trekhaakkeuring

gast 9776912

Net ingestapt
vraag, ik heb een trekhaak op mij BMW i3 laten zetten bij hoppenbrouwer maar bij het aansluiten van mijn fietsendrager thuis blijk de verlichting van fietsendrager te gaan branden zonder dat mijn autolichten aanstaan dus even naar mijn plaatselijke garage om dit te verhelpen . hij bevestig het probleem om het op te lossen bodemplaat verwijderd en zag een onprofessioneel gevaarlijke geinstalleerde trekhaak ,installateur benadert en zag geen probleem het licht gaat van zelf na tien minuten uit, maar wil het wel op lossen maar volgens hem is de trekhaak professioneel geplaatst , nu wil ik een onafhankelijk technische keuring uit laten uitvoeren of alles verantwoord is ,waar kan ik terecht om deze keuring te llaten plaats vinden. mijn vertrouwen bij deze plaatsing is weg

Ik zou er mee naar de BMW dealer gaan om de montage te laten controleren. Hoppenbrouwer geeft in de advertenties op marktplaats trouwens aan dat hij een particuliere verkoper is en het consumentenrecht niet van toepassing is. Ook zijn er diverse verhalen op autoforums waar Hoppenbrouwer heeft beweerd dat hij een trekhaak kan monteren op auto's die geen aanhangwagengewicht op het kenteken hebben staan en dat je dan even naar de RdW kunt gaan om dat aan te laten passen. Een verhaal wat dus helemaal niet klopt. Geeft weinig vertrouwen eigenlijk.

vraag, ik heb een trekhaak op mij BMW i3 laten zetten bij hoppenbrouwer maar bij het aansluiten van mijn fietsendrager thuis blijk de verlichting van fietsendrager te gaan branden zonder dat mijn autolichten aanstaan dus even naar mijn plaatselijke garage om dit te verhelpen . hij bevestig het probleem om het op te lossen bodemplaat verwijderd en zag een onprofessioneel gevaarlijke geinstalleerde trekhaak ,installateur benadert en zag geen probleem het licht gaat van zelf na tien minuten uit, maar wil het wel op lossen maar volgens hem is de trekhaak professioneel geplaatst , nu wil ik een onafhankelijk technische keuring uit laten uitvoeren of alles verantwoord is ,waar kan ik terecht om deze keuring te llaten plaats vinden. mijn vertrouwen bij deze plaatsing is weg

deze zaak is wel vaker ter sprake gekomen van bepaalde praktijken wat volgesn mij niet helemaal klopt.

ze installeerden bijvoorbeeld een trekhaak onder een elektrische Hyundai Ionic die helemaal geen trekhaak goedkeur had en 0 kg trekgewicht. ze hadden hier zelf wat op bedacht en verkochten dit als zijnde met een document dat dit prima geschikt zou zijn en goedgekeurd. Afijn, die mensen zijn gaan rijden en bij de eerste de beste staandehouding door de politie konden ze alles laten staan en was natuurlijk absoluut niet goedgekeurd. niks op kenteken en niets goedgekeurd door de fabrikant.

Toen ik nog een C350e had heb ik ook geinformeerd , ze hadden hier ook zogenaamde 'typegoedkeur' bij. Bij navraag bij de RDW werd gezegd dat dit onmogelijk was en absoluut niet toegestaan om te gaan rijden zo lang er 0kg op kenteken staat. Alleen via officiele wegen via RDW kon je dit laten goedkeuren.

Bij een BMW Z3 monteerden ze ook gewoon trekhaken. als mensen aangeven geen trekgewicht op de papieren hebben staan zeggen ze dat het niets uit maakt. Totdat ze aangehouden worden met een aanhanger of caravan. flinke boete en geen meter verder rijden.

Ik vertrouw dit bedrijf helemaal niet en het verbaast mij hoe veel mensen hier mee in zee gaan. als ze zo om gaan met 'procedures' en consumenten onjuiste informatie verschaft geeft dat ook heelmaal geen vertrouwen in het plaatsen van een trekhaak zelf

Laatst bewerkt:
Onder de Aygo of de Prius kon je ook een haak laten monteren. Voor een fietsendrager en dat moest er ook bij gezegd worden. Hoppenbrouwer kan hetzelfde doen maar moet ook gewoon eerlijk zijn dat de max een bagagebox of fietsendrager is. Alles op wielen is verboden. Op zo'n haak komen ook andere veel lichtere belastingen dan een echte trekhaak.

Precies zoals Boppie stelt. Sommige varianten mogen wel iets trekken, sommige niet. Dat ligt niet aan de trekhaak. De 'kogel' (vierkante pen) van de trekhaak zou slechts geschikt moeten zijn voor een bagage box of fietsendrager als de auto niets mag trekken.

deze zaak is wel vaker ter sprake gekomen van bepaalde praktijken wat volgesn mij niet helemaal klopt.

ze installeerden bijvoorbeeld een trekhaak onder een elektrische Hyundai Ionic die helemaal geen trekhaak goedkeur had en 0 kg trekgewicht. ze hadden hier zelf wat op bedacht en verkochten dit als zijnde met een document dat dit prima geschikt zou zijn en goedgekeurd. Afijn, die mensen zijn gaan rijden en bij de eerste de beste staandehouding door de politie konden ze alles laten staan en was natuurlijk absoluut niet goedgekeurd. niks op kenteken en niets goedgekeurd door de fabrikant.

Toen ik nog een C350e had heb ik ook geinformeerd , ze hadden hier ook zogenaamde 'typegoedkeur' bij. Bij navraag bij de RDW werd gezegd dat dit onmogelijk was en absoluut niet toegestaan om te gaan rijden zo lang er 0kg op kenteken staat. Alleen via officiele wegen via RDW kon je dit laten goedkeuren.

Bij een BMW Z3 monteerden ze ook gewoon trekhaken. als mensen aangeven geen trekgewicht op de papieren hebben staan zeggen ze dat het niets uit maakt. Totdat ze aangehouden worden met een aanhanger of caravan. flinke boete en geen meter verder rijden.

Ik vertrouw dit bedrijf helemaal niet en het verbaast mij hoe veel mensen hier mee in zee gaan. als ze zo om gaan met 'procedures' en consumenten onjuiste informatie verschaft geeft dat ook heelmaal geen vertrouwen in het plaatsen van een trekhaak zelf
Ik vraag me af of je eigenlijk verzekerd het als met zo’n constuctie onderweg bent. Met een E achter B combinatie rijden met alleen B betekend immers over het algemeen ook niet verzekerd zijn.

Bij een ernstig ongeval zal er mogelijk door de politie vastgesteld worden dat de combinatie niet voldeed aan de wettelijke eisen en/of de bestuurder wel voldeed aan de eisen van bevoegd besturen van de combinatie. De WA verzekering zal de benadeelde altijd moeten vergoeden en kan mogelijk de uitgekeerde schade verhalen op de bestuurder/houder/eigenaar van de auto. Hoe vaak zie je wel niet een klein autootje rijden met een 2 tons tandemasser? Er wordt zelden op gehandhaafd. De kans dat je je eigen auto naar de vernieling helpt als die niets mag trekken is groter.

Bij een ernstig ongeval zal er mogelijk door de politie vastgesteld worden dat de combinatie niet voldeed aan de wettelijke eisen en/of de bestuurder wel voldeed aan de eisen van bevoegd besturen van de combinatie. De WA verzekering zal de benadeelde altijd moeten vergoeden en kan mogelijk de uitgekeerde schade verhalen op de bestuurder/houder/eigenaar van de auto. Hoe vaak zie je wel niet een klein autootje rijden met een 2 tons tandemasser? Er wordt zelden op gehandhaafd. De kans dat je je eigen auto naar de vernieling helpt als die niets mag trekken is groter.
Zeker met een oud BE rijbewijs, het werkelijk te trekken gewicht mag de max van de auto niet overschrijden. Dus zolang de twee tonner niet over het trekgewicht gaat mag het.

Een lege tandemasser mag ik wel achter een Up zetten met mijn rijbewijs.

Maar dit bedrijf zet trekhaken onder auto's die daar gee typegoedkeuring voor hebben. ze zeggen dat ze zelf carrosseriebouwer zijn toen ik mijn C350e nog had, en dan met hun verklaring voldoende was.
Ik zag in het renault zoe forum dat ze zeggen dat ze een ingenieursbureau zijn en daarom zelf die goedkeuringen mogen afgeven.

Maar volgens de RDW kan dat helemaal niet. Alleen de fabrikant geeft een typegoedkeuring af, of de RDW als daar vanaf word geweken.

Op marktplaats adverteren ze ook dat ze overal wel wat onder kunnen zetten

Ben wel benieuwd wat ze zeggen als er wat gebeurd en je terug komt met de kosten, of als mensen problemen hebben als ze ter plekke staande worden gehouden wat hun reactie dan is.

Volgens mij: Stel max trekgewicht trekhaak max 1.200 kg (en stel gelijk aan het trekvermogen van de auto) en karretje/caravan 1.500 gm max... dan mag dat niet. Dus een 2 tons tandemasser achter een Upje ook niet. Ze gaan uit van het GVW van de kar. (Daarom keuren zoveel mensen hun caravan terug naar het maximale trekgewicht wat de auto mag hebben) Dat er niet erg op wordt gecontroleerd is een tweede. Daarnaast kan een trekhaak gekeurd zijn voor een range uitvoeringen, dus het hoogste toegestane trekgewicht van de auto of de trekhaak is leading. Wanneer B of BE van toepassing is hangt weer van andere uitgangspunten af. (Ik zie in de carbase helemaal geen trekgewichten bij de up staan....)

Laatst bewerkt:
Volgens mij: Stel max trekgewicht trekhaak max 1.200 kg (en stel gelijk aan het trekvermogen van de auto) en karretje/caravan 1.500 gm max... dan mag dat niet. Dus een 2 tons tandemasser achter een Upje ook niet. Ze gaan uit van het GVW van de kar. (Daarom keuren zoveel mensen hun caravan terug naar het maximale trekgewicht wat de auto mag hebben) Dat er niet erg op wordt gecontroleerd is een tweede. Daarnaast kan een trekhaak gekeurd zijn voor een range uitvoeringen, dus het hoogste toegestane trekgewicht van de auto of de trekhaak is leading. Wanneer B of BE van toepassing is hangt weer van andere uitgangspunten af. (Ik zie in de carbase helemaal geen trekgewichten bij de up staan....)

Met BE rijbewijs kijken ze naar het werkelijke gewicht. Dus die tandemasser die 2000kg mag laden weegt leeg 500kg op kenteken. Achter een up die 750kg mag trekken kan die leeg gewoon achter.

Met alleen B rijbewijs kijken ze naar max toegestaande massa, ongeacht of die beladen is of niet, en dan mag je dus niet met die combinatie rijden. Mensen die caravans terug keuren zijn vaak mensen met alleen B rijbewijs.
Ik denk dan altijd, haal gewoon je BE rijbewijs. heb je dat gezeur ook niet, kun je gewoon laden en je steekt er ook nog wat van op vaak

Laatst bewerkt:
Ik mis alleen B1 op m'n rijbewijs...... Zit ik alleen weer aan de technische aspecten van het voertuig vast.

Een lege tandemasser mag ik wel achter een Up zetten met mijn rijbewijs.

Maar dit bedrijf zet trekhaken onder auto's die daar gee typegoedkeuring voor hebben. ze zeggen dat ze zelf carrosseriebouwer zijn toen ik mijn C350e nog had, en dan met hun verklaring voldoende was.
Ik zag in het renault zoe forum dat ze zeggen dat ze een ingenieursbureau zijn en daarom zelf die goedkeuringen mogen afgeven.

Maar volgens de RDW kan dat helemaal niet. Alleen de fabrikant geeft een typegoedkeuring af, of de RDW als daar vanaf word geweken.

Op marktplaats adverteren ze ook dat ze overal wel wat onder kunnen zetten

Ben wel benieuwd wat ze zeggen als er wat gebeurd en je terug komt met de kosten, of als mensen problemen hebben als ze ter plekke staande worden gehouden wat hun reactie dan is.
Fijn bedrijf. Misschien wat voor Radar of de Consumentenbond. Kentekengegevens zijn het enige waar de wetgever naar kijkt.

Hier klopt natuurlijk geen bal van zoals @AsconaGT al aangeeft.

Als je naar de reviews van dit bedrijf op google gaat zie je ook foto's van klanten auto's, zoals de j-592-gn, tj-586-b en 5-stl-09. Bij alle auto's zie je hetzelfde staan.
F.3 Maximum massa samenstel Niet geregistreerd
O.1 Aanhangwagen geremd Niet geregistreerd
O.2 Aanhangwagen ongeremd Niet geregistreerd

Zolang je er alleen een fietsendrager op hangt gaat het allemaal wel.

Maar dat zeggen ze er niet bij, in tegendeel.

Dus hangen mensen er vrolijk een aanhangwagen achter. Voor de verzekering een mooie reden om er tussenuit te knijpen als er flinke schade word gemaakt. En dan hoef je daar niet aan te kloppen vermoed ik.

Hoppenbrouwer zit fout, maar die mensen weten ook heel goed dat dit niet kan. O kg is 0 kg.
Goed van vertrouwen of naïef is een dun randje.
Maar inderdaad, even contact op nemen met rdw en je weet het helemaal zeker dat dit niet klopt.

Regels rond aanhangers blijven bijzonder (onduidelijk).
Naar mijn laatste kennis (na onderzoek toen mijn broertje zijn caravan en ik een aanhanger kocht voor achter onze auto) kwam ik bij het volgende uit:

Wanneer met alleen B rijbewijs:
Wanneer je combinatie Ledig gewicht trekkend voertuig + Max toelaatbaar gewicht aanhanger onder de 3500 Kg blijft, mag je rijden met B rijbewijs.
Ik dacht dat dit max toelaatbaar gewicht trekkend voertuig was, maar dat klopt dus niet (meer).
Dan kun je dus met rare combinaties rijden zoals een Up met een grote lege trailer die 2000kg mag trekken (maar leeg niet meer als 500kg weegt. Want een up zal om en nabij de 1000kg wegen, dus kom je nog niet in de buurt van de 3500.
Dit staat los van het max trekkend gewicht van de auto (geremd of ongeremd).
Dus mijn broertje mag met zijn auto van 1600Kg een Caravan trekken van 1500Kg (gekeurd tot max 1500Kg) met een B rijbewijs, want totaal gewicht zit op 3100Kg.
Als hij vervolgens rijd met een zware SUV van 2100Kg, moet hij met die zelfde caravan een BE hebben (want totaal gewicht is 3600Kg).

Wanneer met een BE rijbewijs:
Een BE rijbewijs heb je wat aan wanneer het totaal combinatie begint vanaf 3500Kg. Wanneer je met zwaar materiaal werkt, zit je hier gauw aan, want een bus die 2000Kg mag trekken, weegt zelf ook al gauw 1800Kg.
Ik heb hem gehaald omdat ik dacht dat ik er 1 nodig had omdat ik met de grote tandemasser wou rijden van mijn schoonvader welke een eigen kenteken had. Dit is dus niet direct zo.

En nu heb ik ook al links en rechts vernomen dat ze de regels willen verruimen ivm hoge gewicht van BEV's. Ik weet nog niet wat ik hier persoonlijk van moet vinden.

Type goedkeuring voor trekhaak onder voertuig:
Dan over de typegoedkeuring van de auto. Waar een wil is is een weg en dan kan elke hobby bob een trekhaak onder een auto zetten. Het punt is natuurlijk waar de trekhaak onder de auto gemonteerd wordt. Als de chassisbalken niet geschikt zijn, omdat er bijvoorbeeld een accupakket in de weg zit, wordt dit lastig. Dan kun je creatief worden, maar dan is er echt niet veel kilogram nodig om een trekhaak onder de auto vandaan te trekken met alle gevolgen van dien.
Dus als er 0Kg staat, is het gewoon niet mogelijk. Schat ook bagage bakken en fietsdragers niet.
Dan moet je kijken naar kogeldruk (hoeveel kilogram wordt er op de kogel belast). Ook hier kan het mis gaan. 2 elektrische fietsen kunnen er vaak al voor zorgen dat de kogeldruk overschreden wordt. Het chassis van de auto kan dit dan mogelijk niet aan. (ik hoop dat fabrikanten hier een ruime marge in houden).

Ik weet nog dat een 1ste gen Twingo vaag was. Kon wel een trekhaak onder, maar alleen voor fietsdragers. Ik heb het nooit gecontroleerd, maar verwacht wel dat deze x aantal Kg mag trekken volgens het RDW.[controle RDW] Twingo mag ongeremd 445 en geremd 450 trekken, dus wel degelijk goedgekeurd voor trekhaak. Het is alleen bijna niets.

Electra voor trekhaak:
Het kost tegenwoordig steeds meer om een trekhaak onder een auto te monteren. Wanneer je je afvraagt hoe dit komt, is het LED achterlichten. Vroeger kon je de electra splitsen van je achterlichten. Met 2,5 uur ben ik dan klaar met een installatie (ben een geen beroepsmonteur).
Vorig jaar voor het eerst een LED controller geïnstalleerd in onze auto. Een kit met controller is al 3x zo duur en ik ben bijna de hele dag bezig geweest, omdat ik de halve auto uit elkaar moet trekken om de dikke + kabel van voor naar achteren te trekken (incl extra zekeringen installeren). In onze auto zit hier geen voorbereiding voor. En dan moet je nog steeds de signalen weg pakken van de achterlichten. Dus mensen die denken slim te zijn en kabels onder de auto gaan trekken (open en bloot), komen jou duur te staan.

The more you know. Hope it helps :p

Laatst bewerkt:
Je verhaal klopt niet helemaal.

Rijbewijs B
Je mag met een personenauto een aanhanger van max 750kg trekken - ook als het combinatiegewicht boven de 3500kg komt.
Is de aanhanger zwaarder dan 750kg dan kan jouw verhaal weleens kloppen - maar dit stuk heb ik me niet in verdiept.
Wel is het zo dat je nooit meer mag trekken dan het trekgewicht op kenteken; want dan ga je de constructielimieten voorbij

Typegoedkeuring trekhaak
Een trekhaak op zich moet aan bepaalde eisen voldoen en hier is een certificaat voor nodig. Dit is dus geen typegoedkeuring. Een fietsendrager (en een trekhaak waar je alleen een fietsendrager op mag monteren is in feite een onderdeel van zo'n fietsendrager) is hierin idem.

De goedkeur voor montage van een trekhaak aan een auto moet of al vanaf nieuw goedgekeurd zijn door de fabrikant (keuze op basis van stevige constructie, invloed op crashstructuur, verandering in achterwielophanging stand en belasting, elektronische aansluiting (ook bv op ESP), belasting op aandrijflijn en remmen, etc.) - of de RDW voert een keuring uit die op hetzelfde niveau is als de waar de fabrikant allemaal aan gedacht heeft. Zowel trekgewicht op kenteken als de inbouwinstructies zijn bewijslast dat een trekhaak is toegestaan.

Electra voor trekhaak
Dit is al zo sinds achterlichtunits deel uitmaken van de CAN-bus en/of dat er een detectie in zit voor kapotte lampen. 2000 a 2005 al zijn er modellen die eerder of later hierin meegingen. Verder heeft het gebruik van een aanhanger gevolgen voor ESP, parkeerhulp en ADAS systemen (en ik ben het op wel veel meer plekken tegengekomen dat een aanhangerdetectie in de software van de auto invloed heeft) - en dan is het wel zo fijn als de trekhaak goed met de auto kan communiceren.

Maar we dwalen af: Hoppenbrouwer is schijnbaar een hobbyist en ze geven verkeerde informatie af. En als ze zo met klachten omgaan als bij de topic-starter dan helemaal weg blijven. Topic-starter: vraag een fatsoenlijk bedrijf om het te repareren en/of schakel je rechtsbijstand in. Is Hoppenbrouwer echt een hobbyist dan zal het echter erg moeilijk worden.

Hoppenbrouwer geeft in de advertenties op marktplaats trouwens aan dat hij een particuliere verkoper is en het consumentenrecht niet van toepassing is. Ook zijn er diverse verhalen op autoforums waar Hoppenbrouwer heeft beweerd dat hij een trekhaak kan monteren op auto's die geen aanhangwagengewicht op het kenteken hebben staan en dat je dan even naar de RdW kunt gaan om dat aan te laten passen. Een verhaal wat dus helemaal niet klopt. Geeft weinig vertrouwen eigenlijk

Hij kan wel aangeven een particuliere verkoper te zijn, maar dat houdt natuurlijk geen stand wanneer je op verzoek op verschillende modellen auto's trekhaken monteert en daar ook mee adverteert.
Doordat ook montage geboden wordt, valt in elk geval dat gedeelte onder (bedrijfsmatige) dienstverlening. Dat verkoper daarbij de BTW ontduikt en verzuimt om zich in te schrijven bij de KVK gaat daar niets aan veranderen.

Wat betreft een aan laten passen van het aanhanger gewicht bij de RDW: staat er 0kg op kenteken, dan is aanpassing vrijwel onmogelijk.
Staat er op het kenteken "niet geregistreerd" dan is aanpassing bij de RDW in sommige gevallen mogelijk. Vooral in geval van oude en geïmporteerde auto's. Er is wanneer er "niet geregistreerd" staat een kleine kans dat er wél een typegoedkeuring bestaat voor het trekken van een aanhanger met de betreffende auto.

Maar in geen enkel geval is het "even naar de RDW gaan".

Goed van vertrouwen of naïef is een dun randje.
Maar inderdaad, even contact op nemen met rdw en je weet het helemaal zeker dat dit niet klopt.

Regels rond aanhangers blijven bijzonder (onduidelijk).
Naar mijn laatste kennis (na onderzoek toen mijn broertje zijn caravan en ik een aanhanger kocht voor achter onze auto) kwam ik bij het volgende uit:

Wanneer met alleen B rijbewijs:
Wanneer je combinatie Ledig gewicht trekkend voertuig + Max toelaatbaar gewicht aanhanger onder de 3500 Kg blijft, mag je rijden met B rijbewijs.
Ik dacht dat dit max toelaatbaar gewicht trekkend voertuig was, maar dat klopt dus niet (meer).
Dan kun je dus met rare combinaties rijden zoals een Up met een grote lege trailer die 2000kg mag trekken (maar leeg niet meer als 500kg weegt. Want een up zal om en nabij de 1000kg wegen, dus kom je nog niet in de buurt van de 3500.
Dit staat los van het max trekkend gewicht van de auto (geremd of ongeremd).
Dus mijn broertje mag met zijn auto van 1600Kg een Caravan trekken van 1500Kg (gekeurd tot max 1500Kg) met een B rijbewijs, want totaal gewicht zit op 3100Kg.
Als hij vervolgens rijd met een zware SUV van 2100Kg, moet hij met die zelfde caravan een BE hebben (want totaal gewicht is 3600Kg).

Wanneer met een BE rijbewijs:
Een BE rijbewijs heb je wat aan wanneer het totaal combinatie begint vanaf 3500Kg. Wanneer je met zwaar materiaal werkt, zit je hier gauw aan, want een bus die 2000Kg mag trekken, weegt zelf ook al gauw 1800Kg.
Ik heb hem gehaald omdat ik dacht dat ik er 1 nodig had omdat ik met de grote tandemasser wou rijden van mijn schoonvader welke een eigen kenteken had. Dit is dus niet direct zo.

En nu heb ik ook al links en rechts vernomen dat ze de regels willen verruimen ivm hoge gewicht van BEV's. Ik weet nog niet wat ik hier persoonlijk van moet vinden.

Type goedkeuring voor trekhaak onder voertuig:
Dan over de typegoedkeuring van de auto. Waar een wil is is een weg en dan kan elke hobby bob een trekhaak onder een auto zetten. Het punt is natuurlijk waar de trekhaak onder de auto gemonteerd wordt. Als de chassisbalken niet geschikt zijn, omdat er bijvoorbeeld een accupakket in de weg zit, wordt dit lastig. Dan kun je creatief worden, maar dan is er echt niet veel kilogram nodig om een trekhaak onder de auto vandaan te trekken met alle gevolgen van dien.
Dus als er 0Kg staat, is het gewoon niet mogelijk. Schat ook bagage bakken en fietsdragers niet.
Dan moet je kijken naar kogeldruk (hoeveel kilogram wordt er op de kogel belast). Ook hier kan het mis gaan. 2 elektrische fietsen kunnen er vaak al voor zorgen dat de kogeldruk overschreden wordt. Het chassis van de auto kan dit dan mogelijk niet aan. (ik hoop dat fabrikanten hier een ruime marge in houden).

Ik weet nog dat een 1ste gen Twingo vaag was. Kon wel een trekhaak onder, maar alleen voor fietsdragers. Ik heb het nooit gecontroleerd, maar verwacht wel dat deze x aantal Kg mag trekken volgens het RDW.[controle RDW] Twingo mag ongeremd 445 en geremd 450 trekken, dus wel degelijk goedgekeurd voor trekhaak. Het is alleen bijna niets.

Electra voor trekhaak:
Het kost tegenwoordig steeds meer om een trekhaak onder een auto te monteren. Wanneer je je afvraagt hoe dit komt, is het LED achterlichten. Vroeger kon je de electra splitsen van je achterlichten. Met 2,5 uur ben ik dan klaar met een installatie (ben een geen beroepsmonteur).
Vorig jaar voor het eerst een LED controller geïnstalleerd in onze auto. Een kit met controller is al 3x zo duur en ik ben bijna de hele dag bezig geweest, omdat ik de halve auto uit elkaar moet trekken om de dikke + kabel van voor naar achteren te trekken (incl extra zekeringen installeren). In onze auto zit hier geen voorbereiding voor. En dan moet je nog steeds de signalen weg pakken van de achterlichten. Dus mensen die denken slim te zijn en kabels onder de auto gaan trekken (open en bloot), komen jou duur te staan.

The more you know. Hope it helps :p
Wat betreft rijbewijs B. De ttm auto en ttm aanhanger mogen niet boven de 3500kg uitkomen indien de aanhanger zwaarder is dan 750kg ttm. Wat jij omschrijft is de oude regeling. Ttm aanhanger moet onder ledig gewicht van de auto blijven maar mocht dacht ik ook de 3500 niet overschrijden.

Terug
Bovenaan