Airco werkt niet in mijn Fiesta automaat 2022 1.0L EcoBoost Mild Hybrid ST-Line

Chris 9906642

Startmotor
Ha allen,
Wij rijden nu een jaartje (bijna) in een Fiesta automaat uit 2022, 1.0l EcoBoost Mild Hybrid ST-Line. Helaas werkt de airco regelmatig niet... de garage zegt dat het aan de accu lag, die hebben ze weer opgeladen, toen werkte het inderdaad weer. Tijdje gereden, was prima. Maar onze Fiesta staat veel stil, en na een tijdje, weer hetzelfde probleem. Airco doet het niet meer. Ook in de Fordpass app krijg ik regelmatig de melding dat de accu te leeg is en daarom in een slaap-modus gaat.
Ik heb de accu opgeladen met zo'n apparaatje, lijkt weer goed te gaan... maar na 2 dagen alweer hetzelfde probleem.
Ook met een multimeter gemeten, toen de accu (bijna helemaal) geladen was, gaf de multimeter 12,6v aan (auto uit). Auto aangezet, toen gaf de multimeter 14,7v aan. Dat lijken OK waardes te zijn. Wat ik gek vind, is dat het lijkt alsof de accu niet oplaadt tijdens het rijden.
Ik denk dus dat mijn accu gewoon niet goed genoeg is. ChatGPT geeft ook aan dat het een SLI accu is, terwijl beter zou zijn om een AGM accu te hebben? Helemaal omdat we vaak korte ritten doen, erg weinig rijden (minder dan 10k per jaar), etc.
Ik heb 2 vragen:
1: Denken jullie dat een nieuwe accu helpt?
2: Is dit een goede https://www.accudienst.nl/p71449/varta-d52-a8-accu.html ? Of hebben jullie een betere suggestie?

Auto aangezet, toen gaf de multimeter 14,7v aan. Dat lijken OK waardes te zijn. Wat ik gek vind, is dat het lijkt alsof de accu niet oplaadt tijdens het rijden.

Een matige accuspanning kan inderdaad voor rare storingen zorgen. Echter, als je bovengenoemde waarden krijgt tijdens een draaiende motor, dan wordt er wel geladen naar mijn mening.
Is bij dit type (mild) hybdride de startmotor ook de dynamo of heb je die er nog apart aan het blok zitten met een multiriem aandrijving?

Ik vind het niet logisch dat alleen je airco niet zou werken door een te lage accuspanning. Als het een elektrisch aangedreven pomp is zou deze bij draaiende motor (nadat je eerst enkele kilometers hebt gereden) toch kunnen inschakelen, want accu wordt wel (bij)geladen. Gaan je ruitenwissers op normale snelheid als je de ramen sproeit?
Langzamer bewegende wissers is een indicatie van afnemende accucapaciteit als er tijdens rijden niet bijgeladen wordt.

Wat gebeurt er als je de voor- achterruit verwarming aanzet? Zouden die ook niet werken (moeilijk te zien natuurlijk bij droog zomers weer maar misschien krijg je een foutmelding?)

Ik zal eens kijken… de accu heb ik vannacht weer opgeladen (om nog eea uit te sluiten), en nu doet de airco het weer top.
Het probleem blijft wel, dat de accu snel leeg loopt (ik verwacht een dag of 3, stilstaande auto). En dan tijdens het rijden neemt het batterij percentage (las ik uit via FordPass integratie in Home Assistant, is 1 van de dingen die ik nu heb uitgezet) dus niet toe.

Ik heb nog geen vreemde foutmeldingen gehad, behalve dus in de FordPass app dat de spanning te laag is.

Probleem is… a.s. vrijdag gaan we 2 maanden naar Spanje met de fiesta. Dan is een (blijvend) werkende Airco wel fijn. Nu kan ik nog een accu bestellen en er in doen, maar gooi liever geen €120 weg als het niet hoeft.

Ik heb trouwens niet het idee dat de accu wordt bijgeladen. Laatst ook niet tijdens een lange rit (200km op de snelweg). Airco heeft het geen moment gedaan.

^^ Ik heb geen ervaring met moderne accu(management) systemen maar wel van vroeger met een simpele Citroën AX waarbij een rit van 80 kilometer op een oudjaarsdag, achteraf, ook met een defecte dynamo gereden te zijn. Eerst uitval van de radio, daarna een slome ruitenwisser maar ondanks dat in de stad aldaar nog kunnen verplaatsen (paar keer starten) totdat het kaarsje écht op was.

200 kilometer rijden en je verlichting blijft branden en alle andere systemen doen het, behalve de airco..??

Heb je op de accu al gekeken naar de productiedatum? Vaak is er op de minpool een viercijferig nummer ingeslagen: net zoals op de banden staan de eerste twee cijfers voor de productieweek en de laatste twee voor het jaartal.

Als het goed is zou je nog de originele accu moeten hebben, het lijkt mij sterk dat Ford af fabriek een verkeerd type accu heeft gemonteerd.

Je hebt, door het hybride -en stop-start- systeem wel een speciale accu nodig (meer capaciteit). AGM wordt daar vaak voor gebruikt ja, de daarin verwerkte glasvezelmatten beschermen de dunne metalen plaatjes tegen krom trekken.

EFB of AGM: Welke Start-Stop accu past bij U?​

De keuze tussen een EFB- en AGM-accu hangt grotendeels af van het type voertuig dat u heeft. Ons advies: Als u huidige accu een EFB start - stop is plaats dit dan ook terug en heeft u een AGM start - stop plaats die dan terug, zo voorkomt u problemen op langere termijn.

• EFB Start-Stop Accu is ideaal voor bestuurders met een standaard start-stopsysteem en weinig extra elektrische accessoires. Deze accu is voordeliger en voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer in stedelijke gebieden.
  • AGM Start-Stop Accu is de beste keuze voor auto’s met een geavanceerd start-stopsysteem, hogere elektrische belasting, en frequente lange ritten. AGM-accu’s zijn duurder, maar bieden betere prestaties en een langere levensduur.

12,6 volt bij motor uit, en 14.7 volt bij motor aan, zijn normale gezonde waarden, dus daar ligt het vrijwel zeker niet aan. Ik krijg het idee, dat er een gebrek aan koelmiddel is. Waarschijnlijk zit de druk van het systeem dan net op de grens waar een druk sensor besluit om het systeem op non-actief te zetten, om schade aan de pomp te voorkomen.
Vandaar dat de airco soms wel en soms niet werkt.
Helaas is de enige manier om daar achter te komen, het koelmiddel eruit halen, en daarna weer vullen met de voorgeschreven hoeveelheid. Een procedure, die wel wat €€ kost.

Laatst bewerkt:
Maar wat dan wel vreemd is… waarom doet hij het wel met een volle accu, en als de auto op dezelfde plek staat, met hetzelfde hoeveelheid koel middel… en een minder volle accu, dan werkt het niet.

Maar wat dan wel vreemd is… waarom doet hij het wel met een volle accu, en als de auto op dezelfde plek staat, met hetzelfde hoeveelheid koel middel… en een minder volle accu, dan werkt het niet.
Na enige tijd stilstaan en afkoelen daalt de druk in het systeem waarschijnlijk nét genoeg, om een druk beveiliging te activeren die het systeem buiten werking zet. Ga je dan weer rijden, dan warmt alles onder de motorkap weer op, en stijgt de druk weer. ,En dat kan dan net genoeg zijn, om die druksensor weer te bedienen, die het systeem weer actief maakt. De accuspanning is in ieder geval ruim voldoende. Daar ligt het niet aan. Maar nogmaals dat kan alleen getest worden door het systeem leeg te halen en weer met de voorgeschreven hoeveelheid koelmiddel te vullen. Een procedure die niet gratis is,

Weersvoorspellingen voor Zuid-Fra en Spanje gezien? Tenzij je naar Galicië gaat zou ik dit direct laten nazien om zonder zorgen te vertrekken. Mits dat nog lukt binnen de tijdsspanne. Dikke fooi geven desnoods dat ze je eerder helpen, alleen het idee om bij 40+ graden in een auto zonder airco te zitten zou mijn reis al verpesten.

Is de airco misschien geheel elektrisch zonder riem? Dat komt vaker voor.
Dan is de accu conditie wellicht ondermaats en de airco is een grote stroomverbruiker.

Net als met een start/stop systeem, accu kan nog prima zijn voor het gevoel maar het start/stop systeem vind van niet dus werkt niet meer. Nieuwe accu zou dan de oplossing zijn.

Zet er een nieuwe sterke AGM accu in en hoogstwaarschijnlijk opgelost. De garage wees zelf waarschijnlijk ook niet voor niets naar de accu als schuldige? Je dynamo zal je accu wel bijladen anders was je allang gestrand. Ik heb een garagebedrijf, ken dit probleem niet, maar nog los van bovenstaande zijn rare problemen bijna altijd door de accu

Ja, het lijkt er op dat de accu capaciteit gewoon ruk is, dus dat een nieuwe accu kan helpen. Als ik op het plaatje op de accu kijk, dan zie ik er ook SLI op staan, wat, als ik ChatGPT mag geloven, echt niet geschikt is voor mijn auto.
Kan ik een nieuwe, sterkere AGM accu kopen en die er in doen? BMS reset, en dan moet ie het doen?
Er zit nu dus een 60Ah SLI accu in, ik zou naar een 70Ah AGM accu gaan ( https://www.123accu.nl/Varta-Silver...AGM-start-stop-accu-12V-70Ah-760A-i41202.html ). Ik kan hem zelf wel plaatsen.

Is de airco misschien geheel elektrisch zonder riem? Dat komt vaker voor.
Dan is de accu conditie wellicht ondermaats en de airco is een grote stroomverbruiker.

Net als met een start/stop systeem, accu kan nog prima zijn voor het gevoel maar het start/stop systeem vind van niet dus werkt niet meer. Nieuwe accu zou dan de oplossing zijn.
De accu is niet geheel elektrisch, is wel met riem. Maar misschien moet er een bepaalde accu spanning zijn om alles te activeren? Start/stop werkt nog wel prima.

Ik zal eens kijken… de accu heb ik vannacht weer opgeladen (om nog eea uit te sluiten), en nu doet de airco het weer top.
Het probleem blijft wel, dat de accu snel leeg loopt (ik verwacht een dag of 3, stilstaande auto). En dan tijdens het rijden neemt het batterij percentage (las ik uit via FordPass integratie in Home Assistant, is 1 van de dingen die ik nu heb uitgezet) dus niet toe.

Ik heb nog geen vreemde foutmeldingen gehad, behalve dus in de FordPass app dat de spanning te laag is.

Probleem is… a.s. vrijdag gaan we 2 maanden naar Spanje met de fiesta. Dan is een (blijvend) werkende Airco wel fijn. Nu kan ik nog een accu bestellen en er in doen, maar gooi liever geen €120 weg als het niet hoeft.

Ik heb trouwens niet het idee dat de accu wordt bijgeladen. Laatst ook niet tijdens een lange rit (200km op de snelweg). Airco heeft het geen moment gedaan.
Meet je accu is door met een spanningsmeter en draaiende motor? Accu leeg na 3 dagen stilstand is sws niet goed!
Maar, dit zou de garage zo 123 moeten kunnen uitlezen.

Als je accu goed is zou ik eens zoeken in het koelmiddel. Als hier te weinig van is kan die soms niet eens aan gaan i.v.m. beveiliging (drooglopen).

Meet je accu is door met een spanningsmeter en draaiende motor? Accu leeg na 3 dagen stilstand is sws niet goed!
Yep.. motor uit is ca. 12,6v (toen had ik hem wel net opgeladen), motor aan is ca. 14,7v. En nog steeds laadt accu niet bij tijdens het rijden.

Als je accu goed is zou ik eens zoeken in het koelmiddel. Als hier te weinig van is kan die soms niet eens aan gaan i.v.m. beveiliging (drooglopen).
Dat heeft de garage bekeken... koelmiddel is er genoeg.

Yep.. motor uit is ca. 12,6v (toen had ik hem wel net opgeladen), motor aan is ca. 14,7v. En nog steeds laadt accu niet bij tijdens het rijden.

Dat heeft de garage bekeken... koelmiddel is er genoeg.
14,7 volt duid er op dat de dynamo gewoon werkt en dus de accu zou moeten opladen. Ik zou een nieuwe accu bestellen! Dan weet ik vrijwel zeker dat het probleem is opgelost. Slechte accu kan vaak rare storingen geven

De laatste zin van Stephan klopt zeker. Je krijgt echt de meest maffe storingen omdat bepaalde minimale grenswaarden qua boordspanning gepasseerd zijn.
Maar: is het niet wat raar dat een accu na 3 jaar stuk is? En kijk zeker na of je de accu zelf kan vervangen of de batterij moet “ingeleerd” worden in het BMS.

De laatste zin van Stephan klopt zeker. Je krijgt echt de meest maffe storingen omdat bepaalde minimale grenswaarden qua boordspanning gepasseerd zijn.
Maar: is het niet wat raar dat een accu na 3 jaar stuk is? En kijk zeker na of je de accu zelf kan vervangen of de batterij moet “ingeleerd” worden in het BMS.
Ja, is wel raar... maar het is, als ik alles goed begrijp, ook wel echt de verkeerde soort accu voor mijn auto... en vooral met mijn matige gebruik, lijkt het ook niet te helpen.
Maar goed, het gaat nu al wel weer een paar dagen goed... ik heb alleen echt geen zin om in Spanje zonder accu te zitten! Dus ik neem denk ik maar het zekere voor het onzekere.

Ik kan de BMS resetten, dat lijkt voldoende te zijn.

Nou, we zijn een weekje onderweg, en de auto doet het super! Nog geen niet-werkende airco, de Home Assistant integratie geeft een batterij percentage tussen de 80&90% aan, alles perfect. Ben er blij mee!
Bedankt voor alle suggesties en hulp.

Nou, we zijn een weekje onderweg, en de auto doet het super! Nog geen niet-werkende airco, de Home Assistant integratie geeft een batterij percentage tussen de 80&90% aan, alles perfect. Ben er blij mee!
Bedankt voor alle suggesties en hulp.
Bedankt voor de terugkoppeling! En hopelijk blijf je nu van de auto genieten!

Doe ik zeker! Heerlijk bakkie!
Heb nog wel even contact gehad met m'n garage... ik ga de oude accu meenemen naar hen, en ben benieuwd wat ze er van vinden, of ik een goede keuze (volgens hen) heb gemaakt om hem te vervangen.
Ben ook wel benieuwd hoe het gaat zijn in de winter, want toen had ik ook regelmatig te weinig accu lading (volgens de FordPass app).

Terug
Bovenaan