Peugeot 308 (SW p. 26)

identiteitonbekend zei:
Heeft er iemand zich aangemeld voor de sneakpreview van de Peugeot 308 SW?

Je kan jezelf hier aanmelden:

https://www.peugeot.nl/sneak-preview-308sw-invitatie/

Is dus nog vóór de wereldpremiere (kan daadwerkelijk nog geen afbeelding vinden)
Let wel op, er is een beperkte beschikbaarheid en je zult wellicht een stukje moeten rijden (lelystad).

Btw,

De 308 SW blue lease executive heeft niet dezelfde uitrusting als de 5drs (heeft geen allure neus maar een active neus ivm co2 uitstoot).

Weet niet of de link werkt, maar wellicht handig (prijzen / specs / uitrusting 308 SW blue lease):
https://www.scribd.com/doc/189614779/Prijzenenspecificatiesnieuwe308SWBlueLeasejanuari2014-1

WAT!? Ik hoop niet dat deze (optie)lijst correct is...

Geen LED Koplampen op de BLE (itt hatchback BLE)
Geen stoelverwarming/massage (itt hatchback BLE)
Geen Pack Securite (itt hatchback BLE)
Geen elektronische handrem (itt hatchback BLE)

Zucht, al die beperkingen op de 14% uitvoering.. Bij de Octavia of Leon ST hetzelfde laken een pak, geen panoramadak, geen ACC, gatverdamme.

Mark de Asfalttijger zei:
identiteitonbekend zei:
Heeft er iemand zich aangemeld voor de sneakpreview van de Peugeot 308 SW?

Je kan jezelf hier aanmelden:

https://www.peugeot.nl/sneak-preview-308sw-invitatie/

Is dus nog vóór de wereldpremiere (kan daadwerkelijk nog geen afbeelding vinden)
Let wel op, er is een beperkte beschikbaarheid en je zult wellicht een stukje moeten rijden (lelystad).

Btw,

De 308 SW blue lease executive heeft niet dezelfde uitrusting als de 5drs (heeft geen allure neus maar een active neus ivm co2 uitstoot).

Weet niet of de link werkt, maar wellicht handig (prijzen / specs / uitrusting 308 SW blue lease):
https://www.scribd.com/doc/189614779/Prijzenenspecificatiesnieuwe308SWBlueLeasejanuari2014-1

WAT!? Ik hoop niet dat deze lijst correct is...

Geen LED Koplampen op de BLE (itt hatchback BLE)
Geen stoelverwarming/massage (itt hatchback BLE)
Geen Pack Securite (itt hatchback BLE)
Geen elektronische handrem (itt hatchback BLE)

Zucht, al die opties die niet mogelijk zijn op de 14% uitvoering.. Bij de Octavia of Leon ST hetzelfde laken een pak, gatverdamme.

De tijd dat je voor 14% in een volle bak kon rijden (V40R of Megammel GT-look-a-like) is inderdaad per 2014 over en uit....:(
Peugeot flikt hetzelfde als VW; een BM Highline is iets heel anders dan een normale Highline. Qua aankleding ook minder leuk te maken.

Zuur als je een 14% BLE in bestelling hebt staan en dan blijkt dat je letterlijk en figuurlijk de 'light version' krijgt uitgeleverd...

Zonder Xenon of LED koplampen ga ik in ieder geval geen 308 rijden.. Ik heb nu ook xenon (en op mijn voorgaande 2 auto's ook) en wil nooit meer zonder! bovendien is de neus gemaakt voor de LED koplampen, niet voor van die grote halogeen reflectoren... /mening

Crisis in leaseland dus ;)

Ik ben benieuwd, ik heb hier de 308 hatchback BLE folder liggen en deze ziet er zeeeeeeeer compleet uit, inclusief de completere optielijst, en deze auto kun je nota bene nu bestellen... raar op om de SW op dezelfde versie zoveel wijzigingen door te voeren..

Even wachten op uitsluitsel van de dealer/importeur.

Zuur als je een 14% BLE in bestelling hebt staan en dan blijkt dat je letterlijk en figuurlijk de 'light version' krijgt uitgeleverd...

Dat zal wel meevallen toch? Mag hopen dat iemand niet blind besteld zonder uberhaupt de specs te hebben gezien!

DSC_0053_zps7ba9f3c6.jpg

vandaag mee mogen rijden. fijne auto hoor. e-hdi met 115pk is ruim voldoende en trekt mooi lineair op. geluid lijkt soms wel op dat van een benzinemotor. schakelpook stuk beter dan in zijn voorgangers, want dat was echt niets, net als in de 208 trouwens. besturing redelijk communicatief en direct. itt de 208 vond ik de hoge tellers wel fijn en zag ik gewoon alle tellers ipv een deel. fijne lederen stoelen met goede zijdelingse steun. ruime achterin viel tegen en er was een zeer irritant rammeltje linksachter. hij gleed wel wat eerder door op de voorwielen maar kan ook aan de winterbanden liggen.

uiterlijk dan; van binnen lekker opgeruimd en mooi systeem maar ik heb liever wat meer knoppen. materiaalgebruik prima in orde, wel wat harde armsteun. van buiten.. tja ik heb het al vaker gezegd; kruizing tussen een astra en een golf met een beetje peugeot invloeden. ik vind het kraak noch smaak. ik zou zelf voor de leukere mazda3 gaan, ook al is die wat rumoeriger.

ja ik nam wat bochten harder dan normaal maar dat is ook best normaal als je een auto uittest. niet elke auto glijdt daarom eerder over zijn voorwielen. domme opmerking van iemand die waarschijnlijk niet veel auto's heeft gereden

speedtouch zei:
voetveeg zei:
hij gleed wel wat eerder door op de voorwielen maar kan ook aan de winterbanden liggen.

En niet te vergeten, misschien ook de rijstijl!

Denk trouwens dat je de laatste dagen met winterbanden niet slechter af was. Ik heb (tot maandag) nog zomerbanden onderliggen en bij mijn zeer rustige rijstijl slaan die regelmatig door (normaal niet) en schuiven ook een beetje bij langzame (scherpe) bochten op natte klinkers.

verschillende auto's zei ik. en dan niet alleen maar oudere auto's en twee nieuwe ofzo. ik bedoel; veel (nieuwe) concurrenten en voor langere tijd dan een testrit van een uur via de dealer

speedtouch zei:
voetveeg zei:
domme opmerking van iemand die waarschijnlijk niet veel auto's heeft gereden

Zeker 1 miljoen kilometers in de afgelopen 45 jaar!

Touché!

Neem hem de kwalificatie dom niet kwalijk.

Er is vast een aantoonbare reden dat eerwaarde VV (schriftelijk) uit de bocht gleed.
Hij is wellicht nog niet winterklaar.

speedtouch zei:
voetveeg zei:
domme opmerking van iemand die waarschijnlijk niet veel auto's heeft gereden

Zeker 1 miljoen kilometers in de afgelopen 45 jaar!

De opmerking ging over het aantal auto's hè, niet de afstand. Overigens is 22000 kilometer per jaar niet buitensporig veel :p

...Maar dat de rijstijl wat te maken had met het wegglijden over de voorwielen valt moeilijk te ontkennen, dat dan weer wel ;)

ik rij altijd mee met autojournalisten als je het toch echt wilt weten. degene die volgens velen volkswagen altijd ophemelen omdat men het niet kan hebben dat een saai hok ook gewoon erg goed is. zoiets.. ;)

"ik rij altijd mee met autojournalisten" .......... boeiend leven!

Je mag hun iPad, potlood, smartfoon, lunchtrommeltje, camera, toilettasje of de folders vasthouden?
Hun 'voeten vegen' voor zij het ultra prijzige hoogpolige Shetland tapijt van bv een 308 Extreme DLX betreden?

Voking tof!! (y)

hebben we de forumidioot ook weer. nee ik rij zelf ook slimpie. wat een kleuters hier. ik deel mijn ervaring met de 308, en een klein dingetje is negatief en men gaat zeiken als een puber die z'n zin niet krijgt.

voetveeg zei:
hebben we de forumidioot ook weer. nee ik rij zelf ook slimpie. wat een kleuters hier. ik deel mijn ervaring met de 308, en een klein dingetje is negatief en men gaat zeiken als een puber die z'n zin niet krijgt.

Zeiken? Ik ervaar dat anders hoor, maar goed, ieder zijn eigen visie. Rickms reactie gaat wat mij betreft zo ver, dat het sarcasme er wel echt van af stroomt.
Leuk dat je al in een 308 hebt gereden. Ik snap alleen niet helemaal of jij zelf journalist bent of dat je journalisten helpt of iets? Gewoon uit interesse, overigens.

ik help ze met bepaalde dingen. en daardoor kan ik zeer regelmatig in verschillende auto's rijden. wil niet zeggen dat ik alles het beste weet. maar ik deel wel graag mijn ervaring en durf wel te zeggen dat ik er iets meer kijk op heb dan de meesten hier

Zo, vanmiddag proefgereden in de 308 1.6 THP 125pk Premiére.

Fijne auto met lekker veel toeters en bellen. Helaas voor mij was er geen diesel-demo dus moest ik het met de 1.6THP 125pk doen. Mijn god, wat zijn wij dieselrijders verwend! Wat mij betreft voelt de 1.6THP 125pk futloos aan aangezien het koppel pas laat (te laat) om de hoek komt kijken.

Maargoed, nu dan het echte nieuws... SLECHT nieuws!

Per 1-1-2014 komen er 3 versies van de 1.6 €6 BlueHDi (120pk/300nm), de 14% diesel:

-Blue Lease (Berline en SW) gebaseerd op de Active
-Blue Lease Executive (Enkel SW) gebaseerd op de Active
-Blue Lease Premium (Enkel Berline) gebasseerd op de Allure.

Op de Active zijn de meest begeerde opties niet leverbaar, zoals Full-LED Koplampen, Pack-Securité etc.etc..

kortom, Er komt GEEN 14% SW MET Full-LED koplampen, ACC etc. etc.. Al deze opties had ik wel op de demo auto en zijn voor mij must-haves!

Omdat ik graag SW wil rijden en diesel moet rijden van de baas moet ik daarom uitwijken naar een 20% SW-diesel, waarvan nu nog niets bekend is....!

Er is tot op heden in Nederland dus geen SW leverbaar in diesel met Full-LED koplampen/ACC/etc.etc..

Gemiste kans wat mij betreft... De Octavia en Leon ST hebben we de optie Xenon / Full LED op hun 14% diesels...

voetveeg zei:

Je schreef aan SpeedTouch:

"Domme opmerking van iemand die waarschijnlijk niet veel auto's heeft gereden"

Wat dacht je? Dat je met zo'n kwalificatie & arrogantie weg komt?
Jouw bijdragen staan in de regel bol van cynisme, betweterij, onkunde.

Geef je mening - welke dan ook - over de 308.
Vindt je die nix, ga verder met je leven (als journalistenhulp 2de Klas?)
Vindt je het wat, spread the word.
Zit je er tussenin, blijf genuanceerd

Per 1-1-2014 komen er 3 versies van de 1.6 €6 BlueHDi (120pk/300nm), de 14% diesel:

Deze toelichting klopt niet helemaal. De meest luxe berline blue lease heet niet blue
lease premium, maar blue lease executive.

Mcsluis zei:

Deze toelichting klopt niet helemaal. De meest luxe berline blue lease heet niet blue
lease premium, maar blue lease executive.
Dit stond toch echt op het Peugeot intranet, mocht zelf meekijken bij de dealer. Let wel dat dit per 1-1 is en dus niet de huidige situatie.
De tijd zal het leren als binnekort de prijslijsten bekend worden gemaakt.

Feit blijft dat het onmeuning K is dat de SW geen ruimer optiepakket kent.

Kijk weer wat extra info die ertoe bijdraagt

Dus er komt nog een luxere variant dan de BLE zoals we die nu alleen kennen! Uit de folder weliswaar. Ik vond die al luxe genoeg en wie weet is de BLP wel truttiger zo ook vroeger met de Ghia's bij Ford.

Misschien voeren ze ook meteen per 1-1-2014 de correctie toe van de mismatch tussen de consumentenfolder en de dealer info vwb de uitstoot van de BLE Berline. 84 <=> 85 gr/km. Maar wel 14% dus geen stress voor mij.

De keuze voor een 308 SW is er dus puur eentje voor ruimte en een beetje afgeroomde luxe.

Puur om het even zeker te weten. Als je reeds een 308 BLE €6 Hatch hebt besteld, wordt deze op basis van Allure afgeleverd. Dus niet met de Active neus. Klopt dit?
Na 1-1-2014 zou je dus hiervoor de BLP moeten bestellen.

Zoals de dealer het mij vertelde wordt de huidige BLE Berline hernoemd naar BLP, puur om het verschil tussen Berline (Allure) en SW (Active) kenbaar te maken.

Tot 31/12 wordt de Berline BLE uitgeleverd op basis van de Allure. Vanaf 1-1 bestaat er geen Berline BLE meer, maar is deze hernoemd naar BLP, ook op basis van de Allure.

Ik baal nog steeds van deze info btw.. Gaat ze waarschijnlijk een klant kosten :( . Nu maar hopen op een. 20% SW diesel.. Al lijkt het mij logischer dat deze weg blijft omdat 99% toch voor de 14% SW gaat.

Ik heb afgelopen weekend 308 e-HDI 115 pk ('oude' dus) proef gereden.
Desondanks dat wagen aan zich zeer positief effect heeft gemaakt zal hem toch niet worden.

Ik had een Première uitvoering met alles erop en eraan (panorama dak e.d.).
Echter zijn er enkele dingen waarmee ik simpelweg niet drie jaar (of meer, leasebak) kan leven.

Alle eerste echt super kleine stuur. Het ontgaat mij het idee om een luxe wagen, soort van GT (Grand Tourismo) bak te maken voor lekker cruisen op de snelweg - en dan een ubersportief stuur te plaatsen. Het stuur past naar mijn belevenis uitsluitend in de 208 GTI, maar niet in een grote(re) primair comfortabele wagen.

Daar stuur zo klein is, is het mij op geen enkele wijze gelukt om positie te vinden waarbij ik mijn handen kan rusten of op de deur, dan wel op de midden armsteun en gelijktijdig stuur degelijk vast te kunnen houden. Dus een (of beide) arm moet altijd in voor mij onnatuurlijke wijze gehouden worden om wagen op de (lange en saaie) snelweg te besturen. Ook het feit dat ik graag wat 'ingezakt' in de stoel zit, dan zie ik de tellers niet van de stuur. Alles bij elkaar simpelweg niet voor mij.

Ook paar andere dingen zoals zeer slecht bereikbare bekerhouder (onder de midden armsteun) en het feit dat _alles_ geïntegreerd is in de touchscreen kon ik me niet thuis vinden in de wagen.

Los daarvan, het is zeer zeker degelijk gemaakt wagen met duidelijk meer premium interieur dan dat het voorheen was. Ook het zeer soepele diesel heeft ook positief indruk gemaakt.

@B-Hay, ~188cm. Echter heb verhoudingswijze iets langere benen waardoor er weinig stoelen zijn welke ikzelf als echt comfortabel ervaar :(
Stoelen in de Peugeot zijn dus op zich wel prima, maar niet voor mij :(

Ik heb er dit weekend ook ingezeten en door het lage en kleine stuurtje kon ik mijn houding ook zo snel niet vinden. Het doel is blijkbaar om over het stuur naar de tellers te kijken, maar dat betekent dat voor mijn gevoel het stuur haast op je knieen ligt, ook in de hoogste stand.

Erg jammer want ik ben wel erg benieuwd naar de 308SW, maar zoals ik er nu naar kijk kon ik mijn houding beter vinden in een Leon ST met sportstoelen. Tevens begrijp ik hierboven dat de led-verlichting niet op de SW komt icm 14% bijtelling.

Echter zijn er enkele dingen waarmee ik simpelweg niet drie jaar (of meer, leasebak) kan leven.
Alle eerste echt super kleine stuur. Het ontgaat mij het idee om een luxe wagen, soort van GT (Grand Tourismo) bak te maken voor lekker cruisen op de snelweg - en dan een ubersportief stuur te plaatsen. Het stuur past naar mijn belevenis uitsluitend in de 208 GTI, maar niet in een grote(re) primair comfortabele wagen.
Daar stuur zo klein is, is het mij op geen enkele wijze gelukt om positie te vinden waarbij ik mijn handen kan rusten of op de deur, dan wel op de midden armsteun en gelijktijdig stuur degelijk vast te kunnen houden. Dus een (of beide) arm moet altijd in voor mij onnatuurlijke wijze gehouden worden om wagen op de (lange en saaie) snelweg te besturen. Ook het feit dat ik graag wat 'ingezakt' in de stoel zit, dan zie ik de tellers niet van de stuur. Alles bij elkaar simpelweg niet voor mij.
Ook paar andere dingen zoals zeer slecht bereikbare bekerhouder (onder de midden armsteun) en het feit dat _alles_ geïntegreerd is in de touchscreen kon ik me niet thuis vinden in de wagen.

Ik heb er dit weekend ook ingezeten en door het lage en kleine stuurtje kon ik mijn houding ook zo snel niet vinden. Het doel is blijkbaar om over het stuur naar de tellers te kijken, maar dat betekent dat voor mijn gevoel het stuur haast op je knieen ligt, ook in de hoogste stand.

Een Franse interpretatie van ergonomie (kleine Fransoosjes).
-

Smilie zei:
@B-Hay, ~188cm. Echter heb verhoudingswijze iets langere benen waardoor er weinig stoelen zijn welke ikzelf als echt comfortabel ervaar :(

Bedankt voor je onderbouwing! Ik ben 1.75m, ik had er wat minder 'last' van maar vond het ook niet echt optimaal.

Weet iemand de bandenmaat van de 16" Topaze velgen? Mijn 308 wordt eind januari geleverd, maar zonder winterbanden. Deze mag ik nu wel al bestellen via een bandenboer, zodat ze voor de Krokusvakantie gemonteerd kunnen worden (wintersport). Hiervoor heb ik dan wel weer de bandenmaat nodig :) Kon het niet vinden via Google en/of de brochure.

Smilie zei:

Ik ben 189cm en rij dagelijks in een 306 GTI dus ik ben lage stoelen gewend. Ik had meteen een goede positie in de 308... ik zit ook altijd wat onderuit gezakt (stoel wat verder achterover en in laagste stand). Arm kon ik mooi laten rusten op de deur en tellers waren perfect waarneembaar. Stuur zat ook helemaal niet in de weg.

Verder heb ik verhoudingsgewijs ook langere benen dan gemiddeld.

Het is even anders dan standaard, maar ik vond het eigenlijk heel snel normaal aanvoelen dat kleinere stuur en tellers daarboven.

De neus van de Allure (dus met led koplampen) heeft een hogere Cw-waarde waardoor bij toepassing van die neus de 308SW niet in de 14% bijtelling zou vallen. Daarom heeft de importeur er dus voor gekozen een aangeklede variant op basis van de active te gaan verkopen zodat deze dus wel in de 14% bijtelling valt maar dus zonder led-koplampen.

De hatch is lichter en zal zo dus wel net binnen de 14% vallen, waar de SW nog meer op het randje zit en dus icm het andere front (allure) dan weer net niet meer in de 14% zou vallen.

Tenminste dat denk ik.

Video review die ik nog gemist had van Which? UK.
https://youtu.be/t6NOHuUeZ-c

PREMIUM aspects, maar geen premium prijs.
Audi trekjes in het interieur
Rijeigenschappen gericht op comfort en zeker niet sportief

Ik was vandaag bij de Peugeot dealer. De bovenstaande info van Mark de asfalttijger (dat de hatchback blue lease executive vanaf het nieuwe jaar bleu lease premium gaat heten) klopt. Reden om de hatchback premium te noemen tov de SW komt idd doordat de uitrusting van de hatchback rijker is dan die van de SW.

Schijnbaar is de uitrusting van de SW minder rijk omdat anders de SW niet in de 14% bijtelling valt. De grille en LED koplampen van de Allure (waar de huidige blue lease executive op is gebaseerd) zouden er voor zorgen dat de SW meer dan 85gram CO2 uitstoot zou hebben. Klinkt als een apart verhaal...maar ja.

Daarnaast is 9, 10 en 11 december de sneak preview in lelystad geweest van de SW. Iemand daar geweest en in het echt gezien?

canyon zei:
Schijnbaar is de uitrusting van de SW minder rijk omdat anders de SW niet in de 14% bijtelling valt. De grille en LED koplampen van de Allure (waar de huidige blue lease executive op is gebaseerd) zouden er voor zorgen dat de SW meer dan 85gram CO2 uitstoot zou hebben. Klinkt als een apart verhaal...maar ja.

Daarnaast is 9, 10 en 11 december de sneak preview in lelystad geweest van de SW. Iemand daar geweest en in het echt gezien?

...En dat terwijl LED-lampen juist energiezuiniger zouden zijn dan halogeen- of xenonlampen. En wijkt die grille van de Allure dan zoveel af? Ik het ook zo mijn twijfels bij dit verhaal net als canyon, maar ik denk dat je werkelijke reden niet zo snel te weten zal komen. Mij lijkt het hogere gewicht van de SW nog steeds de meest voor de hand liggende oorzaak. Met minder uitrusting zullen ze daar wel voor proberen te compenseren.

Wel tof van Peug dat ze zo'n sneak preview houden! (y)

Gisteren kreeg ik een demo Peugeot 308 Premiëre 1.6 THP 155 mee naar huis. Weliswaar gegevens uit de boordcomputer, maar toch nog best zuinig! En dat met 155 pk aanboord!

Ik vind de nieuwe 308 een zeer geslaagde auto. Waar de vorige nogal MPV-achtige neigingen had, is de nieuwe 308 een mooie sportieve en tijdloze auto om te zien. Zeker met het spitse front, en de geknepen achterkant. Niets doet meer denken aan de vorige 308, eerder aan een 306.

Nu had ik natuurlijk een behoorlijk aangeklede versie mee. Eigenlijk zat alles erop wat een mens zich kan wensen. Om maar even wat op te noemen, denk aan leer, navigatie, full LED-koplampen, parkeerhulp (incl. camera), keyless entry, adaptieve cruise control en zelfs een heuse stoelmassage functie!

Ook binnenin is de 308 een fijne auto om in te reizen. Fijne zetels, rustig dashboard. Zelf had ik zo mijn sceptisch over het tablet-achtige touchscreen in de middenconsole, maar in de praktijk is het eigenlijk vrij makkelijk te bedienen.

De THP motor met 155 pk is meer dan voldoende, meer heb je echt niet nodig. Alles daarboven is alleen maar mooi meegenomen. Zodra je op de snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h in de zesde versnelling het gaspedaal licht gaat bedienen, wil de motor er nog erg enthousiast aan trekken. Verder op de snelweg ook lekker rustig aan boord, zo'n 2200 tpm bij 120 km/h.

Het onderstel is zowel comfortabel als sportief, vlug over een klaverblad blijft de 308 bijzonder plat op de weg liggen en blijft lang neutraal. De besturing laat zich makkelijk bedienen via het kleine stuurwiel. Daar zit ook een fijn gevoel in. Ook het schakelen van de zesbak gaat prima. Een fijne slag in het koppelingspedaal, al vind ik dat je met de pook wel wat lange slagen moet maken. Dat ben ik niet gewend van de zesbak van PSA.

Wat mij bij thuiskomst vooral ook verrast had, was het gewicht van deze 308. Met dank aan het nieuwe EMP2-platform weegt de auto maar 1140 kg. Voor de wegligging is het altijd zeer prettig om met minder kilo's op stap te zijn, maar ook voor de wegenbelasting natuurlijk.

Kortom een zeer goede eerste indruk van deze fijne metgezel.

PS: Ik had de auto tijdens mijn vakantie in september ook op de wegen rond Berlijn gespot. Daar waren de journalisten denk ik bezig met testen van de auto. Als autoliefhebber valt zo'n vreemde eend in de bijt natuurlijk altijd op tussen het normale verkeer.

Bij mij is de kogel vandaag door de kerk en heb ik mijn nieuwe leaseauto besteld:

Peugeot 308 SW Blue Lease Exexutive 1.6 eHdi 120 pk met als extra optie de cd-speler en achteruitrijcamera (meer is er ook niet te kiezen :) ). Wel laat ik achteraf leren bekleding met stoelverwarming erin zetten. Kleur is gris aluminium ( helaas de voorgeschreven kleur ,aar ondanks dat misstaat het niet).

Heb lang getwijfeld omdat hij wat minder uitgerust is als de BLE uitvoering van de hatchback maar aan de andere kant het voordeel van 14% bijtelling doet ook wat! Voor €130 netto in de maand in een goede en complete auto rijden is ook wat waard toch?

Daarnaast ben ik maandag op de sneak preview van de 308 SW geweest in Lelystad en was daar erg verrast over de auto! Mooi vormgegeven en door zijn lange wielbasis ( langer als bijv de golf variant en de octavia combi) een best imposante verschijning! Een goede en ruime kofferbak, achterin prima ruimte. Als ik met mijn 1,83 meter lengte de bestuurdersstoel in een voor mij goede houding zet kan ik er zelf nog prima achter zitten!

Helaas nog even wachten tot ongeveer half mei. April start productie, levering in mei is nu de planning! Ik wacht met spanning af!

Tweewout zei:
Bij mij is de kogel vandaag door de kerk en heb ik mijn nieuwe leaseauto besteld:

Peugeot 308 SW Blue Lease Exexutive 1.6 eHdi 120 pk met als extra optie de cd-speler en achteruitrijcamera (meer is er ook niet te kiezen :) ). Wel laat ik achteraf leren bekleding met stoelverwarming erin zetten. Kleur is gris aluminium ( helaas de voorgeschreven kleur ,aar ondanks dat misstaat het niet).

Heb lang getwijfeld omdat hij wat minder uitgerust is als de BLE uitvoering van de hatchback maar aan de andere kant het voordeel van 14% bijtelling doet ook wat! Voor €130 netto in de maand in een goede en complete auto rijden is ook wat waard toch?

Daarnaast ben ik maandag op de sneak preview van de 308 SW geweest in Lelystad en was daar erg verrast over de auto! Mooi vormgegeven en door zijn lange wielbasis ( langer als bijv de golf variant en de octavia combi) een best imposante verschijning! Een goede en ruime kofferbak, achterin prima ruimte. Als ik met mijn 1,83 meter lengte de bestuurdersstoel in een voor mij goede houding zet kan ik er zelf nog prima achter zitten!

Helaas nog even wachten tot ongeveer half mei. April start productie, levering in mei is nu de planning! Ik wacht met spanning af!

Ah leuk! Kloppen de photoshops een beetje met hoe de SW eruit gaat zien?

@Enz Ferrari: dat klinkt positief, zoals eigenlijk iedereen tot nu toe. Dank voor je eerste indruk. Alleen waar wat onenigheid over is, is de zitpositie. Wat vind jij? Ik las bijvoorbeeld dat wegens het kleinere stuur, je minder goed je armen kunt laten rusten. Ik kan me er best iets bij voorstellen, maar ik heb nog niet met de auto gereden.

Overigens heeft de Golf Variant volgens Carbase een 2mm kortere wielbasis dan een 5-deurshatchback Golf. Vreemd.

der Magistrat zei:
@Enz Ferrari: dat klinkt positief, zoals eigenlijk iedereen tot nu toe. Dank voor je eerste indruk. Alleen waar wat onenigheid over is, is de zitpositie. Wat vind jij? Ik las bijvoorbeeld dat wegens het kleinere stuur, je minder goed je armen kunt laten rusten. Ik kan me er best iets bij voorstellen, maar ik heb nog niet met de auto gereden.

Ik heb geen klachten over de zitpositie. Het liefste zit ik in een auto vrij laag, dat gaat prima in de 308, maar had misschien nog net een klein tandje verder gekund. Ook kan ik mijn armen prima laten rusten. Zowel in de inkeping van de portierbekleding, als op de in hoogte verstelbare armsteun. Wel heb je door het kleine stuurtje sneller de neiging om met één hand te gaan sturen.

@ der magistrat ja die kloppen in grote lijnen wel. Achterkant en derde zijraam zijn wel wat anders en de lijnen op de zijkant zijn wat subtieler als in de meeste photoshops.

@ tweewout: maar zijraam en achterkant zijn niet zo verschillend als bij 407/vorige 308? Meer als de 508?

Nog over de discussie SW BLE 14%: bij de hatchback (berline zegt Peugeot) zie je dat de Acces en Active op 82g CO2 zitten en de Allure op 85g.
Dus als de SW inderdaad 1 of 2 grammetjes meer uitstoten zit de SW Allure over de 85g heen. Ik weet alleen niet of het verschil tussen de Allure en de Active komt door de uitrusting of door de wielen...

Hét grote nadeel van een touchscreen (in het algemeen) is dat je met een 'zwevende' vinger een scherm moet aanraken. In een rijdende auto zal je hand niet heel stabiel zijn ten opzichte van het scherm.
Bij draaiknoppen, schuiven, aan-/uitknoppen, etc. heb je een wat meer fysieke verbinding. Je steunt vaak met andere vingers of een gedeelte van je hand op het paneel/dashboard. Voordeel hiervan is dat je zonder te kijken de knoppen op de tast kunt bedienen. Dat lijkt me bij een touchscreen juist niet handig.

Mijn vraag is daarom: werkt het touchscreen écht goed? Iemand al wat uitgebreidere ervaringen?

Terug
Bovenaan