Wat kost het dan per maand na de proefperiode?
Onstar kost dan een tientje per maand. Wat het internet kost weet ik niet, maar ik gok dat dat vergelijkbaar is met een regulier data abonnementje en dus circa twee tientjes per maand.
Heb je toevallig ook de Quick Heat optie of doe je het zonder? En kun je me dan vertellen hoe dat bevalt?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Het was nog niet leverbaar op mijn auto in 2016, maar wellicht dat dit er onderhuids standaard op zit net zoals de Watt-link achterophanging?
Ik vind namelijk, vergeleken met mijn vorige auto's, dat de Astra erg snel op temperatuur is. Ik doe niet aan ruitenkrabben en ik verbaas mij er over hoe snel de voorruit toch ontdooit in deze periode.
Miste nog wel wat snufjes, dus ik ben vooral op zoek naar ervaringen met extra features, overige opties en accessoires. En ook nog: waar laat je je telefoon? Broekzak, houder, in de armsteun, aan het raam, etc?
Welke snufjes/opties bedoel je?
Mijn auto is op de stoelventilatie en het schuifdak na full option dus ik kan je nu, na een halfjaar en 20.000km, wel het een en ander vertellen.
De Intelilux verlichting is briljant en moet je sowieso nemen, daar heb je erg veel plezier van. Het entertainment gedeelte werkt goed en soepel. Navigatie is goed en nauwkeurig, alhoewel ik de layout bij de Ford Focus die ik hiervoor had wel iets beter/mooier vond. Het geluid over de radio is erg goed, lekker vol en vervormd niet als je het heel hard zet. DAB+ helpt hier zeker aan mee en als je Spotify afspeelt via Apple Carplay is het helemaal genieten.
De stembesturing werkt best goed, maar vond ik bij de Ford Focus veel beter. Daarbij kon je bijvoorbeeld ook de temperatuur aanpassen of een andere radiozender kiezen middels stembesturing. Het zijn details, maar ik merk nu pas hoevaak ik dat gebruikte.
Voor je telefoon kun je een houder bestellen op de middenconsole, maar ik leg hem altijd in één van de bekerhouders achter de versnellingspook. Is sowieso handig want de USB poort voor Carplay zit onder de armsteun.
Minpunten?
- De idioot harde pieptoon van parkeersensoren wat niet aan te passen is
- Keep your lane assist is leuk, maar het systeem is niet subtiel
Punten die beter kunnen?
- Zoals hierboven gezegd Intelilux verlichting wat automatisch aan staat. Nu telkens een knopje indrukken. Details

- Parkeerstand op de buitenspiegel. Details.
- Automatisch inklappen van spiegels, dat kan nu alleen handmatig en gebruik je daardoor nooit.
Ik zie hierboven ook een gemiddeld verbruik van de 1.4T van 1:17,25, dat heb ik nog nooit gehaald. Het moet makkelijk te doen zijn over één tank, maar over 16.000km vind ik dat echt knap. Waarschijnlijk veel N-wegen?
Mijn verbruik is na 20.000km verre van representatief. Ik rijd altijd snelweg, sta nooit in de file en heb de helft van de kilometers op de Autobahn afgelegd. De auto geeft een gemiddeld verbruik van 8,1/100km (1:12,3). Ik denk dat als ik naar het echte verbruik via mijn tankpas ga kijken dat ik op hooguit 1:11 zit. Zoals gezegd is mijn verbruik niet echt representatief, wanneer ik meer op N-wegen zou rijden zou ik een veel beter verbruik halen. 1:14/15 moet makkelijk kunnen.