XC40/60 PHEV vs Diesel (2019-2021)

JD 259987

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe (tweedehands) auto.
Ik ben uitgekomen bij Volvo voor de XC40 of XC60. Nu kom ik op internet verschillende verhalen tegen en door de bomen zie ik het bos niet meer.

Puur kijkend naar de kilometers rijdt ik per jaar ca. 35.000 km.
Mijn normale woon werk afstand is 100km, 's ochtends voor ik vertrek kan ik volledig geladen hebben. Maar als ik terug naar huis rijdt niet.
wat is nu wijsheid, ik kan de berekeningen niet goed maken omdat ik maar moeilijk een brandstofverbruik voor de XC40 en XC60 hybride kan vinden. Dit loopt zeer uiteen, met name omdat veel mensen (relatief) korte afstanden rijden. Over deze afstand durf ik niet te zeggen wat het (gecombineerd) verbruik is. Maar ook hoeveel is zo'n accu gedegradeerd in de afgelopen jaren.

Kortom, Help :(

Heb je er al in gereden? Plug-in hybrides zijn complexe auto's en het samenspel tussen de brandstofmotor, versnellingsbak en elektromotor verloopt niet altijd even soepel! Ook is de brandstofmotor niet altijd geoptimaliseerd voor een hybride waardoor deze niet meer al te zuinig is als de accu 'leeg' is.

Een model waarbij dit wel optimaal werkt is b.v. een Suzuki Across!

Ik rij zelf een XC40 plugin hybride (uit 2022). Rijdt superlekker, schakelt prima. Overgang elektrisch/benzine merk je niet.

Zonder accu rij ik op de snelweg iets van 1 op 14 ongeveer. Met volle accu in de zomer op snelweg haal ik denk ik iets van 30 a 35km. In de winter nog maar iets van 20 a 25km.

Je betaald iets meer wegenbelasting, dus dat moet je er wel uithalen met elektrisch rijden. Dat is inderdaad dan een kwestie van een rekensom maken :).

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even voor je gekeken vandaag. Vanmorgen -4 en vanmiddag 1 graad en ik heb er 28km mee gered (waarvan 21km op de snelweg).

Is die niet ook geleverd met de mild hybrid B4 diesel, misschien is dat een optie?
Ik heb die in mijn V90, dat rijdt echt prima. Natuurlijk niet zo snel als een plug-in hybride benzine, maar verbruikt op lange afstanden ook minder, plus dat de brandstof over het algemeen ook nog goedkoper is.

Misschien moet je wel over de grens kijken, veel diesels zijn er de laatste tijd niet aangeboden door Volvo Nederland.

Gezien de afstand, 100 km (enkeltje?), is een hybride het net niet. Je kan niet op- en neer electrisch, daarna een relatief stevig verbruik. Dan zou een diesel, met alle nadelen van dien, een optie zijn of volledig EV...

Lees gerust mijn review over de XC40T5 PHEV: met dergelijke afstanden kan je beter de plugin laten voor wat hij is, de radius in EV is veel te kort (30-35km) en het verbruik wanneer de benzinemotor moet werken veel te hoog (7ltr/100km)

Is die niet ook geleverd met de mild hybrid B4 diesel, misschien is dat een optie?
Ik heb die in mijn V90, dat rijdt echt prima. Natuurlijk niet zo snel als een plug-in hybride benzine, maar verbruikt op lange afstanden ook minder, plus dat de brandstof over het algemeen ook nog goedkoper is.

Misschien moet je wel over de grens kijken, veel diesels zijn er de laatste tijd niet aangeboden door Volvo Nederland.
Nou een B4 diesel is zeker niet geleverd. De D4 misschien wel

Veel mensen rijden een PHEV alsof het een volledige EV is. Dat is juist niet de bedoeling van een PHEV.

De B staat voor benzine de D was van diesel dus een B4 diesel kan niet.
Dan tank ik al een jaar lang de verkeerde brandstof in mijn V90. Daar staat toch echt B4 achterop, en zo staat die ook vermeld in de auto papieren. Je kan ook mijn link aan klikken, dat zijn allemaal diesels die B4 genoemd worden.

Terug
Bovenaan