LPG-G3 in een VW Polo 1.2 TSi (2015)

020in040

Net ingestapt
Paar maanden geleden een nieuwe VW Polo 1.2 TSi 66kw/90pk 2015 aangeschaft.

Inmiddels gebruik ik deze om 140km per dag te rijden met een gemiddeld verbruik van 1:17.5, niet heel slecht ook niet super goed maar ik heb geen zin om 100 km/u op de snelweg te gaan rijden dus houd me gewoon aan de maximaal toegestane snelheden.
Uiteraard vraag ik me af en toe af of de brandstofkosten naar beneden kunnen met deze auto en dan komt de altijd de gedachte aan LPG boven. Op de een of andere manier schijnt dit niet (meer) populair te zijn terwijl de wegenbelasting eigenlijk niet heel veel meer is.

Maar eens gaan informeren bij een LPG installateur. Deze biedt mij voor 2875 euro een Prins DLM installatie met R115 goedkeuring aan waarvan beweerd wordt dat deze getest is (bij Prins) op een VW Golf met dezelfde 1.2 TSi (CJZ) motor. Daar zou al 50000 km probleemloos gereden zijn met deze installatie. Mooie uitleg erbij hoe fraai het DLM system werkt, klinkt erg goed. Zit zelf ook in de techniek dus kan dit wel waarderen. Terugverdientijd met alleen de brandstof en wegenbelasting meegerekend zou iets van 20 maanden zijn dus ook dat ziet er goed uit. Ben van plan deze auto nog lang te rijden.

Dezelfde installatie in een Polo schijnt nog niet te bestaan. Mmm vind ik toch wat riskant voor mijn gevoel, zeker als ik op diverse forums over problemen in het algemeen met LPG lees. Overigens zijn er weinig actuele verhalen op de forums te vinden, meesten zijn van een paar jaar geleden.

Dan maar eens bij de Volkswagen dealer geinformeerd. Deze zegt (was te verwachten) dat er maar een advies geldt: Niet doen. De auto is er niet voor ontworpen en de garantie vervalt. Ook wordt de toekomstige inruilwaarde/verkoopbaarheid een lastig verhaal.

Kijk en dan wordt het moeilijk om een keuze te maken. Wat vinden jullie? Zijn er mensen met ervaringen met dit Prins DLM systeem? Is het betrouwbaar, hoe zit het met extra onderhoud (kleppen?) en klopt het dat je auto meer afschrijft en dus een lagere inruilwaarde gaat krijgen?

Mijn gezond verstand zegt: hedendaagse onderbemeten motor met turbo die al warmer loopt dan een ongeblazen motor en vrij zwaar belast wordt (hoog vermogen voor een 1.2) nog heter laten lopen met LPG... niet doen.

Mijn gezond verstand zegt dat 1:17,5 een erg nette waarde is, en als je per se wil door jakkeren dan moet je ook de prijs daarvoor betalen. Persoonlijk zou ik er ook geen LPG in gooien, maar ik kan dat niet hard maken. Waardevermindering durf ik echter wel te betwijfelen, buiten de vraag of dit soort motoren dit wel of niet aan kunnen. Genoeg Polo's op de markt, dus ook mensen die er eentje op gas zouden willen.

Inruilen op een TDI is de beste oplossing. Je verbruik is inderdaad al keurig, ik vraag me af of de extra kosten van een diesel dat de moeite waard maken.

Inderdaad, 1:17.5 is een mooie lage waarde, die doet denken aan een diesel. Denk eraan dat het verbruik flink toeneemt op LPG, in de eerste plaats omdat LPG gewoonweg minder energie per liter bevat. ( denk aan gemiddeld 1 op 12)

Natuurlijk zegt de LPG installateur dat alles probleemloos zal werken, maar dat zal dan vooral gelden voor de LPG installatie zélf. En waarschijnlijk zal de motor het ook wel aankunnen, mits je nooit het volle vermogen aanspreekt. Doe je dat wél, dan wordt het erg heet in de cilinders en cilinderkoppen, met kans op motorschade.

Volkswagen zelf, zegt al niet doen, en ik zou dit advies maar serieus nemen. Gewoon op benzine blijven rijden met een TSI.

Ik vind het een keurig verbruik, dat zit ik met mijn Volvo V50 D2, zo niet net wat ongunstiger...

LPG => niet doen. Niet voor de motor, niet voor de winst. De motor gaat eraan, de winst is denk ik pas op de lange termijn terug te winnen, als er überhaupt al iets te winnen valt...

Met 140km per dag zit je nog lang niet aan de dieselnorm, en ook LPG zou ik lekker laten schieten. De extra kosten qua onderhoud, afschrijving en reparaties die dit met zich meebrengen wegen niet op tegen de lagere brandstofprijzen.

Daarnaast gaat je verbruik ook omlaag, en moet je dus elke 2 dagen gaan tanken omdat je een kleine tank hebt: (ik gok netto 28 liter, tegen 1:12 op LPG).

LPG resulteert in een hogere temperatuur, ook van je turbo, katalysator, uitlaatspruitstuk etc. Niet aleen 'de motor' krijgt het meer voor zn kiezen. Daarnaast: Wat als je een motormanagementstoring hebt. Dan ga je naar de dealer, die geeft aan dat het aan de LPG installatie ligt en dat je 50 euro aan uitlezen moet afrekenen. Daarna ga je naar de LPG boer, en die zegt dat het niet aan de LPG ligt, maar dat VW de auto onder garantie moet repareren, en zo gaat het maar door...

Gewoonweg niet handig. Er staat geen polo van dit type te koop, dat zegt genoeg, 2e hands zal je die auto dus absoluut niet snel slijten en autobedrijven ruilen 'm minder fanatiek in.. ze hebben immers geen markt en vergelijkingsmateriaal voor deze auto..

Wat een negatief sentiment zeg over LPG! De bekende vooroordelen worden weer 's in willekeurige volgorde opgesomd. LPG is een perfect alternatief voor veel motoren. Overheid, media en zeker ook veel burgers maken LPG monddood. Voor TSI motoren zijn inmiddels prima installaties verkrijgbaar die overigens nooit door dealers en importeurs op waarde worden geschat omdat die per definitie andere belangen hebben. Zou de uitdaging graag aan gaan. Rij zelf al 25 jaar naar volle tevredenheid op LPG G3. Zonder problemen. Mondeo, 508 sw, v50, 328i, Passat cc 1.8 TSI etc. Praktijkverbruik ligt doorgaans 11 procent hoger maar ik rij wel vrolijk voor 0,48 cent per liter momenteel waar ik vervolgens 12 kilometer op kan rijden. Succes met de uitvoering van dit goede idee!

Kijk maar 's bij klokje rond hier op aw. De benzineauto's met de hoogste kilometerstanden rijden maar al te vaak op lpg. Oorzaak: het is beter voor de motor vanwege de veel schonere verbranding die het oplevert. Mijn auto gaat dinsdag voor de grote beurt van 90dkm. De olie is nog steeds licht bruin van kleur, zegt voldoende lijkt me. Nogmaals laat je niet weerhouden door al die negatievelingen. Ze spreken 9 van de 10 keer trouwens ook niet uit eigen ervaring maar ze herhalen beelden die er rond lpg bestaan.

Het is duidelijk dat je voorstander bent van LPG Gerben. Zou je ons ook kunnen uitleggen welke bekende vooroordelen wij noemen, die dus schijnbaar niet waar zijn?

Je schrijft bijvoorbeeld zelf dat de motor eraan zou gaan. Ervaring mee neem ik dan aan? Ik namelijk niet na inmiddels bijna 1 miljoen kilometer lpg ervaring.

Zo, al een miljoen kilometer ervaring met een Polo 1.2 TSI op LPG. Daar heeft TS tenminste wat aan! (y)

Je grootste probleem: garantie.
Zorg dat de fabrieksgarantie wat betreft de motor door Prins over genomen wordt.

Een kleiner "probleem": de tankinhoud.
Komt er een gastank op de plaats van de benzinetank en een extra benzinetankje, of komt er gewoon een extra gastank als vulling voor je kofferbak?
(denk evt. ook aan aanpassing vering i.v.m. extra gewicht)

Motormanagement... nieuwe computer of bestaande computer versleuteld?

Verbruik zal zo'n 10 tot 15% hoger komen te liggen, vergeet ook niet dat de eerste kilometers nog gewoon op kwastenreiniger gestookt worden.

Hogere verbrandingstemperatuur zal niet zo'n grote rol spelen mits goed afgesteld op lpg... de meeste temperatuurschades zijn te wijten aan een verkeerde afstelling, en dat soort schades lukt zowel op lpg als op kwastenreiniger.

Inruil zal het grootste probleem ook niet zijn, houd er alleen even rekening mee dat de restwaarde van de installatie bij inruil nul is en dat de vulopening nog gemakkelijkte herstellen is na uitbouw. (dus geen gapend gat midden in het spatbord achter laat)

Het hele grote voordeel: de éénmalige prijs van de inbouw ben je weer snel vergeten, maar het low budget tanken is een blijvertje.:cool:

Het enigste struikelblok voor mij zou de locatie van gastank zijn, als dit ten koste zou gaan van de bagageruimte dan haak ik al snel af.

Ik denk niet dat het verstandig is om LPG in te bouwen in een 1.2 TSI.

Alle LPG-inbouwers maken je wijs dat het in elke auto valt in te bouwen en dat het een prachtige goedkope brandstof is die ook nog eens je motorolie schoon houd, etc etc etc. Maar het zou eerlijker zijn als ze er eens bij zouden vertellen dat niet elk motorblok ervoor geschikt is.
Ik zou ook wel een LPG-installatie in m'n auto willen laten monteren maar ik weet dat het blok daar niet geschikt voor is dus is het vragen om problemen. En ook bij mijn vorige auto (Daihatsu Cuore) heb ik prijsopgaves laten maken; geen enkel probleem volgens de inbouwers en het blokje zou er prima geschikt voor zijn. Daarna ook nog een goed motorrevisie-bedrijf benaderd met de vraag of het een goed idee was en om alvast te weten wat een revisie van de cilinderkop kost. Ik kreeg te horen dat het blok er in hun ogen niet geschikt voor was inclusief uitleg waarom. Wel zo eerlijk, en dat terwijl hun er natuurlijk baat bij hebben als m'n cilinderkop naar de kloten zou gaan en ik dat onderdeel zou moeten laten reviseren.

Het is opvallend dat in de catalogus van Vaille ( https://www.vialle.nl/media/Consument_Catalogus/Consument_Catalogus_NL.pdf ) op de meeste vermelde motorblokken bij VW garantie-uitbreiding mogelijk is, behalve op de TSI motoren in de lijst (en 2 andere). Dat geeft naar mijn idee al wel een beetje aan dat LPG in een TSI-blok niet zo'n best idee is.

Ik ben wel benieuwd naar die test van Prins met die 1.2TSI in de VW Golf, al wordt het natuurlijk pas echt interessant als de kilometerteller richting een ton gaat. Wanneer gaat het mis en wat is dan de schade?

Jammer dat je bij de aanschaf blijkbaar niet wist dat je zoveel kilometers ging maken, had je mooi een Polo diesel kunnen kopen.

Toch snap ik dat hele anti lpg sentiment ook niet zo. De besparing met LPG overtreft de aanschafwaarde van de auto doorgaans enkele tot zelfs vele malen op de lange termijn. Kan geen enkele andere brandstof tegen op. Of ik het in een TSI zou toepassen? Denk het niet. Maar dat ligt meer aan het feit dat mijn vertrouwen in de TSI ver onder het nulpunt ligt dan aan de brandstof LPG. Maar goed. Ik heb het al eens eerder voorgerekend, mijn ene auto zou op dit moment ruim 30.000 euro duurder zijn uitgevallen als deze op benzine had gelopen (6x de aanschafwaarde van het ding), de andere vermoedelijk 12.000 euro (3x de aanschafwaarde, alleen geen benzinevergelijk). Samen met de Cordoba hebben mijn ouders een Toledo met dezelfde motor naar 3 ton gereden (die motor was er bij 3 ton trouwens slechter aan toe dan de mijne bij 5), de Cordoba doet nog steeds 1 op 11,8 op LPG, de Toledo liep rond de 1 op 12,5 op benzine. Dat verschil is meegewogen. De afgelopen 6 jaar rijden mijn ouders nu een Fabia op gas. Aanschafwaarde 8500 euro. Hadden zij destijds gratis een identieke Fabia op benzine gekregen, zouden ze er inmiddels al duurder mee uit geweest zijn.

Voor ervaringen met moderne motoren op LPG kun je misschien beter even naar ervaringen over de grens kijken. In landen als Italie, Polen en Duitsland wordt veel meer op gas gereden, ook gewoon met moderne auto's. LPG is hier voor een deel om zeep geholpen door die bizarre bijtellingsregels.

Muddy Bandit zei:
Je grootste probleem: garantie.
Zorg dat de fabrieksgarantie wat betreft de motor door Prins over genomen wordt.

Een kleiner "probleem": de tankinhoud.
Komt er een gastank op de plaats van de benzinetank en een extra benzinetankje, of komt er gewoon een extra gastank als vulling voor je kofferbak?
(denk evt. ook aan aanpassing vering i.v.m. extra gewicht)

..........

Het enigste struikelblok voor mij zou de locatie van gastank zijn, als dit ten koste zou gaan van de bagageruimte dan haak ik al snel af.

Die garantie zit mij inderdaad ook niet lekker. Benieuwd of Prins die zou willen overnemen en mijn auto als soort demonstratieauto van hun DLM system zou willen zien.

Bij die prijs van 2875 euro wordt uitgegaan van een ringtank van 59 liter. Aangezien ik geen reservewiel heb gaat het niet ten koste van de ruimte. Wel geeft 80% van 59 liter een zodanig hoger extra gewicht dat ik een belastingtrede hoger zou gaan uitkomen dan nu.

Stefan Diesel zei:
Ik denk niet dat het verstandig is om LPG in te bouwen in een 1.2 TSI.

..................................

Het is opvallend dat in de catalogus van Vaille ( https://www.vialle.nl/media/Consument_Catalogus/Consument_Catalogus_NL.pdf ) op de meeste vermelde motorblokken bij VW garantie-uitbreiding mogelijk is, behalve op de TSI motoren in de lijst (en 2 andere). Dat geeft naar mijn idee al wel een beetje aan dat LPG in een TSI-blok niet zo'n best idee is.

Ik ben wel benieuwd naar die test van Prins met die 1.2TSI in de VW Golf, al wordt het natuurlijk pas echt interessant als de kilometerteller richting een ton gaat. Wanneer gaat het mis en wat is dan de schade?

bedankt voor de link naar de Vialle catalogus. Hier staat mijn Polo V met 1.2 TSi motor (Type CJZ) niet eens bij (wel voor 1.8 TSi in Passat en Seat idd) dus dat geeft ook weinig vertrouwen. Tja die test bij Prins zou ik ook wel eens meer over willen weten. De installateur vertelde me dat
ze de Golf 1.2TSi monitoren vanaf 02-’14 met gemiddeld 30.000 km per jaar.
De berijder (medewerker van Prins) heeft een gemiddeld verbruik tussen de 1: 13,5 a 14 op LPG, en inmiddels al bijna 55.000 km op de teller.

Deze 1.2 TSi motor staat niet in de Prins lijst. Wel van de motorcode CBZA/CBZB.

Het blijft een gok deze motor op LPG. Een groot voordeel is dat deze motor weinig toeren maakt bij 120Km/uur (2850 tpm).

LPG en TSI is geen goed huwelijk. Prins gebruikt 25% benzine, om te zorgen dat je TSI injectoren niet vast gaan zitten. Ze maken gebruik van extra injectoren die zoals vanouds poortinjectie voor de inlaatkleppen doen.

En LPDi van Vialle heb ik nog op weinig TSI motoren lekker zien lopen. Die injecteert het LPG 100% via de benzine injectoren.
Ik raad het je ten zeerste af.

De kwaliteit van de nieuwe generatie 1.2 moet nog blijken. De kwaliteit van de oude 1.2 TSI is denk ik genoeg over geschreven ;)

2800i zei:
LPG en TSI is geen goed huwelijk. Prins gebruikt 25% benzine, om te zorgen dat je TSI injectoren niet vast gaan zitten. Ze maken gebruik van extra injectoren die zoals vanouds poortinjectie voor de inlaatkleppen doen.
;)

25% benzine is niet wat mij verteld is. De installateur zegt dat het mooie en unieke van het Prins DLM systeem is dat de motor start en ten allen tijde rijdt op lpg als deze brandstofkeuze gekozen is. Benzine verbruik is dus nagenoeg te verwaarlozen en men zegt minder dan 2% verbruik.

Het is wellicht een gewaagde stap, zo kort na aanschaf.

Ik lees dat je wel iets 'hebt' met techniek.
Wellicht dat dit AMT achtergrond artikel met betrekking het Prins DLM systeem jou meer inzicht omtrent de werking én borging van kwaliteit/systeem operatie geeft. Ik vind het een interessant artikel.

https://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-001_1351698760743.pdf

Ik lees hierin dat dat auteur stelt dat LPG juist voor directe benzine injectie motoren geschikter is dan de indirecte exemplaren. Want 'downzise' motoren kennen over het algemeen een hogere compressieverhouding.. iets dat ook een kenmerk van LPG is. Daarnaast passen de meeste fabrikanten harde klepzetels toe in hun 'turbo motoren'. Ook fijn m.b.t. LPG.

Zie ook het gele kader op pagina 2 van het artikel. Daarin wordt verwezen naar de Vialle beschrijving )

=============

Ik weet niet of het omslagpunt voor diesel nu zo interessant is voor jouw situatie. Laatste stond daarover in de Autoweek nog een artikel.

Je hebt een nieuwe auto.. nu omwisselen voor een andere, zal altijd geld kosten. Misschien wel gelijk aan de investering voor de LPG installatie.

Misschien is het een optie eens te kijken naar een recent, jong gebruikte, 'bekende' LPG auto. Tegenwoordig niet heel veel merk keuze.. maar Renault is nog wel een merk die er actief mee is. Opel heeft toch ook recent zijn 'bi-fuel' modellen in de prijslijsten gehad.

Wellicht zijn dit niet de merken die jouw voorkeuren genieten.. dat is dan een afweging wat het zwaarst weegt binnen jouw autokeuze.

Durashift zei:
Het is wellicht een gewaagde stap, zo kort na aanschaf.

Ik lees dat je wel iets 'hebt' met techniek.
Wellicht dat dit AMT achtergrond artikel met betrekking het Prins DLM systeem jou meer inzicht omtrent de werking én borging van kwaliteit/systeem operatie geeft. Ik vind het een interessant artikel.

https://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-001_1351698760743.pdf

Ik lees hierin dat dat auteur stelt dat LPG juist voor directe benzine injectie motoren geschikter is dan de indirecte exemplaren. Want 'downzise' motoren kennen over het algemeen een hogere compressieverhouding.. iets dat ook een kenmerk van LPG is. Daarnaast passen de meeste fabrikanten harde klepzetels toe in hun 'turbo motoren'. Ook fijn m.b.t. LPG.

bedankt voor je link, bijzonder interessant !

ps: Renault schijnt te werken aan af-fabriek LPG op de down-size motoren, met een compressie van 11,5. Grote voordeel is dan dat de lagere CO2 vrijwel de meerprijs van de LPG-installatie compenseert. Als dat zo zou zijn kan je de Polo op een Clio inruilen:)

Durashift, je vergeet alleen dat turbomotoren onder een lagere compressie dan gebruikelijk werken dus die theorie klopt niet. De 'grote' Skyactiv blokken van Mazda werken wel onder een hogere compressie, maar zijn absoluut niet geschikt voor bijvoorbeeld LPG. (En ook niet nodig, want als je geen 1:16 haalt met een 2.0 skyactiv benzine dan rij je gewoon altijd volgas).

@The SLB.. Okay, dan klopt de theorie van AMT (destijds) niet.. Ik zal het Adinsx ff doorgeven;)

Als ik een opmerking mag maken?

Als je blij bent dat je rijdt, stook je benzine.
Als je denkt veel km moet rijden, dan stook je diesel.
Als je kunt rekenen, dan stook je lpg.

Het allerbelangrijkste bij een lpg-installatie, de kwaliteit van het inbouwen en hoe ga jezelf ermee om. Rijdt de inbouwer/eigenaar zelf ook gas? Is de werkplaats netjes en opgeruimd? Heeft de inbouwer verstand van lpg? Er zitten veel inbouwers tussen die alleen inbouwen (zelf diesel rijden), omdat ze geld ermee kunnen verdienen. Die bedrijven mogen van mij failliet gaan, want zij hebben ervoor gezorgd dat er heel veel negatieve verhalen rondspoken van terleurgestelde eigenaars.
Mijn eerste auto op lpg, was achteraf ook mis gegaan. Andere inbouwer gezocht en nu is het goed, zie rollenbank autoweek renault twingo. Ik denk dat hier het bewijs wordt geleverd dat na 70.000km op gas rijden (165.000km) al zijn fabrieks pk's er nog inzitten. Dit is te danken aan de inbouwkwaliteit v/d inbouwer en hoe ik ermee omga.

Extra onderhoud? Welke dan? Zelfs kleppen stellen, vaker bougies wisselen & lpgfilter lach je om wat dit kost. Je bespaart zoveel meer op de brandstofkosten. Vorig jaar heb ik de Panda van mijn vriendin uit 1996 van lpg voorzien. Waarom? Gasprijs is grofweg een 3de v/d benzineprijs en ruim de helft v/d dieselprijs. Verbruik op benzine is 1op18 en op gas 1op14. Ja, verbruik is hoger........, maar een diesel is pas goedkoper als die 1op30 zou halen (diesel is ruim 2x duurder, dus moet ruim 2x zuiniger rijden). Dan heb ik het nog niet eens gehad over de wegenbelasting................ Verder ben ik wel een aardige persoon hoor :) .

Het maakt niet uit in welke fase we zitten qua brandstofprijzen, het gaat om de verhoudingen tussen de brandstoffen onderling. Na inbouw heb je de installatie na grofweg 40.000km terugverdient bij een kleine auto.

Zoek een goede inbouwer en lach die dieselaars vierkant uit. Op lange termijn is de lpg-stoker voordeliger uit ;) . Zelfs een scooter die 1op60 rijdt op benzine rijdt niet veel goedkoper dan een kleine auto op lpg :) .

Durashift zei:
@The SLB.. Okay, dan klopt de theorie van AMT (destijds) niet.. Ik zal het Adinsx ff doorgeven;)

Maak er een 'Vraag van de maand' van richting ons. Laat ik het nader uitspitten door een redactielid en LPG-specialist. Mag per PB (y) ;)
Ga bij tijd over dat artikel nog eens lezen. De redacteur die dat artikel heeft geschreven is al een tijdje niet meer in dienst, maar wellicht is een 'update' nodig.

The SLB zei:
Durashift, je vergeet alleen dat turbomotoren onder een lagere compressie dan gebruikelijk werken dus die theorie klopt niet. De 'grote' Skyactiv blokken van Mazda werken wel onder een hogere compressie, maar zijn absoluut niet geschikt voor bijvoorbeeld LPG. (En ook niet nodig, want als je geen 1:16 haalt met een 2.0 skyactiv benzine dan rij je gewoon altijd volgas).
Die lagere compressie van de motor wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door de turbo, deze levert ook een gedeelte van de compressie. Deze comprimeert immers de lucht ook waardoor de druk bij het begin van de compressieslag al hoger is dan een motor zonder turbo.

Ik lees een heleboel LPG-promotie, maar niks waar de TS wat aan heeft. Dat LPG op zich prima werkt zal best bekend zijn, maar of het in het geval van de 1.2 TSI in de Polo goed werkt is een tweede. In dit geval is dat veel belangrijker dan een voor-tegen-wedstrijdje over LPG.

De 1.2 TSi motoren zijn veel problemen mee op lpg, omdat de benzine-injector stuk gaat. Bij de andere TSi motoren is het geen probleem. Theoretisch gezien, andere benzine-injectoren van grotere TSi laten monteren en gaan met die banaan.

BillytheKid zei:
De 1.2 TSi motoren zijn veel problemen mee op lpg, omdat de benzine-injector stuk gaat. Bij de andere TSi motoren is het geen probleem. Theoretisch gezien, andere benzine-injectoren van grotere TSi laten monteren en gaan met die banaan.

Dat gaat in het geheel niet werken. Zonder achtergrondinfo kan je dit niet roepen.
De verschillende injectoren zijn qua formaat anders, dus dat gaat in het beginsel niet passen. (neuslengte)

Als je het passend zou kunnen maken, gaat je pompdruk raar doen en je motormanagement buiten zijn trimvelden. Dat krijg je nooit goed, als de motor al wil lopen.

Gerben71 zei:
Ze zijn er dus wel:

www.autoweek.nl/rijimpressie/1102/volkswagen-polo-12-tsi-lpdi

Nou, dat wordt dan ff zoeken naar de 22-KTL-5.. Nu, 4 jaar later en (hopelijk) nog rijdend op LPG kan er wel wat over de duurzaamheid gesteld worden..

Misschien nu nog steeds de demo bij Vialle?
Wellicht is deze, na de doorstart na faillissement, wel in de handel terecht gekomen?

Durashift zei:
Nou, dat wordt dan ff zoeken naar de 22-KTL-5.. Nu, 4 jaar later en (hopelijk) nog rijdend op LPG kan er wel wat over de duurzaamheid gesteld worden..

Wellicht is deze, na de doorstart na faillissement, wel in de handel terecht gekomen?

Volgens RDW:

2010-2013: waarschijnlijk Vaille
2013-heden: particulier.

Auto is in feb nog gekeurd met LPG installatie.

nlmobile zei:
Durashift zei:

Volgens RDW:

2010-2013: waarschijnlijk Vaille
2013-heden: particulier.

Auto is in feb nog gekeurd met LPG installatie.

Bedankt voor al jullie speurwerk, nu zou het fijn zijn als de eigenaar zich hier meldt maar die kans is klein waarschijnlijk

Ik ben LPG rijder en raadt 't iedereen aan, maar heb toch wel aarzeling in dit geval.

Zoek eens uit wat een koprevisie kost. Dan weet je ook wat je mogelijke schade zal zijn mocht 't toch niet zo'n goed huwelijk zijn.

Verder qua rekensom rekening houden met:
-hogere wegenbelasting (ik weet 't gewicht niet, maar even €636 vs €468/jaar genomen)
-zo'n 30.000km/jaar
-slechter verbruik (idd 1:13 vs 1:17,5)

Een vlugge rekensom (ik heb daar kant en klare tabellen voor gemaakt) laat zo'n €1100 besparing per jaar zien tov benzine.
Als er nog flashlube in gaat wordt de besparing minder.

Van die winst moet je betalen:
-LPG installatie (zo'n 2,5 jaar terugverdientijd)
-kleppen stellen (in begin gok ik controle elke 30.000km, dus jaarlijks)
Dus zeg dat je na zo'n 3 jaar winst gaat maken.

Met pech zit op na 5 jaar aan een koprevisie. Laten we maar uit gaan van €2500.

En kan je de winst van de 2 voorafgaande jaren hier weer aan uit geven.

Daarna ga je pas echt winst maken (ik ga er vanuit dat de revisie LPG bestendig is). Dus ga te rade hoe lang je deze auto wilt hebben. Als je 'm op wilt gaan rijden en 't geld hebt is 't zinnig om een LPG installatie erin te zetten. Maar bij verwachte verkoop in 7 jaar zou ik 't laten.

Edit: Mocht de kop overigens goed LPG bestendig zijn, dan doen!

Ik weet dat dit inmiddels een bejaard topic is, maar laat ik recent deze Polo van de eerste particuliere eigenaar hebben gekocht. De teller staat inmiddels op 240.000km en volgens de vorige eigenaar zijn de enige problemen geweest dat de hogedrukpomp eens is vervangen + wat updates aan het regelsysteem van het LPDi systeem.

Mijn ervaring tot dusver? (ca. 2500km), een schone uitlaat, dus totaal geen roetdeeltjes in de uitlaat (gewoon blank metaal), volgens de vorige eigenaar geen olieverbruik, nooit bij hoeven vullen.

En starten? Altijd starten/lopen, zelfs met koud weer. Overschakelen tussen benzine en LPG gaat zonder rare nukken. Wat boven al vaker is gezegd, is dat mensen gaan oordelen zonder uit ervaring te spreken. De realiteit is dat LPG schoner verbrandt en dat TSI motoren meestal olie gaan verbruiken doordat de olieschraapveren verzadigd raken met roet (door traag rijden/het nieuwe rijden/ een grote frequentie aan korte ritten)...

Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik hoop in elk geval nog flink wat kilometers te kunnen maken met deze Polo! Ik zou het systeem zeker wel aanraden in elk geval, het systeem dat inmiddels door het leven gaat als DirectBlue (van Vialle) en dat propaan vloeibaar in de cilinder injecteert, dus geen extra MPI injectoren gebruikt zoals het Prins-VSI DI systeem dat wel doet...

Qua verbruik? Ik rijd over het algemeen rustig op snelwegen (luchtweerstand is een exponentiele functie) en trek (zeer) vlot op. Mijn laatste tank reed ik 1 op 14.5, je lacht werkelijk de ballen uit je broek als je dan LPG staat te tanken!

Leuk Bart dat je hier reageert. Nu weten we dus dat de Polo wél op lpg is gezet door z’n vorige eigenaar en dat het dus goed is uitgepakt. Véél plezier met je rijdende spaarpot (y)

Leuke terugkoppeling van een tevreden LPG rijder in een moderne DI Benzine motor.

Vervuiling, vervuiling en nog eens vervuiling is het probleem bij moderne benzine motoren. Inwendig en qua uitstoot. Heb om die reden besloten bij een 3 cilinder BMW 118i ook een LPG installatie in te laten bouwen. Geen Prins DLM of Vialle LPDi, maar een nieuw ontwikkelde Prins VSI 2.0 DI. Verbruik rond 1 op 12,5 (i.p.v. 1 op 15) + nog 5% benzine verbruik (koude starts en tussendoor af en toe de benzine injectoren gebruiken).

Je kunt weer vrolijk tanken, de motor lijkt stiller te zijn en hoogstwaarschijnlijk zal de motor minder inwendig vervuilen. Met alle voordelen van dien. Prins is laatste tijd erg gaan inzetten op nieuwe installaties ontwikkelen. In andere landen dan NL is LPG wel populair. Mooie brandstof en in mijn geval een besparing van omstreeks 750 EUR per jaar bij 20000 km per jaar. Na iets meer dan 2 jaar is de LPG installatie terugverdiend.

LPG is ook een fantastische brandstof! Echter is in de ontwikkeling van de motoren zo nu en dan een "beer" op de weg komen te staan die eerst opgelost diende te worden. Met de ontwikkeling van de DI motoren, turbo's en veel, heel veel elektronica wordt het voor een LPG inst. fabrikant wel erg complex om een betrouwbaar product te ontwikkelen. De calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager dan die van benzine, maw voor de zelfde prestaties heb je 26% meer LPG nodig als bij benzine. Ga je LPG "knijpen", dan stijgt de verbrandingstemperatuur fors en hier kunnen niet alle motoren goed tegen (klepzittingen hebben de meeste motoren ook niet meer, dus nu verbrandt de cilinderkop), koppakkingen, vastlopers etc. Door de hoge klopvastheid van LPG (Ron > 100) komt het gevreesde pingelen bij lage toerentallen bij gedownsizede, hoog opgevoerde turbo motoren, niet gauw voor. Maar moet door dit hoge Ron dient de ontsteking van de auto wel "mee kunnen komen" met de ontstekingscurve bij LPG én bij benzine.

En vooral hoe schoon het verbrandt! ik heb gisteren na ~11.000km de olie ververst (ik rijd eigenlijk alleen maar snelwegkilometers en volgens mij zat er longlife water in, dat wil ik niet hebben), maar de olie die eruit kwam was helemaal blank en rook gewoon naar olie. (bij GDI benzinemotoren stinkt de olie juist altijd enorm naar brandstofresten, zo ook de 2.0 Ecoboost motor van de Volvo van mijn vader)

Ik heb in die eerste 11.000km ook geen druppel hoeven bijvullen, dus ik ben er erg content mee. (en dat na 247.000km met een 1.2 TSI, wie had dat gedacht ;))

Algemene ervaring blijft heel goed! Rijdt super, en altijd lachen aan de pomp. Gisteren in Belgie getankt voor 52ct/L, aan de pomp toch mooi bijna 1 op 14 gereden. 450km voor ca. 16 euro! Dat is pas heerlijk! Ik kan iedereen met een TSI of vergelijkbare ecoboost achtige motor het Vialle LPDi (nu geloof ik DirectBlue) aanraden! (alsmede het Prins DLM systeem, wat op vergelijkbare wijze werkt - de benzine injectoren worden gebruikt voor vloeibare LPG injectie in de cilinder)

Terug
Bovenaan