Vandaag terug geweest bij Savali met mijn Multiair omdat ik toch niet helemaal tevreden was. Ik vond de trekkracht in het middengebied teveel afwezig, piekvermogen was op zich prima. Tevens leek het alsof de turbo bij hernemingen boven de 3500 toeren niet altijd volle boost kon geven.
Samen met Ronald gaan rijden en gaan analyseren wat er gebeurde. Wat blijkt, en dat doen de multiair's meer, de turbodruk stijgt naar de ingestelde waarde, maar knalt hier ook doorheen. Dan gaat de wastegate open en verdwijnt er wat druk, sluit de wastegate weer, bouwt die weer op, etc. Dat gebeurt tussen de 3000 en 5000 toeren wel 5/6 keer! Dit zorgde er ook voor dat de trekkracht niet was wat het moest zijn, wat mijn vermoeden deed bevestigen. Alsof die wel wou, maar niet mocht... Gezien we dit er niet uit konden krijgen zijn wij toen gaan kijken wat de maximale turbodruk zou mogen zijn, door middel van veel rekenwerk, veilige marges hanteren en veel testen op de snelweg. Dit zodat de wastegate langer gesloten blijft en er meer trekkracht wordt gecreëerd in het middengebied. Uiteindelijk kwamen we op een waarde van +50mbar tussen 3000 en 5000 toeren. Dat betekent: de begrenzing staat nu op 2700mbar.
En wat is dan het resultaat: verbijsterend! De trekkracht is tussen de 3000 en 5000 toeren zo ongelooflijk toegenomen...

Eerst was het bij acceleren vanaf 4000 toeren niet veel mals, totdat je bij de 5000 toeren kwam. Nu begin ik of in dezelfde versnelling, of zelfs een versnelling lager en trek met zo ongelooflijk meer trekkracht naar de 5000 toeren dat het nu lijkt alsof de auto meer vermogen levert tussen 3000 en 5000 toeren dan tussen de 5000 en 6000. Wat een waanzinnige afstelling nu!
Wat ik blijf houden en er ook niet uitgehaald kan worden is dat op hogere toerentallen de turbodruk eerst naar 80% opbouwt, dan een halve seconden zakt naar 65% waarna hij weer een halve seconden later naar 100% stijgt. Dit gaat echter zo in een oogopslag dat het mij, mede door de toegenomen trekkracht niet meer deert.
Savali, Ronald, bedankt!
Tevens is het toch onderstaand embleem geworden. De andere had mijn voorkeur maar kon niet zonder paypal gekocht worden. Dus dan houdt het op. Denk dat dit ook super gaat staan: