Aso Parkeren

Niet heel netjes (eigenlijk helemaal niet netjes)

Maar beter dat i 't op die plek doet dan op de gehandicapten parkeerplaats
 
Deels eens, deze auto lijkt me niet bepaald een elektrisch voertuig.

Overigens is het hier op meer plekken vaak raak. Zo heb je tussen honderden (letterlijk) autoplekken twee keer acht plekken voor campers die ook als zodanig aangegeven zijn en waar ze maximaal 72 uur mogen bivakkeren. Je houdt het niet voor mogelijk hoe vaak daar personenwagens staan terwijl er in de nabije omgeving meer dan genoeg vrije parkeergelegenheid is voor ze.

Hier dus
 
Zo te zien zit de bestuurder er nog in en is die daar gewoon gestopt met auto rijden, waarschijnlijk even een momentje met z'n telefoon of wat anders bezig?
Ik kan dat nog niet bepaald als aso parkeren betitelen, als er daar iemand wil laden kan hij gewoon een stukje verder rijden.
Zat andere figuren die gewoon onder het rijden met allerlei andere dingen bezig zijn, vind ik veel asocialer.;)
 
Niet helemaal het juiste topic, maar veel te krap bemeten parkeerplaatsen zijn ook vrij irritant. Deze vakken bijvoorbeeld, ik krijg de Swift er binnen de lijntjes in maar als er dan links en rechts ook auto's op gelijke wijze geparkeerd staan kun je amper fatsoenlijk uitstappen:

s1q8wn.jpg


En zo groot is de Swift niet, een paar segmenten hoger en je staat haast per definitie over de lijntjes heen. De Kangoo ernaast stond in het midden van twee vakken geparkeerd, en ergens is dat ook wel begrijpelijk...
 
Troost je met de gedachte dat dit nergens aan voldoet... Een parkeervak is conform de NEN 2443 minimaal 2,30 m breed (of 2,40 indien het openbare parkeerplaatsen zijn, komt nog bij dat je bij smalle parkeerwegen diepere vakken moet hebben om de draai te kunnen maken), als ik uit ga van standaard betonklinkers (en aan beide kanten de helft van de stippellijn mee pak) dan zit je hier aan 2,10 m. Nadeel is dat die norm (bij mijn weten) formeel niet wordt aangestuurd en dus niet verplicht is. Wil je er iemand mee om de oren slaan dan is het wel een leuk boekwerkje, doet het altijd nog beter dan 'ik vond het zelf wel breed genoeg zo'. Wat voor vakken zijn dit? Openbaar? Of op eigen grond / toegewezen aan een bepaalde groep mensen?
 
D. Elzinga zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Wat voor vakken zijn dit? Openbaar?

Ja, openbare parkeerplekken nabij een vrij druk bezocht winkelgebied in Naarden...
Dan moet zo'n vak dus minimaal 2,40 m breed zijn, uitgaande van een parkeerwegbreedte van 6,67 m. Die weg mag smaller maar dan worden de vakken dus breder zoals al gezegd. Op basis van de NEN (en ook de CROW trouwens) is dit dus gewoon een k#t-oplossing. Kun je best een berichtje richting de gemeente aan wagen. Waarschijnlijk schuift men het dan in de schoenen van de eigenaar van dat terrein (indien dat de gemeente zelf niet is), dan kun je je berichtje doorzetten. En komt het indirect overigens ook weer bij de gemeente terecht want als gebouweigenaar heb je altijd te voldoen aan de gestelde parkeernorm (toetsende instantie: gemeente). En ik geloof nooit dat men daar de parkeerplekken smaller heeft gemaakt zodat er een overschot aan parkeerplaatsen ontstaat. Als je een paar ambtenaren wilt laten zweten dan heb je hier een leuke casus :p
 
Leon in z'n SEAT zei:
D. Elzinga zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Wat voor vakken zijn dit? Openbaar?

Ja, openbare parkeerplekken nabij een vrij druk bezocht winkelgebied in Naarden...
Dan moet zo'n vak dus minimaal 2,40 m breed zijn, uitgaande van een parkeerwegbreedte van 6,67 m. Die weg mag smaller maar dan worden de vakken dus breder zoals al gezegd. Op basis van de NEN (en ook de CROW trouwens) is dit dus gewoon een k#t-oplossing. Kun je best een berichtje richting de gemeente aan wagen. Waarschijnlijk schuift men het dan in de schoenen van de eigenaar van dat terrein (indien dat de gemeente zelf niet is), dan kun je je berichtje doorzetten. En komt het indirect overigens ook weer bij de gemeente terecht want als gebouweigenaar heb je altijd te voldoen aan de gestelde parkeernorm (toetsende instantie: gemeente). En ik geloof nooit dat men daar de parkeerplekken smaller heeft gemaakt zodat er een overschot aan parkeerplaatsen ontstaat. Als je een paar ambtenaren wilt laten zweten dan heb je hier een leuke casus :p

:)
 
Die normen zijn slechts richtlijnen die geadviseerd worden, en geen verplichte normen... ik maak het zelfs regelmatig mee dat de overheden er bewust van afwijken terwijl het bestek toch conform NEN 2443 gesteld is.
 
Even gegoogled:

NEN 2443 Normen voor parkeerplaatsen

Quote hieruit:

NEN 2443 is bedoeld voor betrokkenen bij de totstandkoming van parkeerterreinen en parkeergarages en voor handhavende en voorschrijvende instanties. De norm is bedoeld als toetsingskader en is geen Programma van Eisen voor de vele betrokkenen. NEN 2443 geeft de minimale eisen aan en gaat niet over het kwaliteitsniveau van de parkeervoorziening.

@Muddy heeft gelijk, het zijn geen harde toetsingseisen.

Deze rubriek zal voorlopig wel gevuld blijven worden ... ;)
 
Ligt er aan. Ik weet zeker dat als je hier een serieuze zaak van maakt, dat je een kans op succes hebt. Neem het voorbeeld van de Swift. Dat past al niet, hoe wil de eigenaar van dat spulletje dan met droge ogen vertellen dat e.e.a. volstaat als parkeervoorziening? Niet elke NEN-norm is direct verplicht, maar die normen zijn er ook niet voor niks. In zijn algemeenheid kun je zo'n norm rustig zien als correct. Wijk je daar te veel van af, hoe correct is het dan nog?
 
Theorie versus praktijk: op de 17 meter scheelt het gewoon 1 parkeerplaats, dus 8 plaatsen i.p.v. 7.
Parkeergrond in Nederland is gewoon hele dure grond, en in de praktijk telt men liever in aantallen als in royale parkeervakken.... want op een stuk grond van 35 x 45 meter scheelt het al 12 plaatsen.
Afhankelijk van de beschikbare ruimte en doelgroep waar die parkeerplaatsen voor zijn wordt er nog wel eens geschoven met die Nen-norm, zo wordt bij zorgcentra enz. de norm over het algemeen wel wat strakker gehanteerd als op een doorsnee parkeerplaats in een woonwijk, winkelcentrum of industrieterrein.
 
Ik ken de strijd Muddy, heb er zelf ook met enige regelmaat mee te maken. Maar als je wilt optimaliseren, dan moet je met de parameters spelen. De NEN 2443 biedt voldoende mogelijkheden. En je ziet dus wel dat je door kan slaan: zoals het voorbeeld van de Swift. Even redenerend naar jouw voorbeeld: Op papier: er passen 7 plaatsen, maar ik maar er 8. 'Slim he?'. Praktijk: ik maak 8 plaatsen maar in de praktijk kunnen er 4 à 5 auto's staan. 'Dom he?'. Dat het per doelgroep mag verschillen vind ik ook flauwekul. Iedereen heeft ruimte nodig om fatsoenlijk een parkeervak in te draaien. Waarbij je doorgaans heel simpel kunt stellen dat een grotere auto doorgaans simpelweg een betere bestuurder heeft. Die oudjes in de seniorenflat rijden niet voor niets een klasse kleiner, die extra marge hebben ze wel nodig. (En dat is niet lullig of generaliserend bedoeld, dat is in veel gevallen gewoon zo). Verder heb je het over winkelcentra: dan denk ik aan de huisvrouw in de Espace die de wekelijkse boodschappen komt doen. Heeft ruimte nodig. Kantoorcomplex? Leasebakken. Industrieterrein? Bedrijfswagens. Bij woonwijken is het eigenlijk helemaal geen discussie, door komen allerlei soorten auto's en daar heb je op basis van de norm eigenlijk altijd een tekort. Tenzij men een eigen oprit heeft, maar dan speelt die NEN weer niet. Grote probleem bij de theorie is dat men zich vaak vooraf rijk rekent qua ruimte. Vervolgens wordt er wat nauwkeuriger gekeken, past het niet, maar is de marge voor een eventuele oplossing al vergeven. Dan hang je al... Klassiek probleem.
 
Even vanuit mijn eigen ervaringen met de aanleg van parkeerplaatsen en het optimaal gebruik ervan: laat de witte strepen geheel achterwege en voorzie het kopse eind van een parkeerblok van een streep of geschilderde biggenruggen die om de meter geplaatst zijn.
Werkt prima, de meerderheid sluit z'n auto dan gewoon netjes aan naast de ander ongeacht groot of klein.
De pest met die witte strepen is dat in de praktijk vele halve of driekwart vakken gewoon leeg blijven als er eens een auto op/over de streep staat.
 
Ik snap bovenstaande wel. Hoeveel zijn er niet die met hun maxi cosi of zonder de auto strak er naast zetten. Hier ook al de nodige parkeerdeukjes opgelopen en de dader ligt altijd op het kerkhof. Ik weet niet waar dit op het parkeer terrein is maar ik had hem ergens aan de rand geparkeerd.

Als ik zo tel is het vak ook 20cm te klein als ik het verhaal van Leon volg.
 
Ik snap waarom hij het doet. In 2011 kocht ik een strakke Twingo. In 2017 afscheid genomen, een slordige 25 parkeerdeuken per kant.

Maar het is ook een geval "mijn probleem wordt nu jouw probleem". Het geeft een zooitje als we het allemaal doen.
 
Boppie zei:
Ik snap waarom hij het doet. In 2011 kocht ik een strakke Twingo. In 2017 afscheid genomen, een slordige 25 parkeerdeuken per kant.

Maar het is ook een geval "mijn probleem wordt nu jouw probleem". Het geeft een zooitje als we het allemaal doen.

Ik zie het meer als een "stil" protest tegen de (te) kleine parkeervakken. We rijden niet allemaal in een Smart/Audi A2/Peugeot 1007 ... ;)

Peugeot-1007-04-2005-TECH_0.jpg


Waarom niet diagonaal parkeren?

full.png


Door 1-richting verkeer op het aanrijpad kun je de positie van de auto sturen en daarmee de bestuurder de mogelijkheid geven achter
de auto uit te stappen die naast hem staat. Werkt het beste als je achteruit inparkeert, dat is nog wel een dingetje ... ;)
 
michel1975 zei:
Ik snap bovenstaande wel. Hoeveel zijn er niet die met hun maxi cosi of zonder de auto strak er naast zetten. Hier ook al de nodige parkeerdeukjes opgelopen en de dader ligt altijd op het kerkhof. Ik weet niet waar dit op het parkeer terrein is maar ik had hem ergens aan de rand geparkeerd.

Als ik zo tel is het vak ook 20cm te klein als ik het verhaal van Leon volg.

Ik snap hem ook volkomen. Parkeerdeukje is bij mij nog zo eruit gedrukt voor 10 euro. Maar bij hem?
 
Found on Schiphol P4....

I hope their printing is better than their parking (however they warn for being specialists in OFFSET! :D :D :D )

ERZ Offset DocuCentre Ermelo 99-VDB-1 99VDB1


20180712_201515.jpg
 
Egoistisch persoon in actie in Almere.

Fraai staaltje van 'Fuck de wereld... wees een Aso...'

De rode bestelbus stond al te lossen, toen de bestuurder van de Mitsubishi dacht: " hier sta ik vast niemand in de weg...."

41613654750_b2d4521b67_z.jpg
 
Blackadder the 5th zei:
Waarom niet diagonaal parkeren?

full.png


Door 1-richting verkeer op het aanrijpad kun je de positie van de auto sturen en daarmee de bestuurder de mogelijkheid geven achter
de auto uit te stappen die naast hem staat. Werkt het beste als je achteruit inparkeert, dat is nog wel een dingetje ... ;)
Dat werkt inderdaad heel mooi, geeft ook een veel 'natuurlijkere' indraai. Je kan bij wijze van spreken met 30 km/u je stuur bij gooien, op tijd een noodstop maken en je staat perfect. Ook uitdraaien is een koud kunstje, kan allemaal in één vloeiende beweging. Nadeel: het kost vaak wat meer ruimte (in de breedte gezien) dus het verschilt een beetje per situatie of het loont of niet. Belangrijker: het werkt/kan alleen bij eenrichtingsverkeer.
 
Idefiqs zei:
De Schaduw zei:
En je kunt niet meer "paraat parkeren"' zoals de militairen zeggen/zeiden. Nou ja, het kan theoretisch wel natuurlijk. ;)

Precies. Daarom vind ik het niet zo'n goed idee.
Ligt er aan waar je het toepast. Bij mijn plaatselijke supermarkt (die van 's lands beste voetbalarbiter) ligt ook een dubbele strook parkeerplaatsen waarbij de parkeerplekken onder ca. 45 graden liggen. Eenrichtingsverkeer daar, werkt fantastisch hoor. De voorkeur om voor- of achterwaarts in te parkeren heeft in mijn optiek vaak te maken met hoeveel moeite men heeft om die manoeuvre te maken. Maar dat is bij dit soort vakken helemaal geen issue, je rijdt er zo in en uit. Ook instapgemak is geen probleem, omdat de auto's elkaar zijdelings maar 'half overlappen' is er veel meer ruimte om het portier open te zwaaien.
 
De Schaduw zei:
En je kunt niet meer "paraat parkeren"' zoals de militairen zeggen/zeiden. Nou ja, het kan theoretisch wel natuurlijk. ;)

Is een kwestie van wennen/opvoeden en dit geldt ook voor het parkeren in rechte vlakken.
Bij een bouwplaats heb ik een keer een bord zien staan met het gebod achterwaarts in te parkeren in de vakken.
En nee, het was geen militaire en/of brandweerkazerne in aanbouw.

Toegegeven: bij de "parkeerprobleempjes" die in dit topic voorbij komen, zal het achterwaarts parkeren voor
de betreffende chauffeur/chauffeur ook een grote uitdaging vormen ... ;)
 
Leon in z'n SEAT zei:
Idefiqs zei:
De Schaduw zei:
En je kunt niet meer "paraat parkeren"' zoals de militairen zeggen/zeiden. Nou ja, het kan theoretisch wel natuurlijk. ;)

Precies. Daarom vind ik het niet zo'n goed idee.
Ligt er aan waar je het toepast. Bij mijn plaatselijke supermarkt (die van 's lands beste voetbalarbiter) ligt ook een dubbele strook parkeerplaatsen waarbij de parkeerplekken onder ca. 45 graden liggen. Eenrichtingsverkeer daar, werkt fantastisch hoor. De voorkeur om voor- of achterwaarts in te parkeren heeft in mijn optiek vaak te maken met hoeveel moeite men heeft om die manoeuvre te maken. Maar dat is bij dit soort vakken helemaal geen issue, je rijdt er zo in en uit. Ook instapgemak is geen probleem, omdat de auto's elkaar zijdelings maar 'half overlappen' is er veel meer ruimte om het portier open te zwaaien.

Eens. In geval van eenrichtingsverkeer kan het zeker handig uitpakken.
 
Leon in z'n SEAT zei:
Idefiqs zei:
De Schaduw zei:
En je kunt niet meer "paraat parkeren"' zoals de militairen zeggen/zeiden. Nou ja, het kan theoretisch wel natuurlijk. ;)

Precies. Daarom vind ik het niet zo'n goed idee.
Ligt er aan waar je het toepast. Bij mijn plaatselijke supermarkt (die van 's lands beste voetbalarbiter) ligt ook een dubbele strook parkeerplaatsen waarbij de parkeerplekken onder ca. 45 graden liggen. Eenrichtingsverkeer daar, werkt fantastisch hoor. De voorkeur om voor- of achterwaarts in te parkeren heeft in mijn optiek vaak te maken met hoeveel moeite men heeft om die manoeuvre te maken. Maar dat is bij dit soort vakken helemaal geen issue, je rijdt er zo in en uit. Ook instapgemak is geen probleem, omdat de auto's elkaar zijdelings maar 'half overlappen' is er veel meer ruimte om het portier open te zwaaien.

Hier een voorbeeld van een parkeergarage met diagonaal parkeren

Parkeergarage staat bij een ziekenhuis en bestaat nog niet zo lang.
De vakken zijn voldoende breed en het is inderdaad gemakkelijk in- en uitrijden, is mijn ervaring.

Deze parkeergarage is er alleen voor dit doel neergezet, de pilaren en de algehele routing kon daardoor optimaal worden gemaakt voor de situatie.
Bij parkeergarages onder gebouwen zie je nog wel eens pilaren op een plek staan die voor het parkeren niet handig zijn,
maar wel nodig zijn in verband met de constructie van de bovenbouw.
 
Dat is altijd de strijd inderdaad, want met de aanwezigheid van parkeervakken onder je appartement heb je eigenlijk meteen al de breedte van je woning bepaald. Een stramienmaat (dus de hart-op-hart-maat van de woningscheidende wanden) van 7,8 meter kom je dan ook vrij vaak tegen. Daar past een prima woning in, de vloer is in één keer te overspannen en uitgaande van kolommen/schijven van 30 cm dik houd je in de kelder 7,5 meter over. Laten daar nou precies drie reguliere (of eventueel twee mindervaliden) parkeerplaatsen onder passen :T

Ten aanzien van die kelder: applausje voor die vrij-/bezet-lampjes. Jammer dat die hellingbaan zo steil is. Wellicht dat de foto vertekent maar hij lijkt mij zelfs te steil...
 
Leon in z'n SEAT zei:
Ten aanzien van die kelder: applausje voor die vrij-/bezet-lampjes. Jammer dat die hellingbaan zo steil is. Wellicht dat de foto vertekent maar hij lijkt mij zelfs te steil...

Hij is inderdaad steil, maar ik heb er zelf met de auto (Audi A2) geen problemen ondervonden met het mogelijk aanlopen van voor/achter/onderzijde.
De auto heeft natuurlijk wel het voordeel van een korte voor/achteroverbouw.
Kan me ook niet herinneren dat ik schaafplekken heb gezien op de vloer bij de hellingbaan.

Als ik zo de foto bekijk, is het constructietechnisch ook lastig.
Er zou dan een versprongen stramien kolommen moeten worden neergezet voor het ondersteunen van de langere hellingbaan.
 
14% is normaliter de maximale helling die je met je auto kan maken. De rijbaan mag an sich wel steiler (in een enkel geval), maar dan moet je boven en onder overgangshellingen maken om schade aan de auto te voorkomen. En die overgangshellingen nemen dan zoveel ruimte in dat het doorgaans de moeite eigenlijk niet meer waard is. Dat het constructief lastig is, daar geloof ik niet zo in. Die hellingbaan zal op elke bouwlaag zitten lijkt me. Dan kun je rustig gaan schuiven met je constructie, die schuift overal mee. Het lijkt er eerder op dat de lengte van de hellingbaan beperkt is door de indeling. En dan is het geen constructieve onmogelijkheid meer maar gewoon een dom ontwerp.
 
Toch eens verder gegoogled. vond nog een andere foto op Deze website
110_thumb.jpg

Hier is de bovenkant van de hellingbaan te zien met de aansluiting op het parkeerdek.
Ziet er zo op de foto al wat minder steil uit ... ;)
Uitvoering van het ontwerp heeft ook te maken met hoeveel ruimte er beschikbaar is op het terrein voor het gebouw.
Zou me niets verbazen dat de keuze voor schuine parkeervakken ook een beetje uit (ruimte)nood is geboren.
Moet zeggen dat het in dit geval goed is uitgepakt ... ;)
 
Leon in z'n SEAT zei:
... De voorkeur om voor- of achterwaarts in te parkeren heeft in mijn optiek vaak te maken met hoeveel moeite men heeft om die manoeuvre te maken.

Achterwaarts inparkeren geniet altijd mijn voorkeur i.v.m. het zicht tijdens het verlaten van de parkeerplek... vooral met m'n grijs gekentekende auto's (achter geheel geblindeerd) blijft het anders een kansspelletje om het vak te verlaten.


Leon in z'n SEAT zei:
… Maar dat is bij dit soort vakken helemaal geen issue, je rijdt er zo in en uit.

Inrijden gaat inderdaad prima.
Ook daar speelt hetzelfde probleem bij het uitrijden... en niet alleen voor mij als er een ander busje links naast me staat, maar ook voor diegene die rechts naast mijn busje/4wd geparkeerd staat.
 
De Schaduw zei:
En je kunt niet meer "paraat parkeren"' zoals de militairen zeggen/zeiden. Nou ja, het kan theoretisch wel natuurlijk. ;)

Kan wel, vakken alleen andersom maken. Zoiets heeft, in het verleden, wel bestaan volgens mij. Volgens mij in één van de grote steden van ons land??


In Ede, onder marktplein, heeft de Q park ook schuine parkeervakken.. maar die zijn op minimale breedte volgens mij... want aardig krap.. :(
 
Lycan Capri zei:
Achteruit inparkeren, vooruit wegrijden?

Dat geniet ook wel mijn voorkeur ja

Bij mij ook, maar dat komt omdat mijn Kangoo geen achterzijruiten heeft en ik dus lastiger kan zien of er verkeer aan komt. Achterwaarts inparkeren, vooruit wegrijden en volop zicht.
 
Tsja... het formaat van de auto's kunnen overzien wordt voor velen blijkbaar steeds lastiger, misschien toch maar het C-rijbewijs in gaan voeren voor auto's vanaf 1200 kg.:)
 
Ja en Nee. Parkeervak zal wat.. 2.2m breed zijn. Tiguan is 1.84m en de Q2 1.79m. Al zou die Tiguan normaal in zijn vak staan en de Q2 ook heb je net aan een halve meter beweegruimte. Met de dikte van de moderne autodeur laat dat een 'gat' over van net aan 30 cm om je doorheen te wurmen.

Lang leve de relatief smalle Nederlandse parkeervakken en steeds breder wordende auto's. C segmenters gaan richting de 1.85. D en E en SUV naar de 1.90 of breder. Parkeervakken groeien niet met de auto's mee ;)
 
KadettRT zei:
Lang leve de relatief smalle Nederlandse parkeervakken en steeds breder wordende auto's. C segmenters gaan richting de 1.85. D en E en SUV naar de 1.90 of breder. Parkeervakken groeien niet met de auto's mee ;)

Als het niet aan de bestuurders mag liggen dan moet het maar aan de auto-ontwerpers liggen die met een paar factoren totaal geen rekening hebben gehouden.... want de parkeervakken waren er toch veel eerder als al dat moderne blik van formaat.;)

Ik moet trouwens wel zeggen dat m'n transit, niksan en jeep ook niet bepaald de meest smalle vervoermiddelen zijn, maar zelfs deze passen nog steeds probleemloos in een parkeervakje van 2,2 meter breed en dan kan ik er ook nog in of uit stappen.
 
Terug
Bovenaan