Het grote Kever-topic!

@Blitz: dat vroeg ik me eigenlijk ook al af... Een goede kever kan wel buiten staan hoor. Volgens mij staat Sanders Kever ook gewoon buiten en mijn 70er ook. Idd ze worden er niet beter van en zijn volgens mij voor ons allebei dagelijkse auto's, dat scheelt ook... Maar een garage of carport is idd voor z'n oudje fijner :)

De 59er staat wel binnen overigens en komt met regen liever niet buiten ;)

Grtz,
Bram.

Eh....Z06/Rik in 't Kevertopic? Ja, jullie lezen 't goed!
Nee, ik zit niet in 't verkeerde topic te posten hoor....;)

Zoals sommigen weten staan bij mij in de loods niet louter Alfa's. Mijn oom heeft er ook een Kever Cabrio staan. Helaas gebruikt hijn 'm bijna nooit....zeg maar gerust helemaal niet! In 2005 heeft ie er voor de laatste keer in gereden. Z'n dochter heeft vorig jaar 50km er in gereden...
Dus heb ik 'm maar geadopteerd. Beetje zorgen dat ie fris en vitaal blijft en dat hij niet aan de grond vastroest. Veel Duitse auto's doen me niks, maar voor de Kever heb ik altijd een zwak gehad. Voordat ik voor eenm Giulia ging kijken wilde ik altijd een Kever hebben. Heb er zelf nog boeken over staan thuis!
't Is een Karmann Cabrio uit '79. Geimporteerd uit de USA, dus injectie, grote achterlichten en knippers en grote bumpers. Auto is groen met beige dak en beige skai-interieur.
Is echt kogelhard, nérgen roest te vinden. Heeft altijd binnengestaan en is door de vorige eigenaar nauwelijks gebruikt (was een oude man).
Vandaag dus maar weer eens uit z'n winterslaap gehaald. En er maar mee naar school gegaan. Accu was dood vanochtend, dus even één van de überbetrouwbare Alfa's als hulp gebruikt. Motor liep meteen perfect. Alleen zat de rechtervoorrem vast. Dit wel nog kunnen verhelpen en sindsdien was 't echt alsof de auto nooit had stilgestaan.
Maar toen! Ik moest terug naar huis....en jullie raden het al, de accu was wéér plat. Ondaks dat ie 80km zich had kunnen opladen. (achteraf was 't ook niet echt slim van me) Via medestudent weer kunnen starten. Thuis even accu gaan doormeten....61 ampère! Is normaal dus iets van 200 ampère. Nieuwe accu erin, en nu start ie meteen zonder aarzelen.
En velen zullen het niet van me verwachten, maar ik vind 't dus best leuke dingen. Rijdt wel eens vaker hierin voor de afwisseling. Want dit rijdt écht anders dan een Alfa.
- 2 trommelremmen + 2 schijven vs. 4 schijfremmen
- vettige 4cyl boxer vs. hitsige aluminium 4 in lijn
- luchtgekoeld vs. watergekoeld
- 40pk (ofzo?) vs 95pk (Giulia 1300)
- tandheugelbesturing v.s. zware onbekrachtigd Alfa-stuur
- lekker comfy weggedrag vs. sportief en nerveus weggedrag
- gevoelloze 4-bak vs. zware directe 5-bak
- vreselijk simpele techniek vs. techniek uit racerij

En zo zijn er nog wel meer dan genoeg andere kenmerken op te noemen.
Het nodigd niet uit om hard te rijden, maar who cares!
Vooral het boxergeluid vind ik écht verslavend. Bijv. moderne Porsches vind ik hé-le-maal niks, maar dat geluid is zó mooi hè.

Mischein toch even wat foto's:
dsc00854bz5.jpg

dsc00855ut6.jpg

dsc00856ms7.jpg

dsc00303ch0.jpg

dsc00738jf6.jpg

Mooie verhalen allemaal in het Kevertopic! (y) En fraaie foto's Z06, thanks! Die Alfa's mogen er uiteraard ook zijn ;)

@Bram en Blitz: inderdaad, mijn Kever staat ook altijd buiten. Best zonde, en ze gaat er ook best hard op achteruit qua plaatwerk. Maar mn Kever was al niet helemaal nieuw meer, dus dan gaat het helemaal hard. Voornaamste op dit moment is dat ze technisch helemaal goed is, en dat is ie! Is immers dagelijks vervoer tot er ooit geld is voor een 3e auto erbij...

Haha, inderdaad. Ik heb trouwens ook nog nooit muziek in de Kever gehad: radio deed het al niet toen ik m kocht. Mis het eigenlijk helemaal niet.

Vandaag ook Kevers gezien..hoewel er waarschijnlijk weinig uit te wisselen is met de Kevers van hier...
IMG_1567.jpg

IMG_1568.jpg

IMG_1574.jpg

Filmpjes!
https://gummen.org/users/Baur/MVI_1577.AVI
Kever in de bocht
https://gummen.org/users/Baur/MVI_1578.AVI
Kever uit de pits

Hoe ik erop kwam om daar naar toe te gaan, zal wel duidelijk worden uit de volgende foto
IMG_1598.jpg

Idd, met de Mini Club.

Gr Jeroen

Normaal post ik nooit in dit topic, maar op een vakantieboerderij in de Achterhoek spotte ik deze kever. Ik heb toch maar even foto's genomen voor jullie topic.

Mochten deze al bekend zijn, excuses.

DSCF1935.jpg

DSCF1936.jpg

WOF
c147.gif

Leuk ding! Met Porsche 356 wielen zo te zien? Ziet er leuk uit! Jammer dat ie er zo verwaarloosd bij staat.

Ik heb vandaag overigens weer even staan kwijlen bij die Kever die (nog steeds) in Baambrugge te koop staat...
25042007085.jpg

25042007084.jpg

25042007086.jpg

Zoals hierboven aan de pagina al aangegeven heb ik dus ook een Kever "geaopteerd". Gelukkig was ik niet gehel onbekend met de Kever gezien ik er al wat boeken over heb. Maar nu zit ik met een probleem, dat ik met geen enkel boek kan beantwoorden...:rolleyes:
Ik merk dat de ruitensproeier geen druk meer geeft, dus mijn vermoeden is dat de reserveband/wiel leeg is. Maar hoe krijg ik de kofferruimte open?:confused:
Met een druk op de knop van de hendel gaat ie niet open. Is er mischien een hendel ergans aan de binnenkant waarmee ik 'm moet ontgrendelen?

Ik weet 't, 't is een stomme vraag....;)

Z06 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is er mischien een hendel ergans aan de
> binnenkant waarmee ik 'm moet ontgrendelen?
>
> Ik weet 't, 't is een stomme vraag....;)

Is geen stomme vraag hoor, je bent echt niet de enige... ;)

Kijk eens in je dashboardkastje. Tegen de linker zijkant zit een hendeltje. Even naar beneden drukken en vervolgens kun je de klep ontrendelen.
Succes!

:)
Wordt dan eens tijd. Of, nee: koop een Kever!
Ik denk dat ik toch eens ga bellen voor die Kever in Baambrugge, toch wel een gaaf ding! Wat zou ie moeten kosten denken jullie? Spaarkever uit 1974, ziet er goed uit. Velgen krijgen ietsjes roest en de rechterdeur begint ook ietsjes minder te worden onderaan. Bodem lijkt hard, motor lekt niet zoveel olie (eigenlijk maar erg weinig). Bandenbak lijkt wel gerepareerd. APK tot 4 november 2007.
Ik denk zo net onder de €2000,- en jullie?

@Berry

Dankje voor de tip, heb 't vanochtend geprobeerd en de kofferruimte ging open! :D
Als je ooit een (technische) vraag heb over een oude Alfa ROmeo, dan kun je op me rekenen...:p

Barri zei:
Wordt dan eens tijd. Of, nee: koop een Kever!

Geloof niet dat ik een Kever-man ben. Heb wel eens een stukje gereden met de 1600 van een vriend van me, maar nee, dat is niet wat ik leuk vind.

Gr Jeroen

Oeps, verkeerd gelezen...:rolleyes:

Dan bij deze: bedankt Tim!:D
Als JIJ ooit een vraag hebt over klassieke Alfa's, dan hoor ik 't wel....:p

@Z06: leuke cabrio! Zeker met dit weer kun je daar heeeeerlijk van genieten!

Ik denk dat je die accu wel weg kunt gooien: die is waarschijnlijk de afgelopen tijd te ver ontladen en daar gaat 'ie kapot van.

@Berry: lastig hoor om van een foto te bepalen of het 2000 euro is of minder (of meer). Als hij hard is en enkel deuren en velgen roesten zou het een goede prijs zijn, lijkt me. Immers die dingen zijn makkelijk te vervangen. Belangrijker is dat hij op de essentiële plekken hard is!

Afgelopen weekend trouwens een kampeerweekend van de Luchtgekoelde VW Club Nederland gehad in Meerkerk. Het was errug gezellig. Op zaterdag een prachtige puzzlerit (bolletje-pijl) naar Kinderdijk en dan weer terug langs de Lek. De route was prachtig :) 's Avonds was er een BBQ. Zondag was er een slalomuitgezet op een weiland. Helaas was ik niet de snelste... De rest van de dag was het lekker relaxen, bijkletsen en aan het einde van de middag nog een rondje over de bij de camping gelegen boerderij. Daarna inpakken en licht verbrand op weg naar huis. Twee sfeerplaatjes:

DSCN3673.jpg

DSCN3680.jpg

DSCN3692.jpg

De rest: link. En in de LVWCN Gallery.

Grtz,
Bram.

Tnx, Bram. Accu heb ik vorige week maar meteen vervangen. Zeker nu de Kever een beetje als semi-dagelijkse auto fungeert is die zekerheid wel fijn. Moet wel zeggen dat zo'n Kever een stuk degelijker aanvoelt dan een Alfa. Minder rammels en kraakjes, en komt ook wat betrouwbaarder over. Maar dat komt vooral omdat de Alfa-techniek gewoon veel broser en sportiever is, en de 1300 uit de Giulia hélemaal uitgeperst is. Die haalt tussden de 89 en 95pk uit 1290cc. Draait dan ook 7000rpm! Hoeveel toeren maar een Kever-boxer eigenlijk? Is iets wat ik (tot nu toe) wel storend vind. Ik rijd erg veel "op de metertjes", houdt in de Alfa's constant toeren, oliedruk en watertemp in de gaten. Maar bij een Kever gaat dat niet.
Nog een andere vraag. Er komt constant warme (zeg maaar gerust hete!) lucht uit de luchtroosters in de dorpels. Maar hoe kan ik zorgen dat die lucht koud wordt, of dat ie helemaal niet blaast. De knopjes op 't dash zijn mij echt te onduidelijk en zit gewoonweg niet genog into Kever om dat te weten.

Toch nog maar even een fotootje plaatsen van gisteren, nu met afdekhoes voor de carbiokap:

dsc00858ft0.jpg

Ik reed de Kever altijd tot max. 4000 toeren, echt hoger durfde ik niet... En dan trek je 'm al aardig door!

@ Bram: niet dat ik het geld er nu voor heb liggen, maar ik ga die man toch maar ns bellen over die Kever, denk ik zo. Ben vooral ook erg benieuwd hoeveel ie kost enzo. Staat overigens al meer dan een maand te koop, maarja niet op internet ofzo. Als ie er graag vanaf wil valt er vast iets te regelen ;) Ik ben wel benieuwd waarom ie weg moet.

Pfff, hoeveel toeren, geen idee.. Ik rijd een Kever altijd op gehoor.

De verwarming kun je uitzetten door de hendels tussen je stoelen te bedienen (naast de handrem). Ik weet uit m'n hoofd ff niet welke functie de linkse en de rechtse hebben (bij mijn 70er nog niet aangesloten en de 59er heeft een ander systeem). Maar de ene is om de verwarming in z'n algemeen uit/aan te zetten en de andere is om de verwarming achterin (via de gaten onder de achterbank) aan/uit te zetten. Even uitproberen dus. Overigens zitten er volgens mij in die gaten in de dorpel ook schuifjes om juist die roosters dicht te zetten, waardoor de warme lucht allemaal naar de voorruit stroomt.

De knoppen op het dashboard (met die pijltjes) hebben uitsluitend betrekking op de roosters in je dashboard. Dit is de frisse lucht toevoer: de lucht komt er in via het rooster tussen voorklep en voorruit, rechtsom is dicht. De linkse knop is voor het linkse rooster en de rechtse voor het rechtse rooster. Deze knoppen werken overigens vaker niet dan wel..

Een 1600 blok heeft trouwens 50pk. Je kunt een Kever heerlijk laag in z'n toeren rijden. Hij heeft z'n koppel ook veel onderin en slaat niet snel af. En metertjes...tsja die heeft een Kever niet :p Voor oliedruk heb je uitsluitend een controlelampje (rechts van je knipperlichtlampje). Voor de olietemperatuur heeft VW geen lampje of metertje. En watertemperatuur heb je niet ;):)

Grtz,
Bram.

@Z06: de andere Keverrijders hebben genoeg info gegeven zo, maar heb nog 1 aanvulling. De kachelhendels hebben de volgende functie:

-links van de handrem: omlaag = warme lucht naar voren, omhoog = verdeling warme lucht ook naar voetruimte achter
-rechts van de handrem: omlaag = kachelklep dicht (dus uit), omhoog = kachelklep open (dus hete lucht!)

Als de rechter kachelhendel naar beneden is, kan er alsnog hete lucht uitkomen als de kachelklep afgebroken is óf de kachelkabel gebroken/losgeraakt is. Dat had ik vorige zomer, bijzonder heet!! :D

groeten,
Sander

Dank jullie wel heren! (y)
Ja, ik had ook al ziten proberen met de hendels langs de handrem. Maar dan ben ik bang dat de kachelklep dus kapot is ofzo. Want op de rechterhendel reageerde die niet.
Vooral gister was het met dat warme weer bijzonder zweterig in de auto...:LOL:

Dat zo'n Kevertje best wat koppel heeft merk ik inderdaad, vind 'm laag in de toeren ook mooier klinken. Maar Berry, hoe weet jij wat 4000rpm is? Heb jij dan een toerenteller?:confused:

Als de rechter kachelhendel naar beneden is, kan er alsnog hete lucht uitkomen als de kachelklep afgebroken is óf de kachelkabel gebroken/losgeraakt is. Dat had ik vorige zomer, bijzonder heet!!
Dat herken ik! Bij ons was de kabel gebroken en zat de klep vast met een stukje koperdraad. In de winter stond ie dus altijd aan, en in de zomer hadden we 'm losgehaald.

Maar Berry, hoe weet jij wat 4000rpm is? Heb jij dan een toerenteller?
Ik had inderdaad een hele zooi aan meters. Van de extra meters deden alleen de voltmeter en toerenteller het overigens goed.
02022006004.jpg

02022006002.jpg

ps: die gele wijzer in de toerenteller is een extra wijzer die je zelf met een knop kan draaien. Vandaar dat ie op 8000 rpm staat :p

Lijkt me dat je die gele wjizer dan kon gebruiken om je eigen "redline" aan te geven.

Overigens al bekend met deze?
Kever met AlfaSud-blok. Haalde bij de Db-wedstrijd tijdens Viva Italia 124 dB!:eek:

4l5zojq.jpg

Lijkt me dat je die gele wjizer dan kon gebruiken om je eigen "redline" aan te geven.
Idd, zoiets is het!

Gaaf ding trouwens! Zou wel lekker rap gaaf :) Jammer dat de motor eigenlijk net niet past...

Nope, nog niet gebeld. Maarja, ik weet ook niet of ik nu al een Kever ga kopen hoor. Denk t eigenlijk niet, tis me nog even iets te duur. Nog ff een jaartje wachten. Maar toch denk ik wel dat ik gewoon even ga bellen voor info over die Spaarkever, dat wel :)

@Z06: tis toch een Cabriolet? Open dat dak! :D

@Berry: gewoon bellen, kan nooit kwaad zou ik zeggen! Misschien mag ie wel voor minder weg dan je denkt :)

Ik heb trouwens sinds een aantal dagen een pure benzinelucht in de Kever hangen, best smerig. Niet te verklaren ook, wat kan dit zijn?? Toch geen lekke benzineleiding ofzo? :(

Vind dat blauwe ding eigenlijk best spuuglelijk :rolleyes:

@VW 1200: zitten in je kofferklep alle ontluchtingsslangen nog vast? Mogelijk zijn ze poreus (hoewel, dan zou het niet ineens zijn gaan stinken...) Anders zou je eens onder je achterbank kunnen kijken, achter de bestuurdersstoel loopt de benzineleiding door het interieur, mogelijk is hij daar lek/los? Verder loopt de benzineleiding volgens mij door of langs je tunnel: als hij langs de tunnel loopt en lek is zou er vloerbedekking nat moeten zijn. Succes er mee!

Gisteravond trouwens aan de 1300 geklust. De spaghetti-uitlaat is er eindelijk onderuit :) Heerlijk om weer het bekende Kever-fluitje te horen (en ook weer beter radio te kunnen luisteren op snelheid)! Verder kachelpotten gemonteerd (hoewel bleek dat ik enkele slangen niet had en dus de kachelpotten nog niet op het interieur zijn aangesloten). Verder het benzinefiltertje van de motorruimte naar onder de kattebak verplaatst en een nieuw koplampring gemonteerd. Een productief avondje.

De vriend waarmee ik geklust heb (hij had een brug!) heeft daarna nog geprobeerd de motor wat beter af te stellen, maar dat lukt niet echt: denk dat het blok gewoon flink onderhoud nodig heeft.

Betere inspectie van de bodem (eerste keer op de brug) gaf wel aan dat er nog wel wat laswerk te verwachten is de komende jaren :( Toch weer beter kijken bij een volgende aankoop. Maar ik ga er vanuit dat hij in juni nog gewoon apk gaat halen zonder laswerk...

Grtz,
Bram.

Die benzinelucht had ik in mijn Kever ook. Bij een linkse bocht vooral. En de tank moest je ook nooit voller dan halfvol doen, want dan was de stank echt vreselijk!

als hij langs de tunnel loopt en lek is zou er vloerbedekking nat moeten zijn. Succes er mee!
Even een peuk op je matten gooien en je weet of het water is of benzine ;)

Zo, ik heb gebeld hoor! Kever is wel wat duurder dan gedacht, zo tegen de €3200,-. Maar dat heeft zijn redenen:
- 4 jaar geleden volledig opgeknapt en omgebouwd van 1200 6v naar 1500 12v. Zeer weinig mee gereden de laatste tijd en staat binnen gestald.

Erg leuk ding dus, maar helaas voor mij wat boven budget... De term 'Spaarkever' kende ie overigens niet :p

@Bram: thanks voor de info, ik ga dit weekend ff speuren. Hier komt het momenteel bijzonder hard en nat naar beneden, dus morgen maar kijken :D

@Barri: zow, prijzig... maar goed, dan heb je hopelijk ook wat.

groeten,
Sander

@ Sander: ook leuk als 2e auto, een nette 604: <https://members.home.nl/fritschy/604%20verkoop1.jpg>
<https://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7803>

Iets voor jou toevallig? T lijkt mij ook wel gaaf, maar ik heb liever een iets goedkoper Kevertje als 2e auto :)

Niets zo typisch als een oude auto: vandaag voor het eerst weer met de kever gereden, benzinelucht blijft redelijk weg... Dit weekend was het zulk weer dat ik er niet ff lekker naar heb kunnen kijken.

@Barri: zo'n 604 is wel uberg**l, maar nog geen Talbot Tagora he ;) Denk niet dat dat zo'n voordelige auto zal zijn...

Sja, ik blijf maar naar Kevers zoeken. Nu weer eentje op MP gezien, die stond er 2 weken terug ook al op. Leuk en niet zo duur!
<https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/98055565-te-koop-kever.html>

Zondag naar Budel! Dr gaat ook nog iemand mee die 2 Kevers heeft. Een lichtgele Spaarkever, maar die wordt helemaal aangepast: rolkooi, Subaru motor, etc.
En nog een lichtblauwe van '67 met matte lak. Die gaat ie binnenkort rijklaar maken en op kenteken zetten (import Portugal).

Vandaag naar Budel geweest! Het weer viel heel erg mee!
In Budel nog ff met Bram gesproken. Hij stond overigens naast een hele nette Mexico Kever, erg mooi ding! (y)
Toen ik parkeerde in Budel zag ik Mach1 zijn Golf al staan. Op de terugweg bij een tankstation zag ik Mach1 en Bugs inderdaad. Ook met hun dus ff een praatje gemaakt!

Budel was weer leuk en de indeling was ook wel beter: kraampjes en parkeerplaats liepen leuk in elkaar over. Overigens leek het mij vele malen drukker dan vorig jaar. Ik ben wel benieuwd hoeveel Kevers er waren, het lijkt elk jaar weer groter te worden!

Er stond nog een Kever te koop voor €1500,- (bij het begin, langs het pad in de buurt van de buggybak), maar die had helaas veel roestplekken en andere slechte plekken op de carrosserie. Verder vond ik de Kevers erg duur, met als toppunt zo rond de €25.000,- voor een Jeans Bug in een staat beter dan nieuwstaat!
Maar ach, volgend jaar ben ik hopelijk ook weer met een Kever, als ik tegen een leuke aanloop. Die groene Kever met redelijk nieuw kenteken (met een P) was ook wel leuk, maar had helaas wat schadeplekjes. En de vraagprijs van €3500,- vond ik ook wat te hoog. Maar ik ben ook bang dat een leuke nette Kever voor iets meer dan €2000,- wel erg lastig wordt...

Budel was inderdaad weer de moeite waard!!!! Die Jeans Bug moest inderdaad ook wel veel geld opbrengen jah! Al met al weer veel mooie kevers en busjes gezien!

@ Barri: Leuk je ff gesproken te hebben en dan moet je maar snel eens ff deze kant opkomen voor de GTI :)

Ben vandaag als Japan lover ook geweest. Mijn kameraad stond er met zijn Kever,net als zijn vriendin en zijn broer. Die laatste was de enige Ultima op het festival.

En ik heb ook wat gekocht, je bent dus op een Kevertreffen en dus koop je 2 speelgoedwagentjes van de ....... Daihatsu Midget o_O

Klik hier voor het complete album, heb met mijn mobiele telefoon 111 foto's gemaakt vandaag.

De wagen van Danny

Foto-SLACPLDH.jpg

De wagen van Danielle

Foto-4O6OH73L.jpg

De wagen van Erik

Foto-XVP74FVI.jpg

<https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/95239126-mooie-vw-kever-1300l-met-apk.html>
Gaaf!!! Check dat kenteken!!!
65 47 TR

En van mijn vorige Kever:
AWmeeting6.jpg

65 44 TR

@Ivo: die GTI kom ik snel eens bekijken!

@DCCNL Pascal: die Ultima Edicion heb ik gezien. Erg mooi ding! (y)

@DCCNL Pascal: dan heb ik je waarschijnlijk ook gezien :D Ik heb nl. ff met Danny en Daniëlle staan praten en daar stond iemand bij die ik niet kende ;)

@Barri: was idd kort dat we elkaar gesproken hebben. Die Mexico-kever was inderdaad erg netjes: die was kort geleden helemaal gerestaureerd. Is van een kennis van me.

Verder heb ik mij uitstekend vermaakt. Geen foto's gemaakt eigenlijk, maar daarom niet minder genoten. Het was weer een groot feest. Zondagavond als een blok in slaap gevallen, ik was kapot!!

Het weer viel gelukkig mee, een paar flinke buien, maar daarna telkens weer snel droog. Volgens mij was het ook drukker dan de eerdere jaren: de camping (die groter was dan anders) stond vrijdagavond al stampvol. Mogelijk omdat Spa weg viel en de drie evenementen Budel - Bad Camberg - European Bug inn mooi te combineren zijn in twee weken: er waren namelijk ook meer Engelsen en zelfs Zwitsers en een Fin heb ik er gezien.

Helaas is het al weer voorbij :(

Maar goed, einde van de week door naar Bad Camberg :) Dat wordt vast weer een weekend genieten (y)

Grtz,
Bram.

Is er al bekend hoeveel bezoekers er waren? Ik zag dat er zelfs een extra bezoekersparkeerplaats was dit jaar! Volgens mij zijn er niet vaak zoveel mensen geweest bij Budel!

Terug
Bovenaan