Rembrandt - Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) - Witte rook....!

@Rembrandt en is zoiets niet iets? Denk dat de kids daar helemaal happy van worden. En dan kan je zelf een leuke c-klasse rijden ofzo.
Combo_HitchStand_AlumChrGrn.jpg

Als je er op let zie je de Multivan best vaak. Afgelopen week toch 3 stuks. Allemaal donkere tinten, zwart/grijs etc.
Waarschijnlijk zag ik ze altijd aan voor een Transporter :ROFLMAO:

Zoals gezegd ga ik de komende tijd mijn tuin opbreken en een oprit maken.
Dat houdt niet veel meer in dan gras afsteken en grind erin. :p Maar omdat ze hier in de buurt veel met herinrichting van straten bezig zijn, wil ik het wel officieel (lees vergunning) zodat ik bij herinrichting niet ineens een boom voor mijn oprit heb staan.:ROFLMAO:

Reden voor de oprit is, dat de nieuwe auto hoogstwaarschijnlijk electrisch of (plugin)hybride wordt. En er dus een oplaadpunt aan huis moet komen.

De lease-regeling vereist een laadpunt, danwel aanwezig, danwel meegeleast.
Nu wil ik niet teveel aan mijn muur (klein kastje) en is de installatie vrij recht-toe-recht-aan (meterkast zit op "de goede muur", dus het is een kwestie van een gat boren), dus lijkt me de mee-lease-optie relatief duur.

Ik ben nu dan ook op zoek naar een klein oplaadpunt (liefst zonder kabel), dat aan de muur kan en direct door de muur verbonden is met de meterkast.

Is hier enige ervaring met zo'n "wall box"?
Zijn er andere oplossingen die ik in overweging moet nemen?

Kijk even rond bij Soolutions. Die hebben erg veel en kunnen ook goed advies geven.
Zorg ervoor dat je een laadpunt hebt met een gecertificeerde MID meter en dat ie kan verrekenen.

Ik heb een wallbox, geadviseerd door een locale installateur. Kast hang in de garage met een vaste kabel die onder de deur naar buiten gaat. Met een losse kabel ben je altijd eerst aan het klooien... waar ligt'ie, aansluiten etc. Nu kom ik aan, druk op laadpoort openen en hang dat ding erin. Bij wegrijden alleen ontkoppelen en de kabel over de haspel slingeren.

Ik heb een wallbox, geadviseerd door een locale installateur. Kast hang in de garage met een vaste kabel die onder de deur naar buiten gaat. Met een losse kabel ben je altijd eerst aan het klooien... waar ligt'ie, aansluiten etc. Nu kom ik aan, druk op laadpoort openen en hang dat ding erin. Bij wegrijden alleen ontkoppelen en de kabel over de haspel slingeren.
Zoveel gedoe is dat toch niet? Ik vind zo'n laabkabel aan de gevel geen porem.

@Rembrandt, ik zou wel kijken naar een laadpaal met loadbalancing. Wij hebben de Alfen Single S-line. Deze heeft loadbalancing, maar is niet per se compact.

Dat is een leuke klus inderdaad. Met een wallbox zou ik op een aantal zaken letten:
  • 3-fasenstroom (laadt sneller) als je dat nog niet in huis hebt geïnstalleerd
  • Load balancing
  • Eigen MID meter en communicatie voor verrekening met werkgever (bij ons wordt dat via het laadpasje bijgehouden en maandelijkse verrekening gaat via 50five automatisch en vlekkeloos - je hoeft alleen maar het pasnummer, elektriciteitstarief (redelijk eenvoudig aan te passen als je eens van contract verandert) en je rekeningnummer door te geven.
  • Verder inderdaad eigen voorkeur.
We hebben zelf een Alfen Eve Single Pro-Line met display, dan kun je de laadsnelheid aflezen en bij het uithalen van de kabel (einde laadsessie) de hoeveelheid geladen stroom. Hij is re-de-lijk compact en in de praktijk hebben veel wallboxen een vergelijkbare omvang/maat. Keuze van de bodycasing is wit (die intussen na vier jaar lichtjes vergeelt) of donkergrijs.
Wellicht handig:
Er zijn overigens verschillende acties bij verkopers van elektrische auto's die korting geven - of de kosten helemaal vergoeden - bij plaatsing van een wallbox thuis als je een elektrische of plug-in hybride auto koopt of least. Ik zou dat in ieder geval navragen. Ook de leasemaatschappij kan hieraan meewerken, immers kunnen ze potentieel het nodige besparen in vergelijking dat je bij een openbare laadpaal zou gaan laden.

Nou, je moet die losse kabel ook weer ergens laten. Neem je die mee? Leg je die in de gang? Sta je in de regen met een natte kabel, of kom je aan in de regen en dan klep open te gooien om bij je kabel te komen? Ik pak 'm en hij gaat in de auto. Ik heb donkere stenen en de kabel is zwart, valt nauwelijks op. Als we langer wegblijven gooi ik de kabel de garage in.

Ik zou zo'n ding, als het even kan, niet direct aan de muur maken. Gewoon op een paal(tje) die wellicht strak tegen de muur aan staat en waarbij de "wallbox" alsnog op exact dezelfde plek uitkomt.

Dat geeft dan geen zichtbare herinneringen als je walbox toch nog een keer wilt verplaatsen of er een keer een andere komt, met andere gaten etc

Ook de leasemaatschappij kan hieraan meewerken, immers kunnen ze potentieel het nodige besparen in vergelijking dat je bij een openbare laadpaal zou gaan laden.
De laadkosten worden gewoon doorgezet naar de werkgever, dus een leasemaatschappij boeit het echt niks waar je laadt hoor :)

Kijk ook even dat je er een kiest die V2G, Vehicle to Grid (of home) ondersteunt. Dat kan in de toekomst nog wel eens heel erg fijn zijn.

Kijk ook even dat je er een kiest die V2G, Vehicle to Grid (of home) ondersteunt. Dat kan in de toekomst nog wel eens heel erg fijn zijn.
Allemaal opties die ik wel in mijn hoofd had……voor later.;)
Ik heb geen zonnepanelen, stook nog een paar duizend kuub gas per jaar en heb zelfs nog wat enkel glas.:rolleyes:
Tuurlijk…..idealiter wil ik ook naar HR+++++++, zonnepanelen, van het gas af, V2G en 3-fasen.
Maar voorlopig hoeft dat nog niet. Daar is het huis (van meer dan 100 jaar oud) echt nog niet klaar voor.

Dus voorlopig een simpele wallbox zonder kabel, in de basis gewoon op 1-fase. Met de beoogde hybrid ben ik niet afhankelijk van de electra.

Eigenlijk komt die elektrische/hybride auto gewoon te vroeg.:ROFLMAO:

Paar duizend kuub! Wooh...kom ik aan met mijn 5000 kWh per jaar....

Maar goed als je toch geld uitgeeft aan een wallbox dan kun je maar beter direct de voorbereidingen goed hebben aangelegd. Zelfs als die nu op 1 fase zit.

Ik heb geen zonnepanelen, stook nog een paar duizend kuub gas per jaar en heb zelfs nog wat enkel glas.:rolleyes:
Tuurlijk…..idealiter wil ik ook naar HR+++++++, zonnepanelen, van het gas af, V2G en 3-fasen.
Maar voorlopig hoeft dat nog niet. Daar is het huis (van meer dan 100 jaar oud) echt nog niet klaar voor.

Dus voorlopig een simpele wallbox zonder kabel, in de basis gewoon op 1-fase. Met de beoogde hybrid ben ik niet afhankelijk van de electra.

Ik kijk geïnteresseerd mee met alle opties. ;)

Hier ook een huis uit 1886, wel up-to-date qua energieverhaal en meterkast. Geen zonnepanelen want dat kan cq mag niet op riet.
Ook zoekende naar wallbox voor de komende PHEV vanuit de wagenparkbeheer organisatie blijft het akelig stil op vragen wat er mogelijk is…
Gelukkig stookt zo’n ding ook gewoon benzine, hahahah.

Erg blij met de tips die ik hier voorbij zie komen!(y)

Hier een peblar laadpaal. Was goedkope optie, met prima opties zoals loadbalancing en puur zonneladen. Maar voor jou klinkt een granny lader al voldoende...

Dat zou ik op zich ook voldoende vinden. Gewoon de kabel door het keukenraam en inpluggen. Kan ie zelfs op een aparte groep.
Maar de leaseregeling heeft het over een verplichte aanwezigheid van een lader bij elektrisch/hybride.

Dat zou ik op zich ook voldoende vinden. Gewoon de kabel door het keukenraam en inpluggen. Kan ie zelfs op een aparte groep.
Maar de leaseregeling heeft het over een verplichte aanwezigheid van een lader bij elektrisch/hybride.
Lijkt me op den duur ook wel gemakkelijker/beter. Het zou mij op een gegeven moment gaan irriteren om steeds voor het laden het keukenraam open te moeten doen en 'om het hoekje' de stekker in het stopcontact te steken. Dan zou ik minstens iets met een buitenstopcontact doen. En dan ben je met een lader wellicht wel duurder maar tegelijkertijd gemakkelijker uit.

HR+++, balansventilatie, 21 zonnepanelen, bodemlus warmtepomp, 3-fasen. Schiet aardig op hier, mis alleen nog de V2G-auto / wallbox haha.

Hier dus een wallbox aan de muur hangen met 5,5m snoer. Geen gekloot met de losse kabel die nat wordt en weer in de auto mee moet.

Deze 40-jarige doet het met een 2021-huis, dus ik hoor er niet helemaal bij ;-)

Ik heb een Ultimate Speed Wallbox van Lidl. Kostte maar 200 euro en doet het uitstekend. Was ook goed getest. Ook met 5 meter kabel eraan. Van Homewizard nog een kWh/meter in de meterkast geplaatst i.c.m. een extra groep. Kan ook mooi via een app zien hoeveel kWh de auto geladen heeft.

Soms heeft een schade ook z’n voordelen.
Omdat de schade veroorzaakt is door anderen, wil de leasemij ‘m natuurlijk gerepareerd hebben. Dus ondanks dat ik de auto nog zo’n twee maanden heb, is de auto nu voor bumperherstel naar de schadehersteller.
En heb ik deze week de kans om uitgebreid te testen hoe elektrisch rijden bevalt. De vervangende auto is een blauwe ID4 Pro.

Mijn vrouw werd na 5 minuten al misselijk van het accelereren.:sick:
Dus met haar erbij maar even rustig aangedaan. En da’s nog best lastig doseren, als je uit een logge Tiguan Allspace met 1.5-liter turbomotortje komt.:p
Eens kijken hoe lang ik kan “proefrijden”.

Ik vind de acceleratie van onze ID.7 ook heel loom en vriendelijk. Kan me nauwelijks voorstellen dat je daar misselijk van wordt. Trap je het pedaal door de vloer met de auto in sportstand? (Zelfs dan valt de ID.7 mij mee)

Welke uitvoering heb je meegekregen?

Nogmaals: in vergelijking met de Tiguan, hè.
Die accelereert niet, die komt op gang. :p

@Geuzert, ik zou even moeten kijken, maar het lijkt een vrij basic Pro uitvoering (en ik vermoed zelfs de “oude” configuratie).

Ik vind het trouwens heerlijk, die constante power die je onder je rechtervoet hebt. En de rust in geluid en rijden. Ik zou er wel aan kunnen wennen.

De Audi A6 etron is dan ook de goede tweede op de lijst.;)

Ja, hier ook een Pro met 286 pk. Ik vind ’m echt top rijden, hoor — dat directe koppel vergeleken met de Passat die we hiervoor hadden is heerlijk. Ik wilde alleen zeggen dat het binnen de EV’s niet per se de vlotste is. Hij lijkt vooral op comfort afgestemd. Vanuit stilstand trekt hij eerst vrij rustig op en versnelt daarna geleidelijk steeds sneller.

Zegt de leaseregeling ook iets over wat je met die lader moet doen als je gaat verhuizen of de bijbehorende auto / werkgever niet meer hebt, ergens tijdens of bij einde looptijd?

Het schijnt nogal een 'nodeloos' beslag op de schaarse capaciteit aan technici te leggen, die 'walboxen' hoorde ik van de week. ;)

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Athlon zit (nog) in de MB (financial) moederschoot, dus ik zou denken dat dat merk nog wat extra support krijgt..

In het dorp waar mijn dochter woont staat vrij vaak een hardblauwe Multivan aan de publieke laadpaal. Single tone, doet zo'n auto toch wel goed hoor, mooi strak. Vind ik dan.

Medium Blue heb ik in het echie gezien en vond ik veel te “hard”. Niet mooi.
Nee, de kleur staat vast. Enige reden om dat te veranderen is de prijs, want de two-tone is wel erg prijzig. Dus als daarmee de auto buiten budget valt wordt het één kleur.

Van de ID4 heb ik maar kort kunnen genieten. Ik heb er nauwelijks mee gereden, want de volgende dag stond de Tiguan alweer voor de deur.

Vandaag even wat tijd doden met de oudste dochter, dus even bij de VAG-dealer langs geweest.
Of ze ook een Multivan hadden staan.
“Nee, want die staat bij Bedrijfswagens en die zijn in het weekend dicht.”
:oops:
Geeft toch een bepaald labeltje aan deze “bus”.:ROFLMAO:

Nou ja, dan maar (om de tijd nog wat verder te doden;)) bij Audi kijken.
A6 e-tron Avant: prachtig ding, genoeg ruimte op de achterbank (al is de ID7 ruimer) en ook hoog genoeg om niet te hoeven klimmen (ik word een dagje ouder :p)
Alleen jammer dat ze in zo’n showroom alleen maar grijze auto’s hebben staan.

Als de calculatie van de Multivan klopt wordt dat ‘m (de “package-deal”).
Anders moeten we nog wat verder kijken.

Voor de lader viel mijn oog op Coolblue. Gewoon een whitelabel Peblar (die ik al een beetje op het oog had), maar dan incl installatie en 5 jaar garantie. Ook daar nog geen knopen doorgehakt.

Voor de lader viel mijn oog op Coolblue. Gewoon een whitelabel Peblar (die ik al een beetje op het oog had), maar dan incl installatie en 5 jaar garantie. Ook daar nog geen knopen doorgehakt.
Ik begreep dat Peblar qua hardware ook al palen heeft die klaar zijn voor V2G/V2H. Misschien ook interessant? Toekomstbestendig!

Ik zou voor een lader eerder bij een partij als Soolutions kijken dan bij Coolblue.
GA je er ook met een zakelijke pas op laden? Hou dan rekening of ie kan verrekenen, of ie een gecertificeerde MID meter heeft en of je met jouw pas zonder extra roaming kosten er mee kunt laden.

Lees het nu pas, wij hebben een Easee, met equalizer, meeste werk is het trekken van de kabels.....alles zit er in, van loadbalancing tot 100% zonneenergie, op afstand bedienbaar. Tevens laadkabelvegrendeling mogelijk.

Ik ga ook eens op zoek naar een andere wallbox want de huidige Skoda Elli zit al een paar dagen in storing. Simpel ding, maar dit is irritant.

Ik zou zo'n ding, als het even kan, niet direct aan de muur maken. Gewoon op een paal(tje) die wellicht strak tegen de muur aan staat en waarbij de "wallbox" alsnog op exact dezelfde plek uitkomt.

Dat geeft dan geen zichtbare herinneringen als je walbox toch nog een keer wilt verplaatsen of er een keer een andere komt, met andere gaten etc
Qua financiering kan dit wel een verschil maken. Heb mijn laadpaal aan de muur, is gewoon meegefinancierd (nieuwbouw) en box 1. Zou ik hem op een paaltje hebben laten monteren > box 3, niet mee te financieren bij sommige banken en sowieso niet aftrekbaar.

Vond dit wel een leuk filmpje:

California in “mijn” kleuren. En een Multivan in een kleur die het alternatief kan worden (two-tone is errug duur).
Offerte-aanvraag bij leasemaatschappij is de deur uit.

Terug
Bovenaan