Wfhermansfan
Startmotor
Gisteren haalde mijn auto de 500.000 kilometer. Een half miljoen. Ik zeg het met gemengde gevoelens: bewondering voor het mechaniek dat het zo lang heeft volgehouden, maar ook het besef dat dit vrijwel zeker het eindstation is.
Want eerlijk: hij valt uit elkaar.
De poelie zit muurvast, en kan eigenlijk alleen vervangen worden door een nieuwe dynamo te plaatsen, garage zei dat alleen de poelie vervangen niet kon omdat er ea was afgesleten/versleten was. De multiriem is eerder dit jaar al geknapt, en gisteren klonk er weer een knal. Ik weet inmiddels hoe dat klinkt. Kost iedere keer 125 euro, geld wat ik zeker heb, maar het zijn meer de samengeknepen billetjes die ervoor zorgen dat dit oncomfortabel voelt.
De airco doet het niet meer. De claxon werkt alleen als hij daar zelf zin in heeft (soms wel soms niet). De staat van de auto weerspiegelt die van een mens op leeftijd: van buiten nog toonbaar, van binnen broos, moe en onbetrouwbaar.
En toch... hij heeft me ver gebracht. Letterlijk.
Maar nu komt de vraag waar ik mee zit. De leaseauto is besteld, maar wordt op z'n vroegst in november geleverd. Tot die tijd moet ik iets. Ik krijg 600 euro reiskostenvergoeding per maand ruim voldoende om een alternatief te overwegen.
Optie 1: Een tweedehands elektrische auto kopen. Ik kan thuis laden en op werk is laden 30 cent per kilowatt, dat is goed te doen. Dat maakt EV rijden ineens heel betaalbaar. En als ik iets vind met stevige afschrijving, zou ik het misschien in november weer kunnen verkopen met beperkte schade. Kona schrijft hard af en vind ik een prima auto. Tesla mag niet van mijn vrouw.
Optie 2: Toch de dynamo en multiriem vervangen. Nog even doorrijden met wat er over is. APK loopt nog tot april 2026 dus een beurt hoeft niet per se.
Wat is wijsheid? Emotioneel zou ik deze auto liever waardig laten gaan. Praktisch gezien is de afweging complexer.
Ik hoor graag hoe anderen dit zouden aanpakken.
Want eerlijk: hij valt uit elkaar.
De poelie zit muurvast, en kan eigenlijk alleen vervangen worden door een nieuwe dynamo te plaatsen, garage zei dat alleen de poelie vervangen niet kon omdat er ea was afgesleten/versleten was. De multiriem is eerder dit jaar al geknapt, en gisteren klonk er weer een knal. Ik weet inmiddels hoe dat klinkt. Kost iedere keer 125 euro, geld wat ik zeker heb, maar het zijn meer de samengeknepen billetjes die ervoor zorgen dat dit oncomfortabel voelt.
De airco doet het niet meer. De claxon werkt alleen als hij daar zelf zin in heeft (soms wel soms niet). De staat van de auto weerspiegelt die van een mens op leeftijd: van buiten nog toonbaar, van binnen broos, moe en onbetrouwbaar.
En toch... hij heeft me ver gebracht. Letterlijk.
Maar nu komt de vraag waar ik mee zit. De leaseauto is besteld, maar wordt op z'n vroegst in november geleverd. Tot die tijd moet ik iets. Ik krijg 600 euro reiskostenvergoeding per maand ruim voldoende om een alternatief te overwegen.
Optie 1: Een tweedehands elektrische auto kopen. Ik kan thuis laden en op werk is laden 30 cent per kilowatt, dat is goed te doen. Dat maakt EV rijden ineens heel betaalbaar. En als ik iets vind met stevige afschrijving, zou ik het misschien in november weer kunnen verkopen met beperkte schade. Kona schrijft hard af en vind ik een prima auto. Tesla mag niet van mijn vrouw.
Optie 2: Toch de dynamo en multiriem vervangen. Nog even doorrijden met wat er over is. APK loopt nog tot april 2026 dus een beurt hoeft niet per se.
Wat is wijsheid? Emotioneel zou ik deze auto liever waardig laten gaan. Praktisch gezien is de afweging complexer.
Ik hoor graag hoe anderen dit zouden aanpakken.