Eh....Z06/Rik in 't Kevertopic? Ja, jullie lezen 't goed!
Nee, ik zit niet in 't verkeerde topic te posten hoor....
Zoals sommigen weten staan bij mij in de loods niet louter Alfa's. Mijn oom heeft er ook een Kever Cabrio staan. Helaas gebruikt hijn 'm bijna nooit....zeg maar gerust helemaal niet! In 2005 heeft ie er voor de laatste keer in gereden. Z'n dochter heeft vorig jaar 50km er in gereden...
Dus heb ik 'm maar geadopteerd. Beetje zorgen dat ie fris en vitaal blijft en dat hij niet aan de grond vastroest. Veel Duitse auto's doen me niks, maar voor de Kever heb ik altijd een zwak gehad. Voordat ik voor eenm Giulia ging kijken wilde ik altijd een Kever hebben. Heb er zelf nog boeken over staan thuis!
't Is een Karmann Cabrio uit '79. Geimporteerd uit de USA, dus injectie, grote achterlichten en knippers en grote bumpers. Auto is groen met beige dak en beige skai-interieur.
Is echt kogelhard, nérgen roest te vinden. Heeft altijd binnengestaan en is door de vorige eigenaar nauwelijks gebruikt (was een oude man).
Vandaag dus maar weer eens uit z'n winterslaap gehaald. En er maar mee naar school gegaan. Accu was dood vanochtend, dus even één van de überbetrouwbare Alfa's als hulp gebruikt. Motor liep meteen perfect. Alleen zat de rechtervoorrem vast. Dit wel nog kunnen verhelpen en sindsdien was 't echt alsof de auto nooit had stilgestaan.
Maar toen! Ik moest terug naar huis....en jullie raden het al, de accu was wéér plat. Ondaks dat ie 80km zich had kunnen opladen. (achteraf was 't ook niet echt slim van me) Via medestudent weer kunnen starten. Thuis even accu gaan doormeten....61 ampère! Is normaal dus iets van 200 ampère. Nieuwe accu erin, en nu start ie meteen zonder aarzelen.
En velen zullen het niet van me verwachten, maar ik vind 't dus best leuke dingen. Rijdt wel eens vaker hierin voor de afwisseling. Want dit rijdt écht anders dan een Alfa.
- 2 trommelremmen + 2 schijven vs. 4 schijfremmen
- vettige 4cyl boxer vs. hitsige aluminium 4 in lijn
- luchtgekoeld vs. watergekoeld
- 40pk (ofzo?) vs 95pk (Giulia 1300)
- tandheugelbesturing v.s. zware onbekrachtigd Alfa-stuur
- lekker comfy weggedrag vs. sportief en nerveus weggedrag
- gevoelloze 4-bak vs. zware directe 5-bak
- vreselijk simpele techniek vs. techniek uit racerij
En zo zijn er nog wel meer dan genoeg andere kenmerken op te noemen.
Het nodigd niet uit om hard te rijden, maar who cares!
Vooral het boxergeluid vind ik écht verslavend. Bijv. moderne Porsches vind ik hé-le-maal niks, maar dat geluid is zó mooi hè.
Mischein toch even wat foto's: