Ervaring met nieuwe brandtof E10

BlueOne is weer wat anders, de meeste normale '95 is al 'E05' om het zo maar te noemen, een aantal '98 merken zijn nog vrij van dergelijke toevoegingen.
Wel fijn om te weten dat een Sierra er minder blij mee is, althans de eigenaar van denkt dat, absoluut het omhoog schoppen van een 3 jaar oud topic waard (y)

Mijn Seat Leon 1.2 TSI uit december 2014 is ook merkbaar minder zuinig op E10.

Waar ik met reguliere 95 gemiddeld 1:18,5 haal kom ik met E10 niet verder dan 1:14!

Ik heb heel lang bij hetzelfde tankstation getankt waar ze "stiekem" 95 vervangen hebben voor 95E10... verbruik ging omhoog. Tankte laatst twee keer bij een ander tankstation reguliere 95 en hop verbruik omlaag. Rij nu 3/4 tank al 1:19. Ik dacht dat het verbruik met E10 wel ietsje omhoog ging, maar dit is wel heel veel verschil. Vermogen op E10 is ook stuk minder.

Joep83 zei:
Ik heb heel lang bij hetzelfde tankstation getankt waar ze "stiekem" 95 vervangen hebben voor 95E10...

Ik weet niet waar dit tankstation zich bevind. maar in belgië hebben ze alle 95 (en dat is al E5) voor E10 vervangen bij alle pompen.
Ik tank dus ook niet in Belgié meer.

In nederland is E10 wel verkrijgbaar, maar mogen ze niet zonder vermelding de pomp voorzien van E10.

die trut van Verkeer in Den Haag wil eind 2018 toch alle 95 eruit en e10 invoeren. Wel overlegt ze met de brandstofleveranciers over een aantal locaties waar 98 nog te tanken is voor de oudere autos.

Lekker...allereerst wil de overheid je een brandstof door je strot duwen waarvan ik nog nooit een echte goede test heb gezien waarin het nu van die troep is aangetoond, kortom; je betaald iets minder per liter dan euro 95, naar het is het is nog minder efficiënt ook. Het een heft het ander op lijkt mij. Maar, dan word er tenminste wel weer aan een of andere EU norm voldaan en is Brussel blij. bah.
Ondertussen kunnen de mensen in oudere auto's niet kiezen en moeten verplicht de dure brandstof gaan tanken, die ook nog eens dadelijk niet overal meer verkrijgbaar is. Niet erg als je een 3 pitter rijd die 1 op 600 rijd, maar een beetje grotere motor lust wel wat en dan word autorijden ineens een stuk duurder.

Er word wel gezegd dat 98 het verbruik iets omlaag brengt, maar dat moet ik eerst nog eens zien.

Dat e10 je rubbers opvreet, is al velen malen aangetoond. Heb je een auto tot ca. 2000, moet je er sowieso niet aan beginnen, op een enkel merk na.

Laten we hopen dat er over twee jaar een additief te verkrijgen is, die je erin pleurt als je noodgedwongen toch e10 ergens moet tanken.

Meerverbruik met E10 is 2,5%

Als we het toch voorbeeld van Joep83 nemen. Hij gaat van 5.4 liter per 100 km naar 7,1 liter per 100 km.

Das ruim 30% verschil. Chemisch gezien onmogelijk dat dit door de ethanol komt. Want E10 is 10% ethanol derhalve zou het niks doen en kun je net zo goed water bijmengen.

Geloof ik Joep dan niet? Nou ja....deels, ethanol heeft een hoger octaangetal en zal dus bijgemengd kunnen worden met een slechtere kwaliteit benzine en toch op 95 getest kunnen worden.
Das het grootste gevaar.

Mijn dealer heeft mij afgeraden om met mijn 208 GTi E10 te tanken.

Dan maar lekker de superplus of Aral ultimate102 erin gooien. Omdat het kan.
En de ultimate kost in DE nog minder als de 95 hier in NL. Voordeel als je maar 3 km van de duitse grens woont.

Of mijn auto daardoor ook zuiniger wordt? daar koop ik geen GTi voor.

Vandaag ongemerkt E10 getankt in Belgie en m'n auto loopt er prima op. Zal er even op letten hoe ver ik op deze tank kom. Eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal erg weinig scheelt met 'normale' euro 95.

Ik tank liever E 5 dan E 10. De ANWB geeft aan, dat als je langdurig de auto niet gebruikt. je beter geen E 10 kunt tanken. Dus daar houd ik me aan, als ik lange tijd in het buitenland verblijf.
Mijn indruk is, dat mijn Fiesta ecoboost minder vermogen heeft met E 10. Dat heb ik overigens niet gecontroleerd. Het zou meetbaar moeten zijn als je naar het verbruik kijkt.

Ik rij al Meer dan 7000 kilometer op e10 , dit omdat ik in 10 minuten bij een Belgische pomp sta. Daar tank ik voor €1.331 de liter. in Nederland bij de goedkoopste is Euro 95 €1.519 de liter. Ik merk dat ik iets minder vermogen heb met e10 maar vind dat je het niet echt merkt als je er niet op let. Wel is mijn verbruik ook iets gestegen , van 1:15.5 naar 1:14.3.
Voor de rest merk ik weinig van de e10. en ben ik blij dat ik wat goedkoper kan tanken. Mijn auto is een Opel Agila 1.2 twinport uit 2006

E10 kan bij de meeste auto’s worden getankt.
De ANWB heeft een info tool waar je kunt kijken of je auto motorische er tegen kan.
Maar dan zijn we er nog niet hoor, wat te bedenken over rubbers leidingen keringen enz enz.
En dan komt er nog het verbruik bij, is wel tot 8 % meer.
Dit is getest door officiële instanties.
Nou heb ik zelf een Ford Focus(bj 2019) 125 pk ecoboost.
Heb over 6 keer tanken het verbruik gemeten van 3 keer e10 en 3 keer e5, het verbruik is bij e10 beduidend hoger als bij e5.
Het verbruik gaat dan van 6.0 ltr bij e5 en bij e10 naar 6,8 per 100 kmh gemiddeld.

Theo 6009654 zei:
De ANWB heeft een info tool waar je kunt kijken of je auto motorische er tegen kan.
Maar dan zijn we er nog niet hoor, wat te bedenken over rubbers leidingen keringen enz enz.
Heb over 6 keer tanken het verbruik gemeten van 3 keer e10 en 3 keer e5, het verbruik is bij e10 beduidend hoger als bij e5.
Het verbruik gaat dan van 6.0 ltr bij e5 en bij e10 naar 6,8 per 100 kmh gemiddeld.

2,5% meer. Kan elke officiële instantie van alles over zeggen maar chemisch gezien is het 2,5% meerverbruik.

Eerder vandaag heb ik voor het eerst de nieuwe brandstof E 10 getankt. De brandstof was nog (lang) niet op, maar door verschillende omstandigheden waaronder de hoop nog E 5 te krijgen heb ik vandaag al getankt. Mijn Opel Corsa gaf met 2 van de 8 ledjes nog aan dat er voor iets van 250 km. brandstof in zat (misschien iets meer).
Helaas kreeg ik bij de Shell pomp waar ik was vandaag al E 10, of tenminste; die sticker zat erop. Er zijn mij een aantal dingen opgevallen.

1. Er ging 'maar' 31.49 liter in de auto. Meestal tank ik uit veiligheidsoverwegingen als er nog voor 168 km. reikwijdte is en dan gaat er toch wel een 35 a 36 liter in, maar omdat ik nu eerder was kan ik daarin geen eerlijk vergelijk maken. De prijs zat op € 1,62(9) wat ook voor E 5 betaald werd de laatste dagen volgens mij. Het prijsverschil is dus direct al teniet gedaan volgens mij.
2. Bij het afrekenen kreeg ik de vraag of ik interesse had om voor € 0,31 cent CO2-neutraal te rijden. Ik had de auto toen dus alweer volgegooid met benzine klaar staan. Wat ze dan achteraf nog doen om jou zuiniger te laten rijden is mij een raadsel.
3. De boordcomputer van de auto gaf de vorige tankbeurt (13 september) bij mijn weten aan dat ik met een volle tank 723 km. reikwijdte had. Nu gaf hij bij de benzinepomp al 684 km. reikwijdte aan en na 1,5 kilometer naar de eindbestemming gaf hij aan dat er nog 680 km. reikwijdte is. E 10 zou inderdaad onzuiniger rijden, maar het scheelt dus na 1,5 kilometer al 45 kilometer met de weergave van de boordcomputer op 13 september. Mijn record van bijvoorbeeld 675 kilometer met een tank rond 17 juli zal ik dan nooit meer gaan evenaren, laat staan verbeteren...........

Het was vandaag natuurlijk de eerste échte herfstdag; en ik ben alleen bij de eigen Shell geweest, maar ik ben benieuwd of anderen ook al over zijn. De Shell Express hier heeft alleen 'gewone' benzine en 'gewone' Diesel (geen premium, LPG etc.), dus die zal E 5 blijven houden denk ik. Maar hoe het met de 3 Esso's, Tinq, Tango en Gulf zit weet ik niet. Wellicht zijn deze ook al voor 1 oktober over...

Die stickertjes met E10 zitten hier al ruim een maand op de pomp, zegt alleen maar dat er maximaal 10% ethanol toegevoegd is.
Berekeningen van boordcomputertjes zijn trouwens net als het CBS: wijkt altijd mijlenver af van de praktijk.... leuk als een indicatie en een stimulans om zo zuinig mogelijk te gaan rijden, maar verder zegt het weinig omdat een boordcomputer totaal geen invloed heeft op diverse externe factoren.
Het werkelijke verbruik is alleen maar te berekenen door de gereden kilometers tussen 2 tankbeurten te delen door de getankte aantal liters. (wel tanken tot de eerste pompafslag en ook bij dezelfde pomp)

Mijn Transit berekent na een tankbeurt ook elke keer weer opnieuw een bereik van ca. 850 km en staat voor de volgende tankbeurt (dagteller + de berekende nog te rijden kilometers) weer op ca. 600 werkelijke kilometers.... die domme boordcomputer begrijpt na 2 jaar nog steeds niet dat 2½ ton lading en een aanhanger ook extra brandstof vreten.

Ethanol is toch goedkoper? Waarom zakt de prijs niet als voortaan een liter benzine uit 10% ethanol bestaat?

Ik wil iedereen even waarschuwen dat het type olie wat in de auto zit belangrijk word als je E10 tankt.

Er komt altijd een klein deel van de brandstof in de olie terecht, ethanol reageert met de zink/fosfaat additieven (ZDDP) die in de olie zitten.
Ethanol reageert met ZDDP waardoor er fosfaat via de carterventilatie de motor in gaat met als gevolg dat de katalysator beschadigt.

Dus eigenlijk geld het zelfde als bij diesel motoren met DPF dat er enkel ACEA C1-5 olie gebruikt moet worden.

Muddy Bandit zei:
Die stickertjes met E10 zitten hier al ruim een maand op de pomp, zegt alleen maar dat er maximaal 10% ethanol toegevoegd is.
Berekeningen van boordcomputertjes zijn trouwens net als het CBS: wijkt altijd mijlenver af van de praktijk.... leuk als een indicatie en een stimulans om zo zuinig mogelijk te gaan rijden, maar verder zegt het weinig omdat een boordcomputer totaal geen invloed heeft op diverse externe factoren.
Het werkelijke verbruik is alleen maar te berekenen door de gereden kilometers tussen 2 tankbeurten te delen door de getankte aantal liters. (wel tanken tot de eerste pompafslag en ook bij dezelfde pomp)

Mijn Transit berekent na een tankbeurt ook elke keer weer opnieuw een bereik van ca. 850 km en staat voor de volgende tankbeurt (dagteller + de berekende nog te rijden kilometers) weer op ca. 600 werkelijke kilometers.... die domme boordcomputer begrijpt na 2 jaar nog steeds niet dat 2½ ton lading en een aanhanger ook extra brandstof vreten.

Op 13 september zat hier de E5 sticker nog op de benzinepomp. Gisteren viel me voor het eerst op dat er een E10 sticker op zat. Misschien zit die er al wel vanaf 14 september, maar tussen 13 september en gisteren ben ik niet bij de benzinepomp geweest. Hier zitten ze dus zeker niet al ruim een maand.
Voor wat betreft de berekeningen van de boordcomputertjes; natuurlijk ga je nooit halen wat die in het begin aangeeft, maar het viel me wel op dat hij 'wist' dat er 40 km. minder mee gereden kon worden voor de 1e start op die tank (684 om 723). De brandstof is dus juist óf compacter of minder compact.
Gelukkig houdt ik hier een verbruiksmonitor bij, dus het werkelijke verbruik houdt ik al behoorlijk bij.

Rob Fiets zei:
Ik wil iedereen even waarschuwen dat het type olie wat in de auto zit belangrijk word als je E10 tankt.

Er komt altijd een klein deel van de brandstof in de olie terecht, ethanol reageert met de zink/fosfaat additieven (ZDDP) die in de olie zitten.
Ethanol reageert met ZDDP waardoor er fosfaat via de carterventilatie de motor in gaat met als gevolg dat de katalysator beschadigt.

Dus eigenlijk geld het zelfde als bij diesel motoren met DPF dat er enkel ACEA C1 olie gebruikt moet worden.

Mijn auto is vorige week voor de APK en een beurt geweest bij een universele garage en toen is de olie ververst en de olie die erin ging was wederom 5w40.
Dit zou dus een beroerde combi met E10 vormen begrijp ik uit uw reactie?

Hier zitten nu zowel de oude als de nieuwe sticker op de pomp:rolleyes:

BuYf4cg.jpg

Gezien het aantal deuken om de houder voor het hulpbetoon heen zouden deze mensen een naakte Doutzen Kroes nog over het hoofd zien.

Rob Fiets zei:

Dus eigenlijk geld het zelfde als bij diesel motoren met DPF dat er enkel ACEA C1 olie gebruikt moet worden.

Ach de kat zit er toch al niet meer onder, nou ja de behuizing nog wel, maar de inhoud niet meer...

Theo 6009654 zei:
Ik heb ongeveer dezelfde motor in een Focus van 2013, en ik zie een licht hoger verbruik bij e10. Maar het scheelt te weinig om nu de dure brandstof te gaan tanken.

Boppie zei:
Gezien het aantal deuken om de houder voor het hulpbetoon heen zouden deze mensen een naakte Doutzen Kroes nog over het hoofd zien.

Misschien zagen ze haar juist...
Verder raakte de E10 me niet echt, ik tank toch in principe zoveel mogelijk 98.

eerste opel zei:
Muddy Bandit zei:
Mijn auto is vorige week voor de APK en een beurt geweest bij een universele garage en toen is de olie ververst en de olie die erin ging was wederom 5w40.

5w40 kan ook ACEA C1 zijn. Gewoon even vragen bij de garage. Als het geschikt is voor een auto met roetfilter gaat het ook goed met E10.

De ervaring van mijn 2018 Focus 1.0 123 pk met E10 is dat hij wat meer verbruikt, was 5.4 is 5.8 waarbij ook de boordcomputer aangeeft dat ik met een volle tank wat minder ver kan rijden ongeveer 30 km minder ver.
De motor trekt wat minder vlot op en houdt in het begin zelfs even in, dit strookt tot dusver met alle hierboven vermelde reactie's.

Indien de prijs verschillen niet zoveel verschillen tank ik meestal bij de Shell en anders bij de Argos tankstation.

Als ik de controle check mag geloven kan deze motor de E10 verdragen maar wat dit op de lange termijn betekend is afw8.

Rob Fiets zei:
eerste opel zei:
Muddy Bandit zei:

5w40 kan ook ACEA C1 zijn. Gewoon even vragen bij de garage. Als het geschikt is voor een auto met roetfilter gaat het ook goed met E10.

Die quote is niet mijn tekst, mijn auto's zien alleen een onafhankelijk apk-keurstation en verder niets... al het onderhoud doe ik in eigen beheer.;)
(en ik rijd trouwens diesel en lpg, die E10 kwastenreiniger geeft mij dus geen problemen)

zoefff zei:
De ervaring van mijn 2018 Focus 1.0 123 pk met E10 is dat hij wat meer verbruikt, was 5.4 is 5.8 waarbij ook de boordcomputer aangeeft dat ik met een volle tank wat minder ver kan rijden ongeveer 30 km minder ver.
Hoe kan de boordcomputer weten welke brandstof er in je volle tank zit?
Ik weet dat de grotere fords de actieradius inschatten op het gemiddelde verbruik van de laatste plm 100km, maar bij de Ka van mijn vrouw is een volle tank standaard 707km bereik. Met E10 zal dat niet anders zijn..

In Duitsland is E10 tov van Super (onze oude Euro 95 met 5% ethanol) ook nog eens goedkoper terwijl in Nederland de brandstof prijs gelijk is gebleven. Als het dan ook nog waar is dat de wagen meer gaat verbruiken worden we in Nederland 2 x gepakt. Waarom niet zoals in Duitsland meer keuze in brandstof of haal de V power weg en vervang dat door de oude Eur 95 en geef de mensen een voordeel als men E10/Eur 95 tankt. vandaag d.d. 7.10.19 zit er in Duitsland 4 euro cent verschil tussen de super (95) en de E10.!!

Toetsje zei:
Tank zelf alleen nog maar 98 omdat ik hiervan weet dat er (nog) geen ethanol in zit. Heb met eigen ogen kunnen zien wat de moderne benzine voor schade aanricht.

(..).

Ik heb gisteren bij een kleine Avia express getankt (wat ik daar vaker doe). 2 pompinstallaties met allebei een diesel slang en de ene pomp Euro 95 en de andere Euro 98.
Wat mij opviel bij die Euro 98 slang was de sticker E5 erboven. Daar zit dan, kennelijk, toch ook al 5% ethanol in?

(terwijl ik eerder op de dag Carlo Brantsen op radio 1nog hoorde adviseren om 98 te tanken met je klassieker/hobby auto die stilstaat in de winter... )

De Euro 95 is nog gewoon E5 aldus de sticker boven het pomppistool. Ik ga er maar vanuit dat dit de waarheid is. ;)

Bij ons in het dorp ook een Avia met E5, kost maar liefst € 1,799 per liter. E10 bij diezelfde pomp € 1,609

Zo, da's wel een verschil zeg. :eek:

Ik heb 1,589 betaald voor E5 RON95. (is dan ook wel redelijke 'concurrentie' in de buurt..)

#Durashift

In euro 98 zit 5% ethanol en dat is ook al jarenlang zo.
Vandaar de sticker e5 er op, dat is dus correct.
En al die adviezen om euro98 te tanken omdat er geen ethanol in zit kloppen dus niet, heeft er al jaren in gezeten en blijft ook zo.
Even op google opgezocht, maar oliemaatschappijen zijn er wel erg vaag over, niemand zegt dat het er niet in zit en als je even doorzoekt zie je dat het wel degelijk het geval is.

Ik kan niet vinden of dat bijv. bij V-power of Excellium ook zo is.

Shell V-Power en BP Ultimate bevatten geen Ethanol.

E5 MAXIMAAL 5% ethanol niet minstens.
E10 dus maximaal 10% ethanol.

Dus ook E5 stickers op ethaolvrije E5 98, moet wettelijk.

ik heb mijn twijfels of ze echt geen ethanol bevatten. Althans, de oliemaatschappijen zelf claimen dit niet. Het zijn altijd derden die dit over hen beweren. Veelal internetberichten van een paar jaar geleden, dus dat kan vandaag weer anders zijn. Vreemd, dat dit niet transparant is.

Carkiller zei:
(..)

E5 MAXIMAAL 5% ethanol niet minstens.
E10 dus maximaal 10% ethanol.

(..).

Hm, als je het zo stelt.. dan zou het in de praktijk ook kunnen zijn dat een E10 brandstof slechts 5% (of minder) ethanol kan bevatten.
.. en er dus geen bezwaar is om het te tanken in oudere voertuigen.. indien de verhouding op dat moment bekend is.

Lijkt mij toch dat er wel wettelijk afgesproken is dat die verhouding vast is.

Heel suf, maar ik kom er dus nu met die tool van ANWB pas achter dat mijn Toyota Paseo (bouwjaar 1997) dus nét niet geschikt is voor E10 aangezien ze zeggen vanaf bj 1998 :rolleyes: :eek:
Nu heb ik tot op heden altijd (of ja, sinds dat het bij onze lokale pomp is ingevoerd, dus dat is sinds een jaartje denk ik?) gewoon E10 getankt, en tot nu toe niks gemerkt.

Gelukkig maak ik niet veel kilometers dus zal de schade hopelijk nog meevallen, maar dat houdt dus in dat ik vanaf nu over moet op de E98 wat toch al gauw 20 cent per liter duurder is :cry:

omniradius zei:
Heel suf, maar ik kom er dus nu met die tool van ANWB pas achter dat mijn Toyota Paseo (bouwjaar 1997) dus nét niet geschikt is voor E10 aangezien ze zeggen vanaf bj 1998 :rolleyes: :eek:
Nu heb ik tot op heden altijd (of ja, sinds dat het bij onze lokale pomp is ingevoerd, dus dat is sinds een jaartje denk ik?) gewoon E10 getankt, en tot nu toe niks gemerkt.

Gelukkig maak ik niet veel kilometers dus zal de schade hopelijk nog meevallen, maar dat houdt dus in dat ik vanaf nu over moet op de E98 wat toch al gauw 20 cent per liter duurder is :cry:

Zolang je regelmatig rijdt, zal het ook wel los lopen..

marcel21674 zei:
omniradius zei:

Zolang je regelmatig rijdt, zal het ook wel los lopen..

Je kunt ook 98 tanken en als deze half leeg is bijvullen met E10

Durashift zei:
of een brandstofpunt in de regio vinden dat gewoon nog E5 RON 95 levert.

Zo'n beetje geen enkele pomp in mijn buurt heeft dat, daar is het ofwel E10 ofwel Euro98
Goed, het zal me rond de 10 - 12 euro per tankbeurt meer gaan kosten denk ik. Geen enorm drama in mijn geval aangezien ik niet van mijn auto afhankelijk ben (anders zou ik wel iets anders rijden denk ik o_O )

Clara 3016012 zei:
In Duitsland is E10 tov van Super (onze oude Euro 95 met 5% ethanol) ook nog eens goedkoper terwijl in Nederland de brandstof prijs gelijk is gebleven. Als het dan ook nog waar is dat de wagen meer gaat verbruiken worden we in Nederland 2 x gepakt. Waarom niet zoals in Duitsland meer keuze in brandstof of haal de V power weg en vervang dat door de oude Eur 95 en geef de mensen een voordeel als men E10/Eur 95 tankt. vandaag d.d. 7.10.19 zit er in Duitsland 4 euro cent verschil tussen de super (95) en de E10.!!

Afgelopen donderdag was ik in Duitsland (Kranenburg) bij de Aral waar je de keuze hebt uit 3 verschillende benzinesoorten. Hier hebben ze E 10 Euro 95 wat afgelopen week het allergoedkoopste was, voor 2 cent meer kon je Euro 95 E 5 krijgen en voor weer 8 cent meer had je Euro 98.
Hier zijn het dus kleine verschillen en tevens een stukje goedkoper dan in Nederland, de Euro 98 was € 1,48(9).
Ik denk dat het moeilijk is om meer keuze in brandstof te geven in NL omdat bij alle benzinestations de ondergrondse tanks en vulpistolen ook aangepast moeten worden. V-power weghalen en vervangen is dan denk ik nog makkelijker. Eind september heb ik hier in dit topic iets gepost over het feit dat na het tanken, maar voor het afrekenen aan mij werd gevraagd of ik voor € 0,31 cent per liter CO2 neutraal wilde rijden. Wellicht dat ze je hiermee voordeel willen geven?

Overigens volg ik een Wegenwachter op Twitter en die postte gisteren deze link op zijn tijdlijn:
https://www.ikwileuro95e5blijventanken.nl/vertrouwde-benzines.html

Via deze site zou je moeten kunnen zien waar je nog Euro 95 E 5 moeten kunnen tanken. Let op: Dit betreft alleen Gulf, BP en Tinq stations.
Het bovenste stukje maakt mij echter aan het twijfelen. Ze hebben het hier over de "vertrouwde" benzines Super Plus en op zo een 10 locaties Euro 95 E 5. Maar de lijst is véél langer dan 10 tankstations, dus welke 10 exact nog Euro 95 E5 hebben weet je niet.

Rob Fiets zei:
eerste opel zei:
Muddy Bandit zei:

Via de mail (kwam er pas 's avonds een keer aan toe) heb ik 1,5 week terug op dinsdag bij mijn universele (dorps)garage nagevraagd wat erin zit en of dit goed gaat met E10.
Afgelopen week werd ik teruggebeld door hen met het antwoord omdat zij meer van het persoonlijke contact zijn. Helaas heb ik dus niets zwart op wit, maar men gaf aan dat de olie die zij gebruiken zelfs nog iets beter is dan de ACEA C1. Ze gaven ook aan het een en ander bij de olieleverancier nagevraagd te hebben.
Overigens is het voordeel van een dorpsgarage dat ze moeite doen om je te bereiken als je daar met meerdere auto's klant bent. Ik had op de een of andere manier hun nummer geblokkeerd staan in mijn telefoon, dus nadat het 3x niet gelukt was mij rechtstreeks te bereiken gingen ze het op mijn vaders nummer proberen die ze wel vlot te pakken hadden.

Ik tank geen E10 meer. Verbruik is 5% slechter en uiteindelijk is het duurder dan V-Power tanken.

Op een tank van 50L kost V-Power 3.50,- meer dan Euro95 E10. Op een tank van 50L kom ik 30-50km minder ver. Als ik dit uitreken dan heb ik 3L meer benzine nodig oftewel bijna 5,- (afhankelijk van benzine prijs).

Dus V-Power is goedkoper, beter voor de motor en volgens Shell CO2 neutraal.

Wel, nu 2x getankt met E10 in mijn Nissan Micra (2017 model).
Ga nu definitief naar VPower/Ultimate/Whatever.
Het verschil in vermogen is niet leuk meer. Over verschil in verbruik kan ik niet zo heel veel zeggen, maar als je kijkt naar hoe de motor klinkt/loopt weet je eigenlijk al genoeg. Dure benzine: spinnen als een naaimachientje, E10: reutelen als een ouwe diesel.

'Even' inhalen op de snelweg is als of je met een oude seat Marbella probeert plankgas de snelweg op te komen en van 0 - 100 in 3 jaar doet.

Het kabinet mag de E10 zelf stoppen waar de zon niet schijnt. Bij mij komt het er niet meer in.

Ik heb een 2007 Toyota Yaris als dagelijkse auto, merk echt helemaal niks van de E10.
Zowel prestaties als verbruik dus geen (merkbaar) verschil, gaat prima.

Misschien is een Yaris geschikter voor E10 dan sommige andere auto's, anders kan ik het ook niet verklaren.

Mijn Audi A4 1.8 TFSI gebruikt zo'n 5% meer op E10 dan op E5. Goed voor de staatskas. Voor het milieu maakt het niets uit.

Terug
Bovenaan