koelvloeistof reuk

zoefff

Wegverkenner
Hoi,

Als ik uitstap nadat ik naar mijn werk heb gereden (45km) dan ruik ik aan de buitenkant van de auto een koelvloeistof geur.
Ik heb onder de motorkap gekeken of het reservoir nog vol was en de leidingen goed waren aangesloten en controle op lekkage echter alles was goed.
Hebben andere voertuig bestuurders hier ook wel eens last van of wat kan dit dan nog zijn?
Auto is een Nissan Qhasqai uit 2023.
 
Ik denk wel dat er langzaamaan iets ontsnapt. Heb het zelf bij een Focus gehad dat er een scheurtje in een slang zat en de koelvloeistof direct verdampte.
 
Of de waterpomp (afhankelijk van type motor) lekt iets..... Spetteren een paar druppels weg die je wel kan ruiken.
 
Direct langs garage. Als het de versie is met 1.3 motor dan is het waarschijnlijk een lekkend thermostaathuis, bekend probleem bij deze blokken. Bij een bekende van mij heeft dit een motorblok gekost met bijbehorende kosten.
 
Dank voor de reaktie.
Heb voor morgenochtend een afspraak gemaakt, fijn dat ik zo snel kon komen.
Ben benieuwd wat het is?
Van bovenkant is niets te zien!
 
Of de waterpomp (afhankelijk van type motor) lekt iets..... Spetteren een paar druppels weg die je wel kan ruiken.
oja, dat heb ik bij de Golf gehad.
Systeem even onder druk zetten en kijken waar je het ziet lekken. Dat gaat de garage ook doen.
Ben benieuwd, ik hoop op iets kleins als een poreus slangetje.
 
Hoi,
Geweest, maar ze konden niks vinden, hebben de thermostaat iets aangedraaid.
Bij aankomst op mijn werk rook ik het nog steeds, erg vreemd.
Op het dashboard is ook niks waar te nemen.
Ik ruik het alleen na een wat lange rit als ik uitstap dus niet in de auto zelf!
 
Niet om aan je te twijfelen, maar weet je zeker dat het koelvloeistof is? Hoe ruikt dat dan precies? Want als ik je goed begrijp, is dat je enige waarneming hier.

Hoe is de kleur van olie en koelvloeistof? Geen rare rook uit de auto/uitlaat?

Een auto hoort geen koelvloeistof te verbruiken. Desalniettemin zijn er zat auto's die daar heel oud mee zijn geworden.
 
Ja weet het zeker.
Had vroeger na 4 jaar met een Opel een defecte waterpomp en had toen tijdelijk gum-gum gebruikt en later deze pomp vervangen.
Ik weet hoe dat ruikt, maar de monteur kon verder ook niks vinden!
Niveau blijft ook goed, wellicht heeft het iets met zweten te maken?
 
Is er wel druk op het systeem gezet? Als de druk niet terugloopt, dan is er niks lek. Loopt ie wel terug, dan is het zoeken naar het 'lek'.
 
Vandaag heb ik een test gedaan waarbij ik na 40 km op een buiten parkeerplaats ben gaan staan om te ruiken echter toen rook ik niets, op mijn werk parkeer ik in een parkeergarage, hoe is het mogelijk dat ik in een z.g. afgeschermde ruimte dit wel ruik?
 
Tja, ik d8 ook wellicht van een andere auto, div kort besnuffeld tijdens het langslopen maar helaas, mijn auto ruikt het sterkst..... en alleen als ik in de garage geparkeerd sta niet buiten als ik straks naar huis rijd.
Dit is toch erg vreemd!
 
Ik heb uit voorzorg aan het eind van deze maand een z.g. garantiecheck afspraak gemaakt zodat ze nogmaals even kunnen controleren of er iets aan de hand is.
 
Met deze hittegolf kan een vochtplek ook gewoon condens van de airco zijn die hard moet werken bij 30+ graden.
 
Dank voor je bericht.
Ik gebruik de airco uitsluitend als het nodig is, dus eigenlijk niet eens de gehele tijd.
De reuk is vreemd genoeg nog steeds elke dag waarneembaar in de parkeergarage niet buiten, geen gebruik van airco, raampje klein stukje open.
Raar maar Waar.
 
Heb je recent ruitenwisservloeistof bijgevuld en misschien wat gemorst of teveel in dat tankje en zit de dop daarvan goed vast?
 
Heb dit ook gehad bij de 1.3.. lekke thermostaat. Moest op gegeven moment elke 400 km een halve liter bijvullen. Is een brak onderdeel, zwakke plek van deze motor en kan idd je blok kosten.

Dus zeker in de gaten houden..
 
Nee, zelf niks bijgevuld, de monteur heeft na bezoek voor controle wel iets koelvloeistof bijgevuld en de themostaat ietsje strakker aangedraaid.
Niveau stond tussen max & min en nu op max dus volle vloeistof bak.
En ja, ik houd het zeker in de gaten maar het vreemde vind ik ook dat ik het uitsluitend ruik in de parkeergarage op mijn werk niet buiten en ook niet thuis.
 
En ik mag toch ook aannemen dat zodra het niveau op minmaal staat en of eronder het dashboard systeem dit aangeeft middels een symbool!
 
Kan zijn dat bij hele hoge temperaturen (buitenlucht) er ook een druppeltje of wat via de overstort uit gaat en onder de auto blijft hangen...
 
Tja, zelf denk ik wellicht aan een soort zweten maar weet niet of dit mogelijk is?
Vreemd.
 
De waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven, als de keerring van die pomp wat zweet blijven de lekkagesporen veelal niet zichtbaar van buitenaf.... Dan dient er het eea gedemonteerd te worden voordat je alles goed kan beoordelen/testen.
 
Erg goede suggestie, maar bij auto's kan (niet hoeft) de waterpomp ook aangedreven worden door de multiriem.
Is het een Nissan-blok of 1 van Renault? In dat laatste geval kan @NicoGTR daar wellicht wel uitsluitsel over geven.
Maar blijft toch raar voor een auto van 2 jaar oud & je auto is allicht dus nog in garantie. Ik zou het de garage laten uitzoeken want geen goedkope auto...
 
Het is een 1.3 158 pk motor van oktober 2023.

Voordat ik afgelopen dinsdag mocht langskomen voor een check waarbij ze helaas niks hadden gevonden had ik al uit voorzorg voor het einde van deze maand een z.g. garantie check afspraak gemaakt waarbij ze nogmaals extra naar dit vreemde voorval zouden kijken.
 
Meestal is het toch ook zo dat indien er wellicht ergens een defect is dit op korte termijn telkens erger zal worden en beter zichtbaar zal zijn....
 
Eerlijk maar geen populair advies; zelf zou ik een onafhankelijk specialist er vooraf naar laten kijken. Een Bosch center of zo, er zijn vast nog andere in NL. Niks laten versleutelen (!) @garantie maar een eerlijke diagnose stellen & het werkplaats uurloon aftikken.
En ja dat is niet praktisch want kost en tijd en geld maar dan weet je wellicht meer. Tenzij je een grenzeloos vertrouwen hebt in je garage dat ze met je meedenken en evt. kosten op zich nemen (= naïef). Ja meneer, dat is een 'producteigenschap' blablabla en de ganse riedel aan smoesjes.
 
Wel benieuwd hoe jij dit ziet, Niseko. Je gaat naar een derde, laat daar stel 2 uurtjes sleutelen om de oorzaak vast te stellen, gaat dan naar Nissandealer terug, Geeft daar aan "Dit mankeert er aan".... "Hoe weet u dat? " "Nou, de garage X heeft dit vastgesteld.... " Öh, dat is geen Nissan dealer en dus geen garantie meer"... Of "Nou, vervangen we dit en dat" "en mijn andere externe sleuteluren? Vergoedt u die ook?" ....
 
Herlees mijn bericht beste Pietzoveel "Niks laten versleutelen (!) @garantie". Ik weet niet of je Klokje Rond hier op AW volgt, maar Tim en Joep kunnen doorgaans erg snel de vinger op de mechanische wonde leggen zonder een moersleutel of wat ook te gebruiken. Ervaring & gezond verstand.
Eens je een / de diagnose hebt (nogmaals, kan een kleinigheid zijn) naar de garage zonder te zeggen dat je een professionele 2nd opinion hebt ingewonnen. Weet je meteen of ze eerlijk zijn of je met een kluitje in het riet sturen.
 
Met een zaklamp en een tooltje om het systeem onder druk te zetten zou je al moeten kunnen vaststellen of en waar er iets mis zit.
 
Het is gewoon een raadsel zonder uitsluitsel.
Ik bedankt iedereen voor zijn/haar bijdrage.
Einde van de maand hoop ik meer te weten. (garantie check)
 
Terug
Bovenaan