Škoda Rapid (Spaceback p.3)

Spaceback live @ IAA Frankfurt:

193425_13_800x532.8125.jpg


193425_12_800x532.8125.jpg


193425_15_800x532.8125.jpg


193425_16_800x532.8125.jpg


skoda-al-salone-di-francoforte-2013_29.jpg


193425_8_800x532.8125.jpg


193425_6_800x532.8125.jpg


img50665.JPG


193425_9_800x532.8125.jpg


Meer foto's:
https://www.omniauto.it/salone/francoforte2013/stand/1063/skoda
https://auto-presse.de/autonews.php?newsid=193425
https://www.autowereld.com/iaa-frankfurt.html
 
Barri zei:
Ik snap niet waarom iedereen 'm zo lelijk vindt. OK, hij is wat smal maar het is toch een heerlijk clean ontwerp?
Dat smalle valt ook wel mee. 7 cm minder breed dan de nieuwe Octavia, dus met 4 man zit je er uitstekend in. Ik ken eigenlijk geen auto van deze grootte waarin je achterin met zijn drieën lekker zit: krap in de schouders en er zit altijd een soort tunnel onder je voeten. Een iets smallere auto is ook prettig voor secondaire wegen en parkeerplaatsen, dus waarom klagen? Optisch is het effect inderdaad wat minder, maar als je beseft dat Rapid, Octavia en Superb alledrie even hoog zijn is op het oog de Octavia ook weer een iel autootje naast een Superb. Ik heb wel graag wat hoofdruimte.

Ik las al ergens dat Skoda zich de kritiek op de harde vering had aangetrokken. De Spaceback rijdt al veel prettiger en de Liftback krijgt dezelfde afstemming (voor landen met goede wegen in elk geval). Dat is dan al voor West-Europa een verbetering.
 
synecdoche zei:
Barri zei:
Ik snap niet waarom iedereen 'm zo lelijk vindt. OK, hij is wat smal maar het is toch een heerlijk clean ontwerp?
Dat smalle valt ook wel mee. 7 cm minder breed dan de nieuwe Octavia, dus met 4 man zit je er uitstekend in. Ik ken eigenlijk geen auto van deze grootte waarin je achterin met zijn drieën lekker zit: krap in de schouders en er zit altijd een soort tunnel onder je voeten. Een iets smallere auto is ook prettig voor secondaire wegen en parkeerplaatsen, dus waarom klagen? Optisch is het effect inderdaad wat minder, maar als je beseft dat Rapid, Octavia en Superb alledrie even hoog zijn is op het oog de Octavia ook weer een iel autootje naast een Superb. Ik heb wel graag wat hoofdruimte.

Ik las al ergens dat Skoda zich de kritiek op de harde vering had aangetrokken. De Spaceback rijdt al veel prettiger en de Liftback krijgt dezelfde afstemming (voor landen met goede wegen in elk geval). Dat is dan al voor West-Europa een verbetering.

Goed nieuws van de vering. Want dat kon echt niet. Met 16 of 17 inch zelfs heel storend.
Over die smalle carrosserie: de Rapid had iets breder mogen zijn, maar dat is vooral esthetisch. De concurrenten Peugeot 301 en citroen c- elysee zijn bv iets breder(1,75m). Maar het gaat uiteindelijk in de ruimte op de achterbank en door de positionering valt dat helemaal niet tegen in de Rapid. 4 personen zitten riant (of 2 volwassen en 3 kinderen) en de 5e inderdaad wat minder, maar ga maar eens met 5 volwassen mannen in een Octavia zitten...zoveel maakt dat niet uit. Dus als goedkope familieauto kan de Rapid een heel goed alternatief zijn.
 
[size=x-large]Skoda Rapid Spaceback krijgt z'n prijskaartjes[/size]

Van de Rapid heeft Skoda onlangs de Spaceback-versie onthuld. Een hatchback met het uiterlijk van een compacte combi, aldus de Tsjechen. Vandaag leren we wat de Rapid met afgekapte kont moet gaan kosten en hoe hij rijdt, lees je later vandaag. Om maar met de deur in huis te vallen: de Rapid Spaceback staat vanaf 16.290 euro in de showroom. Voor dat geld krijg je de 1.2 TSI Greentech, die in de categorie van 20% bijtelling valt.

De reguliere hatchback, overigens met het uiterlijk van een sedan, staat vanaf 14.190 euro in de prijslijst. Daar moet wel bij gezegd worden dat de basisversie van de hatchback een turboloze driecilinder met 75 pk onder de kap heeft en instappen in de Spaceback dus gelijk met een 86 pk sterke turbomotor gebeurt.

De bagageruimte meet 415 liter, met de achterbank neergeklapt neemt de hoeveelheid bergruimte toe tot 1.380 liter. De basisversie is de Active, die standaard beschikt over onder andere ABS, ASR, ESC, radio/cd-speler Blues, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, gordijnairbags, elektrische ramen vóór en dagrijverlichting.

De Comfort voegt daar airco, een meer geavanceerd audiosysteem, mistlampen en leren details in het interieur aan toe. Meer luxe? Dan kan gekozen worden voor de Ambition, die elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, MDI en een multifunctioneel stuurwiel aan het Rapid-feestje toevoegt.

Bovenaan de voedselketen staat de Elegance, die behalve over meer chroom in het interieur beschikt over gescheiden automatische airco, zes luidsprekers, een Bluetooth handsfree carkit, parkeersensoren achter, lichtmetalen wielen en hoogteverstelling voor beide voorstoelen heeft.

Vanaf 7 november is de Skoda Rapid Spaceback in de showrooms te vinden, De volledige prijslijst hebben we voor het gemak hieronder neergezet:

Motorisering Bak Uitvoering Prijs Bijtelling

1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5
Active € 16.290,- 20%
Comfort € 17.790,- 20%
Ambition € 18.490,- 20%
Elegance € 19.940,- 20%

1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6
Ambition € 19.390,- 20%
Elegance € 20.840,- 20%

1.4 TSI Greentech 90 kW/122 pk DSG 7
Ambition € 23.290,- 25%
Elegance € 24.740,- 25%

1.6 TDI Greentech 66 kW/90 pk hand 5
Ambition € 21.790,- 20%
Elegance € 23.240,- 20%

1.6 TDI 66 kW/90 pk DSG 7
Ambition € 23.790,- 25%
Elegance € 25.240,- 25%

1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5
Ambition € 22.490,- 20%
Elegance € 23.940,- 20%

https://www.autoweek.nl/nieuws/24929/skoda-rapid-spaceback-krijgt-zn-prijskaartjes
 
Best prijzig.... Zal ook nog wel een Go uitvoering (1000 euro lager dus) van moeten komen, want de prijzen zijn nu bijna vergelijkbaar met bv de nieuwe Peugeot 308. En heel snel een 14% diesel en dan onder de 20k, anders is het daaaaaaaaaaaaag Rapid!
 
DSC-0510.jpg


DSC-0501.jpg


skrasb200_5242996c73506.jpg


skrasb210_5242996e2b8ab.jpg


skrasb214_5242996ec6d0e.jpg


skrasb300_524299720c0f7.jpg


skrasb304_524299727410f.jpg


skrasb404_5242997341497.jpg


skrasb402_52429972e49d3.jpg


skrasb416_524299741b33e.jpg


skrasb602_5242997506b19.jpg


skrasb803_52429975a813c.jpg


Meer foto's:
https://www.n-tv.de/auto/Skodas-kompakter-Preisbrecher-kommt-article11443791.html
https://www.novinky.cz/auto/314124-skoda-rapid-spaceback-prvni-zive-jizdni-dojmy-z-italie.html
https://www.auto.cz/skoda-rapid-spaceback-1-2-tsi-jizdni-dojmy-76913

Ik heb al eerder laten blijken op zijn zachtst gezegd geen fan te zijn van de Rapid/Toledo en dan in het bijzonder de Spaceback. De auto doet me denken aan modellen als de Austin Maestro. Lijnen van vroeger, maar niet retro. De Rapid is al een volstrekt anoniem ogend product en heeft als Spaceback ook nog eens verhoudingen die van geen kant kloppen: het is vooral een Rapid met afgehakte kont. Maar dat is allemaal mijn uiterst bescheiden mening natuurlijk :) Nu is de Rapid Spaceback ook nog eens ronduit pittig geprijsd als je ziet dat je ook een volwaardige C-segment auto voor hetzelfde geld kunt kopen. Spaar vooral door voor die Octavia...
Voor wie dat nog niet was opgevallen: Skoda levert de Rapid met twee verschillende achterkleppen. De basisversies missen de doorlopende glazen achterruit (dit is geen zwarte folie zag ik op de IAA).
 
Prijzen zijn echt veel te hoog. Dit zijn budgetautootjes met tommelremmen een keihard plastic in het interieur. Ik hoop dat PSA hier van leert en de C-Cactus (concurrent in w Europa) goedkoper op de markt zet.
 
Ook ik ben verbaasd door de hoge prijzen die ze hiervoor durven te vragen , veel te veel voor een budgetauto !
Ze zouden iets boven een vergelijkbare Dacia moeten gaan zitten dan zou dit model nog een kansje hebben...
Waar is trouwens de Seat versie ??? Met een spaans sausje erover net iets aantrekkelijker ....
 
De prijzen van de Rapid Spaceback liggen niet veel hoger dan de gewone 5 deurs sedan versie hoor. Als je kijkt naar de basisuitvoering van de Rapid Spaceback (1200 Tsi met 86pk in de Active uitvoering) dan is het verschil met de 5 deurs sedan slechts 300 euro. (16.290 tegenover de 15.990 euro van de 5 deurs sedan).

Dan spreken we bij de 5 deurs hatchback nog over modeljaar 2013 en bij de Spaceback al over modeljaar 2014, met verbeterde materialen, ondersteltechnisch aangepast etc. In Tsjechië is er geen prijsverschil tussen de hatchback en de spaceback. Het zou er per 7 november (dealer introduktie in Nederland) er zo maar op uit kunnen draaien dat de beide carrosserievarianten even duur zullen zijn.

Het kan zijn dat de foto's hierboven enigszins vertekenen maar de kofferbakinhoud van Spaceback lijkt inderdaad wat tegen te vallen. Het minst mooie van het ontwerp van de Spaceback vind ik de verhouding tussen het achterportier en het laatste zijruitje. Lang versus behoorlijk kort. Had mooier gekund.

@D-C: De grote achterruit is slechts een optie. Je krijgt deze achterruit automatisch als je het panorama dak op de optielijst aanvinkt.
 
Qua verhoudingen is het net de Fabia I Combi, die had ook een relatief klein laatste zijruitje.

Ik heb recent nog in een Rapid gereden, vond het niet echt wat. Stuiterig onderstel en inderdaad heel veel keiharde materialen die er ook nog eens goedkoop uit zien. Dat laatste schijnt nu opgelost te zijn. Heb nu een Captur besteld, net zo ruim, wel comfortabel. Al heeft die ook wel wat harde materialen aan boord.
 
Het verbaast me dat iedereen de prijzen zo hoog vindt. Tov de hatchback is deze niet veel duurder en tov de concurrenten m.i. ook niet.
Een Kia C´eed of Hyundai I30 kosten toch evenveel? Als je de auto vervolgens in eigen huis gaat vergelijken met een Golf of A3 SB, dan loopt het verschil snel op. De auto kan best iets kleiner zijn, maar een vergelijking met de Polo of A1 is zeker niet aan de orde (ondanks het feit dat de prijzen goed vergelijkbaar zijn met deze modellen).
 
Eerlijk gezegd de eerste keer dat ik dit topic open,
en als ik die spacebacks zie moet ik meteen aan de Audi A3 SB denken.
Iedereen vindt die premium,
iedereen vindt die waanzinnig mooi,
iedereen wil daar een veel te hoge prijs voor betalen,
en deze Skoda is dan zogezegd plots buiten proportie en veel te duur...
Deze spaceback is gewoon een leuk autootje,
dat je per definitie in zijn basistrim koopt,
dus value for money!!!
 
Eens met BRG. Best een leuk bovendien als je 'm lekker aankleedt.
 
spaar een klein beetje door en koop een kia cee'd ofzo. ik zie de rijimpressie opeens niet meer maar autoweek had er mee gereden en behalve op ruimte is het gewoon een ontzettend middelmatige auto. maar omdat het skoda (vag) is is dat allemaal maar prima
 
Eens met BRG. Leg de cijfers er maar naast: Rapid Spaceback/Audi A3 Sportback lengte 430cm/431cm, breedte 171cm/173cm, hoogte 146cm/143cm, wielbasis 260cm/264cm. Alleen de kofferruimte scheelt noemenswaard: 550 of 1490 liter tegen 380 of 1220 liter (wat vermoedelijk ook de hardere afstelling van de vering van de Skoda verklaart - en waar die extra liters van de Skoda vandaan komen is me niet helemaal duidelijk :)). De A3 is dan vele duizenden euro's duurder. Voor wie dat op tafel wil leggen, prima.
 
British Racing Green zei:
Eerlijk gezegd de eerste keer dat ik dit topic open,
en als ik die spacebacks zie moet ik meteen aan de Audi A3 SB denken.
Iedereen vindt die premium,
iedereen vindt die waanzinnig mooi,
iedereen wil daar een veel te hoge prijs voor betalen,
en deze Skoda is dan zogezegd plots buiten proportie en veel te duur...
Deze spaceback is gewoon een leuk autootje,
dat je per definitie in zijn basistrim koopt,
dus value for money!!!

Sinds wanneer ben ik gevoelig voor premiumgeneuzel?

NFS zei:
Het verbaast me dat iedereen de prijzen zo hoog vindt. Tov de hatchback is deze niet veel duurder en tov de concurrenten m.i. ook niet.
Een Kia C´eed of Hyundai I30 kosten toch evenveel? Als je de auto vervolgens in eigen huis gaat vergelijken met een Golf of A3 SB, dan loopt het verschil snel op.

Dat de Kia cee'd en Hyundai i30 net zoveel kosten is nu net het probleem: voor hetzelfde geld koop je een auto die wel mooi is en mooie interieurmaterialen en een volwassen rijgedrag heeft. Hyundai-Kia lopen nog wel achter op het gebied van benzinemotoren, waar de Skoda een modern 1.2 TSI blok heeft. Dat scheelt een hoop CO[sub]2[/sub]-heffing. Dan zouden de Hyundai en Kia (maar ook de Chevrolet Cruze) zelfs een stuk goedkoper zijn dan die Rapid. Waarom zou je een Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost Edition (100 pk) laten staan voor een Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition (105 pk)?
Ieder zijn ding hoor, je mag de Spaceback van mij mooi vinden, ik vind het in ieder geval niks. Ik snap ook de meerwaarde niet van de Spaceback als je voor hetzelfde of minder geld in de 'liftback' rijdt, die beter oogt en meer bagageruimte heeft.

synecdoche zei:
Eens met BRG. Leg de cijfers er maar naast: Rapid Spaceback/Audi A3 Sportback lengte 430cm/431cm, breedte 171cm/173cm, hoogte 146cm/143cm, wielbasis 260cm/264cm. Alleen de kofferruimte scheelt noemenswaard: 550 of 1490 liter tegen 380 of 1220 liter (wat vermoedelijk ook de hardere afstelling van de vering van de Skoda verklaart - en waar die extra liters van de Skoda vandaan komen is me niet helemaal duidelijk :)). De A3 is dan vele duizenden euro's duurder. Voor wie dat op tafel wil leggen, prima.

De A3 is 1.785 mm breed.
 
synecdoche zei:
Eens met BRG. Leg de cijfers er maar naast: Rapid Spaceback/Audi A3 Sportback lengte 430cm/431cm, breedte 171cm/173cm, hoogte 146cm/143cm, wielbasis 260cm/264cm. Alleen de kofferruimte scheelt noemenswaard: 550 of 1490 liter tegen 380 of 1220 liter (wat vermoedelijk ook de hardere afstelling van de vering van de Skoda verklaart - en waar die extra liters van de Skoda vandaan komen is me niet helemaal duidelijk :)). De A3 is dan vele duizenden euro's duurder. Voor wie dat op tafel wil leggen, prima.

Tjonge tjonge... Een vergelijking Rapid Met A3 gaat toch volledig mank.

Je gaat een Sandero ook niet met een Megane vergelijken.

Qua onderstel (B segment), materiaalgebruik (kwaliteit stoelen, plastics ) en techniek (trommelremmen achter bv) gaat de vergelijking niet op. Ik zou zeggen: ga eens een stukje rijden. Ook dat is behoorlijk basic. Zowel de liftback als de spaceback zijn gewoon te hoog in de markt gezet. De verkoopcijfers van de afgelopen tijd laten dat ook zien.

En ik vind dat jammer, want ik ben qua concept een enorme fan van de Rapid. Alleen de prijsstelling moet beter. Het blijft een B segment auto. Hoeft echt niet op Sandero niveau, maar bv:
Tsi 85 vanaf 13-14 k
Tsi 105 vanaf 14-15 k
TDI 90 vanaf 18-19k (liefst 14%)
TDI 105 vanaf 20 k

Incl scherpe businessuitvoering..... En waarom niet een 14% 1.2 TDI uit de Polo/Fabia. Auto is licht, dus een 75 pk kan ie prima hebben ( of bv 85pk variant ).
 
Best een aardige auto maar ik wil hem niet vergelijken met een Kia C'eed. Met name de zitruimte voorin de Skoda is veel te krap voor langere mensen. In een Citigo kan de stoel veel verder naar achteren. Verder is het allemaal keihard plastic. Niet erg maar een Kia/Hyundai is veel mooier afgewerkt van binnen en zit ook veel beter.

En die 1.6 GDI is niks mis mee. Redelijk zuinig en snel zat. Kan ook weinig aan mis gaan bovendien.
 
Tjonge tjonge... Een vergelijking Rapid Met A3 gaat toch volledig mank.

Ik heb de vergelijking gemaakt omdat sommigen het model helemaal afbreken,
hij ziet er antiek uit,
jaren '80 zonder retro,
er zit geen lijn in,...
Nu,
ik vind hem qua uiterlijk op het eerste zicht heel erg op de A3SB lijken waarover diezelfde criticasters gewoonlijk lyrisch worden...
Dus zet er 4 ringen op,
en men slikt alles.
 
Mening van Autovisie (Werner Budding): https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/skoda/21927269/__VIDEO_-_Minder_ruimte_voor_meer_geld__Skoda_Rapid_Spaceback__.html
 
Ik ben het ook eens met BRG.
Ik zie de gelijkenissen met de A3 SB wel. Beide auto's stoelen ook op dezelfde gedachte, heb ik het idee.
Ik vind het ook een leuke auto. Lekker zonder poespas of pretenties.
 
Bij VAG krijgen alle modellen op de persfoto's een bijna matlaag mee :T
 
Skoda heeft de Rapid licht gewijzigd. In Nederland is alleen de Spaceback nog leverbaar, het prijsverschil tussen de gewone Rapid en Octavia was dusdanig gering dat er ook geen enkele reden was om die aan te schaffen. Helaas wat mij betreft, want de liftback vind ik nog altijd prettiger op het netvlies liggen dan de merkwaardige Spaceback. De 1.2 TSI verdwijnt ten faveure van de 1.0 TSI driecilinder en is verkrijgbaar met vermogensafgiftes van 95 en 110 pk. Daarboven staat nog een 1.4 TSI met 125 pk. Er zijn daarnaast twee dieselmotoren: een 1.4 TDI met 90 pk en 1.6 TDI met 116 pk.

9vmy18wbb6ki_800.jpg


fmvyp3qb3rje_800.jpg


ex9yi10bcev5_800.jpg


yc5yishbg4ek_800.jpg


5p8yddfbfefj_800.jpg


Meer info:
https://www.autoweek.nl/nieuws/kleine-opfrisbeurt-voor-skoda-rapid/
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/februari/42435-nieuwe-benzinemotoren-voor-skoda-rapid-spaceback
 
Zo'n sportieve uitvoering als die witte is leuk. De Spaceback vind ik leuk omdat ie nu standaard de langere achterruit heeft, een leuk design-detail! Maar de meerwaarde tov de Fabia is er nauwelijks, dat is z'n manco.
 
Oogt net even wat vlotter dan het huidige model, prima facelift dus.
@Barri: in eerste instantie is er inderdaad weinig meerwaarde, maar ik kan je wel vertellen dat ik hier op de zaak (waar we twee Spacebacks voor de deur hebben staan) inmiddels al een paar situaties heb gehad waar ik heel blij was met de extra binnenruimte ten opzichte van de gewone Fabia, met name in de kofferbak. Daar zit het onderscheid hem voor mij in.
 
Zoals de rode in de foto's oogt de auto eigenlijk stiekem best mooi. En relatief 'goedkoop' voor de hoeveelheid luxe die je krijgt.
Goede facelift wat mij betreft!
 
Het zal aan mij liggen, maar ik zie echt niets merkwaardigs aan de Spaceback. het is gewoon een degelijke (/saaie) Skoda hatchback. Niets mis mee.
 
Rapid facelift live @ Autosalon van Genève:

skoda-geneva-063.jpg


skoda-geneva-064.jpg


skoda-geneva-065.jpg


skoda-geneva-066.jpg


Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/skoda-rapid-and-rapid-spaceback-facelifts-revealed
 
De aan China voorbehouden Skoda Rapid sedan is nu ook vernieuwd. Die is veel grondiger gewijzigd dan de Europese Rapid en heeft nu een front dat veel wegheeft van de Octavia.

201801271144084484021_5829098_11.jpg


2018012711440344323527_5829097_11.jpg


20180127114424442421321_5829092_11.jpg


2018012711440944925627_5829094_11.jpg


20180127114415441519127_5829095_11.jpg


20180127114945494522299_5829176_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/3765/

Rapid Spaceback:

2018012718043543517543_5829248_11.jpg


20180127180432432898_5829247_11.jpg


2018012718043843811544_5829242_11.jpg


201801271804344341334_5829244_11.jpg


2018012718043343310843_5829245_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4108/
 
Grondig vernieuwde Skoda Rapid liftback voor Rusland:

5df0e4c3ec05c443550000b9.jpg


5df0e4c4ec05c443550000c8.jpg


5df0e4c4ec05c443550000f5.jpg


5df0e4c4ec05c443550000e6.jpg


5df0e4c4ec05c443550000d7.jpg


5df0e4c1ec05c44355000029.jpg


5df0e4c1ec05c44355000049.jpg


5df0e4c1ec05c44355000039.jpg


5df0e4c2ec05c4435500005a.jpg


Bron: https://www.drive.ru/news/skoda/5df0c615ec05c4ae1c00003b.html

De lokaal gebouwde Rapid is er met drie benzinemotoren: een atmosferische 1.6 met 90 of 110 pk en 155 Nm koppel met een vijf- of zesbak en optioneel een automatische zesbak of een 1.4 TSI met 125 pk en 200 Nm koppel, die een 7-traps DSG heeft.
 
De bumpers bij Skoda zijn tegenwoordig meer (nep)grille dan bumper
 
Het is me alleen een raadsel waarom er bij Skoda, de laatste jaren, alleen nog de suf gemotoriseerde versies naar dit land komen. Wat is er overgebleven van de reclame met de rally-legende?
 
Terug
Bovenaan