Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 15-10-2022)

He bah wat vervelend Paulus. Ik kan van alles bedenken wat er mis mee kan zijn, maar dat is alleen maar info waar we niks aan hebben want bewijs heb ik niet.

In ieder geval, remvloeistof is inderdaad voor de remmen het meest waarschijnlijke op lucht na, maar doe je de eerste heb je de andere ook gelijk.
En ik hoop dat het ergens een klein dingetje is. Want leuk is het niet.

Zo zeg, dat ik knap balen. Ik ben ernstig benieuwd naar de uitslag van de garage en wat ze er aan gaan doen.

Inzake dot5.1, hou je er rekening mee dat je die jaarlijks moet vervangen? De hygroscopische werking is namelijk een stuk groter dan bij dot 4.0.

JPST Paulus0013 J&L Service en Onderhoud https://www.j-londerhoud.nl/ fiat coupe fiat coupe forum lancia delta HPE HF

Wat ontzettend vervelend. Ja zou zomaar olie pomp kunnen zijn, maar er zijn nog een hoop andere mogelijkheden. Toevallig net gisteren de mijne gecontroleerd (cater er af om boutje te inspecteren) heb er nog spierpijn van.

Hopelijk is het iets kleins :confused:

J Kay zei:
Paulus0013 zei:
Is het je wel waard nog steeds?

Overigens als de motor nu weer naar de kl*te loopt dan steek ik de auto in brand of duw ik hem de haven in. Het is nu wel even leuk geweest met die grappen allemaal.

Wie A zegt moet ook B zeggen ;-)

Zijn je eigen woorden!

Kan wel kloppen, maar op een gegeven moment heb je wellicht toch een punt bereikt (steeds weer wat anders, en wat nu weer etc.), waarbij
je in de buurt van je eigen grens komt, resp. van je eigen standpunt. Ik heb eigenlijk bewondering voor Paulus 0013 dat hij al een lang traject met deze auto gegaan is, zo in de trant 'ik sta erachter' , hij heeft er flink in moeten investeren (dat geld is weg), het is gewoon zijn troetelkind, wel een zorgenkind, blijkt nu helaas.

speedtouch zei:
J Kay zei:
Paulus0013 zei:

Overigens als de motor nu weer naar de kl*te loopt dan steek ik de auto in brand of duw ik hem de haven in. Het is nu wel even leuk geweest met die grappen allemaal.

Zijn je eigen woorden!

Kan wel kloppen, maar op een gegeven moment heb je wellicht toch een punt bereikt (steeds weer wat anders, en wat nu weer etc.), waarbij
je in de buurt van je eigen grens komt, resp. van je eigen standpunt. Ik heb eigenlijk bewondering voor Paulus 0013 dat hij al een lang traject met deze auto gegaan is, zo in de trant 'ik sta erachter' , hij heeft er flink in moeten investeren (dat geld is weg), het is gewoon zijn troetelkind, wel een zorgenkind, blijkt nu helaas.

als je optelt wat paulus0013 ondertussen heeft uitgegeven, ga je de auto echt niet voor een paar euro de gracht in rijden.

speedtouch zei:
J Kay zei:
Paulus0013 zei:

Zijn je eigen woorden!

Klopt al kan ik me ook heel goed voorstellen dat het een keer klaar is en moet zijn. Ik vraag me dan ook echt af of Paulus ooit nog voldoening van die auto gaat krijgen en hoop echt dat het niet 'wat zal er straks weer gebeuren?' gaat worden. Ik vind zo'n Delta een hele toffe bak maar had het ding er al lang uitgeschopt, het gespendeerde bedrag staat al lang niet meer in verhouding tot welke waarde je aan deze auto dan ook wil hangen. Nu waarschijnlijk weer motorschade, uiteraard weer iets dat nog niet aangepakt was en niet onder de garantie valt, dan nog het cosmetisch aanpakken voor een paar duizend euro en dan gaan we al richting, wat is het, 35k euro? Dan zou ik nog een keer investeren en deze kopen, net zo onbetrouwbaar maar die brengt zijn centen wel weer op:

0014193266.jpg
0014193266.jpg

Hoe het ook afloopt, heel veel succes Paulus, dat het deze keer maar mee mag vallen (y)

R-W zei:
Ik vind zo'n Delta een hele toffe bak maar had het ding er al lang uitgeschopt, het gespendeerde bedrag staat al lang niet meer in verhouding tot welke waarde je aan deze auto dan ook wil hangen.

dat zei ik in 2013 al.;)

maar laten we hopen dat het nu een klein probleempje is dat voor een paar euro opgelost kan worden (y)

J Kay zei:
Paulus0013 zei:

Zijn je eigen woorden!

Zullen we eerst maar even afwachten op de bevindingen van de garage?
Vanavond hoop ik meer te weten.

Paulus0013 zei:
Zullen we eerst maar even afwachten op de bevindingen van de garage?
Vanavond hoop ik meer te weten.

Dat lijkt me ook Paulus. Hoop echt dat het mee valt want je auto liefde is genoeg getest. Ik heb er alleen maar respect voor. Had je zo erg een probleem vrije Lancia gegund.

Man man wat een ellende :cry:

Diep respect voor Paulus. Ik vraag me wel serieus af hoe zoiets nu weer kan gebeuren dat hele blok is onderhand nieuw en is net opnieuw inelkaar gezet. Dit mag toch niet meer gebeuren zou je denken.

Ik hoop dat de garage bereidwillig is in deze.

Jeetje Paulus... Wat zuur zeg!!! Super balen zeg!! Het zit je echt niet mee! Sterkte! Ben benieuwd wat de garage zegt.....

revolution-nl zei:
Man man wat een ellende :cry:

Diep respect voor Paulus. Ik vraag me wel serieus af hoe zoiets nu weer kan gebeuren dat hele blok is onderhand nieuw en is net opnieuw inelkaar gezet. Dit mag toch niet meer gebeuren zou je denken.

Ik hoop dat de garage bereidwillig is in deze.

Inderdaad, het hele blok is toch gereviseerd? :confused:

Ondanks ik het waanzin vind om zoveel geld in een auto te pompen, gun ik Paulus van harte een goed werkende Delta na alle moeite. Ik ben benieuwd naar de diagnose. Hopelijk valt het toch mee.

Hopelijk is het iets kleins confused smiley
Ik hoop het ook, maar vrees het ergste gezien het geluid waarmee de motor uitviel.

Dan zou ik nog een keer investeren en deze kopen, net zo onbetrouwbaar maar die brengt zijn centen wel weer op:
Een beetje een loos statement over de betrouwbaarheid. Een groot deel staat of valt met het (tijdige) onderhoud. Was de riem in 2014 gewoon op tijd vervangen geweest hadden we nu ook niet in deze situatie gezeten.

Gisteravond geen nieuws van de garage, monteur was ziek. Dat was ie al toen ie de auto kwam halen. We wachten het maar even af. Hopelijk vandaag of morgen dan enig nieuws.

Balen,

Ik hoop dat het meevalt, maar het klinkt inderdaad niet goed. Denk je dat een keer klaar te hebben, krijg je dit.

Er is nieuws. Eerste conclusies; oliepomp is droog, de kop is droog, maar wel olie in carter. Het lijkt er dus op dat de oliepomp is overleden. Voor de exacte schade moet de kop er nog af. Maar eea kunnen we ook zo wel raden.

Dat meen je niet....balen, echt balen. Waarschijnlijk kan de hele rotzooi gewoon weer in de revisie?

En daar doe je helemaal niets aan.

Ongelofelijk zonde en balen, kan het niet anders zeggen.
Hopelijk is de schade nog te overzien.

Tjongejonge wat zuur weer, het hele verhaal klinkt me tot op zekere hoogte helaas zeer bekend in de oren.
Alles doe je eraan om die auto weer goed te krijgen en keer op keer tegenslag, het is vanaf de zijkant makkelijk zeggen dat de auto het veld maar eens moet ruimen, zo werkt het echter voor de echt liefhebbende eigenaar vaak niet.
Succes maar weer met deze situatie, hopelijk valt het enigszins mee en ben je snel weer op weg!

Als ik vragen mag, komt hier nog garantie om de hoek kijken? Jammer dat het toch wel een kwetsbaar geheel blijkt te zijn.

ik heb dit topic regelmatig met gemengde gevoelens gelezen. Fijn dat er iemand is die zoveel geeft om zo'n iconische auto, en triest over het relaas met de garage. En nu weer dit, balen zeg.

Maar als geld geen rol speelt, dan staat hier een mooie: link mp

$_85.JPG

Waarschijnlijk kan de hele rotzooi gewoon weer in de revisie?
Dat denk ik wel. Al het werk kan weer opnieuw gedaan worden.

En daar doe je helemaal niets aan.
Preventief vervangen kan een hoop ellende besparen. De vraag is nu dus ook waarom dat niet is gebeurd.
De waterpomp heb ik juist bewust wel laten doen.

Als ik vragen mag, komt hier nog garantie om de hoek kijken?
Lastig te zeggen zo. Ik vraag mij bijvoorbeeld ook af wat je van een oliepomp mag verwachten aan levensduur. Als ik de facturen eens terugkijk vraag ik mij af of ie bij de revisie in 2011 wel is vervangen. Oliekoeler en slangen staan er wel op, maar de pomp niet.
En waarom is ie er in de eerste plaats mee gestopt? Ook niet onbelangrijk.
De monteur zei mij zondag nog dat het lastig of eigenlijk niet te testen is zo'n oliepomp. Zat niet vol met zooi, dus leek ok voor hem tijdens de reparatie.

Maar als geld geen rol speelt, dan staat hier een mooie: link mp
Dit soort dingen snap ik dan steeds weer niet. Het is niet alsof ik 3 ton op mijn rekening heb staan. Al het geld is er met de tijd ingestoken en is reeds uitgegeven en gaat er ook nooit meer terug uitgehaald worden.
Wel mooi trouwens zulke advertenties. 55 mille voor de auto, maar wel 495 euro rijklaarkosten.
Hoop geld ook trouwens, dingen moeten de laatste 3 jaar plots wel fors meer opbrengen. Toen zaten ze nog rond de 30k.

Nu kom ik wel een beetje in een lastige situatie, want tja wat nu? Weer 3-4 mille aftikken gaat hem hoe dan ook niet worden.

Wat zegt de garage erover. Ze hebben toch ieder onderdeel in de handen gehad en beoordeelt. Als dat ding dan binnen een paar honderd kilometer stuk loopt....ik vind het erg snel, zeker omdat er fors aan gewerkt is.

De oliepomp zit ver weg in het motorblok gebouwd.
Die worden niet vaak vervangen.

Waanzinnig balen zeg.
Had je geen oliedruklamp branden op je dashboard dan?

Garantie? Lijkt me niet!

Je schrijft hier zelf op het forum dat je olielamp aanging, je vervolgens nog een paar keer gas geeft of je iets raars merkt, dan de kap opendoet of je iets vreemds ziet waarop de motor stukloopt.

Volgens mij staat duidelijk in elk instructieboekje dat als de olielamp gaat branden je zo snel mogelijk de motor uit moet zetten.
dat is niet voor niks!

Kortom dat de oliepomp stuk is gegaan is enorme pech, dat vervolgens de motor stuk gaat is vooral je eigen schuld.

Niettemin enorm balen. Succes met de oplossing.

Groetjes,
Jan

Nu is hij los geweest. Ik kan mij wel voorstellen dat de monteur het ding als goed beoordeelt als deze er netjes uitziet en geen speling heeft.

Hopen dat het niet te erg is.

Na een complete revisie mag je toch verwachten dat hij langer mee gaat dan een paar honderd KM. Ik weet weinig van garanties maar van een goed autobedrijf zou ik coulance verwachten en flinke ook. Tenzij Paulus specifiek gezegd heeft de olie pomp te laten zitten of dit is ergens op papier overeen gekomen.

Ja die pomp zit diep maar volgens mij is de hele motor uit elkaar geweest. Paulus heeft volgens mij niets gespaard aan kosten als het alleszins redelijk was dus mijn inziens de verantwoordelijkheid van de monteur is. Ik neem toch aan dat je na 3k wel wat garantie krijgt. Wel zuur voor alle partijen.

En Paulus, vooralsnog zou ik zeggen met honing vang je meer vliegen dan azijn. Ga er niet te vol in maar blijf rustig, kalm maar volhoudend. De verleiding om heel boos te worden is begrijpelijk maar zou wel eens tegen je kunnen werken.

Sketcher zei:

En Paulus, vooralsnog zou ik zeggen met honing vang je meer vliegen dan azijn. Ga er niet te vol in maar blijf rustig, kalm maar volhoudend. De verleiding om heel boos te worden is begrijpelijk maar zou wel eens tegen je kunnen werken.

Daar heeft hij al flink ervaring mee, zie dit topic. Hopelijk heeft hij er van geleerd en is er deze keer wel extra duidelijk afgesproken wat, hoe en wat als. Zie overigens niet meteen in waarom hij boos zou worden, als de pomp goed was, was hij goed. Dat geeft geen enkele garantie dat dat ding het na X-km het nog steeds doet. Natuurlijk kan je preventief gaan vervangen maar waar stop je dan?

zo'n auto hangt als een molensteen om je nek. verkoop levert niks op en ook na deze reparatie is de auto nog lang niet "af".

Jammer, nou is het wel zo dat je die dingen ook verkeerd kunt terugzetten. Maar het is erg zonde.
Ik hoop ook dat er wat coulance bij komt kijken voor je. Ik ga geen uitspraak doen wat mijn mening daarin is, ik hoop van harte dat je het krijgt. Maar ik heb geen idee hoe en wat de regels daarin zouden moeten zijn.

Maar, het blok hoeft niet gelijk stuk te zijn en de kop is in ieder geval nog goed!

stoterstangen90 zei:
De oliepomp zit ver weg in het motorblok gebouwd.
Die worden niet vaak vervangen.

Als hun blok mooi blauw hebben gespoten en onderblok is voor revisie geweest. Dan is de pomp los geweest hoor... (hoop ik)

En... oliepomp valt "wel mee". Carter verwijderen en distributie los, zit aan de zijkant achter de distributie.
Interessantere vraag is hoe ze de oliedruk van de pomp gemeten hebben om te bepalen dat de pomp werkelijk stuk is. Of is hij er al af en zichtbaar defect?

Overigens volgens internet (google zoeken) komt de oliepomp zeer zeer zeldzaam voor bij deze motoren, eentje ergens van een Fiat twin-cam (ongeveer gelijk) gevonden en daar waren twee tandjes afgebroken. Anderzijds... verkeerde montage zou ook kunnen.

Daarentegen... de krukaslagers die eruit gelopen komt veel heeeeel veel voor bij die dingen (jaja..google zoeken) en zou ik eerder verdenken. Dan heb immers ook oliedruk te weinig daardoor! Ik zet in op krukaslagers...

@paulus: Heb je een foto van de losse, open pomp gekregen of betere omschrijving defect?

Je schrijft hier zelf op het forum dat je olielamp aanging, je vervolgens nog een paar keer gas geeft of je iets raars merkt, dan de kap opendoet of je iets vreemds ziet waarop de motor stukloopt.
Misschien ben ik dan wat onduidelijk.
De lekkende slang had ik aangedraaid en daarna hing ik met mijn hoofd onder de kap om te checken of die niet lekte. Vanaf daar is het vrij lastig een olielampje te zien.
Doorgaans is het devies: lampje aan, motor uit. Direct. Waar je ook staat op dat moment. J Kay heeft wellicht niet zo veel gevonden, binnen diverse groepen is wel bekend dat het in no time gebeurd kan zijn als er iets mis is met oliedruk. Zelfs even een rondje naar de supermarkt kan dan al funest zijn.

Garage vindt het op dit moment ook een lastige situatie en gaat daar onderling ook eerst overleggen. Ik heb in ieder geval richting hen aangegeven het een lastige situatie te vinden en eigenlijk niet weer ruim 3 mille er in wil steken op dit moment.

Indien geen garantie lijkt het mij beter afscheid te nemen van de wagen. De kosten voor reparatie zijn 1, alle uiterlijke reparaties die nog dienen te gebeuren is 2. Bespaar en spaar die kosten en koop iets anders wat je leuk vind en er goed bijstaat. Ik zou ook heel ver gaan, maar nu toch wel de drempel hebben bereikt.
Maar hé, het is jouw auto, dus doe wat je gevoel je opgeeft!

Paulus0013 zei:
Misschien ben ik dan wat onduidelijk.
De lekkende slang had ik aangedraaid en daarna hing ik met mijn hoofd onder de kap om te checken of die niet lekte. Vanaf daar is het vrij lastig een olielampje te zien.
Doorgaans is het devies: lampje aan, motor uit. Direct. Waar je ook staat op dat moment. J Kay heeft wellicht niet zo veel gevonden, binnen diverse groepen is wel bekend dat het in no time gebeurd kan zijn als er iets mis is met oliedruk. Zelfs even een rondje naar de supermarkt kan dan al funest zijn.

Garage vindt het op dit moment ook een lastige situatie en gaat daar onderling ook eerst overleggen. Ik heb in ieder geval richting hen aangegeven het een lastige situatie te vinden en eigenlijk niet weer ruim 3 mille er in wil steken op dit moment.

In dat geval mijn excuses voor de verkeerde aanname aan de hand van je verhaal.

Zonder oliedruk gaat inderdaad nooit lang goed. Een vastloper met stationair draaiende motor hoeft zeker niet einde motor te betekenen. Maar goed lagerschalen vernieuwen en mogelijk de oliepomp is toch weer een behoorlijk tijdrovende klus.

Ik heb in ieder geval richting hen aangegeven het een lastige situatie te vinden en eigenlijk niet weer ruim 3 mille er in wil steken op dit moment.

Maar, als het geen garantie is... gaat ie dan zoals je beloofde de fik / haven in? Of een combinatie? En zoja, word Autoweek ook uitgenodigd voor een hart onder de riem?

Het is niet hard gegaan, dus lagerschaaltjes vervangen, pomp vervangen en weer gaan met die auto.
Lijkt me niet dat dat weer 3000 euro moet kosten.
Wel weer enorm balen, maar dat had ik al eerder aangegeven.

J Kay zei:
Maar, als het geen garantie is... gaat ie dan zoals je beloofde de fik / haven in? Of een combinatie? En zoja, word Autoweek ook uitgenodigd voor een hart onder de riem?

Doe eens niet zo vervelend. Die man heeft baken met geld in zijn auto gestopt, erg lang gewacht en dan nog een 1000km gereden voor het weer mis ging. Dan mag iemand toch even uitblazen zonder dat hij er dan steeds aan gehouden of op aangesproken wordt. Erg vervelend dit en wij mede auto liefhebbers zouden diep voor hem moeten buigen.

*buigt diep*

OT kan me voorstellen dat je het even gehad hebt met geld investeren. Maar ja wat moet je dan? Gewoon weven afwachten wat de schade is. Zou nog best kunnen meevallen.

Paulus0013 zei:

Dat is inderdaad serieus balen. Ik vraag me af of je bij een revisie normaalgesproken de oliepomp ook vervangt. Doorgaans gaan die dingen wel een heel motorleven mee, itt de waterpomp. Maar dat kan hier natuurlijk heel anders liggen. In elk geval zou ik nu even niets overhaast doen, niet weer direct een bak geld er in steken, niet direct verkopen en niet direct in de fik zetten. Eerst eens even adem halen en aankijken.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Indien geen garantie lijkt het mij beter afscheid te nemen van de wagen. De kosten voor reparatie zijn 1, alle uiterlijke reparaties die nog dienen te gebeuren is 2. Bespaar en spaar die kosten en koop iets anders wat je leuk vind en er goed bijstaat. Ik zou ook heel ver gaan, maar nu toch wel de drempel hebben bereikt.
Maar hé, het is jouw auto, dus doe wat je gevoel je opgeeft!

Da's inderdaad zo verdomd lastig. Mijn schoonpa had zo'n enorme knakenbak genaamd Touran. De ene na de andere reparatie van een mille en meer. En iedere keer moest dat ding er eigenlijk uit, maar ja, er was net weer voor 2, 3 mille in gestoken. Dus toch maar even doorrijden, anders deed het financieel wel heel veel pijn. En net als je dacht dat hij er dan nu maar uitmoest, flikkerde er weer iets vanaf, was hij onverkoopbaar en begon het weer van voren af aan.

Man, man, wat een stapel stuurlui aan de wal hier. Ik word blij van Sketchers reactie. Natuurlijk steekt Paulus die auto niet in de hens. Wat een gemekker!

Paulus, is snap dat je er een keer klaar mee bent, maar nu je over de jaren zoveel in de auto hebt gestoken, kan ik me voorstellen dat je de auto eerst eens een tijdje wegzet. Mooi droog onder een kleedje, een paar jaar rijpen. Liever natuurlijk voor weinig nu dat blok klaar en een nieuwe poging wagen, maar als dat m niet wordt, dan zou ik m even opbergen.

Hoe dan ook, ik heb respect voor je doorzettingsvermogen en je drive om deze auto heerlijk rijdend te maken. En ooit gaat dat gebeuren. Neem geen overhaaste beslissingen, gebaseerd op een nare ervaring.

Paulus,

Ik heb enorm veel respect voor je houding en liefhebberij. Ook al zou het nu wederom tegenvallen. De wagen verkopen gaat jou echt niet verder helpen. Je bent immers een echte liefhebber. Zelf zou ik ook blijven doorgaan. De optie van even wegzetten vind ik zo gek nog niet. Mocht de wagen een zwaar defect hebben. Dan kun je even afblazen en je zinnen verzetten. En dan komt er een dag dat je er weer zin in krijgt. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar ik zou deze wagen never nooit verkopen. Mensen die roepen dat je hem in de fik moet steken zouden zelf willen zo'n iconische wagen te bezitten. Zelf heb ik het afgelopen jaar alleen maar tegenslagen gehad met mijn gerestaureerde Mazda 1300. Weliswaar kostentechnisch van een ander kaliber, maar dan nog.. Telkens als ik dacht dat het opgelost was. Kwam er weer iets om de hoek kijken. Mijn blok is vervolgens ook uit mekaar geweest ivm koppakking. Toen lekkende autokaatbak. Daarna carberateur problemen. Zelfs uitbesteed aan een garage waar ik doorgaans alles zelf doe. Hij blijft nu nog steeds bij momenten uitvallen. Dit terwijl ik de wagen zoveel liefde gegeven heb. Ik heb mijn wagen wel eens letterlijk gevraagd waarom die me dit aandoet. Uiteraard bleef het stil. Ik heb hem opgeborgen en over enkele maanden begin ik weer met veel energie. Hiermee wil ik dus niet doen voorkomen alsof ik precies hetzelfde meegemaakt heb. Jij heb zoveel pech gehad. En mijn situatie is maar een fractie van jou situatie. Maar vanuit liefhebbers oogpunt staan we gelijk. Jij verdiend deze wagen meer dan iemand anders. En hem voor habbekrats aan iemand anders verkopen die er vervolgens met minimale investeringen in kan rijden. Zou toch te gek voor woorden zijn. Dan heb jij de droomwagen van iemand anders gefinancierd. En jij kan wellicht geen nieuwe lancia ervoor in de plaats kopen. Ze zijn immers vrij kostbaar. Wellicht valt de schade mee. Ik leef met je mee..
Groeten Roel de Bruijn

Dat wegzetten gaat ook al snel richting 100 euro in de maand kosten voor een garagebox. Als je dat 3 jaar doet.... en daarna nog steeds de kosten moet maken voor herstel. Wellicht nog meer tegen die tijd vanwege de stilstand, dan is het voordeliger dat geld apart te zetten en tegen die tijd iets leuks te kopen. Op zich zie ik dat wegzetten dus ook niet echt zitten. Dan sluit ik het hoofdstuk nog liever gelijk af.

Terug
Bovenaan