Regels rond aanhangers blijven bijzonder (onduidelijk).
Naar mijn laatste kennis (na onderzoek toen mijn broertje zijn caravan en ik een aanhanger kocht voor achter onze auto) kwam ik bij het volgende uit:
Wanneer met alleen B rijbewijs:
Wanneer je combinatie Ledig gewicht trekkend voertuig + Max toelaatbaar gewicht aanhanger onder de 3500 Kg blijft, mag je rijden met B rijbewijs.
Ik dacht dat dit max toelaatbaar gewicht trekkend voertuig was, maar dat klopt dus niet (meer).
Dan kun je dus met rare combinaties rijden zoals een Up met een grote lege trailer die 2000kg mag trekken (maar leeg niet meer als 500kg weegt. Want een up zal om en nabij de 1000kg wegen, dus kom je nog niet in de buurt van de 3500.
Dit staat los van het max trekkend gewicht van de auto (geremd of ongeremd).
Dus mijn broertje mag met zijn auto van 1600Kg een Caravan trekken van 1500Kg (gekeurd tot max 1500Kg) met een B rijbewijs, want totaal gewicht zit op 3100Kg.
Als hij vervolgens rijd met een zware SUV van 2100Kg, moet hij met die zelfde caravan een BE hebben (want totaal gewicht is 3600Kg).
Wanneer met een BE rijbewijs:
Een BE rijbewijs heb je wat aan wanneer het totaal combinatie begint vanaf 3500Kg. Wanneer je met zwaar materiaal werkt, zit je hier gauw aan, want een bus die 2000Kg mag trekken, weegt zelf ook al gauw 1800Kg.
Ik heb hem gehaald omdat ik dacht dat ik er 1 nodig had omdat ik met de grote tandemasser wou rijden van mijn schoonvader welke een eigen kenteken had. Dit is dus niet direct zo.
En nu heb ik ook al links en rechts vernomen dat ze de regels willen verruimen ivm hoge gewicht van BEV's. Ik weet nog niet wat ik hier persoonlijk van moet vinden.
Type goedkeuring voor trekhaak onder voertuig:
Dan over de typegoedkeuring van de auto. Waar een wil is is een weg en dan kan elke hobby bob een trekhaak onder een auto zetten. Het punt is natuurlijk waar de trekhaak onder de auto gemonteerd wordt. Als de chassisbalken niet geschikt zijn, omdat er bijvoorbeeld een accupakket in de weg zit, wordt dit lastig. Dan kun je creatief worden, maar dan is er echt niet veel kilogram nodig om een trekhaak onder de auto vandaan te trekken met alle gevolgen van dien.
Dus als er 0Kg staat, is het gewoon niet mogelijk. Schat ook bagage bakken en fietsdragers niet.
Dan moet je kijken naar kogeldruk (hoeveel kilogram wordt er op de kogel belast). Ook hier kan het mis gaan. 2 elektrische fietsen kunnen er vaak al voor zorgen dat de kogeldruk overschreden wordt. Het chassis van de auto kan dit dan mogelijk niet aan. (ik hoop dat fabrikanten hier een ruime marge in houden).
Ik weet nog dat een 1ste gen Twingo vaag was. Kon wel een trekhaak onder, maar alleen voor fietsdragers. Ik heb het nooit gecontroleerd, maar verwacht wel dat deze x aantal Kg mag trekken volgens het RDW.[controle RDW] Twingo mag ongeremd 445 en geremd 450 trekken, dus wel degelijk goedgekeurd voor trekhaak. Het is alleen bijna niets.
Electra voor trekhaak:
Het kost tegenwoordig steeds meer om een trekhaak onder een auto te monteren. Wanneer je je afvraagt hoe dit komt, is het LED achterlichten. Vroeger kon je de electra splitsen van je achterlichten. Met 2,5 uur ben ik dan klaar met een installatie (ben een geen beroepsmonteur).
Vorig jaar voor het eerst een LED controller geïnstalleerd in onze auto. Een kit met controller is al 3x zo duur en ik ben bijna de hele dag bezig geweest, omdat ik de halve auto uit elkaar moet trekken om de dikke + kabel van voor naar achteren te trekken (incl extra zekeringen installeren). In onze auto zit hier geen voorbereiding voor. En dan moet je nog steeds de signalen weg pakken van de achterlichten. Dus mensen die denken slim te zijn en kabels onder de auto gaan trekken (open en bloot), komen jou duur te staan.
The more you know. Hope it helps