Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die rotonde staat op zijn kop!Paulus0013 zei:Een voorbeeld is deze rotonde: MAPS
Zollie zei:bat zei:Op de in je voorbeeld te ziene rotonde moet de fietser inderdaad voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. In de praktijk zal hij daar echter alleen een fietser tegen kunnen komen. Als die er niet zijn, mag hij er zo op rijden. Een de rotonde verlatende automobilist kan hij alleen tegenkomen als hij al op de rotonde is. En dan moet de automobilist toch echt voorrang verlenen aan de fietser.Paulus0013 zei:De fietser kan praktisch gezien de rotonde op stormen ja. Feitelijk gezien heeft ie echter gewoon voorrang te verlenen aan verkeer dat zich al op de rotonde bevindt, dat is immers de regel. Dús ook aan de afslaande automobilist.
Een voorbeeld is deze rotonde: MAPS
Op zich maken de haaientanden het er allemaal niet erg duidelijker op. De regel op zich is al duidelijk genoeg lijkt mij.
Juist! De afslaande auto slaat pas af als de fietser al op de rotonde is. Voorrang zal de fietser verlenen aan andere fietsers op de rotonde, niet aan auto's want daar heeft ie geen conflict mee. Zeker met je voorbeeldrotonde haal je jezelf onderuit.
Vergelijk het met een rechte weg met zijstraten vlak na elkaar, uit de eerste zijstraat kan een fietser zo de fietsstrook op. Als je met je auto dan de tweede zijstraat in wilt, moet je gewoon de fietser voorrang verlenen.
De auto kan op twee manieren de rotonde verlaten:Paulus0013 zei:Volgens mij is de fietsstrook gewoon een onderdeel van de rotonde hoor.
Dus de fietser rijdt een rotonde op waar de auto al rijdt en af wil slaan. De auto hoeft ook enkel voorrang te verlenen aan verkeer op de rotonde als deze afslaat. Dus niet voor een fietser die net de rotonde op wil rijden.
Daar heeft de de rotonde verlatende automobilist koeien van haaietanden zijn richting op staan als hij de rotonde verlaat.Paulus0013 zei:Een ander voorbeeld is HIER waar de fietsstrook/pad duidelijk náást de rotonde ligt en er niet als zodanig onderdeel van is.
Dat moet ie wel op het moment dat ie de rotonde op wil fietsen, omdat ie voorrang moet verlenen aan verkeer dat al op de rotonde zit. Of dat verkeer nu rondjes blijft rijden of afslaat maakt daarvoor niet uit. En in de toekomst of niet, doorgaans kan een fietser dat ook gewoon zien omdat de auto richting aan moet geven. Het is dus niet zo dat je als halve waarzegger op die fiets rond hoeft te rijden.Fietsstrook kan onderdeel van de rotonde zijn, maar een fietser hoeft geen rekening te houden met een in de toekomst afslaande auto
Laten we eens uitgaan van de link die ik gaf. Je wilt met je auto linksaf vanaf die positie en de fietser komt uit tegenovergestelde richting. Je gaat 3/4 rond en geeft richting aan om rechtsaf de rotonde te verlaten. Op dat moment komt er een fietser aan die de rotonde op wil rijden. Dan zou je dus moeten gaan stoppen voor een fietser die nota bene haaientanden heeft vóórdat deze de rotonde oprijdt, terwijl je zelf al óp die rotonde rijdt.De fietser rijdt zijn fietsstrook op, bij de volgende afslag wil de auto afslaan, maar dan is de fietser volledig volgens de regels op de rotonde, en zal dus voorrang moeten krijgen van de auto.
In principe mag je daar toch gewoon rijden als het onderbroken witte strepen betreft?Anders kunnen we de fietsstroken wel weer afschaffen en kunnen auto's lekker rechts houden omdat ze in de toekomst willen afslaan.
Dat is ook een totaal andere situatie, waar naar mijn idee helemaal geen discussie over kan bestaan. De fietsers gaan daar ook niet echt de rotonde op namelijk, ze kunnen enkel rechtdoor en dat fietspad is daar expliciet gescheiden van de weg voor auto's.Daar heeft de de rotonde verlatende automobilist koeien van haaietanden zijn richting op staan als hij de rotonde verlaat.
Een fietsstrook is altijd onderdeel van de rotonde. Sommige vrijliggende fietspaden zijn geen onderdeel van de rotonde.Zollie zei:Fietsstrook kan onderdeel van de rotonde zijn
Je hoeft op rotondes niet rechts te houden als automobilist maar bij fietsstroken is dat wel verstandig. Dan rij je dus geen fietsers plat.Als de automobilist vóór het afslaan al de fietsstrook afsnijdt lijkt dat me niet netjes
Zollie zei:Anders kunnen we de fietsstroken wel weer afschaffen en kunnen auto's lekker rechts houden omdat ze in de toekomst willen afslaan.
Welk feit?Paulus zei:of het feit dat ik geen fietsers mag hinderen op die fietsstrook?
Als je van links komt of het een voorrangsweg is wel natuurlijk.Zollie zei:Dus als een auto niet op het rode stuk asfalt met fietssymbooltjes rijdt, en je wilt als fietser uit een zijstraat dat rode stuk asfalt gaan gebruiken, moet je voorrang verlenen aan de auto?
Zoek de betekenis van B6 eens op. En lees gelijk artikel 3 maar.Onzin, de auto heeft nergens last van, je neemt je normale plek op de rijbaan in zonder dat er een voorrangsvraagtstuk is.
Waarom rijdt die auto onnodig links?Mag ik op een snelweg eigenlijk wel invoegen als er een auto op de linkerbaan langskomt? Of moet ik die ook voorrang verlenen zonder dat er een conflict is?
Sarcast zei:Waarom rijdt die auto onnodig links?Zollie zei:Mag ik op een snelweg eigenlijk wel invoegen als er een auto op de linkerbaan langskomt? Of moet ik die ook voorrang verlenen zonder dat er een conflict is?
Onnodig linksrijden op rotondes? Dat kan niet met een motorvoertuig of bromfiets he.Zollie zei:En nu terug naar de rotonde. Wanneer een auto zich niet op de fietsstrook begeeft, en de fietser dus de rotonde op kan stormen, is de auto in beginsel schuldig aan het conflict omdat hij onnodig links rijdt.
Dan nog:Paulus0013 zei:Laten we eens uitgaan van de link die ik gaf. Je wilt met je auto linksaf vanaf die positie en de fietser komt uit tegenovergestelde richting. Je gaat 3/4 rond en geeft richting aan om rechtsaf de rotonde te verlaten. Op dat moment komt er een fietser aan die de rotonde op wil rijden. Dan zou je dus moeten gaan stoppen voor een fietser die nota bene haaientanden heeft vóórdat deze de rotonde oprijdt, terwijl je zelf al óp die rotonde rijdt.
In het getoonde geval komt de fietser niet eens op de rotonde, het is een los fietspad dat voorrang heeft op de wegen die van de rotonde afvoeren.bat zei:- of de auto komt bij het afslaan de fietser tegen, maar die rijdt dan dus al op de rotonde. En ja, dan moet de auto de fiets dus voorrang geven.
Leon in z'n SEAT zei:Ach ja, de langzaam-aan-acties als protest tegen het kabinet. Hebben ze in Twente ook gedaan op de A35, precies bij het knooppunt waar het de laatste tijd zo vaak mis is gegaan. Maar liefst 22 man op de been, waarvan 14 agenten welteverstaan.![]()
Of het een los fietspad is, dat is maar de vraag. Ik vind nergens voor het oprijden van de rotonde het bord fietspad terug. Enkel aan de overkant zie je dat blauwe ronde bord. Niet in de aanloop naar de rotonde toe. Bij het afrijden van de rotonde mogen ze ook kiezen om de weg van de auto's te volgen, er staat immers enkel aan de overkant het bord voor fietspad.Sarcast zei:In het getoonde geval komt de fietser niet eens op de rotonde, het is een los fietspad dat voorrang heeft op de wegen die van de rotonde afvoeren.bat zei:- of de auto komt bij het afslaan de fietser tegen, maar die rijdt dan dus al op de rotonde. En ja, dan moet de auto de fiets dus voorrang geven.
Ze zitten elkaar daar wel degelijk in de weg, anders had ik er ook niet over hoeven beginnen. Stadsbussen gaan best langzaam over de rotonde en ook als je harder gaat, zal je elkaar treffen bij het afslaan.- of de auto en de fiets zitten elkaar niet in de weg (het meest waarschijnlijk, de auto is waarschijnlijk de rotonde al af, voordat de fiets hem kruist),
- of de auto komt bij het afslaan de fietser tegen, maar die rijdt dan dus al op de rotonde. En ja, dan moet de auto de fiets dus voorrang geven.
Dat punt blijf je altijd houden ja, ongeacht hoe voorrang geregeld is.Los van dat al kun je menen "recht" te hebben op, in de praktijk heb jij een fiets op je auto, de aansprakelijkheid en als het even tegen zit de gewetenswroeging.
Zeker onvoorstelbaar! Handhaven kom op zeg!Ze zien die motoragenten toch rijden en dan toch door rood rijden, onvoorstelbaar
Het eerste dat me opvalt is: waarom leggen ze niet een zebra aan ipv die haaientanden??Hier een wat ruimer opgezette rotonde
Dat is niet alleen afstandsgerelateerd natuurlijk. Die inschatting kan ik zo niet maken, ik zie niet hoe men daar rijdt vanaf hier.Volgens jou moet hij daar dus nog steeds een auto voorrang verlenen die half of driekwart rond is geweest, die vanwege de tamelijk hoge snelheid die door de grote radius mogelijk is, waarschijnlijk nog amper in beeld was toen de fietser de rotonde op peddelde?
Paulus0013 zei:Het eerste dat me opvalt is: waarom leggen ze niet een zebra aan ipv die haaientanden??Hier een wat ruimer opgezette rotonde
de automobilist had helemaal geen voorrang, die had die verdraaide haaietanden voor zijn neus die betekenen dat ie voorrang moet verlenen aan de fietser op het fietspad. Ook al fietst die daar nog maar net.Paulus0013 zei:Ze zitten elkaar daar wel degelijk in de weg, anders had ik er ook niet over hoeven beginnen. Stadsbussen gaan best langzaam over de rotonde en ook als je harder gaat, zal je elkaar treffen bij het afslaan.
Fietsers komen vaak met een behoorlijke gang aan, ze komen immers van een hoger gelegen deel.
Een fractie al op de rotonde rijden is hetzelfde als je auto voor een ander gooien die voorrang had en dan langzamer blijven rijden, zoals ik al eerder omschreef. Je hindert verkeer dat voorrang had.
Dat klopt helemaal, dát is ook niet het discussiepunt. Mij ging het er om of je de rotonde wel op mag rijden als je ziet dat iemand die er al op rijdt voor je neus gaat afslaan en je elkaar daar tegen gaat komen.bat zei:Dit geldt ook als het fietspad onderdeel uitmaakt van de rotonde en er geen haaietanden staan. Die zijn dan namelijk niet eens meer nodig: de fietser heeft voorrang, de auto is immers op het confrontatiepunt afslaand verkeer, de fietsers rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.
Dan hadden die ook prima bij het fietsgedeelte kunnen liggen als enkel dat het doel zou zijn. Maar gezien hun positie was dat niet enkel het doel, daarom vraag ik me af waarom er geen zebra is aangelegd.Die haaientanden zijn er om aan te geven dat men voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde.
Verkeer onnodig hinderen kan nooit de bedoeling zijn, of je nu voorrang hebt of niet.Die liggen voor het voetgangersstrookje, omdat je niet op het strookje mag stoppen (je mag immers geen kruisend verkeer hinderen als je staat te wachten, of denk je daar soms ook anders over?).
Ik vind het minstens even vreemd dat de fietser alvast voorrang zou moeten verlenen. En dat moet hij dus ook niet.Paulus0013 zei:Dat klopt helemaal, dát is ook niet het discussiepunt. Mij ging het er om of je de rotonde wel op mag rijden als je ziet dat iemand die er al op rijdt voor je neus gaat afslaan en je elkaar daar tegen gaat komen.bat zei:Dit geldt ook als het fietspad onderdeel uitmaakt van de rotonde en er geen haaietanden staan. Die zijn dan namelijk niet eens meer nodig: de fietser heeft voorrang, de auto is immers op het confrontatiepunt afslaand verkeer, de fietsers rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.
Ik vind nog steeds dat je niet snel even je fiets op die rotonde kunt kwakken en dan kunt claimen dat je daar al reed. Dat lijkt mij nu net niet de essentie van voorrang verlenen.
en juist op dat bord baseerde ik me, staat er verder niets?Paulus0013 zei:Of het een los fietspad is, dat is maar de vraag. Ik vind nergens voor het oprijden van de rotonde het bord fietspad terug. Enkel aan de overkant zie je dat blauwe ronde bord.
Over welke haaientanden heb je het? Er is geen regel dat verkeer op een rotonde voorrang heeft. Dat moet dus via haaientanden. Zo niet dan krijg je gewoon rechts heeft voorrang zoals ik al liet zien:Ik snap ook die haaientanden in het geheel niet voor fietsers. Volgens de regels moeten ze sowieso voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, waarom dan de haaientanden bij het oprijden?
Joël D. zei:Even om jullie mening vragen.
Mijn broertje en ik waren vanmiddag even een rondje Zandvoort rijden. Wij kwamen hier van rechts. Er stond een lange file tot aan het zebrapad. Al deze auto's stonden echter redelijk ver naar links. Wij wilden na het casino (bij de groene vlaggen) naar rechts. Na een tijdje te hebben gewacht op iemand die ons er tussen liet besloten om rustig rechts langs de file te rijden (met knipperlicht naar rechts).
Aso of niet?
daan944 zei:(behalve dat je in Zandvoort was op een zonnige dag).
Noem het maar lang, meter of 30?Joël D. zei:Er stond een lange file tot aan het zebrapad.
In de praktijk houden fietsers daar werkelijk nergens rekening mee. Ik maak me daar juist wat zorgen om. Te meer omdat ik zelf niet zo'n fan ben van lekker doorjakkeren op de fiets, zeker niet als het kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Ik vind dat je dan wat terughoudender moet zijn. Je hebt als fietser namelijk meer last van een aanrijding dan degene in de auto.In de praktijk zullen de meeste fietsers er rekening mee houden, dan heb je als automobilist mazzel. Er zullen er echter ook zijn dier er bewust en wellicht vooral onbewust geen rekening mee houden en dan moet je dus helaas even wachten als automobilist.
Volgens mij woon je zelf niet zo gek ver uit de buurt, dus wellicht kom je er weleens?en juist op dat bord baseerde ik me, staat er verder niets?
Ik ben zelf nogal feitelijk aangelegd en was in de veronderstelling van wel. Wat, nu ik er over nadenk, weer botst met het feit dat ik wel wist dat er eigenlijk de normale regels gelden van een normale kruising zonder bebording.Er is geen regel dat verkeer op een rotonde voorrang heeft
Dat laatste ben ik met je eens. Maar in dit geval zijn het vooral de automobilisten die ook nog wel een lesje mogen leren. Zij horen die fietser gewoon voorrang te geven. Ik zou het wenselijk vinden als automobilsten wat meer zouden letten op fietsers als ze rotondes verlaten. Ik zie dat namelijk ontzettend vaak bijna mis gaan. En soms ook echt mis. Overiegns zit daar wel een bias in. Ik herinner me namelijk ongetwijfeld die (bijna) missers beter dan de keren dat het goed gaat. En die bias vermoed ik ook in jouw waarneming.Paulus0013 zei:In de praktijk houden fietsers daar werkelijk nergens rekening mee. Ik maak me daar juist wat zorgen om. Te meer omdat ik zelf niet zo'n fan ben van lekker doorjakkeren op de fiets, zeker niet als het kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Ik vind dat je dan wat terughoudender moet zijn. Je hebt als fietser namelijk meer last van een aanrijding dan degene in de auto.In de praktijk zullen de meeste fietsers er rekening mee houden, dan heb je als automobilist mazzel. Er zullen er echter ook zijn dier er bewust en wellicht vooral onbewust geen rekening mee houden en dan moet je dus helaas even wachten als automobilist.
Paulus0013 zei:Ik ben zelf nogal feitelijk aangelegd
De die gelden voor de gehele kruisende weg, dus ook voor de fietsstrook, je ziet ze ook nog wel eens voor een zebrapad net voor de rotonde.Dat werpt trouwens wel een leuk licht op een eerdere link, want staan die haaientanden daar nu voor de rotonde of voor de kruisende voetgangers?
bat zei:Dat laatste ben ik met je eens. Maar in dit geval zijn het vooral de automobilisten die ook nog wel een lesje mogen leren. Zij horen die fietser gewoon voorrang te geven. Ik zou het wenselijk vinden als automobilsten wat meer zouden letten op fietsers als ze rotondes verlaten. Ik zie dat namelijk ontzettend vaak bijna mis gaan. En soms ook echt mis. Overiegns zit daar wel een bias in. Ik herinner me namelijk ongetwijfeld die (bijna) missers beter dan de keren dat het goed gaat. En die bias vermoed ik ook in jouw waarneming.
Haaientanden vóór een zebra, ik zal dat nooit gaan snappen denk ik. Alsof je anders geen voorrang aan de voetgangers op de zebra zou hoeven verlenen...je ziet ze ook nog wel eens voor een zebrapad net voor de rotonde.
Ik kan daarover meepraten. Het mag verder geen excuus zijn. Dan moeten mensen in een dergelijke auto maar wat rustiger aan doen en desnoods 4x kijken.in sommige auto's is het ook wel verrekte lastig om schuin naar achter te kijken
En om dan eens heel slecht te reageren: als ze niet naar hun telefoon staren en/of doof zijn vanwege hun oordoppen.Een fietser heeft tenminste rondom vrij zicht.
Als je ze voor de zebra legt zien bestuurders ze wel.Paulus0013 zei:Haaientanden vóór een zebra, ik zal dat nooit gaan snappen denk ik. Alsof je anders geen voorrang aan de voetgangers op de zebra zou hoeven verlenen...Dan kunnen die haaientanden toch in principe prima bij het fietsgedeelte liggen bij zo'n rotonde? Of moet het nog een doel hebben om ze perse voor de zebra te plaatsen?
Paulus0013 zei:Ik kan daarover meepraten. Het mag verder geen excuus zijn. Dan moeten mensen in een dergelijke auto maar wat rustiger aan doen en desnoods 4x kijken.in sommige auto's is het ook wel verrekte lastig om schuin naar achter te kijken
Paulus0013 zei:Het andere filmpje vind ik eigenlijk schokkender.
Rijd jij nu zo hard of komt dat gekke ding zo enorm langzaam van de vluchtstrook de weg weer opgeschoven?
Je zal maar net helemaal naar rechts zijn gegaan op dat moment...