Zoekende naar brede, zuinige hatchback(?)

RO 3201492

Net ingestapt
Hai allemaal,

Ik lig in scheiding en ben zoekende naar een eigen auto. Budget is beperkt, evenals de maandelijkse kosten die ik zo laag mogelijk wil houden en zoekende naar een model wat wel voldoende als occasion wordt aangeboden

De wens is om mijn 2 honden en 1 kind veilig te vervoeren. Beide honden hebben een eigen losse autobench van 55 cm breed en 92 cm lang en 68 cm hoog
Idealiter vind ik een auto waarbij de achterbank volledig plat kan zodat ik beide benches in de auto kan plaatsen mijn kind op de passagiersstoel. En wanneer ik de honden thuis laat, ik de benches verwijder en meerdere passagiers kan meenemen.

Helaas vind ik tot op heden geen hatchback (lees kleine voordelige auto) waar deze benches in passen. Types als een Kia Picanto, Opel Agila of VW Polo e.d. zijn net te smal, of sluit de klep niet aan op de ondergrond van de achterbak waardoor de deur van de bench niet open kan. Ik heb 112 cm tussen de wielkasten nodig om de benches passend te krijgen.

Uiteraard klinkt het gek om een auto te zoeken bij benches ipv andersom. Maar dit zijn gekeurde veiligheidsbenches, precies op maat van mijn honden waarmee ik ook veel in het buitenland kom (waar dit vaak verplicht is).

Wie heeft de tip voor mij? Is er bijv een app of site waar ik kan zoeken op afmetingen of andere wensen en er passende modellen uitrollen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

112cm tussen de wielkasten is enorm breed, dat vind je niet snel. Bij de Yaris verso moet de benches een kwartslag gedraaid achter elkaar.

Je zit al snel vast aan iets als een Berlingo:
Screenshot-2023-07-03-at-11.44.56-768x700.webp
De afbeelding is een tweede generatie, deze occasion een eerste generatie. Die is iets smaller (118,7cm).

Laatst bewerkt:
Ik zal voor een hoekig model gaan in het b-segment heb je dan de colt , note of grand modus.

Wellicht is formaat nemo, bipper en of fiorino / qubo , ook van de kangoo is er een compactere uitvoering.

Kijk of auto's een verschuifbare achterbank hebben

• Leuk
Waarderingen: ak2
Een afgeleide van of bestelwagen zijn dan goede opties.

De Peugeot Partner ( zie net dat die al genoemd is) en Dacia Dokker zijn denk ik ook goed geschikt.

Of kijk eens naar een Fiat Multipla.

Laatst bewerkt:
Zo'n FR-V is nauwelijks meer te vinden en zijn dan nog best aan de prijs. Ik denk dat je dan beter af bent met een Berlingo/Partner/Kangoo.
Maar een Fiat Qubo, Peugeot Bipper of Citroën Nemo is inderdaad wellicht nog een optie. Ik ken die maten niet. En het aanbod van een personenversie is niet heel ruim, dus wellicht loop je sneller tegen een Berlingo/Partner/Kangoo aan.

Een verschuifbare achterbank bij een Colt ofzo maakt niet uit, want met die in de voorste stand haal je de 92cm laaddiepte ook niet.

Op Mobile.de staan er nog 55, dus inderdaad eerder zeldzaam ja. De reden zal niet de onverwoestbare 1.8 zijn, maar roest, roest, roest en nog eens roest.

Vrienden hadden er 1, was eerst zijn bedrijfswagen als Honda werknemer, later privé overgenomen voor de vrouw. Na 11 jaar zakte ie door zijn hoeven en werd het een enkeltje export. Leuke auto, met 6 volwassenen en bagage nog mee naar Le Mans Classic gereden. Was een dure uitvoering, had zelfs Xenon lampen wat toen niet courant was.

Bij de colt kun je hem in delen in en of opknappen, dus dan hou je nog een zitje of bankje over, maar of dat genoeg is, heb ik ook wel mijn twijfels over. Een f-rv of een nieuwere multispace is denk ik ook stof tot nadenken

Waar vervoer je momenteel de benches in? Wellicht een voorloper van jullie huidige auto een idee?

En wat is een beperkt budget? Over welk bedrag hebben we het?

Laatst bewerkt:
Waar vervoer je momenteel de benches in? Wellicht een voorloper van jullie huidige auto een idee?

En wat is een beperkt budget? Over welk bedrag hebben we het?
Momenteel heb een Renault grand scenic (7 pers) en hiervoor volvo v70, daar passen de benches op de mm nauwkeurig in. Helaas heel veel pech gehad met 2 volvo's wat, achteraf gezien, veel te veel geld heeft gekost en toen werd de grand scenic een "goedkoop in de aanschaf" snelle oplossing geworden omdat alles daarin past. Hij rijdt prima alleen is echt verre van zuinig en duur in de wegenbelasting. Ik moet zeer waarschijnlijk binnenkort 1200 km per maand gaan rijden om mijn zoontje vanaf mijn nieuwe adres naar school te kunnen brengen.. die hoeveelheid km's gaat dit oude barrel niet lang trekken en mijn portemonee al helemaal niet.

De "bestelbus opties" overweeg ik zeker maar kom alleen maar hele dure tegen mbt wegenbelasting..
Ik ben nu aan het kijken naar een Citroën Cactus. Daar kan ik de afmeting niet exact van vinden qua binnenmaat van de bagageruimte, maar dat lijkt me wel een goede optie qua afmeting en kosten.

Terug
Bovenaan