Skoda Superb III

British Racing Green zei:
Het oogt als kaderlid natuurlijk nederig t.o.v. je medewerkers als je met een budgetvriendelijke Skoda komt aanzetten ipv een Audi A6... :p

Officieel heeft Marc Coucke dat een aantal jaren geleden geflikt, tijdens de financiële crisis. Die wagen paste trouwens uitstekend bij zijn outfit en het interieur van zijn woning (m.a.w. niet om aan te zien).
Gezien zijn gestegen marktwaarde ben ik benieuwd of hij er nu nog in rondrijdt :)

Ik vind de stationwagen versie trouwens wel erg veel weghebben van een grote Seat Leon (maar dan met een lelijker neuspartij)
Bij de bovenstaande dashboardfoto doet het interieur me trouwens erg aan de vorige Passat denken.
En alhoewel autojournalisten graag roepen dat VAG zo'n perfecte dashboards ontwerpt, zit ook in deze wagen het GPS-scherm te laag ingeplant (hoe het wel moet: zie A6 of head up in de 5-serie bv.), net als de verlichtingsknop (hoe het wel moet: zie Franse wagens: stengel aan het stuur die je kan bedienen zonder je blik van de weg af te halen of het stuur te lossen).

Wel een erg ruime wagen...maar hoe vaak heb je zoveel ruimte nodig? Dan liever iets minder ruimte en iets meer stijl!
Al moet ik toegeven dat het met de zijlijn van deze Skoda wel goed zit.

iDS zei:
En alhoewel autojournalisten graag roepen dat VAG zo'n perfecte dashboards ontwerpt, zit ook in deze wagen het GPS-scherm te laag ingeplant (hoe het wel moet: zie A6 of head up in de 5-serie bv.), net als de verlichtingsknop (hoe het wel moet: zie Franse wagens: stengel aan het stuur die je kan bedienen zonder je blik van de weg af te halen of het stuur te lossen).

De belangrijkste informatie wordt ook tussen de tellers weergegeven. Alleen head up zorgt ervoor dat je je blik niet van de weg hoeft te halen. Maar dat is soms weer zo onduidelijk dat het ook afleidt.

Als je de verlichtingsknop niet kunt bedienen zonder te kijken dan hoor je niet achter het stuur te zitten.

iDS zei:

Het navigatiescherm heeft -gedeeltelijke- touch screen-bediening, dus je moet er goed bij kunnen. De aanwijzingen worden zo te zien ook in het dashboard weergegeven, dus daar kan je ook kijken. Plaatsing had dus imo niet anders gekund. Bediening via centrale knop is imo wel prettiger, icm touch screen zou helemaal ideaal zijn. Maar dat is nu juist een dingetje waaraan je wellicht ziet waarom een Skoda goedkoper is dan een Audi.

De verlichtingsknop linksachter het stuur is iets wat bij zeer veel merken toegepast wordt, bij VAG ook al decennia. Zou lastig kunnen zijn ware het niet dat in praktijk steeds meer auto's (zeker formaat Superb) van automatische verlichting voorzien zijn. Dus een zeer beperkt issue. Om een draaiknop op de stengel te bedienen moet je trouwens ook je hand van het stuur afhalen.

Wat mij meer irriteert is de bediening van de cruise control, op zo'n onhandig stengeltje dat je tijdens het rijden niet ziet. Die knoppen horen gewoon óp het stuur te zitten! Maarja, in de meeste Franse wagens wordt ook zo'n stengel gebruikt (PSA), dus ik begrijp waarom je daar geen kritiek op hebt ;)

Wel leuk en typisch, je ziet op de foto de Mercedes E, de BMW 5 en de Skoda Superb! Ergens toch een compliment voor de Skoda. Hij wordt ook serieus genomen in hogere klassen dus.

Hij wordt niet alleen serieus genomen, in het testverslag bij bovenstaande foto's staat hij op gelijke voet met de E en 5 of overtreft de Duitse luxe sedans. Slechts twee piepkleine minnetjes: hij komt uitstraling tekort en is de 6 bak DSG iets minder geraffineerd dan de respectievelijke 9 en 8 traps automaten van de Duitsers. Echter zijn prijsvoordeel is significant.

C70 zei:
Slechts twee piepkleine minnetjes: hij komt uitstraling tekort ....

En juist dat punt is natuurlijk wel belangrijk in die klasse.

02-skoda-superb-2-0-tdi-limousinen-vergleich.jpg

Grotefoto-LEVAFEHW.jpg

En dat tekort aan uitstraling is vooral hier goed zichtbaar.

Maar vergeleken met z'n echte concurrenten (Passat, Mondeo, 508, Insignia etc.) is de Superb absoluut een fantastische aanbieding.

@ R W D klopt, al doet het saaie zwart dash de Skoda geen goed, in jouw vergelijking. Een lichte kleurstelling ziet er al iets hoogwaardiger uit (al is het een slechte flits-foto).

S0-Presentation-video-Skoda-Superb-soiree-de-gala-a-Prague-345573.jpg

[D2] zei:
Het navigatiescherm heeft -gedeeltelijke- touch screen-bediening, dus je moet er goed bij kunnen. De aanwijzingen worden zo te zien ook in het dashboard weergegeven, dus daar kan je ook kijken. Plaatsing had dus imo niet anders gekund. Bediening via centrale knop is imo wel prettiger, icm touch screen zou helemaal ideaal zijn. Maar dat is nu juist een dingetje waaraan je wellicht ziet waarom een Skoda goedkoper is dan een Audi.

De verlichtingsknop linksachter het stuur is iets wat bij zeer veel merken toegepast wordt, bij VAG ook al decennia. Zou lastig kunnen zijn ware het niet dat in praktijk steeds meer auto's (zeker formaat Superb) van automatische verlichting voorzien zijn. Dus een zeer beperkt issue. Om een draaiknop op de stengel te bedienen moet je trouwens ook je hand van het stuur afhalen.

Wat mij meer irriteert is de bediening van de cruise control, op zo'n onhandig stengeltje dat je tijdens het rijden niet ziet. Die knoppen horen gewoon óp het stuur te zitten! Maarja, in de meeste Franse wagens wordt ook zo'n stengel gebruikt (PSA), dus ik begrijp waarom je daar geen kritiek op hebt ;)

Navigatiescherm:
Veel merken tonen dat je het gewoon hoog genoeg kunt plaatsen ook met touchscreen( hoogte van de rest van de instrumenten) zodat je oog zijn focus niet moet aanpassen.

Verlichtingsknop:
De puberale opmerking van flieger slaat nergens op.
Ik had onlangs een Corsa als vervangwagen. De verlichtingsknop zat ergens onderin, afgedekt door het stuurwiel, da's dus zoeken waardoor je langer bent afgeleid van het verkeer. Dit gaat mischien slechts over een seconde maar dat is in noodgevallen het verschil tussen tijdig remmen of een ongeluk.
Bovendien hebben Duitse wagens geen aanduiding voor stadsverliching/standlichten. Indien de wagen geen automatische stand heeft, heb je geen volledige controle over de staat van de verlichting. Bovendien is dit vaak een combinatieknop met breedstralers, mistachterlicht. Dan wordt het helemaal pieren om de correcte positie te bepalen. En ik bedien in mijn wagen de verlichtingsstengel inderdaad met de hand ààn het stuur, moet dat niet lossen. Bovendien wordt de automatische stand door een duidelijke verdikking aangegeven, die je voelt zonder te moeten kijken. Los van hoeveel merken een draaiknop toepassen: de Franse oplossing is vanuit ergonomisch standpunt gewoon beter en dus ook beter voor de veiligheid.

Bediening cruise control:
Geen idee hoe die bij deze wagen functioneert - en ik had het hierboven over de Superb, niet over PSA- dus hoe kan ik die dan beoordelen, positief of negatief?
Bij mijn wagen zitten de bedieningsknoppen ervan trouwens op het stuur: versnellen of vertragen, aan of af: allemaal onder 'vingerbereik'. Volgens Autoweek is het stuur van een Citroën daardor wel overladen. Nochtans heeft het stuur van de Passat en Golf meer functies met veel kleinere knoppen, wordt niks over gezegd door de journaille. De Superb lijkt dat beter voor elkaar te hebben dan VW: grotere toetsen, beperkt aantal.

Wat een gedoe over die verlichtingsknop. De Superb heeft gewoon een lichtsensor, zet de knop op auto en je hoeft hem nooit meer aan te raken. Als je dan toch een keer je mistachterlicht wil inschakelen, dan stop je maar even en bekijkt het op je gemak.

Het gaat mij precies zoals C70 al aangeeft.
Ik rij nu 2,5 jaar in een Superb Combi en heb die knop al 2,5 jaar niet meer aangeraakt

iDS zei:
Navigatiescherm:
Veel merken tonen dat je het gewoon hoog genoeg kunt plaatsen ook met touchscreen( hoogte van de rest van de instrumenten) zodat je oog zijn focus niet moet aanpassen.

Verlichtingsknop:
De puberale opmerking van flieger slaat nergens op.
Ik had onlangs een Corsa als vervangwagen. De verlichtingsknop zat ergens onderin, afgedekt door het stuurwiel, da's dus zoeken waardoor je langer bent afgeleid van het verkeer. Dit gaat mischien slechts over een seconde maar dat is in noodgevallen het verschil tussen tijdig remmen of een ongeluk.
Bovendien hebben Duitse wagens geen aanduiding voor stadsverliching/standlichten. Indien de wagen geen automatische stand heeft, heb je geen volledige controle over de staat van de verlichting. Bovendien is dit vaak een combinatieknop met breedstralers, mistachterlicht. Dan wordt het helemaal pieren om de correcte positie te bepalen. En ik bedien in mijn wagen de verlichtingsstengel inderdaad met de hand ààn het stuur, moet dat niet lossen. Bovendien wordt de automatische stand door een duidelijke verdikking aangegeven, die je voelt zonder te moeten kijken. Los van hoeveel merken een draaiknop toepassen: de Franse oplossing is vanuit ergonomisch standpunt gewoon beter en dus ook beter voor de veiligheid.

Bediening cruise control:
Geen idee hoe die bij deze wagen functioneert - en ik had het hierboven over de Superb, niet over PSA- dus hoe kan ik die dan beoordelen, positief of negatief?
Bij mijn wagen zitten de bedieningsknoppen ervan trouwens op het stuur: versnellen of vertragen, aan of af: allemaal onder 'vingerbereik'. Volgens Autoweek is het stuur van een Citroën daardor wel overladen. Nochtans heeft het stuur van de Passat en Golf meer functies met veel kleinere knoppen, wordt niks over gezegd door de journaille. De Superb lijkt dat beter voor elkaar te hebben dan VW: grotere toetsen, beperkt aantal.

Wat een muggenzifterij, iDS. Zoals gezegd is het een keer op de automatische stand zetten en daarna nooit meer aanraken. En ook zonder lichtsensor: doe direct na het starten van de auto je verlichting aan en je hoeft er tijdens het rijden nooit meer mee bezig te zijn. In een leenauto kan het altijd even wennen/zoeken zijn. Doe dat voordat je wegrijdt. De bediening van een Citroën zou bijvoorbeeld voor mij weer erg wennen zijn. Ik zou misgrijpen naar de verlichtingsknop. ;)

Een touchscreen bovenop het dashboard lijkt me echt onveiliger dan waar deze bij de Superb geplaatst is, puur vanwege de afstand vanaf je lichaam. Bovenop het dashboard moet je al snel voorover leunen.

Bekijk het commentaar van Roy Kluyvert bij de test van de Mazda 5 en een aantal reacties, dat zegt genoeg.
Ik heb ook studies gelezen (o.a. eentje, jaren geleden gepubliceerd in Auto Zeitung) die duidelijk de risico' aantoonden van de tijd die nodig is om je focus aan te passen aan laag en dichtbij geplaatste toestellen.

Aangezien een centrale monitor meer en meer functies bevat, is het essentieel dat dit scherm zo goed mogelijk in het blikveld ligt.
Anderen kunnen het wel, inclusief Audi. Waarom zouden VW en Skoda het dan niet kunnen (of hebben VW- en Skoda-eigenaars kortere armen? ;) )

Idem voor die verlichtingsknop:
er wordt veel geluld over ergonomie van Franse wagens (deels terechte opmerkingen van Frank Jakobs bij de testrit met de DS 5) maar voor de zwakke punten van Duitse wagens (en hun afgeleiden) zijn de meesten ziende blind ('prefecte ergonomie': niet dus)

Audi heeft een scherm op het dashboard maar geen touchscreen. Dát maakt het verschil. Een centrale bedieningsknop bij de versnellingspook is nu eenmaal duurder dan de bediening in/op de unit zelf.

Ergonomie heeft deels ook te maken met voorkeur. Als bovendien 99% van de autofabrikanten een zelfde soort knop voor de verlichting op dezelfde plaats gebruikt dan zal deze waarschijnlijk als prettiger beoordeeld worden dan een afwijkende knop/plaats.

@iDS,

Wat wil je nu zeggen? Dat de ergonomie van Franse auto's beter is? Zomaar een passage uit een Autoweektest van de C5: "Door het enorme knoppenoerwoud, met name op het stuurwiel, ben je het overzicht wel eens kwijt." Dat lijkt me ook niet bij te dragen aan de verkeersveiligheid.

Ik ben het het je eens dat een hoger geplaatst scherm makkelijker is om af te lezen. Maar je blijft het gegeven houden dat je ogen tijd nodig hebben om te focussen tussen dichtbij en veraf. Ook herinner ik me kritiek op de positie van hoog geplaatste schermen. Ik heb vele Volvo's gereden. Een groot aantal daarvan had een navi scherm op het dash. Toch was de auto pers daar vaak niet over te spreken, het zou er een beetje knullig uitzien en de bediening van de navi via een soort van muis aan de achterkant van je stuur zou omslachtig zijn. Ik heb dat nooit begrepen, het scherm was altijd prima afleesbaar, kon je desgewenst in het dash laten verzinken en na een klein beetje gewenning werkte de bediening achter je stuur geweldig handig en kon je beide handen aan het stuur houden.

Ik snap het gedoe met de lichtknop niet zo. Bij de Golf IV zit ook zo'n lichtknop, en daarbij kon ik (zonder te kijken) direct voelen op welke stand ie staat. Nu bij de Punto zit ie op de 'stengel'. Daarbij moet ik dus mijn ogen van de weg halen om te kijken hoe ie staat. Wat is er dan veiliger?

Barri zei:
Ik snap het gedoe met de lichtknop niet zo. Bij de Golf IV zit ook zo'n lichtknop, en daarbij kon ik (zonder te kijken) direct voelen op welke stand ie staat. Nu bij de Punto zit ie op de 'stengel'. Daarbij moet ik dus mijn ogen van de weg halen om te kijken hoe ie staat. Wat is er dan veiliger?

ik heb precies het omgekeerde, in de aygo zat hij aan de stengel en nu bij m'n mii een draaiknop. is gewoon even wennen.

C70 zei:
@iDS,

Wat wil je nu zeggen?

Dit: 'perfecte ergonomie': niet dus
De journalist van Autoweek heeft gelijk sprekend als gelegenheidschauffeur. Na een gewenningsperiode werkt het wel, maar zo wordt in de pers niet geoordeeld.
(Nu wijk ik even van de Superb af, maar zoals hoger al vermeld: op het knoppenoerwoud op het stuur van de Passat (18 functies) is geen commentaar. Dat zal ook wel effe wennen zijn.)

C70 zei:
Ik ben het het je eens dat een hoger geplaatst scherm makkelijker is om af te lezen. Maar je blijft het gegeven houden dat je ogen tijd nodig hebben om te focussen tussen dichtbij en veraf.

Hoe verder van het oog af hoe korter de aanpassingstijd, dus hoe veiliger. Daarom verschijnen meer en meer head-updisplays: die hebben een focuspunt dat vaak ver voor de wagen ligt.
Zonder head-up: ideaal is dezelfde afstand als de rest van de instrumenten (geen extra aanpasisngstijd)

C70 zei:
Ik heb vele Volvo's gereden. Een groot aantal daarvan had een navi scherm op het dash. Toch was de auto pers daar vaak niet over te spreken, het zou er een beetje knullig uitzien en de bediening van de navi via een soort van muis aan de achterkant van je stuur zou omslachtig zijn. Ik heb dat nooit begrepen, het scherm was altijd prima afleesbaar, kon je desgewenst in het dash laten verzinken en na een klein beetje gewenning werkte de bediening achter je stuur geweldig handig en kon je beide handen aan het stuur houden.

Wijs me de journalist aan die een opleiding ergonomie heeft genoten, ik ken er geen enkele.
Technisch en ergonomisch was de oplossing van Volvo erg goed (nu Audi klapschermen in zijn wagens toepast, morren diezelfde journalisten trouwens niet meer ;).

Zoals Carfanatic schrijft 'het went' is een argument naast de discussie. Mensen wenen aan veel zaken en verkiezen vaak wat ze gewoon zonder dat dit noodzakelijk de beste oplossing is.
Bv. positie van de instrumenten in Picasso en Scenic is vanuit dit 'oogpunt' gewoon beter, net als de hoge plaatsing bij Peugeot maar veel mensen verkiezen ze dichter voor hun neus (= puur gewoonte)
Wat de opmerking van Barri over zijn Punto betreft, verwijs ik naar de controlelampjes de elke Franse wagen heeft (voor élke stand van de verlichting): dan moet je nooit naar die stengel kijken.

Het gaat me niet over de ergonomie van Franse (Ze flateren vaak met de positie van de toeter: op een stengel), Duitse of Italiaanse wagens maar over foutieve conclusies op basis van gewoonte (perfecte ergonomie) terwijl dat objectief niet het geval is.

Nog een paar lovende woorden voor deze prachtige D segmenter van Skoda. Ik ben zeer gecharmeerd van het uiterlijk. Zowel de 5 drs als de SW. Daarnaast de acceptabele prijs, maar vooral door de comfortabele rijeigenschappen. Ik niet wachten op de eerste proefrit. (y)

Leuk die hele discussie over ergonomie, maar ben ik nu echt een van de weinigen die gewoon liefst GEEN touchscreen wil, maar een goed doordacht systeem a la de iDrive van BMW? Geen gezeur met naar voren moeten reiken, vingervlekken op het scherm, etc, maar gewoon op gevoel je draaiknop gebruiken. Ik begrijp niet dat sommige merken de draaiknop weer vaarwel zeggen en naar een TS 'terug'stappen.
Wat mij betreft een veel belangrijker punt dan die nooit gebruikte draaiknop voor de lampen.

Over ergonomie: ik zie ook hier weer dat l*llige knopje voor spiegelverstelling dat ook weer voor spiegels inklappen en verwarmen moet worden gebruikt. De Fransen doen dat beter met een losse knop voor inklappen en spiegelverwarming tegelijk met de achterruitverwarming.
En die stengelbediening van de cruisecontrol is ook zo'n ergo misser. Andere merken doen dat gewoon op het stuur, een stuk beter.
Airco is eindelijk wel een uniforme oplossing voor gekomen AC knopje om in te schakelen ipv Econ uitschakelen om airco te krijgen.

@Wheel Critic: Dat zijn nu juist de punten die ik zo waardeer. Achterruitverwarming koppelen aan de spiegelverwarming is alleen goedkoop, maar niet erg handig. Mij spiegels worden vaak verwarmd(bijvoorbeeld bij regen) mijn achteruit(bijna) nooit.
Stengelbediening van de cruiscontrol: handig omdat je die blind kan bedienen. Elke richting is 1 functie. Geen, bijna gelijkvormige, knopjes op het stuur.
Zie ook bij Ford waar dit toe leidt: doordat de bediening van de telefoon/media/navigatie ook op het stuur moet past de cruisecontrol er niet meer bij. Gevolg: een extra blok aan het stuur. Niet erg handig.
@Danielauto: ik ben het met je eens als het gaat om de plaats van de navigatie. Die zit hier te laag. Zelf heb ik navigatie met draaiknop(Audi) maar door de goede spraakbediening gebruik ik die knoppen nauwelijks. Alles kan met spraak bedient worden. Daarnaast zit de bediening ook op het stuurwiel.
Een combi van spraak, stuurwielbediening, draaiknop en touchscreen is misschien nog wel het beste. Dan kan je zelf kiezen. De BMW 7 serie komt met een dergelijk systeem.

De Combi gefilmd op de openbare weg: https://www.auto.cz/video-nova-skoda-superb-combi-zachycena-v-cesku-zcela-bez-maskovani-87835

Wat een mooi ding zeg!

Ruime auto voor weinig geld, past in het merkenbeleid. Dit zou ik zeker overwegen als ik nu al een nieuwe leaseauto moest kiezen. K

Vandaag gereden in Superb, de 150pk diesel, een style businessline. Mooie complete auto, rijdt goed.
Dynamic chassis control heeft een behoorlijke invloed op het gedrag van de auto. Comfort is serieus deinen, sport flink strakker.
Goede en snelle navigatie, goede voicecontrol, alle bediening gewoon erg prettig.

Een probleem voor de leaserijders onder ons. Leveren 2015 al niet meer gegarandeerd en met 108 gr CO2 uitstoot betekent dat volgend jaar hogere BPM en bijtelling, dus 25%. (n)

fredd zei:
Een probleem voor de leaserijders onder ons. Leveren 2015 al niet meer gegarandeerd en met 108 gr CO2 uitstoot betekent dat volgend jaar hogere BPM en bijtelling, dus 25%. (n)

Tsja, probleem dat ook bij andere auto's gaat spelen. In 2017 naar het zich laat uitzien weer 22%. Kortom een auto die dit jaar niet geleverd kan worden wil je volgend jaar ook niet maar pas in 2017. Regering zou er goed aandoen om direct vanaf 2016 22% te hanteren voor auto's die dan nog 25% zijn. Anders krijg je weer vraaguitstel of marktverstorende verschuivingen. En daar wilde ze (incl. de autosector zelf) toch vanaf.

Skoda-Superb-Combi-IAA-2015-Test-Sitzprobe-1200x800-e03bd0624bce8d54.jpg

Die achterlichten... Wat erg...

Wel een waanzinnig mooie lakkleur trouwens, DIE BLAUWMETALLIEKE dan hè...

Zo'n scherpe instapprijs zegt trouwens weinig.
Wil je nl. een beetje fatsoenlijke motor en uitrusting, dan betaal je alsnog de hoofdprijs. Voor een Skoda.

@VivaSiena,

Duur of niet voor een Skoda, hij verslaat wel de BMW 5 en Mercedes E, en niet alleen op prijs!

https://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/skoda-superb-bmw-520d-mercedes-e-220-bluetec

Mooi om te zien, die Lava blue Superb. Precies zoals ik m al in gedachten geconfigureerd heb.
Nu moet alleen wagenparkbeheer nog even meewerken.:rolleyes:

Duur of niet voor een Skoda, hij verslaat wel de BMW 5 en Mercedes E, en niet alleen op prijs!

Nee, ook op ruimte..... :cool:

Maarre, vandaar natuurlijk dat je zo weinig E's, 5 series, A6'n en V70's op de weg ziet en zoveel Superbs.....

Reken maar dat er nog heel wat redenen zijn om níet voor een Superb te kiezen. En da's niet alleen gebrek aan status.

Begin deze week proefgereden in de nieuwe Superb, wat een mooi model is dit geworden en wat een ruimte. Comfort van de wagen is erg goed met name het veercomfort. Persoonlijk was ik niet onder de indruk van het interieur, materiaalgebruik en ontwerp dashboard, nogal eenvoudig allemaal en erg veel wat hardere kunststof, dat had wel wat mooier gekund (zeker nadat de pers er nogal lovend over schreef). Op het gebied van materiaalgebruik is een Passat een stuk beter, en ook nieuwe Avensis waar ik in heb gereden (overigens ook een erg fijne wagen, maar kleiner dan de Super:cool:. Overall zal de Superb wel een succes worden.

Succes van de Suberb hangt af van de leaseprijzen. Bij een gelijke leaseprijs tov de Passat zullen zeer veel rijders toch de voorkeur uit laten gaan naar de Passat. Pas als de Suberb bijv met DSG en gelijkwaardige/hogere luxe op hetzelfde prijsniveau zit als (wederom) de Passat zullen pas veel mensen zich laten verleiden tot de Skoda.
Ik heb op de RAI beide auto aandachtig bekeken (ze vallen binnen mijn shortlist eind van het jaar) en dan is de afwerking etc in de Passat echt van duidelijk hoger niveau. De 5e deur is daarintegen voor mij weer een pre voor de Suberb.

Elke generatie Superb verkoopt beter dan de vorige. Voor de 3e generatie zal dit zeker ook zo zijn. Dat is tegen de trend dat D-segmenters steeds minder verkopen.

THNX!! Als dit straks in september in NL nog zo is wordt het nog een lastige beslissing. Dit is wel een beetje waar ik op hoopte.

Ik krijg het idee dat je hoe dan ook gewoon voor de superb wìl gaan, no matter what.

Heb vorige maand mijn afweging voor Suberb combi of Passat variant ook weer gemaakt.
Vorige keer viel die duidelijk in het voordeel van de Superb uit, deze keer is het de Passat geworden.

Laat ik voorop stellen dat ik heel tevreden ben over mijn huidige Superb en ik vind de nieuwe veel mooier om te zien:
- mooiere lijnen, minder oubollig dan het vorige model
- achterkant oogt minder smal
- nog ruimer en meer comfort
Deze keer is het toch de Passat geworden:
- Ik vind de nieuwe Passat variant erg mooi en de afwerking binnen is van een andere klasse
- Mijn Superb combi heeft te slappe achterveren (zelfs met sportonderstel): bij vollere belading deint 'ie meer en raak je drempels zelfs bij 1kmh
- Budget was deze keer stuk hoger

Maar tot 45k zou ik zeker weer de Superb gekozen hebben

Ja en daarvan lees ik in de eerste reviews en tests precies hetzelfde.
Ik had liever gelezen dat het nu wat straffer was geworden, maar nee.
Kan het wel plaatsen; het is erg comfortabel. Maar bij een volle auto echt te slap

Als er op meerdere fronten al geschreven wordt dat de vering te slap is, dan zal dat wel zo zijn.

Ik vind die Superbs Combi ook altijd 'wat achterover hangen' als ik ze zie rijden. Daardoor ogen ze, gecombineerd met die forse overhang achter, enorm log.

57 minuten lang, alles over de Skoda Superb station. Je moet wel een beetje Duits kunnen, maar voor de Skoda liefhebber of potentiele Superb station koper een heel nuttige test:
https://www.youtube.com/watch?v=ftc1kYTt83g

Terug
Bovenaan