500.000 km gehaald begin van het einde of nieuw begin?

Wfhermansfan

Startmotor
Gisteren haalde mijn auto de 500.000 kilometer. Een half miljoen. Ik zeg het met gemengde gevoelens: bewondering voor het mechaniek dat het zo lang heeft volgehouden, maar ook het besef dat dit vrijwel zeker het eindstation is.

Want eerlijk: hij valt uit elkaar.

De poelie zit muurvast, en kan eigenlijk alleen vervangen worden door een nieuwe dynamo te plaatsen, garage zei dat alleen de poelie vervangen niet kon omdat er ea was afgesleten/versleten was. De multiriem is eerder dit jaar al geknapt, en gisteren klonk er weer een knal. Ik weet inmiddels hoe dat klinkt. Kost iedere keer 125 euro, geld wat ik zeker heb, maar het zijn meer de samengeknepen billetjes die ervoor zorgen dat dit oncomfortabel voelt.

De airco doet het niet meer. De claxon werkt alleen als hij daar zelf zin in heeft (soms wel soms niet). De staat van de auto weerspiegelt die van een mens op leeftijd: van buiten nog toonbaar, van binnen broos, moe en onbetrouwbaar.

En toch... hij heeft me ver gebracht. Letterlijk.

Maar nu komt de vraag waar ik mee zit. De leaseauto is besteld, maar wordt op z'n vroegst in november geleverd. Tot die tijd moet ik iets. Ik krijg 600 euro reiskostenvergoeding per maand ruim voldoende om een alternatief te overwegen.

Optie 1: Een tweedehands elektrische auto kopen. Ik kan thuis laden en op werk is laden 30 cent per kilowatt, dat is goed te doen. Dat maakt EV rijden ineens heel betaalbaar. En als ik iets vind met stevige afschrijving, zou ik het misschien in november weer kunnen verkopen met beperkte schade. Kona schrijft hard af en vind ik een prima auto. Tesla mag niet van mijn vrouw.

Optie 2: Toch de dynamo en multiriem vervangen. Nog even doorrijden met wat er over is. APK loopt nog tot april 2026 dus een beurt hoeft niet per se.

Wat is wijsheid? Emotioneel zou ik deze auto liever waardig laten gaan. Praktisch gezien is de afweging complexer.

Ik hoor graag hoe anderen dit zouden aanpakken.
 
Respectabele km stand bereikt! Chapeau daarvoor!

Ik neem aan dat de leaseauto zakelijk besteld is, kan jouw bedrijf in dat geval niet faciliteren in een voorloper/poolauto totdat je nieuwe auto binnen is?
 
Nee voorloper heb ik al gevraagd, heeft met collega's te maken die dat ook niet mochten en dan krijg je scheven ogen. Ja 500.000 heb ik nog nooit gehaald om eerlijk te zijn
 
Ik zou een prijsopgave vragen bij een niet merkgebonden garage voor het meest noodzakelijke, tenzij je em dusdanig beu bent. In deze staat krijg je die auto toch lastig verkocht tenzij aan een armlastige student of zo voor een kratje bier. Die airco herstellen kan gaan van simpel/goedkoop tot laat het maar.
En “op zijn vroegst november”, ik weet wat dat wil zeggen. Kan dus evengoed Maart 2026 zijn.
 
Met @Niseko eens. Op zoek naar een garage die een indicatie kan geven voor wat er écht nu vervangen moet worden en verder gewoon karren.
Als een auto je van A > B brengt zonder problemen waarom zou je 'm dan weg doen? Stel je hebt nu 1100 euro kosten over het hele jaar.
Je kán voor die 1100 euro inderdaad ook een auto kopen met de helft aan kilometers en een jaar keuring, maar je weet totaal niet wat je dan koopt. Misschien koop je wel de ellende van een ander, weet jij veel?
Dan kan je beter die 1100 euro weer investeren in deze auto en er lekker mee blijven rijden.
Ga naar een garage. Laat diegene een lijst opstellen met dingen die NU moeten gebeuren, dingen die binnen zeg 2 jaar moeten gebeuren, en dingen die het "nog wel wat langer" volhouden. En ga gewoon langzaam aan de gang dat aan te pakken. Misschien houdt die auto het nog wel 1-2-3 Ton vol, weet jij veel joh?
Verkopen gaat 'm niet worden met die kilometerstand tenzij het een Volvo is.
Je gaat er hooguit 4-500 euro voor terug krijgen omdat 't gewoon een kilometerstand is waar 95% van de bevolking bang voor is.
Terwijl ik er bijvoorbeeld niet voor weg zou lopen, want dat betekent: Veel warm gereden, veel snelweg.
 
Ik snap jullie, maar een nieuwe dynamo, nieuw banden (moet eigenlijk ook), nieuwe multiriem het is zo duizend euro. En olieverbruik begint bizar hoog te worden, een liter voor elke 1000 kilometer. Deze auto heeft zijn beste tijd echt wel gehad en ja klopt op zijn vroegst november is zo later ik weet het..... Ik zit gewoon niet te wachten op allerlei onderhoudskosten
 
Laatst bewerkt:
Ik snap jullie, maar een nieuwe dynamo, nieuw banden (moet eigenlijk ook), nieuwe multiriem het is zo duizend euro. En olieverbruik begint bizar hoog te worden, een liter voor elke 1000 kilometer. Deze auto heeft zijn beste tijd echt wel gehad en ja klopt op zijn vroegst november is zo later ik weet het..... Ik zit gewoon niet te wachten op allerlei onderhoudskosten

Dan heb je eigenlijk zelf al antwoord gegeven op je vraag. Optie 2 gaat het niet meer worden.
Optie 1 twee keuzes; of koop, of private (short) occasion lease via ANWB bijvoorbeeld (Toyota Yaris rond de 400 EUR pm excl brandstof).
 
In jouw geval zou ik een diagnose laten stellen en zien voor 2DH onderdelen; een deel van de kosten haal je er weer uit bij verkoop en je hebt vervoer. Olieverbruik kan ook vanalles zijn, lek, carterventilatie verstopt etc.
Over welke auto gaat het trouwens?
@NicoGTR bizar dat de auto blijft functioneren met een vastgelopen poelie toch? Tenzij die 2 multiriemen heeft, kan ook, bvb afzonderlijk voor de airco.
 
Tja, op gegeven moment is het 'op'. Ik zou hem weg doen en iets kopen om zorgelois te rijden tot je leaseauto er is.

Ik heb hetzelfde gehad. Mijn Volvo had er ook 500.000 km opzitten. Het was zo'n goede auto dat de meeste onderdelen nog origineel waren maar je weet dat het er dan allemaal een keer aankomt. Intussen al weer 7 jaar geleden maar een liefhebber rijdt er blijkbaar nog steeds mee, heeft gewoon nog apk.
 
  • Leuk
Waarderingen: rw54
Ik had dat duivelse dilemma met mijn Mercedes C200cdi W203, met 543.000 km op de klok, 14 jaar oud en inmiddels 9 jaar op mijn naam. Met name angst voor het onbekende dat het kon gaan begeven, de basis was goed. Echter gezien de leeftijd vier nieuwe banden nodig, wat roest bijwerken, een grote beurt (waarbij ik regelmatig veren moest vervangen - kwam door gemene drempels in het dorp die ook met lagere snelheid volgens de garagehouder bij meerdere mensen zorgen voor vaker vervangen van veren). Bij mij viel de balans toen naar 'een andere auto' maar ik weet niet hoe ik het zou hebben behandeld met een leaseauto in het vooruitzicht een paar maanden later en wellicht wel grotere actuele problemen. Maar inderdaad, ik sluit me aan bij @Niseko en anderen: zet de opties op een rijtje en beslis wat je zelf het beste gevoel geeft. Waarbij ik in dit geval waarschijnlijk zou kiezen tussen 'doen wat nu hard nodig is en houden'. Zeker omdat de tijdsduur redelijk nabij en redelijk begrensd is.
 
Het blijft lastig. Ik zou persoonlijk niets meer investeren in deze auto en een andere zoeken, je hebt namelijk geen garantie dat je na deze reparaties verschoond blijft van nieuw leed. De kans daarop is reëel bij een auto met 5 ton op de teller. Je geeft zelf eigenlijk ook al aan dat je geen vertrouwen hebt in de auto. Ik denk overigens wel dat dit de optie is die je potentiëel met deminste kosten deze periode kan laten overbruggen, maar het kan ook fout gaan.

Waarschijnlijk zou ik in jouw situatie voor een short lease gaan, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je er mee gaat rijden. De gedachte om een EV te kopen is in dat kader ook niet gek, maar ik denk dat je in die periode al snel 2 tot 3 duizend euro afschrijft (verschil tussen inkoop- en verkoopwaarde). Overigens zou ik niet voor de Kona maar de Ionic gaan als niet persé een grote range nodig hebt. Die kun je nu voor zeer aantrekkelijke prijzen kopen en hoewel de batterij klein is, komt hij relatief ver omdat hij extreem zuinig is.
 
In jouw geval zou ik een diagnose laten stellen en zien voor 2DH onderdelen; een deel van de kosten haal je er weer uit bij verkoop en je hebt vervoer. Olieverbruik kan ook vanalles zijn, lek, carterventilatie verstopt etc.
Over welke auto gaat het trouwens?
@NicoGTR bizar dat de auto blijft functioneren met een vastgelopen poelie toch? Tenzij die 2 multiriemen heeft, kan ook, bvb afzonderlijk voor de airco.
Volgens de garage was hij rijdbaar, inmiddels 80000 gelopen met vastgelopen poelie.
 
Gezien de kilometers zou ik niet voor short lease gaan, maar een niet courante diesel kopen die recent nog wat onderhoud heeft gehad.
 
Ik zou het volgende doen: koop iets kleins en op leeftijd, dat goed in de markt ligt met weinig kilometers. Dat laat je afleveren met een nieuwe APK en verkoop je in november weer. De auto heeft dan nog steeds een lange APK. Maak een mooie advertentietekst en je bent weer vlot van deze auto af.

Is misschien wat avontuurlijk maar naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan een shortlease constructie.
 
Ik zou zoiets doen als voorbeeld:


Best wel betrouwbare motor voor zover ik weet. Apk bij aflevering.

Deze rijden tot je je lease-auto hebt en dan laten ophalen door een handelaar voor een paar honderd euro of voor iets meer geld particulier verkopen als je daar de tijd voor hebt. Heb je een klein half jaartje voor weinig geld rondgereden.
 
Ten eerste dus de keuze voor doorgaan of iets tijdelijks.

Bij iets tijdelijks dan nog de keuze voor goedkoop of voor iets erg leuks nu het nog kan.
 
Ik zou hem maken, kost wat geld, maar andere auto is ook niet de goedkoopste oplossing kan ook van alles stuk gaan.
 
Kapotte airco (en de zomer moet nog beginnen...), versleten banden, knappende multiriemen, dynamo perikelen, en 1 liter olie op 1000km (met 4000km per maand dus ongeveer 1 liter in de week)... Ik snap heel goed dat je niet meer op deze wagen durft te vertrouwen.

Ik zou een occasion zoeken voor een paar duizend euro met misschien een jaar garantie ofzo (zorg dat je daar ook echt ff over praat met de occasionhandelaar waar je langs gaat, en dat je dat op papier zet met handtekeningen voor je daar het erf af rijdt).
En dan proberen je huidige auto daar achter te laten voor de schrootwaarde (+/-500 euro moet je altijd kunnen krijgen, dat krijg je er ook voor als je hem zelf "weg brengt". Mogelijk kan je wagen nog voor een 2e leven naar afrika, daar zijn van mij ook al 2 wrakken heen gegaan, daar kreeg ik gewoon nog 450 en 500 euro voor bij inruil).
Als de occasionhandelaar een beetje een behoorlijke reputatie heeft, zou ik daar ook gewoon open kaart spelen. Mogelijk wil hij de occasion die je er nu koopt over een jaar ook wel weer terug nemen.

Je geeft aan dat je 600 euro in de maand aan reiskostenvergoeding krijgt. Klinkt alsof je het financieel niet erg slecht hebt. Je hebt ook de afgelopen x honderd duizend kilometer waarschijnlijk ook geen bakken met geld aan je wagen uitgegeven. Dus dat er nu ff een jaar aan komt wat significant duurder is qua autovervoer is dan niet erg.

Ff slikken en door met een wagentje wat zeer waarschijnlijk veel minder gelopen heeft met minder gebreken, zodat je ook het komend (half) jaar weer een auto hebt waarop je kunt vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem maken, kost wat geld, maar andere auto is ook niet de goedkoopste oplossing kan ook van alles stuk gaan.
Heb je ook gelezen over het hoge en erger wordende olieverbruik? Ook nog een andere motor? Nee dit is einde verhaal.
 
Wat voor auto gaat het eigenlijk om?

Dan is er een betere inschatting te maken of het rendabel is om er nog geld in te steken
 
Heb je ook gelezen over het hoge en erger wordende olieverbruik? Ook nog een andere motor? Nee dit is einde verhaal.
Ja dat heb ik gelezen, maar dat betekent niet dat de motor er morgen mee stopt. Nu voor een paar maanden een andere auto kopen is pure geldverspilling.
 
Ja dat heb ik gelezen, maar dat betekent niet dat de motor er morgen mee stopt. Nu voor een paar maanden een andere auto kopen is pure geldverspilling.
Tja, ik denk dan aan 5 keer 4000 km en minimaal een liter per week bijvullen. Zelf zou ik zo niet rond willen rijden.
 
Tja, ik denk dan aan 5 keer 4000 km en minimaal een liter per week bijvullen. Zelf zou ik zo niet rond willen rijden.
Ik heb al gehad dat ik een kar erachter deed, olie had bijgevuld voor de rit en tijdens de rit ging het lampje branden, had er net een liter ingegooid, dan ga je je wel zorgen maken
 
Ja dat heb ik gelezen, maar dat betekent niet dat de motor er morgen mee stopt. Nu voor een paar maanden een andere auto kopen is pure geldverspilling.
Ja, het gaat geld kosten, maar dat gaat het sowieso.

Wat mij betreft is betrouwbaarheid 1 van de allerbelangrijkste dingen aan een auto en de huidige is dat zeker niet. Het is gewoon roulette, wanneer laat de kar je staan. Is het voor de deur of op je werk, dan heb je pech, is het midden op de van brienoordbrug of onderweg naar het ziekenhuis of een andere belangrijke afspraak dan heb je gruwelijk veel pech. Ik zou dat risico zelf nooit willen lopen.

Wat een jaar in een andere auto rijden kost, kan meevallen. Een diesel van een paar duizend euro schrijft nagenoeg niets meer af. En als je het niet erg vind om een jaartje te dieselen en je eisen zijn niet al te hoog, dan zal het je verbazen wat er te koop is met relatief lage kilometerstanden.
LINK dit lijstje vond ik met 3 minuten zoeken, volgens mij zijn ze allemaal beter dan wat je nu hebt en als je er over een jaar 1000 euro minder voor krijgt dan je er nu voor betaald, dan is het nog steeds goedkoper dan nu repareren en door rijden.
 
"Opel Vectra".... Ja, ken ik maar daar was de motor reeds met 330'000km op. Sinsdien rij ik alleen maar Volvo (V50-T5 2005-2015 320'000km/V40 II D3 2015-heden 255'000km) en heb geen problemen meer.
 
Heb navraag gedaan nieuwe dynamo met nieuwe multiriem kost 800. Banden moeten ook kost tegenwoordig ook zo 500 met alles erop en aan. Ik ga november echt niet redden, dat is een beetje het probleem. En 1300 is wel geld wat ik heb, maar vind het eigenlijk zonde als je er max 500 voor krijgt.
 
Heb navraag gedaan nieuwe dynamo met nieuwe multiriem kost 800. Banden moeten ook kost tegenwoordig ook zo 500 met alles erop en aan. Ik ga november echt niet redden, dat is een beetje het probleem. En 1300 is wel geld wat ik heb, maar vind het eigenlijk zonde als je er max 500 voor krijgt.
Dus voor 1300 kun je het tot november redden?
Krijg je er 500 voor terug, dus kost het je feitelijk 800 euro.

Je weet nu wat je hebt en goedkoper ga je het niet redden tot november.
Alleen dat olieverbruik is wel een dingetje natuurlijk.
 
En welke elektrische auto was je van plan te kopen voor diezelfde 1300 Euro? ;)

Gekkigheid natuurlijk maar wat is nu daadwerkelijk het alternatief waar je naar kijkt?
 
En welke elektrische auto was je van plan te kopen voor diezelfde 1300 Euro? ;)

Gekkigheid natuurlijk maar wat is nu daadwerkelijk het alternatief waar je naar kijkt?
een EV van rond de 13k want veel minder wegenbelasting (nu 169 pe rmaand) veel goedkoper tanken en bijna geen onderhoud nodig en veel minder risico op gebreken en een EV verkoop je heus wel weer door. @Guus Leferink dat is een beetje onzinnige vergelijking, nu krijg ik ook 500 schat ik zo, dus kost het me wel degelijk 1300 zit nog apk op tot april 2026 en dan vind je altijd wel een gek die denkt dat hij voor 500 tot april kan rijden
 
Dus om 850 euro wegenbelasting en 1300 euro onderhoud te besparen ga je 13k uitgeven met het risico daar straks misschien maar 9-10k voor terug te krijgen bij verkoop? En dat terwijl je 600 per maand vergoeding krijgt ( waarmee je dus gewoon die Vectra een paar maanden rijdend kan houden ) Ik zeg penny wise, pound foolish ;) In ieder geval succes met juiste keuze maken.
 
Sowieso voor private (occasion) short lease gaan, de rest gaat geen garantie geven en gedoe met aan/verkoop.
 
Voor je gevoel moet je in dit soort gevallen de reparaties niet over de komende maanden uitsmeren, maar over je hele 'autocarriere'. Iedereen zou het liefst met alle slijtagedelen op het laatste randje een auto inruilen. De laatste jaren nooit meer iets doen aan elke auto die je ooit bezit is onmogelijk. Neem het gewoon op de koop toe. Bij verkoop kan het ook net een duwtje geven aan de (in)koper om iets meer te geven. Als je 500.000km op een auto hebt staan heb je ook veel goedkope kilometers gedraaid. Banden hoeven natuurlijk niet nieuw.

Een auto inruilen is altijd een prijzige transactie. Of je moet iets heel betrouwbaars kunnen vinden van particulier en dan weer particulier verkopen. Shortlease is dan slimmer maar waarschijnlijk net zo prijzig. Misschien kan je nog overwegen door de weeks iets via bo-rent, greenwheels of mywheels te huren. Als dat zo'n 15 keer per maand is (de rest vakantie/thuiswerk/carpool/OV/fiets?) dan zit je aan zo'n €500 huurkosten.
 
Ik zou de Vectra lekker verkopen, heeft nog APK en daar rijdt een Roemeen zo mee weg voor € 500.
Niet op Marktplaats zetten (duur en daar kijkt voornamelijk NL), maar op Autoscout, dat is gratis en daar kijkt heel Europa.
En dan koop je gewoon een goedkope auto ervoor terug met ruime APK. Een oudere Japanner bijvoorbeeld, of een Renault Megane 1.5DCI 2010-2012. Betrouwbare comfortabele auto die zuinig rijdt, goedkoop in aanschaf (€ 2500 - € 3500) en kun je straks prima kwijt als je je lease auto krijgt.
 
Heb navraag gedaan nieuwe dynamo met nieuwe multiriem kost 800. Banden moeten ook kost tegenwoordig ook zo 500 met alles erop en aan. Ik ga november echt niet redden, dat is een beetje het probleem. En 1300 is wel geld wat ik heb, maar vind het eigenlijk zonde als je er max 500 voor krijgt.
Hoe komt iedereen toch aan die idiote prijzen? Dynamo's zijn ruildelen. Voor 150 heb je een gereviseerde met inruil van de oude. Paar tientjes voor een riem, uurtje werk en je bent voor 200 klaar.
 
Is de auto bij een Opel-dealer in onderhoud? Dan kan ik de prijs begrijpen, maar zou ik wel zoeken naar een
(Opel-)specialist. Evenveel kennis, maar scheelt in de portemonnee.
 
Hoe komt iedereen toch aan die idiote prijzen? Dynamo's zijn ruildelen. Voor 150 heb je een gereviseerde met inruil van de oude. Paar tientjes voor een riem, uurtje werk en je bent voor 200 klaar.
Jij lijkt me ook op basis van eerdere reacties echt nog een eerlijke mechanieker 'van de oude stempel' zoals we hier zeggen en da's een compliment. En natuurlijk mag een goede mechanieker prima de kost verdienen, daar is niks mis mee.

Ja, de uurtarieven gaan echt nergens meer over (ik hoor van vrienden in de US tot >200$ per uur en dat is niet voor exoten), zeker omdat de mensen die het werk uitvoeren geen absurde bedragen verdienen. Personeelstekort hé & werk genoeg / teveel...
Als je zegt dat je cash ipv met de kaart gaat betalen en niet alles genre ruitewissers moet op de factuur schuif je wel wat op in de planning kan ik zeggen @ Zwart. Is dat eerlijk, nee maar wel de realiteit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan