De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

PrR4Dad.jpg

De mogelijk oudste ONK Toyota Corolla E90 Liftback SL-87-GX (?)
Datum eerste toelating ligt met 16-09-1987 eerder dan degene die nu als zodanig in de index staat.
APK vervaldatum 23-11-2022
Auto is niet toevallig sinds enkele jaren in mijn bezit :).
Origineel geleverd door (toenmalig) dealer Van Dorst uit Rijen.

En de (mogelijk) oudste nog rijdende 5-deurs ONK Mazda 323 generatie BF (1985-1989) NX-08-TK
Datum eerste toelating 13-12-1985 en sinds 2010 in mijn bezit. Vervaldatum APK 10-03-2024

YjXsACT.jpg

Ik kwam nog een vroege Kangoo tegen op geel kenteken.
Grappig ding, ook vanwege het kleurtje.
https://www.autowereld.nl/renault/kangoo/1-4-rn-trekhaak-schuifdeur-keurig-onderhouden-36925401/details.html

renault-kangoo-1-4-rn-trekhaak-schuifdeur-keurig-onderhouden.jpg

Kenteken SX-LX-45
Datum deel 1 20-02-1998

Zou er nog een Fiat Tempra met sidecode 4 zijn? De oudste uit de lijst is niet meer. Hier een aardige nieuwe benchmark.

DF-TN-45
Eerste toelating: 21-10-91, origineel Nederlands.
APK: 6-4-24.

Stif zei:
Dit is toch een R3 in plaats van een R4?

Nee, de R3 is nooit buiten Frankrijk geleverd (en hij bestond ook maar 1 jaar). De R3 en de toenmalige kaalste versie van de R4 zijn uiterlijk exact identiek. Alleen de luxe uitvoeringen van de R4 (de R4 L en later de R4 Super) kregen extra ruitjes en wat meer chroom. Pas vanaf modeljaar 1966 kregen alle Viertjes de achterste zijruitjes (behalve op de Belgische markt en de Viertjes die aan de Wegenwacht zijn geleverd).

Weliswaar een geïmporteerde, maar een behoorlijk nette en hele vroege VW Polo/Derby Mk2.

52278934203_74023c5a13_c.jpg

64-PFX-7
Eerste toelating, : 12-2-82, import 5-1-11.
APK: 10-1-23

Die is inderdaad erg vroeg! De eerste Polo Classics in Nederland hadden voor zover ik weet een kenteken beginnend met JB, in augustus/september 1982.

Typisch foutje van de RDW bij import: deze sedan modellen zijn pas in productie gegaan vanaf de zomervakantie 1982, dus die 12-02-1982 is onjuist. Ervan uitgaande dat deze uit Duitsland komt (wat aannemelijk is, omdat ie de Derby benaming heeft en wij dit model kennen als Polo Classic) zal er ergens in de fahrzeugbrief oid die datum gestaan hebben. Begin 1982 zal VW gerust wel al bezig zijn geweest met de typegoedkeuring enzo. Zo ken/kende ik wel meerdere geïmporteerde Polo's met oude/foute 1e toelating datums die daadwerkelijk veel jonger zijn (meest extreme was een 89'er Polo Coupe met injectie met 1e toelating van 1981....)

Aha. Dan kan het ook wel zijn dat de datum simpelweg verkeerd is overgenomen en dat 12 februari 2 december had moeten zijn.

De absoluut oudste Audi A3 die op Nederlands kenteken heeft gestaan, de korenbloem-blauwe PL-SX-79 die mijn vader heeft gehad, is niet meer onder ons volgens RDW. :cry:

Een goede tweede nog bestaande als ik zo snel even zoek op internet, de PR-VX-80 en hij staat te koop. ;)
Screenshot-20220821-203937-812.png

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/audi/a3-18-5v-nw-apk-inruil-is-mogelijk/15968669?utm_source=Mitula&utm_medium=CPC&utm_campaign=mitula-premium

Edit: Nog een iets oudere gevonden, de PP-PP-01. Alleen voor het kenteken hoop ik dat deze nog wat langer blijft bestaan, maar de staat van de auto in de advertentie op MP geeft geen beste hoop..
Screenshot-20220821-205616-916.png

https://link.marktplaats.nl/m1873173440?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Aanscherping oudste Suzuki Swift II (dankzij een tip van Fuego81):

Datum eerste toelating: 08-03-1989:

Overigens zag ik de huidige oudste Suzuki Swift II (XR-46-BT - DET: 01-09-1989) vanmiddag om 12.43 nog is overgeschreven. Toevallig!

Aanscherping voor de oudste Volvo 1800ES.

AH-73-30
Eerste toelating: 1-7-72 (import 2001)
APK-vervaldatum: n.v.t.

Goed mogelijk. Voor de datum 1 juli van de Volvo is er wel een voorbehoud, dat is naast 30 juni, 28 februari en 1 januari een datum die vaak random wordt gekozen als er geen exacte datum op de originele papieren van een importauto staat.

De huidige oudste Citroën Dyane uit de lijst is de 92-06-EL van 16 november 1967.
Laatst zag ik op de A4 echter de 93-43-EL van 26 oktober 1967 rijden.

Het kenteken is dus iets jonger, maar hij is wel eerder op kenteken gezet. Wat is dan volgens de 'regels' van dit topic de oudste?

Ik zie dat de Peugeot 403 nog helemaal niet in de lijst staat.
Laat ik beginnen met deze twee exemplaren. De oudste die ik heb gezien is dit exemplaar (AH-76-75) met als datum van eerste toelating 30-06-1957.

En de jongste is de 75-84-GM van 31-10-1968, toen de 403 al 2 jaar niet meer werd gebouwd.

Van beide 403's lijken me de registratiedata wat discutabel. Van de oudste is zoals bij veel importklassiekers een datum in het midden van het jaar geprikt omdat alleen het bouwjaar bekend is, en het jongste exemplaar is zeer waarschijnlijk ook een importauto die de datum van registratie in Nederland als eerste toelatingsdatum heeft gekregen. Deze grille is tot 1963 op de 403 gebruikt en de leeuw op de motorkap werd eind jaren vijftig al verboden, maar kan natuurlijk ook op een later exemplaar zijn geplakt.

De oudste Rover 200 staat te koop:

Unieke Rover 214 SI 16V! 1990, oudste van NL!
€ 2.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1915074801?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

^^ leuk aandenken, van de toenmalige dealer in Amsterdam. Ik lees de tekst dat er mogelijk een even oude/jonge 214 GSi of 216GSi nog zou kunnen bestaan. ;)

Jongste Rover P6:

Rover TC-serie 2.2 TC Saloon.
https://link.marktplaats.nl/m1918193381?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

6-5-1977
53-RN-09

Die lijst bestaat ondertussen alweer meer dan 8 jaar dus sommige kentekens staan er ook al zo lang in. In de tussentijd zijn er tienduizenden spots op Flickr geplaatst, dus het loont vaak wel de moeite om daar even verder te zoeken.

Ik heb geheel per ongeluk een nieuwe kandidaat voor de oudste Nissan Almera (N15) op de foto gezet. Dank aan medeforummer Wouter die me erop wees. Het exemplaar wat nu in de lijst staat is vijf dagen ouder en in 2021 geëxporteerd.
Hopelijk zie ik volgende week kans hier nog eens te gaan kijken voor een betere foto, maar voor de zekerheid plaats ik deze vast.

Kenteken: NH-NH-72
Eerste toelating: 10-1-96
APK: 15-11-23

929V6 zei:
koevlaas zei:
Even over de 57-MH-14, de groene Volvo 343dl.
Ooit door mijn oma nieuw gekocht en jaren bereden, bewaard in een garagebox te Leeuwarden.
Na het overlijden van mijn oma (begin 2000/ 2001) is de auto bij mijn zus beland, echter buiten staan deed 'm geen goed, de gaten kwamen erin.
Het laatste wat ik ervan weet is dat de wagen aan een liefhebber verkocht zou zijn. En vanavond vind ik 'm toevallig in dit topic weer terug.
Ben wel benieuwd waar deze nu rond tuft ?

Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik wist niet dat hij inmiddels alweer een geldige APK heeft! We houden het voor je in de gaten, wie weet verschijnt hij wel ergens bij een evenement. In elk geval leuk om wat over de historie te weten.:) Heb je er toevallig ook nog oude foto's van?

Duurde even :T

929V6 zei:
Ik moest even terugzoeken, dat was een post van 12 februari 2016. Heeft inderdaad even geduurd.:T Maar des te leuker, want ondertussen is de auto inderdaad op in elk geval één evenement verschenen, gerestaureerd en wel:
:)

Ik kan mij alleen niet meer herinneren dat die blauwe platen origineel waren, bij mijn weten altijd geel geweest. Maar kan natuurlijk zo zijn dat ze een keer geupgrade zijn omdat dit vanwege de APK regels moest.

Volgens mij heeft het in de jaren '70 een tijdje allebei gemogen, bij de serie DB-00-BB werd het pas verplicht. Heel soms zie ik nog wel eens een auto uit die tijd op gele platen uit de serie 00-DB-00. Paar voorbeelden: '75 Porsche en '75 Opel op vervangend kenteken.
Ik kan me goed voorstellen dat de nieuwe eigenaar blauwe platen mooier vindt staan bij een auto van die leeftijd.

afentoe zei:
Volgens mij heeft het in de jaren '70 een tijdje allebei gemogen, bij de serie DB-00-BB werd het pas verplicht. Heel soms zie ik nog wel eens een auto uit die tijd op gele platen uit de serie 00-DB-00. Paar voorbeelden: '75 Porsche en '75 Opel op vervangend kenteken.
Ik kan me goed voorstellen dat de nieuwe eigenaar blauwe platen mooier vindt staan bij een auto van die leeftijd.

De gele platen die er oorspronkelijk op zaten zijn pre-GAIK en sinds 2000/2001 niet meer toegestaan. Vandaar dat ze zijn vervangen, in dit geval door het type platen uit die periode van 1976 (men kon tussen eind '75 en eind '77 inderdaad kiezen) die nog wél zijn toegestaan: lichtblauw en groot formaat, maar nog met het oude lettertype.

@ginkelvanmichiel,
Dat is waar ook.

Om even bij de jongste Astra's F te blijven, de jongste Astra F Caravan rijdt al vanaf nieuw bij ons in het dorp, bij dezelfde familie.
Vanavond stond ie op de parkeerplaats, dus ik heb even een fotootje gemaakt voor jullie:

Wat heeft die sedan trouwens platte bandjes? Verkeerde maat ofzo?

Leuk topic dit! Zou graag mijn eigen oudste inbrengen, een Rover 75, maar ben wel benieuwd of die al eerder hier voorbij is gekomen: kan ik zoeken in dit topic of weet iemand misschien of/waar de Rover 75 al is besproken? Ik zie hem wel in het XL.

Bij mijn weten wordt niet bijgehouden op welke pagina welke auto genoemd wordt, dat is geen doen. Als er een foto van is, blauw linkje, kun je er haast donder op zeggen dat hij ergens voorbij is gekomen. Is jouw 75 ouder dan de oudste of nieuwer dan de nieuwste in de lijst, dan is een foto w.m.b. van harte welkom!

Dank je wel voor je reacties @9292V6; die 75 op p. 70 had ik inmiddels (via de link in het XL) ook gevonden.
De mijne is de oudste rijdende ONK. Die van p. 70 is voorserie, daar kan ik niet tegenop, maar die is ook geïmporteerd.

In de lijst staat de ZH-JG-86 als eerste ONK, dat is een bijzondere: voor de introductie werden door de importeur/dealers ongeveer 90 stuks
75 2.5 V6 Sterling Automaat in Wedgwood Blue met Neptune Blue Personal Line interieur geregistreerd met kentekens vanaf ZJ-NX-42.
De 42 is geëxporteerd en de 43 gesloopt, dus is de mijne de oudste van die dealerintroductiewagens.

Hoe die ZH-JG-86 (een 2.0 op gas in Club-uitvoering) geregistreerd is vóór de dealerintroductie weet ik niet, maar die is sinds 2009 niet meer gekeurd en is ook niet meer verzekerd, dus hoogstwaarschijnlijk rijdt die niet meer. Dus vind ik de mijne de oudste rijdende ONK :cool: en dat is ook wat waard (een vermelding?!).

Ik weet niet hoe ik een foto toevoeg (tips welkom!), maar voeg een link toe naar een site waar hij in volle glorie even te koop heeft gestaan (lang verhaal, maar ik was uiteindelijk zowel koper als verkoper...): ZJ-NX-44

Zebo zei:
Hoe die ZH-JG-86 (een 2.0 op gas in Club-uitvoering) geregistreerd is vóór de dealerintroductie weet ik niet, maar die is sinds 2009 niet meer gekeurd en is ook niet meer verzekerd, dus hoogstwaarschijnlijk rijdt die niet meer. Dus vind ik de mijne de oudste rijdend ONK :cool: en dat is ook wat waard (een vermelding?!).

Ik heb net een oldtimer ''schuurvondst'' gekocht die al sinds 2006 stilstaat
En mijn Golf 2 GTI staat ook al sinds 2009 in de schuur
En mijn Caddy Pick up staat al sinds 2002 in de schuur
Dus er is nog hoop

Mijn 505 Gti sinds half juni 2014 in een garage en sinds 2018 in een schuur(tje). Er is wel tussentijds aan gelast maar hij is nog niet klaar. Telt dit nu als schuurvondst?

Ja, ook waar natuurlijk. .. Maar tot de ZH-JG-86 opduikt (en ben echt heel benieuwd naar het verhaal, hoe die nou geregistreerd kan zijn vóór de dealerintroductiewagens), is de mijne toch de oudste rijdende ONK :D

Misschien al bekend bij jullie, maar via www.voertuig-zoeker.nl kun je kijken wat het oudste of jongste exemplaar is van een bepaald type auto. Niet per generatie, dus we moeten blijven spotten!

rzasa zei:
Misschien al bekend bij jullie, maar via www.voertuig-zoeker.nl kun je kijken wat het oudste of jongste exemplaar is van een bepaald type auto. Niet per generatie, dus we moeten blijven spotten!
Daarmee bedoelen ze trouwens zo te zien de auto's die als eerste en laatste op Nederlands kenteken zijn gezet; niet (zoals ik zou verwachten) de auto's met de eerste en laatste datum eerste toelating.

Terug
Bovenaan