Recente inhoud door johnwoo

  1. johnwoo

    Hoogste kilometerstand waarmee je hebt gereden

    255dkm in m'n Mercedes 230E uit 1983. Still going strong.
  2. johnwoo

    De techniek van een auto

    Meer kleppen geven een betere cilindervulling. Bij een 2v komt het mengsel via één klep de verbrandingskamer binnen en moet zich van daaruit verspreiden. Daarnaast is het "klepoppervlak" simpelweg groter en dat helpt ook. Bij een 2v kun je de kleppen niet groter dan een bepaalde maat maken...
  3. johnwoo

    De techniek van een auto

    "An investigation into the intake process on a single cylinder racing engine has shown that inertial ram effects make a strong contribution to the intake process at high engine speeds" Dat is precies wat ik in mijn vorige post stelde: hoe hoger het toerental, hoe hoger de snelheid van de...
  4. johnwoo

    De techniek van een auto

    Elian Schreef: ------------------------------------------------------- > ps: had nog wel een vraagje met betrekking tot de > kleptiming. > > vandaag hadden we op school over klepdiagram. > De inlaat klep gaat al open net voor het einde van > de uitlaatslag. > en pas dicht net na het...
  5. johnwoo

    De techniek van een auto

    Er zijn ook nog andere types LMM/AFM (air flow meter, de Engelse vertaling). Mijn Toyota bijvoorbeeld heeft een simpel klapdeurtje dat door de luchtstroom tegen een veer in beweegt en waarvan de uitslag wordt gemeten. Gaat nooit kapot, in tegenstelling tot de warmtedraad die in sommige motoren...
  6. johnwoo

    De techniek van een auto

    De grootte van de TD04 (stock turbo op de Impreza) valt wel mee, en is redelijk gemiddeld voor een benzine-turbo. Vergeleken met de minislakjes die je op diesels vindt is 'ie echter wel groot te noemen ja ;) En superchargers hebben doorgaans een bypass- of boost return-valve, wat in feite een...
  7. johnwoo

    De techniek van een auto

    Bovendien zijn de remoppervlakken slijtageonderdelen... Lijkt me niet zo fijn om je velg als een soort oversized trommelrem te gebruiken; kun je ze gaan vervangen als je ze opgeremd hebt :p
  8. johnwoo

    De techniek van een auto

    @Geelhoed: jij omschrijft een blowoff valve, ofwel dumpvalve. Een wastegate is iets anders ;) Hier een leuk plaatje: In dit geval is een externe wastegate afgebeeld, het is de klep rechts die een deel van de uitlaatgassen langs de turbine (onder) kan sturen ipv erdoor. Je hebt ook...
  9. johnwoo

    De techniek van een auto

    Toyota kent ook zulke systemen, waarvan T-VIS (Toyota Variable Induction System) en ACIS (Acoustic Control Induction System) de bekendste zijn. Ze worden hier uitgelegd: https://www.turbomr2.com/MR2/Reference/TVIS/TVIS.htm T-VIS werkt door de effectieve diameter van de runners te variëren; ACIS...
  10. johnwoo

    De techniek van een auto

    Je hebt gelijk dat het een type elektromotor is die meer toepassingen heeft, maar als er over "de stappenmotor" wordt gesproken dan gaat het doorgaans over de servo van de stationairklep (in Toyota termen is dat de ICV, idle control valve). Deze klep laat lucht de motor in langs de normale...
  11. johnwoo

    De techniek van een auto

    Bij een nieuwe motor moeten de onderdelen nog op elkaar inlopen; vooral de eerste kilometers zijn belangrijk. Dat eerste stuk slijten eventuele onregelmatigheden af en dat komt als fijn metaalslijpsel met je olie in het carter terecht. Na 1000 km (maar het kan ook al eerder, het ergste...
  12. johnwoo

    De techniek van een auto

    Een boxer loopt juist erg soepel, omdat deze geen eerste-orde onbalans heeft: de tegengestelde bewegingen van de zuigers heffen alle onbalans van de zuiger's massamomentum op. Je houdt enkel een tweede-orde onbalans over.
  13. johnwoo

    De techniek van een auto

    Dat klopt ook wel ja, maar de lage snelheid van het vlamfront zou je theoretisch kunnen compenseren door een flink kortere slag te gebruiken. Als de zuiger maar een klein stukje hoeft te bewegen is de verbranding sneller afgelopen, en zou je dus met een korte-slag diesel theoretisch ook meer...
  14. johnwoo

    De techniek van een auto

    BandenSmoker Schreef: ------------------------------------------------------- > Ik heb ook weer een paar vraagjes. > > - Wat is/doet een downpipe. De uitlaat begint bij de cilinderkop, waar de uitlaatgassen via de uitlaatpoorten uit het motorblok komen. Dit is min of meer aan de...
  15. johnwoo

    De techniek van een auto

    Toet toet Schreef: ------------------------------------------------------- > Iemand die het over drukgroepen heeft ,heeft er > waarschijnlijk weinig benul van. > Voor koppelingsplaten geldt hetzelfde.... Er zijn zat twin- of zelfs triple plate koppelingen op de markt voor sportieve wagens...
Terug
Bovenaan