Advies ruime gezinsauto voor max ca 20k

onnaj

Wegverkenner
We rijden op dit moment een Toyota Auris TS uit 2016 met 100k km op de teller. We hebben deze nu een jaartje en hij bevalt super, afgezien van dat het een beetje saai rijdt, maar ik kan er met de beste wil gewoon niet goed inzitten. Zeker niet als we de 2 kinderstoeltjes achterin hebben staan. Ik ben met 1.87m niet overdreven lang maar schijnbaar heb ik lange benen.
Ik moet met de kinderstoelen achterin wel zelf rijden, want op de passagiersstoel zit ik zowat met mijn knieën tegen het dashboard.

We willen deze nu, samen met onze Lancia Ypsilon Two-tone uit 2011 (ook maar iets op de 100k km) overleg inruilen op een auto met meer binnenruimte en vergelijkbare kofferbak.

Nu werk ik 4km van huis en mijn vrouw gaat aan huis werken. Er worden dus louter kleine stukjes gereden met de nieuwe auto en zoeken een auto die hier op zich tegen kan. Nu rijd ik uiteraard zeer rustig op zo'n kleine afstanden, maar echt warm wordt deze dan vaak niet.

Mijn oog is al gevallen op een Passat 1.4 DSG R line uit 2017 met maar 115k km op de teller voor iets van €19.000,- (geen phev want de horrorverhalen met defecte DSG in de plugin van VAG trekken me niet, regelmatig +€5000 reparaties), maar ik zag bijv ook een Kia e-Niro uit 2019 met 50k km op de teller voor nog geen €18.000,-.

Ergens lijkt me elektrisch gezien de kleine afstanden die we rijden top. Weinig onderhoud en een elektromotor lijkt me beter tegen korte ritjes te kunnen. Alleen we hebben thuis en dicht in de buurt geen laadpaal. De meterkast is onlangs vernieuwd maar gewoon standaard en 3-fase met laadpaal kost toch ook wel gauw €2500 extra. Dan wordt het stiekem duur en liefst willen we tussen de €15.000-20.000 blijven om niets of maar weinig te hoeven bijleggen.

Zag bijvoorbeeld ook al een Kia Ceed phev, maar die zijn ook wel zo traag als de Auris. Ook die vind ik best saai, maar goed dat is de e-Niro nog meer. De Pro Ceed vind ik nog wel echt mooi maar die schijnt qua hoofdruimte echt tegen te vallen.

Een Skoda en Seat vind ik vaak van binnen vaak wat simpel en goedkoop ogen.

Hebben jullie nog tips? Zoals gezegd 15-20k budget, moet automaat zijn, geschikt voor een gezin met 4 personen en voorlopig nog kinderstoelen en liefst ook de mogelijkheid tot trekhaak montage voor een aanhanger. Hoeft niet perse veel te zijn, ca 750 kg zal voldoende zijn.

Dankjewel voor jullie reactie!

Even meegekeken (en maximaal 100.000 km ingesteld, anders ga je er gewoon op achteruit qua kilometers): Is een Renault Mégane SW of Volkswagen Golf Variant iets voor je (vind je meerdere in de selectie), of een Skoda Superb? Je had de Hyundai i30 niet vermeld maar die komt overeen met de Kia Ceed SW en er zitten er enkele tussen die best okay geprijsd zijn. De Renault Talisman (in de eerdere link zitten er meerdere) is een maat groter dan de Mégane en heeft het voordeel dat veel mensen er niet echt naar op zoek zijn. Ruimte voor je geld vind je ook bij de Ford Mondeo Stationwagon.

Even meegekeken (en maximaal 100.000 km ingesteld, anders ga je er gewoon op achteruit qua kilometers): Is een Renault Mégane SW of Volkswagen Golf Variant iets voor je (vind je meerdere in de selectie), of een Skoda Superb? Je had de Hyundai i30 niet vermeld maar die komt overeen met de Kia Ceed SW en er zitten er enkele tussen die best okay geprijsd zijn. De Renault Talisman (in de eerdere link zitten er meerdere) is een maat groter dan de Mégane en heeft het voordeel dat veel mensen er niet echt naar op zoek zijn. Ruimte voor je geld vind je ook bij de Ford Mondeo Stationwagon.
Golf Variant zou ook zeker een optie zijn. Schijnen toch een stuk ruimer te zijn van binnen dan de Auris.

Skoda Superb is ook zeker niet verkeerd, maar blijft qua dashboard wel wat minder. De i30 vind ik persoonlijk wat minder ogen en de Talisman daarentegen vind ik wel best okay. Ben alleen niet zo'n Renault man, hoewel ik hoor en lees dat het tegenwoordig met de kwaliteit bij Renault veel beter gesteld is. Dashboards bij Renault zijn wel redelijk hoogwaardig ook

Golf Variant zou ook zeker een optie zijn. Schijnen toch een stuk ruimer te zijn van binnen dan de Auris.

Skoda Superb is ook zeker niet verkeerd, maar blijft qua dashboard wel wat minder. De i30 vind ik persoonlijk wat minder ogen en de Talisman daarentegen vind ik wel best okay. Ben alleen niet zo'n Renault man, hoewel ik hoor en lees dat het tegenwoordig met de kwaliteit bij Renault veel beter gesteld is. Dashboards bij Renault zijn wel redelijk hoogwaardig ook
Kijk anders even bij de tests van bijvoorbeeld de Renault Talisman. Het Praktijkervaringsartikel dat erbij staat vat handig reviews samen (met links naar de reviews die worden geciteerd). Je ziet echter ook verschillende vergelijkingstests die je kunnen helpen bij je keuze!

Als je trouwens maar gemiddeld een paar kilometer per dag rijd en een EV wil (wat ideaal is voor zulke korte stukjes) kun je ook prima opladen op een stopcontact (met maximaal 16A). Dan heb je praktisch altijd een volle accu.

Talisman, Megane, Mazda 6 laatste facelift (vanaf 2018), BMW 3 serie.

Laatste twee ga je heel rap richting de 20k. Eerste twee zit je voor rond de 15k a 16k al solide.

Betrouwbaarheid Renault zou ik me nul zorgen om maken zolang je niet de 1.2tce pakt (überhaupt niet geleverd in de Talisman).

Voordeel Mazda en BMW: voelt hoogwaardiger op alle vlakken. Nadeel: duurder in onderhoud.

Als je trouwens maar gemiddeld een paar kilometer per dag rijd en een EV wil (wat ideaal is voor zulke korte stukjes) kun je ook prima opladen op een stopcontact (met maximaal 16A). Dan heb je praktisch altijd een volle accu.

Dit wilde ik ook zeggen.. doe ik al jaren. Werkt prima. Alleen, welke hele ruime EV Heb je voor 20k al?

Ik weet niet of de e-Niro ruim is vergeleken met de Auris Hybrid TS?

De Megane vind ik net wat minder geslaagd dan de Talisman, die klopt voor mijn gevoel net wat meer

Dat van dat opladen is wel een goeie trouwens

Hoeveel kilometer rijden jullie op jaarbasis? En 4km, dat doe je met de auto? Persoonlijke keuze natuurlijk, maar als je dat met een fiets doet is het goedkoper...
Ik verwacht dat we straks misschien tussen de 5k-7,5k km zullen rijden. Dat we de auto nodig hebben voor die kleine stukjes is (nog) een gezondheidsdingetje. In de toekomst hoop ik gewoon weer lekker op de fiets te springen

Dat zijn wel erg weinig kilometers om een EV te rechtvaardigen. Dan denk ik dat een PHEV een beter idee is. Die kan je dan ook met een grannylader laden (stopcontact).
Skoda Octavia? Kofferbak is wel minder ruim door de accu, dat moet je zelf even beoordelen.

Dat zijn wel erg weinig kilometers om een EV te rechtvaardigen. Dan denk ik dat een PHEV een beter idee is. Die kan je dan ook met een grannylader laden (stopcontact).
Skoda Octavia? Kofferbak is wel minder ruim door de accu, dat moet je zelf even beoordelen.
Ik durf niet zo goed voor de phev te kiezen van VAG vanwege de mogelijk extreem kostbare reparaties aan de dsg...

Er zijn ook andere PHEV-modellen.
Heb je voorkeur, station of SUV?
Heb je zelf al in een ProCeed gezeten? Neem een kinderstoel mee en kijk wat past.
Onze tweede auto is een Zoe, daar wil ik zelf niet achterin, maar de autostoel is geen probleem.

Ford Focus?

Kia Proceed?

Terug
Bovenaan