Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Niet zo extreem als bij Bat - maar vanochtend op de A9 wel 2 bestelauto's die met te weinig snelheid naar links komen waardoor gas loslaten alleen niet voldoende was. Van 130 terug naar 100.
Afgelopen weekend gebeurde dat ook al bij iemand die naar links kwam en vervolgens geen vaart maakte om in te halen. Dat was gelukkig nog op een 3-baans weg (A1 - vanaf de A6 ri Hilversum/A'foort) zodat ik nog een baantje op kon schuiven. Daar bleek bij het inhalen een vrouw drukker bezig met haar mobiel dan met haar auto.

En in het kader van het goede voorbeeld geven, stond ik vanochtend achter een lesauto die stond te wachten tot hij de rotonde op kon, met het knipperlicht links aan. Bewuste rotonde bestaat uit slechts één baan.

En alsof dat niet genoeg was, had noch de lesser, noch de instructeur het benul gehad de lampen aan te doen, terwijl het zwaar bewolkt was en zeek van de regen.

Het verklaart wel een hoop idioten op de weg. Als de instructeur het al niet snapt.....

Dit krijg je als je niet oplet:

https://www.youtube.com/watch?v=1Yp6Jbednkk

Meneer had zijn knipperlichtje al de hele tijd naar links aan maar aangezien ik niet bezig was met de weg maar met een routebeschrijving had ik dat niet gezien. Toeteren was ook volkomen onterecht want ik had alle ruimte om naar links te gaan. Ging gelukkig nog allemaal goed..

Om de oeverloze discussie over knipperen naar links op een rotonde als je de 3e afslag neemt nog maar even te prikken, een voorbeeldje wanneer dat WEL handig is: de Rondweg Oost in Veenendaal. Deze heeft meerdere dubbelstrooks rotondes en tussen twee van die rotondes ligt een stuk waar ook de Rondweg dubbelstrooks is. Ik schat dat zo'n 95% van de mensen die over die rotondes rijdt rechtdoor gaat, met een behoorlijke vaart en vaak "via de binnenbocht" (want de weg is breed etc.). Aangezien het hart van die rotondes hoog zijn, kun je je tegenliggers niet zien. Ik moet altijd links (driekwart dus) op 1 van deze rotondes en dus sorteer ik links voor en neem de binnenste strook. Als ik dan geen richting aangeef naar links krijg ik 2 rijstroken tegenliggers over me heen die verwachten dat iedereen rechtdoor rijdt (dus de tweede afslag neemt). Ik heb al vaak zat de ABS moeten aanspreken daar.

Maar in alle andere gevallen geef ik nooit voor of op een rotonde richting aan naar links als ik driekwart wil. Principieel. Belachelijk zeg, dat mensen dat doen. ;-)

Boet zei:
En in het kader van het goede voorbeeld geven, stond ik vanochtend achter een lesauto die stond te wachten tot hij de rotonde op kon, met het knipperlicht links aan. Bewuste rotonde bestaat uit slechts één baan.

En alsof dat niet genoeg was, had noch de lesser, noch de instructeur het benul gehad de lampen aan te doen, terwijl het zwaar bewolkt was en zeek van de regen.

Het verklaart wel een hoop idioten op de weg. Als de instructeur het al niet snapt.....

Wat is jouw bezwaar dan op linksknipperen vóór een rotonde? Ik doe het altijd.

Snel overheen l[size=small]u[/size]llen voor we weer van voren af aan beginnen! ;)

bat zei:
Vanochtend was ik begonnen aan een inhaalmanouevre, mooi ruim, zoals ik dat geleerd heb en ook wel zo fatsoenlijk vind. Maar een Pool vond blijkbaar dat daarmee kostbaar asfalt onbenut bleef en drukte zijn auto nog even rechts naast me tot zo ongeveer tegen de bumper van de auto die ik van plan was in te halen. Om vervolgens naar links en naar mij te kijken, blijkbaar inschattend of er nog voldoende ruimte was om naar links te komen voor mij. Nee, die ruimte was er niet, mijn voorbumper was al voorbij zijn achterbumper. Toch ging het knipperlicht vervolgens aan. Een snelle inschatting - Pool rijdt in ouwe bak en heeft duidelijk maling aan schade voor mij - deed mij maar zeer snel afremmen en inderdaad hoor: meneer kwam naar links... En dat met een vaartje van 100 km/u.

Wat een malloot! (n)

TYN zei:
Boet zei:

Wat is jouw bezwaar dan op linksknipperen vóór een rotonde? Ik doe het altijd.

zie start links knipper discussie

In het kort rechts knipperen is verplicht, links knipper is verzonnen door de CBR.

Haha duidelijk, ik had dit topic blijkbaar wat eerder moeten volgen :) Imho kun je beter te veel dan te weinig knipperen, maar soit.

TYN zei:
Imho kun je beter te veel dan te weinig knipperen, maar soit.
Als ik weer eens heel omzichtig iemand passeer die na het invoegen op de snelweg schijnbaar is vergeten zijn/haar knipperlicht uit te zetten en al linksknipperend al een kilometer of wat achter een vrachtwagen aandreutelt, ben ik geneigd dat niet met je eens te zijn. Helemaal niet omdat het me al een paar keer overkomen is dat men op het laatste moment ook daadwerkelijk naar links kwam, toen het eigenlijk al niet meer kon...

Knipperen doe je om helderheid over je geplande acties te verschaffen en liefst pas op het moment dat die geplande actie ook veilig te volbrengen is.

@ Bat: helemaal eens, alleen in mijn voorbeeld is het gewoon nodig om aanrijdingen te voorkomen. Mensen verwachten gewoon dat je rechtdoor gaat, dus maak ik met dat knipperen duidelijk dat ik iets anders van plan ben dan gebruikelijk. Hoe gek het ook klinkt.

bat zei:
Knipperen doe je om helderheid over je geplande acties te verschaffen en liefst pas op het moment dat die geplande actie ook veilig te volbrengen is.

Niet waar! Knipperen doe je op het moment dat je bijvoorbeeld in gaat halen en de ruimte daarvoor af te dwingen!

bat zei:
Als ik weer eens heel omzichtig iemand passeer die na het invoegen op de snelweg schijnbaar is vergeten zijn/haar knipperlicht uit te zetten en al linksknipperend al een kilometer of wat achter een vrachtwagen aandreutelt, ben ik geneigd dat niet met je eens te zijn.

Natuurlijk, helemaal gelijk in. Mensen die hun knipperlicht vergeten zijn nam ik dan ook niet mee in mijn stelling.

bat zei:
Knipperen doe je om helderheid over je geplande acties te verschaffen

Dit is dan toch een argument vóór linksknipperen? :p

Boet zei:

Er zitten inderdaad veel idioten op de weg. Ook veel mensen die niet snappen dat er mensen zijn die fouten maken.

Zevens zei:
Dit krijg je als je niet oplet:

https://www.youtube.com/watch?v=1Yp6Jbednkk

Meneer had zijn knipperlichtje al de hele tijd naar links aan maar aangezien ik niet bezig was met de weg maar met een routebeschrijving had ik dat niet gezien. Toeteren was ook volkomen onterecht want ik had alle ruimte om naar links te gaan. Ging gelukkig nog allemaal goed..

De rode auto is zeker fout maar dat busje had ook gewoon achter de auto kunnen invoegen in plaats van meteen door naar links te schuiven. Waarschijnlijk dacht de bestuurder van de rode auto dat het busje hem op het laatste moment in ging halen via de rechterbaan met deze actie en durfde daarom niet meer voor hem in te voegen. En zo zie ja maar inderdaad dat je altijd met de weg bezig moet zijn want jij had dit met gemak op kunnen lossen.

Edit: bij nader inzien denk ik dat het juist het beste was van het busje om meteen naar links te schuiven. Waarschijnlijk had de rode auto anders ook kunnen denken dat het busje op het laatste moment van plan was in te halen als 'ie op de rechterbaan bleef rijden.

Tsja, zo'n idioot ben ik ook een keer tegengekomen, alleen kon ik met behulp van een oplettende medeweggebruiker na een paar pogingen tot van de weg drukken/me tot stilstand proberen te brengen, gelukkig ontkomen.

bat zei:
Tsja, zo'n idioot ben ik ook een keer tegengekomen, alleen kon ik met behulp van een oplettende medeweggebruiker na een paar pogingen tot van de weg drukken/me tot stilstand proberen te brengen, gelukkig ontkomen.

Misschien was ik die medeweggebruiker wel. Ik heb eens een dergelijke situatie meegemaakt, waarbij vier heren, afkomstig uit het Middellandse Zee gebied, zo te zien aan het uiterlijk, in een auto met Frans kenteken iemand behoorlijk op de huid zaten. Ik ben toen zo gaan rijden dat de meneer die lastig werd gevallen afstand kon nemen. Vervolgens heb ik de politie gebeld. Ik ben de heren uit het oog verloren, maar een Frans kenteken moet toch terug te vinden zijn voor de politie....

In mijn geval was het een naar alle waarschijnlijkheid autochtone meneer, woonachtig in dezelfde vinexwijk als ik toen. Busje had een NL kenteken. En de behulpzame medeweggebruiker bleek uiteindelijk een buurman van me te zijn.

Anyway: donderdag, zeuren over motorendag! Vanochtend was het weer zover. Als het verkeerslicht naar rechts op rood staat, maar het fietspad naar rechts is vrij, dan pak je dat toch gewoon met je motor?

bat zei:
Anyway: donderdag, zeuren over motorendag! Vanochtend was het weer zover. Als het verkeerslicht naar rechts op rood staat, maar het fietspad naar rechts is vrij, dan pak je dat toch gewoon met je motor?

Nu zeur ik eigenlijk nooit over motoren en heb ik zelden problemen met motoren. Maar deze donderdag... Mooie zwarte streep op mijn auto van zo'n fijne vent op een motorscooter (met twee van die wieltjes voor). Wilde er ff rechts langs waar het dus niet ging...stoppen ho maar...

Gisteravond stond ik voor een stoplicht om rechts af te slaan, uitgerekend net op het moment dat het groen wordt komt er een kluwen studenten aan gefietst. Ik heb weinig keuze dan de fietsers eerst voorbij te laten, ik mag immer de doorgetrokken streep langs de fietsstrook niet overschrijden.

Wat blijkt vervolgens, slaan ze allemaal zonder een hand uit te steken voor mij langs links af. Kennelijk kwam er niet een in die hele groep op het idee om achter langs de enige auto die er staat te gaan.

De bulk had geen licht op de fiets, terwijl dat om 22.30u toch echt moet. Geen van allen stak een hand uit en geen van die lui bedacht zich dat als zij linksaf willen en ik rechts af (kleine bocht gaat voor de grote bocht toch?), dat ik dan voorrang heb. Totaal gespeend van enig verkeersinzicht, gruwelijk irritant vind ik dat.

Gister achter een pipo die een weg van 2 kilometer rechtdoor constant zijn knipperlicht naar rechts aan had. Heb continu lopen seinen met lampen + knipperlicht maar hij kreeg het maar niet door. Uiteindelijke kwam er een zijweg van rechts die haaientanden hebben. Nu gaat iedereen die daar vandaar komt niet wachten voor iemand die aangeeft dat ie voor hem afslaat, alleen ging de onbewuste knipperaar vrolijk rechtdoor. Kwam gelukkig niks aan van de zijweg.

Vanochtend 09.00 uur rond de A44 en in Leiden een Opel Tigra waarvan continu de 2 remlichten + het 3e remlicht brandde. Best onhandig... en vooral gevaarlijk!

Mergelsberg zei:
en geen van die lui bedacht zich dat als zij linksaf willen en ik rechts af (kleine bocht gaat voor de grote bocht toch?), dat ik dan voorrang heb.

Nee dat is alleen bij tegemoetkomende bestuurders. Zij hadden voorrang, jij wilde immers afslaan en zij bevonden naast en/of zich dicht achter je.

Geelhoed zei:
Mergelsberg zei:
en geen van die lui bedacht zich dat als zij linksaf willen en ik rechts af (kleine bocht gaat voor de grote bocht toch?), dat ik dan voorrang heb.

Nee dat is alleen bij tegemoetkomende bestuurders. Zij hadden voorrang, jij wilde immers afslaan en zij bevonden naast en/of zich dicht achter je.
Weer wat geleerd dan... Neemt niet weg dat ik in die situatie als fietser achter de auto langs zou zijn gegaan.

Daar straks goed opgelet door meneer de buschauffeur. Hij wou wegrijden bij een bushalte (binnen de BBK) dus in principe heeft hij voorang. Nou deed hij zijn knippertje aan op het moment dat ik met mijn voorbumper bij zijn achterbumper was en om dan vol in de ankers te gaan om meneer voor te laten lijkt mij niet het beste plan (helemaal niet als het regent). Buschauffeurtje denkt in ieder geval dat de weg vrij is en gaat maar gewoon. Drukt me zowat op de linkerrijbaan...

@Zevens: klinkt bekend, maar dan zonder het knippertje. ABS-test, uitwijken (ABS deed het echt), de bus net niet raken en claxonneren, gevolgd door een buschauffeur die met handgebaren duidelijk maakt dat ik maar had moeten ruiken dat hij weg ging rijden. Tsja, buschauffeurs zijn net mensen...

Had hetzelfde inderdaad, vol op de claxon en uitwijken waarna je een bumperklevende buschauffeur achter je krijgt. Duurde gelukkig maar zo'n 5 seconden omdat hij rechtsaf moest en ik rechtdoor..

Soms vraag ik me af waarom sommige mensen een bepaalde auto kopen. Gisteren terug naar huis via Col des Mosses. Op een gegeven moment een S3 Sportback met misschien 40-50 kmh omhoog. Niet dat het daar moeilijk rijden is en al helemaal niet met zo'n auto...

Vandaag een snorscootertje met jong kereltje erop, niet gehinderd door enig zicht op de weg hem er gewoon voorkwakken. Van het weekend ook al met een vrouw met fiets die zonder te kijken tussen 2 auto`s vandaan komt en hem recht voor je snuffert kwakt. Of jochie`s van 14 die over een rotonde tegen de richting in fietsen.

Boppie zei:
Of jochie`s van 14 die over een rotonde tegen de richting in fietsen.
Staat er bij het fietspad ook een bord "rotonde"?
Meestal niet, en dus is er op het fietspad niet automatisch een voorgeschreven rijrichting.

Niet echt een idiot actie maar als ik in Duitsland rij valt het mij op dat Duitsers absoluut niet coulant zijn m.b.t. invoegen. Zelfs als ze ruim baan hebben weigeren ze even naar links te gaan. Vind het daarna altijd zo prettig om weer in Nederland te rijden waar iedereen massaal ruimte maakt voor invoegers (meestal dan).
Wordt er een hele andere manier van lessen in Duitsland gehanteerd of zo of..?

Zevens zei:
Niet echt een idiot actie maar als ik in Duitsland rij valt het mij op dat Duitsers absoluut niet coulant zijn m.b.t. invoegen. Zelfs als ze ruim baan hebben weigeren ze even naar links te gaan. Vind het daarna altijd zo prettig om weer in Nederland te rijden waar iedereen massaal ruimte maakt voor invoegers (meestal dan).
Het is in Duitsland, net als in Nederland verboden om ruimte te maken door naar de linkerstrook uit te wijken

Zevens zei:
Vind het daarna altijd zo prettig om weer in Nederland te rijden waar iedereen massaal ruimte maakt voor invoegers (meestal dan).

En de idiote actie in dezen is de wijze van lesgeven in NL?

Gistermiddag een rijinstructeur die tijdens de les druk aan het sms'en was. Volgens mij is hij juridisch de bestuurder, dan zou hij toch ook niet mogen sms'en??

White911SC zei:
Gistermiddag een rijinstructeur die tijdens de les druk aan het sms'en was. Volgens mij is hij juridisch de bestuurder, dan zou hij toch ook niet mogen sms'en??

Nee, dat mag hij wel:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip «degene die een motorvoertuig bestuurt» in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur.

@Geelhoed
Dank je voor de verheldering. Het mag dus wel, ik betwijfel alleen of ik het ook zou doen als ik rijinstructeur zou zijn.

Zevens zei:
Tsja, ik heb toch echt geleerd dat ik gewoon rechts moet blijven rijden.

Naar links gaan is niet nodig, als iedereen gewoon afstand houdt en de invoeger, zoals het hoort, bij het invoegen zijn snelheid aanpast aan het verkeer op de hoofdrijbaan en rustig een plekje zoekt waar hij ertussen kan (daar begin je natuurlijk al mee op het moment dat je de hoofdrijbaan kan zien en niet pas als je bij de blokmarkering bent, waar je natuurlijk liefst meteen naar links gaat). Is de invoeger sneller dan jij, dan voegt ie voor je in, is ie langzamer, dan achter je. Heeft ie geen ruimte, dan kun je dat beter oplossen door je snelheid aan te passen en zo ruimte voor of achter je te creëren.

Naar links gaan om ruimte te maken voor een invoeger vind ik net zoiets als dat linksknipperen bij rotondes: iets wat als fatsoensdingetje is begonnen, wordt inmiddels door velen als "verplicht" ervaren, waarna mensen er zelfs gewoon vanuit gaan dat iedereen het dus ook doet. En dus krijg je die invoegers die gewoon hun auto naar links drukken, terwijl je daar nog gewoon rijdt.

Bovendien heb ik inmiddels iets te vaak meegemaakt dat een ruimtemaker er ook nog eens vanuit gaat dat iedereen op de linkerbaan ook voor hem/haar aan de kant gaat...

stoterstangen90 zei:
Zevens zei:
Het is in Duitsland, net als in Nederland verboden om ruimte te maken door naar de linkerstrook uit te wijken

Precies, ik weiger het ook.

Hahaha gaan we weer? ^^ Ik doe het altijd uit beleefdheid, als ik niemand hinder door een strookje op te schuiven dan heb ik daar absoluut geen moeite mee. Nu is het niet zo dat ik bij elke invoegstrook meteen naar links schiet uit voorzorg hoor, maar als ik iemand op die strook zie rijden ga ik altijd meteen naar links ^^

Wat is het probleem om eventjes naar links te gaan (mits daar niemand rijdt/nadert uiteraard) als je daarmee een situatie veiliger kan oplossen? Als iemand ongeveer ter hoogte van jouw auto uitkomt, dan zal deze zich in de praktijk altijd moeten laten afzakken, omdat we nou eenmaal niet allemaal een Mercedes SLS met bijbehorend acceleratievermogen rijden. Dat kan problemen opleveren voor de mensen die daar weer achter rijden.

Hoe doen de de mensen die weigeren naar links te gaan dit dan met vrachtwagens, bussen en auto's met aanhangers? Net zo principieel?

Je kunt me onmogelijk vertellen dat jij liever principieel in iemands dodehoek blijft rijden, dan dat je veilig naar links gaat. Hoe kunnen jouw principes en de wens om vooral maar de ander duidelijk te maken dat JIJ je aan de regels houdt overheersen bóven te kiezen voor je eigen veiligheid?

Ik ga niet naar links voor invoegers omdat ik dat zo leuk vind. Of omdat ik wil dat die persoon mij aardig vindt. Ik ga naar links omdat ik dat VEILIGER vind.

Terug
Bovenaan