Tol Blankenburgertunnel (A24) duidelijk aangegeven? Ervaring met boete/naheffing?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De Blankenburgertunnel (A24) onder Rotterdam is een nieuwe verbinding waar je binnen een dag 1,51 euro tol moet betalen. Dat kun je doen door na de passage het tolgeld online te voldoen of door een account te nemen (bijvoorbeeld bij move-izi of Flitsmeister) waarbij je automatisch kunt betalen na een passage. Vergeet je dat, of doe je het niet, dan krijg je (gelijk) een boete van 35 euro. Dat is fors méér dan het oorspronkelijke tolbedrag en het zou ook (in eerste instantie) de administratieve toeslag (bijvoorbeeld de beroemde 9 euro van het CJI:cool: kunnen zijn.
De vraag die je daarbij kunt hebben is of de tol en de manier van betalen duidelijk genoeg is aangegeven bij de A24. Ik heb zelf de tunnel welgeteld éénmaal gebruikt en vond het best okay maar doordat ik was voorbereid lette ik daar ook op. Doordat ik van het midden van het land naar Zeeland reed vond ik het bedrag gezien de kortere route geen probleem. Hebben jullie er ervaring mee? Is het duidelijk genoeg? Of heb je al kennisgemaakt met de naheffing? Heb je tips voor anderen?

Bij de opritten staat aangegeven dat het een tolweg is, en bij de tunnel zelf zie je op de borden via welke website je moet betalen, maar als je de persberichten bij de opening van de tunnel niet hebt meegekregen, kan je er naar mijn gevoel toch makkelijk in de fout gaan. Het is best ongebruikelijk binnen Nederland, dus ik kan mij zo voorstellen dat je, als je door de tunnel gaat en daarna door moet naar Den Helder of Assen of zo, waarbij je alleen in de auto zit zodat je niet even snel een notitie kan maken, dat je bij aankomst er niet meer bij stilstaat dat je anderhalf of twee uur geleden door een toltunnel bent gereden of dat je dan de website niet meer te binnen schiet. Gelijk een boete voor wie het vergeet vind ik dan wat overdreven.
De eerste keer dat wij er doorheen reden (wij hadden de persberichten wel gelezen, reden niet alleen, en hoefden daarna niet heel ver door) hebben we achteraf betaald, en daarna hebben we ons maar aangemeld, en werd het de tweede keer inderdaad automatisch afgeschreven.

Laatst bewerkt:
Straf dat zo'n naam nog kan in NL @woke. Hier is de Leopold II tunnel ('aka de handjes hakkende koning') een paar jaar geleden omgedoopt...

Na 72 uur ontvang je een betalingsherinnering van eTol. Die is exact de hoogte van het tolbedrag. Vanaf 7 december 2025 wordt dat bedrag opgehoogd met €8,-.
Betaal je die herinnering niet (binnen 2 weken dacht ik), dan kom je pas in het CJIB traject met een verhoging van €35.

Je ziet inderdaad dat veel mensen vergeten te betalen, terwijl het goed staat aangegeven. Dat wordt straks dus wel duur.

Straf dat zo'n naam nog kan in NL
Blankenburg is een gehucht dat al eerder was weggevaagd door de komst van de havens en de Nieuwe Waterweg. Met de naam van de verbinding komt die historische naam op een soort van logische plaats terug. Er was rond 2017 blijjkbaar wel sprake van dat deze naam niet gebruikt zou worden, maar wel die van Maasdeltaverbinding maar blijkbaar is dat uiteindelijk niet doorgegaan.

Ik vind het schandalig. Ik rij er wel eens langs en ondanks dat ik regelmatig het nieuws volg (radio, teletekst, tv, nu.nl) heb ik bijna perongeluk een interview over de tunnel gehoord dus ik weet van de tol en de betaalde herinneringen. Ik kan me in 30 jaar geen tolbrug/weg/tunnel in Nederland meer herinneren. En dan plots is er dit ding waar je niet gewoon standaard door een poortje gaat, maar je zelf online de boel moet betalen. Lukt dit even niet dan zit je meteen aan een forse verhoging. En niet iedereen planned nauwkeurig een route en heeft verstand van alle nieuwe wegen en mogelijkheden en is dan ook nog (na aankomst) zo alert om dat allemaal te regelen. Er zijn ook mensen onderweg naar geboortes en sterfgevallen en een auto met kotsende peuters of ruziënde tieners is ook niet de meest voor de hand liggende werkplek om even een notitie ergens te maken.

Het moet toch zeer eenvoudig zijn om zo'n systeem aan de RDW database te hangen en via mijn.overheid.nl een gratis herinnering te sturen na 2-7 dagen. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo ingewikkeld is (lijkt me niet, die kosteloze herinnering en straks de herinnering van €8 extra kan nu toch ook? Ik hoop niet dat ze die met de hand gaan opzoeken en overtypen.. al hoewel).

Je zou ook nog een 'gele kaart' of '3-strikes' kunnen hanteren. De verdwaalde expat in de auto van een collega rijdt er één keer doorheen. Daarna, met of zonder herinnering, vervalt de boete, het bedrag blijft staan op het kenteken. Rij je er binnen een jaar nog een keer doorheen dan zit die vorige keer nog in je 'boodschappenmandje' en als je niet betaalt komt het proces van een betaalde herinnering en boetes wel op gang. Mensen krijgen zo twee keer de kans de borden te zien en het betalen niet te vergeten.

Voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië, de overigelanden waar tol wordt geheven is er 1 tolkastje nodig. Natuurlijk doet ons land het weer anders, zo jammer.

Het is wel een valstrik inderdaad, je hebt totaal niet in de gaten dat het een toltunnel is. Ja, er staan borden, maar daar staan er nogal veel van. Het tolbord lijkt ook op een routebord, of een reclamebord zelfs, met dat webadres erop. Dus als je daar gewoon rechtdoor moet, of op je navigatie rijdt en dus niet per sé aandacht hebt voor routeborden, mis je die tolborden gemakkelijk. En de tunnel zelf valt ook niet op, hij is niet (zoals de Westerscheldetunnel) bijzonder lang ofzo. En alle gelijkaardige tunnels in de buurt zijn wel tolvrij, en altijd geweest. Beneluxtunnel, Botlektunnel, Thomassentunnel, allemaal tolvrij en soortgelijk.

Zelf ben ik er al eens doorheen gestuurd door mijn navigatie (van TomTom) om een file te vermijden. Maar mijn systeem is ingesteld op 'tolwegen vermijden', dus zelfs de navi mist dat dit een toltunnel is.

Nou kun je inderdaad per rit achteraf betalen en dat doe ik, omdat ik er niet standaard doorheen kom. Je kunt ook een account maken en het automatisch laten innen, maar dan moet je of betalen voor een account, of het gratis doen via een of andere Spaanse aanbieder die dan wel al je gegevens moet hebben. Ik vind het niet erg 'klant'vriendelijk...

Ik ben er werkgerelateerd veel mee bezig. Het lastige is dat de organisatie eTol dan wel wordt uitgevoerd door de RDW maar daar volledig los van staat. Dat was een voorwaarde voor de uitvoering, allemaal juridische dingetjes. Maar dat maakt alles wel heel complex en onduidelijk.

Overigens hoef je niet te betalen voor een account maar betaal je per transactie:
Move Izi: geen extra kosten
Flitsmeister: 35ct
24Toll: 25ct (excl BTW)

Voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië, de overigelanden waar tol wordt geheven is er 1 tolkastje nodig. Natuurlijk doet ons land het weer anders, zo jammer.
Ik denk dat de 'toldichtheid' in Nederland te laag is voor zo'n kastje. Bij die tolwegen heb je ook altijd nog de 'kassa' en dat soort portalen is natuurlijk erg duur.

De nummerbordherkenning is voordelig en werkt prima. Ik denk alleen dat er flink coulanter omgegaan moet worden met niet betalen (1-3 keer blijft gewoon op je kenteken staan, eventueel met notitie bij APK of verkoop, zodat je daar alsnog moet betalen). Een retourtje van €3 'onzichtbaar' ophogen naar €21 vind ik absurd, dat de herinnering per post komt/moet komen is natuurlijk helemaal te bizar voor woorden.

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Nou die tolpoorten zijn in Frankrijk in een rap tempo aan het verdwijnen. Er staat een bordje dat over een kilometer (na een afslag) de tol ingaat en "piep" zegt het kastje voor het raam. Super makkelijk.

Nou die tolpoorten zijn in Frankrijk in een rap tempo aan het verdwijnen. Er staat een bordje dat over een kilometer (na een afslag) de tol ingaat en "piep" zegt het kastje voor het raam. Super makkelijk.
Nou ja, rap....ik kom er nog zat tegen. Drie wegen nu.

Keurig betaald via de website op het moment dat we op de tolweg zaten. Krijgen we nu alsnog een betalingsherinnering. Geen menselijk contact mogelijk, een automatisch gegenereerd nikszeggend antwoord, dat als een betaling niet gelinkt kan worden aan een rit, het teruggestort wordt.

Iemand ervaring met deze situatie? Toch maar de herinnering ook betaald. Geen zin in boetes en gezeur om die 1,51 euro. Maar ergens voelt het ook niet helemaal goed.

Overigens hoef je niet te betalen voor een account maar betaal je per transactie:
Move Izi: geen extra kosten
Flitsmeister: 35ct
24Toll: 25ct (excl BTW)
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Maar ik vraag me dan af waar Move Izi z'n geld mee verdient. Waarschijnlijk met de handel in mijn gegevens, want iets anders krijgen ze niet van je. En bij die andere twee is elke passage dus duurder dan strikt nodig.

Is duidelijk aandacht aan besteden regionale nieuwszenders en kranten en ik dacht ook in reclameblokken op de landelijke televisie.

Woon zelf in de regio Haaglanden en werkt in het Westland.

Zoveel geld is het toch niet. Het was mij ook ontgaan, collega herinnerde mij eraan (ik reed achter haar aan) maar toen was ik te laat. Je krijgt gewoon keurig een herinnering.

Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Maar ik vraag me dan af waar Move Izi z'n geld mee verdient. Waarschijnlijk met de handel in mijn gegevens, want iets anders krijgen ze niet van je. En bij die andere twee is elke passage dus duurder dan strikt nodig.
Move-Izi is door eTol (een overheidssamenwerking, die nu wordt uitgevoerd door de RDW maar daar volledig los van staat) aangewezen als primair toldienstverlener voor dit traject. Dit betekent dat men de diensten gratis moet aanbieden en een 'one size fits all' product moet leveren. Ik vermoed dat men daar wel een aardige vergoeding per doorgang voor krijgt van eTol.

Keurig betaald via de website op het moment dat we op de tolweg zaten. Krijgen we nu alsnog een betalingsherinnering. Geen menselijk contact mogelijk, een automatisch gegenereerd nikszeggend antwoord, dat als een betaling niet gelinkt kan worden aan een rit, het teruggestort wordt.

Iemand ervaring met deze situatie? Toch maar de herinnering ook betaald. Geen zin in boetes en gezeur om die 1,51 euro. Maar ergens voelt het ook niet helemaal goed.
Even de chat op eTol gebruiken. Zij kunnen zo nazoeken wat er aan de hand is en nog open staat op je kenteken, vermoed ik.
Wat overigens ook weer gek is, want je kan als gebruiker niet zien wat er nog open staat op een kenteken (privacy redenen), maar via contact met een medewerker van eTol wel terwijl men onmogelijk kan checken of jij de kentekenhouder bent.

Wat mij betreft gooien ze het hele auto-belasting-systeem om en dan nemen ze dit ook meteen mee.
Weg met MRB, BPM, tol, los betalen voor veerpontjes en allerhande accijnzen op brandstoffen etc. en dan in 1 keer een nieuw fatsoenlijk systeem.
En als we daar dan toch mee bezig zijn, mag er wat mij betreft ook een vignet komen voor (vracht)autos zoals we dat ook kennen uit Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie, Tsjechie, Bulgarije en Roemenie. Laat al die witte kentekens maar eens wat meebetalen aan ons wegennet.

De vrachtwagenheffing komt er volgend jaar aan. Over dit toltraject: je hoeft het niet te nemen, je kan gewoon de 'oude' routes nemen. En als daar iets gebeurt wordt de A24 tolvrij.
Maar zonder dit systeem zou die weg er nooit gekomen zijn omdat het overheidsgeld elders meer meerwaarde heeft, en elders dus tolvrije wegen worden aangelegd.

Wat mij betreft gooien ze het hele auto-belasting-systeem om en dan nemen ze dit ook meteen mee.
Weg met MRB, BPM, tol, los betalen voor veerpontjes en allerhande accijnzen op brandstoffen etc. en dan in 1 keer een nieuw fatsoenlijk systeem.
En als we daar dan toch mee bezig zijn, mag er wat mij betreft ook een vignet komen voor (vracht)autos zoals we dat ook kennen uit Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie, Tsjechie, Bulgarije en Roemenie. Laat al die witte kentekens maar eens wat meebetalen aan ons wegennet.
Alleen wordt dat systeem niet goedkoper. Verder wel eens dat er een fatsoenlijk systeem moet komen voor in ieder geval de MRB. De tol staat daar wel los van omdat dit gaat over een aparte, deels private, financiering. Met deze tol heb ik geen moeite. Ik heb direct het automatisch innen ingesteld en de bedragen worden keurig van mijn rekening geschreven.

Een strippenkaart afnemen van minimaal €6,00 kan ook natuurlijk. Als je geregeld er doorheen rijdt.

Je betaald €1,51 per keer dat je er doorheen rijdt en je heb geen gezeur met achteraf betalen.

Ik ben er een keer of 4 doorheen gereden, vanuit midden-Nederland naar de Tweede Maasvlakte. Meestal voorspelde Google een tijdwinst van amper 5 minuten en vond ik het dus helemaal niet interessant. De bebording mbt tol lijkt me duidelijk genoeg.

Kun jij een voorbeeld noemen waar de overheid iets 'omgegooit' heeft wat daarna geen puinhoop was?

Denk dat we het beter zo kunnen laten met soms wat kleine aanpassingen.

Het voelt eerlijk maar operationele kosten zijn waarschijnlijk hoger dan de inkomsten.

Een strippenkaart afnemen van minimaal €6,00 kan ook natuurlijk. Als je geregeld er doorheen rijdt.

Je betaald €1,51 per keer dat je er doorheen rijdt en je heb geen gezeur met achteraf betalen.
Wederom moet je dan registreren, aanmelden, bijhouden, herinnering opvolgen, opladen.

Zoveel geld is het toch niet. Het was mij ook ontgaan, collega herinnerde mij eraan (ik reed achter haar aan) maar toen was ik te laat. Je krijgt gewoon keurig een herinnering.
Voor jou niet, maar straks is de herinnering al meteen €9 en dan stel ik me een persoon voor die de euro's wel moet omkeren. Leent een auto van de buurman/greenwheels, rijdt een weekje naar een ziekenhuis, sterfgeval of iets onverwachts op en neer en binnen een oogwenk ligt er vier maal €9 euro extra aan enveloppen op de mat (bij de buurman). Idem voor de kleine ondernemer die er even niet bij stil staat dat de stagair telkens die tunnel neemt of een kind dat de auto leent.

Is duidelijk aandacht aan besteden regionale nieuwszenders en kranten en ik dacht ook in reclameblokken op de landelijke televisie.

Woon zelf in de regio Haaglanden en werkt in het Westland.
Nou ik heb 't echt gemist. (Regionale) nieuwszenders en landelijke televisie wordt amper gezien door twintigers. En met regionaal nieuws tref je juist niet de mensen die er over een jaar pas voor het eerst komen.

Het doet me denken aan de OVchipkaarten. Een gezinnetje dat 2 keer per jaar een ritje maakt met OV moet dan 4 kaarten van €7,50 kopen én opladen, nichtje mee, nog een kaart. 5 jaar later weer een setje kaarten en ultieme organisatiekwaliteiten om de €4 euro op de oude kaarten terug te vragen. Ja ik weet het, bankkaarten werken nu, maar een paar kids onverwacht mee zet je weer voor dat blok.

Laatst bewerkt:
Gewoon je kenteken aanmelden bij een toldienstverlener en je hoeft nergens meer naar om te kijken. En zoals gezegd: je hoeft die route niet te nemen, je kan er makkelijk omheen. Vorig jaar nam ook niemand die route ;)

Dat is er en noemen we een eurovignet.

Ik ben er 2 x retour doorheen geweest en kreeg 4 aanslagen van €1,51. Dus dat kan ook beetje maf systeem zo alles bij elkaar.

Blankenburg is een gehucht dat al eerder was weggevaagd door de komst van de havens en de Nieuwe Waterweg. Met de naam van de verbinding komt die historische naam op een soort van logische plaats terug. Er was rond 2017 blijjkbaar wel sprake van dat deze naam niet gebruikt zou worden, maar wel die van Maasdeltaverbinding maar blijkbaar is dat uiteindelijk niet doorgegaan.
De tunnel heet Maasdeltatunnel, het hele stuk weg (A24) is de Blankenburgverbinding. De titel van dit topic 'Blankenburgertunnel' is sowieso niet goed.

Voor jou niet, maar straks is de herinnering al meteen €9 en dan stel ik me een persoon voor die de euro's wel moet omkeren. Leent een auto van de buurman/greenwheels, rijdt een weekje naar een ziekenhuis, sterfgeval of iets onverwachts op en neer en binnen een oogwenk ligt er vier maal €9 euro extra aan enveloppen op de mat (bij de buurman). Idem voor de kleine ondernemer die er even niet bij stil staat dat de stagair telkens die tunnel neemt of een kind dat de auto leent.
Ik doelde niet op het geld na de tweede herinnering, gewoon het bedrag an sich voor de tol.

En als je gewoon 2x herinnering krijgt via de post en dan nog niet op tijd betaalt.. Tsja :)

Edit : dit onderstaande wist ik niet. Dat vind ik dan weer een beetje bot eerlijk gezegd… is dit echt na 1 herinnering al?

Nu nog wel ja, omdat dit het eerste jaar is. Daarna kost die herinnering je vanaf dan al meteen 8 euro extra.

Ik doelde niet op het geld na de tweede herinnering, gewoon het bedrag an sich voor de tol.

En als je gewoon 2x herinnering krijgt via de post en dan nog niet op tijd betaalt.. Tsja :)

Edit : dit onderstaande wist ik niet. Dat vind ik dan weer een beetje bot eerlijk gezegd… is dit echt na 1 herinnering al?

De situatie na december is: zelf optijd betalen, de eerste herinnering is al meteen €9 extra. Dat deze dan ook nog op papieren post komt vind ik nog een extra stukje vervuiling.

En natuurlijk de georganiseerde burger heeft zich meteen aangemeld en ingekocht, automatische afschrijving, abonnementskorting, doktersverklaring en lokale praatgroep gevormd. Het gaat mij erom dat de verdwaalde (beginnende) automobilist die zelden in die buurt komt zéér alert moet reageren en anders direct €9 extra en bij een retourtje zelfs €18 kwijt is. Het is niet bepaald een soort veerdienst of brug met slagbomen waar je duidelijk een bijzondere passage maakt. Je rijdt gewoon door een tunneltje en zonder enige herinnering, bonnetje of slagboom moet je zelf maar zo scherp zijn om éénmaal thuis achter je computer/mobiel te kruipen.

Bij een parkeerplaats of shuttledienst kan je nog zeggen "we besparen op betaalautomaten en slagbomen, u moet online betalen" de bezoeker is dan te voet en heeft ruim de tijd om ter plekke even de mobiel erbij te pakken.

Ach ja. Het is ook weer niet zo’n enorm schokkend bedrag toch? 1x vervelend. Leer je van. Volgende keer let je op.

Of zoals ikzelf - na de herinnering die gratis was betaal ik nu gewoon van te voren als ik weet dat ik via de A24 rijd…

Als zelfs een warhoofd (ik ben echt heel slecht op dat soort dingen) als c’est moi dat kan :)

Het staat overal aangegeven, ook op de borden boven de snelweg. Je hebt 72 uur om te betalen. Hoe moeilijk kan het zijn. En het staat er niet in kleine letters.

^^^Tja, hoe moeilijk kan het zijn dat alle verkeersdeelnemers zich aan de regels houden?

Vrij moeilijk, getuige de vele nalatigheden in het verkeer op dagdagelijkse basis (en ik ben daar ook onderdeel van want aan maximum snelheden houden is een erg zwakke plek in mijn karakter, helaas).

Dus ja, ondanks dat het voor velen allemaal duidelijk en makkelijk is, zal dat uiteindelijk niet voor iedereen zo zijn.
Aan de andere kant is dit wel de toekomst van tolheffing, natuurlijk. Zal straks op de verlengde A15 tussen Bemmel en Zevenaar ook zo zijn.

Ik denk dat als een toekomstig minister van Infrastructuur en Waterstaat een voorstel voor een nieuw te bouwen, bemenst, tol traject doet, dit in de publieke opinie niet wordt gewaardeerd vanwege de (veronderstelde) meerkosten.

Het zou toch ook handig zijn als er nabij die tunnel een GSM mast is die alle doorgangen meet (zal er ook wel zijn maar er mag niet zoveel met die data gedaan worden) en dat bestuurders een berichtje krijgen dat men de tunnel gepasseerd is en even de tolkosten moet voldoen. Maar ja.. privacy voor gemak is het tegenwoordig, wat vaak wel goed is maar dus ook misschien ten nadele kan zijn.

Ik woon zelf in de buurt van de tunnel en hoewel ik hem zeer sporadisch ga gebuiken heb ik me voor de zekerheid wel aangemeld voor automatisch betalen via move izi. Ik wil niet het gedoe hebben van vergeten te betalen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die niet uit de regio komen niet snappen hoe ze moeten betalen en het wellicht door drukte van werk, gezin etc ook gaan vergeten. Daarnaast alle buitenlandse automobilisten die hier überhaupt van tevoren niet over zijn geinformeerd.

Ik gooi er ook even mijn ervaring in van de Dartfordcrossing in de Londense M25. Daar werkt dit systeem ook al enkele jaren. Je moet daar de tol utierlijk aan het einde van de dag na passage hebben voldaan. Je ziet daarbij verschillende borden (ook matrixborden) melding van maken dat je dit 'online' moet doen - maar zonder een webadres. Dat moet je uiteindelijk via de zoekmachine maar achterhalen. Bij dergelijke passages is mijn ervaring de mogelijke 'vergeetfactor' het grootste. Na de 'termijn' wordt al gelijk een verhoging/penalty voor ogen gehouden. Ik realiseerde me een keer pakweg vijf dagen naderhand dat ik nog moest betalen (was de terugweg aan het plannen) en deed dat voor de passage die ik had gedaan en gelijk ook voor de komende passage vooruit. Geen toeslag of zo gezien en het proces verloopt best soepel bij onze overzeese buren.

Nou een verhaal uit de praktijk:
Ik begin puur toevallig over die boetes tegen iemand. En ja hoor, hij was het bijna vergeten te betalen. Persoon werkt nog steeds en woonde tot voor kort in 010. Al jaren in bezit van auto, reisdoel was ook vaste prik. Volgde toevallig een keer zijn navi in plaats van de geijkte Beneluxtunnel. Hij wist ook wel dat het een toltunnel was, maar je moet wel ultieme organisatie en geheugenkwaliteiten hebben om zoiets na een leuk feestje/bezoekje allemaal te onthouden. Hij betaalde ook niet direct toen we het bespraken dus kan het nog steeds vergeten.

(ja okee boetes bij eerste herinnering zijn er nog niet maar zo gaat er wel tonnen aan papier en geld door het postsysteem)

Terug
Bovenaan