Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993

Tijdens het grote werk was ik één ding vergeten aan te pakken / te laten pakken. De toplagers in de voor ophanging. Bij de SD1 kunnen die gaan knarsen bij hoge km standen of hoge leeftijd. Als Datum geprikt wanneer het aan te pakken en alles besteld. Als je toch bezig bent ook maar nieuwe schokdempers, nieuwe veren, veerschotels en nog ander bijkomend grut.
DSC_0793_1.jpg

De nieuwe toplagers.
IMG-20180405-WA0031_1.jpg

De oude veren waren toch wel moegestreden.
IMG-20180405-WA0029_1.jpg

Hierna alles in elkaar gezet en toen stond de Rover mooi op zijn poten.

Nog een cosmetisch klusje aangepakt. De speaker deksels achter waren deels bruin uitgeslagen.
DSC_0787.jpg

DSC_0788.jpg

Goed ontvet en toen dit middel gebruikt. Zwarte coating wat je aan moet brengen met een sponsje. Het is voor bumpers, vinyl en het hecht erg goed.
DSC_0790.jpg

DSC_0794.jpg

DSC_0795.jpg

Na, bijvoorbeeld, het wassen merkte ik dat de kofferbak op een aantal plekken klef werd. Ik kwam uit bij de achterlichten en heb betere pakkingen achter de lampunits geplaatst.
DSC_0785.jpg

Achter het linker achterlicht zat een oppervlakkige roestplek (wist ik al) en heb deze direct aangepakt. Schoon getold, ontvet, zink coating en toen met een lakstift bijgetipt. Daarna dus de nieuwe pakkingen.
DSC_0783_1.jpg

DSC_0791.jpg

DSC_0792.jpg

Afgelopen weekend was het grote Pride of Longbridge event in Engeland en ook al ben ik gek op mijn 827 Vitesse was het deze keer toch echt de beurt aan de SD1 voor een Roadtrip!
Donderdag avond de boot op bij Hoek van Holland met als bestemming; Harwich.
SAM_0357.jpg

Hij werd niet zeeziek gelukkig. :p
SAM_0364.jpg

Vrijdag ochtend de trip naar het hotel. Links rijden went snel.
SAM_0367.jpg

Na een trip van ruim drie uur naar het hotel in Redditch de SD1 weer even afgetopt. Hij had het achteraf gezien makkelijk zonder tussenstop kunnen doen. Niet echt van belang maar het verbruik is erg netjes: 1:7,5 met niet vloeiend verkeer.
Hij was wel flink smerig toen ik aankwam.
SAM_0371.jpg

Dus eerst maar wassen en toen wachten op vrienden en bekenden die ook naar het evenement gingen.
SAM_0380.jpg

Zaterdag ochtend reden Forum lid Thomas 3006 (in zijn schitterende Rover 220 Coupe) en ik naar Cofton Park vlakbij de laatste Rover Fabriek in Longbridge.
SAM_0381.jpg

Bij aankomst werd er een foto gemaakt van elke auto. Altijd leuk!
IMG-20180416-_WA0023.jpg

Normaal is het evenement op het grasveld maar dat was iets te nat dus daarom op de weg rond de fabriek.
MK1 Rover 213.
SAM_0415.jpg

Austin Ambassador
SAM_0418.jpg

Schitterende Rover Vanden Plas in Moonraker Blue.
SAM_0393.jpg

Uitmuntend gerestaureerde Rover SD1 Vitesse.
SAM_0455.jpg

SAM_0454.jpg

Geweldige Rover 200 Coupe.
SAM_0469.jpg

2x MK2 Rover 820 Vitesse Turbo. Links een Coupe en rechts een Fastback.
SAM_0466.jpg

Een als nieuwe Nederlandse SD1 Vitesse in het zwart.
SAM_0462.jpg

Waanzinnige Rover 827 Coupe uit Frankrijk!
SAM_0477.jpg

Hele gave Rover 827 Si Fastback. Dit is qua oplage minder zeldzaam dan de 827 Vitesse maar van de ''gewone'' 827's zijn er niet veel bewaard dus echt heel zeldzaam nu. (y)
SAM_0427.jpg

Mijn Rover kreeg veel complimentjes. Vooral verhalen van mensen die bij Rover gewerkt hadden ten tijde van de productie of mensen die opgegroeid zijn in en om een Rover SD1. De Sfeer is het leukst op het evenement! Daarnaast vond men vond het ontzettend leuk dat buitenlanders helemaal daarheen gekomen waren voor het evenement.
SAM_0481.jpg

SAM_0403.jpg

Zondag organiseerde de Rover 75 / MG ZT club een groot evenement bij Gaydon Motor Museum. Ook andere Rovers waren welkom.
SAM_0591.jpg

MG ZTT V8
SAM_0488.jpg

Smetteloze Rover 214 met 11.000 mijlen op de klok.
SAM_0490.jpg

Naast mij stond een erg mooie MK2 Rover 827 Sterling Fastback uit Zwitserland. De man had erg veel achterstallig onderhoud aan laten pakken bij dezelfde garage in Zwitserland waar ik mijn SD1 heb gekocht.
SAM_0497.jpg

SAM_0498.jpg

In het museum is genoeg te zien. MK1 Rover SD1 Estate:
SAM_0510.jpg

SAM_0511.jpg

Rover heeft veel gedaan met turbine motoren in auto's en dit zijn er twee van. De linker is de Rover BRM die op Le Mans heeft geracet en de rechter is het prototype van de P6.
SAM_0517.jpg

Rover P5 V8 van de Engelse Koningin.
SAM_0540.jpg

De allereerste productie Rover 800. Een Mk1 825 Si.
SAM_0551.jpg

De allerlaatste Rover.....
SAM_0549.jpg

Na wederom een geslaagde dag ging ik rond drie uur richting Harwich om de zondag nacht boot te kunnen halen. De Rover rijdt ongelofelijk lekker. Al het werk heeft hem goed gedaan. Sleuteltje draaien en lopen. Hij is lekker vlot, comfortabel, voelt zeker en veilig op de weg en kreeg daarnaast veel duimpjes en leuke reacties tijdens de reis. Een ontzettend fijne reis auto en de ruim 700 km's waren een eitje!
SAM_0607.jpg

Vanmorgen toen ik vlakbij huis was sprak een motoragent mij aan en ik moest hem volgen naar een algemene controle post. Alles was uiteraard in orde. De agenten waren erg enthousiast over de Rover.
SAM_0609.jpg

Het was weer een leuke trip!!

Mooi verhaal Marc! En inderdaad het is als organisatie heel erg mooi en leuk om te zien dat een evenement tot over de landgrenzen gaat en mensen het die tijd ook waard vinden om de afstand af te leggen voor een dergelijk evenement.

Mooie trip en gaaf dat je deze keer met de SD1 gegaan bent. Na al het vertroetelwerk werd het tijd voor een mooie trip. Doet me eraan denken dat ik met mijn 164 eigenlijk nog een keer naar Arese bij Milaan moet gaan. Terug naar de geboorteplaats dus.

@ Nico GTR: Bedankt Nico! Ja precies dat idd.

@ Gewoon Dirk: Dankjewel. Deze keer niet heel veel foto's gemaakt want ik was er een aantal jaren terug ook al geweest. Maar het is wel een aanrader om eens heen te gaan. https://www.britishmotormuseum.co.uk/

@ Engineer 2: Thank! Ja ik vond het wel tijd ervoor. Leuk dat jij met je Alfa iets vergelijkbaars van plan bent. Zodra je de kans hebt gelijk doen!

Heel gaaf om te zien en met een Rover moet je natuurlijk ook naar Engeland, daar is de wagen helemaal in zijn element!
Ik ben zelf gek op Engeland en als ik de foto's zo zie kan ik eigenlijk ook niet wachten om er weer heen te gaan, echte autoliefhebbers zijn het daar!

@ Audi80Coupé: Dankjewel. Dat was het zeer zeker!
Ach ik vind de estate niet echt lelijk maar in vergelijking met de vijfdeurs is hij idd minder geslaagd.

@ AlbertsH: Dankjewel. Ja je moet idd met een Rover regelmatig naar Engeland idd. Het is waarschijnlijk voor het eerst sinds de productie van de Rover dat ie weer terug was op het eiland. Britten zijn idd meer auto minded. Van snelle jongens in een BMW tot Opel Safira gezinnetjes, ze keken allemaal en ook als ik ergens stopte kwamen mensen enthousiast op me af. Ook het wagenpark daar is leuker. Dikkere modelen enzo. Mooi land met leuke mensen.

Noem me een watje, maar ik kan van deze Rover echt emotioneel worden. Vroeger keek je op tegen een zo'n auto. Dat dashboard, die bekleding en het model is zo onwijs gaaf !!! Wat heb ik respect voor mensen die hier zoveel liefde insteken zodat hij er weer op en top bij staat. Super !!!!!
Ooit hoop ik het geduld, de ruimte, en de centjes te hebben om een project als deze aan te pakken. Heb inmiddels al wat kandidaten: FIAT Uno turbo i.e uit 1985 ( eerste model ), een AMC Pacer uit 1976/1977, een Mitsu Galant ( liefst station met de vierkante koplampen in GSR trim ) of een Sapporo ( eerste serie ook een GSR uitvoering )..... Sparen maar !! :)

Ga zo door Marc-827-vitesse !!!!!

MJP50 zei:
Noem me een watje, maar ik kan van deze Rover echt emotioneel worden. Vroeger keek je op tegen een zo'n auto. Dat dashboard, die bekleding en het model is zo onwijs gaaf !!! Wat heb ik respect voor mensen die hier zoveel liefde insteken zodat hij er weer op en top bij staat. Super !!!!!
Ooit hoop ik het geduld, de ruimte, en de centjes te hebben om een project als deze aan te pakken. Heb inmiddels al wat kandidaten: FIAT Uno turbo i.e uit 1985 ( eerste model ), een AMC Pacer uit 1976/1977, een Mitsu Galant ( liefst station met de vierkante koplampen in GSR trim ) of een Sapporo ( eerste serie ook een GSR uitvoering )..... Sparen maar !! :)

Ga zo door Marc-827-vitesse !!!!!

Bedankt voor je ontzettend leuke en gepassioneerde reactie. Dit soort reacties motiveert de liefhebber nog meer. (y) De Rover SD1 is idd een auto die niemand onbewogen laat. Sterk karakter.

Jouw lijstje van mogelijke projecten is ook erg leuk. Hopelijk kun je er snel een bemachtigen en kan ik je topic daarover volgen. Lukt je vast wel.

Nogmaals dank voor je reactie! ;)

Na al het werk en de fijne trip door Engeland was het tijd om mijn SD1 Vanden Plas eens goed onder handen te nemen.
Eerst een schuim laag over de auto om los vuil los te weken, met een kwastje alle naden schoongemaakt. Wielkasten en velgen met dit schuim schoongemaakt en ook de bodem ingespoten en hierna de hele auto afgespoeld. Toen de auto gewassen met Dreft om de oude wax lagen en onzuiverheden weg te krijgen. Hierna met klei en Dreftwater in een sprayflacon de hele koets afgegaan. Hierna de auto nogmaals met Dreft gewassen en daarna afgespoeld met water. Na het drogen weer een verse grondige Wax laag van Meguiars aangebracht. Ik had van tevoren het chroom ook gepoetst. Toen was het tijd om te gaan zitten. :D
DSC_0842.jpg

DSC_0843.jpg

DSC_0844.jpg

DSC_0845.jpg

DSC_0846.jpg

DSC_0848.jpg

En ik weet dat je normaal Dreft niet moet gebruiken als je een goede wax laag er op hebt zitten. ;) Dit was eenmalig en voortaan ga ik hem met autoshampoo wassen.

Zo dan goed bezig weer met die nieuwe vering etc etc etc
Deze auto is echt in nieuwstaat, ontzettend gave trip naar Engeland.
Leuke foto's (y)

Dreft is idd wat je niet moet gebruiken voor een auto eigenlijk, de lak wordt er ontzettend schraal van.
Ik zou daarom eens een glaze aanbrengen.

"Een Glaze is een voedend glansproduct dat op basis van droge olieën in de porieën van de lak trekt. Na verloop van tijd gaan de porieën van de lak open staan en gaat ook de originele glans terug in kwaliteit. Een glaze herstelt de glans en voedt de lak. Een glaze kan na een cleaner of polijstbehandeling worden aangebracht, maar heeft van zichzelf geen beschermende werking.

Om de werking van de glaze te behouden is het belangrijk om de glaze te beschermen met een sealant en/of wax.
https://www.carclean.com/nl/categorieen/exterieur/wax-sealant-glaze-detailer/glaze.html

Bofkont zei:
Zo dan goed bezig weer met die nieuwe vering etc etc etc
Deze auto is echt in nieuwstaat, ontzettend gave trip naar Engeland.
Leuke foto's (y)

Dreft is idd wat je niet moet gebruiken voor een auto eigenlijk, de lak wordt er ontzettend schraal van.
Ik zou daarom eens een glaze aanbrengen.

"Een Glaze is een voedend glansproduct dat op basis van droge olieën in de porieën van de lak trekt. Na verloop van tijd gaan de porieën van de lak open staan en gaat ook de originele glans terug in kwaliteit. Een glaze herstelt de glans en voedt de lak. Een glaze kan na een cleaner of polijstbehandeling worden aangebracht, maar heeft van zichzelf geen beschermende werking.

Om de werking van de glaze te behouden is het belangrijk om de glaze te beschermen met een sealant en/of wax.
https://www.carclean.com/nl/categorieen/exterieur/wax-sealant-glaze-detailer/glaze.html

Kijk aan hier kan ik even wat leren. Bedankt.

Over dreft had ik idd al eens gehoord dat het de lak schraal maakt maar dat dit vooral een negatief effect had op auto's zonder blanke lak. En er zaten een aantal hardnekkige vlekken op de lak die ik nu wel weg heb gekregen. De lak leefde wel echt op moet ik eerlijk zeggen na het grondig reinigen. Helemaal toen ik er een nieuwe wax/was laag op aanbracht. Maar ik neem je advies omtrent een glaze zeer zeker ter harte de volgende keer. Weer wat geleerd. ;)

Bedankt.

Een keertje dreft gebruiken kan zeker hoor , maar zou het niet standaard gebruiken.
Als glaze gebruik ik deze, echt bijzonder fijn!
Dit product bevat voedende oliën waardoor een rijke, diepe wet look glans op de lak ontstaat.
https://www.carclean.com/nl/ultimate-polish-473ml.html

Maar lekker bezig toch, kleien/ waxen etc etc (y)

Bofkont zei:
Een keertje dreft gebruiken kan zeker hoor , maar zou het niet standaard gebruiken.
Als glaze gebruik ik deze, echt bijzonder fijn!
Dit product bevat voedende oliën waardoor een rijke, diepe wet look glans op de lak ontstaat.
https://www.carclean.com/nl/ultimate-polish-473ml.html

Maar lekker bezig toch, kleien/ waxen etc etc (y)

Wederom bedankt! Dreft was eenmalig idd. Voor normaal wassen gebruik ik altijd autoshampoo die was lagen niet aantast.

Wat glimt ie weer mooi Marc!! Leuke foto's van je Engeland trip ook!

Naar dat museum wil ook wel eens een keer gaan (denk ik) :)

Pjötr zei:
Wat glimt ie weer mooi Marc!! Leuke foto's van je Engeland trip ook!

Naar dat museum wil ook wel eens een keer gaan (denk ik) :)

Dankjewel Peter!

Ja het was een geweldige trip en dat museum is een echte aanrader.

Voordat ik mijn Rover Vanden Plas had gewassen en in de wax had gezet had ik nog een detail aangepakt. De deurgrepen zijn verchroomt maar hetgeen waar je je vingers in doet om de klink omhoog te doen hoort zwart te zijn. Na 36 jaar was dat erg vaag geworden.
1.jpg

Afplakken en primeren.
2.jpg

3.jpg

Daarna matt zwart.
4.jpg

5.jpg

Na het poetsen nog een klein klusje gedaan. Op oude foto's kon je zien dat de chroom tape in de stoot strip op de deuren wit uitgeslagen was. Ik he nieuwe besteld en na het ontvetten van het oppervlak op maat geknipt en opgeplakt. Hierna nog wat bijgesneden. Simpel en met goed resultaat. Hopelijk blijft het goed zitten. Zo kwam het setje binnen. Helemaal compleet. (y)
6.jpg

Het is weer een fris geheel zo.
7.jpg

Nu een nieuwe auto op mijn topic. De Rover 3500 Vitesse van mijn broer die hij al heeft sinds 2005. Ik doe het cosmetische onderhoud aan die auto omdat ik dat erg leuk vind. Er zat weer wat werk aan de 3500 Vitesse.
De linker kant van de voorbumper was flink beschadigd door een muurtje dat niet aan de kant ging. :p Vervangende bumpers zijn meestal niet veel beter en nieuwe bumpers zijn incompleet omdat de hoekstukjes niet meer geleverd worden. Dus deze maar zo veel mogelijk gefixt.
image.jpg

Plamuur gebruikt wat geschikt is voor kunststoffen wat ik daarna geschuurd heb. Ook de koplampsproeier links voor zat een barst in dus ook die geplamuurd en geschuurd.
2.jpg

Hierna het geheel in de steenslag coating gezet.
3.jpg

Toen ben ik begonnen aan de motorkap. Er zat flink wat steenslag en beginnende roest over het hele stuk. Eerst het embleem weggehaald en maar eens alles ruim weg geslepen en geborsteld met een tolletje.
4.jpg

Hierna zink spray voor bescherming.
5.jpg

Toen een dun laagje plamuur om het strak te krijgen.
6.jpg

Na schuren kon de primer er op.
7.jpg

Dit ook weer licht opgeschuurd waar nodig en toen de kleur er op. Eerst de kleur lak en blanke lak in een emmer warm water gedaan zodat ze extra goed vernevelen.
8.jpg

Dit is de kleurcode die bij de auto hoort dus in theorie geen kleurverschil. De rollen papier die je ziet heb ik gebruikt om geen scherpe lijn te maken want dat valt meer op. Op deze manier vloeit de kleur beter over in de rest van de motorkap.
9.jpg

Toen blanke lak.
image.jpg

Hierna heb ik met een poetsmiddel alle spuitnevel weggepoetst. Het resultaat zie je op latere foto's.
Toen de volgende klus. Links achter had de 3500 Vitesse een tik gehad dus eerst de bumper er af, en kijken wat ik aantrof. De linker bumpersteun was krom, de bumper was ontzet en gebarsten en de bumper had de lak en de koets beschadigd. De rechterkant was gelukkig prima.
11.jpg

Goed schoonmaken en schuren om daarna zink spray aan te brengen. De linker bumper steun heb ik recht/netjes kunnen krijgen met een flinke hamer. De bumper steunen heb ik ook opgeschuurd en met zink gecoat.
12.jpg

De rechter steun ook effe meegepakt dus.
image.jpg

De bumper had links een barst en was ontzet. Na het recht maken heb ik een stuk plastic als spalk gebruikt en met sterke lijm alles vast gemaakt.
14.jpg

De schade aan de koets aan de linker kant heb ik na de zink laag met een dun laagje plamuur, primer, kleur lak en blanke lak weer netjes gekregen.
Hierna heb ik de bumper steunen afgewerkt met een laagje zwart zodat het weer netjes is.
Er was gelukkig niets groots ontzet, de body was kaarsrecht het waren echt de opofferingsstukken die de tik hebben opgevangen.
Alles achter de bumper schoon gemaakt en gedroogd. Hierna kon de gelijmde bumper er weer op.
15.jpg

Hierna de voorbumper, achterbumper en achter spoiler met zwarte verf pasta ingesmeerd voor een diepe zwarte kleur.
Na een week lang elke avond (overdag moest ik gewoon werken uiteraard) tot een uur of elf klussen was het vrijdag ochtend tijd om de 3500 Vitesse even goed te vertroetelen. Schuim laag, afspoelen, wassen met Dreft (sorry Bofkont maar ik had geen tijd om de Glaze te kopen ;) ), met klei de hele koets gedaan, hierna weer met Dreft gewassen, alles gedroogd en toen de Wax aangebracht. Hierna alle zwarte trim nog nagegaan met glim creme en ook de banden ingesmeerd met een beschermend middel.
Bumper is weer redelijk netjes.
16.jpg

Alles zit weer in lijn en is weer netjes.
17.jpg

Het neusje is weer netjes.
image.jpg

image.jpg

Voordat ik vrijdag middag de SD1 Vitesse terug ging brengen naar m'n broer heb ik de kans gepakt om even wat foto's te maken van mijn SD1 Vanden Plas samen met de SD1 Vitesse.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

M'n broer was blij met het resultaat!
image.jpg

M'n Vanden Plas is ook steeds strakker!
image.jpg

image.jpg

Geweldig wat een werk je weer verzet hebt aan (ditmaal) de auto van je broer! Ook heel leuk om jouw SD1 naast die van hem te zien. De verschillen zijn klein maar goed duidelijk, ik vind jouw achterste mooier dan die van je broer maar zijn kleur vind ik dan weer net een beetje fraaier. Al met al een erg gaaf duo zo.

Bedankt voor je leuke reactie weer Dirk! Ze hebben allebei wat inderdaad en ze zijn ook weer heel verschillend. De Vitesse is meer exotisch en de Vanden Plas is meer chique.

Gewoon Dirk zei:
...., ik vind jouw achterste mooier dan die van je broer.....

Ja, maar Dirk het ging om de auto's...:T

Die voorspoiler, is die origineel Rover? Lijkt me bij uitstek geen tuningsmerk, Rover. Toch misstaat het niet.

“Die voorspoiler, is die origineel Rover?”

Jazeker, dat is de deep-chin air dam. Alleen de Vitesse kreeg deze. En alleen de 1985 en 1986 modellen. De 1982, 1983 en 1984 Vitesses hadden de zelfde voor spoiler als de Vanden Plas (en zwarte dorpels en striping aan de onderkant van de portieren met ‘Vitesse’ er in).
De deep chin spoiler komt vanuit de touringcar racerij waar Rover met de Vitesses veel succes boekten. Deze race wagens hadden dezelfde voor spoiler. De achter spoiler is btw ook origineel.

uwbuurman zei:
Gewoon Dirk zei:
...., ik vind jouw achterste mooier dan die van je broer.....

Ja, maar Dirk het ging om de auto's...:T

Die voorspoiler, is die origineel Rover? Lijkt me bij uitstek geen tuningsmerk, Rover. Toch misstaat het niet.

Hahaha ja ik dacht hetzelfde! Dirk de ouwe charmeur.

Jazeker, deze voor spoiler zat op latere 3500 Vitesse's. Vroege 3500 Vitesse's hadden dezelfde voor spoiler als de Vandenplas. Deze latere is geïnspireerd op de BTCC en WTCC racewagens die dezelfde voor spoiler hadden.

Mooi werk Marc!

Wat zijn eigenlijk de verschillen in uitrusting tussen een Vitesse en een Vanden Plas? Wel grappig om te lezen dat Vanden Plas oorspronkelijk een Belgische "rijtuigenbouwer" was ;)

Fraaie bolides, mogen wat mij betreft vaker de weg op. Kan me van de Rover 800 Vitesse destijds nog een reclame-campagne herinneren, waardoor die auto na al die jaren toch is blijven hangen. Ook die SD1 mag ik graag zien(y)

Niseko zei:
Mooi werk Marc!

Wat zijn eigenlijk de verschillen in uitrusting tussen een Vitesse en een Vanden Plas? Wel grappig om te lezen dat Vanden Plas oorspronkelijk een Belgische "rijtuigenbouwer" was ;)

Dankjewel. Ben ook wel tevreden.
Bij de Vanden Plas ging je geld naar luxe. Ik heb bv een elektrisch schuifdak en bij de Vitesse is die handmatig. De Vandenplas heeft meer opties dacht ik ook. De Vanden Plas is meer gericht op comfort.

De Vitesse is echt de sportieve telg van Rover. Lager en strakker onderstel, altijd handbak en dan de motor. De normale Rover 3500 's hebben carburateurs en zo'n 155 pk. De Vitesse heeft een Lucas injectie systeem wat het vermogen doet toenemen naar 193 pk.

Daarnaast was de Sd1 Vitesse 10.000 guldens duurder dan de Vandenplas.

Nog kleine aanvulling op wat Marc al zegt. De eerste Vitesse uit 1982-1984 was standaard met (verzwaarde) vijfbak maar automaat optioneel. Met het verschijnen van de vanden plas EFI was de Vitesse alleen nog maar leverbaar met handbak. De eerste Vitesse 1982-1984 had het simpelere hout op dash en deuren wat de 2300/2600 S uitvoering hadden en dus niet het mooie wortelnoten hout van de VDP. De 82-84 Vitesses hadden ook geen stoot randen op de deuren maar een striping met Vitesse tekst. 85-86 Vitesses kregen wel het wortelnoten hout en de stootranden terwijl de striping verdween. Vanaf 85 kreeg de Vitesse de deep chin air dam.
Verder had de vdp standaard idd een elctrisch schuif dak en airco. Beide optioneel op de Vitesse. De vdp had een verchroomde uitlaat, de Vitesse een zwart gemaakte. De vdp stond op 14 inch lichtmetalen velgen en de Vitesse kreeg 15 inch met voor toen dik 205/60r15 rubber eronder van pirelli. Bosh niveaumat achterdempers had de Vitesse niet in 85-86, daarvoor wel. De vdp had deze dempers altijd. De vanden plas had ook leren interieur (in sommige landen ook stof als optie) en de Vitesse had altijd stoffen stoelen maar wel andere dan de stoffen vdp stoelen. Meer zijwaartse steun. De vdp heeft extra kussentjes aan de hoofdsteunen en ook achterin vinden we hoofdsteunen waar de Vitesse deze moet missen. De vdp was leverbaar in alle kleuren die er waren voor de sd1, van binnen en van buiten. De Vitesse is van binnen altijd flint/osprey grey en de buiten kleuren waren beperkt tot silver leaf, moonraker blue, Monza red (82-84), targa red (85-86) zwart en wit (85-86 beiden). Naast de injectie heeft de Vitesse een hogere compressie 9:75 en is alles verzwaard en verstevigd. De remmen zijn grotere geventileerde schijven en sterker (hoewel nog steeds droevig ook voor die tijd).

De Vitesse is een compleet andere beest om mee te rijden dan een vdp (of 3500). Het koppel is hoger maar piekt pas bij 4000 tpm het geen maakt dat je de eerste luie V8 nu ineens moet gaan doorhalen om alles eruit te krijgen. Waar de vdp als een luxe deftige cruiser voelt is de Vitesse meer een bullerige onbehouwen en beetje lompe hork. De prestaties liegen er echter niet om. Kern gezond met de juiste chauffeur is 0-100 in 7,1 seconden gedaan en stopt alles pas bij 217/219

De Vitesse was bedoeld als homolegatie model voor de race wagens van Rover. Ze waren uitsluitend leverbaar op bestelling en maar via een select groepje dealers. Van de Vitesse zijn er slechts 3897 gebouwd.
Nieuw was een vdp zo een 55.000 gulden terwijl je voor een Vitesse (zonder airco en zonder elektrisch schuifdak dus) zo een 64.000 mee moest brengen.

Marc-827-vitesse zei:
@Pbo: Bedankt voor je reactie. Ik rij er zo veel mogelijk mee (met goed weer)! Daar zijn ze tenslotte voor. :)

Goeie zaak, doe ik met mn oude Franse dames ook :D
Oud-collega is ook een echte Anglofiel. Naast een paar fraaie oudjes (Jaguar XK120, Triumph TR3A en Austin Healey) heeft ie ook een groene (British Racing Green?) Rover 820 sedan. Mooie statige limo. Of die die Rover nog heeft weet ik niet, laatste keer dat ik er was (2 jaar geleden) speelde ie met de gedachte de Rover te verkopen omdat ie nauwelijks meer werd gebruikt.

@Audi80Coupé: Bedankt man!

@PBO: Bedankt voor je reactie. Zo, dat is een hele leuke lijst met oldtimers die je oud collega heeft. (y)
Gaaf dat ie een 820 heeft / heeft gehad. Hopelijk heeft ie hem nog of is ie goed terrecht gekomen.

Fantastisch topic met leuke foto's! Zelf heb ik in het verleden ook heel veel aan SD1s gesleuteld / gelast / etc.
Nooit eentje gehad, maar wel een hoop schik mee gehad.

TomTom zei:
Fantastisch topic met leuke foto's! Zelf heb ik in het verleden ook heel veel aan SD1s gesleuteld / gelast / etc.
Nooit eentje gehad, maar wel een hoop schik mee gehad.

Bedankt voor je complimenten omtrent mijn topic. ;)

En leuk te lezen dat er herinneringen van vroeger boven komen. (y)

Vorig weekend genoten met mijn SD1 tijdens een trip naar vrienden in Delden. Het was schitterend weer dus met de ramen open toeren over de weg. Geniaal vunzig hoe die klinkt in een tunnel. Echt een V8 brul met het gas er op!
1.jpg

In de week erna was het tijd voor de APK. Bijna alles was perfect in orde behalve een kleine onbalans van de achterste remmen. Achter nieuwe remcilinders en alles afgesteld en toen was de APK binnen voor de ouwe bruut!
2.jpg

3.jpg

Alle verse onderdelen van al het werk glimmen je tegemoet!
4.jpg

5.jpg

Maar het gaat alleen maar over SD1's. Nu weer over de 800 serie. Afgelopen week weer eens mijn Rover 827 Vitesse grondig aangepakt.
Snowfoam laag erover.
Naadjes uitgeborsteld.
Wielkasten uitgesopt.
Velgen schoongemaakt.
Met water afgespoeld.
Met Dreft gewassen.
Met water afgespoeld.
Met klei de gehele koets schoon gemaakt.
Weer gewassen met Dreft.
Met water afgespoeld.
Droog gemaakt.
Nieuwe laag wax aangebracht!
Hij glimt weer als een spiegel!
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Na het grote onderhoud zaten er in de motorruimte op diverse plekken vette vlekken. Heb maar de motorruimte weer helemaal schoongemaakt en in de spray wax gezet.
6.jpg

Voor de verjaardag van mijn vader hebben we groot onderhoud uit laten voeren aan zijn diep zwarte 827 Si saloon.
Alle pakkingen van de motor zijn nieuw.
Kleppendeksel pakkingen.
2.jpg

Na demontage bleek de oude carter pakking niet echt fris meer..... Nu dus weer een verse.
3.jpg

Ook de bouten die de kleppendeksels vasthouden kregen nieuwe rubberen ringen.
Hierna verse smeerolie + smeerolie filter en de voorpijp van het uitlaatsysteem is vervangen.
Een aantal weken geleden heb ik overigens de automaat bak olie voor de zekerheid wederom vervangen om te kijken hoe die er uit zag na de spoeling van bijna een jaar terug. Alles prima en na twee keer spoelen is het nu weer allemaal lekker fris.
Hij rijdt weer als nieuw. Vanmorgen heb ik hem nog even vlug gewassen.
4.jpg

5.jpg

6.jpg

uwbuurman zei:
Lekker hoor! Waarom al die nieuwe pakkingen op je pa zijn wagen? Was er lekkage?

Dankjewel. Nou toen ik bij mijn grijze 827 Vitesse zag dat ze een beetje begonnen te zweten viel me bij mijn vaders zijn zwarte 827 op dat ze aanzienlijk meer zweette. Toen ik voor mijn 827 alles bestelde uit Amerika heb ik direct ook een set besteld voor mijn vader.

Dus directe antwoord op je vraag: Ja er waren op sommige plekken lekkages en op sommige plekken begon ie te zweten. Daarnaast rook je ook wel smeerolie als ie warm was. Past niet bij zo' n gelikte wagen. :)

Keringen en pakkingen hebben niet het eeuwige leven. ;) Nu alles weer top.

Toen ik mijn SD1 net had heb ik ook al foto's gemaakt dat ie naast mijn 827 staat. Echter was toen mijn camera niet goed ingesteld (mijn onkunde), het weer was niet half zo mooi en beide auto's zijn inmiddels flink aangepakt en mooier. Vooral de SD1 is een stuk opgefrist. In ieder geval, het was mooi weer, ik had tijd en beide Rovers waren schoon. Dus foto's!
SAM_0754.jpg

SAM_0758.jpg

SAM_0759.jpg

SAM_0769.jpg

SAM_0773.jpg

SAM_0775.jpg

SAM_0788.jpg

SAM_0795.jpg

SAM_0799.jpg

SAM_0800.jpg

SAM_0801.jpg

Bedankt jongens!

Ik heb trouwens mijn forum naam aangepast. Zoals jullie kunnen zien. :D

Dus Marc-827-Vitesse = Marc 827 3500

:D

Ik stak vanochtend 2 NL kenteken Rovers voorbij langs de E17 ter hoogte van Lokeren richting Gent waar ze beiden de afrit namen. Een 8-serie Vitesse met hetzelfde kleur als die van jou en een donkerblauwe 2-serie Coupé (niet zo thuis in de modellen maar zag er best sportief uit). Mooie wagens allebei (y)

Niseko zei:
Ik stak vanochtend 2 NL kenteken Rovers voorbij langs de E17 ter hoogte van Lokeren richting Gent waar ze beiden de afrit namen. Een 8-serie Vitesse met hetzelfde kleur als die van jou en een donkerblauwe 2-serie Coupé (niet zo thuis in de modellen maar zag er best sportief uit). Mooie wagens allebei (y)

Ja dat was ik in mijn 827 Vitesse samen met forum genoot Thomas 3006 in zijn blauwe 220 coupe! We gingen op bezoek bij een Belgische mede Rover fanaat. :)

Mooi toeval (y) tijden geleden dat ik een Rover 827 Vitesse zag rijden hier in België en had eerlijk gezegd meer aandacht voor die van jou gezien het mooie tijdloze model, had pas even later door dat de andere auto ook een Rover was die met jou in "konvooi" reed.

Niseko zei:
Mooi toeval (y) tijden geleden dat ik een Rover 827 Vitesse zag rijden hier in België en had eerlijk gezegd meer aandacht voor die van jou gezien het mooie tijdloze model, had pas even later door dat de andere auto ook een Rover was die met jou in "konvooi" reed.

Idd toevallig. Ja het model blijft mij ook iedere keer raken hoe mooi het is. Echt trots op.

De Rover waar ik mee op reed is ook een heel zeldzaam exemplaar. De oudste 220 coupe van Nederland die nieuw is getest door Autoweek.

Nou, zoals jullie hebben kunnen zien en lezen is mijn Rover Vanden Plas grotendeels technisch en cosmetisch weer fris. Hij bleek erg betrouwbaar en fijn tijdens de trip naar en door Engeland. Dus het youngtimer evenement moest geen probleem zijn. De auto opnieuw goed gewassen met autoshampoo en hierna weer een spray wax eroverheen.
Hij stond er gelikt bij. Wachten op mijn broer in zijn SD1 Vitesse.
SAM_0805.jpg

SAM_0806.jpg

SAM_0807.jpg

Daar is ie al....
SAM_0809.jpg

SAM_0811.jpg

Toen konden we gezamelijk op pad naar Boxtel. Echter bleek mijn vertrouwen in mijn Vanden Plas onterecht. Helaas begon hij te bokken en gaf mijn pedaal geen vermogen meer. Daar sta je dan. Maar ik kon ondertussen genieten van alle mooie autos die langsreden. Veel Porsches en Corvettes gezien. :p
3.jpg

4.jpg

De ANWB kon me niet helpen langs de snelweg dus een berger nam mij en de Rover mee naar het bergingsbedrijf waar een ontzettend vriendelijke ANWB er kwam helpen. Die kon direct ook niks vinden en we zijn even gaan proefrijden. De Rover Vanden Plas reed weer prima maar toen ik invoegde op de snelweg kwam hetzelfde euvel weer terug. Toen zei de ANWB er dat het handig was om hem ergens heen te laten brengen.
Wachten op de berger.
5.jpg

Toch nog even British Leyland Europe Services gebeld maar niemand nam op.....:p
6.jpg

Dezelfde berger van eerder die dag kwam langs en nam hem mee naar de opslag. Vanuit de opslag zou de Rover maandag naar de garage gebracht worden die ik noemde. Keurig geregeld allemaal.
7.jpg

Toen ben ik meegegaan met mijn broer in zijn SD1 Vitesse om alsnog wat van het evenement te kunnen zien. Uitgezwaaid door de Vanden Plas. :cry:
8.jpg

Het regende flink later op de middag. Misschien had mijn SD1 Vanden Plas gewoon geen zin in natte voeten.
SAM_0836.jpg

Maandag is mijn Vanden Plas keurig afgeleverd bij de garage van onze goede vriend.
We vermoeden het contact slot dat af en toe geen verbinding meer maakt waarop je brandstof pomp er mee kapt. Ik laat ook preventief de brandstof pomp vervangen voor een betrouwbaardere upgrade. Dan is dat ook maar vast gedaan.

90% van de Vanden Plas is fris en aangepakt, nu krijg je de overige 10% die mogelijk nog gaat opspelen.

It is here where the Dunkirk spirit was born. :p

Toch jammer dat er niet twee rode SD1's waren zondag maar het is zoals je zelf al zegt. De Vanden Plas had gewoon geen zin in natte voeten. ;)
Mooi dat je direct maar doorpakt. (y)

Terug
Bovenaan