Het grote Kever-topic!

@the Fox: Mooie foto's van mijn Kever :) Was een mooi weekend in Lieren (y) Jammer dat we elkaar niet getroffen hebben (ten minste kan me niet herinneren dat ik je Kever gezien heb).

En 't Boxertje krijg ik ook... Daar stond m'n Kever inderdaad belachelijk vaak in :D Had alleen het artikel over Lavenham aangeleverd, maar stond er ook in bij de artikelen over Budel en Lier... Leuke verrassing iig.

Mooi ook om te lezen dat alle Kevertjes hier weer netjes door de apk komen en allemaal nog rijden. Heb het zelf wat te druk om vaak op internet te posten, maar mijn 59er rijdt ook nog prima.

Ben wat aan het klooien met m'n richtingaanwijzers, maar verder alles ok. De richtingaanwijzer rechts valt niet altijd goed terug, dus had bij Paruzzi repro-pijltjes gekocht. Maar die pasten niet in de schacht (erg vreemd). Gelukkig netjes geld terug gekregen. Nu bij het LVWCN onderdelenmagazijn de laatste gereviseerde pijlpinkers gekocht. Eens kijken of die wel passen en dan nog zwart spuiten, want ze zijn nu donkerrood :p

Grtz,
Bram.

Vandaag eindelijk even tijd gehad om UKkie nieuw leven in te blazen. En warempel. Hij liep als een zonnetje.:p
Jammer alleen dat het seizoen alweer bijna voor bij is. Maar ja, volgend voorjaar uit de schorsing halen en dan maar lekker tuffen...
Ronald

Eergisteren was mijn 'geluksdag'. Ik wilde voor de verandering met de auto naar mijn werk in Deventer omdat er in verband met werkzaamheden i.p.v. treinen alleen maar bussen reden tussen Dieren en Zutphen en ik geen zin had in een busrit. Wil ik mijn Toyota starten, doet ie het niet! De accu, die al wat jaartjes oud is, had het acuut begeven na een frisse vochtige nacht. Dan maar niet met de 'Toyo', maar met de Kever. Die startte wel, zowaar! Op weg naar Deventer viel mijn verlichting plotseling uit, de lampen brandden op minder dan halve kracht. Dat verontrustte mij al enigszins. Maar ik kwam veilig aan dus niets aan de hand, dacht ik, totdat ik weer naar huis wilde omdat ik mijn dochters tijdig van de dagopvang moest ophalen. Kever starten.... niets. Grrrrr. De accu was domweg leeg ondanks dat ik heel wat kilometers had gereden en geen stroomverbruikers aan had laten staan. De accu was dus niet voldoende opgeladen. Er was geen tijd meer voor de Wegenwacht want ik moest snel naar huis. Dan de Kever maar laten staan en met de bus naar het station van Deventer. Die bus kwam erg laat en toen ik net in de bus zat en hoopte op een voorspoedige rit brak er een vechtpartij uit achterin de bus. Altijd gezellig. De chauffeur deed gelukkig alsof zijn neus bloedde en reed gewoon door terwijl de tanden door de bus vlogen. Bij het station aangekomen rende ik snel de alternatieve boksring uit naar de al gereedstaande trein. Helaas bleek er een wisselstoring te zijn tussen Deventer en Zutphen waardoor we 20 minuten stilstonden ter hoogte van Eefde. In die 20 minuten heb ik mijn hele krant opgegeten van ergernis. En dan moest ik nog met de bus van Zutphen naar Dieren, in de spits. Uiteindelijk, een paar minuten voor sluiting van het dagverblijf, kwam ik hevig gestresst binnenstormen. Kortom, een ritje met 'Herbie' leidt telkens weer tot avonturen!

Gisteren heb ik alsnog de Wegenwacht laten komen die helaas geen 6 volt accu bij zich had. Met een apparaat waarmee de Wegenwacht de stroomsterkte kon regelen werd mijn Kever toch nog probleemloos gestart. Na doormeting van de accu bij verschillende toerentallen bleek dat de accu pas significant werd opgeladen als de motor een vrij hoog toerental draait. Volgens de Wegenwacht laat de spanningsregelaar het afweten. Tevens merkte hij op dat ik het bimetaal van de carburateur wat moest verstellen voor een betere stationaire loop bij koude motor. Ik heb mij meteen maar even laten uitleggen hoe het één en ander werkt en weet na minder dan tien minuten voorlichting door een Wegenwacht monteur meer over mijn Kever dan ooit tevoren. Die lui zijn echt geniaal.

Mijn eerstvolgende missie was dus een zoektocht naar een 6 volt spanningsregelaar. Bij Hotrod in Doesburg ving ik bot. Ze waren uitverkocht en werden al een tijdje niet meer geleverd. Mochten ze in voorraad zijn geweest dan had ik 109 euro moeten aftikken. Als service werd nog wel even rondgebeld en werd er iemand gevonden die er nog 1 op voorraad had. Dus uitverkoop? Welnee, integendeel. Omdat het de laatste was vroeg ie er 175 euro voor..... Leuk, die vrije markteconomie in de onderdelenbranche. Maar ik doe er even niet meer aan mee. De winterslaap staat voor de deur en in het voorjaar zijn er nieuwe kansen en een nieuw hobby budget.

Groet
Wilco

@ Wilco: Balen joh, beide auto's met panne! :confused:
Ik zit op het moment met hetzelfde probleem met de kever.. Een maand of twee geleden wilde ik de auto meenemen voor een uitje, maar helaas, heulemaal dood. Niet eens het binnenlampje nam de moeite om aan te gaan. Toch de anwb gebeld, (ik was lui, had geen zin om de accu aan de lader te leggen, en ach je betaalt toch voor die woonplaats-service! ) conclusie: (door de anwb) Dynamo slecht. Zonder verbruikers aan laadt de accu bij met 13,6 volt. met licht & radio aan is dit nog maar 12,5 volt....
Omdat ik ook met een heel druk studie/werkschema zat heb ik de auto eerst twee weken laten staan op straat tot ik erachter kwam dat de accu daadwerkelijk leeg was. En tsja, een lege accu leeg laten is ook niet het meest fijne wat je zo'n ding aan kunt doen.. Dus ook deze is overleden!

Direct na het anwb-bezoek heb ik de auto in de winterstalling gezet, na er even snel een sopje overheen te gooien. Als ik een keer tijd heb, zo rond de kerst waarschijnlijk, ga ik het karretje nog even goed stallingsklaar maken.
In de wintermaanden moet mijn pekel-fransoos mij gaan vervoeren, de kever blijft lekker binnen staan :)

Gr, Richard

@Wilco: pfoe, wát een prijs zeg! Ik zou inderdaad deze winter de diverse sites wat in de gaten houden, dat kan je geld schelen.

Ik had zondag een probleempje met de Kever: ik was bij de IKEA Amersfoort, maar toen ik weg wilde startte ie niet meer. Heb al vaker een startprobleem gehad, de startmotor is een beetje aan z'n eind... Maar ik heb 'm laten aanduwen en toen deed ie t direct! (y)

Ook stuurt ie wat minder goed nu. Fuseekogels zijn vervangen en daardoor stuurt ie nóg zwaarder! Echt spierballen kweken. Maar sinds 2 weken lijkt ie wat hoekig te sturen. Vloeiend een lange bocht door wordt echt een kunst...

@Barri: Het wordt zo te lezen steeds avontuurlijker om met jouw Kever op pad te gaan. Weet je zeker dat het de startmotor zelf is, of zou het ook iets anders kunnen zijn.

Het gezamenlijk aanduwen van een oude auto kan leiden tot verbroedering. Maar als het te vaak gebeurt gaan mensen je op een gegeven moment ontwijken. Dat had ik een tijd terug met een oude Ford Taunus die ik tijdens een stage tot mijn beschikking had gekregen. Die auto moest standaard aangeduwd worden. Na een paar dagen waren er nauwelijks nog vrijwilligers te vinden. Niet verwonderlijk, aangezien er mensen happend naar adem op de grond hebben gelegen nadat ze die Taunus aan het rollen hadden kregen terwijl ik achter had stuur zat :).

We gaan binnenkort de startmotor reviseren of laten reviseren.
Dat sturen is wel wat vreemd ja. Eens kijken of ik er last van blijf hebben en dan eens bekijken wat het kan zijn.
Verder niks mis met de Kever hoor, al begint de roestduivel er wel wat vat op te krijgen helaas. Volgens jaar maar eens wat doen aan de carrosserie bij de aansluitingen met de spatborden, de passagiersdeur en de kofferklep.

Eigenlijk zou je bij een Kever die regelmatig wordt gebruikt elk jaar de spatborden moeten loshalen en de randen van de spatborden en de carrosserie moeten schoonmaken. De praktijk leert dat we wachten tot er roest zichtbaar wordt. Zelf heb ik de spatborden van mijn Kever er ook alweer vier jaar onaangeroerd aan zitten.

Ik heb de binnenkant van alle spatborden wel getectyleerd een paar maanden terug, maar het probleem is inderdaad dat er vuil en vocht tussen de randen blijft zitten.

@Barri
Misschien vergis ik mij, maar wordt je oude 6544TR hier te koop aangeboden?
Zelfde zwarte bumpers, Lemmerzvelgen, zwarte sportspiegels, knipperlichten voor op spatbord EN bumper!
Zit alleen nu witte motor- en kofferklep op en oranje knipperlichtglazen voor...
Ik meen het kenteken te kunnen herleiden...

Mvg, Ronald

ps
Het is de 6544TR. apk-vervaldatum is hetzelfde.

Ja, en heb je ooit een Kever gezien met "Variant" op de motorklep?
Ja, en/of de zwarte kleppen van Berry zijn vervangen voor witte.
Oh ja, ik herkende het model kleine achterlichten van een 1200 (pre 1973) ook.
Mistlampen voor en dakrekje zijn er ook al vanaf gehaald.
Mvg, Ronald

Oude foto's:
25284.jpg

25275.jpg

Dakrekje heeft hier nog een tijd achter de schuur gelegen,maar die heeft m'n vader weggegooid denk ik...

Leuk dat je 'm bent tegengekomen op MP!
Ik zou die wielen wel willen hebben, haha :D Die zijn al 250 waard ofzo. Maarja, net een huis gekocht dus nu even geen geld voor een extra Kever :p

ps: achterklep is ook dezelfde maar dan wit gespoten. Dat zie ik aan het ontbreken van de naad van de behuizing van de kentekenplaatverlichting.

Grand+Fusca+-+O+VW+Sedan+(Fusca)+em+vers%C3%A3o+maior+com+4+portas,+entre-eixos+maior+e+motor+dianteiro.+Eduardo+Oliveira.jpg

1963_fusca_4_portas.jpg

fusca_(350)+c%C3%B3pia.jpg

Kennen jullie deze kevers al . Gebouwd in Brasilië door Pedro Bertolozzi Romeli , vanaf '53 . Zoals je ziet zijn alle kevers van verschillende bouwjaren , en ze hebben niets met de berlijnse taxi's te maken . zoals je ziet op de foto waar de deur open staat ,hebben deze kevers een doorlopende voorbank . De versnellingspook zit aan het stuur zoals DKW . Handrem onder het dashboard . Zodat er 3 mensen vooraan en 3 achteraan konden plaatsnemen . de onderste foto is een Rometich

Geen slecht idee, zo'n vierdeurs Kever. Raar dat zo'n model nooit is doorgebroken!!

@the Fox: KWF inderdaad, dit weekend. Maarja, druk bezig met verbouwing en dus ook ff geen geld voor Kever spulletjes (naar KWF gaan is een groot risico met spullen terug te komen), dus geen KWF dit jaar voor mij!
Overigens wel een lekker Kever weertje vandaag! Heb 'm even een rondje dorp uitgelaten, van m'n ouderlijk huis naar m'n eigen huis waar ik ging klussen :)

Ik ben wel geweest en ik was niet de enige. Wat een drukte, ongelofelijk.
Ik ben geslaagd voor een 6 volt spanningregelaar. Een oude kennis van mij stond met een kraam in de onderdelenhal en hij had er twee liggen, originele Bosch, echte oudjes. Tot mijn verrassing mocht ik er één uitkiezen, als cadeautje. Dan valt me de bek wel even open. Ik heb hem oprecht heel erg hartelijk bedankt en heb daarna nog een tijdje beduusd rondgelopen. Ik was de hele beurs al rondgelopen, had er al wel een paar zien liggen maar geen enkele vertrouwde ik en bij zo'n beetje de laatste kraam waar ik kom krijg ik er één cadeau. Nu maar hopen dat ie 't doet.
Verder heb ik nog drie VW's 1600 TL gekocht, van Matchbox, serie nr. 67. Het bijzondere aan deze drie is dat het model identiek is maar de wieltjes verschillen per model. De hele oude met smalle wielen met gladde 'wieldoppen', iets minder oude met smalle wielen en 'spaakwieldoppen' en de jongere met dikke banden. Mijn dochters mogen hier niet mee spelen:p.

De echte oude No 67 Matchbox Volkswagen 1600TL

De iets nieuwere

De nieuwste

@Datsundriver: Als de vierdeurs in productie was genomen zou ie waarschijnlijk nu nog steeds geproduceerd worden, als taxi. De reden waarom de Kevers in Zuid Amerika uit het straatbeeld raken is omdat de overheid aldaar heeft bepaald dat nieuwe taxi's sinds een paar jaar vier deuren moeten hebben.

De oudste kostte 12 euro, de twee jongere exemplaren ieder 5 euro. Van het totaal bedrag kan ik 11 dagen lunchen in de kantine van mijn werk. De komende week zal ik zelf maar eens brood meenemen :).

De constructeur moest een gewone kever kopen en dan verbouwen . was natuurlijk duur , zijn er wel van ieder model een paar van gemaakt . VW zag het gat in de markt en is dan zelf 4 deurs beginnen te maken , ongeveer een 64000 keer .
25g5sgj.jpg

33dibuc.jpg

Ik heb nog een Kever in de aanbieding!

Deze volledig originele Nederlandse Kever verkeerd in uitstekende staat. Is altijd goed onderhouden en binnen gestald.

Eind 2005 is deze Kever als jubileumcadeau geschonken aan VVS (Volkswagen Verzekerings Service) omdat VVS ooit gestart is met het verzekeren van de Volkswagen Kever. In het oorspronkelijk logo is dan ook een Kever afgebeeld. De Kever is toen aan de buitenkant gespoten in de kleur van VVS en voorzien het oude logo in plakfolie op beide deuren.
De Kever is sindsdien gebruikt voor promotieactiviteiten, maar heeft voornamelijk in de verwarmde kelder van het bedrijf gestaan (onder een hoes en aan een druppellader).

Sinds 2005 is aan de voortrein en remmen is e.e.a. vernieuwd en uiteraard is al het onderhoud keurig verricht bij de VW-dealer.

Over de stoelen en de achterbank zitten hoezen van het zelfde materiaal als de originele bekleding. Ook de originele bekleding is nog in goede st aat.
De auto is dus niet gerestaureerd en verkeerd daardoor nog in originele staat, op de lakkleur na. Dat maakt de auto ook zo bijzonder. Het is starten en lopen. Uiteraard vertoont de auto gebruiksporen, maar dat misstaat de auto niet, hij/zij is tenslotte nog in originele staat.

APK tot 14-11-2012 (hij is pas gekeurd -met RDW steekproef- en zonder problemen er doorheen gekomen).

De kilometerteller staat op 34.500 km.

Het grootste gedeelte van de opbrengsten wordt aan goede doelen geschonken!

Vraagprijs is € 3.950,-

Voor info of foto's even bellen.

Ben
06-52644943

Ik ben trouwens het interieur van mijn Kever opnieuw aan het bekleden. Ik zal hier binnenkort eens een fotootje plaatsen.
Had ik al verteld dat ik linksvoor ook een deuk heb nu? Dit jaar maar eens een andere kofferklep, de spatborden opnieuw spuiten en de beginnende roest bij de wielkastranden aanpakken. Dan is ie weer als nieuw! Maarja, eerst nog even de kleurcode laten meten want die heb ik niet...

Hier op de parkeerplaats is er iemand tegenaan gereden, maar zonder bericht uiteraard :(
Ik heb wel een vermoeden welke buurman het is geweest overigens, maar ik kan het niet hardmaken. Heb de bumpers van zijn auto's al opgemeten maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het één van die auto's is geweest...

Ja, da's een hele klus geweest. Ik heb het met tijd en wijle gevolgd in het forum op thesamba.com.

@Barri: bij twijfel gewoon bij alle verdachte buren een deuk maken in hun auto's. Dan weet je zeker dat bij één van de buren de wraak terecht is :).
Edit: ik mag niet aanzetten tot vandalisme.

Ik zit dat topic nu te lezen. Prachtig zeg! Wát een restauratie!!

@The Fox: na, laat ik dat maar niet doen :p

KICK!

Heren (en misschien dames).

Mijn Kever wordt verkocht, jullie kunnen mij bereiken per pm.
Misschien is het iets voor jullie.

@

nee, zo ziet de kever er niet uit.....

De 1300 staat nu alweer 4 jaar in de afgesloten container in zijn CarCoon.

Dus nog steeds perfect.
Advertentie staat bij LCVWN.nl.

C200K zei:
@

nee, zo ziet de kever er niet uit.....

De 1300 staat nu alweer 4 jaar in de afgesloten container in zijn CarCoon.

Dus nog steeds perfect.
Advertentie staat bij LCVWN.nl.

Er staan enkele letters verkeerd. Het is https://www.lvwcn.nl/

Ik heb de advententie even bekeken. Mooie wagen. Die lampen op- de voorbumper, zijn dat extra koplampen of mistlampen? Hoe dan ook, het staat erg stoer.

Ik heb dit jaar trouwens nog niet met mijn Kever gereden. Ik heb momenteel mijn prioriteiten elders liggen.

the Fox zei:
Wat is het verhaal achter deze Kever?

Een korte samenvatting: Duitse meneer rijdt met z'n Kever van viaduct af, overleeft met slechts een paar schrammetjes. Zet hem te koop en m'n vader koopt hem.

Ongelofelijk, dat je zoiets zonder ernstig letsel doorstaat.
Gaat deze Kever als publiekstrekker optreden bij beurzen o.i.d.? Ik zou er in ieder geval wel op afkomen als ik 'm ergens zie staan.

Zijn er ook foto's van de achterzijde en het interieur? Wat is het bouwjaar?

Het is inderdaad een publiekstrekker, ook al zijn de motor en onderstel nog wel erg goed. Het is een 1500L uit (volgens mij) 1970.

Bedankt voor de foto's van de achterzijde.

Goed onderstel en goede motor? Dan nieuwe banden er onder en rijden maar :p.

Wel spijtig trouwens van deze 41 jaar oude Kever. Een 1500 met de oude achterlichten.... Aan alles komt een eind, maar dit is wel droevig natuurlijk. Hopelijk gaat ie als publiekstrekker nog een hele tijd mee. Maar goed dat de vorige eigenaar er goed vanaf is gekomen, want als iemand de dood vindt in zo'n wrak wordt het wel erg luguber om 'm ten toon te stellen.

Fiets bijna dagelijks langs dit Kevertje in Enschede. Staat inmiddels al wortel te schieten en zie dat ding met de dag verder aftakelen... In ieder geval al ruim een jaar niet van z'n plek zien komen. Gelukkig wordt het gele kevertje op de achtergrond nog wel dagelijks gebruikt.

1zu1df.jpg

Op het bordje lijkt 1965 te staan maar het is een Kever 1300 uit 1966. Jammer dat zoiets buiten staat.

Klopt, op het schildje staat 1965.

Het is dat ik op dit moment het geld er niet voor heb, maar heb al een paar keer op het punt gestaan om een briefje onder de ruitenwisser doen met de vraag dat arme Kevertje over te nemen.

Ik snap niet dat mensen dit soort auto's niet gewoon weg doen als ze er niets mee doen ipv. weg te laten rotten..

Indien de Kever verder hard is kan ie zomaar 4.000 euro waard zijn. Maar als ie nog een winter zo blijft staan denk ik dat de waarde gehalveerd gaat worden.

Terug
Bovenaan