Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Ook dat probleem heb ik bij de A2 niet langs horen komen, wel bij VW en Seat. Hij stond bij de ADAC jarenlang bovenaan in de lijst van betrouwbaarste auto's en de meeste mensen hebben niets dan goede ervaringen.
 
Smallblock 16v's, 1.4 & 1.6, met kantelende zuigers (tikken), welke wel of welke niet: ik kan er geen touw aan vast knopen.
 
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG
 
Huub Type 43 zei:
Kever1 zei:
Zolang die Avus snowflakes hun hart en binnenvakken nog zwart hebben, vind ik ze prachtig en zou ik ze zeker doen. Als ze geheel aluminium-grijs zijn, vind ik ze een stuk minder en vind ik de Tecnokast juist mooier.

Ik ben het met Kever1 eens dat zilvergrijs gespoten Avussen het eigenlijk verdienen om in originele kleurstelling gebracht te worden.
Dat zal echter een heel ander prijskaartje hebben dan je wilde uitgeven aan een setje wintervelgen.

Laat je voor de 13" winterbanden goed informeren over de productiedatum. Ik heb eind december 2015 een setje Fulda Kristal Montero 3 winterbanden 175/70R13 gekocht bij een grote landelijke bandenketen en gisteren viel mijn oog op de DOT code 3112. Ze waren dus toen al 3,5 jaar oud. Bij mijn kilometrage zijn ze eerder 10 jaar oud dan dat ze versleten zijn. Volgende keer beter opletten.

Ik hou de Tecnocast velgen.. nieuwe banden daarvoor is een stuk goedkoper ook.
Wat er nu om zit is Vredestein Snowtrack..niet de II of de III maar nog oer-snowtracks zonder nummer. Vermoed vrij oud al dus.
Hebben nog een mm of 4 dus voor wat betreft profiel en productiejaar nu wel aan vervanging toe. :D
 
Dat is een heel leuke GL! Maar ook wel aan de prijs.

Ik heb nog een setje Avussen liggen, met een blauwe binnenkant. Zitten nog winterbanden op, maar die zijn wat oud.
Wil ze nu toch eens opruimen.
 
Had flinke olievlek voor de deur.. bleek de oliedruksensor te lekken. Nieuwe sensor : 3 euro :p

Meteen remleidingen achter (apk aandachtspunt) en de klepdekselpakking (die zweet) laten vervangen.
Binnenkort nog 2 snaren. De snaar van stuurbekrachtiging slipt soms dus meteen maar nieuwe twee nieuwe erop.
Daarna eens achter nieuwe winterbanden aan. Goh, die Golf kost me zo nog een godsvermogen... o_O:T
 
Mijn neus hier ook maar weer eens laten zien. Met "slecht" nieuws, de Golf 1.8i GL is verkocht! Afgelopen nacht zette ik hem om 23:50u online te koop (jep, vlak voor oud/nieuw) en 15min later was hij verkocht aan AutoBedrijf Reinders uit Emmen.

Voor ons houdt het op met deze auto omdat er gewoon teveel werk aan zit. De dorpels moeten gelast worden, de homokineten maken geluid. Dat wordt het allemaal niet helaas...

Nu aan het rondkijken voor een opvolger, aangezien het de auto van mijn vrouw was heeft zij het laatste woord. Grote kans dus dat het een Golf mk4 cabriolet gaat worden.
 
Het is dat ik je als vriend heb op Facebook anders had ik de advertentie nooit opgemerkt. Maarja, met drank in de man koop je toch net iets makkelijker... :)

Nee, zonder gekheid. Ik ben er blij mee en ik zal zorgen dat -ie weer goed terecht komt. Naast de door jouw genoemde dorpels en homokineet staat bovenaan het lijstje in ieder geval fatsoenlijk schoeisel, want die wieldoppen heb ik nooit mooi gevonden. Ik houd jullie hier wel op de hoogte! :cool:
 
Leuk dat Nick (of z'n vader) m heeft gekocht!
Een mk4 cabrio is vrij betaalbaar en ook een prima auto. Goed vooruitzicht dus!
206cc een alternatief? Met de 206 heb je immers ook al wat ervaring.
 
Een 206 wordt het écht niet. Een GTI of RC zou ik erg graag rijden, maar m'n vrouw vind het niks. En wij vinden beide de CC niks. De 2 kandidaten voor ons zijn nu een 306 cabriolet of dus een Golf mk4 cabriolet. Nu zijn we rustig rond aan het kijken wat er te koop is, welke opties/kwaaltjes/uitvoeringen er zijn etc :)
 
Dan zou ik zeker voor de Golf gaan. Is wat mij betreft veel meer auto dan de 306. Ik zou zelfs een mk3 cabrio boven een 306 verkiezen. 306 is mooi, maar ik vind ze erg fragiel aanvoelen.

Even ontopic: mijn vrouw viel het pas al op dat er nauwelijks meer mk2's rijden. Bij ons in de buurt nog eentje, en pas zag ik een zilvergrijze in Amersfoort. Maar verder zie ik ze echt nooit meer.
 
Barri zei:
Even ontopic: mijn vrouw viel het pas al op dat er nauwelijks meer mk2's rijden. Bij ons in de buurt nog eentje, en pas zag ik een zilvergrijze in Amersfoort. Maar verder zie ik ze echt nooit meer.

Klopt. De voormalige belastingvrije diesels zijn bijna allemaal weer het land uit, de gekoesterde youngtimer-exemplaren staan nu binnen, en dan zijn er nog een paar late Golfjes die nu nog gewoon gebruikt worden.

De tijd dat de Golf II een voor de hand liggende keuze was als bijvoorbeeld eerste auto of goedkoop barrel is inmiddels wel voorbij, denk ik. De opvallend gestegen prijzen in de laatste paar jaar onderstrepen dat.
 
Aangezien ik een Golf II in bezit heb , en de Golfjes probeer te spotten was met dit ook opgevallen, de aanwezigheid van Golf MK II gaat nu toch uiteindelijk rap achteruit. Ik denk dat Elzinga de spijker op de kop slaat.

Aanschaf als goedkope barrel is hij gepasseerd, de beginnende rijder zal denk ik voor een Golf MK IV gaan met liefst zoveel mogelijk opties.

Of je komt noch iemand tegen die een laat exemplaar als dagelijks vervoermiddel gebruikt en hem oprijdt en/ of zoals in mijn geval wordt hij gekoesterd en komt hij in de winter niet op de weg ( tenslotte heb ik mijn Golf in Maart 25 jaar op naam staan ).

De verkoop van Kever1 van zijn Golf GT voor een aanzienlijk bedrag, laat zien dat de nette en bijzondere exemplaren qua prijzen in de lift zitten.

Hoe schaarser ze worden des te meer de prijs omhoog gaat, tenslotte zijn nu al de jongste exemplaren bijna 27 jaar oud !

Hier een voorbeeld van eenzelfde auto die ik in bezit heb ( wel minder kilometers gedraaid ) , een Madison in onberispelijke staat maar man man wat een vraagprijs € 6900,- , zie ad : VW Golf 1.8 CL
 
Coole achterspoiler!
Verkoper denkt dat ie 't weet, maar helaas: een 88'er valt net buiten de boot qua overgangsregeling, deze mot de volle mep betalen tot ie 40 jaar oud is. Och, slechts 820kg, zit in de schaal onder 850kg => +/- 19 euro in de maand.
 
Hallo iedereen!
Ik ben Jurian, 20 jaar oud, kom uit Zeeland en rij momenteel een heerlijke Golf 4 tdi. Nu wil ik na het opknappen van oude brommers graag rond februari eens kijken of ik een leuke Golf 2 op de kop kan tikken voor de hobby. Mijn vader en ik zijn allebei nogal weg van Volkswagen en ook hij was het er over eens dat ik maar beter niet te lang kon wachten om een Golf 2 te zoeken, sinds ze steeds schaarser worden.
Nu ben ik niet gek met sleutelen, poetsen, poedercoaten en spuiten maar met het sleutelen aan blokken zelf heb ik niet zo veel ervaring. Hebben jullie misschien een lijstje met types die ik dan sowieso al beter links kan laten liggen?

De 2e vraag: mijn voorkeur gaat uit naar een rode of witte Golf. Nu zie je vaak dat de rode lak nogal eens naar roze wil verschieten. Is dat met polijsten op te lossen of zit de verkleuring vaak onder de blanke lak?
 
Er zijn ook diverse metallic lakken, die zijn iets harder. Ik heb het gevoel dat die exemplaren daarom ook iets minder roesten.
Qua motor: de 1.6 had volgens mij een wat lastige carburateur of injectie. De 1.3 is lekker simpel, maar de 1.8 is natuurlijk het leukst. Bij de 1.3 zou ik voor de carburateur versie gaan ipv de injectie.
 
Dankjulliewel. Is de rode lak soms ook wel eens zo slecht dat er geen opknappen meer aan is of is dit altijd nog redelijk te herstellen zonder de boel opnieuw te spuiten?

Hmm, gezien de prijzen zal ik dan maar opzoek gaan naar een 1.3. Hard rijden hoeft voor mij niet perse!
 
De 1.6 carb is wel berucht ja, voor de gein even opgezocht welke carburateur dat is: Pierburg 2EE of 2E2. Enerzijds niet verbaasd, want ongeveer hetzelfde type als Pierburg 2E3 die op de 1.3 zit. Anderzijds grappig, want die 2E3 heeft juist in 't Polo-wereldje een slechte naam, maar bij de Golf 2 hoor ik daar bijna niemand over..... Carb-revisie 2E3 is goed te doen, revisiesetje via ebay.de + een ultrasoonbadje en de carburateur doet weer wat ie moet doen, lijkt mij dat een 2EE of 2E2 niet wezenlijk anders is.
 
Dat is wel grappig ja! Bij de Golf 2 1.3 hoor ik weinig mensen klagen over de carb (heb er zelf ook nooit problemen mee gehad), maar daarbij is de injectie-versie juist wat (storings)gevoelig.
 
Mijn ervaring met de 1.3 carb: zolang ze 't goed doen is er niks aan 't handje (duhhuh), maar oh wee als er wat mee is, dan blijf je kwakkelen. Vandaar mijn aanpak: reviseren.
1.3 injectie motorcode NZ: bekend euvel is een lekke carterventilatieslang, welke invloed heeft op de luchtmeting (valse lucht ná de luchtmassameter). Heeft ook nogal wat vacuumslangetjes die door ouderdom de geest geven: gewoon een halve meter slang kopen, stukjes knippen en allemaal preventief vervangen => heb je dat gezeur uitgesloten. Verder kan ik mij alleen heugen dat er nog welles een ecu sneuvelt, veelal veroorzaakt door slechte massa: even zorgen dat dit in orde is. Tip: NZ is 'geknepen' op de nokkenas, vervangen door elke willekeurige nokkenas uit de vag-familie die past en 't blokje loopt direct ietsje vlotter (befaamd is de Polo 75pk 3F nokkenas, maar bijv. een 1.6 8v smallblock geeft nagenoeg hetzelfde effect)
 
Wat je vraag over rode uni-lak (dus niet metallic) betreft: je kan polijsten en poetsen, maar het effect is altijd tijdelijk. Na enkele weken/maanden verbleekt het weer. Eindeloos blijven polijsten kan vooorzover ik weet ook niet, want op een gegeven moment ben je door de laklaag heen.
 
Ik heb zelf met beide 1.3 motoren weinig slechte ervaringen, dat kan ik over de 1.6 en 1.8 carburateur helaas niet zeggen. Maar op zich is alles te doen en het zal je nooit de wereld gaan kosten. Als ik een Golf 2 zal zoeken zal ik dat doen met een open vizier en me in eerste instantie niet teveel richtten op de motor.

Voor wat betreft de rode lak. Dit is ook erg afhankelijk van hoe de auto de afgelopen 25 jaar behandeld is. Ik heb zat rode Golfjes gezien die nog fel gekleurd waren en absoluut niet na een paar maanden verschenen. Daarnaast hoef je ook niet altijd te polijsten, een goede wax verlengt de levensduur van de glans aanzienlijk (mijn ervaring, ik ben geen professioneel poetser). Ook een optie is om een Marsrode te kopen, dit zijn de rood/oranje exemplaren tot 1986. Die hebben veel minder last van verschijnen.
 
Een terechte aanvulling over de rode lak, inderdaad hoef je niet perse te polijsten.
Het maakt trouwens ook veel uit of je de auto binnen hebt staan of buiten in weer en wind en zonneschijn.
 
Mijn MK2 met 1.6 PN en vervloekte Pierburg 2EE begon in 2012 bij de 80.000km te bokken, stationair te zagen en soms af te slaan.
Heb de carburateur laten reviseren en gasklepsensor en gasklep-positiesensor vervangen (1 was revisie, de andere nieuw) en sindsdien loopt ie als een naaimachine. Verbruik is een goede 1:14 tot 1:16 met veel kleine stukjes. Nu staat er 135.000km op en blijft een heerlijke (boodschappen)auto met veel bagageruimte.

De roestduivel kan haar nog niet vinden blijkbaar. Ze heeft wel een echte ML-Tectyl beurt gehad toen ze 3 jaar was maar slaapt heel haar leven al buiten.. op enkele kilometers van de kustlijn. En is ook nog eens van een helaas-niet-zo-oud-geworden-vrouwtje geweest.

De metallic lak is wel wat dof aan het worden op dak en motorkap.. omdat het nog originele, ouderwetse (keiharde) lak is zou een bezoekje aan een detailer met rotary machine niet gek zijn. Denk dat ik dat haar volgend jaar als ze 30 wordt maar kado doe.
 
Ah, de discussie over de 1.6 pierburg.
Waar heb jij je carb. laten reviseren beste CXXX?
Mijn audi 80 1600 cc met pierburg mag ook wel een beurtje, ik heb nu twee "specialisten" gevraagd maar ze durven het niet aan:)S)
Ik wil er gerust wel een paar stuivers voor uit geven.
Heb ooit wel eens zitten denken om hem naar Terpstra te brengen, maar die vragen ook de hoofdprijs denk ik.
 
Op Volksforum of VWforum zat destijds iemand uit omgeving Delft die erg goed was in het reviseren van die carburateurs. Maarja, vind nu zijn gegevens maar eens...
 
Bedankt voor de info mensen. Indien mogelijk ga ik toch voor een 1.3, ook voor de wegenbelasting en verzekering. Als jullie nog iets weten te staan in Zuid-Holland, Zeeland of Brabant, hou ik me aanbevolen.
 
Barri zei:
Op Volksforum of VWforum zat destijds iemand uit omgeving Delft die erg goed was in het reviseren van die carburateurs. Maarja, vind nu zijn gegevens maar eens...

Die heb ik want Igor heeft de mijne ook gedaan. DragonGrDragon is zijn naam op het forum.
Hier staat nog een topic ervan : https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108512

Het is wel handig als hij de auto erbij heeft voor het afstellen. Even achterlaten is het beste.
Let wel, hij heeft geen bedrijf en doet het in zijn vrije tijd. En is super betrouwbaar.
 
Heb een tweetal garage's gevraagd.
Hun antwoorden kwamen op het zelfde neer: "tja dat is wel specialistisch werk, dus duur, ik weet het niet".
Ja dit is wat ze beiden gezegd hebben.
 
Hoi iedereen! Waarschijnlijk ben ik vanaf komende zaterdag eigenaar van deze auto: https://m.autoscout24.be/anbod/-337086128?smid=de-vm-contactconfirmation-button_ad&rtmsg=de-vm-contactconfirmation&id=337086128&from=nl.autoscout24.be

Had nog 2 andere op mn lijstje staan om langs te gaan maar die zijn alweer verkocht :(. Wat vinden jullie van deze auto? En de prijs? Wieltjes gaan iig vervangen worden voor de originele.
 
Een glazen dak is altijd achteraf geplaatst. Een origineel dak is altijd een stalen schuifdak.

Overigens lijkt het me een hele nette Golf. Mooie kleur ook! Let wel op de kilometerteller, want zo te zien is het asje uit de teller gelopen waardoor de cijfers scheef gaan staan en de teller niet meer oploopt.
 
Bedankt, was me nog niet opgevallen. Hou het in de gaten bij de proefrit!
Jammer dat het geen origineel dakje is.. Zal even letten op de afwerking
 
De Golfjes II met lage kilometerstand , in goede originele staat en speciale uitvoering stijgen rap in prijs, nu al vraagprijs circa 8000 euro.

Een Golf 10 Millionen , 1.8 i in goede staat .

Zie volgende link : Golf 10 Millionen
 
Terug
Bovenaan