Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Toch vind ik die doppen ook niet gek staan, maar die velgen zijn idd veel mooier!
Auto poetsen, nieuwe luxe platen erop en klaar!

Barri zei:
Toch vind ik die doppen ook niet gek staan, maar die velgen zijn idd veel mooier!
Auto poetsen, nieuwe luxe platen erop en klaar!

De velgen maken de auto chiquer en daar houd ik van.
Hij lijkt dan bijna identiek op de allereerste Xedos 6 die ik had...

Moet alleen nog zo'n zelfde uitlaat eindstuk hebben, die mist op mijn nieuwe Xedos.
Denk dat ik ook de oranje achterlichten vervang door witte.

Broer en zus samen naast elkaar...

Laatste dag dat de Xedos 6 wieldoppen erop heeft, morgen worden ze vervangen door de originele Xedos 6 velgen.
Vandaag het interieur van de 6 schoon gemaakt, alleen de stoelen en vloermatten nog reinigen en de ramen en dan is de buitenkant aan de beurt.
Als laatste de motorruimte, die heeft het het hardst nodig.

De Xedos 9 gaat ook binnenkort naar Portugal, spoedig ga ik een afspraak maken voor het ophalen van de auto.

Gaaf man! Heb dit altijd zulke mooie wagens gevonden.
Eén keer een stukje gereden met een zo'n Xedos 2.0V6 bij De Groot in Soesterberg. Die hadden er een tijdje terug 2 staan. Een V6 en een 1.6.
Jammer dat van die V6 de koppeling compleet op was. Koppelingspedaal moest je bijna tot aan het dashboard late opkomen om hem aan te laten grijpen.
Maar die motor draaide zalig. Enorm trillingvrij en stil. Je merkt gewoon dat Mazda destijds veel tijd en geld in de ontwikkeling van deze prachtige auto's heeft gestoken.
En die reclame met Lady Diana erin waarin ze 's nachts stiekem probeerde te ontsnappen met haar Xedos 6 is me ook altijd bij gebleven.
Hoe bevalt dat nu zo'n Xedos voor dagelijks gebruik? Zijn deze betrouwbaar?

Een V6 is wel anders om te rijden, veel sterker onderin bij gasgeven, super stil en je voel de motor eigenlijk zo goed als niet lopen.
Toen ik met mijn V6 reed is het mij al enkele keren overkomen dat ik de motor wilde starter terwijl hij al liep. :D

Met mijn eerste Xedos (op G3 gas) heb ik heel wat jaren rond gereden, moet het opzoeken maar denk zo'n 8 jaar, zonder problemen eigenlijk, alleen op het einde had hij een probleem, hij sloeg onder het rijden af op gas.
Dat merkte ik niet meteen, omdat hij zo stil was.
Hierna heb ik de auto weg gedaan, omdat ik op mijzelf ging wonen en er een berg onkosten op mij af kwamen.
En verder was alleen de dynamo kapot gegaan.

Bij mijn tweede Xedos was ook de dynamo weer aan de beurt, nieuwe laten monteren (duurt vier a vijf uur).
Zat 12 maanden gerantie op, na 14 maanden weer kapot, dus dat was wel balen.

Twix zei:
Vergeet je de 6 niet even te verplaatsen vóór donderdag?

Hahaha, je hebt mij even goed aan het denken gezet, het kwartje viel niet meteen! :)
Dat komt wel goed., morgen ga ik sowieso op pad met de 6.

Ik zet de auto niet pal achter mijn huis, want mijn buren verdenk ik ervan dat ze niet zo om andere auto's denken met deuren openen.
Had mijn A140 altijd naast hun auto staan en aan die kant heb ik veel deukjes en beschadigen opgelopen, terwijl hij helemaal deukvrij was.
Dus wil absoluut niet mijn auto naast die van hun meer hebben staan.

De velgen zitten erop!

Het verschil bevalt mij wel, hahaha!!

Moet hem nog wassen en poetsen overigens en foto's van het interieur houden jullie nog te goed.

Heb 271,5 km gereden met een verbruik van 1:14,6, ...dat was beter dan ik had gedacht en gehoopt.

Bedankt allemaal!

Morgen de stickers van een garagebedrijf eraf pulken op de voorste spatborden onder de richtingaanwijzers en waarschijnlijk komt het nieuwe achterlicht van de achterklep ook binnen, kan ik degene vervangen met de barst erin.
Alleen nog een "Mazda" logo vinden en dan kan die ook weer op de achterklep geplakt worden.

Moet alleen nog wat interieurdelen vervangen, voornamelijk het hemeltje, deze is iets los aan de achterkant.

Ik vind die stickers eigenlijk wel ok, tich ook wel leuk wanneer men kan zien dat het een originele Nederlander is, toch?

Maar waarom moet er eigenlijk een Mazda logo op?

Zadelsnuiver zei:
Ik vind die stickers eigenlijk wel ok, tich ook wel leuk wanneer men kan zien dat het een originele Nederlander is, toch?

Die zaten ook op de Xedos-modellen.

Zadelsnuiver zei:

Origineel zat het "MAZDA" logo erop, de plak zit nog op de achterklep.

De verkoper had het logo eraf gehaald, want hij hing er al half af, voordat hij kwijt zou raken.
Hij zei dat hij bij de auto zat, maar ik kan hem niet vinden, dus weet niet waar hij hem verstopt heeft.
Heb het hem gevraagd, maar hij moet nog reageren.

Heb misschien ook een achterklep in de juiste kleur gevonden in het buitenland...

Alleen even afwachten wat de prijs wordt met verzendkosten.

Aha, dat logo rechtsonder!

Waar ligt die klep? Litouwen zo te zien? Wel uniek hoor, eentje in de juiste kleur!

Barri zei:
Aha, dat logo rechtsonder!

Waar ligt die klep? Litouwen zo te zien? Wel uniek hoor, eentje in de juiste kleur!

Ja klopt, in Litouwen.
Ze hebben meerdere Xedos 9's staan, dus ik zou helemaal los kunnen gaan. :)
Prijsen zijn ook goedkoop.

Ze hebben ook een set Xedos 9 Miller velgen te koop...

Heb daar ook een prijs van opgevraagd inclusief verzenden.

Had hem graag gekocht, alleen mijn spaarvarken zit helaas niet zo vol meer + de volgende stap moet worden meer gerageboxen toevoegen in Portugal, mis er nu al een stuk of 4.
Vervelende is, omdat mijn terrein meer in de natuur ligt zijn er muizen en ratten, dus een auto buiten laten staan is geen goed idee.

Ze hebben mijn Mercedes Combi ook al aangevreten...

Had dit jaar een dode in de Combi liggen.

Het is wel wat druk ja met logo's maar ik laat het origineel, ook aangezien de Xedos uiteindelijk bij mijn Xedos collectie toegevoegd gaat worden.
Op een dag komt er een Xedos bij die ik weer geheel wit laten spuiten, die vond ik toch wel echt te gek.

Op deze had ik ook geen logo's zitten, laat ze dan ook weg op de nieuwe witte Xedos.

Ik weet het, helaas zo geeindigd.... :(

Hij had wat roest bij de achterste wielkasranden, automaat schakelde naar zijn laatste versnelling en daarna meteen eentje terug en de schokbrekers voor hadden het begevev, verder was de Xedos goed.

Heb de andere Xedossen eergister begetrokken, geen van hen bestaat meer, echt dood en dood zonde.

Hij had wat roest bij de achterste wielkasranden, automaat schakelde naar zijn laatste versnelling en daarna meteen eentje terug en de schokbrekers voor hadden het begevev, verder was de Xedos goed.

Waarom dan niet opgeknapt? :)

Waarom ik hem niet opgekapt heb weet ik eigenlijk niet meer, had het achteraf moeten doen.
Het leren interieur rook onzettend lekker wat erin zat, als ik die nog zou kunnen krijgen, zou ik het meteen kopen.

Dat is inderdaad ontzettende jammer van die witte, dat was denk ik wel mijn favoriete uit de hele collectie :(

Ik zou wel een pre-facelift Xedos 9 willen hebben in die witte kleur en met gepolijste wielen, ontzettend chique kar vind ik dat (y)

1998-2000-Mazda-Millenia-rear.jpg

In Finland staan er twee te koop, maar allebei grijs en van na de facelift, vind ik toch een stuk minder mooi.

De witte was ook mijn favoriete, daarna opvolgend meteen de blauwe, de lichte velgen springen er zo mooi bij uit dan.

Een Xedos 9 is wel een stuk confortabeler, die rijdt vele malen beter dan een 6.
Vind beide Xedossen 6 & 9 een chique auto,

Je hebt wel iets aparts dan als je een Xedos 9 koopt, als je er nog nooit in hebt gereden, dan gaat het je zeker bevallen. :)
Heerlijk auto voor grote afstanden om mee te rijden.

Zowel de 6 als 9 ben ik neutraal als het gaat om de facelift. Sowieso zijn de minimaal en de achterlampen wel iets moderner maar wellicht teveel invloedne van de dodelijke saaie laatste 626 facelift

Ik ben al zo'n 25 jaar Mazda-fan maar de Xedos 6 was lange tijd mijn favoriet maar ik merk dat ik juist de Xedos 9 steeds mooier ga vinden door zijn gestrektere lijn en zijn perfecte proporties. Lijkt me best gaaf zo'n eentje eens in nieuwstaat te krijgen (ben zelf niet zo handig)..

In het begin was het ook alleen de 6 voor mij totdat ik mijn eerste zwarte Xedos 9 zag en kocht.
Ik dacht, laat ik er tenminste 1 Xedos 9 bij kopen, maar dat was na de aankoop van de zwarte snel veranderd, nu wil ik daar ook meerdere van hebben voor de verzameling.

Net afscheid genomen van mijn Mercedes A140 (net verkocht), jammer dat hij weg moest, ondanks dat het een stuiterding was was ik wel gek op de auto.
Maar gelukkig heb ik iets moois ter vervanging gekocht. :)

Het eerste.. :)

De Xedos 6 die ik overigens gekocht heb in Portugal blijkt een Duitse te zijn, hij is niet voor Portugal geproduceert maar voor Duitsland.

Dacht dat ik mijn eerste portugese Xedos gekocht had, blijkt het een niet zo te zijn. (komt nog wel)
Op zich ook een leuk idee, van allerlei verschillende landen eentje te kopen.

Prachtige auto's. En ze zullen fantastisch rijden.
Heb begin deze week een proefrit gemaakt in een Lexus IS 250. Beetje een vergelijkbare auto alleen dan iets moderner. En ook premium Japans.
Mijn god, wat rijdt zo'n ding heerlijk zeg! Precies zo moet een auto zijn. 6 cilindermotor in lengterichting, handbak en aandrijving op de achterwielen. Perfecte gewichtsverdeling.
Het is dat deze er een beetje bezoedeld uit zag, maar weet nu zeker dat ik naar zo'n Lexus op zoek moet.
En ja, ik weet, een BMW heeft dezelfde setup. Maar wat ik daarvan heb gezien tweedehands, mankeert echt vaak veel aan.
Die Japanners bouwen toch wel echt super degelijke en zeer fijne auto's.
Zo'n Xedos 9 zou ik ook graag wel eens willen bezitten. Probleem is alleen dat je ze amper nog vindt. En zie maar eens aan onderdelen te komen mocht er een keer iets stuk gaan.

Onderdelen valt best mee om aan te komen, in Duitsland heb je oa de Xedosshop zitten.
Heb zelf nog nooit in een Lexus gereden maar denk dat het ongeveer hetzelfde zal zijn als een Xedos 9, vermoet ik.
Een 9 is nog wel aan te komen, ga voor de grap eens een proefrit maken, dan kun je het vergelijken met de Lexus.
Ben uiteraard benieuwd wat je ervan vindt.

Probeer een Xedos 9 te rijden van 1999 / 2000, rond die jaartallen, vond die beter rijden dan de oudere modellen.

Heb van de verkoper van de Xedos 9 nog oranje knipperlichten erbij gekregen (ok, we ruilen met de gastank die in de Caprice zat).
Voorste heb ik er al op zitten, alleen nog op de zijkant van de spatborden en de achterlichten.

Wat ik wel gekregen heb is de ontbrekende mistlamp in de voorbumper en de kap die er omheen zit krijg ik nog, tevens nog een ander dakraam, want degene die er nu in zit is niet goed zegt hij.

Een slecht dakraam zou wel al die schimmel in het interieur verklaren, is dat veel werk om te vervangen?

Oranje knipperlichten staan wel super zo op die paarse koets, heel sjiek (y) nu nog een set mooie originele wielen :)

De hemel moet eruit om het dakraam te vervangen, dat valt wel mee om te doen.

Dit weekend even de andere mistlamp erin monteren en dan ziet het er weer wat beter uit.
Ik ga de velgen toch maar gebruiken die ik in Portugal heb liggen, dan ruimt het daar ook meteen weer iets op.
Moet alleen nog wat oude banden regelen om op de velgen te kunnen monteren.

Heb deze set...

Netjes genoeg toch? :)

Heerlijke velgen inderdaad, de mooiste voor deze auto (y) als je dat design ziet vraag ik me af of ze voornemens waren om de Xedos met een wankelmotor uit te rusten? Kan geen toeval zijn bijna.

Ik zou ze persoonlijk nog laten polijsten denk ik, dat zou echt fantastisch staan met de paarse lak :cool:

Gepolijste velgen zou inderdaad geweldig mooi staan bij de kleur, maar die horen op een Miller versie.
Ik ga voor het origineel.

Heb nog wel twee Miller velgen gewaard...

De Caprice ziet er inmiddels wat anders uit, in amper drie dagen...

De benzinetank is er inmiddels ook al onder vandaan.
Nog een paar dingen bij het dashboard los maken en de ramen eruit zien te krijgen en dan kan het body van het chassis af.

Met alle aanpassingen die je gaat doen is het wel ironisch dat je hem terug gaat brengen naar z'n originele kleur :T

:)

Origineel was hij antraciet, dezelfde kleur heeft Mercedes die ze zwart noemen maar niet zwart is, meer antraciet.

Blijf dit topic met plezier volgen. Staat een heke mooie 9 Miller te koop, maar ik vind 9k wel veel geld.

Zag hem ook staan, een Miller komt er zeker weer bij in de verzameling, maar dan mijn oude blauwe weer.
Waar ik ook mee bezig ben is om twee Xedossen 6 terug te vinden, de zwarte en paarse die ik had, alle andere bestaan niet meer.
Deze twee zijn geexporteerd naar het buitenland, ik weet alleen niet waar naartoe.
Daar zal ik eerst achter moeten komen.

De RDW is tevens langs geweest voor een identiteiskeuring voor de Caprice, gaat niet makkelijk worden om hem straks legaal te krijgen, moet ermee naar het testcentrum in Lelystad als het zover is.

Terug
Bovenaan