Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08 - Project escalatie

Ja ik ben er ook heel blij mee. Gisteren naar een vriend in Diever gereden. Toch nog een redelijk stukje rijden, maar geen centje pijn. Totaal geen spijt gehad dat ik niet even de BMW op had gehaald. Helemaal op de snelweg rijdt hij best fijn, 140 a 150 is dan een prima cruise snelheid. Toch niet slecht voor een bijna 30 jaar oude auto in basis-spec's. :)

Gefeliciteerd met het jubileum. Grappig te zien dat dit voor meerdere mensen geldt. Ik heb mijn Marbella ook 10 jaar geleden gekocht, weliswaar in mei.

10 jaar is wel lang inderdaad! Jullie ook gefeliciteerd. :p

Vandaag lekker geklust. Remmen van de Z4 vond ik niet optimaal, begonnen ook wat te trillen, blokken wat verglaasd, dus hop nieuw eronder. Maar ja, het is toch allemaal 18 jaar oud dus wil dan eigenlijk meteen de klauwen reviseren. Maar dat is ook weer onhandig, dan moet je het reviseren terwijl je auto zonder remmen staat. Dan maar een ander setje klauwen regelen. Maar als je dan toch bezig bent, kan je meteen wat upgraden. Dus van 286 mm naar 325 mm voor. Maar achter zit nu ongeventileerde schijven van 280 mm. Die ook maar even upgraden dan naar 294 mm geventileerd. Dan heb je meteen een OEM rembalans omdat de remmen zo ook onder de 3.0 si zijn geleverd. Het was even werk, maar het ziet er allemaal weer netjes uit.

JVUAQ1c.jpg

Hier is het verschil goed zichtbaar:

cvQzOBt.jpg

Ondertussen kwam ik een Bilstein B12 onderstel tegen. Dat zijn dus Eibach verlagingsveren met Bilstein dempers. Wel tweedehands, maar slechts 30.000 km onder een auto gezeten, dus prima en praktisch gratis. Deze is er dus ook meteen ondergekomen. Even snel opgeknapt, het zit toch onder de auto. ;)

Best een verschil zo:

pSr6Y9q.jpg

een hoekje helemaal klaar:

MtLkrEY.jpg

En achter ook:

3IRDrtH.jpg

Voor:
WcaiCQE.jpg

Na:
n1qWfAf.jpg

Ik was een beetje bang dat het te laag zou gaan worden, maar dat lijkt goed mee te vallen. Grootste probleem was eigenlijk de drempels afrijden, maar omdat hij nu meteen stil ligt zit ik nu niet meer aan de grond. Verder ligt de auto gewoon strakker op de weg. Remmen is ook wel fijn, geen idee of het nou veel scheelt, maar uiteindelijk was het niet veel duurder dan de originele maten.

Wow wat een goede upgrades! Fijn dat je de verlaging gebruikt hebt kunnen vinden, scheelt weer een hoop knaken. Jij rijdt er ook mee in de winter toch? Ben benieuwd hoe je dat bevalt straks met de verlaging, ik heb er wel wat troubles mee gehad maar gelukkig hebben jullie niet zo veel sneeuw.

Dat is stiekem best een flinke verlaging zo te zien. Staat 'm wel goed. Hopelijk heb je niet al teveel problemen met drempels :D

Heel mooi gedaan, verlaging valt best wel mee, staat net zo hoog als een origineel M sport onderstel, 30MM.
Deze upgrade staat ook bij mij in de planning als de Z4 blijft.

Dat zijn de betere upgrades. Die remmerij ga je echt wel merken als je nog eens een trackday rijdt en van de verbeterde wegligging heb je natuurlijk elke dag plezier. Wel valt op de één of andere manier meer op hoe ver het uitlaatsierstuk uitsteekt. Sjonnie! :T

Thanks! Ben er heel erg blij mee, onderstel was een gok wel gereden in een 125i Coupé en 130i met B12 onderstel, maar het is altijd afvragen hoe dat uitpakt onder een andere auto, vooral op minder wegdek en drempels. Maar tot nu toe 0 problemen, sterker nog ik heb minder last van drempels omdat de voorkant beter gedempt is. Remmen is ook wel fijn, net wat meer bite, maar ik verwacht ook dat ze minder faden als het een keer wat langer hard gaat.

@Elco, jammer sierstukjes zitten er meer dan een jaar onder, bezwaartermijn is verlopen. ;)

Mooie upgrades, lijkt vooral achter lager te liggen, en dat is mooi, voor was al prima, nu achter ook. In mijn ogen een hele verbetering!

Overigens merk ik ook dat lagere stuggere vering niet betekend dat je meer problemen hebt bij drempels, doordat de auto minder doorzakt raak je (in mijn geval) niks.

Remmerij ziet er ook goed uit, alleen optisch al een hele verbetering.

406c zei:
Verlaging lijkt aan de voorkant nihil, of is dat optisch bedrog?

Scheelt wel iets, maar niet heel veel inderdaad. Was het mij ook niet om te doen overigens.

FxCSV0e.jpg

Q2eCjms.jpg

DCo3erD.jpg

n1qWfAf.jpg

Wordt wel eens tijd om hem te wassen zo te zien. :p

Netjes! Still going strong dus.

155 staat inmiddels geschorst. Ik kwam er achter dat ik de verzekering stil had gezet tijdens de winter. Binnenkort had ik nog een puzzelrit gepland, die gaat dus maar met de Z4. :)

Mooie remupgrade. Vult ook zo mooi achter de velg. (y)
Zo'n verschil voel je echter wel in acceleratie heb ik gemerkt. Die schijven (aan de voorzijde) zijn zo een paar kilo zwaarder per wiel.

Had ik zelf op mijn Alfa Romeo GT ook. gemerkt Van 284mm met standaard klauwtjes naar 330mm met vierpots ankers op de voorzijde. Remt als een malle maar acceleratie was merkbaar anders doordat er zoveel meer gewicht is wat moet mee versnellen.
7DK8wpRdqLnlXeNHxfsS6hO9.jpg

Dat zijn ook wel mooie remmetjes!

Net nog even geklust aan de Z4.... Helaas kwam ik achter toen ik aan het onderstel bezig was dat ook mijn Z4 last had van gemushroomde veerpoten. Normaal gesproken hoort het een vlakke plaat te zijn, maar een zijde was helemaal opgebold. Gelukkig nog niet gescheurd, maar zat me niet helemaal lekker. Gelukkig heb je reinforcement plates, maar dan moet de veerpoot er wel weer af. Dus deze gemonteerd en de rechter veerpoot weer terug naar zijn originele positie geduwd.... Meteen even nieuwe stabilinks erop gezet, zag dat er al eentje verrot was. Ook nieuwe kappen achter de koplampen gemonteerd, zat wat vocht in de koplampen doordat de seals kapot waren.

Binnenkort nog even een wiellager laten vervangen en dan ben ik wel even klaar met investeren.

Goed, er stond gelukkig nog een Lancia Ypsilon om mee te nemen. :) Twee nieuwe Michelin PS4 er onder en gaan! Scheelt een boel qua grip en geluid....

Z4 inmiddels ook 1,5 jaar in bezit en 20k km verder:

RTHvoqu.jpg

(Ok, duidelijke foto zie ik al. Er staat in ieder geval 142.000 km, gekocht met precies 122.000 km).

Vorige week nog even gewassen en een stukje open gereden. Toch wel goed dat ik die hardtop niet heb gekocht, dan doe je het toch wat minder makkelijk.
at7hm4x.jpg

lZ7o45o.jpg

Staat er een week later zo uit:
oTxkN3H.jpg

Handig dat wonen in een nieuwbouwwijk waar ze nog bezig zijn met bouwen. ;)

155 staat nog lekker geschorst in de stalling. Halverwege juni een weekendje Nürburgring/Spa Italia gepland ter ere van 30 jaar 155.

Ha Joël, heb nu pas door dat jij dat was die reageerde in mijn topic. Was even niet opgevallen met die cryptische naam. Leuk om te zien dat je nog steeds in de 155 rijdt. Z4 ziet er ook erg mooi uit, vooral de kleur spreekt me aan!(y)

Joe met trema l D met punt zei:
Goed, er stond gelukkig nog een Lancia Ypsilon om mee te nemen. :) Twee nieuwe Michelin PS4 er onder en gaan! Scheelt een boel qua grip en geluid....

Super band voor de E85, heb ze er ook onder , voor mij nooit geen andere band meer.
Afgelopen jaar een vers setje eronder gedaan voor/achter.

Hardtop is echt niet nodig bij de E85, de kap is vrij goed geïsoleerd, en idd even snel los gooien is er niet bij.
Vaak in Maart als ik de weg weer op ga, heb ik al snel de neiging om open te rijden maar kan ook snel weer dicht als het me te fris is :)
Blijft een prachtige wagen die Z4 van je (y)

mVJXJi5.jpg

EvWvhNR.jpg

hFmYdMJ.jpg

Gewoon wat foto's. Omdat het kan.

Ik merk wel dat ik de laatste tijd wat op zoek ben naar wat jongers, denk aan een W204 met een 6 cilinder of een Alfa Romeo Giulietta. Maar eigenlijk slaat dat nergens op, of weer een stuk zwaarder, of weer iets wat afschrijft. Ik heb voor mijn werk de auto niet nodig en rijd nu iets van 1.000 km per maand. Dan is een lichte, oude, niet praktische Z4 eigenlijk prima. Dus voorlopig blijf ik maar lekker doorrijden. :)

Heerlijk! denk dat je enorm spijt gaat krijgen, rijdt uniek een E85 zeker met je recent aangepakte onderstel.
Een w204 vind ik een wat sompige auto, maar absoluut meer comfort.
Dan zou ik eerder voor de Alfa gaan, veel lichtvoetiger.
Ik zeg mooi houden die Z4!

Vanwaar de wens naar iets jongers? Zelf vind ik deze Z4 nog behoorlijk actueel aandoen, zonder de technische nadelen van veel modernere auto's.

Jay DoubleYou zei:
Dan zou ik eerder kiezen voor een Z4 M als deze verder goed bevalt.

Z4 M ligt ruim boven budget. ;)

De drang naar wat jongers komt voornamelijk naar boven nu ik afgelopen week weer 2000 km heb gereden in een Mercedes W212. Maar slaat eigenlijk nergens op, een middenklasser met dikke 6 cilinder voor die ene rit per week.

Jay DoubleYou zei:
Dan zou ik eerder kiezen voor een Z4 M als deze verder goed bevalt.

Een compleet andere auto, en andere prijsklasse zoals Joel al aangeeft, en nog een tandje stugger geveerd waar ik persoonlijk niet blij van zou worden.
Dan zou ik nog eerder voor een Alpina Roadster gaan, die heeft van dat de perfecte balans.

Mercedes W212 is een heerlijke reis auto, maar om te zien vind ik hem echt minder mooi als de W211.

....

file.php

Dit weekend was ik bij de Ring met wat vrienden. Zondagavond, op de terugweg naar het appartement, ging het koelvloeistoflampje branden. We hebben even de auto af laten koelen en gecheckt, het bleek een terechte melding te zijn. Op de bodemplaat lag redelijk wat koelvloeistof, maar we konden niet echt zien waar het vandaan kwam. Ik had gelukkig koelvloeistof mee, dus maar bijgevuld en rustig doorgereden naar het appartement, een kilometertje of 20 verderop. Een uurtje later het niveau gecheckt en hij stond weer op minimaal. Waarschijnlijk is het expansievat gescheurd, schijnt vaker voor te komen (oude meuk). Het was inmiddels 0:00, maar we moesten de dag daarna wel naar huis. Dus hebben we de ANWB maar gebeld die iemand zouden sturen. Na een uurtje werd ik gebeld door de ADAC dat ze de auto af wilden slepen naar de BMW garage, die dinsdag gingen kijken. Dus ik de ANWB weer bellen dat dat niet de bedoeling was en wij de volgende dag (of inmiddels dezelfde dag) naar huis moesten, uiteindelijk afgesproken dat de auto naar Nederland zou gaan en ze de volgende ochtend op zoek gingen naar een huurauto. Om 1:30 kwam de ADAC, maar de laadklep bleek het niet te doen, dus hij moest weer terug om een andere te halen.

Na wat zoeken hadden ze bij Europcar gelukkig een huurauto gevonden. Was nog lastig blijkbaar, want op eerste Paasdag is in Duitsland dus vrijwel alles gesloten. Nu maar even wachten totdat die in NL is....

En de 155 heeft natuurlijk ook geen APK meer. o_O

Ai, dat is balen! Zo kan een (zoals het nu lijkt) ogenschijnlijk klein euvel op het verkeerde moment toch voor een hoop gedoe zorgen. Veel succes ermee!

Ja, dat viel niet tegen, gloednieuwe Volkswagen Tiguan 1.5 TSI. Prima auto, viel me 100% mee. Helaas moest ik hem de dag daarna al inleveren. En schijnt nog wel 2 weken te kunnen duren voordat de Z4 terug is in Nederland.

En duimen dat de lekkage tgv een ouderdomskwaaltje is ontstaan en niet door een te hoge druk in het koelsysteem door lekke koppakking of gescheurde kop... :(

Oef dat is zeker in het buitenland toch wel erg vervelend. Hopelijk kan het snel gefixt worden.

Pietzoveel zei:
En duimen dat de lekkage tgv een ouderdomskwaaltje is ontstaan en niet door een te hoge druk in het koelsysteem door lekke koppakking of gescheurde kop... :(

Ik gok echt op de kwaal die Joel al zelf noemde, die reservoirs scheuren nog wel eens. Bij de e46 was dat ook echt een kwaal na 15 jaar. Maat van me heeft het, uiteraard, in Frankrijk op vakantie gehad. Hij heeft toen voor veel geld van een Fransoos het reservoir uit die man zijn e46 gekocht, zodat die Fransman een nieuwe kon kopen en geld overhield en hij gewoon naar huis kon rijden.

Hoe dan ook, echt vervelend.

Wel precies de reden waarom ik in februari nog aangaf op zoek te zijn naar wat jongers.

Helaas een paar weken geleden net naast een Alfa Romeo Giulietta TBI gegrepen. We zoeken lekker verder. ;)

30392725-1-1440x1080.jpg

Dat is even goed balen, zul je altijd zien dat dit soort dingen op de meest ongelukkige momenten gebeuren; Pasen in het buitenland..

Ik moet zeggen dat jouw Z4 me wel een berg inspiratie geeft, zit een beetje met een schuin oog te kijken of er niks leuks in de buurt staat. Uiteraard in dezelfde kleur maar met een beige kap. Wellicht na de zomervakantie eens serieus op zoek.

Terug
Bovenaan