Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

REkiNHj.jpg

Dit slaat toch wel alles

Maar inderdaad er zijn genoeg randdebielen op de weg die denken dat de X in de handleiding de plaats voor de nav aangeeft.

Maar als je zo achterlijk bent als dit... echt gewoon midden voor je smoel...... dan verdien je geen waarschuwing, dan verdien je het dat ze je rijbewijs versnipperen

Lycan Capri zei:
Dit slaat toch wel alles

Maar inderdaad er zijn genoeg randdebielen op de weg die denken dat de X in de handleiding de plaats voor de nav aangeeft.

Maar als je zo achterlijk bent als dit... echt gewoon midden voor je smoel...... dan verdien je geen waarschuwing, dan verdien je het dat ze je rijbewijs versnipperen

Is dit een navigatiesysteem met ingebouwde (vooruitzicht)camera? ... ;)

Voor dat soort personen zal het autonome autorijden wel een uitkomst zijn, maar zolang dat nog geen gemeengoed is zie ik deze personen toch liever op de achterbank van een taxi.

Of het verplicht verplaatsen van het scherm nog enig nut heeft betwijfel ik trouwens sterk, want blijkbaar moet er toch continu op gekeken worden anders plak je dat ding niet vol in het zichtveld.

Muddy Bandit zei:
Voor dat soort personen zal het autonome autorijden wel een uitkomst zijn, maar zolang dat nog geen gemeengoed is zie ik deze personen toch liever op de achterbank van een taxi.

Of het verplicht verplaatsen van het scherm nog enig nut heeft betwijfel ik trouwens sterk, want blijkbaar moet er toch continu op gekeken worden anders plak je dat ding niet vol in het zichtveld.

Ik rijd zelf op de gesproken aanwijzingen van de navigatie. In de meeste gevallen is dat voldoende ...

En ik vind de binnenspiegel al irritant veel zichtveld in beslag nemen.

Inderdaad, het verkeersinzicht van een aardworm.

Ik heb net ook vol mogen claxoneren voor een wielrenner :( Rijdt die idioot gewoon wat door rood en ik had juist net groen op dat moment, voor linksaf te slaan. Gelukkig kon ik op tijd reageren, dus heb gewoon vol op de rem getrapt.

Kon het echter niet laten om de wielrenner nog even achterna te schreeuwen, dat het een idioot was. Want ik was gewoon enorm geschrokken en het scheelde maar een meter ofzo. Uiteraard is de wielrenner vrolijk snel verder gefietst!

Jammer dat de politie op dat moment niet in de buurt was, want bij het eerst volgende stoplicht zag ik wel plotseling politie langs rijden. Ergste vind ik eigenlijk: die wielrenner zal zich waarschijnlijk niet realiseren, dat als ik hem aanrij dat hij dan naar het ziekenhuis mag.

Oh en wij automobilisten krijgen natuurlijk altijd de schuld, ookal zit de fietser zelf gewoon in de fout.

Dave Roelvink aangehouden in Amsterdam na dollemansrit

De politie heeft zaterdag tegen middernacht het rijbewijs van Dave Roelvink ingenomen na een achtervolging.
Hij maakte zich schuldig aan rijden onder invloed, opvallend rijgedrag en een snelheidsovertreding, schrijft AT5. Op de website is ook een filmpje te zien van het incident.

De politie meldde zondag dat een persoon op het Zuideinde in Landsmeer opviel vanwege zijn hoge snelheid. Een motoragent besloot hem te volgen voor controle. Hij reed met 180 kilometer per uur over de A10, waar de maximumsnelheid 100 kilometer per uur is.

Roelvink stopte midden in de Coentunnel zijn voertuig op de vluchtstrook. Hij schreeuwde iets naar de motoragent en reed weer verder. Iets verderop zette hij weer zijn auto aan de kant en stapte uit. Hij zei ergens met spoed heen te moeten en vervolgde zijn rit.

Op het Surinameplein werd Roelvink aan de kant gezet met behulp van Amsterdamse agenten. Op het politiebureau bleek dat hij tweeënhalf keer de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken en werd zijn rijbewijs ingenomen.
https://www.nu.nl/achterklap/5420780/dave-roelvink-aangehouden-in-amsterdam-dollemansrit.html

drankrijders (n) kan naar mijn mening niet hard genoeg gestraft worden.

D. Elzinga zei:
Oke, met drank op rijden is stom maar de politie stelt zich ook nogal aan. Aldus Dave: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laa...lden-arrestatie-dave-roelvink-en-zijn-reactie

:rolleyes:

Gast, je zit dronken achter het stuur, rijdt veel te hard en je beoordelingsvermogen is zo zwaar aangetast dat je tot twee keer toe liever door rijdt na te zijn gestopt dan dat je je verantwoording neemt voor je eigen daden. Vervolgens ga je nog lopen huilen dat de politie te heftig op heeft getreden toen je eindelijk wel stopte om uit te stappen! Je mag blij zijn dat ze je (banden) niet lek hebben geschoten!

Carfanatic zei:
D. Elzinga zei:
Oke, met drank op rijden is stom maar de politie stelt zich ook nogal aan. Aldus Dave: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laa...lden-arrestatie-dave-roelvink-en-zijn-reactie

:rolleyes:

'Het viel allemaal wel mee', zegt Dave Roelvink op Instagram over zijn arrestatie vannacht. De dj reed dronken 180 waar hij 100 mocht en werd na een achtervolging opgepakt.

Wat een hapsnurker is het ook..:T (n)

Rijbewijs verscheuren en nooit meer teruggeven.

Tsja, het is de vrachtwaggel die feitelijk fout zit mijns inziens, maar: Wat een flapdrol in die Corsa, lid van de club van 90 jaar oud km/h zeker? Als automobilist langzamer rijden dan een vrachtwagen op de snelweg vind ik sowieso al twijfelachtig, maar als je ziet dat een vrachtwagen zo dichtbij komt geef je toch ff een peut gas bij? Ofwel intens stijfkoppig gedrag dit, of totaal niet aan het opletten. Of beide.

Wel knap uitwijken van die bestelbus, kan me voorstellen dat die Corsa echt met een rotgang op 'm afkwam.

EDIT: Bij tweede keer kijken valt me op dat de Corsa om de een of andere reden vertraagt op het moment dat hij de vrachtwagen passeert. Ik weet niet of het de vrachtwagenchauffeur vrijpleit, maar verstandig rijgedrag is anders.

[D2] zei:
Tsja, het is de vrachtwaggel die feitelijk fout zit mijns inziens, maar: Wat een flapdrol in die Corsa, lid van de club van 90 jaar oud km/h zeker? Als automobilist langzamer rijden dan een vrachtwagen op de snelweg vind ik sowieso al twijfelachtig, maar als je ziet dat een vrachtwagen zo dichtbij komt geef je toch ff een peut gas bij? Ofwel intens stijfkoppig gedrag dit, of totaal niet aan het opletten. Of beide.

Wel knap uitwijken van die bestelbus, kan me voorstellen dat die Corsa echt met een rotgang op 'm afkwam.

EDIT: Bij tweede keer kijken valt me op dat de Corsa om de een of andere reden vertraagt op het moment dat hij de vrachtwagen passeert. Ik weet niet of het de vrachtwagenchauffeur vrijpleit, maar verstandig rijgedrag is anders.

Ik denk dat de vrachtwagen hem niet eens ziet.... Als je dit fragment ook ziet, hoe groot zijn 'Toter Winkel' (dode hoek) is als hij door de voorruit kijkt...
Moet zeggen dat dat mijn ogen ook wel geopend heeft, wist niet dat hij door de voorruit kijkende ook zo'n enorme dode hoek had.

Onbegrijpelijk dat de Corsa inderdaad niet even gas bij geeft.

De dashcammer remt ivm drukte op de weg daardoor vertraagt de Corsa ook, de vrachtwagenchauffeur kijkt niet in zijn spiegel want Corsa heeft ie niet gezien.
Geeft vervolgens geen richting aan bij plannen te wisselen van baan, wisselt van baan wanneer Corsa er naast zit en daarna na het tikje alsnog doorrijden waardoor de Corsa opnieuw geraakt wordt.

Ziet er allemaal erg ongelukkig uit inderdaad, gevalletje 'verkeerde tijd, verkeerde plek'. Persoonlijk zou ik ook zeggen, je blijft toch niet half naast een vrachtwagen plakken? Dan maar even wat gas bijgeven. Maar goed, voor hetzelfde geld moet je voorganger een noodstop maken en dan zit je daar weer vast in de kofferbak. Ik denk niet dat je hier iemand kan verwijten dat hij een grote blunder begaat, lijkt me meer een optelsom met een lullige uitkomst.

Die Corsa kan niet eens gas bijgeven, dan zit ie op de bumper van de auto met de dashcam. Volledig fout van de vrachtwagenchauffeur. Hij wisselt van baan zonder richting aan te geven, hij rijdt heel dicht achter de Corsa, raakt hem, merkt dat niet eens, rijdt door en als de Corsa van de baan gedrukt is, rijdt hij nog een heel stuk door. Alsof ie in 1e instantie dacht er mee weg te komen.

Het is heel knullig voor de Corsa bestuurder maar dit heeft hij ook een beetje zelf veroorzaakt.
Als je ooit nog eens de gelegenheid hebt, ga dan in een vrachtwagen zitten en kijk wat de chauffeur kan zien. Laat iemand rond de stilstaande vrachtwagen lopen en zeg gewoon wanneer je hem/haar ziet.

Als ik op mijn geringe ervaring met vrachtwagens af mag gaan, dan heeft hij de Corsa pas gezien toen die over de andere rijbanen stuiterde.

De Corsa had wat kunnen remmen en achter de vrachtwagen kunnen gaan rijden. Dan ziet de chauffeur hem EN het geeft geen blikschade met kans op erger.

[D2] zei:

Ik zou het zelf Spaans benauwd krijgen als er ineens een grille/bumper van een vrachtwagen in mijn achteruitkijkspiegels zou verschijnen ...
Lijkt het zo, of is er getoeter te horen vanaf 0.18 tot 0.23 seconden van het fragment? En zoja, is dit van de auto of van de vrachtwagen?

De bestuurder van de bestelauto rechts (links op het beeld) ziet het allemaal gebeuren en je kunt zien dat er met een arm wordt gebaart
naar de vrachtwagenchauffeur op het moment dat de Corsa begint te tollen.

[D2] zei:
(..)

Klopt, niet geheel onlogisch als je het vermoeden hebt dat je (auto)kontje wordt geschamd door een DAF, denk ik. o_O

Wat ik elders als schreef:

Durashift zei:
nou.. dat moet je toch wel voor je neus zien?

1e keer raakt ie de bumper nét, volgens mij..

Chauffeur geeft geen richting aan.

De Corsa mindert, als ik het goed zie, wat vaart.. wat ik mij wel kan voorstellen want die zal wel geschrokken zijn van dat tikje..?

Vervolgens toetert de Corsa (denk ik, zo te horen) en mindert nog wat vaart.. gaat dus irriteren (fout gedrag natuurlijk).. en de DAF chauffeur houdt z'n voet op het gas (of de vinger op de cruisecontrol knop..) :rolleyes:

Tot zo ver mijn analyse.

Ik geloof er niks van dat die Corsa in z'n hele dode hoek valt.. dat 'dode punt' zit veel meer naar achteren..
Echt, de neus van die Corsa moet hij toch écht wel vanuit de voorruit kunnen zien hoor.

Anders misschien iets aan de zithouding doen, denk..

DAF chauffeur is gewoon pissed en houdt het gas erop, denk..

Durashift zei:
[D2] zei:
(..)

Klopt, niet geheel onlogisch als je het vermoeden hebt dat je (auto)kontje wordt geschamd door een DAF, denk ik. o_O

Wat ik elders als schreef:

Durashift zei:
nou.. dat moet je toch wel voor je neus zien?

1e keer raakt ie de bumper nét, volgens mij..

Chauffeur geeft geen richting aan.

De Corsa mindert, als ik het goed zie, wat vaart.. wat ik mij wel kan voorstellen want die zal wel geschrokken zijn van dat tikje..?

Vervolgens toetert de Corsa (denk ik, zo te horen) en mindert nog wat vaart.. gaat dus irriteren (fout gedrag natuurlijk).. en de DAF chauffeur houdt z'n voet op het gas (of de vinger op de cruisecontrol knop..) :rolleyes:

Tot zo ver mijn analyse.

Ik geloof er niks van dat die Corsa in z'n hele dode hoek valt.. dat 'dode punt' zit veel meer naar achteren..
Echt, de neus van die Corsa moet hij toch écht wel vanuit de voorruit kunnen zien hoor.

Anders misschien iets aan de zithouding doen, denk..

DAF chauffeur is gewoon pissed en houdt het gas erop, denk..

Vraag het een keer aan een vrachtwagenchauffeur of je even in zijn stoel mag zitten.

Echt.

Volgens mij zit Durashift daar dagelijks, net als ondergetekende. De chauffeur had de auto in zijn spiegels moeten zien.

Boppie zei:
Volgens mij zit Durashift daar dagelijks, net als ondergetekende. De chauffeur had de auto in zijn spiegels moeten zien.

Ik heb een keer in een DAF 95 gereden en het viel mij op dat de hele voorkant nauwelijks te overzien was. Dat was dat wel zo'n 25 jaar terug, nu zie je veel meer spiegels aan een vrachtwagen hangen.

Ik denk dat verkeer een samenspel is tussen bestuurders. Als ik met de sleurhut rij, merk ik ook dat sommige mensen graag in de dode hoek wonen.

Dat is vragen om problemen.

Klopt, je kan een auto nu helemaal volgen. Met een goede afstelling had de chauffeur het moeten zien. Ik ben het wel met je eens dat het een bar slechte plek is om te rijden. En dat er genoeg mensen zijn die geen flauw idee hebben van het rijden met een combinatie.

Boppie zei:

Klopt.
Sinds deze week wel iets lager bij de straat. (Renault product met DAF LF cabine... en de automaat heb ik ook ingeleverd..:confused: :cool:) maar het afgelopen halfjaar toch menigmaal met een XF en het fllatgebouw dat Actros heet op pad geweest.
Ik heb het dus over de situatie dat de Corsa vóór de XF rijdt in dezelfde rijstrook. Eigenlijk een situatie als de rij bij een verkeerslicht. Ik ben er toch vrij zeker van dat als ik wat strak op de voorganger ging staan.. er toch écht niet meer dan tot halverwege het dak van de personenauto 'verdween' als ik vooruit keek i.p.v. de fronspiegel.
Die Corsa is nou ook niet heel kort.. dus ik vind dat die chauffeur toch zeker wel de voorruit / motorkap had moeten zien voordat hij die Opel om-tikte.
Het had voorkomen kunnen worden als die chauffeur gewoon op rechts had gespiegeld.. die Corsa was mooi te volgen, je laat 'm voorbij gaan en voegt er achter uit.

Nee, sinds ik beroepschauffeur ben, ben ik fan van rechts inhalen (ingehaald worden) door personenwagens in dergelijke situaties. (y)

Liever dát dan ter hoogte van mijn rechter achterkant 'blijven hangen'.. en geen signaal of wat geven.. (vaak zit de bestuurder dan te wachten totdat ik naar rechts kom, denk ik dan maar). :( Dan ben je, zeker in het donker, drukker met het schatten van de afstand om van rijbaan te wisselen..

Durashift zei:
Liever dát dan ter hoogte van mijn rechter achterkant 'blijven hangen'.. en geen signaal of wat geven.. (vaak zit de bestuurder dan te wachten totdat ik naar rechts kom, denk ik dan maar). :( Dan ben je, zeker in het donker, drukker met het schatten van de afstand om van rijbaan te wisselen..

Op verkeerspunten met rijstrookwisselingen probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met bestuurders
die (mogelijk) van rijstrook willen wisselen. Dus afstand houden en niet precies naast een ander voertuig blijven rijden.
En vooral (blijven) opletten, en een vrachtwagenchauffeur indien nodig een seintje geven wanneer er ruimte is om
van rijstrook te wisselen.

Blackadder the 5th zei:
Op verkeerspunten met rijstrookwisselingen probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met bestuurders
die (mogelijk) van rijstrook willen wisselen. Dus afstand houden en niet precies naast een ander voertuig blijven rijden.
En vooral (blijven) opletten, en een vrachtwagenchauffeur indien nodig een seintje geven wanneer er ruimte is om
van rijstrook te wisselen.
Dat dus en dan niet op de negatieve manier.

Als de ander naar rechts lijkt te willen gaan, even wat ruimte geven. Bij een vrachtwagen even een groot licht seintje op het moment dat de weg vrij lijkt te zijn. Even ruim voor de korte bocht wachten zodat die 20 meter ook de hoek om kan.
Neem eens een rijles vrachtwagen en ervaar hoe lastig het is om zo'n enorm gevaarte door het verkeer te wringen.
Heel veel onverschillige hoepeldraaiers komen nooit verder dan de eigen botsdoos en denken dat alles rijdt als die ene botsdoos.
Sorry, dat is niet zo..... niet ieder gereedschap is een hamer.

Misschien is een verplichte rijles met andere voertuigen en regelmatig opnieuw examen doen een goed idee.

De cijfers van verzekeringsmaatschappijen geven het ook aan: pas na een paar jaar rijden komen de eerste ongelukjes. Dat zou kunnen wijzen op een opleiding die adequaat is en het vergeten van de geleerde methodes en technieken in der loop der jaren. Iets wat overeenstemt met mijn beruchte onderbuikgevoel.
Wat ik vooral een heel goed argument vind voor deze dure grap: Een ongelukje met wat blikschade voor jou in de botsdoos kan een levenslange invaliditeit voor een slachtoffer (bijvoorbeeld op de fiets) betekenen. De kwetsbaarheid van verkeersdeelnemers is heel divers en uit de cijfers blijkt dat we erg nonchalant rondcrossen in onze botsdozen.

Flatgebouw Actros stuur ik nu ook mee...het is hoog maar verder wel een fijne wagen.

Rke, van de week had ik nog een droeftoeter die in wou halen op twee stroken rechts om. Jammer dat de kont van de trailer nog even om komt zetten. Ik zie de slimmerik niet in de bocht maar zie hem bij het rechttrekken wel in de middenberm. Geduld is een schone zaak.

Nee, ik rij alleen met starre 3 assers. Maar die kunnen ook wat omkomen. Je hebt gewoon ruimte nodig om een bocht te kunnen nemen zonder alles kapot te rijden.

Boppie zei:
Nee, ik rij alleen met starre 3 assers. Maar die kunnen ook wat omkomen. Je hebt gewoon ruimte nodig om een bocht te kunnen nemen zonder alles kapot te rijden.

Wat @RKE al schrijft, veel andere weggebruikers hebben amper een idee welke ruimte een vrachtwagencombinatie/bus nodig heeft op de weg.
Als vrachtwagenchauffeur moet je niet alleen voor jezelf maar ook voor de ander opletten,
anders kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.

En zelfs dan....mensen hebben soms totaal geen geduld of gezond respect voor de omvang en gewichten. Wielrenner schiet je voorbij terwijl de knipper naar links allang aanstaat. Brommertje die je midden in het dorp inhaalt. Auto die er voorbij schiet bij het achteruitrijden. Allemaal ongeduld wat snel dodelijk kan zijn.

Boppie zei:
Ik wou zeggen, praktisch elke trailer gooit de kont wel wat bij als je de bocht om gaat. En dat lijkt misschien niet zo spannend allemaal, maar als ik op een kruising naast een afslaande vrachtwagen rijd dan zorg ik wel dat ik niet naast de achterbumper blijf hangen.

Boppie zei:
En zelfs dan....mensen hebben soms totaal geen geduld of gezond respect voor de omvang en gewichten. Wielrenner schiet je voorbij terwijl de knipper naar links allang aanstaat. Brommertje die je midden in het dorp inhaalt. Auto die er voorbij schiet bij het achteruitrijden. Allemaal ongeduld wat snel dodelijk kan zijn.

Hier nog zo'n voorbeeld van ongeduld van een uitvoegende automobilist: Ongeluk vrachtwagenchauffeur Tjitze Bouma

Tja....

Af en toe heb ik de neiging zo'n haastige dwaas van de weg te rijden. Gelukkig voor de dwazen ben ik geen vrachtwagenchauffeur en heb ik de gevolgen gezien (en ervaren) van een heftig ongeluk. Wat dit soort ongelukken pas echt vervelend kan maken, is dat te vaak de veroorzaker van zo'n ongeval vrolijk met zijn vette reet thuis aan de prak zit terwijl de slachtoffers nog brokken lopen rapen - of vechten voor hun leven op de IC.

Ik hoop van harte dat in de nabije toekomst dit soort dwazen veroordeeld kunnen worden op basis van dashcam filmpjes. Al is het maar een prentje van een paar duizend euro voor artikel vijf-idioterie. Bedenk ook, als jij slachtoffer bent en meer dan een tiental jaar mag revalideren van de beschadiging van je rug, heb je heel andere plannen dan een prentje. Stel je eens voor dat je keurig achter de vrachtwagen van Tjitze had gereden om ook uit te voegen...

rke zei:
Tja....

Af en toe heb ik de neiging zo'n haastige dwaas van de weg te rijden. Gelukkig voor de dwazen ben ik geen vrachtwagenchauffeur en heb ik de gevolgen gezien (en ervaren) van een heftig ongeluk. Wat dit soort ongelukken pas echt vervelend kan maken, is dat te vaak de veroorzaker van zo'n ongeval vrolijk met zijn vette reet thuis aan de prak zit terwijl de slachtoffers nog brokken lopen rapen - of vechten voor hun leven op de IC.

Ik hoop van harte dat in de nabije toekomst dit soort dwazen veroordeeld kunnen worden op basis van dashcam filmpjes. Al is het maar een prentje van een paar duizend euro voor artikel vijf-idioterie. Bedenk ook, als jij slachtoffer bent en meer dan een tiental jaar mag revalideren van de beschadiging van je rug, heb je heel andere plannen dan een prentje. Stel je eens voor dat je keurig achter de vrachtwagen van Tjitze had gereden om ook uit te voegen...

Tsja...
Soms is het maar beter dat de veroorzaker nog weer op z'n vette reet thuis kan zitten, dan weet je als betrokkene in ieder geval wel zeker dat die persoon het er nog levendig van af heeft gebracht.
Ik heb het helaas mee moeten maken dat veroorzakers in polyester kistjes afgevoerd moesten worden, en als betrokkene van zo'n dodelijk ongeval zit je de rest van je leven wel met een onterecht schuldgevoel opgezadeld.:(

Zolang de pakkans voor dit soort idiote bestuurders zeer gering blijft zal er aan de mentaliteit van deze bestuurders ook weinig gaan veranderen, veel meer herkenbaar (en actief) blauw op straat is i.m.o. het enigste middel waar gelijk al een preventieve werking van uit gaat.
Want voorkomen is nog steeds beter als genezen... en een veroordeling op basis van foto's/beelden is en blijft als mosterd na de maaltijd, en dat blijft dan waarschijnlijk ook nog beperkt tot hooguit een boete op kenteken i.p.v. het geliefde rose pasje van de bestuurder in de versnipperaar.

Veroordeling door meer blauw op straat zal nauwelijks helpen, al gooi je er een zware gevangenisstraf tegen aan.

Dat omdat:
De kans dat de man in blauw het voorval ziet klein is,
De kans dat de man in blauw het gevaar direct herkent klein is,
De man in blauw vervolgens het voorval moet melden aan collegae om de dwaas op te pakken,
En dwazen eerst kijken of er een man in blauw in de buurt rijdt.

Daarom moet er een andere manier van controleren komen. Controleren op basis van dashcam filmpjes is erg fraudegevoelig, je wil als justitie eigen, gegarandeerd bewijsmateriaal voordat je iemand flink laat bloeden voor een dergelijk akkefietje.

Maar dashcamfilmpjes zijn wel beter dan niets en niets is de huidige situatie. Zelfs al zou Tjitze het kenteken van de auto van de dwaas in kwestie weten, dan nog lacht hij je vrolijk uit. Terwijl Tjitze minstens een traumabehandeling nodig heeft en de verkeersdeelnemer achter Tjitze nog veel meer medisch gepruts.

Terug
Bovenaan