after Tesla’s market share and already winning the battle for buyers in Europe.

It’s likely Diess, 62, was merely having a little fun with Musk, 49.
Zadelsniffer schuif binnenkort ook aan, zo meldde persbureau Dickmax
 
LM 1 zei:
Had je niet een wat minder offensieve nickname kunnen uitkiezen dit keer, rickm?

Hoppa, daar gaan we weer: "Sneumans Alert!"
Blijf OT of move.

PS: Offensief? Kalid? Aziz Kebab? Je bent niet 'van over de grens'. Is dat bah?
Ik neem aanstoot aan LM (Low Mortgage?, Lage Middelmaat? Leipe Matty? Lyrisch Muziekstuk?)
 
T.a.v. VW's ambitieuze plannen:

Snelheid voor Kwaliteit?

Projekt „Trinity“: VW nennt neue Details zu geplantem Elektro-Volumenmodell
Volkswagen will mit dem Projekt „Trinity“ ein neues Volumenmodell in Niedersachsen bauen. Beim Zeitplan drückt der Autobauer nun aufs Tempo.

O.m. de Amerikanen en Chinezen een gevaar voor de Duitse autobouwers?

„Detroit lässt grüßen“ – Analysten der Deutschen Bank warnen, dass die guten Jahre des Autostandorts Deutschland vorbei sein könnten
 
Sales in US 2020

Renault: 0
VW: 323.000

Ook knap, op welhaast de grootste markt geen auto's verkopen.... Kunnen hier geen ambitieuze plannen uit voortkomen?
 
Joris 6091088 zei:
Sales in US 2020

Renault: 0
VW: 323.000

Ook knap, op welhaast de grootste markt geen auto's verkopen.... Kunnen hier geen ambitieuze plannen uit voortkomen?

je wil iets kwijt?
kun je de context geven?

BYD US 0
BYD China 400.000

Genesis Ijsland 0
Genesis Korea 250.000

Zoiets?
 
Kalid Aziz Kebab zei:
je wil iets kwijt?
kun je de context geven?

Huh? Uitleg? Topic gaat over internationale verkoopcijfers. Die geef ik in mijn bijdrage. En jij had het over ambitie in je vorige post. Ik haak op beide in! (y)
Graag gedaan!
 
Joris 6091088 zei:
Kalid Aziz Kebab zei:
je wil iets kwijt?
kun je de context geven?

Huh? Uitleg? Topic gaat over internationale verkoopcijfers. Die geef ik in mijn bijdrage. En jij had het over ambitie in je vorige post. Ik haak op beide in! (y)
Graag gedaan!

Sorry, zal aan mijn native taal Arabisch liggen - wij lezen van re naar li ;))
Begreep je voorbeeld Renaul 0 niet. Nog niet trouwens.

Laten we maar doorgaan met ons leven.
Dit misverstand is de aandacht niet waard :)
 
Passchier zei:
Nissan is toch het merk binnen de alliantie die de verkopen in de US op zich neemt?

Idd. USA, China, Japan.

In China is een Nissan de best verkochte auto van 2020.
De Sylphy met 540.000 st.
Zo'n markt laat Nissan niet lopen (1,15 mio st per jaar)
 
EInd goed al goed voor Daimler Benz in 2020
Cijfers Q4 waren uitstekend, de marge meer dan uitstekend: 13%
Jaar door China gered, waardoor er 6,6 miljard werd verdiend

https://www.automobilwoche.de/article/20210129/AGENTURMELDUNGEN/301289897/1276/starkes-viertes-quartal-daimler-erzielt--mehr-gewinn-als-erwartet
 
https://www.focus2move.com/europe-best-selling-cars/

Europe best-selling cars in 2020 within 44 markets in the continent, from Portugal to Russia. The Volkswagen Golf holds once again the market crown, while the Opel Corsa, the Peugeot 208, and the Renault Captur enter the leaderboard.
In 2020, the ranking of the best-selling car sees the Volkswagen Golf holding the market crown with 308.834 sales (-32.4%) followed closely by the Renault Clio, which sold 303.185 units (+0.1%).

The Volkswagen Polo closes the podium with 243.009 units sold (-26.6%). With more than 14 million units sold, it is one of the world’s most successful compact cars ever made. The sixth-generation was launched in late 2017, with a new exterior design, a noticeably more spacious interior that has also been redesigned down to the last detail, a new cockpit layout structured for the digital world, efficient TSI (petrol), TGI (natural gas), and TDI (diesel) engines as well as an array of assistance systems which previously was only familiar in larger Volkswagen cars.

The fourth spot is taken by the Volkswagen Tiguan with 219.923 (-27%), ahead of the Skoda Octavia with 215.581 sales (-17.6%) and the Opel Corsa – up 6 spots from last year – with 206.905 (-9%).

The Peugeot 208 -up 4 spots- reached the 7th position, selling 194.357 units (-14.8%), followed by the Ford Focus -down 1 spot-, with 186.766 (-21.1%) and the Nissan Qashqai -down 3 spots- with 178.804 (-31.3%).

At the edge of the top 10 ranking, we find the Renault Captur -up 3 spots- with 175.813 registrations (+-22.2%), entering the leaderboard by jumping 41 spots.
 
Turkije +58% in 2020:

Turkish auto market in 2020 grows by 58% despite the pandemic. Full-Year sales have been 772.788, with 9 months reporting double-digit sales increase and only 2 months of slight decreases in sales. Citroen enters the leaderboard and grows impressively (+128.4%).


Brand-wise, this year the leader Fiat (+80.1%) gained 2.2% market share, followed by Renault (+56.3%), which lost 0.2% share. Ford -up 1 spot- on the other hand, gained 2.4% share, rising 96.3%. Volkswagen (+33.6%) fell in 4th place, followed by Peugeot which gained 51.3%.

Toyota gained 66.1%, followed by Opel (+89.9%)-up 4 spots- and Dacia which jumped 2 spots and gained 54% sales. Closing the leaderboard we have Hyundai -down 2 spots- gaining “only” 19.4% this year and registering the worst performance, while Citroen entered the leaderboard by jumping 5 spots, reporting the best performance by gaining 128.4% sales.

The most sold vehicle this year remains the Fiat Egea (+54.9%) with 85.876 units sold, followed by the Renault Clio, which gained 75.6% registering 50.724 new sales this year. The Renault Mégane (+65.2%) closes the podium and reports 38.510 new units sold.
 
Rush hour / Khalid Aziz Kebab / Daniel de Dion
Allemaal hetzelfde account van onze Hans v B die al diverse malen een ban heeft gehad op de FP van autoweek.
 
2020 EU Top 10

1. Clio 4 + 5
2. Golf 7 + 8 (bye bye)
3. 208 (ka-
4. Corsa ching!)
5. Octavia (mega)
6. Yaris (gewilde hybrid)
7. Captur (beste B SUV)
8. Focus (goed)
9. Polo (beter)
10. Sandero (value for money)

https://twitter.com/lovecarindustry/status/1354938452584894468/photo/2
 
Rush Hour zei:
2020 EU Top 10

1. Clio 4+5
2. Golf 7+8 (bye bye)
3. 208 (ka-
4. Corsa ching!)
5. Octavia (mega)
6. Yaris (gewilde hybrid)
7. Captur (beste B SUV)
8. Focus (goed)
9. Polo (beter)
10. Sandero (value for money)

https://twitter.com/lovecarindustry/status/1354938452584894468/photo/2

Moet je het lijstje wel goed overnemen o_O

Es21Ug2XcAAwpll

Es21UgnXIAAqFQ-
 
In fact, if the ranking splits the models by generation and bodytype, the Clio 5 would have been the top seller last year.
 
In je lijstje staat Clio 4+5 op een en op twee Golf 7+8. Golf 7+8 is meer verkocht dan Clio 4+5, dus zoals het er nu staat klopt gewoon niet. Dat de Clio 5 beter scoorde dan de Golf 8 is wat mij betreft minder interessant: de Golf was in transitiefase naar nieuwe generatie, de Clio werd al eerder afgelost.
 
Rutger DC zei:
In je lijstje staat Clio 4+5 op een en op twee Golf 7+8. Golf 7+8 is meer verkocht dan Clio 4+5, dus zoals het er nu staat klopt gewoon niet. Dat de Clio 5 beter scoorde dan de Golf 8 is wat mij betreft minder interessant: de Golf was in transitiefase naar nieuwe generatie, de Clio werd al eerder afgelost.

Juist. De Clio moet dan op 2 en de Golf op 1, best een groot verschil nog.
 
2019 ten opzichte van 2018
1 1 Volkswagen Golf 458.595 -9,0%
2 2 Volkswagen Polo 330.922 -12,8%
3 3 Renault Clio 302.994 -17,4%
4 4 Volkswagen Tiguan 297.224 0,8%
5 7 Skoda Octavia 268.954 0,5%
6 5 Nissan Qashqai 260.428 -6,2%
7 10 Ford Focus 243.825 8,0%
8 11 Dacia Sandero 233.460 4,5%
9 6 Ford Fiesta 233.019 -15,5%
10 16 Dacia Duster 231.906 19,7%
11 9 Citroen C3 230.907 -0,4%
12 8 Peugeot 208 230.843 -2,5%
13 12 Opel Corsa 227.390 2,3%
14 13 Renault Captur 223.367 1,3%
15 14 Toyota Yaris 213.420 -2,2%

Bron: https://www.focus2move.com/europe-best-selling-cars-2019/

De Golf is heel hard gedaald, maar volgens mij spreken de cijfers voor zich en hoeven er geen kunstgrepen te worden uitgehaald om de goede prestaties van bijvoorbeeld de Clio, 208, Corsa en Yaris te laten zien.

N.B. ik weet niet welke Europese markten de lijstjes beslaan. Die van Focus2move "Europe best selling cars ranking in 2019 within 44 markets in the continent, from Portugal to Russia".
 
Jammer dat verkoopcijfer-topics inmiddels net zo verpest zijn als topics over nieuwe auto's (n)

Ik vond dit wel een aardig stukje op het Russische Newsdrom:

De marktomvang van nieuwe elektrische voertuigen in Rusland is in 2020 verdubbeld

In 2020 kochten Russen 687 nieuwe elektrische voertuigen. Dit is 95% meer dan in 2019 (353 st.).

De Nissan Leaf pakte de eerste plaats met 144 exemplaren. De tweede plaats ging naar de Audi E-Tron (134), de derde naar de Tesla Model 3 (110).

Dit is hoe de tien best verkochte nieuwe elektrische voertuigen eruit ziet:

Nissan Leaf - 144 exemplaren;
Audi E-Tron - 134 exemplaren;
Tesla Model 3 - 110 exemplaren;
Porsche Taycan - 91 exemplarenn;
Tesla Model X - 81 exemplaren;
Jaguar I-Pace - 72 exemplaren;
Tesla Model S - 25 exemplaren;
Hyundai Ioniq - 7 exemplaren;
Hyundai Kona - 5 exemplaren;
Tesla Model Y - 5 exemplaren.
Van de JAC iEV7S (3), Mercedes-Benz EQC (3), Peugeot Ion (3), Renault Twizy (3), werden er ook meerdere exemplaren verkocht, netals één Chevrolet Bolt. Deze gegevens zijn gepubliceerd door "Autostat" .

Opvallend is het feit dat veel van deze modellen niet via de a officiële kanalen in Rusland worden geïmporteerd. Zo wordt de Nissan Leaf, die op de eerste plaats staat, niet geleverd door de fabrikant (terwijl gebruikte Leafs actief met privé-middelen uit Japan worden geïmporteerd).

De meeste elektrische voertuigen werden in Moskou verkocht (240 stuks). Dit wordt gevolgd door St. Petersburg (69 eenheden) en de regio Moskou (60 eenheden).

Bron

Toch bijzonder, in een land waar status zo hoog is aangeschreven zou ik persoonlijk Tesla hoger hebben ingeschat. Dat de Nissan Leaf meer verkoopt vind ik dan helemaal bijzonder. En ook van de Mercedes-Benz EQC vind ik het echt heel erg tegenvallend! Maar ook dat blijkbaar mensen op "eigen initiatief" of via grijze kanalen een auto importeren en dan kiezen voor een Leaf.
 
Toch bijzonder, in een land waar status zo hoog is aangeschreven zou ik persoonlijk Tesla hoger hebben ingeschat.

Ik kan me voorstellen dat ze in Rusland niet zo staan te springen om Amerikaanse produkten. Apple doet het daar ook niet bijzonder goed.
 
Verkoop elektrische auto's 2020:

Rusland 687 op een bevolking van 146 miljoen
Noorwegen 76.789 op een bevolking van 5,4 miljoen

Verschil moet er wezen. :D
 
Snel & snaarstrak.
CCFA heeft als eerste de (Franse) Jan. 2021 verkoop online:

Personenwagenverkoop leed onder de lockdown.
Franse merken -10%. Buitenlandse vlak.

Eén model schitterde: De nieuwe Sandero op #2 (7.249 st)
Top 5: 3 Peugeots

Bedrijfwagens: +7,3%
Top 5: 3 Renault aan kop

https://ccfa.fr/wp-content/uploads/2021/02/dossier-de-presse-ccfa-01-21.pdf
 
Als je de twee generaties Sandero bij elkaar optelt komt 'ie zelfs op een? Indrukwekkend. Heeft er ooit een niet-Fransoos op een gestaan? Maar ik zie dat er ook nog aardig wat 208 en Clio bestelauto's worden verkocht (>1000 stuks), dan trekt de Peugeot alsnog aan het langste eind.
 
Rutger DC zei:
Als je de twee generaties Sandero bij elkaar optelt komt 'ie zelfs op een? Indrukwekkend. Heeft er ooit een niet-Fransoos op een gestaan? Maar ik zie dat er ook nog aardig wat 208 en Clio bestelauto's worden verkocht (>1000 stuks), dan trekt de Peugeot alsnog aan het langste eind.

Hoe bedoel je, "trekt Peugeot aan het langste eind"?
2 Sandero generaties worden dan alsnog 'verslagen' door de 208?
 
Rutger DC zei:
Als je de twee generaties Sandero bij elkaar optelt komt 'ie zelfs op een? Indrukwekkend. Heeft er ooit een niet-Fransoos op een gestaan? Maar ik zie dat er ook nog aardig wat 208 en Clio bestelauto's worden verkocht (>1000 stuks), dan trekt de Peugeot alsnog aan het langste eind.

Slide 9 gezien?
CO2 spiked ;)
van 110 (Dec) naar 115 (Jan) gr CO2

Geen wonder, de Zoe deed 5.000 in Dec, in Jan 1.000
 
Stimmt.

Peugeot 208 7.915 + 1.052 (commerciale) = 8.967
Dacia Sandero 7.249 (MK3) + 1.636 (MK2) = 8.885
Renault Clio 6.323 + 1.171 (commerciale) = 7.494
 
Peter O zei:
Toch bijzonder, in een land waar status zo hoog is aangeschreven zou ik persoonlijk Tesla hoger hebben ingeschat. Dat de Nissan Leaf meer verkoopt vind ik dan helemaal bijzonder.

Jij kijkt wel heel selectief met een anti-Tesla bril. Tesla heeft meer dan 53% meer verkocht als de nummer 2 (de Leaf). En qua omzet is het verschil nog veel meer.
 
R Wolters zei:
Peter O zei:
Toch bijzonder, in een land waar status zo hoog is aangeschreven zou ik persoonlijk Tesla hoger hebben ingeschat. Dat de Nissan Leaf meer verkoopt vind ik dan helemaal bijzonder.

Jij kijkt wel heel selectief met een anti-Tesla bril. Tesla heeft meer dan 53% meer verkocht als de nummer 2 (de Leaf). En qua omzet is het verschil nog veel meer.

Tesla's score hangt sterk af van de beschikbaarheid.
En van de prioriteit per land.
En van de EV acceptatie per land.
USSR is grootste land ter wereld, op en neer naar de Russische HEMA voor printerpapier kost soms 3x E-tanken.

Wellicht spelen tevens Rusland Importheffingen.
 
Ooit voorgekomen?

Een grote Europese automarkt waar op #2 en #3 een model staat dat begint met een [size=large]Y[/size]

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/italy-january-2021-toyota-19-places-yaris-at-2-again-defies-market-down-14-1/

Een modellen top 6 zonder een VW, Renault, Mercedes, Peugeot of Ford (!)
 
Terug
Bovenaan