Na wat uitstel i.v.m. de reparaties en toen nog eens niet beschikbare banden was het vandaag zover. De velgen konden opgehaald worden met nieuwe banden erom. Die erop gezet, even buiten de radiateur schoongeborsteld (wat een vet en vuil zat daarin!) en toen konden we naar de apk die mijn vader door goede contacten nog even snel kon regelen. Tenminste, we probeerden het. Mijn vader manoeuvreerde de BX de garage uit en ineens sloeg hij af. 'Oh, mijn vader doet te voorzichtig', was de eerste gedachte. Maar de BX sloeg ook niet meer snel aan. Grrr... De auto ruw lopend gehouden, het zou wel wat vocht zijn o.i.d., even laten lopen. Slaat weer af... Start weer moeilijk... Slaat weer af... Start weer moeilijk... Toch maar eens rustig stationair luisteren wat er gebeurt. Mijn vader: 'Ah, nu loopt hij op drie potten. Nu op twee.' En toen sloeg hij weer af. Voor hij de garage in ging liep hij perfect en we hadden aan de techniek niets gedaan, dus wat kon er zijn?
Gelukkig heeft mijn vader meer ervaring met dit soort zaken, hij ging linea recta op de verdelerkap af. Losgehaald en inderdaad,
twee compleet verdwenen contactpunten!

De binnenkant van de kap was gewoon glad, helemaal afgebroken of weggeschuurd. Bizar. De andere twee punten waren nog perfect. Goed, hier was zo snel niets aan te doen en mijn vader had beloofd snel te komen voor de apk, dus contacten schoongemaakt en op weg. De auto liep weer prima. Bij de startpogingen viel mijn vader nog wel op dat het oliepeilcontrolemetertje niet werkte. Hij lichtte wel op bij het starten, maar het wijzertje bewoog niet. Later naar kijken, niet van belang voor de apk. Het gaat wel lukken zo.
Verkeerd gedacht, de auto had echt geen zin in de keuring. Rijdend probeerde ik even de ruiten te sproeien, want ik wist dat die soms even op gang geholpen moet worden. Voor de apk wilde ik die dus even op gang hebben. Nee. Niet dus. Geen gang in te krijgen, de ruit bleef droog. Sh*t. Afkeurpunt... Nou ja, misschien zien we het zo bij de garage wel heel snel voor de keuring. Toen viel me ineens op dat de snelheidsmeter niet werkte.

Hoe kan dat nou ineens!? Nog een afkeurpunt, dit gaat hem niet worden... Voor de garage zei ik dat ook tegen mijn vader. 'We gaan wel even binnen kijken hoe het ervoor staat' was zijn antwoord.
We liepen direct door naar de werkplaats, mijn vader is er i.v.m. zijn werkverleden goed bekend. De enige aanwezige monteur was bezig iets uit een benzinetank te trekken. Mijn vader hielp gelijk en het lukte. Goed, even die klant afhandelen dan komt hij eraan. Als hij weg is geeft mijn vader de opmerking: 'Als we hier blijven hebben we kans dat hij het even snel doet, als we de auto hier laten gaat hij uitgebreid kijken.' Oeh, tactisch... De monteur vraagt om de sleutels om de auto naar binnen te rijden. 'Nu is het gebeurd', denk ik bij mezelf. 'Hij ziet zo dat de snelheidsmeter niet werkt'. De auto komt binnen, de deur gaat open... Geen opmerking. Dat scheelt, afkeurpunt 2 is niet opgevallen. De lichten gaan aan, mijn vader zegt 'dat doet het allemaal wel'. Oké, verlichting klaar. Vervolgens duwt meneer de monteur op het stuur, en nog eens, en harder. 'Waar zit die toeter?!' Ja, die zit onder op de rechter dashboardkolom. Niet handig of logisch, maar daar is het een Citroën voor. 'Help, nu gaat hij vast de ruitensproeier proberen.' Niet dus. Hij ramt een paar keer op het rempedaal. Voelt vreemd en doet weinig, daar komt het op neer. Mijn vader: 'Dan moet je ook wel de motor laten lopen, zo heeft hij geen remdruk.'

'Oh, als jij het zegt' is het antwoord.
'Wat stond er eigenlijk op dat lijstje dat we je de vorige keer hadden gegeven?' Handig, dat is blijkbaar niet geregistreerd. Nou, het subframe dus. De bruggen staan vol en het lijkt me een hele puzzel om de BX daarop te krijgen, ik ben benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.
Mijn vader: 'Ja, dat heb ik gelast. Kijk, ik heb de mal van de vorm die ik erop heb gemaakt bij me.'
Monteur: 'En heb je dat goed afgelast?'
Vader: 'Ja, afgelast, afgewerkt, ijzerzooi erover, geschilderd, alles.'
Monteur: 'Oké, prima. En heb je de rest van het lijstje ook gedaan?'
Vader: 'Ja, alles. Kijk, nieuwe banden.' Had de monteur nog geen oog op geworpen.
Monteur: 'Dan ga ik het even afmaken.' En hij loopt weg. Even later krijg ik het apk-goedkeurformulier in mijn handen gedrukt.
Vader: 'Had je de vorige keer betaald?'
Ik: 'Ja.'
Monteur tegen vader: 'Dat verrekenen we een volgende keer wel.' En we lopen weg zonder te betalen.
De monteur is geen vriend van mijn vader, gewoon iemand met wie hij af en toe te maken had via zijn werk. Mijn vader laat zijn auto's ook bij deze garage keuren, dus ze zijn misschien van hem gewend dat het wel goed zit, maar hoe dit is gelopen vond ik wel heel bizar. Dat niet de hele keuring opnieuw wordt gedaan kan ik nog enigszins begrijpen, ze hadden de BX al uitgebreid bekeken. Dat er dan toevallig twee gebreken waren opgetreden is onfortuinlijk, maar goed, hij was goed van vertrouwen zullen we maar zeggen. Maar dat ook de afkeurpunten van de vorige keer totaal niet gecheckt worden is wel heel vreemd.
Hoe dan ook, de BX heeft apk. Nu die gebreken nog 'even' zien te maken. Helaas heeft mijn vader een hekel aan 'elektriek', dus dit kan iets lastiger worden... Ik ga op het CiFo wel vragen wat het kan zijn. Hoe de BX de komende tijd doorbrengt weet ik nog niet. Zondag ga ik weer naar Enschede voor hertentamens, het is misschien handiger de BX hier te laten. Als hij genoeg in de weg staat maakt mijn vader misschien nog de defecten zonder mijn bijzijn, net zoals hij de afgelopen dagen driftig aan het poetsen is geweest omdat de auto op blokken stond in de garage, hij kon dus toch niets doen aan andere auto's en ik moest studeren.
