N.A.P. onlogisch, hoe achterhaal ik de km-historie?

Graag gedaan. Balen van zo'n stomme fout.

In principe moet de garage die de fout heeft gemaakt deze fout herstellen. Misschien als het heel erg duidelijk is, zoals in dit geval, dat de RDW een uitzondering maakt. Maar hoop er niet teveel op. Want waar trek je dan als RDW de grens. Wanneer is het duidelijk, en wanneer wordt het vaag? Kan best zijn dat ze een heel strak beleid voeren en dat je het MOET laten herstellen door de betreffende garage. Waarbij het pas echt interessant wordt als die garage inmiddels niet meer bestaat.

Mocht het niet lukken, dan is het wellicht een idee om bij je advertentie(s) een variant van deze uitsnede te plaatsen waarop ook het kenteken te zien is. Wellicht kun je op die manier wat vertrouwen te wekken bij potentiële kopers dat de niet-kloppende kilometerstand in dit geval geen teruggedraaide teller betekent.

Hoelang duurt zo'n correctieverzoek bij de rdw?
Vorige week zijn er kopieën naar de rdw gestuurd!
Garage zegt dat dit 2 maanden duurt, vind dit wel erg lang?

Correctieverzoek wordt meestal binnen 2 weken afgewerkt, al of niet positief. Insturen gebeurt tegenwoordig digitaal (per mail met bewijsstukken als bijlage).
Waar jouw garage die 2 manden vandaan haalt is mij een raadsel.

v.d.Heyden

Bewijsstukken zijn via mail verstuurd!
Vrijdag belde garage met mededeling dat ze waarschijnlijk weten wie de fout in de Tellerstand heeft gemaakt!
Als je onderhoudhistorie bekijkt kan je zo zien wie de "fout" heeft gemaakt!
Alleen moet dit nog bewezen worden!
Dus heb ze dit ook verteld!
Ja maar mevrouw dat kan dan nog wel 2 maanden duren vertelden ze!
Ze wisten niet eens dat Tellerstand onlogisch was?!
Dit wordt toch meteen kenbaar gemaakt met de ten naamstelling?
We hebben een voorlopig koopcontract getekend met een logische Tellerstand, terwijl dit niet zo is!
Garage maakte ook kenbaar dat zij niet willen opdraaien van de gemaakte kosten voor de correctie!

Ik heb ook een vraag: Op een 2e hands auto die op Autowereld.nl staat, staat er geen NAP logo bij. Het kenteken is wel ingevuld bij deze advertentie. Als ik dat kenteken op ovi.rdw.nl invul, dan komt er bij de kilometerstanden "Logisch" te staan. En het is ook echt dezelfde auto.

Hoe kan dit?

Hierbij een voorbeeld: https://www.autowereld.nl/renault/grand-scenic/1-6-dynamique-13744585/details.html

Adverteren op Autowereld is op 2 manieren mogelijk: gratis, maar dan wel met wat beperkingen (o.a. beperkt aantal foto's en geen NAP vermelding),
of middels een abonnement. Dan wel met veel meer foto's en eventueel NAP vermelding.
Ook kan het zijn dat een bedrijf de advertenties handmatig invult, ook dan geen NAP vermelding. Uploaden via RDW of een andere generator geeft bijna altijd wel een NAP melding (mits deze "logisch" is natuurlijk). Inmiddels steeds meer sites die op een import geen NAP vermelding geven.
Geldt overigens ook voor advertenties op Autoscout en nog wel meer autoportals.

v.d.Heyden

Ah, duidelijk, bedankt v.d.Heyden.

Ik had het 2 weken geleden ook zelf nog geprobeerd met mijn eigen auto te verkopen, op Autowereld en op Autoscout24. Geen logo erbij, was wel NAP. Gelukkig toch binnen 2 dagen verkocht. :) Vroeger kreeg ik wel dat logootje erbij volgens mij. Op Marktplaats ook, maar daar betaal je sowieso.

Nou, dan moet ik dan voortaan als ik zelf op zoek ben maar niet meer het vinkje NAP aanvinken, want dan mis ik dus resultaten. Dan vul ik het kenteken zelf wel in op ovi.rdw.nl om te checken.

Wat me ook opviel, is dat Autoscout24 niet meer via Gaspedaal te zien is. Maar dat is volgens mij al zeker een jaar zo. Wel minder handig. :)

v.d.Heyden zei:
Kilometerstand Historie 64-XR-XL

RDW oordeel: Niet logisch
Kilometerstanden verzameld door de branche

Jaar Ingevoerd Kilometerstand

2015 23-06-2015 81.547
2013 17-07-2013 62.364
2012 27-11-2012 48.997
15-06-2012 48.926
26-03-2012 22.189
13-03-2012 22.189

2011 27-07-2011 35.477
2007 03-09-2007 1

Soort eigenaar en kentekenmeldingen

Aantal eigenaren: 2

Geregistreerd van Tot Duur

Particulier 03-11-2012 nu 962 dagen
Bedrijfsvoorraad 15-06-2012 03-11-2012 141 dagen
Particulier 03-09-2007 15-06-2012 1747 dagen

Als er een ingevuld onderhoudsboekje bijzit, even bij de dealer langsgaan. Zij kunnen eventueel een correctieverzoek bij de RDW indienen.

v.d.Heyden

@v.d.Heyden Hey, kunt u dit ook voor mij doen heb intresse in een auto met kenteken 17-FV-ZN maar kmstand staat op geen oordeel
wil er van de week toch wel heen om te kijken hoop dat u nog antwoord en dit nog kan inzien

mvg

remco

Beste v.d Heyden,

Kunt u mij wellicht helpen met het achterhalen van de vermelde km standen van mijn Eclipse uit 1996 ?
Deze volgens NAP onlogisch waardoor RDW geen oordeel geeft.

Het kenteken van de auto is
PH-RZ-52

Bij voorbaat mijn dank
Gr. Pennings

Walter, aangezien het hier een eigen auto betreft, kun je dit ook zelf opvragen: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Printbaar-overzicht-voertuiggegevens.aspx

Dag
Ik heb vanmiddag een peugeot 206. Aanbetaald. Km stand volgens de dealer nap 78020.
Dit is heel laag maar garandeerde mij dat het klopt.
Nu check ik dit bij de RWD en wat blijkt onlogisch.
Zefs bij invulllen van 130.000 nog steeds onlogisch.
Wie kan mij helpen om erachter te komen wat de auto werkelijk heeft gereden. Kan ik een uitgebreider tellerrapport opvragen ergens.

noortje klaasse zei:
Dag
Ik heb vanmiddag een peugeot 206. Aanbetaald. Km stand volgens de dealer nap 78020.
Dit is heel laag maar garandeerde mij dat het klopt.
Nu check ik dit bij de RWD en wat blijkt onlogisch.
Zefs bij invulllen van 130.000 nog steeds onlogisch.
Wie kan mij helpen om erachter te komen wat de auto werkelijk heeft gereden. Kan ik een uitgebreider tellerrapport opvragen ergens.

Jij nu niet, je bent nog geen eigenaar van de auto, maar de dealer wel. Als de stand inderdaad onlogisch is kun je de koop wel ontbinden omdat de auto onder valse voorwendselen is verkocht.

Laat die dealer het NAP-rapport even uitdraaien en bekijk deze eens goed, wellicht dat er dan al wat meer duidelijkheid komt.
Als er ooit eens een kilometerstand per ongeluk foutief is ingevoerd en nooit is gecorrigeerd dan is de stand volgens RDW al onlogisch, maar dat wil nog niet zeggen dat de huidige tellerstand geen werkelijke kilometerstand kan betreffen.

Zo kreeg ik afgelopen jaar na de apk van m'n Jeep Wagoneer van de RDW een bericht dat mijn tellerstand opeens onlogisch was, bleek dat de keurmeester de stand in kilometers i.p.v. in mijlen ingevoerd had bij het afmelden.
Het kostte me wel even moeite om dat weer gecorrigeerd te krijgen (het keurstation zat niet bepaald naast de deur), en ik kan me voorstellen dat niet iedereen die moeite daarvoor neemt.

Hallo, ik slaap al een week niet omdat ik een aanbetaling heb gedaan van 250,00 voor een VW polo uit 2003.
De garage houder verteld mij dat er NAP was maar ik zie bij RDW geen beoordeling...
Daarnaast blijkt auto pas in 2014 in Nederland te zijn. Gekomen, de man vertelde mij dat er maar 1 eigenaar is geweest...
Nu twijfel ik constant over de km stand...145.000 ongeveer...
Hoe kom ik erachter of deze kloppend is? Ik heb zojuist online dit proberen te achterhalen voor 2,50 maar er werd aangegeven dat dit een onlogische stand is... waarschijnlijk te rond getal...kan misschien van der Heyden of iemand anders mij helpen?
A.s donderdag kan ik auto halen

Een geimporteerde auto krijgt per definitie het labeltje "geen oordeel". Hoeft dus niet automatisch slecht nieuws te betekenen.

Hallo,

Is er iemand die me kan/ wil helpen?

Ik heb een kilometer stand opgevraagd bij diverse websites,

Maar het vreemde is dat de auto van 2013 is,
De eerste kilometer stand die bekend is is van 2019 (6 jaar) maar na 4 jaar heeft de auto een apk gehad? Maar blijkbaar niet gemeld?!

In het rapport word aangegeven dat ivm de privacy ze alleen maar de kilometer stand mogen door geven die bij hun bekend zijn?

Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?

Groetjes

Anna 9608857 zei:
Hallo,

Is er iemand die me kan/ wil helpen?

Ik heb een kilometer stand opgevraagd bij diverse websites,

Maar het vreemde is dat de auto van 2013 is,
De eerste kilometer stand die bekend is is van 2019 (6 jaar) maar na 4 jaar heeft de auto een apk gehad? Maar blijkbaar niet gemeld?!

In het rapport word aangegeven dat ivm de privacy ze alleen maar de kilometer stand mogen door geven die bij hun bekend zijn?

Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?

Groetjes

Is de auto niet gewoon ingevoerd uit het buitenland?

Terug
Bovenaan