Kristian: dakloos genieten

Kopers van de Civic vielen wel over de ontbrekende stempel in het boekje ja. Gelukkig straalde die auto wel in alles uit dat ie goed onderhouden was maar inderdaad, zo'n boekje is voor sommigen wel belangrijk.

Oja, vanmorgen de Trabant definitief uitgezwaaid. :cry: Rijdt nu in en rond Apeldoorn rond.

Kreeg vandaag de Autovisie op de mat en gisteren de AutoBild even doorgebladerd. In beide bladen komt de Mazda 6 in vergelijkende tests echt onverwacht goed uit de bus. In de Autovisie op plaats twee achter de Passat en in AutoBild zelfs op 1. Toch leuk om te lezen.
En ben het natuurlijk helemaal eens met Autovisie dat de 6 de mooiste in zijn klass is.

Het is zeker de mooiste in zijn klasse. Niet alles moet worden afgerekend op kofferbakinhoud en overzichtelijkheid.

Ik zie ook de meer overzichtelijke bouwwerken rücksichtslos door het verkeer gemanouvreerd worden, dus overzichtelijkheid is blijkbaar echt geen issue. Een kofferbak laad je doorgaans ook maar 2x per jaar nokkievol. En kijken naar en rijden mét een auto doe je elke dag: een stuk belangrijker.

Wellicht dat ik binnenkort ook aan de Mazda 6 of 3 ga.. Er wordt de laatste weken veeeeeel ingebroken in de Duitse 3 voor sturen en airbags hier in de buurt. Ik heb mn vriendin al verteld dat als ons dat overkomt ik gelijk de auto te koop zet. Geen zin in dat gezeur, omdat je er vanuit kan gaan dat ze nog keer terugkomen.

Werkelijk schandalig..

Inderdaad niet te hopen. Zou jammer zijn als zoiets je autokeuze noodgedwongen moet bepalen. Gelukkig is een Mazda geen straf hoor.
Krijg nog steeds heel veel reacties van mensen dat ze het zo'n prachtige auto vinden.

Onoverzichtelijk is hij wel een beetje. De achteruitrijcamera die de vorige eigenaar had laten installeren werkte net voor verkoop niet meer. Die moet ik dus binnenkort eens proberen te fixen. Wel een nuttige accessoire.

Ja is wel wennen maar scheelt dat de Civic ook erg onoverzichtelijk was. Die was wel iets compacter natuurlijk.

Zojuist eens de boekjes van de geluidsinstallatie doorgenomen. Vorige eigenaar heeft flink geinvesteerd zo blijkt nu. German Maestro Epic composet en een Mosconi Gladen One 120.4 versterker plus nog een sub in de kofferbak.
Geluid is dan ook werkelijk fenomenaal. Ben best een aardige muziekliefhebber maar zelf zou ik nooit zover gaan.

Inderdaad, echt een geweldige auto. Ik kijk altijd even achterom als ik hem heb geparkeerd.
Vandaag even met de 6 naar Amersfoort geweest. Heerlijk in alle rust zoevend over de snelweg, daar is ie toch echt voor gemaakt. Een set verlichte instaplijsten en aluminium pedalen op de kop getikt. Voor een spotprijsje (voorraad onderdelen van failliete dealer) in handen kunnen krijgen.
Leuk om zo voor niet teveel geld hem toch helemaal naar mijn zin te maken.

Pedalen al even gemonteerd, staat super. Instaplijsten vergt wat meer tijd met de bekabeling.

Failliete dealer in Amersfoort? Dat is ook zo, Mazda zit tegenwoordig bij Kreijne. Daar lopen wij in de pauze altijd langs.

Volgens mij was dat Koops. Heb spullen bij Vireo gekocht.
Zonet bracht de post een grote doos met een zo goed als nieuwe bekledingsset.
Eigenlijk niet nodig maar voor een weggeefprijsje kunnen overnemen. Altijd handig als ik de auto over een jaar of 4 verkoop met splinternieuwe bekleding en in geval van een ongelukje. Gaat nu eerst mooi op zolder.

Ik kwam vandaag nog een hele mooi 6 tegen in het wit. Had aan beide hoeken andere uitlaatdempers en nog een flink maatje wielen groter.
Wederhelft heeft snel wat foto's gemaakt bij het stoplicht, dus die komen nog ;)

Op een of andere manier begint de 6 sportbreak me op te vallen nu :D

Nee was niet in Enschede. Dat is wel heel toevallig zeg! Rijdt dus gewoon een kopie rond.... Heb alleen een retourtje Amersfoort - Dalfsen gemaakt.
Ben benieuwd Adinsx! Ik vind 19 inch al best wel fors.

Vandaag begin gemaakt met bekabeling instaplijsten. Wel een karwei hoor. Heb het zover klaar dat als de kabelset voor de trekhaak geïnstalleerd gaat worden deze ook aangesloten kunnen worden.
Twijfel nog over trekhaak montage. Het mechanische deel stelt weinig voor en ga ik zelf doen. Kabelset is iets lastiger maar handleiding is wel duidelijk. Een garage vind het vast niet leuk om alleen een kabelset te doen. Als ik de interieurdelen en bumper al heb gedemonteerd is dat slechts een uurtje werk hoogstens....

Even een (slechte telefoon) foto gemaakt van instaplijsten en pedalenset. Staat weer wat luxer/sportiever vind ik.
Jammer dat de kunstof dorpeldelen aan de binnenzijde erg krasgevoelig zijn. Zit er weleens aan te denken om ze te vervangen. 50 euro per stuk alleen en je moet dan erg oppassen om ze niet weer te beschadigen.

Plastidippen misschien? Dan beschadigen ze niet zo snel en als het lelijk is geworden kun je het weer opnieuw doen.

Prachtige auto overigens, helemaal in deze uitvoering!!

Kristian zei:
Ben benieuwd Adinsx! Ik vind 19 inch al best wel fors.

Bij deze. Ik vond ze wel té overigens hoor.

Uitlaten ogen vanuit deze hoek ook niet helemaal lekker. Maar in het eggie smaakte het best.

Leuke 6 hoor. Mij ook iets te. Was het je wel opgevallen dat dit het vorige model is?
De huidige oogt van nature net iets dikker al.

Nu ik de foto weer zag herkende ik het ook inderdaad. Ik miste en-profil wat dikheid die jouw 6 wel heeft.

Komend weekend trouwens prachtig weer om de parelmoerwit op de foto te zetten. ;)

Vind de vorige ook nog best te pruimen hoor.
Fotosessie is het zeker goed weer voor. Maar ik verwacht dat na een uitgebreide polijst-sessie ergens de komende weken, hij nog een stuk mooier oogt.
Zitten nu wel de nodige swirls op al verhult de kleur die best wel handig.

Hoop dat ik dit weekend de kabelset voor de trekhaak binnen krijg. Kan die ergens volgende week ook gemonteerd gaan worden. Spannend klusje nog wel...

Ben er ook enorm blij mee. Enige wat jammer is dat veel collega's roepen 'waar doet ie het van'. Dat had ik met bijv. een nieuwe Focus die qua aanschaf duurder is niet gehad. Op de parkeerplek van het gemeentehuis valt zo'n wit slagschip ongewild wel op tussen het voornamelijk onopvallende grijze en zwarte blik.

Och, dat soort dingen krijg ík zelfs af en toe nog te horen. Men heeft er gewoon totaal geen verstand van. Standaard antwoord op de vraag "waar rijd je zo'n dure auto van" is dan ook "van veel geld."

Schitterend Kristian! Als ik 'm een keer wil bewonderen, moet ik dus gewoon ff vanuit het Ommense een Gemeente(huis) verder rijden ;)
En die 'jaloerse' reacties zijn op den duur vrij vervelend... auto heeft natuurlijk ook een luxe uitstraling/uitrusting, dus dan denken mensen misschien al snel aan niveautje 'premium'.
Krijg bij mijn laatste 2 auto's ook vrij veel vergelijkbare reacties en natuurlijk de topper: 'Leasebak zeker'. Tja, niet te veel van aantrekken en lekker doorrijden/genieten :)

Die opmerkingen ken ik. Wij hebben 4 auto's. Dan vragen mensen zich ook af 'waar doet ie het van'. Maar dan leg ik gewoon uit dan mijn 4 auto's bij elkaar goedkoper zijn dan die ene auto van een ander :cool:
Weinig mensen beseffen dus ook dat je voor het geld van een nieuwe zwarte Focus ook zo'n prachtige 6 kan rijden. En qua gebruikskosten scheelt het ook niet veel denk ik.

Kristian zei:
Ben er ook enorm blij mee. Enige wat jammer is dat veel collega's roepen 'waar doet ie het van'. Dat had ik met bijv. een nieuwe Focus die qua aanschaf duurder is niet gehad. Op de parkeerplek van het gemeentehuis valt zo'n wit slagschip ongewild wel op tussen het voornamelijk onopvallende grijze en zwarte blik.

Dat vroeg men mij ook wel eens toen ik de IS had, toen had ik mijn kollega eens voorgerekend wat zijn sigarettepeuk kost (samen met zijn vrouw roken, minimaal 3 pakjes p.p.p.w.).....en dan was de afschrijving toch echt minder...(y)... hij rookt inmiddels niet meer en ook zijn vrouw is de deur uit; hij was alleen vergeten dat die dan de helft gaat meenemen.:)

Gelukkig dus meer die ook dit soort reacties krijgen. Ik voel me er toch altijd wat ongemakkelijk bij.

@sanoma, de koffie in Raalte staat klaar hoor!

Kristian zei:
Op de parkeerplek van het gemeentehuis valt zo'n wit slagschip ongewild wel op tussen het voornamelijk onopvallende grijze en zwarte blik.

Nou Kristian, ik weet toevallig ;) dat er ook bijna elke dag een mooie rode (Megane) staat, haha

Maar mooie auto. Echt een hele verbetering ten opzichte van de Civic. Deze vind ik echt veel meer auto (y). En wit is ook top! (heb zelf inmiddels ook een witte :p)

Zag op FB dat je inmiddels ook aan de trekhaak begonnen bent. Respect. Bij mijn vader moet er ook nog een onder. Durven het zelf nog niet helemaal aan.

Haha thnx. Ja je pa heeft na twee keer grijs ook eindelijk kleur durven kiezen. Hoewel, wit is ook eigenlijk geen kleur.
Heb nog geen plaatjes gezien van je Clio Estate. Zijn ook mooie auto's

Trekhaak ga ik vanmiddag weer mee verder:

Kabeltjes moeten nog. Is nog wel even goed opletten. Meeste is gewoon met stekker verbindingen maar ook twee draadjes van kabelboom doorverbinden. Wordt dus knippen. Standaard zitten er van die blokjes bij maar solderen lijkt me net iets steviger....

Barri zei:
Die opmerkingen ken ik. Wij hebben 4 auto's. Dan vragen mensen zich ook af 'waar doet ie het van'. Maar dan leg ik gewoon uit dan mijn 4 auto's bij elkaar goedkoper zijn dan die ene auto van een ander :cool:
.

Gewoon hard werken, en andere prioriteiten. Wij gaan bijv maar 1x per jaar op vakantie, en geven een stuk minder uit aan boodschappen bij de Appie.

Wij gaan wel een keertje vaker maar gewoon naar de camping met de vouwwagen. Dit jaar Karinthië in de planning.
Eten en drinken bezuinig ik niet op maar gaan regelmatig naar de Lidl.

Trekhaak zit er bijna onder. De buurman heeft de draadjes gesoldeerd vanavond. Vond ik nog het meest spannende deel. Morgen uitsparing in de bumper zagen (onzichtbaar), bumper erop en dan eens kijken of alles naar behoren werkt.

Zo, de trekhaak zit er onder. Trekhaak zelf was heel simpel, kabelset iets lastiger. Alles aangesloten en toen brandden het mistachterlicht en achteruitrijlicht. Toch een draadje verwisseld.... Vervolgens had de stekkerdoos geen stroom en dat bleek te liggen aan twee draden die niet goed in de stekker van de auto zaten. Maar alles werkt nu gelukkig (met dank aan de handige buurman) zoals het hoort en interieur is ook weer ingebouwd.
Gelijk de verlichting van de instaplijsten aangesloten. Mazda 6 is nu mooi rood verlicht, al verschillen de meningen daar over wel hier :D

Trekhaak is verticaal afneembaar (Bosal/Oris) en met een wegklapbare stekkerdoos. Helemaal uit het zicht dus....

Nodig tijd voor weer eens een update. Net terug van een stedentrip Berlijn. Ben helemaal fan van die stad dus kom er jaarlijks wel een keer.
Woensdag met z'n vieren in de 6 vertrokken. Ik was natuurlijk benieuwd hoe hij zou bevallen op lange afstanden en hoge snelheid.
En ik kan niet anders zeggen dat ie het perfect heeft gedaan.
Hele stukken rond de 160 km/uur kunnen rijden en ook nog even de 200 aangetikt. Heel comfortabel, en op wat windgeruis na is het heerlijk rustig in de auto. Bij 150 km/uur draait de motor net 3000 tpm. De motor hoor je op hoge snelheid eigenlijk niet. Ik zit er verder prima in en hij ligt ook als een blok op de weg.
Gemiddeld verbruik was 1:13 en dat vind ik erg netjes! Ook geen merkbaar olieverbruik dus dat is ook fijn.
Heel veel plezier gehad van het dodehoek waarschuwingssysteem en ook het navigatiesysteem deed het geweldig. Gaf ook exact de files aan.

Op de heenweg bij een Mazda-dealer in Osnabruck gestopt. Daar kon ik via Ebay geschikt een beschermplaat voor de achterbumper kopen. We reden er bijna langs dus dat scheelde weer in de verzendkosten. Lijst moet de aanwezige (kleine) beschadigingen op de bumper aan het zicht onttrekken.

Volgende stop was de voormalige grens van Oost- met West Duitsland bij Helmstedt. We hadden nog geluk dat we met een gids de wachttoren konden bekijken. Erg indrukwekkend.

Berlijn zelf was ook weer erg fijn. We zaten weer in Friedrichshain, mijn favoriete wijk in Berlijn. Leuke terrasjes, eettentjes en een geweldig sfeertje.
Gisteren weer teruggekomen en vanmorgen direct de Mazda even gewassen. Voorzijde was zwart van de dode insecten en da's niet echt fijn voor de lak.

Natuurlijk direct ook de beschermlijst op de achterbumper gemonteerd en de rubber beschermmat in de kofferruimte geinstalleerd. Die was ondertussen ook binnengekomen.
Direct ook maar het Skyactiv-embleem en belettering van de klep verwijderd. De beschermlijst is al druk zat namelijk.

En dan nu de foto's:

Echt een hele mooie auto!

Ik heb zelf sinds kort ook een Mazda 6, maar heel wat jaartjes ouder. Heb ook een topic hier aangemaakt.

Leuk die foto's van Berlijn!
Toevallig kom ik er ook elk jaar wel, want ik heb er familie wonen.

Veel plezier met de Mazda!

Net weer een accessoire gescoord op Ebay: Pianolak afwerking voor de B- en C-stijl. Origineel accessoire dat bij de dealer maar liefst 180 euro kost.
Voor 10 pond excl. verzendkosten gewonnen......
Helemaal nieuw en in originele verpakking!

A_B_and_C_Pillar_Garnish_large.jpg

Binnenkort deze nog eens bestellen en dan is ie wel op smaak...... Ziet er net iets luxer uit en zit ook op de 2015 facelift.

$_35.JPG

Dank je. Moet echter nodig een paar dagen vrij nemen om hem uitgebreid te polijsten.
Is absoluut een hele fijne reisauto. Vandaag een langere afstand gedaan met de Swift. Dan merk je echt hoeveel comfortabeler de Mazda is. Mag natuurlijk ook want een heel ander segment. Verschil tussen de Swift en de Civic was lang niet zo groot.
En ondanks dat de stoelzittingen niet zo lang zijn als in een VW of Opel zit ik er ook op lange afstanden prima in.

Enige waar ik aan moet wennen is dat het geluid van zo'n direct ingespoten benzinemotor wat minder verfijnd klinkt. Hoor je alleen stationair overigens.

Oei...Berlijn....

Ben er drie keer geweest, wat een schitterende stad. Je kwakt je auto bij het hotel, koopt een ov kaart en genieten maar.....

Toffe foto's van Berlijn! Ben er zelf in december naartoe verhuisd, eigenlijk gewoon omdat het kan. Blijft een geweldige stad.

Gave 6 ook. Ik heb wel een zwak voor dit model.

Was voor mij nu de 7e keer. Zou ook heel graag een appartementje in Berlijn willen bezitten. Ik denk erover om van de zomer nog een keer te gaan en dan de fiets mee te nemen. De Mauerradweg o.a. fietsen. Maar ben ook een groot U-bahn liefhebber hoor. Prachtige stations onder de grond. De geur, het 'Einsteigen Bitte', helemaal geweldig.
De Mazda is in Berlijn dan ook niet van z'n plek geweest. Het stuk op de heen- en terugweg door Kreuzberg was nog wel even zweten trouwens. Maar gelukkig zonder ongelukken gered.

Ondanks dat ik fijn met de poot in het gips zit (gebroken dikke teen) kon ik het toch niet laten om vandaag toch even aan de auto te knutselen.
Vorige week kwam het pakketje met de (oem) pianolak b- en c-stijlen binnen en ik was toch wel erg benieuwd.....

Een kant is klaar en ben erg blij met het resultaat. Een stuk luxere uitstraling zo.

En zo zag het eruit....

Oja, en inmiddels ook zo'n stomme Umweltplakette op de voorruit sinds het tripje Berlijn. Ik denk er aan om hem er z.s.m. weer af te halen. Hekel aan stickers op de auto.

Echt een prachtige wagen, die neus is echt indrukwekkend mooi (y)
Enige minpuntje voor mezelf wat ik zou kunnen bedenken is de handbak, met zo'n heerlijke reiswagen is een automaat een must.
Uiteraard zeer persoonlijk.

Dank je Bofkont. Ben ook nog steeds trots op mezelf dat ik deze heb genomen i.p.v. een Focus, I40 of een Golf. Handgeschakeld vind ik geen probleem, ben ook nooit anders gewend. In vergelijking met de Civic ben ik er op comfort al enorm op vooruit gegaan.
Enige wat ik mis is de lederen bekleding. De stoffen bekledings is lastig schoon te houden (elk pluisje en haartje blijft er in hangen). Heb al eens gekeken naar achteraf inbouwen maar dat is wel erg prijzig. Andere optie is t.z.t. een interieur uit een sloop GT-M halen maar die is elektrisch verstelbaar en dat zal wel lastig worden qua inbouw....

Terug
Bovenaan