D of E klasse sedan tot 10.000 euro

kww

Wegverkenner
Wie heeft nog tips of ervaringen met een leuke sedan met automaat en benzine motor.
Luxe uitgevoerd, goede muziekinstallatie, stil en betrouwbaar.
Zelf zat ik te denken aan de volgende modellen:

Volvo S80 (2006-2011) 2.5T in Summum uitvoering. Voordelen zijn de koppelrijke motor die niet veel toeren hoeft te draaien om vermogen te genereren en motoren zijn betrouwbaar en gaan lang mee.
Nadelen zijn om eentje te vinden die de Dynaudio pakket heeft, stoelverwarming en zwart leren interieur is niet eenvoudig.

Mercedes W211 (E klasse 2007-2011) E350 of E300, voordeel na de facelift zijn alle problemen er wel uit en ook de motor en transmissie problemen zijn vanaf dat bouwjaar wel opgelost.
Vermogen en koppel komen al vroeg ook zonder turbo. Maar een nette vinden is ook niet eenvoudig.

Mercedes W204 (C klasse 2007-2012) ook hier vanaf 2007 want dezelfde motoren als de E klasse maar alles in een kleinere jasje.
Het interieur oogt wat goedkoper en plastiekeriger.

Lexus IS250 (2006-2009) In Executive uitvoering lekker luxe met zelfs stoelverwarmig en verkoeling, betrouwbaar, Mark Levinson geluidsinstalltie, etc, maar de motor moet wel op toeren gejaagd worden om vermogen te leveren. Bovendien schijnt de directe injectie voor carbon opbouw te zorgen en is het ook niet het meest verfijnde motorgeluid.

Andere opties?

Gewenste opties zijn verder ook gelaagde zijruiten, massage stoelen met verkoeling en verwarming, etc.
Specifiek naar de wat oudere modellen gekeken omdat de nieuwere modellen te veel downsize motoren hebben met te veel milieu en veiligheidszaken erop.

betrouwbaar? een 15 jaar oude auto die destijds 80k kostte? De lexus lijkt mij het betrouwbaarst, zeker een met redelijke km stand die dealer onderhouden is.

In februari wilde je een nog niet al te grote sedan en ook je andere topics hebben open eindes. Ben benieuwd hoe het nu zal verlopen...

Inhoudelijk, alternatieven genoeg maar hoeveel risico wil je nemen en hoeveel onderhoudsbudget heb je? Of wil je gewoon iets groots oprijden tot de apk te duur wordt?

Het verschil is dat ik nu een motorfiets ernaast heb en de auto daardoor minder kilometers gaat maken.
Ook werk ik vaker thuis waardoor de wens naar een lpg en of zuinige autos daardoor minder belangrijk worden.
Het is de bedoeling dat ik jarenlang met de auto kan doen en dan wil ik ook best wat investeren in onderhoud.
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog nooit langer dan 3 jaar met een auto heb gedaan.

Je kijkt naar hele oude auto’s, en ouderdom komt vaak met gebreken.

De Mercedes C vanaf 2007 lijkt mij best een goede optie, of de Saab 9-5.

voor de betrouwbaarheid kun je meestal beter naar minder oude auto’s kijken ,
de genoemde Kia Optima is een goede optie, of kijk eens naar een Renault Talisman of Ford Mondeo.

Ik had een 9-3 sportsedan waar ik hetzelfde idee mee had.
Echter gingen veel zaken stuk die schaars of helemaal niet meer zijn te krijgen.
Denk aan ecu of deursloten en verlichting.
Die Optima is inderdaad ook mooi en heb ik ook weleens in een 2.4 gezien

De facelift van na 2012 heeft rare koplampen.
Van de Optima lees ik dat ze vaag sturen en traag reageren wanneer je snel wilt reageren

Ik zal eens kijken.
Sexy boeit me niet, maar ik hoop wel dat ie beter stuurt dan de Avensis

De camry begint bij 25 duizend

Laatst bewerkt:
S80 had je volgens mij niet als T5 of het moet een van de laatste jaren zijn met de 4 cilinder.
De genoemde wagens zijn allemaal kanshebbers.
In een S80 lijkt de 2.5T een prima blok, maar in combinatie met gewenste opties is het lastig zoeken.
Ik zag ook nog een Accord 2.4 die er wel goed uitziet.
En als ik nog een half jaartje doorspaar komt een C350E misschien ook wel in zicht

Specifiek naar de wat oudere modellen gekeken omdat de nieuwere modellen te veel downsize motoren hebben met te veel milieu en veiligheidszaken erop.

En dan kijken naar een C350e? Een plug in hybride van het eerste uur en dan zoeken onderaan de occasion markt. Bomvol techniek. Ik weet het niet hoor.

Er zullen vast wel Audi A8s zijn binnen je budget die lederen bekleding en stoelverwarming, koeling en massage hebben en een 1200W sound system. Sunroof uiteraard ook. Klein detail is dat ze dan wel meer dan 300.000 km zullen hebben.
Wees eens wat meer realistisch met dit soort budget en je eisen qua uitrusting zou ik zeggen.

Ik heb er twee van gehad, met heel veel plezier. Maar voldoet niet geheel aan de gevraagde eisen.
Luxe uitgevoerd, goede muziekinstallatie, stil en betrouwbaar.
Het kan vrij luxe, maar bijvoorbeeld geen zaken als bijvoorbeeld geventileerde stoelen of verwarmd stuurwiel.
Muziekinstallatie voldoet, maar is niet fantastisch.
Niet bovengemiddeld stil.
Niet bovengemiddeld betrouwbaar.

Ja, leuk! Met de Busso V6.

Kijk eens naar een Volkswagen Phaeton. Een kennis van mij had een Phaeton, een diesel, een heel fijne auto zei hij. De Mrb was stevig...............

En dan kijken naar een C350e? Een plug in hybride van het eerste uur en dan zoeken onderaan de occasion markt. Bomvol techniek. Ik weet het niet hoor.
Volgens mij gaat het hier toch echt om de versie zonder e. Oftewel het oudere model met dikke 3,5 liter V6 ;)

De Insignia heb ik ook gezien en testen gelezen, en wat ik lees over zowel de 2.0 als de 2.8 is dat ze de 1 op 8 niet halen. Nu is dat op zich nog niet zo een ramp, maar het dashboard ziet er naar mijn mening ook een beetje goedkoop uit. Al zou die 1 op 12 rijden, dat dashboard moet ik wel de hele tijd tegenaan kijken en dus een afknapper.

De Pheaton zit in de vag groep, best exclusief al lijkt het een opgeblazen Passat, maar valt voor mij in de catagorie best een beetje bang voor het onderhoud.
En dan natuurlijk nog 2100 kilo, nog ouder, 5 traps automaat, etc.

De XJ vind ik een hele mooie auto, en ook best te doen denk ik. Ik trek me niet snel iets aan van wat iemand vind, maar voor een jaaaag heb ik al bijna de correcte leeftijd :)

Hetzelfde geld voor Audi en bmw, op leeftijd kunnen het ware money pits zijn. Ik heb in een A4 al eens meer dan 10.000 euro over 3 jaar moeten steken ( geen dealer kosten, maar beunhaas kosten) als ik dan de aankoopadviezen en youtube filmpjes kijk dan komt duur onderhoud steevast terug.

Optie 1 voor 9999 euro.

De kleur zilvergrijs vind ik persoonlijk veilig, makkelijk, maar ook erg saai.
Lelijke velgen, geen trekhaak en geen open dak.
Maar verder top: stoelverwarming en verkoeling, mooie kleur houtaccenten (al is het wat krassig), ML installatie, staat op Michelin banden (zegt toch iets over het onderhoud).
Qua onderhoud is de laatste beurt in 2019 geweest, olie zou alweer moeten en verder geen bewijs van onderhoud tussen 2019 en 2025. Iets om op te letten bij aankoop en in samenhang met de genoemde waterpomp en dynamo hierboven (dank voor de info trouwens D43m0n
Zowel exterieur en interieur zien er netjes uit.
Velgen zijn te wisselen en trekhaak is nadien te installeren. Open dak was mooi geweest, maar kan ook niet alles hebben zeggen ze dan.
De auto staat al een half jaar bij deze verkoper en kentekencheck.nl laat zien dat er meerdere keren een apk afkeurpunt op: Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect. Is zoiets uit te lezen, te controleren, oid of het nu definitief is opgelost?
Kmstand is 196 dkm, en apk is tot april 26.

Mijn gevoel bij deze auto zegt, even opletten op die laatste melding en grote beurt incalculeren met eventueel waterpomp en dynamo, maar verder een leuke auto.

Optie 2 voor 13995
Mijnduurzameauto.nl | Lexus | Toyota | Tynaarlo – Duurzame hybride & elektrische auto’s van Toyota & Lexus

Is wel 4000 euro duurder, bovenkant dashboard ziet er niet heel netjes uit.
Maar, alle leuke opties zijn aanwezig, zelfs een open dak, kleur is met zwart altijd goed natuurlijk, en een trekhaak kan altijd nog. Zelfs de velgen hoeven niet vervangen te worden door wat netters. Interieur en exterieur zien er netjes uit, op het dashboard na en het hout lijkt minder krassen te hebben.
Opties om via de website het onderhoud in te zien is er niet. Staat wel dat deze recentelijk een beurt heeft gehad, maar niet of dit een kleine of grote beurt was en of er meer is vervangen dan standaard.
Heeft nog 11 maanden apk en ook nog niet zo lang in bezit van de vorige eigenaar. T.o.v. de zilvergrijze heeft deze 2 eigenaren gehad en niet 4 al is dat geen groot plus of minpunt. De lage kilometerstand kan ook een plus of minpunt zijn natuurlijk.
Het lichte interieur had van mij niet gehoeven, maar ik ben er ook niet echt op tegen.
De auto schijnt wel al jarenlang zonder opmerkingen door de apk te zijn gekomen.

Mijn gevoel bij de auto is een beetje dubbel, lage kilometerstand, maar onderhoud is mij onbekend, bovenkant dashboard is niet netjes, maar lijkt me ook lastig weer netjes te krijgen. En voor een auto van 2007 vind ik een prijs van 14000 nog best fors.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort bij beide kan gaan kijken.

Andere opties zijn bijvoorbeeld onderstaande, al heb ik er nog niet in detail naar gekeken:

Zou een Audi dan toch kunnen? Ik moet nog in deze specifieke model duiken met betrekking tot betrouwbaarheid ed. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...a6-3-0-tfsi-220kw-quattro-s-tronic-2011-grijs

Goedkoop, weinig kilometers, maar op de foto's lijkt ie ook niet heel netjes:

Mist wat opties, maar op zich geen gekke prijs en nette kilometerstand, kleur is ook mooi:

Na de vakantie komt een geïnteresseerde voor mijn auto kijken en als dat doorgaat dan duik ik er wat dieper in.
Het kan ook zijn dat ik daarna besluit nog even een paar maanden door te sparen.

Vermoed dat je met de meeste genoemde opties sowieso niet aan de goede kant van 1 op 8 gaat komen te zitten. Zie bijvoorbeeld een E350 staan, mijn broer heeft een C350 en zit op verbruik van ongeveer 1 op 7 , 1 op 8 op zijn gunstigst ( maar hij klinkt zo lekker geeft ie dan als reden/excuus/verklaring :ROFLMAO: )

Jaguar S-type, beste auto die ik ooit had! Heb er ook een gebruikersreview van bijgehouden. Laat je niet te veel wijsmaken dat oude luxewagens automatisch veel problemen hebben. Mijn ervaring is eerder andersom. Met modernere voertuigen, vaak ook elektrisch of aangedreven door een 3 cilinder koffiemolen, gaan veel meer dingen mis.
Jaguar XF en XJ zijn inderdaad ook mooie opties.

Vandaag proefgereden in 3 auto's
1, de grijze Lexus IS250 van hierboven.
2, een C350E station die dezelfde garage ook had staan
3, de zwarte Lexus IS250 die hierboven staat.

Allereerst de grijze Lexus van 9999 euro.
Schade auto, en niet alleen aan de voorkant. motorkap lag te diep, koplampen zaten niet goed, krasjes, binnenkant van de wielkast achter was ook deels meegespoten.
Deukjes als je de achterdeur opendeed in de sponning.
Lamellen van de ventilatieroosters gingen niet allemaal mee
plakkerig dashboard en deurpanelen, met krassen waar je de greep hebt.
Tijdens het rijden trillende remmen en naar rechts trekken
Veel te veel wind geruis van voor, VCS foutmelding, motorstoringslampje. etc
Kortom, geen juiste kandidaat. Als deze de 2 ton is gepasseerd dan is die nog niet eens de helft waard.
Wat wel opviel was het goede sturen, de automaat was alert, schakelde snel terug, maar had tijdens het optrekken vanuit stilstand ook de rare neiging om even te snel te willen. De geluidsinstallatie was ook prima.

Daarna de zwarte C350E station die 136 dkm gelopen had maar ook 18 moest kosten.
Meer uit nieuwsgierigheid dan serieuze interesse.
Deze was stiller, reed gemakkelijker en lichter, maar ook veel afstandelijker. Zelfs in sport plus mode.
Vermogen was prima, maar wat echt een afknapper was was het lawaai dat die 4 cilinder maakte als je vermogen nodig had. En die pianolak was ook geen favoriet, zag er goedkoop uit, kraste en raakt heel snel vies.
Dezelfde auto in sedan, met een 6 cilinder in het vooronder was wellicht te overwegen.

Dan de zwarte IS250.
Die was als nieuw, open dakje was erg lekker, stond op frisse Michelin banden. geen rare gebreken, stuurt goed, remt goed, motor klinkt als een juweeltje. Maar de automaat was minder alert. Bij het optrekken vanuit stilstand was dat dan wel weer beter.
Bovendien was het dashboard aan de bovenkant gescheurd, beschadigd en brokkelde deze af bij de rand van de ventilatierooster midden.
Nadeel was dat er recent alleen een kleine beurt in januari 25 bekend was.
Deze moet dus eigenlijk meteen naar de garage voor een grote beurt met versnellingsbak olie wissel.
De rest zal prima zijn vermoed ik.
Echter, van de prijs kon maximaal 200 euro af want enorme belangstelling.
Tja, dan heb je een auto van 2007 voor bijna 16000 euro wanneer die klaar is.

Die Lexus rijdt dus prima, maar had ook wat meer vermogen kunnen gebruiken, misschien een low pressure turbo oid.

Wat bijzonder, dat beschadigde dashboard. Ik ken die Lexussen alleen nieuw (ik had toen een bijbaantje bij een Lexus dealer) en vond het erg fijne auto's.
Maar als ik dit zo lees kan je voor 10k beter voor een iets nieuwere C-segmenter gaan. Of, als je toch iets groots zoekt, een S60. Heb die eens gereden met de 2.4 en met de 2.5T. Die eerste past er veel beter bij.

Je pakt je zoektocht goed aan, dat is geen garantie op (snel) succes maar het is een begin. Info opzoeken, reviews bekijken en vooral kritisch zijn. Bij je 1ste auto van de dag (de Lexus met een schadeverleden) zouden bij veel aspirant-kopers de oogjes al gaan blinken "Wow wat zit ie dik in de verwennerijen", zoiets.

10.000€ verdienen is 1 ding, 10.000€ SPAREN voor een auto is nog iets heel anders, want je hebt ook nog een heleboel andere uitgaven uiteraard.

En ben ik nu de enige die vind dat ca. 16.000€ neertellen voor een Lexus instapmodel uit die tijd - want een IS - van 18 jaar oud redelijk van het padje af is, ondanks 6cylinder en relatief lage km-stand? En die "enorme belangstelling" is een eeuwenoude verkooptruc van de foor.

Meer dan 10.000 betekent gewoon dat ik langer moet sparen. Ook geen probleem, het komt niet op een paar maand aan. Prijs ligt ook hoeveel eraf gaat zonder inruil natuurlijk.
Maar 10.000 euro vragen voor een hok als die eerste lexus is veel te gek. En 14000 euro voor die zwarte is misschien niet te gek gezien de kmstand en luxe, maar gezien de leeftijd dan weer wel. Het gaat hier om auto's van 18 jaar oud.
Overigens staan die dashboard en deurpanelen erom bekend, er is zelfs een actie van lexus geweest die alles tot 170.000 km kosteloos verving. Zal wel niet meer geldig zijn na 18 jaar.

Volvo's ben ik mee bekend, Zowel de S60 als de V50, vandaar dat de S80 er ook tussen staat.

Een kleinere c segmenter heb ik uiteraard ook naar gekeken, maar zie maar eens een leuke te vinden zonder probleem motoren.
Kijk je bij Astra dan heb je de 1.4 turbo blokjes die nogal eens problemen gaven, kijk je bij de Focus dan is het de 1.5 die als ramp bekend staat. Veel gedowngrade motoren, die niet echt lekker klinken of te uitgeperst zijn om nog betrouwbaar te kunnen zijn. Bovendien zijn er weinig C segmenters die een fatsoenlijke automaatbak hebben.
De 8 traps ZF bak staat erg goed bekend, maar ja, waar vind je die?
En qua ruimte heb ik het niet nodig, maar qua smaak vind ik een sedan gewoon mooier.
Dus ik sluit het niet uit, maar ik ben de goede kandidaat nog niet tegengekomen.

@Barri Die S60 is het laatste facelift model en heeft nog de 5 traps automaat.
De juiste "sport"stoelen, de juiste 805 hu, maar de verkeerde deurpanelen. Dit bekend dat er geen premium audio in zit.
Bovendien is de 2.5T de beste motor voor deze auto, lekker veel koppel bij lage toeren.

Je hebt best wel wat eisen voor een vijftien jaar oude auto. Speld in een hooiberg, zou ik zeggen :)

Wensen bedoel je, ik heb het idee dat mijn wensen beter passen bij prijzen van 5 jaar terug.
Toen een fatsoenlijke auto nog de helft kostte van nu. Toegegeven de inruil zal er ook naar zijn, maar toch.

Die premium audio in een S60 is, mits je de spullen kan vinden nog wel te doen. Redelijk plug-and-play.

Auto's zijn de laatste paar jaar inderdaad bijzonder duur geworden. Ergens rond 2018 keek ik naar zulke S60's, toen kostte zo'n exemplaar 6,5k.

Auto's zijn de laatste paar jaar inderdaad bijzonder duur geworden. Ergens rond 2018 keek ik naar zulke S60's, toen kostte zo'n exemplaar 6,5k.
Een groot deel daarvan is inflatie. Die auto van €6500, zou nu met de huidige prijzen door inflatie €8500 kosten.

Bovendien zijn er weinig C segmenters die een fatsoenlijke automaatbak hebben.
De 8 traps ZF bak staat erg goed bekend, maar ja, waar vind je die?
En qua ruimte heb ik het niet nodig, maar qua smaak vind ik een sedan gewoon mooier.
Zelfs BMW / Mini schroeven de (inderdaag geweldige) ZF niet onder hun 'instapmodellen', BMW enkel vanaf de 3-serie. Verder duurdere merken als JLR, Rolls en Bentley. Audi las ik ook, behalve de instappers & vooral de zwaardere motorisaties.
Maar er stond nog iets leuks in het lijstje : een Alfa Romeo Giulia. En sedan, en nog steeds bloedmooi, achterwielaandrijving, bijna 10 jaar op de markt. Maar met 10-12K ga je voor een benzine nog niet redden.

Voor onder de 10K gewoon zoeken om die Volvo. Ze zijn er wel en ze zijn goed. Daar krijg je het minste gedoe mee en de sedans zijn minder gewild en dus goedkoper dan de stations.
Maar dat is rationeel gezien. En het gevoel doet ook iets, dat snap ik.

Deze staat ondanks de relatief wat hogere kilometerstand voorlopig op nummer 1 van mijn Volvo lijstje :)

Ziet er goed uit, oud-colleg heeft er 1 gehad een 3.2 en was zeer tevreden .
Heeft hem weggedaan omdat hij niet bij zijn nieuwe baan past.

Hier in het dorp staat zo’n S80. Een speciale serie, een zilvergrijze Exclusive edition met beige interieur. Ik denk met de zescilinder. Prachtig ding.

Zelfs BMW / Mini schroeven de (inderdaag geweldige) ZF niet onder hun 'instapmodellen', BMW enkel vanaf de 3-serie. Verder duurdere merken als JLR, Rolls en Bentley. Audi las ik ook, behalve de instappers & vooral de zwaardere motorisaties.
Maar er stond nog iets leuks in het lijstje : een Alfa Romeo Giulia. En sedan, en nog steeds bloedmooi, achterwielaandrijving, bijna 10 jaar op de markt. Maar met 10-12K ga je voor een benzine nog niet redden.
Is de ZF bak echt zoveel beter dan een Aisin? Ik heb nu mijn derde auto met een Aisin. De eerste was de 5 traps in een S60, die had wel zo zijn nukken. De tweede de zesbak in een Insignia, die deed het na 350.000 km nog perfect, zonder enige vorm van onderhoud. Nu de 8 traps in een v90, rijdt ook gewoon prima.

Ik heb 4 jaar met een Aisin gereden van Volvo. Was mijn 1ste automaat, ook al een paar keer met een ZF kunnen rijden, maar dat waren kortere ritten. Welke technisch beter is durf ik dus niet zeggen, wel dat de afstelling (software) een verschil maakt. Ik heb nl. al verschillende keren gelezen dat BMW dit enorm goed doet waardoor motor en bak erg goed samenwerken. Dat vond ik bij de V60 minder goed voor elkaar m.n. in de stad, daar aarzelde ie te vaak naar mijn zin vooral op kruispunten. Maar goed dat is persoonlijk.
Die S80 die je linkte ziet er wel chique uit

Oke, even out of the box denkend.

Versus:

Misschien heiligschennis, maar in het verleden heb ik ook een Audi A2 gehad wat best beviel.
Waar ik tegenaan hik is dat de accu 10 a 20 jaar meegaat volgens internet en een refurbished unit kost 4500 euro ex btw.
M.a.w. tegen de tijd dat de accu vervangen moet worden is de auto totall loss of zijn er aanbieders die de accu's goedkoper aan kunnen bieden.
Voor de kosten van die accu kun je heel wat benzine verstoken.
Aan de andere kant heb je wel een veel modernere auto die ik thuis bij kan laden.

Maar waarom dan perse een 225i en niet gewoon een mooie 220i?
Als ik de auto's bekijk in je openingspost is zuinig niet het eerste wat er in mij opkomt, maar een 220i of 225i zou mijn voorkeur hebben.

Terug
Bovenaan