Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Audi80Coupé zei:
Wij zijn er ook erg blij mee. Ik ben echt van mening dat het een unieke auto is.
Hoeveel Golf Van zullen er als Diesel Automaat zijn geleverd? Ik denk niet meer dan een handje vol...

Wat trekt je specifiek in een diesel met automaat? Ik heb zelf een tijd een golf 1 d met automaat gehad (mijn eerste Golf 1, een 83-er) en vond deze combi niet fijn. Een automaat maakt m nog rumoeriger omdat je minder controle hebt over de motor. Met name in koude toestand vond ik het niet fijn. En op de autobaan vond ik het bij 110 km/p uur welletjes.
Daarbij ook hoogtoerig door die 3 trapsautomaat. Het was een zegen om destijds de Golf 2 met 1.6 liter en 5 bak mee te kunnen nemen. Om maar niet te spreken van de GTI die daarna kwam...

Golf2 diesel met automaat en met (optionele?) metallic lak.. wie bestelde dat nou? Uniek! :D

De 1.6 CL tokkelt hier vrolijk door, momenteel net over de 125.000 km. Sinds we hem hebben (2011) de km stand al verdubbeld.
Vandaag nog volgeladen naar de vuilstort geweest.. en elke week natuurlijk de boodschappen ermee doen.
Week stilstaan bij vorst is geen probleem, zelfs de Pierburg carburateur geeft geen problemen (klopklopklop) en het verbruik is ondanks de vele kleine stukken altijd een 1:14 of zuiniger. (y)

Dat de teller ratelt boven de 50 km/u, de wind suist bij beide deuren en dat ie wat koelvloeistof gebruikt.. peanuts, is heerlijke auto gewoon! :LOL:

Heel benieuwd naar de foto´s. Prijs en specs (GL, 1.8 en 5-versn. handbak) is gezien de km stand van 73K een best interessante..

$_85.JPG

https://link.marktplaats.nl/m1142670319

https://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&fregto=2000&cy=NL&ustate=N%2CU&dtr=s
524k gelopen
0307048115001.jpg

Iemand zin in een redelijk nette 92-er, met iets werk, voor weinig geld?
<https://volksforum.com/forum/showthread.php?t=139689>
20170129_130838_zpsdnij81yc.jpg

€600

VW Golf II zei:
Je betaalt gewoon geel tarief zonder de provinciale opcenten dacht ik. Het tarief is wel iets lager dan een normale Golf II diesel.

Daar ben ik ook bang voor. Maar we zullen zien als we hem op onze bedrijfsnaam zeten.

autocratie zei:
Wat trekt je specifiek in een diesel met automaat?

Ik heb zelf ook een tijdje gereden in een 1.6 Diesel Automaat en weet dat het niet de snelste combinatie is, maar dat maakt ons niet zo heel erg veel uit. Het gaat meer om de zeldzaamheid van de auto.

CXXX zei:
Golf2 diesel met automaat en met (optionele?) metallic lak.. wie bestelde dat nou? Uniek! :D

Dat bedoel ik dus!

Overigens haal ik hem vanavond op, dus ik zal morgen wat foto's plaatsen.

Ben heel benieuwd naar de foto's! Gaat de auto naar Emmen, of blijf je er zelf in rijden? Kom graag een keer kijken bij jullie naar de Van. :)

Zo, de Golf is opgehaald! Het is echt een heel net exemplaar, welke tot 1993 dagelijks is gebruikt om tussen Rijswijk en Utrecht te pendelen. Daarna enkel voor kleine ritjes. De inmiddels 89-jarige man mocht echter van zijn zoon (65 jaar) nu niet meer rijden.

800.jpg

Morgen meer foto's!

Ondanks dat het vandaag zeker niet het mooiste weer is, hier toch wat beeldmateriaal van de nieuwe aanwinst. Hij heeft een deukje in het rechter voorspatbord, dus dat wordt uitdeuken of vervangen. Verder eigenlijk alleen een paar hele kleine gebruiksspoortjes. Een naar mijn mening echt unieke auto!

Deze week gebruik ik hem nog even in Arnhem en dan neem ik hem vrijdag mee naar Emmen.

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

Bijzonder dat de normale hoedenplankdragers er gewoon inzitten. In vroegere Vans waarbij de achterpanelen uit een stuk metaal zijn (i.pv. een "plastic raam" ) zitten hier hele korte afdeklijstjes op. Prachtige aanwinst!

Ziet er erg netjes uit, mede daarom natuurlijk heel bijzonder want de meeste grijs kenteken-dieseltjes zullen wel gewoon opgereden zijn. Fijn dat hij goed terecht gekomen is(y)

Bedankt voor de complimenten heren! Wij zijn er ook heel erg blij mee! (y)

Kever1 zei:
Staat hij niet wat hoog op de achterpoten?

Dat is me nog niet echt opgevallen, hij staat in het algemeen vrij hoog:
540.jpg

VW Golf II zei:
Bijzonder dat de normale hoedenplankdragers er gewoon inzitten. In vroegere Vans waarbij de achterpanelen uit een stuk metaal zijn (i.pv. een "plastic raam" ) zitten hier hele korte afdeklijstjes op. Prachtige aanwinst!

Misschien is dat het geval bij door de fabriek geleverde Vans? Deze is zeer waarschijnlijk omgebouwd door PON.

D. Elzinga zei:
Ziet er erg netjes uit, mede daarom natuurlijk heel bijzonder want de meeste grijs kenteken-dieseltjes zullen wel gewoon opgereden zijn. Fijn dat hij goed terecht gekomen is(y)

Het grote voordeel is dat deze nooit als bestelauto gebruikt is. Hij is tot 1993 dagelijks gebruikt, en had toen al 90.000km. Daarna is hij maar mondjesmaat gebruikt, simpelweg omdat de oude baas geen afscheid kon nemen. Na het deukje in het spatbord mocht hij van zijn zoon niet meer rijden, en nam hij met tranen in zijn ogen afscheid. Het typische, klassieke lulverhaal, maar in dit geval wel waar. :)

Vind hem heel erg cool! :cool:
Kofferbak is ook nog eens bekleed aan de zijkanten. Mijn CL had dat niet.. en ook geen kofferbakrandbeschermstrips.

zie ook spatlappen rondom en een motorkap-grille. Mooie extra´s! (y)

Lijkt wel alsof de banden een verkeerde maat hebben, vooral achter.

VW Golf II zei:

Misschien is dat het geval bij door de fabriek geleverde Vans? Deze is zeer waarschijnlijk omgebouwd door PON.

Deze is idd door Pon omgebouwd. Ik zal vanavond eens opzoeken wanneer ze daar mee begonnen zijn. In de beginjaren waren het wel echte door de fabriek geleverde Vans in Nederland.

Ik denk dat deze juist niet door Pon is omgebouwd, maar zelf gedaan.
De raamplaten zijn immers niet origineel vw maar is gewoon eeen staal plaat.
Je kon toen platen voor je ramen bestellen bij de vw dealer, er zat dan rondom een randje in.
(ik kan zo gauw geen foto vinden)
Mijn (zelfomgebouwde) golf I had het ook.
Vaak werden er ook hulp veren geplaats achter, dat zie bij deze ook, daarom staat hij achter wat hoger. (vw jetta's op gas hadden deze veren ze ook)
Koffer bekleding is ook heel makelijk zelf te doen, en dat wil je ook wel want het is toch best wel een klank kast hoor.
De opstaande rand, achter de stoelen, moest in 1993 30 cm hoog zijn.
Bij deze is dat net 10 cm denk ik.

Desalniettemin vind ik het heerlijk uniek ding(y)

Als deze zelf omgebouwd was, had je dat in de datum eerste toelating moeten zien. Deze auto is van 1991 en niet van 1993. Het kenteken klopt met de datum eerste toelating. Ik denk dat de boekjes er nog wel bij zijn. Daar zal het originele kenteken ook in staan.

Dit is gewoon een Pon versie. Alle Golf Vans van die jaren zijn op deze manier afgeleverd. (Zonder randje in het paneel)

<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1137217576-volkswagen-golf-1-3-40kw-u9-1989-rood.html>
Zou ie echt maar 93dkm op de teller hebben? Dan is het wel een leuke koop!

VW Golf II zei:
Als deze zelf omgebouwd was, had je dat in de datum eerste toelating moeten zien. Deze auto is van 1991 en niet van 1993. Het kenteken klopt met de datum eerste toelating. Ik denk dat de boekjes er nog wel bij zijn. Daar zal het originele kenteken ook in staan.

Sinds wanneer veranderd je Datum eerste toelating? Volgens mij blijft bij omkeuren je orignele datum behouden, anders zou de auto ineens 2 jaar jonger worden op papier.

Barri zei:
<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1137217576-volkswagen-golf-1-3-40kw-u9-1989-rood.html>
Zou ie echt maar 93dkm op de teller hebben? Dan is het wel een leuke koop!

Barri; auto heb ik bekeken en is aan voorzijde scheef; heeft een tik rechtsvoor gehad. Auto stond eerst te koop in Gasselternijveenschemond(Drente).
Ze wilden m in eerste instantie voor de cross gebruiken maar hebben m toch (ruw, met commandant waardoor de lak beschadigd is)gepoetst en te koop gezet. Kijken of er animo voor is.
Motor liep prima maar heb er geen grote proefrit in gemaakt omdat de snuit er wat scheef voor staat. Zonde.

Gaaf zeg, die Van! In die tijd werden ook veel particulier gereden grijskentekenauto's erg snel opgebruikt, sommige zag je in hun eerste jaar al achteruit gaan.

flat412 zei:
VW Golf II zei:

Sinds wanneer veranderd je Datum eerste toelating? Volgens mij blijft bij omkeuren je orignele datum behouden, anders zou de auto ineens 2 jaar jonger worden op papier.

De datum van de eerste toelating klopt dan niet meer met de afgifte van de kentekencombinatie. De datum zelf verandert uiteraard niet.

Stif zei:
Ik denk dat deze juist niet door Pon is omgebouwd, maar zelf gedaan.
De raamplaten zijn immers niet origineel vw maar is gewoon eeen staal plaat.
Je kon toen platen voor je ramen bestellen bij de vw dealer, er zat dan rondom een randje in.
(ik kan zo gauw geen foto vinden)
Mijn (zelfomgebouwde) golf I had het ook.
Vaak werden er ook hulp veren geplaats achter, dat zie bij deze ook, daarom staat hij achter wat hoger. (vw jetta's op gas hadden deze veren ze ook)
Koffer bekleding is ook heel makelijk zelf te doen, en dat wil je ook wel want het is toch best wel een klank kast hoor.
De opstaande rand, achter de stoelen, moest in 1993 30 cm hoog zijn.
Bij deze is dat net 10 cm denk ik.

Desalniettemin vind ik het heerlijk uniek ding(y)

Voordat we conclusies gaan trekken. Het is een origineel door PON geleverde VAN. De versies met stalen platen zijn fabrieksversies.
Hij is origineel gekentekend als VAN, en het kenteken is ook nog het eerste (dus met PN vermelding).

Dat hij niet aan de 1993-regels voldoet is natuurlijk logisch. De auto is van 1990 en daarna nooit veranderd, er is dus ook ''normale'' belasting voor betaald.

Hij heeft ook geen hulpveren. De bandenmaat is 155/80 R13, wat weliswaar smal is, maar wel vaker voorkomt.

155-80 13 is de standaard maat voor de zwembandjes. Heb ik er ook nog een paar van liggen. Ik vond de Golf met 185-60-14 aanzienlijk beter rijden.

Het zou natuurlijk kunnen dat dat verschilde per uitvoering. Maar ik ben er ook niet zeker van, heb nooit een nieuwe mk2 gekocht :D

Ik denk dat het inderdaad verschilde per uitvoering, of dat de 175ers een optie waren. Ik heb ze al meerdere keren gezien op 155/80, al komt 175/70 wel veel vaker voor.

Overigens heb ik deze week bijna 300km gereden met de Golf, zonder problemen uiteraard! (y)

Audi80Coupé zei:
Ik denk dat het inderdaad verschilde per uitvoering, of dat de 175ers een optie waren. Ik heb ze al meerdere keren gezien op 155/80, al komt 175/70 wel veel vaker voor.

Overigens heb ik deze week bijna 300km gereden met de Golf, zonder problemen uiteraard! (y)[/quote

Ik denk dat de 1.3 modellen en de D de kleine maat meekregen, vanaf de 1.6 liter lag er de 175 op.

Haha, inmiddels al 1200 euro geboden! Mis ik iets wat dit specifieke exemplaar heel waardevol maakt, of zitten al die bieders te trollen ofzo? Op elk carrosseriedeel zit wel ernstige roest en/of schade.o_O

Inderdaad een verschrikkelijke hoop geld, maar als je handig bent is natuurlijk alles te doen en kun je voor relatief weinig geld een originele Nederlandse 16V scoren. Al zal dat zijpaneel een behoorlijk hoofdpijndossier worden...

In de cross ook wel, maar een 16klepper GTI is sowieso gewild.

Deze Jetta is ook niet gek: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1135035230-volkswagen-jetta-mk2-1989-2-deurs.html>

Niet helemaal voor dit topic, toch wil ik 'm even laten zien. Een leuke Passat uit dezelfde periode: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1143115137-volkswagen-passat-1-8-gl-sdn-66kw-u9-1992-rood.html>

Jetta Sky? Ken ik niet. Op een of andere manier had ik verwacht dat er in een actiemodel met die naam dan wel een open dakje zou zitten, maar niet dus...

D. Elzinga zei:
Jetta Sky? Ken ik niet. Op een of andere manier had ik verwacht dat er in een actiemodel met die naam dan wel een open dakje zou zitten, maar niet dus...

Tegelijkertijd had je de Jetta Elan, destijds nog in gelest...als 1.6 D met 54 peekaatjes..

Terug
Bovenaan