Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Op die onderste foto staat rechts een Buell, heb je daar ook een foto van gemaakt?

De ZNEN is inmiddels vervangen door een Kymco DJ 50. Prima scootertje, lekker licht en zuinig ( 1 op 27,5 km). Alleen jammer dat er maar een 3 liter benzine tankje in zit. Dus ik tank elke 65 km.

1 ding die ik nu wel doe is het dragen van mijn motorjas. Ik wou dat ik die op 25 mei aan had gehad.

Ik ben inmiddels bijna pijnvrij. Alleen als ik lang op een oncomfortabele stoel zit, voel ik mijn rug en stuitje.

Bijna een maand geen berichten.... iedereen is aan het motorrijden natuurlijk en D.E.N.N.I.S. zal inmiddels wel weer opgekalefaterd zijn (toch?, hoop ik).
Gisteravond nog een lange rit gemaakt. Helm, pak en motor onder de vliegjes, onvoorstelbaar.

singleframegrille zei:
Bijna een maand geen berichten.... iedereen is aan het motorrijden natuurlijk en D.E.N.N.I.S. zal inmiddels wel weer opgekalefaterd zijn (toch?, hoop ik).
Gisteravond nog een lange rit gemaakt. Helm, pak en motor onder de vliegjes, onvoorstelbaar.
Met mij is weer alles prima:)

Alleen de laatste zin kan nog steeds herhaald worden: "Alleen als ik lang op een oncomfortabele stoel zit, voel ik mijn rug en stuitje."

Ik was een beetje bezig met voordringen bij verstoplichten, sorry.

Mijn brommertje loopt nog steeds prima. Ik ben nu bezig met de 72.000 beurt van de kleine motor en de BMW staat er een beetje ongebruikt bij. Ik wil nog steeds een thermometer op de BMW monteren (ik heb er zelfs al een gekocht en op maat gemaakt), maar ik heb het wat te druk. Bovendien moet ik nog steeds beslissen of ik watertemperatuur of olietemperatuur ga meten.
Die andere bezigheden: Mijn dochter heeft de vogelpoep van de Swift gehaald .... met een schuursponsje. Van mooi donkerblauw naar primergrijs in twee minuten, zeg maar. Bovendien kregen de elektrieke ruiten kuren, mijn schoonzoon zou er wel even nieuwe schakelaars in zetten en sindsdien is er met geen mogelijkheid meer 12 volt te vinden bij de schakelaars. Terwijl alle zekeringen in orde lijken....
Ik pruts dus weer aan de Swift terwijl ik dacht het ding alleen nog maar voor beurtjes te zien.

Ook ben ik wat meer gaan sporten. Ik heb wat last van het steeds hogere aantal lentes wat ik op mijn conto mag schrijven en om de jonkies een beetje bij te kunnen sloffen sport ik wat meer. Ik ben van 3 keer per week naar 4 tot 5 keer per week gegaan en dat bevalt goed.

Nog gefilmd door een persoon ik een klein snel sportautootje?

Wat betreft de Swift, is een nieuw kabeltje trekken geen optie? Als het nog zo'n oude jaren-90 Swift is krijg je de bekleding vrij makkelijk los.

@ D.E.N.N.I.S., uit ervaring (zie blog in de blogwedtrijd) kan ik je vertellen dat het soms een tijdje kan duren voordat alles pijnvrij is.
En vooral met dit mooie weer genieten van je scooter, kijk wel uit bij het voordringen bij verkeerslichten, daar hebben sommige mensen een beetje een hekel aan. ;)

Zo'n snelle platte garoene badkuip?
Ja, maar dat weet hij nog niet.

Ik denk inderdaad dat ik in de Swift even een nieuw kabeltje trek. De vorige eigenaar van de Swift was een automonteur en aan sommige dingen kan je dat merken.
Ik heb hem gekocht met vijf ( !!! ) kromme stalen velgen, vier el-cheapo bandjes, radio uit de tijd van Ben Hur, een uitgelubberde homokineet, deukjes en slecht spuitwerk rondom, diverse panelen die los zitten en een achterbumper die bijna alleen met tiewraps vasthangt.
Maar het motortje draait als een zonnetje, de schokdempers zijn vrijwel nieuw en nu hij op Pirelli's staat kan je er nog een bocht mee door ook.

Goed nieuws vanuit verzekeringsland naar aanleiding van mijn ongeluk van 25 mei. De tegenpartij heeft schuld erkent en de verzekering heeft uitbetaald. Ik krijg zelfs een kleine vergoeding voor geleden lichamelijke ongemakken. En als ik zeg een kleine vergoeding, dan bedoel ik een vergoeding van 3 cijfers.

levensnevel jr is afgelopen zomervakantie op de motor naar Griekenland gereden.
Bijna 8.200 km door 13 landen in 4 weken.
Voor z'n reisverslag, met foto's en bewegende beelden, kan je het hier
https://twowheelsthirteenreasons.blogspot.nl/2011/12/the-2013-ride-to-greece.html
naar doorklikken.
Veel lees- en kijk plezier

edit 130902 03:37
een must see
https://www.facebook.com/photo.php?v=595449117172243&set=vb.261737250503676&type=2&theater

levensnevel zei:
levensnevel jr is afgelopen zomervakantie op de motor naar Griekenland gereden.
Moedig, zo'n tocht. Het is een veelbelovend verslag, ik moet het eens allemaal nog een keer doorlezen.

Wat ik wel jammer vind, is dat het in het Engels geschreven is. Is Nederlands niet mooi genoeg?

Als ik dat zie heb ik nu al weer zin om te gaan reizen.
Dat vachtje over het zadel komt bekent voor, dat had had ik 10 jaar geleden tijdens de Nordkapp-rally ook.
Super, gelukkig bestaan de mensen met hang naar een beetje avontuur nog!

Ik ben van de zomer naar Tsjechië geweest met de motor (achterop een aanhanger).
Voor dit soort reizen heb ik toch niet de juiste motor (Yamaha TRX) maar het ziet er wel prachtig uit! Krijg zo weer zin in vakantie met de motor...

Overigens, mijn GPZ500S wordt vervangen voor dit apparaat:
1380367_316470978493912_737577606_n.jpg

De GPZ begint na een kleine 120.000 toch een beetje op te raken. En eigenlijk is zo'n ding ook niet geschikt voor gebruik het hele jaar door. Toch wat te onderhoudsgevoelig.

Kon bovendien de Honda voor weinig aanschaffen (heeft een aantal jaren stil gestaan) en heb mezelf het doel gesteld om hem op te knappen en na de winter in gebruik te nemen. :D

Rob

Even wat leven blazen in dit mooie topic.

Mooi apparaat @Rob GT. Schijnt toch heel comfortabel te zijn en er zijn er meer hier die met een vergelijkbare machine rijden.

Ja, dit topic is wat stil geworden. En het koude weer nodigt niet echt uit om motor te rijden.

Mijn motortjes rijden vrijwel probleemloos. De K75RT heeft eindelijk een werkende temperatuurmeter die alleen nog wat weinig aanwijst. De thermische koppeling van de temperatuursensor moet nog wat beter. Een kwestie van een koperen houder maken.
De GS500 draait vrijwel probleemloos.... op de accu na. Japanse motoren hebben vaak relatief klein bemeten accu's en ook deze motor heeft nu een accu waarbij je geen twee keer moet starten...
Gelukkig is het min of meer een opgevoerde bromfiets, je duwt hem met relatief weinig moeite aan. Als ik hem op het circuit zou gebruiken, was de startmotor al flink aan het roesten op een of andere stellage.

De ervaring van Rob zie ik in verschillende motoren terug. Sommige motoren hebben moeite met dagelijkse kilometers. Het vuil verzamelt op plekken waar je het niet wil hebben, het blokje klinkt wat rauw zodra de teller boven de magische 100 k komt. Imho komt dat vooral omdat er maar weinig motorrijders zijn die dagelijks (en/of veel) met de motor rijden. In dat verband is de oude K-serie een wonderlijke uitzondering. Ik heb exemplaren gezien en gehoord met meer dan 2 ton op de teller die nog steeds goed draaiden. Terwijl ik van een van die eigenaren weet dat hij geen onderhoudsfreak is, dwz de goedkoopste olie er in gooit --- als het ding eindelijk een beurtje krijgt.
Maar er zijn ook genoeg motoren die tot hoge kilometerstanden in staat zijn. Zie ook de site van Sjaak Lucassen.

Ik rijd gewoon nog motor hoor, ik rijd alleen niet als sneeuwt of glad is. Onze Pan heeft kortgeleden een nieuwe koppelingsplunjer gehad en man, man, man, wat een verschil. Ik had dit jaar al verscheidene keren gehad bij een wat langere rit met toch veel schakelen dat ik gewoon de koppeling bijna niet ingedrukt kreeg. Zelfs zo erg dat ik na een toertocht van een kleine 450km bij terugkeer naar huis de laatste 2 km gewoon alles in 2 gedaan heb. Nu was dat ook op een 50km stuk, maar ik had gewoon geen kracht meer in mijn handen.

Goed, ik ben ook geen tarzan en daar bleef het bij. Ook begon het op te vallen dat ik regelmatig de koppelingshendel maar voor de helft of 3/4 in kon trekken, terwijl koppelen zelf en schakelen gewoon prima ging. Ook zag ik langzaam maar gestaag het niveau van de hydrauliek dalen.

Enkele weken geleden bracht ik de Kawasaki van Aston Martine naar onze dealer, aangezien mijn agenda meer ruimte heeft dan die van haar. Het verschil in gevoel van koppeling was dusdanig, terwijl haar Z750 niet eens een hydraulische koppeling heeft, dat ik met onze dealer het probleem maar eens op tafel heb gegooid. Alles wees volgens hem op een defecte plunjer, maar hij vond de leeftijd en kilometers wat weinig daarvoor (11 jaar en 72000km). Nu wil het geval dat we er achter zijn gekomen dat onze Pan European zijn leven is begonnen als instructiemotor van een rijschool en er zal zeker veel mee geschakeld zijn. En dan nog, het kon zo niet langer doorgaan. Een nieuwe plunjer, 4 uur alle duivels uit de hel aanroepen door onze dealer (het schijnt allemaal wat lastig te bereiken te zijn :)) en het lijkt alsof ik een compleet nieuwe motor heb. Wat een verschil. Ik heb de oude ook nog gezien en die was echt goed kapot. Ik kan nu ook gewoon als ik bij ons achter het huis het pad in moet stapvoets rijden. Dat lukte mij voorheen alleen met veel corrigeren, wat ik wijdde aan mijn eigen gebrek aan koppelingsbeheersing, maar vermoedelijk toch wel een andere reden had.

Over veel kilometers gesproken, WOFster kon niet meerijden wegens werk en Aston Martine was op vakantie en WOF moest natuurlijk wel naar huis komen. De leenmotor was ook nog eens uitgeleend en dat is opzich niet vreemd voor een leenmotor, maar wat dan te doen? Enfin, bij de gratie van de grote heer himself mocht ik het 'kindje' van onze dealer meenemen. Zijn eigen Honda VF1000 -II Bol d'or.

3984_45060.jpg

Of ik alstublieft niet meer dan 5000rpm wilde draaien, want hij ging binnenkort het blok reviseren. Dat was volgens hem wel nodig na de 196.000 (HONDERDzesennegentigduizend) km. die het blok gedraaid had. Uiteraard wilde ik dat wel en reed nog gewoon de toegestane snelheid (4500 rpm was ca. 125 km/u). Maar ik moet zeggen tot die "5000 grens" en het verdere gebruik ik werkelijk geen idee had dat ik met een 32 jaar oude motor op pad was. Ding reed zalig!

WOF
moto4.gif

Leuk, zo'n oude motor. Daar heb ik echt wel wat mee!

singleframegrille zei:
Even wat leven blazen in dit mooie topic.

Mooi apparaat @Rob GT. Schijnt toch heel comfortabel te zijn en er zijn er meer hier die met een vergelijkbare machine rijden.

Is inderdaad erg comfortabel. Prima voor woon-werk verkeer. Bevalt me uitstekend.
Maar ik mis toch wel wat motorrijdgevoel (vermogen, uitlaatgeluid) dus hou mijn Yamaha TRX er nog mooi naast ;)

rke zei:
De ervaring van Rob zie ik in verschillende motoren terug. Sommige motoren hebben moeite met dagelijkse kilometers. Het vuil verzamelt op plekken waar je het niet wil hebben, het blokje klinkt wat rauw zodra de teller boven de magische 100 k komt. Imho komt dat vooral omdat er maar weinig motorrijders zijn die dagelijks (en/of veel) met de motor rijden. In dat verband is de oude K-serie een wonderlijke uitzondering. Ik heb exemplaren gezien en gehoord met meer dan 2 ton op de teller die nog steeds goed draaiden. Terwijl ik van een van die eigenaren weet dat hij geen onderhoudsfreak is, dwz de goedkoopste olie er in gooit --- als het ding eindelijk een beurtje krijgt.
Maar er zijn ook genoeg motoren die tot hoge kilometerstanden in staat zijn. Zie ook de site van Sjaak Lucassen.

Zo'n GPZ die ik had (heb eigenlijk nog) is best wel een budgetfiets. Ding maakt nog aardig wat toeren voor een 2 cilinder (11.000) en is gewoon niet gemaakt om 120.000 mee te gaan. Die van mij doet het op zich nog prima, maar er zit wel groot onderhoud aan te komen. (banden, afstellen, kleppen stellen). En het blok begint nu toch wel serieus olie te verbruiken. Dus eigenlijk de moeite niet meer waard voor mij.

Maar goed, de Honda heeft er pas 40.000 opzitten. Dus die kan weer even mee!

Rob

Volgende maand ga ik mijn motorrijbewijs halen. Heb er zin in. Zit stiekem al een beetje te kijken naar tweedehandsjes. we zullen zien hoe het gaat. Eerst rijbewijs en dan kijken we of we een motor willen kopen.

Volgend weekend is het weer zover wat betreft ons jaarlijkse redactieteamuitje. Vorig jaar in Altenahr geweest bij Am Tunnel, en dat beviel eigenlijk zo goed dat we er dit jaar nog eens heen gaan. Alleen nu al op de vrijdag weg, zodat we op zaterdagochtend meteen in de Eifel kunnen starten. De omgeving is er véél te mooi.

Vrijdag: Starten in Nijmegen, via Venlo en mooie wegen naar Altenahr.
Zaterdag: Route in de omgeving van Cochem.
Zondag: Terugrit naar Arnhem via wat mooie wegen en het laatste stukje snelweg.

Als iemand nog tips heeft als stopplaats/lunch voor de zaterdag? Verder is alles wel gepland. Het weer wordt ook redelijk volgens mij.
Al met al. Zeven man op de motor (Van BMW R100 tot F800S, van Yamaha FZ6 tot Dauphille en er gaat nog een HD Screaming Eagle mee), en ik en een collega weer in een testauto. RCZ-R dit jaar.

Zie dat ik geen sfeerfoto's van vorig jaar meer had geplaatst. Maar 'Am Tunnel' is een aanrader wat mij betreft. (y)

10420375_644757282259046_5156632226022252331_n.jpg

10155387_644757422259032_13731607233908938_n.jpg

10415633_644757348925706_9055043683323171991_n.jpg

10339688_644757375592370_7755792439713243418_n.jpg

10383509_644757355592372_3014311108967838198_n.jpg

10366138_644757385592369_3814809093272189776_n.jpg

@Twix

Succes! Hoe gaat dat precies in z'n werk daar in de States, lagere eisen dan in Nederland?

Enne, een motorrijbewijs zonder motor is als een mooie vrouw waar je alleen naar mag kijken, nutteloos.. Snel eentje halen!

@Adinsx

Leuke foto's! Wat is het mooi daar, hè? Bij mij kriebelt het alweer als ik zulke foto's zie. Tip mijnerzijds voor volgend jaar: Luxemburg.

Nooit erover gedacht om zelf je motorrijbewijs te gaan halen? je beleeft zo'n prachtige omgeving dan echt een stuk intenser.

LOL @ Work

Hier mocht ik afgelopen vrijdag mee werken.

10364202_303042289853535_1352811262882610520_n.jpg

10406662_303042236520207_8080165026341691436_n.jpg

Niet overdreven snel, maar snel genoeg om er een big smile van te krijgen.

TYN zei:
@Adinsx

Leuke foto's! Wat is het mooi daar, hè? Bij mij kriebelt het alweer als ik zulke foto's zie. Tip mijnerzijds voor volgend jaar: Luxemburg.

Nooit erover gedacht om zelf je motorrijbewijs te gaan halen? je beleeft zo'n prachtige omgeving dan echt een stuk intenser.

Zeker mooi. Luxemburg staat nog op het lijstje. Was daar vorig jaar in de zomer even een weekje op een camping waar m'n schoonouders stonden.
Baalde toen al dat ik mijn Mégane RS niet meer had, maar de leaser. Wat een gave wegen daar.

M.b.t. het motorrijbewijs.
Staat zeker op de wensenlijst, maar het thuisfront is er eigenlijk op tegen. En ik moet zeggen, voorlopig nog maar even niet. Is beter voor mijn gezondheid. :)
Ja, iedereen zegt wel: "op een motor rij je heel anders", maar ik ken mezelf. :)

Al met al, komt vast nog wel een keer. De beleving voorgaande jaren in een cabrio waren prima overigens. Dit jaar even een coupé, maar wellicht een volgende keer een Donkervoort, Caterham o.i.d. Of misschien wel iets wat nog meer naar een motor neigt, maar wel met B bestuurt mag worden.

@Dennis
Is dat het werk dat je met een bosmaaier om de hectometerpaaltjes vooruit werkt op de grote maaiers?
Ik kwam vorige week er een tegen. Die kerel moest knetterhard werken om de tractoren voor te blijven. Geweldig gezicht hoe hij werd opgejaagd. :)

gisteren weer flink wat motorrijders door m'n straat zien rijden met de motor elfstedentocht. (y) toch weer opvallend hoeveel figuren er rondrijden zonder fatsoenlijke kleding.

Carfanatic zei:
gisteren weer flink wat motorrijders door m'n straat zien rijden met de motor elfstedentocht. (y) toch weer opvallend hoeveel figuren er rondrijden zonder fatsoenlijke kleding.

Dat is toch een tocht die voornamelijk door chopper-rijders gereden wordt? Die rijden nu eenmaal in een motorpak van mensenleer. Alleen het "Rob-de-Nijs" pakket is voor koeienvel.

adinsx zei:
@Dennis
Is dat het werk dat je met een bosmaaier om de hectometerpaaltjes vooruit werkt op de grote maaiers?
Ik kwam vorige week er een tegen. Die kerel moest knetterhard werken om de tractoren voor te blijven. Geweldig gezicht hoe hij werd opgejaagd. :)
Nee, mijn werk was relaxter. Ik reed achter de maaiende tractor op het fietspad en mijn collega reed op een vergelijkbare quad aan de voorzijde. Daar moesten we er voor zorgen dat fietsers veilig konden passeren.

Met de RCZ of sowieso het weekend van de motortoertocht waarbij ik dan ook een auto test? :)

Het was geweldig. Lekker weer (lees: niet te warm voor de collega's op de motor), en we hebben echt fantastische routes gereden. Een collega had deze gemaakt op basis van een route van motorforum. Als je ooit nog eens een geweldige route wil hebben dan hoor ik het wel.

In het kort:
Vrijdagochtend vertrokken in Nijmegen. Eerst een stukje A73 naar Venlo en vanaf daar Duitsland in richting de Eifel. Onderweg een picknick met spullen die ik mee had in de auto. De RCZ-R beviel overigens ook uitstekend. Hoewel we (een collega reed mee omdat hij i.v.m. zijn rug niet zo'n afstand op de motor kan), op de vrijdag wel dachten: "Waar is die 270pk".
We hebben zowel achterin als middenin de groep gereden. En ja, dat is doortrappen elke bocht uit, maar prima bij te houden. Zeker eenmaal in de Eifel heb je niet meer zoveel afslagen. Een collega voorop met de navigatie reed dus een lekker sportief tempo en bij een afslag wachtten we allemaal weer even zodat ook de minder snelle collega's. Een rijdt op een K100 van 1981 en wil hem graag heel houden, terwijl de jongere collega's zich soms even lieten afzakken.

Vrijdag eind van de middag bij Am Tunnel aangekomen. Opnieuw weer geweldig geregeld allemaal. Hierna snel opfrissen en om 18.00 uur bij 'Zur Traube' in Altenahr melden want daar had ik gereserveerd voor het eten. Eveneens een aanrader. (y).

Vrijdagavond verder natuurlijk het voetbal gekeken met alle gasten bij de bar, en de meegenomen champagneflessen kwamen van pas met die 5-1. :)

Zaterdagochtend ontbijt en de motoren en het leeuwtje aangetrapt voor een route richting de Moesel, Cochem. Eerder jaren gingen we twee dagen en nu eens drie dagen. Oftewel, de hele dag bochtjes, bochtjes en prachtige uitzichten. Onderweg wat gegeten en weer terug naar Am Tunnel. Daar aangesloten bij de barbecue. Met een eigenaar die vroeger slager is geweest kun je wel raden wat de kwaliteit was. :T
Hierna naar het uitzichtpunt gelopen in Altenahr. Een klimmetje van 15 minuten. Zaterdagavond een afzakkertje op het terras.

Zondagochtend, na het ontbijt tijd om af te rekenen en vervolgens de laatste route op te pakken richting huis. Helaas bleek er een wielerwedstrijd in de omgeving van ... (zoek de naam nog even op). Oftewel, we moesten een aantal keren omdraaien, op zoek naar een nieuwe route om bij het volgende tussenpunt te komen. En dat kost tijd. Uiteindelijk zoveel tijd dat we vanaf Nederland (A73) ongeveer een uur snelweg hebben gereden naar mij thuis. Ook hier stond weer barbecueën op het menu.

Al met al. Het was een heerlijk weekend met het team. En aangezien foto's meer zeggen dan het hele verhaal hierboven, een selectie:
10437403_654545324613575_7118305628678698047_n.jpg

10313308_654545707946870_5309780947551613946_n.jpg

10409432_654545624613545_3926375122642871724_n.jpg

10399428_654545504613557_8353042558253273199_n.jpg

10458019_654545561280218_1902693608239473562_n.jpg

10432099_654545271280247_3996669826463506323_n.jpg

Zaterdagmiddag: de koppelingskabel schoot uit de hendel van de collega's K100.
10440918_654545901280184_1616189095936174684_n.jpg

Maar met allemaal autotechnische ingenieurs bij elkaar komt dat ook wel weer goed. :)
10483166_654546017946839_6734793806660070963_n.jpg

Plaspauze
10352355_654545937946847_7451717913010876075_n.jpg

10427686_654546067946834_4903166781571001763_n.jpg

De navi in de peugeot was niet bepaald ideaal. De eigen TomTom berekende weer een hele andere route dan de TomTom Rider waarmee een collega voorop reed. Oftewel, geen eigen route dus volgen. De TomTom bleef wel aan voor de flitspaalmeldingen. :)
10410523_654546161280158_5388377202109832944_n.jpg

Zaterdagavond: uitzichtpunt boven Altenahr
10390220_654546327946808_8331327563860724856_n.jpg

Zondagochtend voor vertrek, de "verplichte" groepsfoto.
10388141_654546521280122_5781612971361973156_n.jpg

Natuurlijk moest er ook het nodige getankt worden:
10434009_654546487946792_8218699943703115720_n.jpg

Met de RCZ-R iets meer dan twee volle tanken leeggereden over 900km. Gemiddeld 1:10,5 wat reuze meevalt. Langleve downsizing en natuurlijk lange afdalingen waar je op de motor kan laten afremmen. Iets wat de RCZ-R overigens nauwelijks doet, dus het aanspreken van de gigantische remmen (Absoluut het beste aan de RCZ-R) is geregeld noodzakelijk geweest.

10342763_654546491280125_4732288884455858689_n.jpg

10492466_654546624613445_1093011448283895518_n.jpg

10342403_654546634613444_2217211620041570980_n.jpg

10458093_654546844613423_993978666820096283_n.jpg

En een paar mooie shots op een stukje snelweg:
10458749_654547141280060_7178549209314801060_n.jpg

10390527_654546931280081_5313759276266491066_n.jpg

10446556_654546914613416_2268231841832472282_n.jpg

984135_654547024613405_6852608550012923604_n.jpg

10012513_654547001280074_6900772898384131275_n.jpg

10455346_654546981280076_6453671216491188512_n.jpg

Leuk verslag. (y) Omgeving daar is echt geweldig. Fijn formaat qua groep ook waar jullie mee onderweg waren. Uit ervaring weet ik dat als je met 10+ man op stap gaat je constant in de stress zit of iedereen er nog wel bij is.

Ik lees niet echt wat je van de Peugeot vond? Ziet er wel top uit.

En vergis je niet in zo'n oude BMW. Ik heb een kennis met zo'n container op twee wielen en die rijdt een gemiddelde rijder op een supersport he-le-maal zoek op een bochtig traject. :)

@TYN
Ook nu waren we elkaar soms wel eens kwijt. Vooral wanneer de motoren een auto of traktor inhaalden. Dan was het toch vaak even afwachten wanneer wij er langsop konden.

M.b.t. de Peug.
Ik was inderdaad vergeten dit bij de zaterdag en zondag verder te vernoemen. Het is wel weer duidelijk waarom je een auto meerdere dagen moet kunnen testen. Het was de zaterdag koeler (18 graden) en dat merk je meteen bij een turbomotor. Zeker bij een waar erg veel uitgeperst is. Hij voelde een stuk directer en krachtiger aan. Ook de collega had ditzelfde idee. Daarnaast begon ik te wennen aan de hakerig en stroef schakelende versnellingsbak. Lekker lomp de versnellingen inleggen, daar is hij helemaal geschikt voor.
Het onderstel is ge-wel-dig. Nauwelijks doorglijden over de voorwielen en echt bakken met grip. Zeker ook met accelereren uit een bocht dankzij het mechanisch torsendif. De remmen had ik al kort genoemd, maar dat is echt het beste stukje Peugeot Sport aan de hele auto. Daar zit me een kracht in.
De stoelen zijn ook erg goed.

Mindere punten zijn er ook wel te vinden:
De bak blijft uiteindelijk toch wennen en voor het echte snelle schakelwerk niet echt lekker.
Interieur met leer is prachtig, maar het is allemaal wel wat gedateerd. Zeker de navigatie.
De besturing mag scherper. Rond de middenstand is het wat zweverig en hij volgt graag sporing in de weg.

De RCZ-R smeekt tenslotte om nog wat meer power, metname onderin toeren. Daar merk je echt dat het een 1.6 is. Flink op toeren houden is dus wel het advies.

Dat is zeg maar het algemene beeld. In ieder geval écht een heerlijk scheurijzer om mee in de Eifel te zijn. Klasse van de mannen van Peugeot. (y)

@TheFox
En dat terwijl het geen cabrio was. Eerder jaren testte ik een cabrio tijdens de jaarlijkse tocht (SL500, TTS, Z4 35iS (2x)) en dat is nog wat makkelijker foto's maken.

Overigens had een collega een GoPro (maar dan een chinese versie ;) ) op de motor en hij is nog een compilatie aan het maken. Zal die t.z.t. ook even hier plaatsen.

Tot slot:
De collega die bij mij in de auto zat heeft afgelopen vrijdag toch nog weer een motor voor zichzelf gekocht. Het kriebelde weer. Ok, niet voor de lange ritten zoals dit weekend i.v.m. zijn rug, maar wel voor woon-werk. Een CBR900 Fireblade.
De collega op de blauwe GPZ zoekt ook wat anders. Deze was van een vriend, want zijn eigen rode GPZ ging een week voor de tocht kapot. Magneetje van de dynamo had het vliegwiel gesloopt...

En ikzelf? Tja, kriebelt wel hoor. :)
Alleen ziet de wederhelft het nog niet zo zitten.

Mooi gebied.

Zo'n BMW R100 is inderdaad wat antiek in wegligging. Een supersport zoek rijden zal een grote opgave worden hoewel e.a. sterk afhankelijk is van de "nut that connects the handlebars to the saddle". En, vooral tussen de (ex-)motoragenten zal je mensen vinden die echt kunnen scheuren met zo'n fiets met hangtieten. Maar wat verwacht je ook: heel veel motoragenten draaien jaren aan een stuk tienduizenden kilometers per jaar terwijl de doorsnee motorrijder vaak al bij vijfduizend kilometers per jaar blijft steken.

Deze foto's tonen een prachtig plezier ritje, een tochtje wat ook hoog op mijn verlanglijstje staat. Dit is het betere toerwerk, hier rij je motor voor.

Oh heet dat model R100? Dacht K100, maar motoren ben ik nog niet geheel van op de hoogte als ik eerlijk ben. :)

Een paar maanden terug was zo'n BMW Motorradday op Zandvoort. De BMW rijdende collega's zijn daar ook naar toe geweest en hebben wat proefritten gemaakt met de nieuwere modellen. De collega van de oude BMW zei later eens: "Ik snap wel waarom Erwin zo gemakkelijk die bochten rijdt. Die modernere modellen sturen vele malen gemakkelijker dan mijn oude beestje."

Is maar goed ook, want als ze allemaal het tempo gaan rijden zoals voorop dan is volgend jaar een auto met 400+pk nodig, of een lekker laag gewicht. Donkervoort D8 GTO o.i.d. :T ;)

rke zei:
"nut that connects the handlebars to the saddle"

Dat dus. 50+ en bij wijze van spreke geboren met een fiets tussen z'n benen. Zeer indrukwekkend om zo iemand te zien rijden.

adinsx zei:
Is maar goed ook, want als ze allemaal het tempo gaan rijden zoals voorop dan is volgend jaar een auto met 400+pk nodig, of een lekker laag gewicht. Donkervoort D8 GTO o.i.d. :T ;)

Heb dit ook meegemaakt. De persoon voorop is gewoon leuk en vlot aan het rijden, terwijl de achterste soms echt tot het gaatje moet om de groep niet te verliezen. :) Daarom, voorop een ervaren persoon en de rest van de ervaren rijders zo ver mogelijk naar achter. De mindere goden direct achter nummer één.

TYN zei:
@Twix

Succes! Hoe gaat dat precies in z'n werk daar in de States, lagere eisen dan in Nederland?

Veel lagere eisen: twee dagen veiligheidstraining en dan kan je je rijbewijs ophalen. De rest is eigen verantwoordelijkheid.

TYN zei:
adinsx zei:

Heb dit ook meegemaakt. De persoon voorop is gewoon leuk en vlot aan het rijden, terwijl de achterste soms echt tot het gaatje moet om de groep niet te verliezen. :) Daarom, voorop een ervaren persoon en de rest van de ervaren rijders zo ver mogelijk naar achter. De mindere goden direct achter nummer één.

Wat je ook erg merkte is dat diegene die direct er achter reden en zicht hielden op de voorste veel gemakkelijker mee konden. Je ziet namelijk hoeveel de ander afremt voor een bocht. Zit je wat verder achterin, dan moet je zelf gaan bekijken of het een scherpe of flauwe bocht is. Zowel de voorste als wij in de auto keken natuurlijk op de navigatie voor het inschatten.

De oplossing was meestal met de auto voorop in de tweede groep en zo toch weer wat tempo maken.

adinsx zei:
Oh heet dat model R100? Dacht K100, maar motoren ben ik nog niet geheel van op de hoogte als ik eerlijk ben. :)

Een paar maanden terug was zo'n BMW Motorradday op Zandvoort. De BMW rijdende collega's zijn daar ook naar toe geweest en hebben wat proefritten gemaakt met de nieuwere modellen. De collega van de oude BMW zei later eens: "Ik snap wel waarom Erwin zo gemakkelijk die bochten rijdt. Die modernere modellen sturen vele malen gemakkelijker dan mijn oude beestje."

Een K is een lijnmotor en een R een boxer
De verkeerspolitie rijdt op beide types met als nieuwste speeltje de K1600
Dat is de 6 cilinder met een geweldige sound uit de pijpen

rke zei:
Mooi gebied.

Zo'n BMW R100 is inderdaad wat antiek in wegligging. Een supersport zoek rijden zal een grote opgave worden hoewel e.a. sterk afhankelijk is van de "nut that connects the handlebars to the saddle". En, vooral tussen de (ex-)motoragenten zal je mensen vinden die echt kunnen scheuren met zo'n fiets met hangtieten. Maar wat verwacht je ook: heel veel motoragenten draaien jaren aan een stuk tienduizenden kilometers per jaar terwijl de doorsnee motorrijder vaak al bij vijfduizend kilometers per jaar blijft steken.

Deze foto's tonen een prachtig plezier ritje, een tochtje wat ook hoog op mijn verlanglijstje staat. Dit is het betere toerwerk, hier rij je motor voor.

Haha, laat ik er nu net eentje kennen die een willekeurige supersportrijder compleet los rijdt op zijn oude tour BMW:D

FA1 zei:
rke zei:
Mooi gebied.

Haha, laat ik er nu net eentje kennen die een willekeurige supersportrijder compleet los rijdt op zijn oude tour BMW:D
Nah.

Op basis van mijn ervaringen met BMW toerfietsen betwijfel ik het. Maar hij zal mij wel zoek kunnen rijden, ik ben niet zo'n lefgozuh... .

Eigenlijk doet dat niet ter zake. Op dat soort wegen is "op het randje rijden" gewoonweg gekkenwerk, dat moet je niet willen. Een auto glijdt langzaam aan controleerbaar de bocht uit en als het fout gaat zit je in een beschermende eierdoos van 1500 kg. Een motor schuift ineens onderuit en daarna mag je als motorrijder jezelf met je tandjes opvangen. De langzame motorrijder is daarom ook degene die de rest behoedt van ongelukken maken.

De video-impressie is af en staat hier openbaar op de FB van m'n collega. Wel even het knopje 'HD' aanklikken voor beter beeld ;)

https://www.facebook.com/photo.php?v=662348750513226&set=vb.100002143218788&type=2&theater

Vanmiddag zag ik het nut van een goed motorpak nog eens goed getoond.

Even over vieren was ik samen met mijn collega onderweg naar huis. We hadden tot 16.00 uur dienst gehad en ik zat als passagier in de dienstauto.

Op de Westpoortweg in Amsterdam Westpoort werden we net na de kruising met de Casablancaweg in gehaald door een motorrijder. Nadat hij een voor ons rijdende vrachtwagen inhaalde zie ik ineens het achterwiel van de zijstap maken. Met als gevolg dat de berijder hard tegen het asfalt klapte. De net ingehaalde vrachtwagen moest een noodstop maken, maar omdat de motorrijder naar links rolde, kwamen die twee niet bij elkaar in de buurt. De motor zelf gleed nog zeker 150 meter door.

Onze dienstauto is voorzien van flitslampen, dus daarmee hebben wij direct de situatie beveiligd. Met behulp van de vrachtwagen (op de eerste baan) en wij op de tweede baan sloten we de volledige weg af. Toen bleek dat de motorrijder ongedeerd kon opstaan, hebben wij de de tweede baan weer vrijgegeven.

Daarna heb ik de politie gebeld, maar die wilde uiteraard niet komen: enkelzijdig ongeval zonder letsel. Dus heb ik maar, op verzoek van de motorrijder, zijn verzekering gebeld (Zijn Nederlands was ietwat gebrekkig) en heb geregeld dat er een sleepdienst zou komen om de gehavende Kawasaki Ninja te laten ophalen.

Daarna heb ik het verkeer weer stilgezet, zodat de drie voertuigen achteruit konden rijden, om bij stuk te komen waar geen vangrail was. De motorrijder was toen veilig op het fietspad. Daarna zijn wij weer verder gegaan naar huis. Hopelijk heeft de motorrijder niet te lang hoeven wachten op de sleepdienst.

Ah, ik mag mij hier ook melden!

Nadat mijn Leon met 180 paardjes plaats maakte voor een eco-lease-hok met 90pk was er af en toe toch behoefte aan een paar pk's extra. Begrijp me niet verkeed, de stap terug naar 90pk valt me helemaal niet tegen. Ik moet alleen wat meer trappen om vooruit te komen dan toen ik nog het dubbele vermogen had.
Gek genoeg mis ik een armsteun en een regensensor nog het meest :D

Al jaren stond het motorrijbewijs op de planning en al even zoveel jaren kwam het er nooit van. Bovenstaande vond ik een mooie aanleiding om deze zomer mijn rijbewijs toch maar een keer te halen. Ging redelijk vlekkeloos, ik had er wel gevoel voor volgens mij rij instructeur en beide praktijkexamens dan ook zonder opmerkingen of aandachtspunten gehaald vorige maand.

Een motor zou er pas in het voorjaar komen had ik mijzelf voorgenomen. Maar ja, ik nam mij afgelopen zomer ook voor om alleen een paar eigen handschoenen aan te schaffen voor het lessen en ik kwam thuis met een complete outfit (Rev'it pak en onderkleding, Alpinestar laarzen en handschoenen, Shark helm etc).

Lekker impulsief dus. Bij dezelfde motorzaak, waar vrienden ook al jaren komen, zag ik eind oktober dan ook een motor staan die aan mijn eisen voldeed. De eisen waren niet zo moeilijk, het moest een supersport worden (minimaal 600cc), model en kleuren moesten mij aan staan en het ding moest vooral een korte uitlaat hebben. Eigenlijk een beetje een vrouwenredenering maar het zij zo...

Kortom, sinds vorige maand staat er een Suzuki GSX-R 600 uit '07 in de schuur. In de mooie blauw witte Suzuki kleuren, blauwe velgen en een lekker kort uitlaatje (y) Foto'tje zal ik bij belangstelling wel even plaatsen.

Nu dus wachten totdat het voorjaar is, want rijden gaat echt niet meer gebeuren.

Leuk detail, tijdens de lesperiode en de examens nooit regen gehad. Alleen bij mijn AVB examen was het asfalt voor het eerst nat, dat was een leuke eerste noodstop dus :D
En ik had het geluk dat toen ik mijn motor op ging halen het zeikte van de regen o_O
Voor het eerst op een sportbrommer, met veel meer vermogen dan een lesmotor, eigenlijk gewoon een beroerde zithouding ten opzichte van een lesmotor en het zicht in de spiegels is ook bagger. Maar het was een mooie rit en komend voorjaar gaat nog veel mooier worden! (y)

Plaats maar een foto. Heb je de Suus toevallig bij de Pit-stop in Arnhem gekocht? Dat is onze dealer en daar stond kortgeleden inderdaad een prachtige Suus in "jouw" uitvoering.

WOF

Nee niet in Arnhem, ik heb het iets dichterbij huis gezocht in Slagharen :)

Onderstaand is de mijne. Foto is een beetje slecht maar was oorspronkelijk slechts als Whatsapp kiekje bedoeld, zodra het weer beter is komen er ook betere foto's :)

23441291bec7fe5ca41f1b82ac56c55e

Terug
Bovenaan