On topic: Tsja... Je hebt bij de grotere merken en duurdere producten een grotere KANS dat de kwaliteit beter is, maar het hoeft niet zo te zijn. Ook de grote jongens willen graag hun zakken vullen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat als één of twee producten niet aan de verwachtingen voldien, het allemaal rommel is. Zoals anderen ook al aangeven: er is heel veel van invloed op de levensduur van zo'n lamp. Vaak is het zo dat als er één koplamp kapot gaat, de andere lamp feller gaat branden. De kans bestaat dan dat die daardoor ook eerder kapot gaat. Spanningsnivo, spanningspieken, veel aan/uit, veel egaal wegdek of juist niet, ga zo maar door, zat te bedenken. Kan met die chinese meuk net zo goed als met de dure Flips.
in reactie op de ontstane off-topic discussie:
Ik ben het er mee eens dat je steeds vaker ziet dat spullen niet meer zo lang mee gaan. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat het veelal met strategische beslissingen te maken heeft, zoals gezegd wil iedereen (meer) geld verdienen. Wat er denk ik ook bij komt, is dat een hoop spullen steeds geavanceerder en kleiner (moeten) worden. Voor een deel willen we dat zelf ook. En ik kan wel begrijpen dat een oude Miele wasmachine of Philips beeldbuis TV makkelijker te repareren is. Daar zitten nog gewoon ouderwetse weerstanden, condensatoren en draden in. In moderne apperatuur is bijna alles microcomponent microgesoldeerd op microcircuits. Het vervangen van een kapot componentje (als het al te vinden is) is daardoor zo ingewikkeld dat het duur wordt en goedkoper is een niew apparaat te kopen. Heb zo met verhuizen de AEG wasmachine van mijn vrouw gesloopt. De transportschroeven waren er niet meer en ik wilde de trommel stabiliseren met doeken die ik o.a. onder de deksel propte. Daarbij drukte ik per ongeluk een printplaat kapot. Vervangkosten: bijna 400€. Voor 100 meer hebbe we toen maar een nieuwe gekocht.
Maar uiteindelijk doen "we" het ook voor een groot deel zelf. "We" willen allemaal zo min mogelijk betalen en zoveel mogelijk krijgen en de fabrikanten dwingen elkaar daarop in te spelen. Marges worden kleiner dus wordt gezocht naar besparingen. En als er dan genoeg personeel op straat is gezet, wordt er op de materialen bespaard.
Voor een deel is het zelfs logisch. Je kan 30€ uitgeven voor een dure spaarlamp die 5 jaar mee gaat, of je geeft ieder jaar 10€ uit aan een goedkope. Bij die eerste heb je geinvesteerd maar is je geld wel al uitgegeven, bij de tweede kost het je op dat moment maar 10€ en heb je dus nog 20€ om uit te geven. Dat je dan na een jaar wéér die 10€ moet neertellen is voor veel mensen vaak ondergeschikt. Kijk ook maar naar veel financieringsconstructies. Mensen betalen liever een laag bedrag per maand en onder de streep meer, dan dat ze sparen en in één keer betalen. Comfortkwestie.
BTW spaarlampen: niet alleen zijn ze vaak niet optimaal voor kort en veel gebruik, en zitten ze vol met troep (ook de dure), maar ze produceren ook nog eens giga veel electrosmog. Veel meer dan de "good'ol" gloeipit en de LED.
Maar ja, we leven nou eenmaal in een consumptie maatschappij. Geld moet rollen! Toch?
Edit: LOL, ik deed wat langer over het typen dan Rob