Word je door Philips lampen opgelicht?

Dure autlampen van bekende merken zijn beter dan goedkope

• Totaal aantal stemmers
    71
  • Opiniepeiling gesloten .
Rob076 zei:
Afschrijving boeit een fabrikant niet heel veel. Lage verbruikskosten wel, ivm allerlei belastingtechnische voordelen. Het huidige blik is toch maar gemaakt voor een levensduur van 10-15 jaar.

Maar consumenten kunnen daar wel eens heel anders over gaan denken. Mensen beginnen er ook steeds meer achter te komen dat zaken als witgoed nauwelijks meer te repareren is. En dat is toch pijnlijk, als je Miele wasmachine van 1200 euro na 3 jaar de geest geeft... Dat kan een keer gebeuren, maar als het structureel gaat worden, gaan mensen het wel in de portemonnee voelen. De vraag is hoe lang mensen dat gaan pikken. Bij Renault werd het niet meer gepikt...

Soloman zei:
De grootste oplichterij zijn nog wel de spaarlampen. Daar zit pas rotzooi in! En als ze breken krijg je heel fijn kwikdampen in je longen. Gezellig. Wij hebben toen uit goede wil alles vervangen met spaarlampen. Het viel ons toen op dat de spaarlampen in het toilet en de badkamer altijd na een half jaar vervangen moesten worden. Later lazen we dat spaarlampen er heel sterk onder lijden als je ze vaak aan en uit doet (zoals in een wc).
Echt erg vind ik dat. Een gloeilamp blijkt zelfs beter voor het milieu.

Voor dit soort toepassingen ben je beter af met een (goede) ledlamp of een spaarlamp die is geoptimaliseerd voor veel aan/uit schakelingen. De spaarlampen van de Hema zijn dat bijvoorbeeld niet.

Ja, klopt, als we vervangen nemen we led-lampen. De kapotte spaarlampen kun je naar AH brengen, ze hebben daar een speciale bak voor.
De led-lampen voldoen prima!

s velthuis zei:
Rob076 zei:
Afschrijving boeit een fabrikant niet heel veel. Lage verbruikskosten wel, ivm allerlei belastingtechnische voordelen. Het huidige blik is toch maar gemaakt voor een levensduur van 10-15 jaar.

Maar consumenten kunnen daar wel eens heel anders over gaan denken. Mensen beginnen er ook steeds meer achter te komen dat zaken als witgoed nauwelijks meer te repareren is. En dat is toch pijnlijk, als je Miele wasmachine van 1200 euro na 3 jaar de geest geeft... Dat kan een keer gebeuren, maar als het structureel gaat worden, gaan mensen het wel in de portemonnee voelen. De vraag is hoe lang mensen dat gaan pikken. Bij Renault werd het niet meer gepikt...

Inderdaad, heel irritant is dat. Zoiets hoort sowieso langer mee te gaan, maar in de praktijk valt dat flink tegen. Hier draait een 20 jaar oude Miele Meteor de wasjes. Simpel ding, zit goed in elkaar, makkelijk te repareren. Eigenlijk zoals iets alledaags hoort te zijn - ook auto's.

20 jaar???? Zo hee!

Ik heb nu een Bosch van 10 jaar, die doet het nog steeds.
De droger is pas vervangen, die was 18 jaar oud. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe een stuk stiller en zuiniger is.

s velthuis zei:
Rob076 zei:

Wat wil je dan, niet meer de was doen? Zolang het een product (dus de meeste auto's) betreft doe je hier weinig aan. Producten worden nu eenmaal gemaakt voor een bepaalde levensduur, daar zit een hele strategie achter. Kan het beter? Natuurlijk kan dat, maar dan moet je wel genoegen nemen met bijvoorbeeld minder luxe, veiligheid of een hogere prijs.

Ik ben het met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar dit is een heel typische ontwikkeling van de huidige markt. Producten moeten meegaan voor een relatief korte tijd, daarna accepteert men het risico op defect. Het is vechten tegen de bierkaai.

Soloman zei:
20 jaar???? Zo hee!

Ik heb nu een Bosch van 10 jaar, die doet het nog steeds.
De droger is pas vervangen, die was 18 jaar oud. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe een stuk stiller en zuiniger is.

Ja. Nou gebied de eerlijkheid me wel te zeggen dat wijlen opa van m'n vriendin wasmachines repareerde en deze heeft hij speciaal voor haar bewaard en nagekeken. Ik weet niet of het ding het anders nog had gedaan.

Rob076 zei:
Soloman zei:
De achtermistlampen gebruik ik nooit. Ik wil ze graag vervangen door gewone achterlampjes, zodat ik die aan kan zetten onderweg als een achterlampje kapot gaat. Kan dat?

Kan vast wel, maar mag niet. Een achtermistlamp is verplicht en een eventueel APK-afkeurpunt.

Mistachterlicht is niet verplicht bij autos t/m bouwjaar 1997 (apk keuringseisen 2012, Artikel 5.2.51 lid K)
Als er een achterlamp kapot gaat: daar heb je je reflectoren voor. Mistachterlichten mogen daar niet voor worden gebruikt.
Wat ik wel vaker zie is dat ze gebruikt worden als extra remlicht. Dit is toegestaan mits ze dus niet als mistachterlicht worden gebruikt.

Wel frapant dat de discussie een compleet andere wending heeft gekregen inmiddels.

Pobresh zei:
Rob076 zei:
Soloman zei:
De achtermistlampen gebruik ik nooit. Ik wil ze graag vervangen door gewone achterlampjes, zodat ik die aan kan zetten onderweg als een achterlampje kapot gaat. Kan dat?

Kan vast wel, maar mag niet. Een achtermistlamp is verplicht en een eventueel APK-afkeurpunt.

Mistachterlicht is niet verplicht bij autos t/m bouwjaar 1997 (apk keuringseisen 2012, Artikel 5.2.51 lid K)
Als er een achterlamp kapot gaat: daar heb je je reflectoren voor. Mistachterlichten mogen daar niet voor worden gebruikt.
Wat ik wel vaker zie is dat ze gebruikt worden als extra remlicht. Dit is toegestaan mits ze dus niet als mistachterlicht worden gebruikt.

Wel frapant dat de discussie een compleet andere wending heeft gekregen inmiddels.

Weer wat geleerd! Maar aangezien Soloman een Camry van deze eeuw heeft verandert er dus niets ;)

En tsja, hoe lang kun je doorwauwelen over lampjes van iets meer dan een tientje?

Onze cv-ketel ging ook richting de 20 jaar maar was nog lang niet op. De nieuwe wordt echter in een paar jaar terugverdiend door het veel hogere rendement. Dus toch maar vervangen.

Onze (normale) motor-grasmaaier kost circa € 500. Gaat meer dan 10 jaar mee als je jaarlijks een onderhoudsbeurt van ca, € 80 geeft. Dus maar geen beurten geven en na 8 jaar een nieuwe kopen. Is veel goedkoper.

Een lange levensduur is dus niet altijd nuttig.

Rob076 zei:
Pobresh zei:
Rob076 zei:
Soloman zei:

Weer wat geleerd! Maar aangezien Soloman een Camry van deze eeuw heeft verandert er dus niets ;)

En tsja, hoe lang kun je doorwauwelen over lampjes van iets meer dan een tientje?

Dat kun je nou wel zeggen. Maar lampjes zijn een vitaal deel van de auto. Voordat ik er achter was hoe achterlampjes vervangen moesten worden in deze moderne rotauto's. Voor de kentekenverlichting moest ik naar Kwikfit. Ze zijn een uur bezig geweest. Heel chagrijnig waren ze. En toch gratis!

Soloman zei:
Rob076 zei:
Pobresh zei:
Rob076 zei:
Soloman zei:

Dat kun je nou wel zeggen. Maar lampjes zijn een vitaal deel van de auto. Voordat ik er achter was hoe achterlampjes vervangen moesten worden in deze moderne rotauto's. Voor de kentekenverlichting moest ik naar Kwikfit. Ze zijn een uur bezig geweest. Heel chagrijnig waren ze. En toch gratis!

Helemaal mee eens. Maar deze discussie ging puur over pecunia, niet over veiligheid.

Dat is ook weer zo. Maar waar hebben we het over. Over een paar lampjes. Dan gaan ze minder lang mee. So what? Het is eerder stumperig van de fabrikant. Als ze hadden gezegd dat ze de helft van de levensduur meegingen vind ik dat geen probleem. (Trouwens waarom zou Philips liegen over de levensduur, complotten bestaan echt niet).

Wat kost nou zo'n lampje? Niks!

Er zijn mensen die opgelicht worden voor hun hele vermogen. Kijk, dat zijn de verhalen. Maar een lampje. Kom op zeg.

Rob076 zei:
Wat wil je dan, niet meer de was doen? Zolang het een product (dus de meeste auto's) betreft doe je hier weinig aan. Producten worden nu eenmaal gemaakt voor een bepaalde levensduur, daar zit een hele strategie achter. Kan het beter? Natuurlijk kan dat, maar dan moet je wel genoegen nemen met bijvoorbeeld minder luxe, veiligheid of een hogere prijs.

Ik ben het met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar dit is een heel typische ontwikkeling van de huidige markt. Producten moeten meegaan voor een relatief korte tijd, daarna accepteert men het risico op defect. Het is vechten tegen de bierkaai.

Die strategie bestaat al heel lang. Maar inmiddels begint ons wel duidelijk te worden dat die strategie een beetje aan het doorschieten is. Wij hadden pas geleden zelf de wasmachine stuk, een 10 jaar oude AEG. Toch maar weer opgelapt, op dit moment durf ik het niet meer aan een nieuwe te kopen, van welk merk dan ook. Alles is gesealed, verlijmd en tot in de marges uitgeknepen. Zelfs de reparateurs geven aan dat wat er momenteel verkocht wordt te veel in de marge is uitgeknepen. Zelfs bij alle A merken. En dat geldt niet alleen voor wasmachines. Dat VW zich vergaloppeerd heeft in die TSI kettingen heeft niets met pech te maken. Ze hebben zich gewoon misrekend. Tot voor kort hadden apparaten een bepaalde levensduur. Inmiddels is zelfs de dikte van de soldeerverbindingen daarop aangepast. Het minste of geringste is vervolgens voldoende om zo'n verbinding stuk te krijgen en meteen is het einde verhaal. De macht van de accountant is momenteel groter dan de macht van de ingenieur. Ook in de lampenindustrie. En dat is jammer. Dat maakt dat je steeds minder de keuze krijgt tussen redelijk en goedkoop of goed en duurder. Het is nu allemaal middelmatig van kwaliteit aan het worden. Welk plakplaatje er ook op zit.

Ach, waar hebben we het over? Ik merkte pas dat mijn lampjes onderaan de spiegels het niet meer deden. Vandaag even bij het magazijn van mijn Ford-dealer geweest: 35 dollar per stuk! Dat gaat toch nergens meer over? Je kan het lampje zelf niet vervangen, je moet de houder met het lensje en alles vervangen...

PuddleLamp4.jpg

Soloman zei:
Dat is ook weer zo. Maar waar hebben we het over. Over een paar lampjes. Dan gaan ze minder lang mee. So what? Het is eerder stumperig van de fabrikant. Als ze hadden gezegd dat ze de helft van de levensduur meegingen vind ik dat geen probleem. (Trouwens waarom zou Philips liegen over de levensduur, complotten bestaan echt niet).

Er zijn mensen die opgelicht worden voor hun hele vermogen. Kijk, dat zijn de verhalen. Maar een lampje. Kom op zeg.

Vroeger stond er alleen een lampje op de rekening van de dealer. Met de huidige auto's kost het heel wat meer werk, soms moeten zelfs complete neuzen verwijderd worden. 1 lampje bij de Saab dealer vervangen; 200 euro. Het lampje zal een klein deel daarvan zijn geweest.

PauseBreak zei:
Ja. Nou gebied de eerlijkheid me wel te zeggen dat wijlen opa van m'n vriendin wasmachines repareerde en deze heeft hij speciaal voor haar bewaard en nagekeken. Ik weet niet of het ding het anders nog had gedaan.

Waarschijnlijk wel. Mijn schoonouders kochten hun eerste Miele droger toen ze hun 3de kind kregen. Dat "kind" is nu 34 jaar.

Ik vind dat we dan ook een "rommel" belasting moeten invoeren. Als een wasmachine maar 3 jaar meegaat terwijl de geschatte levensduur op 10 jaar ligt moet de fabrikant 7/10 deel van het aankoopbedrag in de pot doen. De geschatte levensduur van een apparaat zou dan wettelijk bepaald moeten worden.
Ben je in 1 keer af van alle ondeugdelijke apparaten, groeit de afvalberg minder hard en sparen we grondstoffen.

Daar staat dan ook tegenover dat de apparatuur relatief goedkoop is, meeuws motormaaier is een mooi voorbeeld daarvan. Wasmachines idem, beetje machine koop je voor €500,-, gaat zo'n ding 5 jaar mee, kost hij je nog geen tientje per maand en dat redden dergelijke apparaten echt wel. Heb je die dure Miele gekocht van €1500,- moet die ook wel 15 jaar meegaan voor dezelfde afschrijving en over 15jaar zit je met een technisch hoogbejaarde energieslurper.

RW zegt het goed met zijn stelling, maar hebben we ook aan werkgelegenheid gedacht bij een machine die ouder worden. Neem de Miele van €1500,- die 15 jaar mee moet gaan t.o.v. een 'hakkietakkie'- merk die het maar 5 jaar vol hoeft te houden. Dan staan de Miele-arbeiders toch mooi 10 jaar niks te doen en de werkloosheid loopt op...

Soloman zei:

My point exactly. You're preaching to the chior.
Overigens bestaan complotten wel degelijk, maar dat is een ander verhaal.

Verder kunnen we fabrikanten wel de schuld geven van een korte levensduur, maar het is wel als reactie op de markt. Door onze welvaart willen we steeds het nieuwste van het nieuwste hebben. Telefoons, computers, auto's, wasmachines, Senseo's.... En nu niet aankomen met dat je (niemand persoonlijk gericht) al tien jaar een telefoon of auto hebt, want gemiddeld genomen gaan die dingen nu eenmaal kort mee, en voor die levensduur zijn ze bedoeld. Acers worden gemaakt om maximaal drie jaar mee te kunnen, dat zie je terug in de prijs. Bestelbusjes 7-10 jaar en wasmachines nog iets minder. Men moet dus niet de fabrikanten aankijken, maar onze wegwerpmaatschappij. Of onze welvaart, zo u wilt.

On topic: Tsja... Je hebt bij de grotere merken en duurdere producten een grotere KANS dat de kwaliteit beter is, maar het hoeft niet zo te zijn. Ook de grote jongens willen graag hun zakken vullen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat als één of twee producten niet aan de verwachtingen voldien, het allemaal rommel is. Zoals anderen ook al aangeven: er is heel veel van invloed op de levensduur van zo'n lamp. Vaak is het zo dat als er één koplamp kapot gaat, de andere lamp feller gaat branden. De kans bestaat dan dat die daardoor ook eerder kapot gaat. Spanningsnivo, spanningspieken, veel aan/uit, veel egaal wegdek of juist niet, ga zo maar door, zat te bedenken. Kan met die chinese meuk net zo goed als met de dure Flips.

in reactie op de ontstane off-topic discussie:
Ik ben het er mee eens dat je steeds vaker ziet dat spullen niet meer zo lang mee gaan. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat het veelal met strategische beslissingen te maken heeft, zoals gezegd wil iedereen (meer) geld verdienen. Wat er denk ik ook bij komt, is dat een hoop spullen steeds geavanceerder en kleiner (moeten) worden. Voor een deel willen we dat zelf ook. En ik kan wel begrijpen dat een oude Miele wasmachine of Philips beeldbuis TV makkelijker te repareren is. Daar zitten nog gewoon ouderwetse weerstanden, condensatoren en draden in. In moderne apperatuur is bijna alles microcomponent microgesoldeerd op microcircuits. Het vervangen van een kapot componentje (als het al te vinden is) is daardoor zo ingewikkeld dat het duur wordt en goedkoper is een niew apparaat te kopen. Heb zo met verhuizen de AEG wasmachine van mijn vrouw gesloopt. De transportschroeven waren er niet meer en ik wilde de trommel stabiliseren met doeken die ik o.a. onder de deksel propte. Daarbij drukte ik per ongeluk een printplaat kapot. Vervangkosten: bijna 400€. Voor 100 meer hebbe we toen maar een nieuwe gekocht.

Maar uiteindelijk doen "we" het ook voor een groot deel zelf. "We" willen allemaal zo min mogelijk betalen en zoveel mogelijk krijgen en de fabrikanten dwingen elkaar daarop in te spelen. Marges worden kleiner dus wordt gezocht naar besparingen. En als er dan genoeg personeel op straat is gezet, wordt er op de materialen bespaard.

Voor een deel is het zelfs logisch. Je kan 30€ uitgeven voor een dure spaarlamp die 5 jaar mee gaat, of je geeft ieder jaar 10€ uit aan een goedkope. Bij die eerste heb je geinvesteerd maar is je geld wel al uitgegeven, bij de tweede kost het je op dat moment maar 10€ en heb je dus nog 20€ om uit te geven. Dat je dan na een jaar wéér die 10€ moet neertellen is voor veel mensen vaak ondergeschikt. Kijk ook maar naar veel financieringsconstructies. Mensen betalen liever een laag bedrag per maand en onder de streep meer, dan dat ze sparen en in één keer betalen. Comfortkwestie.

BTW spaarlampen: niet alleen zijn ze vaak niet optimaal voor kort en veel gebruik, en zitten ze vol met troep (ook de dure), maar ze produceren ook nog eens giga veel electrosmog. Veel meer dan de "good'ol" gloeipit en de LED.

Maar ja, we leven nou eenmaal in een consumptie maatschappij. Geld moet rollen! Toch?

Edit: LOL, ik deed wat langer over het typen dan Rob ;)

wibi zei:
RW zegt het goed met zijn stelling, maar hebben we ook aan werkgelegenheid gedacht bij een machine die ouder worden. Neem de Miele van €1500,- die 15 jaar mee moet gaan t.o.v. een 'hakkietakkie'- merk die het maar 5 jaar vol hoeft te houden. Dan staan de Miele-arbeiders toch mooi 10 jaar niks te doen en de werkloosheid loopt op...

Lange levensduur en werkgelegenheid gaat prima hand in hand. Vroeger was apparatuur nog reparabel, waar zie jij nog onderdelenwinkeltjes, witgoed en bruingoed monteurs?
Ik durf het dus zelfs om te draaien: "Chinese" rommel zorgt juist voor minder werkgelegenheid in ons land.

Volgens mij zijn wij er met deze crisis juist achtergekomen dat we minder moeten consumeren, meer moeten sparen en bewuster met ons milieu moeten omgaan.

Wat heeft het milieu met de economische crisis te maken?

Overigens kopen we allemaal die Chinese rommel, omdat dat een stuk goedkoper is. Het gros (hier zullen ongetwijfeld alle uitzonderingen rondlopen) vindt de prijs nog altijd het belangrijkste van een product.

Rob076 zei:
Wat heeft het milieu met de economische crisis te maken?

Overigens kopen we allemaal die Chinese rommel, omdat dat een stuk goedkoper is. Het gros (hier zullen ongetwijfeld alle uitzonderingen rondlopen) vindt de prijs nog altijd het belangrijkste van een product.

Kijk naar onze oosterburen. Mijn benzine grasmaaier is 55 jaar oud. Vorig jaar heb ik hem opgeknapt waarbij ik wat nieuwe onderdelen nodig had, alles is nog leverbaar. In die tijd lagen er bij Meeuw al 11 stuks op de sloop.

Ik koop Chinese rommel omdat je soms niet anders kan. Bij welke bouwmarkt kan ik écht goed spul kopen?

Kwaliteit kost gewoon nog steeds geld... op mijn werk hadden wij tot dit jaar Panasonic Toughbooks als laptop, die dingen kosten 4000 euro per stuk maar daar staat tegenover dat ze bijna niet kapot gaan. Ze werden redelijk zwaar mishandeld in de buitendienst en van de 20 laptops zijn er in 5 jaar 3 kapot gegaan met defecte scherm verlichting.

Eerder kon je een boormachine of decoupeerzaag ook nog makkelijk een keer voorzien van nieuwe lagers of koolborstels (wasmachines ook) en dan deden ze het weer een flink aantal jaren, dat is allemaal voorbij helaas.

Ik heb ooit wel eens een link geplaatst naar een lampentest, waar o.a. de
Beru,
Beru powerlight,
Bosch pure light,
Bosch plus 90,
Blue Hammer,
White Hammer (o.a. via ebay.de),
Osram,
Osram Nightbraker,
Philips Eco Vision,
Philips Vision plus,
Philips X-treme vision,
Philips blue vision ultra.

De vet gedrukten scoorden het best, de blauwe net daaronder, maar er is niet getest op levensduur.

Wel stelde men in zijn algemeenheid, dat de lampen met een hogere lichtopbrengst het in de regel wat korter uit houden.

@LMJ, komt omdat jij per letter betaald krijgt, volgens mij ;)

het wordt hierboven te extreem gesteld imho, om de wasmachine maar als voorbeeld te houden: je schiet er niets mee op om voor de allergoedkoopste te gaan (de zgn chinese troep) maar de allerduurste is net zo zinloos, repareren kan dan misschien wel maar hoe vaak wil je daarmee de levensduur blijven verlengen? En al komt de allerbeste monteur, na 10 jaar is dat apparaat altijd van de energielabelschaal verdwenen en wordt alleen maar duurder in gebruik naarmate hij ouder wordt.

@toetsje, misschien heeft meeuw wat meer te maaien bijv. of wil je beweren dat de normale levensduur van een grasmaaier vroeger 50+jaar was? En goed spul koop je in de regel niet bij een standaard bouwmarkt, hoeft ook niet want wat ze daar verkopen is goed genoeg voor de gemiddelde weekendklusser.

R-W zei:
En goed spul koop je in de regel niet bij een standaard bouwmarkt, hoeft ook niet want wat ze daar verkopen is goed genoeg voor de gemiddelde weekendklusser.

Nog een mooi staaltje verkooptechniek van een bouwmarktmedewerker. Mijn pa vraagt hem welke boormachine hij het beste kan kopen, niet heel zwaar gebruik maar wel regelmatig(wekelijks zeg maar). Medewerker loopt met pa mee naar het eigen merk rek en zegt neem deze maar, bij regelmatig gebruik gaat hij gegarandeerd binnen de garantieperiode kapot en haal je gewoon een nieuwe. En het mooiste hieraan was dat de medewerker gelijk had, pa is twee keer terug geweest om een nieuwe te halen.

R-W zei:
@toetsje, misschien heeft meeuw wat meer te maaien bijv. of wil je beweren dat de normale levensduur van een grasmaaier vroeger 50+jaar was? En goed spul koop je in de regel niet bij een standaard bouwmarkt, hoeft ook niet want wat ze daar verkopen is goed genoeg voor de gemiddelde weekendklusser.

De grasmaaier waar ik het over heb heeft een gietijzeren blok en is inderdaad veel duurzamer, tegenwoordig is het allemaal lichtgewicht aluminium. Je mag raden welke motorblokjes worden gebruikt tijdens de 24-uurs kart races.

Ik heb het er ook niet over dat ieder apparaat decennia lang zonder reparaties mee moet kunnen gaan, ik vind wel dat een apparaat reparabel moet kunnen zijn. De keuze tussen repareren of vervangen moet bij de consument liggen, niet bij de fabrikant.

Ik heb pas een 5 jaar oude wasmachine (AEG van het duurste type) moeten afschrijven omdat het trommellager versleten was. Vroeger een klusje van 30 minuten en klaar voor 40 euro, nu een klus die niet meer uitgevoerd kan worden. Aan de buitenkant kan je niet zien hoe een fabrikant zijn apparatuur in elkaar heeft gezet, al kan ik verklappen dat er op dit vlak geen "A" merken meer bestaan, dus kan de consument hier ook niet meer tussen kiezen.

blackvolvo(nu blackskoda?) zei:
...bij regelmatig gebruik gaat hij gegarandeerd binnen de garantieperiode kapot en haal je gewoon een nieuwe. En het mooiste hieraan was dat de medewerker gelijk had, pa is twee keer terug geweest om een nieuwe te halen.

En dat is dus het hele probleem waartegen we beschermd dienen te worden. Die oude boormachine gaat dankzij de afval maffia weer terug naar China, en daar zie je dit soort taferelen:

child-in-e-waste.jpg

blackvolvo(nu blackskoda?) zei:
R-W zei:
En goed spul koop je in de regel niet bij een standaard bouwmarkt, hoeft ook niet want wat ze daar verkopen is goed genoeg voor de gemiddelde weekendklusser.

Nog een mooi staaltje verkooptechniek van een bouwmarktmedewerker. Mijn pa vraagt hem welke boormachine hij het beste kan kopen, niet heel zwaar gebruik maar wel regelmatig(wekelijks zeg maar). Medewerker loopt met pa mee naar het eigen merk rek en zegt neem deze maar, bij regelmatig gebruik gaat hij gegarandeerd binnen de garantieperiode kapot en haal je gewoon een nieuwe. En het mooiste hieraan was dat de medewerker gelijk had, pa is twee keer terug geweest om een nieuwe te halen.

Mijn vader, tot voor een paar jaar zelfstandig en zo'n ouderwetse praktijk geschoolde vakman, kocht altijd goed gereedschap. In ieder geval het handgereedschap, maar ook het elektrieke. Zo heb ik hem ooit - toen ik in een ijzerwarenvakhandel werkte - nog een aantal topapparaten verkocht. Op een gegeven moment werd de fantastische Festo freesmachine gestolen bij een autoinbraak, en de dure Bosch boormachine had weer eens problemen, moest worden opgestuurd - dus had hij geen machine. Sindsdien is hij overgestapt op de Gamma/Aldi meuk. Koopt een boormachientje van een paar tientjes, doet er een half jaar, jaar mee en kan hem weggooien. Koopt weer een nieuwe, zelfde verhaal. Zo spendeerde hij in 3 jaar tijd nog geen 200€ aan boormachientjes, terwijl die dure van 500 ook na 3,5 jaar kapot was. En zijn frees gejat. Redenatie: las het gejat wordt of kapot gaat koop ik gewoon een nieuwe en doet het niet zo'n pijn...

Kunnen we na alle off-topic onderonsjes over gereedschap en wasmachines weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp? Er zijn diverse waardevolle ervaringen gemeld over de autoverlichting. Misschien zijn er nog anderen die daarover ook nog interessante bijdragen hebben.

Weet @Hansyii misschien nog of de door hem aangehaalde link nog beschikbaar (en functioneel) is? Dat zou heel bruikbare informatie kunnen zijn.

Hansyii zei:
Ik heb ooit wel eens een link geplaatst naar een lampentest, waar o.a. de
Beru,
Beru powerlight,
Bosch pure light,
Bosch plus 90,
Blue Hammer,
White Hammer (o.a. via ebay.de),
Osram,
Osram Nightbraker,
Philips Eco Vision,
Philips Vision plus,
Philips X-treme vision,
Philips blue vision ultra.

De vet gedrukten scoorden het best, de blauwe net daaronder, maar er is niet getest op levensduur.

Wel stelde men in zijn algemeenheid, dat de lampen met een hogere lichtopbrengst het in de regel wat korter uit houden.

White Hammer komt uit praktijktesten weer slecht naar voren. https://www.motor-talk.de/blogs/-neo-s-blog/white-hammer-eigene-erfahrungen-mit-dem-autozeitung-testsieger-t2458796.html

Hier nog een test:
https://www.testberichte.de/a/autobeleuchtung/magazin/autostrassenverkehr-3-2012/303282.html

Wat voor test gaat het daar om, Hansyii?
Is dat een overall-test, of wordt er alleen getest op bijv. lichtopbrengst of lichtbeeld?
Als ik uit jouw lijstje namelijk de Philipslampen bekijk, dan zie ik een rangorde die Philips zelf ook aanhoudt als het gaat om de lichtopbrengst.

--BUMP-- zei:
Is dat een overall-test, of wordt er alleen getest op bijv. lichtopbrengst of lichtbeeld?
Als ik uit jouw lijstje namelijk de Philipslampen bekijk, dan zie ik een rangorde die Philips zelf ook aanhoudt als het gaat om de lichtopbrengst.

Hier heb je de testresultaten.

Zoals je ziet, gaat het in deze test om lichtopbrengst en lichtbeeld.

De lampen zijn allemaal even duur (± € 40), behalve de white hammer, die aanzienlijk goedkoper is.
Welke dus de beste prijs-levensduur verhouding heeft, is onduidelijk.

Hansyii zei:
--BUMP-- zei:

Hier heb je de testresultaten.

Zoals je ziet, gaat het in deze test om lichtopbrengst en lichtbeeld.

De lampen zijn allemaal even duur (± € 40), behalve de white hammer, die aanzienlijk goedkoper is.
Welke dus de beste prijs-levensduur verhouding heeft, is onduidelijk.

Test net aleen maar H7 lampen... Die (met de juiste lensconfiguratie) sowieso een betere lichtopbrengst hebben dan bijvoorbeeld H4, en rara wat heb ik in de koplampen zitten? H4 dus.

Heb 2weken terug de 1e van de 2 originele H4 lampen van een van onze Renault Bussen (Traffic DCi80 (strepentrekker NOT!!) nog wel de 1e 5-bak en koppeling erin) vervangen.
De Auto is van 2004, en heeft nu 370.000km weg.

Er zit nog 1 Originele H4 in, een of ander Frans merk lamp, weet niet meer uit mijn hooft wat voor merk..

ben benieuwd, hoelang de geplaatste Phillips heavy Duty lamp het uit gaat houden..

Bij mijn Truck Mercedes-Benz Atego 1224L - jan 2009 - 89.000km zijn de koplampen altijd per set vervangen.
Type Lamp: H7 24Volt 70watt

1e set:
Merk: Osram: H7 - 24V 70watt
levensduur: 2maanden na aflevering auto 1e kapot. net geen 4000km
Vervangen als set

2e set:
Merk: Osram: H7 - 24V 70watt
Levensduur: 3,5 maand weer een van de 2 kapot, effe 5000km verder
vervangen als set

3e set:
Merk en type: Phillips Heavy Duty Truck H7-24Volt 70watt
Levensduur: +1,5jaar +/-30.000km
Vervangen als set

4e set
Merk en type: Phllips Heavy Duty Truck H7-24volt 70watt
Levensduur: 1,5jaar +/-30.000km
Vervangen als set

5e set
Merk en Type Phllips Heavy Duty Truck H7-24volt 70watt
Levensduur: 1 jaar +/- 20.000km
Vervangen als set

6e set:
Levensduur: 1 jaar +/- 20.000km
vervangen als set

7e set:
Levensduur: moeten we nog zien.
vervangen als set

vectra V6 zei:
Heb 2weken terug de 1e van de 2 originele H4 lampen van een van onze Renault Bussen (Traffic DCi80 (strepentrekker NOT!!) nog wel de 1e 5-bak en koppeling erin) vervangen.

Jeetje, hoeveel nutteloze informatie kun je in een zin proppen...

vectra V6 zei:
Heb 2weken terug de 1e van de 2 originele H4 lampen vervangen.
Welke idioot vervang er maar 1 lamp? Over een paar weken kun je de andere ook vervangen. Zeker bij renaults waarbij ze graag lampen dusdanig inbouwen dat je er nouwelijks tot niet meer bij komt.
Ik doe dat enkel in geval van nood, maar daarna gaat er toch binnen een week een set nieuwe lampen in.
Nooit maar 1 lamp. Kan verschil in lichtsterkte en lichtbeeld geven.
Beste is zelfs om bij elke keer als je je lampen vervangt om het lichtbeeld te controleren. Word weinig/nooit gedaan waardoor veel mensen met verblindende verlichting rondrijden.

Toetsje zei:
PauseBreak zei:

Waarschijnlijk wel. Mijn schoonouders kochten hun eerste Miele droger toen ze hun 3de kind kregen. Dat "kind" is nu 34 jaar.

Ik vind dat we dan ook een "rommel" belasting moeten invoeren. Als een wasmachine maar 3 jaar meegaat terwijl de geschatte levensduur op 10 jaar ligt moet de fabrikant 7/10 deel van het aankoopbedrag in de pot doen. De geschatte levensduur van een apparaat zou dan wettelijk bepaald moeten worden.
Ben je in 1 keer af van alle ondeugdelijke apparaten, groeit de afvalberg minder hard en sparen we grondstoffen.

De geschatte levensduur is ook wettelijk vast gesteld in het conformiteits beginsel!

Ik ben van mening dat kwailteit geld kost!
Maar ja wat is kwaliteit tegenwoordig?
Iets wat duur is is niet per definitie kwalitieit!

golfdiesel zei:
Hier nog een test:
https://www.testberichte.de/a/autobeleuchtung/magazin/autostrassenverkehr-3-2012/303282.html

@ golfdiesel
Interessante test, ook nog redelijk recent. Daaruit blijkt dat je niet zomaar blind kunt varen op een merknaam, maar dat de kwaliteit binnen een merk ook nog erg kan verschillen tussen de ene soort of andere soort lamp. Enkele bekende merken hebben in de test zowel een lamp op de 1e plek staan, als op de 12e plek. Als je echt voor kwaliteit wilt gaan, zul je dus vooral de testen moeten raadplegen.

Off-topic: voor wie geïnteresseerd is in de reactie van Philips:

Het eerder ontvangen berichtje (inclusief de taalfouten) dat het ontvangen contactformulier op de verkeerde afdeling terecht was gekomen, bevatte de slogan van Philips: Sense and Simplicity.

Ik heb geantwoord dat ze met het mailtje de Simplicity wel bevestigen, als ze niet eens het via hun website door henzelf verstrekte contactformulier naar de juiste afdeling kunnen sturen. Maar de Sense daarvan ontgaat me.

Daarop heeft Philips me laten weten dat ze graag de defecte lamp willen onderzoeken, om er meer over te kunnen zeggen. Had die nog niet weggegooid, dus nu naar ze opgestuurd. Wordt vervolgd.

Wat een gedoe om een simpel lampje... Waar je je al niet druk om kan makeno_O

Ik ben in ieder geval blij dat ik voor dit soort onzin geen tijd heb;)

Ik zou er stomweg geen zin in hebben.
Vwb betreft die test hierboven, was je er vanuit gegaan dat alles van Bosch, Philips enz altijd bovenaan zou staan, alleen vanwege het merk?
Zoals al geschreven, het is nogal afhankelijk van de auto, VAGomobielen vreten lampjes, maakt niet uit wat je daar in stopt en dan heb je ook nog eens verschil in koplamp. De ene lamp zal altijd vrij slecht licht blijven geven, de ander doet het prima met het meest goedkope lampje.

Inmiddels zijn er enkele weken verstreken.

Ik was de topic begonnen, om eens te zien wat anderen voor ervaringen hadden. Behalve veel off-topic uitwisselingen, zijn er ook diverse interessante bijdragen geweest.

Inmiddels heeft Philips ook z'n reactie gegeven, nadat ze me gevraagd hadden de defecte lamp op te sturen:

>> Uw lamp is door ons ontvangen, deze is defect bevonden. Er is een nieuwe lamp naar uw adres verstuurd. Deze kunt u dan ook zo spoedig mogelijk verwachten. <<

In het begeleidend briefje bij de nieuwe lampen zei Philips er van overtuigd te zijn dat het voortijdig defect een uitzondering is.

Dus geconcludeerd kan worden dat je niet door Philips wordt opgelicht, ze sturen gewoon nieuwe lampen als de oude niet doen wat Philips belooft.

Zoals eerder gezegd, had ik de lampen vervangen door eenvoudige lampen van Action. Ik merk geen verschil in lichtopbrengst of lichtbeeld, dus ik laat die nu gewoon nog maar zitten. Ben benieuwd hoe lang ze het gaan volhouden. Maar als er één het begeeft, zal ik daarna gaan kijken of de door Philips toegezonden exemplaren het dan wel langer gaan volhouden.

Een excuses is hier wel op zn plek, lijkt me zo als ik de openingspost lees

Tjonge, twee weken na het begeven van koplamp rechts, doofde van de week koplamp links. Balen. Ik naar Halfords en zij raadden mij Philips aan, 30% meer licht. En 50% meer prijs. Vijftien euri per lamp. Ik heb er twee gekocht, en dat is maar goed ook.

De linkerlamp zit tussen de (grote) accu en de (enorme) fuse-bak. Jeetje, niet bij te komen. Zelfs voor iemand met dunne vingers, maar goed, na een uur gewurmd te hebben was het grote moment daar om de nieuwe lamp in te brengen. Aaarrgghh, het leek "de eerste keer" wel (de eerste keer is altijd onhandig gewurm, daar leek het nu veel op:T). Hij viel tussen accu en fusebak. Niet meer bij te komen. Een uur verder zat eindelijk de tweede er in, met veel gedoe. Het andere lampje zwerft nog ergens in de ruimte beneden rond. Ik was erg chagrijnig. Nu maar hopen dat deze Philips het lang uithoudt.

Terug
Bovenaan