Problemen Punto Evo 1.3 Multijet

PK 1

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Na 2 weken geleden de complete aandrijfas van mijn Punto Evo te hebben vervangen, maak ik kennis met een nieuw aantal problemen.
Ongeveer een week geleden was het mij opgevallen dat de auto heel veel moeite heeft in lagere toeren. Ik ben niet iemand die snel in lage toeren rijd, maar soms ontkom je er niet aan. 70 km/h op de ring van Groningen rijden in de 5e versnelling wil niet meer. Zodra de weg iets omhoog gaat, gaat de auto enorm bonken. Druk ik het gas maximaal in doet hij dit niet. Ditzelfde probleem heb ik ook bij 50/h in de 4e versnelling. Dit bonken gebeurd dus in een toeren gebied van 1100-1700 toeren. Ik weet dat lage toeren niet goed zijn voor dit blokje, maar dit bonken?
Bij mijn garage heeft de monteur geconstateerd na een proefrit dat er niks aan de hand is. Volgens mij moet ik in meer toeren rijden anders koekt het blokje helemaal dicht. Tevreden ging ik weg van de garage en reed ik nu 70 km/h in de 4e versnelling en pas bij 85 km/h in de 5e. Het maakt wat meer lawaai maar dan heb je wel wat.
Afgelopen week zijn mij nog meer zaken omgevallen:
- Bij lekker doortrekken in 3e versnelling schokt ie een beetje tussen de 2500-3500 toeren. (alsof er een bougie stuk is)
- Hij lijkt erg vaak te regenereren.
- Vermogensverlies.

Gisteren op en neer naar Duitsland deed ik een andere schokkende ontdekking. Bij 130 km/u schommelt het verbruik tussen de 6,5 en de 7,0. (Bijna windstil) Verbruikt ongeveer net zo veel als mijn A4 op benzine dus.
Vorige week naar Brussel op en neer met snelheden van 120-130 km/u een gemiddelde gehad van 4,8 L/100km.

Ik weet mij geen raad meer met deze problemen. Op internet lees ik hier iets over het reinigen van de EGR klep, is dit voldoende voor het verhelpen van al deze bevindingen?

Specs:
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 86pk 2010
Omstaand: 198.xxx

Alvast bedankt

Ik denk dat de monteur toch een beetje gelijk heeft. Ik zou adviseren eens wat pittiger te gaan rijden, vooral als het roetfilter gereinigt wordt ( het regenereren) zodat de installatie eens goed warm wordt. Mogelijk verminderen of verdwijnen de problemen dan.

Het verbruik bij 130 km/h vind ik niet abnormaal. Mogelijk is verbruik opgevallen rijdens "vals" plat.
Vooralsnog denk ik niet dat er iets ernstigs aan de hand is.

probleem bij JTDm motoren van fiat. bij rustig rijden rij je de ERG klep dicht(verstopt)

af en toe eens 10 km flink door rijden. en als je berg opwaarts moet ga je niet in 70 in 5 blijven ga dan naar 4 indien nodig naar 3.

als je lekker op een platte weg rijd gewoon in een hoge versnelling rijden maar bergopwaarts of bergaf gewoon een tandje terug.

edit: ik heb het zelfde verhaal, maar dan met een 1.9jtdm met 150pk

snelle willy zei:
probleem bij JTDm motoren van fiat. bij rustig rijden rij je de ERG klep dicht(verstopt)

af en toe eens 10 km flink door rijden. en als je berg opwaarts moet ga je niet in 70 in 5 blijven ga dan naar 4 indien nodig naar 3.

als je lekker op een platte weg rijd gewoon in een hoge versnelling rijden maar bergopwaarts of bergaf gewoon een tandje terug.

Resulteert dit dus ook in een toename van ongeveer 1 L/100km in het verbruik? Kan ik dit oplossen door nu wat meer door te trekken? of is het toch noodzakelijk om eerst de EGR klep te laten reinigen?

Excellentie zei:
Ik denk dat de monteur toch een beetje gelijk heeft. Ik zou adviseren eens wat pittiger te gaan rijden, vooral als het roetfilter gereinigt wordt ( het regenereren) zodat de installatie eens goed warm wordt. Mogelijk verminderen of verdwijnen de problemen dan.

Het verbruik bij 130 km/h vind ik niet abnormaal. Mogelijk is verbruik opgevallen rijdens "vals" plat.

Het is zeker geen gek verbruik. Maar ik merk gewoon een duidelijke toename in het verbruik. Wat ik voorheen haalde bij 120 km/u, haal ik nu met 90 km/u.

Ik rij sinds mei in precies eenzelfde auto, maar dan met -op dit moment- 86dkm op de teller. Het is inderdaad even wennen dat je soms terug moet naar een lagere versnelling. Dat bokken bij 70kmu in z'n 5 herken ik. Elke rit trek ik 'm wel een keer stevig door als ie warm is, en af en toe een goede rit is ook goed voor het motortje. Dit zijn een beetje de nukken die komen met het afknijpen van de motor om aan de lage uitstoot te voldoen.
Je zou bij Savali langs kunnen gaan voor het uitprogrammeren van de EGR.

PK. zei:
Excellentie zei:

Het is zeker geen gek verbruik. Maar ik merk gewoon een duidelijke toename in het verbruik. Wat ik voorheen haalde bij 120 km/u, haal ik nu met 90 km/u.

Ook dit kan veroorzaakt worden door inwendige vervuiling, als gevolg van langdurige ( te) lage belasting. Als er een mogelijkheid is, laat een warme motor dan eens hard werken ( volgas) bij minimaal 2500 toeren, gedurende 10 minuten of meer. En herhaal dit regelmatig, bij voorkeur tijdens het regenereren, van het roetfilter. Volgens mij zullen dan de problemen een stuk minder worden, of helemaal verdwijnen. Overigens, zou ik het toeren gebied onder 1500 zowiezo mijden, met zo'n klein motortje.

PK. zei:
snelle willy zei:

Resulteert dit dus ook in een toename van ongeveer 1 L/100km in het verbruik? Kan ik dit oplossen door nu wat meer door te trekken? of is het toch noodzakelijk om eerst de EGR klep te laten reinigen?

bij mij is het 2L minder. de meeste verbruiken rond de 8L maar ik rond de 6L:)

Er zijn een paar manieren om je auto stuk te maken. Ik zal je 2 redenen geven:
-hoge toeren bij een koude motor
-met een zo traag mogelijk snelheid in de hoogste versnelling (zoals fietsen bergop met de zwaarste versnelling, succes!).

nlmobile zei:
Er zijn een paar manieren om je auto stuk te maken. Ik zal je 2 redenen geven:
-hoge toeren bij een koude motor
-met een zo traag mogelijk snelheid in de hoogste versnelling (zoals fietsen bergop met de zwaarste versnelling, succes!).

Ik zal het nogmaals verwoorden. Het is niet zo dat ik altijd op het verbruik rijd in lage toeren. Maar gebeurd het dat ik op een drukke 80 weg rijd en dan nog eronder zak waardoor de auto gaat bonken. Een vriend van mij heeft een Ibiza 1.2 TDI Ecomotive. Daarbij kan je wel occasioneel zakken naar de 60-65 in z'n 5. Het ergste vind ik dat mijn verbruik enorm is gestegen de laatste paar dagen. (ongeveer 20%)

snelle willy zei:
PK. zei:
snelle willy zei:

bij mij is het 2L minder. de meeste verbruiken rond de 8L maar ik rond de 6L:)

Bedankt voor je (Italiaanse) hulp.
Ik zal morgen langs de lokale garage rijden om te kijken of hij mijn EGR kan reinigen. Ik ga er ook vanuit dat dit de boosdoener is van het rijgedrag en het ongunstige verbruik.

The SLB zei:
Maar met 1100-1300 toeren volgas geven is echt funest voor je motorblok...

Buiten het feit dat de lagers in de motor verkeerd belast worden, vind ook de versnellingsbak het alles behalve fijn dat er zulke krachten op komen; maar er niks gebeurd vanwege de te hoge versnelling wat geselecteerd is.

On topic:

Ik kan aanraden de auto eens wat vaker de sporen te geven met warme motor, en niet bang zijn dat je verbruik ietsje toeneemt. Schoonmaken van een compleet dicht geroet spruitstuk of EGR klep is duurder. EGR uit het motormanagement laten halen kan ik alleen maar aanmoedigen, ook al is het ietsje minder leuk voor het milieu. Maar ach, alsof dat nog uitmaakt na de sjoemelsoftware van VAG. Zelfs hun denken er zo makkelijk over.

Al een oud topic, maar voor eventuele andere lezers die dit probleem recent hebben; zowel egr als roetfilter hebben te lijden onder het zogenaamde " nieuwe rijden" (term die inmiddels alweer achterhaald is, en eigenlijk nu "het oude rijden" genoemd zou moeten worden). "Het nieuwe (oude) rijden" = het zo snel mogelijk opschakelen naar een zo hoog mogelijke versnelling, dus laag in de toeren rijden, uit laten rollen bij afremmen en zo laat mogelijk terugschakelen naar een lagere versnelling. Bij deze manier van rijden zit je dus vrijwel steeds in zeer lage toeren. Dan is de belasting van de motor relatief laag. In dat geval gaat de egr klep open. De egr klep laat de uitlaatlucht die na de eerste verbranding van brandstof en lucht is ontstaan en de motor wil verlaten, nogmaals een keer door de motor en door de verbrandingsruimte gaan om nog een 2e keer mee te gaan in het ontbrandingsproces. Daarmee wordt de uitlaatlucht extra geschoond. In de eerste uitlaatlucht zit nog relatief veel stikstof die bij een extra, tweede, verbranding verder "opbrandt" waardoor die tweede lading uitlaatlucht uiteindelijk "schoner" de uitlaat verlaat. Beter voor het milieu. Echter, die egr klep laat de uitlaatlucht dus een tweede keer de motor ingaan. Die lucht -en al helemaal in het geval van diesellucht- is vuil en bevat nog erg veel roet. Het is dan nl nog niet door het roetfilter gegaan. Dit roet gaat het hele interne traject vd motor vervuilen! Daarmee worden nu dus ook het inlaattraject en de egr klep vervuild. Deze vervuiling wordt steeds erger, naarmate de egr klep vaker openstaat. Dat openstaan gebeurt elke keer bij een laag toerental, als de motor dus zeer laag wordt belast. Uiteindelijk kan er ernstige schade ontstaan; de egr klep (en inlaat) kunnen geheel dichtkoeken. Dan kan er geen of vrijwel geen lucht meer doorheen, waardoor de motor letterlijk geen lucht meer krijgt. En kan de auto gaan nukken/bokken en zelfs uitvallen. Te lang doorrijden of een te frequent voorkomende verstopping kan de egr kapot maken; een dure grap. Om dat te voorkomen, dienen als het al zover is dat de auto (ernstig) bokt bij toeren rond 1100-1300, de egr en het hele inlaattraject vd motor te worden gereinigd. Ik heb dit ook laten doen (mito jtdm) en het heeft erg geholpen. De auto reed daarna beter. wat ook helpt is de duurdere diesel/benzine tanken bij a merken waar een additief inzit; dit voorkomt of vermindert het probleem, maar dan slechts vooraf en niet achteraf als het al te laat is. Wanneer overigens zowel egr als inlaat erg vervuild zijn, kunnen ook andere onderdelen vol gaan lopen met of kapot gaan door roet, waaronder soms turbo en vaak roetfilter. Ook dure onderdelen. Al deze problemen zullen minder voorkomen wanneer er (zoals ook anderen al hebben gezegd hierboven) regelmatig ver wordt doorgetrokken in de versnellingen (bijv optrekken tot 100 in 3 en dan 100 in 4 gedurende 10 minuten) en hard wordt doorgereden op de snelweg ipv de 90 a 100 in 5, zoals veel mensen doen (ivm verbruik). Met een snellere rijstijl staat nl de egr minder vaak open, want de belasting vd motor is dan te hoog. Bovendien gaat het regenereren vh roetfilter dan ook vaker en grondiger doordat de inwendige temperaturen in de motor hoger kunnen oplopen, wat nodig is voor het regenereren vh roetfilter (regeneratie; onder zeer hoge temperaturen en tijdelijk extra brandstofinspuiting wordt al het opgevangen roet verder verbrandt in zeer fijne roetdeeltjes waarna het het filter kan verlaten. Volgens mij levert dit trouwens veel extra zeer fijn fijnstof op...). Een roetfilter slibt overigens ook snel dicht als er teveel korte stukjes worden gereden met een diesel; dan kan het roetfilter niet goed regenereren omdat de temperatuur inwendig niet hoog genoeg wordt. Of tijdens het regeneratieproces wordt dan de motor al uitgezet en dus het proces onderbroken omdat men al op de plaats van bestemming is gearriveerd, voordat de regeneratie volledig is uitgevoerd. Wanneer dat te vaak gebeurt, kan het proces niet meer regenereren omdat het filter verstopt zit (ook dus een soort dichtkoeken). Een volzittend roetfilter gaat ook gepaard met verlies van vermogen en een sterk toenemend verbruik, waarbij bij een verstopping ook bokken mogelijk is (en uiteindelijk een terugval in snelheid naar 70 door een noodloop vd motor). Kortom; rij niet te vaak te kort, trap de auto regelmatig op zijn staart bij warme motor, en gebruik als dat mogelijk is premium brandstof waarin additief zit toegevoegd of voeg zelf additief toe in de tank bij elke 3e tankbeurt.

Terug
Bovenaan