Word je door Philips lampen opgelicht?

Dure autlampen van bekende merken zijn beter dan goedkope


  • Totaal aantal stemmers
    71
  • Opiniepeiling gesloten .

Autheo

Net ingestapt
Ik rijd een Daihatsu Cuore, rijd zo'n 30.000 km per jaar altijd met licht aan. Na 71.000 km ging een originele koplamp defect, heb toen beide koplampen vervangen met Philips lampen. Volgens Philips reclamepraat gaan de Longlife EcoVision lampen veel langer mee (minstens 100.000 km). Maar al na 35.000 km ging de rechter lamp stuk. Heb bewust de linker toen laten zitten, omdat het defect 'toevallig' zou kunnen zijn. Na 39.000 km ging de linker ook stuk. De lampen waren deskundig gemonteerd, dus de levensduur kan niet zijn bekort door vingerafdrukken of zo. Hiermee staat voor mij vast dat Philips lampen beslist niet langer meegaan! Als de originele lampen het 71.000 km volhouden, en Philips met z'n reclamepraatjes pocht dat ze wel 100.000 km meegaan, maar het nog geen 40.000 km volhouden, word je dan niet door Philips lampen opgelicht? Ik ga nu testen of Chinese lampen van nog geen € 1,70 per stuk (bij Action, inclusief 3 andere lampjes en zekeringen) het net zo lang of langer volhouden dan de Philips van € 12,50. Verschil in lichtopbrengst is in ieder geval niet waarneembaar, dus daarin is Philips ook niet beter. Voorlopig zie ik alleen maar redenen, om iedereen te ontraden de reclamepraat van Philips te geloven.

Tussenstand na 44 stemmen en 38 reacties:
De wat provocerende titel had ik gekozen om juist reacties los te maken. Maar, zoals uit de reacties blijkt, is daarmee niet zo'n 'zoete' toon gezet. Het woord 'zuur' zie je vaak verschijnen. Even voor de duidelijkheid: de soep moet niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend. Sommigen reageren direct dat inderdaad lampen moeten oplichten als ze aan staan, anders zijn ze stuk. Die woordspeling had ik ook in gedachten. Maar ja, als de toon gezet is en de verkeerde snaar is aangeraakt, klinkt de muziek misschien anders. Ter discussie blijft wel: is er nu echt veel verschil tussen merklampen en onbekendere exemplaren? Sommige ervaringen hieronder werpen daar meer licht op. Die reacties zijn waardevol.

Eindstand na 71 stemmen:
Na ruim 70 stemmen blijkt, dat een krappe meerderheid het meest vertrouwt op merklampen (44%). Maar voor bijna net zoveel stemmers maakt het merk niet uit (41%) Tenslotte lijkt zo'n 15% wel merklampen te kiezen, maar twijfelt of ze echt beter zijn.

Er zijn diverse interessante commentaren gegeven. Sommige met persoonlijke ervaringen, anderen met verwijzingen naar testen die meer informatie geven.

Op basis van alle input concludeer ik dat de keuze voor 'dure' merklampen of goedkopere B of C merken een persoonlijke smaak is (misschien net zoals bij de voor en tegenstanders van winterbanden).
 
Wat zal jouw leven zuur en vervelend zijn. Iets gebeurt niet zoals jij dat wil of verwachtte, en dus staat direct vast dat diegene een oplichter is? Lekker je Chinese lampjes kopen en niet zeuren denk ik dan. Niemand verplicht je toch om Philips-lampen aan te schaffen? Gelukkig is het ook nooit in je opgekomen dat het aan de auto kan liggen...
 
Een beetje context kan geen kwaad. Misschien rij je wel voor Selektvracht en gaan je lampen 50 keer per dag aan en uit. Zal ook niet bevorderlijk zijn.

Hier hebben we niet zoveel aan...
 
@Rob076C
Het leven is gelukkig niet zuur en vervelend (zeker met zo’n zuinige Cuore niet) , en of je echt door lampen opgelicht kan worden hangt van het duister om je heen af….. Maar als Philips verwachtingen wekt en daar een hoge prijs voor berekend, stel ik er wel een kritische vraag bij. Ja, het zou ook aan de auto kunnen liggen, daar heb ik wel rekening mee gehouden. Vandaar dat ik nu toch maar eens ga vergelijken of goedkope chinese lampen het minder, net zo goed, of beter volhouden.

@ meeuw
Ik heb in km gerekend, omdat ik altijd licht aan heb als ik rijd. De km stand kan ik aflezen, maar ik heb geen urenregistratie. Als je wilt is hier de omrekening:
In branduren gerekend: de eerste set 71.000 km, gemiddeld 75 km/u = 947 branduren.
De Philips lampen: 35.000 km, gemiddeld 75 km/u = 467 branduren.
(75 km/u gemiddeld is gebaseerd op de afstand die ik dagelijks afleg en de tijd die me dat kost)

@sanitarium
Origineel waren het aziatische lampen, in Japan geplaatst. Weet het merk niet meer.

@hamer
Context: Gemiddeld 2 ritten op een dag van ongeveer een uur. Dus voor de eerste set: ongeveer 1000 keer aan en uit, voor de Philips ongeveer 500 keer aan en uit. Heb je daar meer aan?
 
Autheo zei:
@Rob076C
Het leven is gelukkig niet zuur en vervelend (zeker met zo’n zuinige Cuore niet) , en of je echt door lampen opgelicht kan worden hangt van het duister om je heen af….. Maar als Philips verwachtingen wekt en daar een hoge prijs voor berekend, stel ik er wel een kritische vraag bij. Ja, het zou ook aan de auto kunnen liggen, daar heb ik wel rekening mee gehouden. Vandaar dat ik nu toch maar eens ga vergelijken of goedkope chinese lampen het minder, net zo goed, of beter volhouden.

Dat eerste is discutabel. Als je de km-stand van je lampleven bijhoudt... :rolleyes:
Niettemin verschilt het enorm per auto. Een VW Golf III vreet lampjes (hoe vaak zie je die niet met kapotte verlichting).
De ene auto heeft de constante spanning beter in de hand en een ander is weer gevoeliger voor licht. Dan is er nog het verschil per merk, type en lampje an sich, dus waar hebben we het over?

Succes met je Chinese lampjes (die qua prijs/kwaliteit waarschijnlijk beter uit de bus komen, qua lichtbeeld minder)
 
@ Travelling ZEN
Heb jij al eens in een Cuore gereden? Of baseer je jouw verlichte opmerking op de populaire vooroordelen? Grappig dat sommigen zich daarmee zoet houden. Maar na zo’n 110.000 km in de Cuore, stap ik er nog steeds vrolijk in en uit! Jammer dat vanaf 2013 de Daihatsu import stopt in Nederland. (Oeps, dat klinkt weer heel zuur …..). Maar ja, we hadden het eigenlijk over verlichting…
 
De auto van mijn ouders had onlangs één APK afkeurpunt. Dat was het lichtbeeld van één van de koplampen. Daar bleek een goedkope lamp in gemonteerd te zijn, nota bene met E4 keurmerk. De betere lampjes schijnen een E10 keurmerk te dragen. De garagehouder heeft ons het verschil in lichtbeeld laten zien. Is inderdaad groot.

Levensduur van lampen is moeilijk te bepalen. Hangt van te veel variabelen af. De boordspanning is heel belangrijk, iets te laag en je lampen gaan nooit stuk, iets te hoog en je blijft vervangen. Ook trillingen van het armatuur verkorten de levensduur enorm.
 
Euh ja, zie hieronder een stukje over deze lampen van Philips (sleur&pleur van de eerste de beste aanbieder), er is nog meer te meten dus (zal ook vast niet helemaal kloppen)! Maar er is hoop, zie hieronder.
Even los van bovenstaande, je klaagt over een set lampjes van €16,22 per 1,5jaar? Dan wordt autorijden vermoedelijk wel een zure bezigheid idd...


[size=small]
Philips Eco Vision Set
( Philips )
€16.22


U wil energie, geld en de natuur sparen ? Dat kan vanaf nu, in de goedkoopste webshop voor Philips verlichting, met :

De nieuwste serie Philips Halogeenlampen Eco Vision met halogeenaansluiting (12V) voor reflector koplampen

Deze lampen zijn ‘s werelds milieuvriendelijkste 12V halogeen autolampen !!!



EcoVision autolampen: Bespaar energie, geld en de natuur
Tegenwoordig vormen stijgende brandstofprijzen en het beschermen van het milieu de twee grootste uitdagingen voor zowel de autoindustrie als de consument. Autofabrikanten hebben hierop gereageerd met beloften om CO2-uitstoot en energieverbruik te verminderen door nieuwe innovatieve oplossingen.

'Het simpelweg vervangen van een normale set autolampen door "EcoVision" levert een besparing op van tot 14 liter brandstof tijdens de levensduur van de lampen, het equivalent van 200 kilometers helemaal gratis rijden, of de besparing van tot 36 kg schadelijke CO2-uitstoot in de atmosfeer.”, zegt Jürgen Melzer, Product Manager Aftermarket Headlighting Europa, Philips.

Wist u dit?: Philips EcoVision bespaart tot 20% energie per set lampen, dus als alle autobestuurders ter wereld simpelweg zouden overstappen op EcoVision, zou de bespaarde energie het equivalent zijn van 6 energiecentrales, ofwel de CO2-uitstoot van 900.000 inwoners – evenveel als een stad met de omvang van Amsterdam.

Als elke autobestuurder ter wereld zou overstappen op Philips EcoVision, zou dat ongeveer 6 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar besparen, evenveel als de hoeveelheid CO2 opgeslagen in een bos dat ruim twee keer zo groot is als het beroemde Zwarte Woud in Duitsland (op basis van 150 ton CO2-opslag in 1 hectare bos).


EcoVisions unieke gloeidraadontwerp levert:

betere prestaties (10% meer lichtopbrengst)
een dubbele levensduur (50.000 km)
terwijl het energieverbruik tot 20% vermindert in vergelijking met een standaardlamp.

Dit verlaagt uw brandstof kosten, uw lampenuitgaven en de CO2-uitstoot van uw auto.



FABRIEKSGARANTIE, APK goedkeur + E-keurmerk; de door PHILIPS afgegeven fabrieksgarantie wordt natuurlijk aan de klanten door gegeven! Als onverhoopt toch een lamp binnen die termijn kapot gaan, krijg je gewoon van de fabrikant een nieuwe.

EcoVision lampen zijn op deze pagina als set van 2 stuks verkrijgbaar in:
H1, H4 en H7

Ook verkrijgbaar als Blister (enkele lamp)[/size]
 
- Wow, bij jou gaan er 2 lampen stuk en dus moet iedereen die lampen maar slecht vinden of zo?
- in je poll heb je over autlampen, wat zijn autlampen?
- de Philips lampen zullen je niet oplichten, de firma zelf zou nog kunnen...

Pfoe, denk gewoon eens 2 tellen na voor je op de 'bericht posten' knop drukt, nu is het behoorlijk prutswerk.

Groetjes,
Jan
 
@R-W:
Het gaat over LongLife EcoVision lampen. Van de website van Philips:
" 4x langere levensduur: 100.000 km
LongLife EcoVision-lampen bieden iets unieks: een levensduur die 4 keer zo lang is als die van standaardlampen. Eén paar LongLife EcoVision-lampen gaat ongeveer 100.000 km mee. "

Dat is in dit geval dus niet zo geweest. Tsja, jammer. Wat ik zou doen, in plaats van een toch wel redelijk zuur topic openen op dit forum, is naar de verkoper gaan en me beroepen op die garantie. Of de snellere route en contact opnemen met Philips en het geval voorleggen. Doorgaans krijg je dan gewoon nieuwe koplampen.
 
Ik vind de toon of gemiddelde houding die ik hier bespeur een beetje vreemd.
Er stelt zich iemand de simpele vraag of (zoals in veel meer producten om ons heen) of er weer een loopje genomen wordt met de werkelijkheid.
BV het Kia verhaal met zijn niet geleverde opties.
verbruikscijfers die totaal niet stroken met de werkelijkheid. etc.........

Als ik de gemiddelde reacties lees, vraag ik mij 2 dingen af. 1) hebben de meeste mensen geld teveel ?
of 2) zijn we nu al zo ver dat we alles maar normaal vinden wat we op onze mouw gespeld
krijgen,zodanig dat het ons geen bal meer kan schelen hoe of wat.

De simpele vraag is: worden we weer door een marketing afdeling in de maling genomen of niet.
Als blijkt, (en daar is een forum handig voor) dat er op eens meer mensen zijn met dat idee, dan kan er misschien iets aan gedaan worden.

Het is al zolang er reclame is, spraken van dingen rooskleuriger maken dan de werkelijkheid is.
Of het over verbruikscijfers gaat of levensduur van goederen.
Bij helaas slechts een enkel product/fabrikant maakt een consumenten programma gehakt van deze onzin.
Persoonlijk zou ik bij wet geregeld willen hebben dat als een reclame waar de prestaties van een product met meer dan bv 10% 20% .... overdreven wordt, bv te beboeten met 10% van de jaarlijkse omzet van dat bedrijf.
Het misleiden van klanten (naaien zoals hier in bewoording gebruikt is) zal snel afgelopen zijn.
 
@ getlost: Ik denk dat het in dit geval ook nogal komt door de toonzetting in de OP. Philips wordt direct veroordeeld voor oplichting. Daarnaast is de peiling nogal nutteloos vind ik, voegt niets toe. Oftewel, mijns inziens is dit topic niet echt geopend om te discussiëren, maar meer om even gal te spugen.
 
Hoe moet ik nou weten of degenen die groot licht naar mij seinen Philipslampen hebben of niet?
 
@ R-W en @PauseBreak
Reden van dit topic is dat ik nieuwsgierig was naar de reacties. Heb bewust gekozen voor een wat provocerende titel, dat maakt meer los. Door niet zo’n zoete benadering, moet ik sommige reacties dan maar ‘bezuren’. De kosten voor een paar lampen zijn inderdaad peanuts, of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…) . Wat ik vooral aan de orde wilde stellen is juist wat @ R-W goed illustreert: als consument worden we prachtig ‘voorgelicht’, met de mooiste argumenten. Maar wat daar in de praktijk van klopt, is punt twee. OK, hier gaat het over een product waar je geen pijn bij hoeft te lijden. Maar als reclame daarover al zo onbetrouwbaar is, zou dan de reclame voor veel duurdere producten niet net zo misleidend zijn?

@Janneman
Srry vr dit prutswerk, maar ja, als in een wrd van een peiling per ngeluk een letter wrdt weggelaten, kan alleen de mderatr het ng maar veranderen. Maar uit je reactie blijkt, dat het nderwerp tch wel is vergekmen. Fijn dat jij minstens 2 tellen hebt nagedacht, vrdat je je reactie hebt geplaatst. Dank je vr het advies.
 
§anitarium zei:
@ getlost: Ik denk dat het in dit geval ook nogal komt door de toonzetting in de OP. Philips wordt direct veroordeeld voor oplichting. Daarnaast is de peiling nogal nutteloos vind ik, voegt niets toe. Oftewel, mijns inziens is dit topic niet echt geopend om te discussiëren, maar meer om even gal te spugen.

Ja de toon genaaid is wat ongelukkig gekozen (of bewust) wat de het idee veroordeling misschien op wekt.
En ja wie weet is de persoon in een boze bui aan dit topic begonnen.

Maar vindt het prima als iemand iets in de groep gooit om te kijken hoe andere iets ervaren.
Ja, die peiling, kan er ook niets mee
 
§anitarium zei:
@ Autheo: Maar wat is nou de reactie van Philips op jouw negatieve ervaring?

@ Sanitarium:
Dit liet Philips vanmorgen weten:
We hebben uw vraag ontvangen en doen ons uiterste best om deze binnen vijf werkdagen te beantwoorden. Indien uw vraag urgent is verzoeken wij u contact op te nemen met onze consumentenlijn.

Met vriendelijke groeten,
Philips Klantenservice
 
Autheo zei:
@ R-W en @PauseBreak
Reden van dit topic is dat ik nieuwsgierig was naar de reacties. Heb bewust gekozen voor een wat provocerende titel, dat maakt meer los. Door niet zo’n zoete benadering, moet ik sommige reacties dan maar ‘bezuren’. De kosten voor een paar lampen zijn inderdaad peanuts, of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…) . Wat ik vooral aan de orde wilde stellen is juist wat @ R-W goed illustreert: als consument worden we prachtig ‘voorgelicht’, met de mooiste argumenten. Maar wat daar in de praktijk van klopt, is punt twee. OK, hier gaat het over een product waar je geen pijn bij hoeft te lijden. Maar als reclame daarover al zo onbetrouwbaar is, zou dan de reclame voor veel duurdere producten niet net zo misleidend zijn?

@Janneman
Srry vr dit prutswerk, maar ja, als in een wrd van een peiling per ngeluk een letter wrdt weggelaten, kan alleen de mderatr het ng maar veranderen. Maar uit je reactie blijkt, dat het nderwerp tch wel is vergekmen. Fijn dat jij minstens 2 tellen hebt nagedacht, vrdat je je reactie hebt geplaatst. Dank je vr het advies.

Omdat dit je punt lijkt te zijn: zou je dit geloven als men dit zonder meer zou beweren over die 'veel duurdere producten'?
 
Autheo zei:
of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…)

Fijn dat Philips Lighting een knoeperd van een fabriek in Hong Kong heeft staan...
 
Rob076 zei:
Autheo zei:
of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…)

Fijn dat Philips Lighting een knoeperd van een fabriek in Hong Kong heeft staan...

Misschien komen die lampjes van de Action daar dan ook wel vandaan?
 
Autheo zei:
Rob076 zei:
Autheo zei:
of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…)

Fijn dat Philips Lighting een knoeperd van een fabriek in Hong Kong heeft staan...

Misschien komen die lampjes van de Action daar dan ook wel vandaan?

Grote kans. Punt was meer dat je je geweten niet sust door Philips-lampen te kopen.
 
Wat een verzuurde reacties van sommigen. Voor een aantal, laat je niet meeslepen.

Verder denk (!) ik dat de Philips- lampen beter zijn, maar wellicht horen -binnenkort (?)- van TS of het lichtbeeld og goed is en hoe lang deze set het heeft volgehouden. Zelf heb ik ook wel eens lampen van de Action gekocht, maar ik -bleef- ontevreden over het lichtbeeld. Mijn onderhoudsspecialist heeft toen maar weer 'normale' Philipspitten gemonteerd ....

Hoe lang ze mee zijn gegaan weet ik overigens niet, maar misschien hebben anderen hun lamplevensduur bijgehouden.
 
Ik snap je punt eigenlijk wel. Ik verkoop producten voor een groot, degelijk Duits merk, ik zou mij kapot schamen als een jakkitakki namaak product van de Action beter zou werken. Ik vind het wel een serieus onderwerp. Ben benieuwd wat Philips hier van zegt.
 
een probleem bij goekope lampen is dat het nog wel eens voorkomt dat de gloeidraad niet helemaal op de juiste plek zit waardoor er verblinding kan ontstaan bij tegenliggers omdat het brandpunt van de lamp niet meer op de juiste plek zit.
De levensduur van lampen is van vele factoren afhankelijk. Je kan pas een zinnige uitspraak doen over de verschillen in de levensduur als je dit meerdere malen test onder dezelfde omstandigheden. Het aantal keren aan en uitzetten speelt ook een enorm grote rol in de levensduur en of je de lampen aanzet voor of na het starten (spanningspieken/spanningsdippen).

De uitspraak van de TS is redelijk kortzichtig in mijn ogen...
 
Ik ben zelf niet zo kapot van de Philips lampen.
Merk zelf dat deze nog wel eens vroegtijdig willen overlijden.
Ik gebruik liever lampen van andere A-merken zo als Osram.
En het glas van de lamp niet beet pakken scheelt ook in de levensduur vet van je handen kan op het glas komen waar door de lamp minder goed zijn warmte kwijt kan.
 
Hier inmiddels een aantal ervaringen, bewust bijgehouden, met zowel 'merkloze' lampjes als Philips:
De merkloze lampjes van een paar euro per stuk gingen keer op keer na enkele maanden stuk. Inmiddels zitten er al anderhalf jaar lampen in van Philips (Visionplus) en ze doen het nog steeds!
Dat bij een kilometrage van ongeveer 35.000 km per jaar.

Overigens had ik laatst in mijn vers aangeschafte Swift last van een verkeerd afgestelde koplamp. Althans, dat dacht ik, maar het bleek een merkloos H4-lampje te zijn waar de gloeidraad binnenin precies een kwartslag gedraaid zat t.o.v. een normale H4-lamp. Ik weet het wel: voor mij geen goedkope troep!
 
Autheo zei:
@ R-W en @PauseBreak
Reden van dit topic is dat ik nieuwsgierig was naar de reacties. Heb bewust gekozen voor een wat provocerende titel, dat maakt meer los. Door niet zo’n zoete benadering, moet ik sommige reacties dan maar ‘bezuren’. De kosten voor een paar lampen zijn inderdaad peanuts, of je nu (maatschappelijk verantwoord) Philips spekt of de (minder verantwoorde?)arbeid achter de chinese muur. (Misschien kun je dan maar beter voor dat eerste gaan…) . Wat ik vooral aan de orde wilde stellen is juist wat @ R-W goed illustreert: als consument worden we prachtig ‘voorgelicht’, met de mooiste argumenten. Maar wat daar in de praktijk van klopt, is punt twee. OK, hier gaat het over een product waar je geen pijn bij hoeft te lijden. Maar als reclame daarover al zo onbetrouwbaar is, zou dan de reclame voor veel duurdere producten niet net zo misleidend zijn?

Reclame is per definitie onbetrouwbaar. Het belicht maar één kant van het verhaal. Of het misleidend is, is een tweede. In dit geval zou ik dat niet zo hard roepen simpelweg om N=2 een veel te kleine steekproef is om zoiets mee te kunnen peilen. Wil je iets misleidend noemen, dan zul je sowieso moeten aantonen dat degene die iets claimde (in dit geval Philips en een niet gehaalde levensduur van haar koplampen) bewust de consument voorliegt, terwijl ze weet dat haar product nooit aan de geschepte verwachting kan voldoen. Het liefst onderbouw je dat dan ook met een wat meer representatieve steekproef dan N=2.

Persoonlijk zou ik dit dus ook geen misleiding of oplichting noemen. Dat zijn veel te sterke woorden. Is het zuur dat die koplampen de bij jou geschepte verwachtingen niet hebben kunnen waarmaken? Absoluut! Is dat dan ook reden om meteen te spreken van oplichting en misleiding? Volgens mij niet.
Ik zou gewoon teruggaan naar de winkel met een product dat niet aan mijn verwachtingen voldoet en veel te vroeg defect raakt. Of dat nu een koplamp betreft of een LCD-tv maakt daarbij niet uit.

Terzijde: Mijn ervaring met Philips' serviceafdeling is zeer goed tot op heden. Sommige dingen (een monitor, mijn koffiezetter) hadden duidelijk langer mee moeten gaan, maar ik heb in beide gevallen kosteloos een nieuw product meegekregen. Verzendkosten hoefde ik niet te betalen, ook niet náár Philips toe. Hoewel mijn initiële verwachtingen niet werden waargemaakt heeft hun serviceafdeling zich wel van haar beste kant laten zien zodat ik niet met een zure smaak achterbleef. Ik hoop dus dat dat voor jou ook zo is en je gewoon 2 nieuwe koplampen kosteloos opgestuurd krijgt.
 
Je kan een levensduur van een lamp nooit letterlijk nemen. Kijk naar een Corsa uit b.v. 1994, die hadden altijd de lampen stuk, waarom? omdat de hitte niet weg kon in die koplamp en daardoor de boel eerder stuk ging. Kan gebeuren. Ontwerpfout van de behuizing, maar niet te wijten aan de lamp zelf.
 
tja een lamp gaat mee zo lang een lamp mee gaat. De ene set langer dan de ander, en bij de ene set is het lichtbeeld beter dan bij de ander.
Als er originele lampen in zaten en je was daar tevreden mee: ga bij de dealer langs voor een setje pitten. Als je tevreden bent met die lampen kun je beter die lampen erin zetten, of vraag welk merk ze erin steken.

Ik heb zelf al meerdere verschillende lampen geprobeerd, maar ben nog altijd niet tevreden met wat ik tot nu toe in de auto heb gehad.
Goedkope merken hebben vaak het gloeidraaid verkeerd staan. Heeel veel lampen hebben te weinig licht. En het is zelfs zo dat ik bij 1 auto voldoende licht had van de lampen en bij een andere auto met dezelfde pitten erin bijna niks zag (beiden met juist afgestelde lampen)

Mijns inziens moet je gewoon proefondervindelijk erachter komen welk merk en type lampen past in jou auto waar jij tevreden mee bent.
Om nou te gaan bijhouden hoeveel km of hoeveel branduren je lamp mee gaat is absurd. Dit is namelijk afhankelijk van meer dan alleen de bouwkwaliteit. Denk ook eens aan trillingen: rij je altijd over kasseien zal je lamp eerder stuk zijn dan altijd snelweg. Heb je vaker je motorkap open gehad (en dus dicht geklapt) dan verminderd dat ook weer de levensduur.
Net zoals het vaker of minder vaak aanzetten van de lamp. Zelfs temperatuur en luchtvochtigheid zijn van invloed.
Philips kan 100.000km adverteren. Bij gemiddeld gebruik (of zelfs bij autos met lichtsensor) zullen ze wel degelijk 100.000km mee gaan. Jij gebruikt constant je lampen (niks mis mee, doe ik zelf ook) maar daardoor gaan ze minder km mee dan wanneer ze alleen aangezet worden als het donker is.

Wat ik in elk geval afraad zijn goedkope lampen (van bijvoorbeeld action of gamma) en al helemaal de lampen die multicolor lak erover hebben (soort van olie-achtige look) Want daar zie je echt niks mee. Heb nu Carpoint die wit licht uit zouden moeten stralen. En ongeveer 100w aan lichtuitstoot. Dat laatste merk ik totaal niets van. Ik zie net zo veel, misschien wel minder licht uit de koplampen komen dan bij de originele pitten.
Volgende halte word Philips Bluevision Ultra of Philips Xtremevision.
Xenon begin ik niet aan, teveel werk om dit fatsoenlijk in te bouwen zodat je niemand er mee verblind, en dat het ook geen problemen opleverd met apk of oom agent.
 
Net als met xenon lampen, via de dealer kosten die ongeveer 125 per stuk, via ebay 10 euro. En die van 10 euro gaan nu al 2 jaar zonder problemen mee. Misschien dat het zicht wat minder is, maar dat is mij eigenlijk nooit opgevallen.
 
--BUMP-- zei:
Hier inmiddels een aantal ervaringen, bewust bijgehouden, met zowel 'merkloze' lampjes als Philips:
De merkloze lampjes van een paar euro per stuk gingen keer op keer na enkele maanden stuk. Inmiddels zitten er al anderhalf jaar lampen in van Philips (Visionplus) en ze doen het nog steeds!
Dat bij een kilometrage van ongeveer 35.000 km per jaar.

Overigens had ik laatst in mijn vers aangeschafte Swift last van een verkeerd afgestelde koplamp. Althans, dat dacht ik, maar het bleek een merkloos H4-lampje te zijn waar de gloeidraad binnenin precies een kwartslag gedraaid zat t.o.v. een normale H4-lamp. Ik weet het wel: voor mij geen goedkope troep!

Is dat de verklaring voor al die scheve lichtbeelden die ik steeds tegenkom?! Wat bizar zeg!
 
Rob076 zei:
Waarschijnlijk is het je tegenliggers al wel opgevallen...

Ik denk dat dat wel meevalt, er zit gewoon een auto correctie op fabrieksxenon. En daarnaast, pech voor hun.
 
Gullwing zei:
Rob076 zei:
Waarschijnlijk is het je tegenliggers al wel opgevallen...

Ik denk dat dat wel meevalt, er zit gewoon een auto correctie op fabrieksxenon. En daarnaast, pech voor hun.

Dus je hebt voor 10 euro op eBay fabrieksxenon gekocht? Maaruh, met zo'n instelling komen we er inderdaad wel! Gelukkig belast je het Nederlandse verkeer niet met dergelijk asociaal gedrag.
 
Robert A zei:
En het glas van de lamp niet beet pakken scheelt ook in de levensduur vet van je handen kan op het glas komen waar door de lamp minder goed zijn warmte kwijt kan.

Kleine correctie. Wanneer je een halogeenlampje met de hand vastpakt tast je huidvet het kwartsglas aan. Hierdoor ontsnapt een deel van het inerte gas, dit gas is nodig om een lange levensduur te verkrijgen.

Er zijn 3 soorten producten te onderscheiden:

- A-merk lampen
- A-merk lampen gerebadged tot een B-merk
- C-merk

Bij een A-merk weet je zeker dat de juiste materialen zijn gebruikt, voldoet aan de wettelijke eisen en een constante kwaliteit kan garanderen doordat de productieprocessen goed worden gecontroleerd. Ontwikkeling en research worden meestal door dezelfde bedrijven uitgevoerd.

Bij een B-merk weet je niet welk merk het eigenlijk is. De kwaliteit zal over algemeen goed zijn.

Een C-merk kan goed zijn maar door de lage prijs wordt er meestal bezuinigd op de controles tijdens het proces (duur!) en materialen.
 
Door al het gestuntel met lampen bij het vervangen gaan de lampen ook niet al te lang mee. Ik heb zo vaak kapotte koplampen dat ik er zowaar handigheid in begin te krijgen. Het gaat nu stukken beter. Ik vind het ongelooflijk dat ik zo weinig ruimte heb bij de achterkant van de koplampen. Al die flesjes, bakjes, buisjes en toeters, ongelooflijk en dan te bedenken dat ik de kleinste motor heb van dit model (Camry 2.4). Er past ook een zescylinder 3.5 in, dus dan zou je verwachten dat er in kunt voetballen bij een 2.4. Niet dus.
Niet alleen het aanraken van het glas is funest, ook als je bij ongeluk met het lampje schuurt langs de opening. Dan kun je hem binnen afzienbare tijd weer vervangen.

Wat ik wel ergerlijk vindt is dat je altijd een heel bakje moet kopen met lampjes en zekeringen en twee koplampen dus. En de laatste gaan dus altijd stuk. Inmiddels heb ik drie bakjes met heel erg veel lampjes, maar geen koplampen. Bah! Van de week maar even langs Halfords om een voorraad koplampen te kopen.

Oh, nog een vraagje. De achtermistlampen gebruik ik nooit. Ik wil ze graag vervangen door gewone achterlampjes, zodat ik die aan kan zetten onderweg als een achterlampje kapot gaat. Kan dat?
 
Even off-topic, voor wie benieuwd is naar de reactie van Philips:

Via de website van Philips autolampen heb ik het contactformulier ingevuld. De eerste reactie was zo'n autoreply, dat ze binnen 5 dagen zouden reageren.

Vandaag kwam de volgende reactie (inclusief de taalfouten, maar de naam van de ondertekenaar doet vermoeden dat de mail vanuit India wordt beantwoord):

Bedankt voor uw e-mail. Ik heb begrepen dat de koplampen van Philips minder mee gaan dan er wordt gezegt.

Ik vindt het erg vervelend dat de koplampen sneller ermee zijn opgehouden dan hoort. Dit bent u niet van Philips kwaliteit gewend.
Graag wil ik u mededelen dat u op de verkeerde afdeling terecht bent gekomen.
Om het beste informatie hierover te krijgen kunt u het beste naar het gratis nummer 00800 744 547 75 te bellen.
U kunt de klantenservice bellen van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.
Mijn excuses voor het ongemak.
Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Ze voegden er nog aan toe: Philips staat voor Sense and Simplicity

Tja, Simplicity inderdaad, maar Sense? Blijkbaar is Philips niet eens in staat om een via hun eigen site aangeboden contactformulier intern naar de juiste afdeling door te sturen, maar willen ze dat je ze opbelt. Simpel toch?

OK, nu maar weer terug naar de topic. Wie heeft er nog ervaringen met de lampen zelf te melden?
 
Soloman zei:
De achtermistlampen gebruik ik nooit. Ik wil ze graag vervangen door gewone achterlampjes, zodat ik die aan kan zetten onderweg als een achterlampje kapot gaat. Kan dat?

Kan vast wel, maar mag niet. Een achtermistlamp is verplicht en een eventueel APK-afkeurpunt.

@Autheo,
Ik geef je niet heel veel credit, maar ik ben het met je eens dat dit een op z'n minst bijzonder mailtje is. Als dit echt waar is (taalfouten e.d.) dan is dat een behoorlijk minpunt voor Philips.
 
De grootste oplichterij zijn nog wel de spaarlampen. Daar zit pas rotzooi in! En als ze breken krijg je heel fijn kwikdampen in je longen. Gezellig. Wij hebben toen uit goede wil alles vervangen met spaarlampen. Het viel ons toen op dat de spaarlampen in het toilet en de badkamer altijd na een half jaar vervangen moesten worden. Later lazen we dat spaarlampen er heel sterk onder lijden als je ze vaak aan en uit doet (zoals in een wc).
Echt erg vind ik dat. Een gloeilamp blijkt zelfs beter voor het milieu.
 
Soloman zei:
De grootste oplichterij zijn nog wel de spaarlampen. Daar zit pas rotzooi in! En als ze breken krijg je heel fijn kwikdampen in je longen. Gezellig. Wij hebben toen uit goede wil alles vervangen met spaarlampen. Het viel ons toen op dat de spaarlampen in het toilet en de badkamer altijd na een half jaar vervangen moesten worden. Later lazen we dat spaarlampen er heel sterk onder lijden als je ze vaak aan en uit doet (zoals in een wc).
Echt erg vind ik dat. Een gloeilamp blijkt soms zelfs beter voor het milieu.

Logisch toch? Spaarlampen moeten ook eerst op temperatuur komen voor ze goed licht geven, die zijn helemaal niet gemaakt om kortstondig te branden. Niet voor niets hebben we op een aantal strategische punten zoals de kelder nog gewoon gloei- dan wel halogeenlampen hangen. De hoeveelheid kwik in spaarlampen en TL's is de laatste jaren trouwens al behoorlijk terug gebracht, niet voor niets.

Op dezelfde manier moet je er trouwens ook niet gek van staan te kijken dat over een jaartje of 5 de eerste grote problemen met start/stop systemen gaan optreden met automotoren. Iedere keer starten en stoppen is niet goed voor het mechaniek, dat maakt niemand mij wijs. De vraag is of het lagere verbruik kosten- en milieutechisch opweegt tegen het eerder afschrijven van het blik.
 
Afschrijving boeit een fabrikant niet heel veel. Lage verbruikskosten wel, ivm allerlei belastingtechnische voordelen. Het huidige blik is toch maar gemaakt voor een levensduur van 10-15 jaar.
 
Terug
Bovenaan